XCOM 2

XCOM: Enemy Within menossa, ja voihan helvetti. Rakastan jo nyt tätä pelisarjaa, mutta huolimattomuuteni kostautui hirvittävällä tavalla.

Olin rakentanut huippu porukan. Oli vihreä ja musta MECha. Geenimanipuloitu Sniperi. Toinen erittäin lahjakas intialainen, lahjaksi saatu Sniperi. Sitten vielä kaksi melko kokenutta solttua, kapteeni ja muistaakseni kersantti. Oli laser -kivääriä ja -pistoolia, sun muita tarvikkeita.

Painajainen alkoi siitä että kävin ampumassa uusilla, hyvin tuunatuilla hävittäjilläni, pienen lentävänlautasen alas... pikku ufo tippui Venäjälle, maatilan ladon taakse. Ajattelin että nyt jos koskaan pääsen testaamaan uusia super solttujani, helppoa, heikkoa, vihollista vastaan. Ääh... ja huoh. Lato on siinä edessäni kun laskeudun. Ajattelen että käydään katsomassa mitä ladossa on sisällä... ja se olikin sitten pahin virheeni ikinä.

Minun olisi pitänyt varautua kaikkeen mahdolliseen mitä ladossa voi olla. Lentävälautanen oli pudonnut ladon taakse. Huoh... ja mitä odottikaan ladon sisällä... niimpä... sellainen peto, jonka raivo johti lopulta siihen että ensi tuimaan bio-tuunattu-mega-kallis-super-sniperini kaatuu vaakatasossa selälleen. R.I.P.

Tämä aiheuttaa paniikin ja helvetti on valmis. Sitten nuo hemmetin tyypit jotka ottavat mechan ajatuksen voimalla haltuunsa ja tämä toisen, kersantin... ei hyvää päivää. Täysi sekasorto... niin ja koska pelaan "Ironman" asetuksella, niin tiesin jo tässä vaiheessa, GG WP, eiköhän se ollut sitten siinä...

...

Joka tapauksessa aivan maaginen pelisarja kyseessä. En olekkaan tajunnut kuinka sekaisin olen scifistä. Peli kuin luotu minulle.
 
XCOM: Enemy Within menossa, ja voihan helvetti. Rakastan jo nyt tätä pelisarjaa, mutta huolimattomuuteni kostautui hirvittävällä tavalla.

Olin rakentanut huippu porukan. Oli vihreä ja musta MECha. Geenimanipuloitu Sniperi. Toinen erittäin lahjakas intialainen, lahjaksi saatu Sniperi. Sitten vielä kaksi melko kokenutta solttua, kapteeni ja muistaakseni kersantti. Oli laser -kivääriä ja -pistoolia, sun muita tarvikkeita.

Painajainen alkoi siitä että kävin ampumassa uusilla, hyvin tuunatuilla hävittäjilläni, pienen lentävänlautasen alas... pikku ufo tippui Venäjälle, maatilan ladon taakse. Ajattelin että nyt jos koskaan pääsen testaamaan uusia super solttujani, helppoa, heikkoa, vihollista vastaan. Ääh... ja huoh. Lato on siinä edessäni kun laskeudun. Ajattelen että käydään katsomassa mitä ladossa on sisällä... ja se olikin sitten pahin virheeni ikinä.

Minun olisi pitänyt varautua kaikkeen mahdolliseen mitä ladossa voi olla. Lentävälautanen oli pudonnut ladon taakse. Huoh... ja mitä odottikaan ladon sisällä... niimpä... sellainen peto, jonka raivo johti lopulta siihen että ensi tuimaan bio-tuunattu-mega-kallis-super-sniperini kaatuu vaakatasossa selälleen. R.I.P.

Tämä aiheuttaa paniikin ja helvetti on valmis. Sitten nuo hemmetin tyypit jotka ottavat mechan ajatuksen voimalla haltuunsa ja tämä toisen, kersantin... ei hyvää päivää. Täysi sekasorto... niin ja koska pelaan "Ironman" asetuksella, niin tiesin jo tässä vaiheessa, GG WP, eiköhän se ollut sitten siinä...

...

Joka tapauksessa aivan maaginen pelisarja kyseessä. En olekkaan tajunnut kuinka sekaisin olen scifistä. Peli kuin luotu minulle.

Pari rookieta mukaan joka missionille ja ne ekana sisään. En koskaan lähettänyt parhaita ukkojani yhtenä joukkona mihinkään, paitsi vikalle missionille. Muutaman voi aina menettää ja kun niille saa rankkia, niin saa lisää ihmisiä tiimiin, ja ei tarvitse mennä sillä minimimäärällä. Niihin kyllä kiintyy, kun ne on mukana pitkään ja sitten vituttaa pitkään, kun joku tappoi englantilaisen naissniperini vaikka mind controlloituna ja kaikki muut selvisi.

Itsellähän meni eka pelikerta siinä, että siellä joku Ranska huuteli apua, ei kiinnosta, nyt on alieneiden tappaminen kesken, selvittäkää omat sotkunne itse -> ja aika moni maa lähti XCOM:ista ja rahat loppuivat.

Ironmanistä voi luopua, mutta tuossa XCOM2:ssa tuli Legacy Missionit, joissa se oli pakollista, niin siitä jäin koukkuun siihen tunteeseen, että peli voi olla ohi nyt. Sinne meni. Siihen loppui se, että käytin kaikki liikuntapisteet vuorolla, vaan mentiin puolimatkaan ja pistettiin overwatch. Sitten alkoi Sniperit ärsyttää, kun ne ei oikein tälle lämmenneet.

--

Peli ei koskaan helpotu, kun saat kehitettyä parempia aseita ja parempia tyyppejä, tulee pahempia vihollisia. Lisäksi ne vammaiset omat ukot voi ampua ohi, vaikka osumismahdollisuus on 90% ja se vihollinen on siinä ihan vieressä. Supersotilaita vastaan tulee kovempia alieneita.

--

Niin ja en ole pelannut kovilla vaikeusasteilla, ja alle 100h pelitunneissa ollaan (per peli, yhteensä varmaan ~150h).
 
Okei, tuo onkin hyvä vinkki että tosiaan "rookiet" eturivissä, ikään kuin tiedustelemassa.

Olen juuri aloittamassa jälleen kerran alusta. Tykkään kerätä aina jenkki ja kiinalaisia sotilaita. Ehkä pari brittiä ja ranskalaista. Haluan aina säästää jotain alkuperäisestä soltusta. On tämä vain niin maaginen pelisarja...

Tuo että joku ampuu läheltä ohi, niin itse kelaan niin että ainakin nämä "rookiet" ovat ensi kertaa elämässään taistelukentällä ja vastassa on yhtäkkiä UFOja, ZOMBEja, ja DRONEja... ei ihme että huudetaan kauhusta ja täristään.
 
Peli ei koskaan helpotu, kun saat kehitettyä parempia aseita ja parempia tyyppejä, tulee pahempia vihollisia. Lisäksi ne vammaiset omat ukot voi ampua ohi, vaikka osumismahdollisuus on 90% ja se vihollinen on siinä ihan vieressä. Supersotilaita vastaan tulee kovempia alieneita.

Tästä olen kyllä vähän eri mieltä. Yleisen konsensuksen mukaan molemmat xcomit helpottuvat aika radikaalisti loppua kohden. Itse asiassa loppupelin aikana niitä ukkoja ei oikein tahdo saada hengiltä, vaikka kuinka dashailee surutta joka paikkaan :D

Jouduin lähtemään karkuun viper kingiä. (kolmen hengen tiimi olisi pärjännyt vähän heikosti kahta podia ja ruleria vastaan :D). Nyt sitten seuraavassa kentässä tulikin vastaan berserker queen. Yleensähän noi tulerit unlockautuu vasta kun edellinen on tapettu. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että kyykäärme ei enää tule vastaan tämän pelin aikana

Itse itselleni vastaten: Kuningaskyy löytyi kuin löytyikin pari kuukautta sen jälkeen kun olin tappanut kaikki rulerit. Ilmeisesti rulerit pääsevät kolmen yrityksen jälkeen "pysyvästi" karkuun, mutta voivat silti spawnata randomilla myöhemmin.
 
