Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pelaa vaan se ykkönen ensin läpi ja ehdottomasti sen lisurin kanssa koska syventää peliä pirusti.
Sitten kakkonen jossa mukana tuo War Of The Chosen, sama juttu sen kanssa.

Itse pidin tunnelman ja tarinan puolesta eniten Xcom1 Enemy Within lisärillä höystettynä. Tosin uudelleenpeluuarvoa ei kauheasti ole koska karttoja on vähän ja juonen kannalta olennaiset tehtävät on aina samat ja vihut samoissa pakoissa.
Imo WotC tuo vaan mukavasti haastetta, tähän mennessä haastavin tappelu ollu ekan Chosenin tappotehtävä jonka kanssa meinas aivo sulaa.
Itehän olen sen verran kasuaali että Ironmania turha edes yrittää ellei halua vetää uninstallit ja olla koskematta peliin enää koskaan..![]()
Siis hetkinen, pelaan XCOM 1 minkä lisäosan kanssa ensin läpi?
Sitten XCOM 2 normaali moodi. Jonka jälkeen DLC kanssa. Jos oikein ymmärsin ja tässä vaiheessa ehkä on jo XCOM 3 tullut tai Phoenix Point tai Subverse.
Pelaa vaan se ykkönen ensin läpi ja ehdottomasti sen lisurin kanssa koska syventää peliä pirusti.
Sitten kakkonen jossa mukana tuo War Of The Chosen, sama juttu sen kanssa.
Omalla kohdalla lopputaistelussa taisin kaksi choseneista tappaa yhden vuoron aikana
Ei tule. Oli ehkä taannoin huonosti kirjoitettu lause. Tarkoitin siis jokaisen chosenin omaa lopputaistelua joita on luonnollisesti kolme pelissä. Kaksi choseneista teurastui yhden vuoron aikana.Tuleeko kaikki chosenit mukaan lopputaisteluun jos ne jättää tappamatta pelin aikana? Tää olikin mulle ihan uus juttu.
Kyllä niitä Choseneita ilmestyy sinne loppumissioniin, jos ei niitä saa hengiltä. En kyllä koskaan ollut tappamatta kaikkia kolmea, mutta ainakin yksi ilmestyy sinne kiusaamaan tehtävässä taas tapansa mukaan.

Oho
Pitäskin pitkästä aikaa lyödä tulille ja kokeilla jättää nuo chosenit tappamatta ennen loppua.
Joku on tehnyt tästä videonkin selvästi:
Ei millään jaksaisi katsoa (45 minuutin!) videota. Saisko referaattina että pääseekö kaikkia kolmea vastaan sotimaan kerralla ja tuleeko jotain uutta dialogia?
Yhtä asiaa en nyt lainkaan ymmärrä eli olen baraakeissa > asevarasto > ja yritän laittaa soltulle aseita, niin minun pitää klikata kranaattia, jotta "locker" kohdassa näkyy "scope" ja sitten voin valita sen... en oikein siis tajua tuota logiikkaa, käyttöliittymää.
Muistaakseni se meni niin, että jokaisella ukkelilla on taskuissa tilaa yhdelle lisävarusteelle (kranaatti, scope, tai medikit). Klikkaamalla kranaattia näet siis mitä voit vaihtaa sen tilalle. Onhan tuo vähän erikoista, ettei sama tyyppi jaksa kantaa käsikranaattia ja kiikaritähtäintä.
Nämä kaksi ainakin itsellä oli käytössä:
Stop wasting my time
Instant avenger menus
Tekevät pelaamisesta vähän soljuvampaa kun turhat odottelut jää pois.
Sekä tietysti suosittelen omaa modiani: Steam Workshop :: Steroid Voicepack
(oikeasti turha modi joka vaihtaa yhden hahmon ääniksi Jagged alliance 2 "Steroid" palkkasoturin puheet)
Aika kauan kun pelannut, mutta...Tarkoittaako tämä nyt sitä, että kyykäärme ei enää tule vastaan tämän pelin aikana?
Jos aiot tuhansia tunteja paukutella, nii ala nyt vaan pelaamaan tän jatkuvan kirjottelun sijaan. Kyl sen siitä oppii. Otat vaikka pelin ilman mitää modeja alle ja meet nii pitkälle ku pääset ilman oppaita. Syö nuo oppaat aika hyvin sen löytämisen ilon näistä peleistä jos näitä yhtää jaksaa enempää pelata.Vähemmästäkin menee pää sekaisin. Uudella XCOM pelaajalla on vuori kiivettävänä. Sama CIVILIZATION pelaajan kohdalla. Huikea pelisarja kyseessä kuten tämä loistoarvio kertoo:
XCOM 2
MUTTA...
