Enemmän se xenonauts on sanan oikeassa merkityksessä ripoff koska se yrittää nimenomaan olla sama peli kuin alkuperäiset. Uusi xcom sitä taas ei yritäkkään olla, vaan täysin oma pelinsä joka sijoittuu "samaan" maailmaan ja loreen kuin alkuperäiset.
Onhan muihinkin loreihin ja maailmoihin tehty useita erilaisia pelejä, ovatko ne kaikki sen ensimmäisen rippoffeja![]()
Xenonauts ei yritä olla sama peli kuin alkuperäiset. Xenonauts on "spiritual successor", eli ottaa tiettyjä vaikutteita muttei tee sitä jo pelkästään erilaisen loren takia (eri aikakausi jne). Lisäksi Xenonauts tekee sen spiritual successor osuuden erinomaisesti, joten hankala puhua halvasta ripoffista. X-Com taas antaa ymmärtää olevansa remake (sama maailma, sama lore, nimi otettu vuoden 1994 pelistä jne) vanhasta pelistä ja tekee sen todella surkeasti.
Eivät läheskään kaikki, riippuu monesta asiasta, mm. nimestä. Vuosien takaisen pelinimen käyttö sellaisenaan tekemättä kunnollista remakea tekee hyvin helposti ripoffin. X-Com: Enemy Unknown on nimensä perusteella remake vuoden 1994 pelistä, jota se ei todellakaan ole. Pirates! (2004) antoi nimensä perusteella ymmärtää olevansa remake vuoden 1987 Pirates! pelistä ja sitähän se
Minä olen kasuaali nykyään, kun nähtävästi kirjoittelen tänne liikaa. Ajan voisi käyttää paremminkin
Xenonauts oli liian sekava ja tuntui tosiaan vähän originaali XCOM:ilta. Siitä puuttui se "pikku-hiljaa uutta ja aloitetaan kevyesti", joka oli XCOM:issa ja kaikissa muissa peleissä. Heti alussa olisi pitänyt säätää kaikkien asioiden kanssa. Kaikki turha säätö on minimissään Legacy Packissä ja WOTC:ssä. Itse asiassa Legacy packissa nuo kehittyvät nopeammin kuin itse pelissä ja ekan setin loppukentässä oneshottasin Spectren, niin en vieläkään täysin tiedä, mitä se tekee..
Xenonautsissa on alussa hyvin vähän säätämistä. Tietysti mikäli säädön pitää olla minimissä, sitten se on täysin väärä peli. Voisin väittää löytäväni Legacy packiin parhaat mahdolliset taktiikat nopeasti ja menestys riippuu sen jälkeen pelkästään tuurista.
Tämä olisi taktista, jos tuohon voisi jotenkin järkevästi vaikuttaa. Nyt kentät on niin täysiä, että ihan omista toimista riippumatta voi vahingossa vetää 3 ryhmää. Nyt paras taktiikka on katsoa, missä ne ryhmät on , aloittaa alusta ja vetää ne yksi ryhmä kerrallaan. Itse olen estänyt tämän taktiikan itseltäni pelaamalla Iron Mania.
Pari tuntia WOTC:tä ja yksi Failed mission, pari kuollutta (se sniper oli vielä sympaattinen ja hyvä taistelija). Faili ei tullut kaikkien kuollessa, vaan kenraali pääsi drop zonelle kun minulla oli mind control -ongelma.
Aivan, siihen ei voi vaikuttaa ja taktiikat menevät roskiin. Omat kokemukset Long Warista:
Long War, eli pitkä kampanja UFO lorella kuulosti hyvältä. Kokeillaan. Ensimmäinen taistelu, yksi vihollisryhmä spotattu. Siirrän porukkaa parempiin asemiin, kas toinen vihollisryhmä spotattu. Kaksi sotilastani ovat huonossa paikassa koska se toinen vihollisryhmä ilmestyi. Viimeinen sotilas siirtyy parempaan asemaan (suppression vai savukranu tjsp suunnitelmissa) ja kappas, kolmas vihollisryhmä spotattu.
Se oli hyvin lyhyt sota.
Eikö xenonautsille ole omaa threadia, vai miksi siitä pitää jatkuvasti vängätä täällä?
X-Comista täällä keskustellaan. Xenonauts nyt vaan sattuu olemaan 1000 kertaa lähempänä alkuperäistä Ufoa kuin tämä X-Com, joten aika loogisesti se keskusteluun tulee mukaan kun puheeksi tulee alkuperäinen 1994 Ufo.