Minun olisi pitänyt varautua kaikkeen mahdolliseen mitä ladossa voi olla. Lentävälautanen oli pudonnut ladon taakse. Huoh... ja mitä odottikaan ladon sisällä... niimpä... sellainen peto, jonka raivo johti lopulta siihen että ensi tuimaan bio-tuunattu-mega-kallis-super-sniperini kaatuu vaakatasossa selälleen. R.I.P.

Omasta mielestä tämä tietty "roguelike"-tyylisyys on tärkeä osa pelin viehätystä. Uusia mörköjä ja yllättäviä tilanteita tulee vastaan jatkuvasti, mutta kun olet ensin ottanut turpiisi muutaman kymmenen kertaa, niin ylivoimaisetkin viholliset muuttuvat naurettavan helpoiksi. Erityisesti jatko-osassa on tarpeeksi satunnaisuutta, että jokainen pelikerta tuntuu erilaiselta.
 
Omasta mielestä tämä tietty "roguelike"-tyylisyys on tärkeä osa pelin viehätystä. Uusia mörköjä ja yllättäviä tilanteita tulee vastaan jatkuvasti, mutta kun olet ensin ottanut turpiisi muutaman kymmenen kertaa, niin ylivoimaisetkin viholliset muuttuvat naurettavan helpoiksi. Erityisesti jatko-osassa on tarpeeksi satunnaisuutta, että jokainen pelikerta tuntuu erilaiselta.

Juu, itseasiassa olen täysin rakastunut tähän pelisarjaan, ja mietinkin miten ihmeessä en ole törmännyt peliin aikaisemmin vaikka CIViä pelannut paljon... toki kuullut UFO-pelisarjasta.

Mutta niin... pelaan tällä hetkellä XCOM: Enemy Within, taso Easy ja Ironman,,, elikkä matka on vielä pitkä. Olen laittamassa tämän kirjan tilaukseen: https://www.adlibris.com/fi/kirja/x-com-9789523123366 koska kiinnostaa ylipäätään koko tämä konsepti.

Jännittävimmät hetket ovat olleet toistaiseksi tätä toista organisaatiota vastaan käydyt taistelut. Jäljet johtavat Venäjälle ja olen juuri ekaa kertaa hyökkäämässä heidän BASEen. Minusta tämä pelin konsepti, jossa UFO:t hyökkäävät maahan on aivan lyömätön. Siihen on hienosti lisätty idea organisaation pyörittämisestä ja solttujen manageroinnista. Ikään kuin istuisi TJ:nä johtajan tuolilla ja alaiset pyörivät vieressä kuin kuninkaan hovissa.

Sitten siltä pallilta putoaa aina välillä kun kesken taistelun lukee vielä varmistukseksi pienestä teksistä... se solttu, kuoli taistelussa... Voin kuvitella että XCOM2 on tästä vielä paranneltu versio ja toivottavasti XCOM3 jatkaa tällä samalla tiellä. Ei mitään 3D-peliä tai jotain aivan muuta... ydin on kova ja hyvin kasassa.
 
...
Tämä vuosi on vaan menty Mutant Year Zerolla ja kohta tulee siihen lisäri. Ja se UFO-miehen Phoenix Point.
...

@hsalonen miten vertaisit tuota Mutant Year Zeroa Xcomiin taktisen taistelun osalta? Pitänyt tuotakin testata, mutta jotenkin ne possu- ja ankkahahmot tökkii liikaa..
 
@hsalonen miten vertaisit tuota Mutant Year Zeroa Xcomiin taktisen taistelun osalta? Pitänyt tuotakin testata, mutta jotenkin ne possu- ja ankkahahmot tökkii liikaa..

Tuo pakottaa taktiikkaan, että hiiviskelet siellä ympäriinsä ja napsit vähintään pari vihollista (mieluiten suurimman osan) yksittäin hengiltä combottamalla abilityjä. Loppukartoissa yksi virhe ja vedät koko kartan. Ennemminkin hiiviskelyä kuin suoraa toimintaa:
Mutant Year Zero: Road to Eden on Steam

--

Tuli tänne kirjoiteltua ja olihan se taas pakko pelata tuo Enemy Within taas läpi. Peli bugitti yhdessä missionissa ja EXALT tappoi evakkoon jo saadun Durantin. Ei tässä kaikki ole hyvin.

Taistelu sujuu jo paremmin, mutta rahat on aina ihan finaalissa. Kerran EXALT varasti koko käteiskassani. Saivat $4.
 
Juu, itseasiassa olen täysin rakastunut tähän pelisarjaan, ja mietinkin miten ihmeessä en ole törmännyt peliin aikaisemmin vaikka CIViä pelannut paljon... toki kuullut UFO-pelisarjasta.

Mutta niin... pelaan tällä hetkellä XCOM: Enemy Within, taso Easy ja Ironman,,, elikkä matka on vielä pitkä. Olen laittamassa tämän kirjan tilaukseen: https://www.adlibris.com/fi/kirja/x-com-9789523123366 koska kiinnostaa ylipäätään koko tämä konsepti.

Jännittävimmät hetket ovat olleet toistaiseksi tätä toista organisaatiota vastaan käydyt taistelut. Jäljet johtavat Venäjälle ja olen juuri ekaa kertaa hyökkäämässä heidän BASEen. Minusta tämä pelin konsepti, jossa UFO:t hyökkäävät maahan on aivan lyömätön. Siihen on hienosti lisätty idea organisaation pyörittämisestä ja solttujen manageroinnista. Ikään kuin istuisi TJ:nä johtajan tuolilla ja alaiset pyörivät vieressä kuin kuninkaan hovissa.

Sitten siltä pallilta putoaa aina välillä kun kesken taistelun lukee vielä varmistukseksi pienestä teksistä... se solttu, kuoli taistelussa... Voin kuvitella että XCOM2 on tästä vielä paranneltu versio ja toivottavasti XCOM3 jatkaa tällä samalla tiellä. Ei mitään 3D-peliä tai jotain aivan muuta... ydin on kova ja hyvin kasassa.

Kun kerran meinaat kirjan lukea, muistutan ettei tällä XCOMilla (ilman viivaa) ole käytännössä mitään tekemistä alkuperäisen X-Comin (viivalla) kanssa. Alkuperäisellä X-Comilla pääset "tunnelmaan", nykyaikainen versio OpenXcom | Open-source clone of the original X-Com . Tosin kuten kirjassakin taidetaan mainita, pelitasapaino on vain harvassa asiassa kunnossa ja niissäkin asioissa se on kunnossa puhtaasti tuurilla. Eli lähinnä tunnelmaa luomaan jotta ymmärrät mistä kyse.