Miten käy jos aloitan uutena pelaajana —> XCOM 2, kaikki DLC jutut + Long War 2 + muut ”must have” MODit... Millaisen pelin saan? Vaikeustaso? Sisäistäminen? Missä kaiken kattava opas? Jne. Kiinnostaisi kokeilla, mutta aidosti pelottaa nouseeko rima liian korkeaksi.
Mahdollisesti paras pelisarja jota olen koskaan pelannut ja kuitenkin kokemusta PES-sarja (PS2), CIVILIZATION-sarja, sekä esim. Halo-sarja...
Jos aiot tuhansia tunteja paukutella, nii ala nyt vaan pelaamaan tän jatkuvan kirjottelun sijaan. Kyl sen siitä oppii. Otat vaikka pelin ilman mitää modeja alle ja meet nii pitkälle ku pääset ilman oppaita. Syö nuo oppaat aika hyvin sen löytämisen ilon näistä peleistä jos näitä yhtää jaksaa enempää pelata.
Miten käy jos aloitan uutena pelaajana —> XCOM 2, kaikki DLC jutut + Long War 2 + muut ”must have” MODit...
Ei ei ja ei. Pelaa se normaali Xcom2 ilman mitään lisäreitä ja opi peli. Sitten War of the chosen lisärin kanssa ja nauti syvemmästä pelistä. Sen jälkeen long war ja muut modit kolmannelle pelikerralle.
IMO long war modi esimerkkinä on sellainen että kun normi peli ja lisäripeli kyllästyttää niin asenna se. Itse en tykännyt long war modista ollenkaan.
Okei, mutta entä jos teen vielä vaikeammaksi elikkä näin:
- XCOM 1: Enemy Within
- XCOM 2
- XCOM 2: War of the Chosen
- XCOM 2: War of the Chosen + Long War 2 + Iron Man
... ja muista MODeista en ala edes puhumaan. Sanon vain sen että jos XCOM 3 jossain vaiheessa tulee niin tämä MOD / DLC helvetti täytyy saada kuntoon tai siirryn suosiolla pelaamaan Phoenix Pointtia.
XCOM: Enemy Within menossa, ja voihan helvetti. Rakastan jo nyt tätä pelisarjaa, mutta huolimattomuuteni kostautui hirvittävällä tavalla.
Olin rakentanut huippu porukan. Oli vihreä ja musta MECha. Geenimanipuloitu Sniperi. Toinen erittäin lahjakas intialainen, lahjaksi saatu Sniperi. Sitten vielä kaksi melko kokenutta solttua, kapteeni ja muistaakseni kersantti. Oli laser -kivääriä ja -pistoolia, sun muita tarvikkeita.
Painajainen alkoi siitä että kävin ampumassa uusilla, hyvin tuunatuilla hävittäjilläni, pienen lentävänlautasen alas... pikku ufo tippui Venäjälle, maatilan ladon taakse. Ajattelin että nyt jos koskaan pääsen testaamaan uusia super solttujani, helppoa, heikkoa, vihollista vastaan. Ääh... ja huoh. Lato on siinä edessäni kun laskeudun. Ajattelen että käydään katsomassa mitä ladossa on sisällä... ja se olikin sitten pahin virheeni ikinä.
Minun olisi pitänyt varautua kaikkeen mahdolliseen mitä ladossa voi olla. Lentävälautanen oli pudonnut ladon taakse. Huoh... ja mitä odottikaan ladon sisällä... niimpä... sellainen peto, jonka raivo johti lopulta siihen että ensi tuimaan bio-tuunattu-mega-kallis-super-sniperini kaatuu vaakatasossa selälleen. R.I.P.
Tämä aiheuttaa paniikin ja helvetti on valmis. Sitten nuo hemmetin tyypit jotka ottavat mechan ajatuksen voimalla haltuunsa ja tämä toisen, kersantin... ei hyvää päivää. Täysi sekasorto... niin ja koska pelaan "Ironman" asetuksella, niin tiesin jo tässä vaiheessa, GG WP, eiköhän se ollut sitten siinä...
...
Joka tapauksessa aivan maaginen pelisarja kyseessä. En olekkaan tajunnut kuinka sekaisin olen scifistä. Peli kuin luotu minulle.
Peli ei koskaan helpotu, kun saat kehitettyä parempia aseita ja parempia tyyppejä, tulee pahempia vihollisia. Lisäksi ne vammaiset omat ukot voi ampua ohi, vaikka osumismahdollisuus on 90% ja se vihollinen on siinä ihan vieressä. Supersotilaita vastaan tulee kovempia alieneita.
