Sarjan pitkäaikaisena fanina pistän lyhyen yhteenvedon tästä ja vastaavista peleistä mitä tiedän ja olen pelannut.
Laser Squad - Tästähän tämä kaikki eräällälailla alkoi, Amigan yksi parhaimmista peleistä. Jos joku harrastaa emulaattoreita, niin kannattaa kaivella ja kokea.
X-com:ufo defence - eli se virallinen eka X-com. Ainoa näistä X-com peleistä joka pysyy vuosikymmenestä toiseen steamissa asennettuna(kuva). Vaikka UI on nykystandardeilla kökkö ja peli uskomatonta mikromanagerointia niin silti kun siihen makuun kerran pääsi, niin se ei kuole koskaan.
X-com: Terror from the deep - Tämä on aiemman pelin uudempi versio jossa kaikkea on "enemmän". Peli tapahtuu nyt veden alla, mutta on muuten lähes identtinen, tavaroiden nimet vain vaihdettu. Kartat on laajempia ja useampiosaisia ja niissä ongelmaksi muodostuu sen viimeisen alienin metsästäminen jo voitetusta taistelusta. Tässä pelissä Motion Scanner on pakollinen väline, jos ei halua menettää hermojaan.
X-Com: apocalypse - tämä peli on kuulemma helmi ja kaikista paras näistä kolmesta, mutta usean peliyrityksen jälkeen totesin että ei taida sopia minulle.
Muut X-com (väliviivalla) pelisarjan pelit on enempi tai vähempi paskaa, kuten myös useimmat kopiot.
Poikkeuksena Xenonauts, jota olen pelitestannut parisen tuntia ja totesin että riittävän hyvä kopio että siitä voi nauttia kun on aikaa paneutua. Suosittelen.
----------------------------------
Xcom ja Xcom 2 on näistä uudemmista kovaa kamaa ja lisärien myötä (ja modien) näistä tulee uusia pelejä, joten pelikertoja kertyy kun vääntää.
The bureau: xcom on paskaa, vaikka jotkut masokistit siitä kuulemma piti.
Mutant Year Zero oli virkistävää vaihtelua ja riittävän Xcomin kaltainen että siitä tykkäsi, huonona puolena peli tuntui olevan todella putkijuoksu, eli voit edetä vain yhteen suuntaan, tai joskus kahteen, mutta lopulta reitti meni takaisin samaan suuntaan, sekä kentät oli ikäänkuin puzzleja taistelun sijaan.
Tuleva Phoenix Point on ostettu jo preorderina ja mitä olen nähnyt peliä, niin vakuuttaa. Pakko-ostos Xcom faneille.
edit: menee itekki jo sekasi näistä nimistä.