Organisaation pyörittämistä tai solttujen manageroimista saati TJ hommia ei XCOMissa ole nimeksikään. Mikäli sellaista oikeasti haluat, X-Com tarjoaa sitä n kertaa enemmän ja mikäli haluat "nykyaikaisen X-Comin" jossa saat ihan oikeasti manageroida ja olla TJ, sitä tarjoaa yhdistelmä Xenonauts + X-Division Xenonauts by Goldhawk Interactive | A spiritual successor to the classic X-Com strategy games! + [1.65/X.CE V0.35.0] X-Division 1.00 Beta
 
Niin, tuo kirja kertoo nimenomaan Julian Gollopin X-COMista. Tarkemmin sanottuna jenkeissä X-COM: Ufo Defense ja meikäläisittäin UFO: Enemy Unknown.
Tästä uudesta Firaxisin sarjastakin toki puhutaan, mutta keskittyy enimmäkseen siihen miten pelisarja sai alkunsa. Tuin tuota kirjaa sillon Kickstarterissa ja hyvä kirja onkin. :)
 
Pikaisesti selailin aikanaan ja muistaakseni siinä puhutaan pääasiassa X-Com sarjasta (viivan kanssa):

X-COM - Wikipedia

Huomaa missä kohtaa se viiva katoaa :cool:

Lyhyesti:

X-Com, 1994-2001 on hcpelaajille.

XCOM, 2012- on kasuaalipelaajille.

Hmm... millä tavalla sitten tämä uudempi sarja on kasuaalipelaajille?

Itse ajattelen että XCOM on enemmän taktisempi peli koska kerroksia on enemmän. Esim. Katu, talon katto, kontti, kaikki eri korkeudella. Realistisempi tavallaan myös.

Niin, tuo kirja kertoo nimenomaan Julian Gollopin X-COMista. Tarkemmin sanottuna jenkeissä X-COM: Ufo Defense ja meikäläisittäin UFO: Enemy Unknown.
Tästä uudesta Firaxisin sarjastakin toki puhutaan, mutta keskittyy enimmäkseen siihen miten pelisarja sai alkunsa. Tuin tuota kirjaa sillon Kickstarterissa ja hyvä kirja onkin. :)

Puhutaanko kirjassa sivumäärissä kuinka paljon XCOM 1 ja 2? Ostoon menee joka tapauksessa.
 
Hmm... millä tavalla sitten tämä uudempi sarja on kasuaalipelaajille?

Tässä uudessa XCOMissa koko vastarintaliikettä johtava (sinä itse) hahmo ei joudu menemään henkilökohtaisesti jokaisen soltun kanssa juttelemaan montako lipasta ottaa mukaan ja missä kohtaa vyötä sitä lipasta kannattaa pitää.

Tosi HC pelaamista tuollainen.

Aikoinaan satoja tunteja vanhaa "kunnon" x-comia pelanneena sanon että se peli on ihan perseestä nykystandardeilla.
 
Hmm... millä tavalla sitten tämä uudempi sarja on kasuaalipelaajille?

Itse ajattelen että XCOM on enemmän taktisempi peli koska kerroksia on enemmän. Esim. Katu, talon katto, kontti, kaikki eri korkeudella. Realistisempi tavallaan myös.

Millä tavalla ei ole?

- Ei action pointseja, vaan kaksi "toimintoa" per vuoro
- Huomattavasti vähemmän sotilaita
- Edellisistä seuraa: yksittäisellä onnistumisella (tai epäonnistumisella) on valtava merkitys
- Vastustajaryhmien "herättämisen" välttäminen on taistelussa tärkeämpi asia kuin kaikki muu yhteensä
- Sotilaiden kantokyky yleensä luokkaa ase + yksi erikoistavara
- Sotilaille on ennalta määritelty aseet joita voi käyttää (koska luokkasi on X et voi käyttää tiettyä asetta :facepalm::facepalm::facepalm:)
- Sotilaat saavat kehittyessään erikoiskykyjä jotka ovat "hieman" yliampuvia (esim. Kill Zone :rolleyes:)
- Baseja on vain yksi
- Ilmataistelut ovat jopa huonompia kuin X-Comissa (jossa ne ovat täyttä kuraa)
- Organisaation pyöritys hoituu siinä sivussa eikä erityisemmin joudu päättämään mitä tekee koska vaihtoehtoja on todella vähän
- "Nopanheitot" on ennalta määritelty eikä niitä lasketa joka kerta erikseen (=se missä järjestyksessä teet asiat vaikuttaa hyvin paljon)
- Asiat edistyvät sitä mukaa kun teet juonitehtäviä

Listaa voisi jatkaa loputtomiin. XCOM on nimenomaan kasualisoitu X-Com, mm. jotta se toimisi järkevästi myös konsoleilla.

Kerroksia enemmän? Siis mitä? Alkuperäisessäkin X-Comissa on eri kerroksia jopa maastossa (toisin kuin XCOM:ssa). On sielläkin taloissa kattoja ja ladoissa eri kerroksia :confused: Realismia on se ettei X-Comissa sinne katolle kiivetä kymmenesosavuorossa kuten XCOM:ssa.

Tässä uudessa XCOMissa koko vastarintaliikettä johtava (sinä itse) hahmo ei joudu menemään henkilökohtaisesti jokaisen soltun kanssa juttelemaan montako lipasta ottaa mukaan ja missä kohtaa vyötä sitä lipasta kannattaa pitää.

Tosi HC pelaamista tuollainen.

Aikoinaan satoja tunteja vanhaa "kunnon" x-comia pelanneena sanon että se peli on ihan perseestä nykystandardeilla.

Parempi noinkin kuin XCOMissa jossa vain tietyt sotilaat ylipäätään voivat ottaa medikitin mukaan ja vain sotilas jolla on medikit taistelun alussa voi sitä käyttää. Siinäpä sitä realismia kun ainoa medikittiä kantava hahmo on tajuton ja 5 äijää pyörii ympärillä katsomassa kuinka vuotaa kuiviin :D

Korjataan: peli ei ole perseestä nykystandardeilla, UI kyllä oli.
 
Viimeksi muokattu:
Jos haluaa Threadripperin kanssa käydä keskustelua tästä XCOMin ja X-COMin eroista, nii voinee vaan lukea tätä keskustelua muutamia sivuja taaksepäin. Siellä tätä jauhettiin jo ihan tarpeeksi.
 
Kyllä itse vanhana UFO: Enemy Unknown-fanina olen tykänny myös näistä Firaxisin versioista. Todella koukuttavaa ja välillä joutuu tosiaan miettimään siirtojaan, ja turpaankin tulee huolella jos ei ole tarkkana.
 
17 tehtävää, 70 tappoa. Kuoleman syy? Istuskelu bensasäiliön vieressä, joka räjähti kun toinen rangeri käytti miekkaa kymmenen ruudun päässä. Ei vituta.

Poster_051.png
 
17 tehtävää, 70 tappoa. Kuoleman syy? Istuskelu bensasäiliön vieressä, joka räjähti kun toinen rangeri käytti miekkaa kymmenen ruudun päässä. Ei vituta.

Noniin... sitten videota tulemaan mistä kyse? Ironman ilmeisesti... kun tuntuu noin pahasti. Tuo tappomäärä per tehtävä on kyllä jäätävä. Olisi kiinnostava nähdä millainen solttu kyseessä, statsit jne.
 
Sarjan pitkäaikaisena fanina pistän lyhyen yhteenvedon tästä ja vastaavista peleistä mitä tiedän ja olen pelannut.

Laser Squad - Tästähän tämä kaikki eräällälailla alkoi, Amigan yksi parhaimmista peleistä. Jos joku harrastaa emulaattoreita, niin kannattaa kaivella ja kokea.

X-com:ufo defence - eli se virallinen eka X-com. Ainoa näistä X-com peleistä joka pysyy vuosikymmenestä toiseen steamissa asennettuna(kuva). Vaikka UI on nykystandardeilla kökkö ja peli uskomatonta mikromanagerointia niin silti kun siihen makuun kerran pääsi, niin se ei kuole koskaan.

X-com: Terror from the deep - Tämä on aiemman pelin uudempi versio jossa kaikkea on "enemmän". Peli tapahtuu nyt veden alla, mutta on muuten lähes identtinen, tavaroiden nimet vain vaihdettu. Kartat on laajempia ja useampiosaisia ja niissä ongelmaksi muodostuu sen viimeisen alienin metsästäminen jo voitetusta taistelusta. Tässä pelissä Motion Scanner on pakollinen väline, jos ei halua menettää hermojaan.