Jouduin lähtemään karkuun viper kingiä. (kolmen hengen tiimi olisi pärjännyt vähän heikosti kahta podia ja ruleria vastaan). Nyt sitten seuraavassa kentässä tulikin vastaan berserker queen. Yleensähän noi tulerit unlockautuu vasta kun edellinen on tapettu. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että kyykäärme ei enää tule vastaan tämän pelin aikana
Minun olisi pitänyt varautua kaikkeen mahdolliseen mitä ladossa voi olla. Lentävälautanen oli pudonnut ladon taakse. Huoh... ja mitä odottikaan ladon sisällä... niimpä... sellainen peto, jonka raivo johti lopulta siihen että ensi tuimaan bio-tuunattu-mega-kallis-super-sniperini kaatuu vaakatasossa selälleen. R.I.P.
Omasta mielestä tämä tietty "roguelike"-tyylisyys on tärkeä osa pelin viehätystä. Uusia mörköjä ja yllättäviä tilanteita tulee vastaan jatkuvasti, mutta kun olet ensin ottanut turpiisi muutaman kymmenen kertaa, niin ylivoimaisetkin viholliset muuttuvat naurettavan helpoiksi. Erityisesti jatko-osassa on tarpeeksi satunnaisuutta, että jokainen pelikerta tuntuu erilaiselta.
...
Tämä vuosi on vaan menty Mutant Year Zerolla ja kohta tulee siihen lisäri. Ja se UFO-miehen Phoenix Point.
...
@hsalonen miten vertaisit tuota Mutant Year Zeroa Xcomiin taktisen taistelun osalta? Pitänyt tuotakin testata, mutta jotenkin ne possu- ja ankkahahmot tökkii liikaa..
Juu, itseasiassa olen täysin rakastunut tähän pelisarjaan, ja mietinkin miten ihmeessä en ole törmännyt peliin aikaisemmin vaikka CIViä pelannut paljon... toki kuullut UFO-pelisarjasta.
Mutta niin... pelaan tällä hetkellä XCOM: Enemy Within, taso Easy ja Ironman,,, elikkä matka on vielä pitkä. Olen laittamassa tämän kirjan tilaukseen: https://www.adlibris.com/fi/kirja/x-com-9789523123366 koska kiinnostaa ylipäätään koko tämä konsepti.
Jännittävimmät hetket ovat olleet toistaiseksi tätä toista organisaatiota vastaan käydyt taistelut. Jäljet johtavat Venäjälle ja olen juuri ekaa kertaa hyökkäämässä heidän BASEen. Minusta tämä pelin konsepti, jossa UFO:t hyökkäävät maahan on aivan lyömätön. Siihen on hienosti lisätty idea organisaation pyörittämisestä ja solttujen manageroinnista. Ikään kuin istuisi TJ:nä johtajan tuolilla ja alaiset pyörivät vieressä kuin kuninkaan hovissa.
Sitten siltä pallilta putoaa aina välillä kun kesken taistelun lukee vielä varmistukseksi pienestä teksistä... se solttu, kuoli taistelussa... Voin kuvitella että XCOM2 on tästä vielä paranneltu versio ja toivottavasti XCOM3 jatkaa tällä samalla tiellä. Ei mitään 3D-peliä tai jotain aivan muuta... ydin on kova ja hyvin kasassa.
Hmm... kirjassa puhutaan koko XCOM-sarjasta?
Pikaisesti selailin aikanaan ja muistaakseni siinä puhutaan pääasiassa X-Com sarjasta (viivan kanssa):
X-COM - Wikipedia
Huomaa missä kohtaa se viiva katoaa
Lyhyesti:
X-Com, 1994-2001 on hcpelaajille.
XCOM, 2012- on kasuaalipelaajille.
Niin, tuo kirja kertoo nimenomaan Julian Gollopin X-COMista. Tarkemmin sanottuna jenkeissä X-COM: Ufo Defense ja meikäläisittäin UFO: Enemy Unknown.
Tästä uudesta Firaxisin sarjastakin toki puhutaan, mutta keskittyy enimmäkseen siihen miten pelisarja sai alkunsa. Tuin tuota kirjaa sillon Kickstarterissa ja hyvä kirja onkin.![]()
Hmm... millä tavalla sitten tämä uudempi sarja on kasuaalipelaajille?
Hmm... millä tavalla sitten tämä uudempi sarja on kasuaalipelaajille?
Itse ajattelen että XCOM on enemmän taktisempi peli koska kerroksia on enemmän. Esim. Katu, talon katto, kontti, kaikki eri korkeudella. Realistisempi tavallaan myös.

)
Realismia on se ettei X-Comissa sinne katolle kiivetä kymmenesosavuorossa kuten XCOM:ssa.Tässä uudessa XCOMissa koko vastarintaliikettä johtava (sinä itse) hahmo ei joudu menemään henkilökohtaisesti jokaisen soltun kanssa juttelemaan montako lipasta ottaa mukaan ja missä kohtaa vyötä sitä lipasta kannattaa pitää.
Tosi HC pelaamista tuollainen.
Aikoinaan satoja tunteja vanhaa "kunnon" x-comia pelanneena sanon että se peli on ihan perseestä nykystandardeilla.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.