X-Com: apocalypse - tämä peli on kuulemma helmi ja kaikista paras näistä kolmesta, mutta usean peliyrityksen jälkeen totesin että ei taida sopia minulle.

Muut X-com (väliviivalla) pelisarjan pelit on enempi tai vähempi paskaa, kuten myös useimmat kopiot.

Poikkeuksena Xenonauts, jota olen pelitestannut parisen tuntia ja totesin että riittävän hyvä kopio että siitä voi nauttia kun on aikaa paneutua. Suosittelen.
----------------------------------
Xcom ja Xcom 2 on näistä uudemmista kovaa kamaa ja lisärien myötä (ja modien) näistä tulee uusia pelejä, joten pelikertoja kertyy kun vääntää.

The bureau: xcom on paskaa, vaikka jotkut masokistit siitä kuulemma piti.

Mutant Year Zero oli virkistävää vaihtelua ja riittävän Xcomin kaltainen että siitä tykkäsi, huonona puolena peli tuntui olevan todella putkijuoksu, eli voit edetä vain yhteen suuntaan, tai joskus kahteen, mutta lopulta reitti meni takaisin samaan suuntaan, sekä kentät oli ikäänkuin puzzleja taistelun sijaan.

Tuleva Phoenix Point on ostettu jo preorderina ja mitä olen nähnyt peliä, niin vakuuttaa. Pakko-ostos Xcom faneille.

xcomm.jpg

edit: menee itekki jo sekasi näistä nimistä.
 
Viimeksi muokattu:
Lähdinpä kokeilemaan Legendary Ironman XCOM2 runia tämän threadin innoittamana. Ensimmäiset engineer/scientist saatu ja ekan kuukauden base raidista selvitty. Jokunen ukko telakalla mutta josko se tästä. Ensimmäinen Flawless missiokin tuli tuossa vaikka kolme kovaa squadia sattui vastaan 3-armor turretin kanssa perus hack the terminal tehtävässä.
 
...
Xcom ja Xcom 2 on näistä uudemmista kovaa kamaa ja lisärien myötä (ja modien) näistä tulee uusia pelejä, joten pelikertoja kertyy kun vääntää.

Tuleva Phoenix Point on ostettu jo preorderina ja mitä olen nähnyt peliä, niin vakuuttaa. Pakko-ostos Xcom faneille.

Tämä mietityttää... miksi Phoenix Point pakko-ostos... minua harmittaa nuo vihut... jotenkin onnettomia mutaatioita. Toinen joka harmittaa niin se 1person kuvakulma jossa voi hinkata mihin kohtaan ampuu... huoh...

Mutta juu mikä olen sanomaan kun kokemusta vielä niin vähän.
 
Tämä mietityttää... miksi Phoenix Point pakko-ostos... minua harmittaa nuo vihut... jotenkin onnettomia mutaatioita. Toinen joka harmittaa niin se 1person kuvakulma jossa voi hinkata mihin kohtaan ampuu... huoh...

Mutta juu mikä olen sanomaan kun kokemusta vielä niin vähän.

Ihan samat asiat minullakin on pelissä pistänyt silmään, mutta en antanut sen häiritä koska itse gameplay näyttää hyvältä, vuoropohjaista mörköjen kurittamista ja tekijät osaa hommansa.

Luonnollisesti ne mitä pelissä näkyy on vasta alkupelin mutaatioita, luotan siihen että sieltä alkaa löytymään varsin erikoista comboa.

Taistelussa pitää taktikoida samaan tyyliin että jos xcom2 piti miettiä minkä vihun tiputtaa ensin, niin tässä pitää miettiä että minkä raajan/mutaation/aseen poistaa ensin, eli periaatteessa konsepti pysyy samana, mutta luo mielenkiintoisia variaatioita.

Erityisesti pakko-ostoksen omalla kohdallani tekee nimi: "The new turn based strategy game from Julian Gollop, creator of the original X-COM."
 
Ihan samat asiat minullakin on pelissä pistänyt silmään, mutta en antanut sen häiritä koska itse gameplay näyttää hyvältä, vuoropohjaista mörköjen kurittamista ja tekijät osaa hommansa.

Luonnollisesti ne mitä pelissä näkyy on vasta alkupelin mutaatioita, luotan siihen että sieltä alkaa löytymään varsin erikoista comboa.

Taistelussa pitää taktikoida samaan tyyliin että jos xcom2 piti miettiä minkä vihun tiputtaa ensin, niin tässä pitää miettiä että minkä raajan/mutaation/aseen poistaa ensin, eli periaatteessa konsepti pysyy samana, mutta luo mielenkiintoisia variaatioita.

Erityisesti pakko-ostoksen omalla kohdallani tekee nimi: "The new turn based strategy game from Julian Gollop, creator of the original X-COM."

Se on viivalla oleva X-COM. Itse tykkään enemmän näistä remakeista, vaikka olen pelannut myös alkuperäisiä.
 
Sarjan pitkäaikaisena fanina pistän lyhyen yhteenvedon tästä ja vastaavista peleistä mitä tiedän ja olen pelannut.

Laser Squad - Tästähän tämä kaikki eräällälailla alkoi, Amigan yksi parhaimmista peleistä. Jos joku harrastaa emulaattoreita, niin kannattaa kaivella ja kokea.

X-com:ufo defence - eli se virallinen eka X-com. Ainoa näistä X-com peleistä joka pysyy vuosikymmenestä toiseen steamissa asennettuna(kuva). Vaikka UI on nykystandardeilla kökkö ja peli uskomatonta mikromanagerointia niin silti kun siihen makuun kerran pääsi, niin se ei kuole koskaan.

X-com: Terror from the deep - Tämä on aiemman pelin uudempi versio jossa kaikkea on "enemmän". Peli tapahtuu nyt veden alla, mutta on muuten lähes identtinen, tavaroiden nimet vain vaihdettu. Kartat on laajempia ja useampiosaisia ja niissä ongelmaksi muodostuu sen viimeisen alienin metsästäminen jo voitetusta taistelusta. Tässä pelissä Motion Scanner on pakollinen väline, jos ei halua menettää hermojaan.

X-Com: apocalypse - tämä peli on kuulemma helmi ja kaikista paras näistä kolmesta, mutta usean peliyrityksen jälkeen totesin että ei taida sopia minulle.

Muut X-com (väliviivalla) pelisarjan pelit on enempi tai vähempi paskaa, kuten myös useimmat kopiot.

Poikkeuksena Xenonauts, jota olen pelitestannut parisen tuntia ja totesin että riittävän hyvä kopio että siitä voi nauttia kun on aikaa paneutua. Suosittelen.
----------------------------------
Xcom ja Xcom 2 on näistä uudemmista kovaa kamaa ja lisärien myötä (ja modien) näistä tulee uusia pelejä, joten pelikertoja kertyy kun vääntää.

The bureau: xcom on paskaa, vaikka jotkut masokistit siitä kuulemma piti.

Mutant Year Zero oli virkistävää vaihtelua ja riittävän Xcomin kaltainen että siitä tykkäsi, huonona puolena peli tuntui olevan todella putkijuoksu, eli voit edetä vain yhteen suuntaan, tai joskus kahteen, mutta lopulta reitti meni takaisin samaan suuntaan, sekä kentät oli ikäänkuin puzzleja taistelun sijaan.

Tuleva Phoenix Point on ostettu jo preorderina ja mitä olen nähnyt peliä, niin vakuuttaa. Pakko-ostos Xcom faneille.

xcomm.jpg

edit: menee itekki jo sekasi näistä nimistä.
Jos et ole vielä ehtinyt tutustumaan, niin suosittelen myös Shadowrun -pelisarjaa. Itse ainakin näin X-COM -jääränä tykkäsin. Ovat tarinavetoisempia ja enemmän dialogia.
 
Menee nyt raakasti offtopiciksi ja ois ehkä enemmän "vuoropohjaiset tappelu/rpg/taktisetmätöt jne" topicin kamaa mutta..

Shadowrunit ovat toki tutustumisen arvoisia pelejä ja itsekkin ne kahlasin läpi, mutta jotenkin en ikinä päässyt sinuiksi sen tappelusysteemin kanssa. Suojan käyttö jne oli vähän mitä oli. Ei toki juuri haitannut, kun nuo nyt meni naksuttelemalla läpi vaikka ei juuri jaksanut taktikoida.

Toki jos puhutaan "klassisista vuoronaksutteluista", hyviä ovat mielestäni olleet falloutit, vanhat x-comit, wasteland 2 jne. Paras ehkä xenonauts (toki jos baldurs gatet saa tähän laskea sopivilla auto-pausen asetuksilla niin..)

"Moderneista" taas ehkä xcom2 lisäreillä tai xcom1 long war. Toki on monta jota en ole pelannut.

Itse miellän nuo "klassiset" ja "modernit" täysin eri peligenren edustajiksi eikä niitä kannata tredirippermäisesti vertailla keskenään, koska pelimekaniikat sekä koko pelin perusajatus ovat täysin erit.
 
Itse miellän nuo "klassiset" ja "modernit" täysin eri peligenren edustajiksi eikä niitä kannata tredirippermäisesti vertailla keskenään, koska pelimekaniikat sekä koko pelin perusajatus ovat täysin erit.

Tästä asiasta on nyt jauhettu loputtomasti, mutta mitä se tarkoittaa... olen noviisi, elikkä vasta aloittanut matkani XCOM-maailmassa. Minusta XCOM: Enemy Within tuntuu taktiselta. Jos osumaprosentti on 90 % ja solttuni ampuu ohi niin laitan sen UFO:jen piikkiin, tilanne hektinen, ammattisotilaat panikoivat, on pimeää, jne.

Miten taistelu UFOja vastaan voisi mitenkään olla "realistista" ... emme voi tietää millainen taistelu olisi jos nyt tultaisiin ihmisten / maan kimppuun avaruudesta käsin. Paniikki olisi valtava. Osa innostuisi ja varmasti juhlisi tapahtumaa... osa sekoaisin lopullisesti... osa mahdollisesti listisi itsensä... toinen hyökkäisi naapurin kimppuun. Miten maiden yhteistyö käytännössä onnistuisi, laittaisivatko USA, Kiina, Venäjä omat resurssinsa yhteen ja ei kuin taisteluun...
 
Jos osumaprosentti on 90 % ja solttuni ampuu ohi niin laitan sen UFO:jen piikkiin, tilanne hektinen, ammattisotilaat panikoivat, on pimeää, jne.

Tuo että solttu ampuu ohi vieressä olevaa alienia on toki jo meemi mutta itse kuvittelen tilanteen niin että miten koko taistelu menisi reaaliajassa. Ei oikeassa taistelussa alieni liiku ensin puiston penkin taakse ja jää odottamaan sinua että kävelet viereen ampumaan. Tilanne on todellisuudessa hektistä liikettä jossa Sectoid juoksee ja samalla heittää mind controllia yhteen solttuun ja toinen solttu juoksee ristiin vierestä tai yllättää laatikon takaa ampuu vierestä ohi sectoidista joka kyyryssä juoksi ohi.

Olisikin hauska kun lopuksi skenaarion voisi laittaa rullaamaan miten asiat meni reaaliajassa. Soltut vyöryttäisivät alien basea ja ammukset viuhuisivat suuntaan ja toiseen. Nopean 5min vyörytyksen jälkeen skenaario olisi jo ohi.
 
Tästä asiasta on nyt jauhettu loputtomasti, mutta mitä se tarkoittaa... olen noviisi, elikkä vasta aloittanut matkani XCOM-maailmassa. Minusta XCOM: Enemy Within tuntuu taktiselta. Jos osumaprosentti on 90 % ja solttuni ampuu ohi niin laitan sen UFO:jen piikkiin, tilanne hektinen, ammattisotilaat panikoivat, on pimeää, jne.

Miten taistelu UFOja vastaan voisi mitenkään olla "realistista" ... emme voi tietää millainen taistelu olisi jos nyt tultaisiin ihmisten / maan kimppuun avaruudesta käsin. Paniikki olisi valtava. Osa innostuisi ja varmasti juhlisi tapahtumaa... osa sekoaisin lopullisesti... osa mahdollisesti listisi itsensä... toinen hyökkäisi naapurin kimppuun. Miten maiden yhteistyö käytännössä onnistuisi, laittaisivatko USA, Kiina, Venäjä omat resurssinsa yhteen ja ei kuin taisteluun...

Hmmh niin, minä ainakaan en ole realismista sen kummemmin puhunut enkä sen perään ole sen enempää mitä immersio vaatii. Ja sen ainakin luettelemani pelit hoitavat riittävästi.

Lähinnä itse hain sitä, että nuo "klassisemmat" x-comit (sekä xenonauts, falloutit ja shadowrunit) käyttävät taisteluissa erilaista systeemiä liikkumiseen, ampumiseen jne. joka toisaalta mahdollistaa tarkempaa ohjausta mutta toisaalta lisää nysväyksen määrää. "Modernissa" xcomissahan taas sitten on käytössä tuo kaksi "toimintapistettä" systeemi joka on sujuvampi mutta ei mahdollista niin tarkkoja liikkeitä.

Molemmat systeemit ovat hyviä omalla tavallaan eikä kumpikaan ole sen "kasuaalimpi" tai "hc-pelaajille" koska molemmissa kunnom vaikeustasoilla pärjääminen vaatii "hc-pelaamista" eli perehtymistä systeemiin ja sen hyväksikäyttöä.

Toki "klassisemmat x-comit" (lasken myös xenonautsin tähän" painottavat ilmataistelua sekä basenrakentamista enemmän kuin uudet. Eikä siinä mitään, maistuu mulle sekin.

Eli "klassisemmat" tarjoavat tarkemman ja "nysväävämmän" (vittu mikä sana) lähestymiskulman kun taas "modernit" lähtevät sujuvammalla otteella liikkeelle. Nysväys ei sitten ole mitenkään pahalla sanottu ilmaisu, aika moni pelaaja nauttii kun pääsee nysväämään ja hieromaan peleissä.

Vastakkain noita ei vaan mielestäni kannata vertailla koska ne tarjoavat jotain erilaista. Pelaa sitä maistuu enemmän tai tekee niinkuin minä eli molempia.
 
Tästä asiasta on nyt jauhettu loputtomasti, mutta mitä se tarkoittaa... olen noviisi, elikkä vasta aloittanut matkani XCOM-maailmassa. Minusta XCOM: Enemy Within tuntuu taktiselta. Jos osumaprosentti on 90 % ja solttuni ampuu ohi niin laitan sen UFO:jen piikkiin, tilanne hektinen, ammattisotilaat panikoivat, on pimeää, jne..

Ongelma ei ole tuo osumaprosentti 90. Ongelma on sen tarkoittavan eroa (normaaliasetuksilla) kovan osuman ja täyshudin välillä. Joka taas kasvattaa tuurin merkityksen liian suureksi kun ampujia on todella vähän. Eli rautalangasta: yksi 90% laaki ohi ei ole ongelma mikäli kentällä on lisäksi 5 solttua joista jokainen ampuu 70% laakeja kolme kappaletta (numeromuodossa: 1*90%+15*70%). Se on ongelma mikäli kentällä on lisäksi 3 solttua joista jokainen ampuu yhden kerran vuorossa 60% laakin koska silloin se 90% täysosuma/täyshuti on todella ratkaiseva taistelun kannalta (numeromuodossa: 1*90%+3*60%). XCOM on tältä osin melko mustavalkoinen, muut mainitut pelit selvästi harmaampia.

XCOM:a voi tältä osin mainiosti verrata Blackguardsiin. Ellet tiedä Blackguardsin taistelusysteemiä, sen voi kuvata näin: kännissä pärjäät paljon paremmin kuin selvänä jos kännissä käy parempi tuuri. Jonkin verran kärjistäen: jos käy tuuri, maagi taikoo tulimyrskyn joka tappaa kaikki vastustajat. Jos ei käy tuuria, tulimyrskyn taikominen epäonnistuu täysin ja seuraavalla vuorolla vastustajat hakkaavat maagin pois pelistä. Käy hyvä tuuri, voitat. Käy huono tuuri, häviät. Yksinkertaista.

Molemmat systeemit ovat hyviä omalla tavallaan eikä kumpikaan ole sen "kasuaalimpi" tai "hc-pelaajille" koska molemmissa kunnom vaikeustasoilla pärjääminen vaatii "hc-pelaamista" eli perehtymistä systeemiin ja sen hyväksikäyttöä.

Periaatteessa samaa mieltä mutten lihavoidusta kohdasta alkuunkaan. XCOM:ssa ei tarvita käytännössä minkäänlaista perehtymistä (tai ainakaan minun tasoinen turn based combat veteraani ei tarvitse) jotta voi käytännössä maksimoida "pelaamisen tason". Sen jälkeen homma on kokonaan kiinni tuurista tai asioista joita et voi ensimmäisellä kerralla tietää kuten "et tiedä onko taito X vai Y parempi ennen kuin pääset käytännössä näkemään ne". XCOM:ssa ja mainitussa Blackguardsissa on täysin sama homma: vaikeustason nosto ei käytännössä nosta mitään muuta kuin vaadittavan tuurin määrää.

Toista se on todellisissa HC-peleissä joissa tuurin vaikutus ei ole olematon, silti lähes poikkeuksessa tuuria suurempi syy epäonnistumiseen löytyy näppäimistön ja hiiren takaa.
 
Ongelma ei ole tuo osumaprosentti 90. Ongelma on sen tarkoittavan eroa (normaaliasetuksilla) kovan osuman ja täyshudin välillä. Joka taas kasvattaa tuurin merkityksen liian suureksi kun ampujia on todella vähän. Eli rautalangasta: yksi 90% laaki ohi ei ole ongelma mikäli kentällä on lisäksi 5 solttua joista jokainen ampuu 70% laakeja kolme kappaletta (numeromuodossa: 1*90%+15*70%). Se on ongelma mikäli kentällä on lisäksi 3 solttua joista jokainen ampuu yhden kerran vuorossa 60% laakin koska silloin se 90% täysosuma/täyshuti on todella ratkaiseva taistelun kannalta (numeromuodossa: 1*90%+3*60%). XCOM on tältä osin melko mustavalkoinen, muut mainitut pelit selvästi harmaampia.

XCOM:a voi tältä osin mainiosti verrata Blackguardsiin. Ellet tiedä Blackguardsin taistelusysteemiä, sen voi kuvata näin: kännissä pärjäät paljon paremmin kuin selvänä jos kännissä käy parempi tuuri. Jonkin verran kärjistäen: jos käy tuuri, maagi taikoo tulimyrskyn joka tappaa kaikki vastustajat. Jos ei käy tuuria, tulimyrskyn taikominen epäonnistuu täysin ja seuraavalla vuorolla vastustajat hakkaavat maagin pois pelistä. Käy hyvä tuuri, voitat. Käy huono tuuri, häviät. Yksinkertaista.



Periaatteessa samaa mieltä mutten lihavoidusta kohdasta alkuunkaan. XCOM:ssa ei tarvita käytännössä minkäänlaista perehtymistä (tai ainakaan minun tasoinen turn based combat veteraani ei tarvitse) jotta voi käytännössä maksimoida "pelaamisen tason". Sen jälkeen homma on kokonaan kiinni tuurista tai asioista joita et voi ensimmäisellä kerralla tietää kuten "et tiedä onko taito X vai Y parempi ennen kuin pääset käytännössä näkemään ne". XCOM:ssa ja mainitussa Blackguardsissa on täysin sama homma: vaikeustason nosto ei käytännössä nosta mitään muuta kuin vaadittavan tuurin määrää.

Toista se on todellisissa HC-peleissä joissa tuurin vaikutus ei ole olematon, silti lähes poikkeuksessa tuuria suurempi syy epäonnistumiseen löytyy näppäimistön ja hiiren takaa.

Vedäppä xcom lw läpi vaikeimmalla ja tuu sitten kertomaan veteraaneista :vihellys:

Xcomissa pelin ajatus on nimenomaan minimoida sen tuurin vaikutukset sun onnistumiseen. Kuten x-comissakin tai xenonautsissa, molemmissa on prosentit osumiseen jne olemassa. Se ettet sä jotain osaa / halua opetella / et tykkää kyseisestä pelimekaniikasta, ei tarkoita sen olevan kasuaalia.

Edit lisäystä:

Eli tarkoitan siis sitä, että sä pelaat näitä uudempia "väärin" jos sulla on koko porukan selviytyminen kiinni siitä osuuko se yksittäinen kuti vai ei etkä ajattele jo eteenpäin sen mukaan ettei osu. Tässä tulevat mukaan pelimekaniikat, kuten solttujen taidot / esineet jne. Toki niihin tilanteisiin joutuu, mutta niin joutuu "klassisissakin".

Ja täälläkin iso osa keskustelijoista on "veteraaneja" siinä mielessä että noita pelattu sieltä alusta asti ja iso osa näyttäisi olevan kanssasi eri mieltä, joten voisikohan olla aika laskeutua sieltä korokkeelta ja keskustella asioista eikä kirjoittajista (kuten itsestäsi).
 
Viimeksi muokattu:
Vedäppä xcom lw läpi vaikeimmalla ja tuu sitten kertomaan veteraaneista :vihellys:

Xcomissa pelin ajatus on nimenomaan minimoida sen tuurin vaikutukset sun onnistumiseen. Kuten x-comissakin tai xenonautsissa, molemmissa on prosentit osumiseen jne olemassa. Se ettet sä jotain osaa / halua opetella / et tykkää kyseisestä pelimekaniikasta, ei tarkoita sen olevan kasuaalia.

Tuurin minimoimiseen XCOMssa on hyvin vähän vaihtoehtoja. 95% siitä kattaa seuraava sääntö: jos olet taistelussa vihollisryhmän kanssa, vältä liikkumista jotta et "herätä" toista vihollisryhmää. Loput 5% ovat itsestäänselvyyksiä, kuten "koska snipukivääri ja haulikolla ampuminen kestää yhtä kauan ja snipukivääriampuja voi olla paremmassa suojassa, kannattaa ennemmin ampua snipukiväärillä", "koska liikkumalla helposti herätät toisen vihollisryhmän ja overwatch onnistuu 100% varmuudella, kannattaa overwatchata" tai "jos monta vastustajaa on bensatankin vieressä, räjäytä se".

Jo pelkästään tuo haulikko/snipukiväärihomma tekee XCOM:sta kasuaalia. Alkuperäisessä X-Com:ssa kiväärillä ammuskelu oli ihme kyllä melko hidasta verrattuna pistooliin :p

Edit lisäystä:

Eli tarkoitan siis sitä, että sä pelaat näitä uudempia "väärin" jos sulla on koko porukan selviytyminen kiinni siitä osuuko se yksittäinen kuti vai ei etkä ajattele jo eteenpäin sen mukaan ettei osu. Tässä tulevat mukaan pelimekaniikat, kuten solttujen taidot / esineet jne. Toki niihin tilanteisiin joutuu, mutta niin joutuu "klassisissakin".

Ja täälläkin iso osa keskustelijoista on "veteraaneja" siinä mielessä että noita pelattu sieltä alusta asti ja iso osa näyttäisi olevan kanssasi eri mieltä, joten voisikohan olla aika laskeutua sieltä korokkeelta ja keskustella asioista eikä kirjoittajista (kuten itsestäsi).

Uutinen: XCOM2:ssa on aikarajoitettuja tehtäviä. Syy löytyy ykkösosasta jossa overwatch oli ylivoimaisesti paras taktiikka. Aikarajoitetuissa tehtävissä voi tiettyyn rajaan saakka käyttää "100% onnistuminen" taitoja/esineitä mutta niiden loputtua homma on hyvin yksinkertainen: joko se yksi laukaus osuu tai tehtävä epäonnistuu. Eli aivan sama miten hyvin pelaat, loppujen lopuksi tuuri on se ainoa asia joka ratkaisee.

Joutuu "klassisissakin"? Riippuu pitkälti mistä "klassisesta" puhutaan. Jossakin Xenonautsissa esim. on kentällä suojaa (kunnon suojaa eikä "suojaa") yleisesti ottaen ihan eri malliin, sitä voi myös tietyssä määrin sotilaat tehdä itse, suppressionin tekeminen onnistuu (periaatteessa) miltä tahansa sotilaalta, savukranut ovat peruskamaa ja niillä saa helposti tehtyä lisää "suojaa", ampujia on selvästi enemmän ja ampumaan pystyy selvästi useammin. Ja niin edelleen. Äärimmäisen harvassa ovat tilanteet joissa yksi laaki (käytännössä) ratkaisee koko tappelun eikä sen osumaprosenttia saa (käytännössä) sataan. Silloin kun noin käy, vika on lähes poikkeuksetta huonossa taktiikassa, miksi ei myös varusteissa tai sotilaissa voi olla "puutteita".

Missä kohtaa kirjoitin kirjoittajista enkä asiasta? Viimeisessä kappeleessa? Vai olisiko pitänyt kirjoittaa passiivimuodossa koko ajan, kun nyt kirjoitin pelaajan näkökulmasta?

Muut ovat sitä ja tätä mieltä on väsynein perustelu ikinä. XCOM:n tuuripainotteisuus verrattuna moniin muihin vastaaviin peleihin on puhdas fakta ja siitä on hyvin lyhyt matka kasuaaliin.
 
Tuurin minimoimiseen XCOMssa on hyvin vähän vaihtoehtoja. 95% siitä kattaa seuraava sääntö: jos olet taistelussa vihollisryhmän kanssa, vältä liikkumista jotta et "herätä" toista vihollisryhmää. Loput 5% ovat itsestäänselvyyksiä, kuten "koska snipukivääri ja haulikolla ampuminen kestää yhtä kauan ja snipukivääriampuja voi olla paremmassa suojassa, kannattaa ennemmin ampua snipukiväärillä", "koska liikkumalla helposti herätät toisen vihollisryhmän ja overwatch onnistuu 100% varmuudella, kannattaa overwatchata" tai "jos monta vastustajaa on bensatankin vieressä, räjäytä se".

Jo pelkästään tuo haulikko/snipukiväärihomma tekee XCOM:sta kasuaalia. Alkuperäisessä X-Com:ssa kiväärillä ammuskelu oli ihme kyllä melko hidasta verrattuna pistooliin :p



Uutinen: XCOM2:ssa on aikarajoitettuja tehtäviä. Syy löytyy ykkösosasta jossa overwatch oli ylivoimaisesti paras taktiikka. Aikarajoitetuissa tehtävissä voi tiettyyn rajaan saakka käyttää "100% onnistuminen" taitoja/esineitä mutta niiden loputtua homma on hyvin yksinkertainen: joko se yksi laukaus osuu tai tehtävä epäonnistuu. Eli aivan sama miten hyvin pelaat, loppujen lopuksi tuuri on se ainoa asia joka ratkaisee.

Joutuu "klassisissakin"? Riippuu pitkälti mistä "klassisesta" puhutaan. Jossakin Xenonautsissa esim. on kentällä suojaa (kunnon suojaa eikä "suojaa") yleisesti ottaen ihan eri malliin, sitä voi myös tietyssä määrin sotilaat tehdä itse, suppressionin tekeminen onnistuu (periaatteessa) miltä tahansa sotilaalta, savukranut ovat peruskamaa ja niillä saa helposti tehtyä lisää "suojaa", ampujia on selvästi enemmän ja ampumaan pystyy selvästi useammin. Ja niin edelleen. Äärimmäisen harvassa ovat tilanteet joissa yksi laaki (käytännössä) ratkaisee koko tappelun eikä sen osumaprosenttia saa (käytännössä) sataan. Silloin kun noin käy, vika on lähes poikkeuksetta huonossa taktiikassa, miksi ei myös varusteissa tai sotilaissa voi olla "puutteita".

Missä kohtaa kirjoitin kirjoittajista enkä asiasta? Viimeisessä kappeleessa? Vai olisiko pitänyt kirjoittaa passiivimuodossa koko ajan, kun nyt kirjoitin pelaajan näkökulmasta?

Muut ovat sitä ja tätä mieltä on väsynein perustelu ikinä. XCOM:n tuuripainotteisuus verrattuna moniin muihin vastaaviin peleihin on puhdas fakta ja siitä on hyvin lyhyt matka kasuaaliin.

Öö voihan näitä uudempia toki noinkin pelata jos haluaa. Ymmärrän kyllä missä sulla ongelmat on jos ainoa ratkaisu vaikeisiim tilanteisiin on "älä herätä muita podeja". Suosittelisin mieluummin käyttämään ryhmän esineitä / taitoja jne hyväksi ja tappamaan ne pois sen overwatchin hakkaamisen sijasta. Lisäksi tuosta näkee että kovin paljoa et ole uudempia pelannut koska ne vihut kyllä ampuu sut kylmäksi sinne suojan taakse overwatchia hakatessa vaikeimmilla tasoilla.

Mitä tuohon "aseilla eri nopeudet jne" ja "aikatehtävät jne" taas tulee, nämä ovat niitä pelimekaniikkojen eroja joista et selkeästikkään pidä/ymmärrä. Uudemmissa hc ja vaikeus tulee siitä kuinka noiden asioiden kanssa pystyy elämään ja suorittamaam tehtävät eikä se onnistu ilman että ymmärtää eri taidot/aseet/esineet/rng:n toiminnan/miten osumisprosentit toimii ja mikä niihin vaikuttaa jne jne. Sä näet sen vaan "tuurina" koska et osaa hyödyntää niitä tarpeeksi hyvin. Lisäksi snipuja ei juuri kannata imo käyttää ainakaan xcom2, vähän turhia kapistuksia.

Viittasin keskustelijoista keskustelemisella siihen, kuinka nostat itseäsi ylös "veteraanina" ja "hc-pelaajana" samalla yrittäen painaa muiden kommentteja sillä alas.

Molemmat pelit ovat "hc" mutta tuovat sen "hc-pelaajan" kaipaaman haasteen ja vaikeuden eri tavoin ja eri mekaniikkoja hyödyntäen. Tämä on se asia jota sä et kykene näkemään.

Mutta noniin, tässä sitä taas ollaan ja kohta väännetään kunnes joku saa bannit. Itse lopetan tähän sen välttämiseksi.
 
Kieltämättä vähän haiskastaa että henkilö ei ole tainnut paljon uusia XCOMeja pelata jos heittelee tuollaista legendaa että Overwatch osuu 100% varmuudella (oikeasti 49% penalty dashaaviin vihuihin). Aika harvassa on ollut Commander ja Legendary tasolla nuo hetket kun overwatch on se paras vaihtoehto.
 
No joo, ei ainakaan koko tiimille. Overwatchilla (tyyliin yhden jannun) voi pikemminkin sopivissa tilanteissa pyrkiä rajoittamaan vihun liikettä ja kun tuon tekoälyn "peloittelukin" on mahdollista varsinkin ykkösessä (tai ainakin lw? On niin paljon aikaa xcom1 vanillasta itellä..) niin siinäkin sitä voi käyttää.
 
Kieltämättä vähän haiskastaa että henkilö ei ole tainnut paljon uusia XCOMeja pelata jos heittelee tuollaista legendaa että Overwatch osuu 100% varmuudella (oikeasti 49% penalty dashaaviin vihuihin). Aika harvassa on ollut Commander ja Legendary tasolla nuo hetket kun overwatch on se paras vaihtoehto.

Overwatchista tulee Aim Penaltyä myös helpommilla vaikeusasteilla. Tätä voi vähän vähentää skillseillä, mutta ne tampiot osuu overwatchissa vielä huonommin kuin oikeasti. 2x miss on enemmän sääntö kuin poikkeus ja kolmella tyypillä joku voi osua..
 
Overwatchista tulee Aim Penaltyä myös helpommilla vaikeusasteilla. Tätä voi vähän vähentää skillseillä, mutta ne tampiot osuu overwatchissa vielä huonommin kuin oikeasti. 2x miss on enemmän sääntö kuin poikkeus ja kolmella tyypillä joku voi osua..

Tulee toki. Mutta tossa varmaan haettiin sitä että koska vaikeammilla tasoilla ne vihut tulee ja ampuu sut sinne suojan taakse useammin kuin helpommilla tasoilla niin sen overwatchkämpin hyödyllisyys taktiikkana katoaa täysin.
 
Mitä porukka mieltä XCOM 2 tehtävistä? Olen suorastaan järkyttynyt, koska XCOM 1 niin öisiä metsiä, joissa lentäviä lautasia tippunut. Huoltoasemia, ravintoloita, varastoalueita... raunio kaupunkeja...

Nyt tässä jatko-osassa näitä täysin tyylittömiä, muovisia kaupunkeja ja muutenkin ainakin ekat 10 kenttää jotka nähnyt niin vaatimattomia... muuttuuko tämä tyyli missään vaiheessa? Täytyy varmaan tuo Phoenix Point hommata jos tyyli tämä :/

(muuten valtavasti hienoja pieniä yksityiskohtia, ui:ssa ja soltuissa, jne.)
 
Mitä porukka mieltä XCOM 2 tehtävistä? Olen suorastaan järkyttynyt, koska XCOM 1 niin öisiä metsiä, joissa lentäviä lautasia tippunut. Huoltoasemia, ravintoloita, varastoalueita... raunio kaupunkeja...

Nyt tässä jatko-osassa näitä täysin tyylittömiä, muovisia kaupunkeja ja muutenkin ainakin ekat 10 kenttää jotka nähnyt niin vaatimattomia... muuttuuko tämä tyyli missään vaiheessa? Täytyy varmaan tuo Phoenix Point hommata jos tyyli tämä :/

(muuten valtavasti hienoja pieniä yksityiskohtia, ui:ssa ja soltuissa, jne.)
Tuntuu löytyvän hökkelikylää, metsää, junarata aluetta, kalliota, raunio kaupunkeja sekä tietenkin erinäköiset alien tukikohdat, alukset sekä normaalit kaupungit.
 
No toki niitäkin on, ihan tarinasta/asetelmasta johtuen. Mutta ei tuo pelkkää kaupunkisotaa ole
 
Kieltämättä vähän haiskastaa että henkilö ei ole tainnut paljon uusia XCOMeja pelata jos heittelee tuollaista legendaa että Overwatch osuu 100% varmuudella (oikeasti 49% penalty dashaaviin vihuihin). Aika harvassa on ollut Commander ja Legendary tasolla nuo hetket kun overwatch on se paras vaihtoehto.

Älä väitä minun väittävän asioita joita en ole väittänyt. Sanoin: overwatch onnistuu 100% varmuudella

Rautalangasta lyhyesti.

XCOM:ssa, X-COM:ssa ja Xenonautsissa kaikissa perusedellytykset overwatchin onnistumiseen (saat reaction shotin, osuminen on toinen juttu) ovat samat: vihollinen tulee tai on jo aseenkantamalla+tekee jotain mikä triggeröi overwatchin, on näköyhteydessä overwatchaajaan ja overwatchaajalla on tarpeeksi time unitteja/toiminto jäljellä.

XCOM:ssa perusedellytykset riittävät ja niiden toteutuessa overwatch onnistuu eli reaction shotin saa 100% varmuudella.

X-COM:ssa perusedellytysten lisäksi täytyy overwatchaajan voittaa vastustajan hahmo (termillä ei ole väliä) reaction strengthissä. Sen kaava on: reaction taito*(nykyiset time unitit/maksimi time unitit). Molemmin puolin nykyiset time unitit voivat kulua vuoron aikana, liikkuminen ja reaction fire kuluttaa niitä.

Xenonautsissa muuten sama kuin X-COM:ssa mutta kaavaan on lisätty pari muutosta: (reflex taito+panssarin reflex bonus)*(nykyiset time unitit/maksimi time unitit)*aseen reaction modifier

Tankkipanssari voi antaa hyvän suojan muttei ole mitenkään eduksi overwatchissa. Samaten haulikolla reagoi "hieman" nopeammin kuin tykillä.

Kun vielä huomioidaan ettei XCOM:ssa ole täyttä friendly fireä, niin jokainen voi päätellä mitä nuo tarkoittavat pelaamisen kannalta ;)
 
Älä väitä minun väittävän asioita joita en ole väittänyt. Sanoin: overwatch onnistuu 100% varmuudella

Rautalangasta lyhyesti.

XCOM:ssa, X-COM:ssa ja Xenonautsissa kaikissa perusedellytykset overwatchin onnistumiseen (saat reaction shotin, osuminen on toinen juttu) ovat samat: vihollinen tulee tai on jo aseenkantamalla+tekee jotain mikä triggeröi overwatchin, on näköyhteydessä overwatchaajaan ja overwatchaajalla on tarpeeksi time unitteja/toiminto jäljellä.

XCOM:ssa perusedellytykset riittävät ja niiden toteutuessa overwatch onnistuu eli reaction shotin saa 100% varmuudella.

X-COM:ssa perusedellytysten lisäksi täytyy overwatchaajan voittaa vastustajan hahmo (termillä ei ole väliä) reaction strengthissä. Sen kaava on: reaction taito*(nykyiset time unitit/maksimi time unitit). Molemmin puolin nykyiset time unitit voivat kulua vuoron aikana, liikkuminen ja reaction fire kuluttaa niitä.

Xenonautsissa muuten sama kuin X-COM:ssa mutta kaavaan on lisätty pari muutosta: (reflex taito+panssarin reflex bonus)*(nykyiset time unitit/maksimi time unitit)*aseen reaction modifier

Tankkipanssari voi antaa hyvän suojan muttei ole mitenkään eduksi overwatchissa. Samaten haulikolla reagoi "hieman" nopeammin kuin tykillä.

Kun vielä huomioidaan ettei XCOM:ssa ole täyttä friendly fireä, niin jokainen voi päätellä mitä nuo tarkoittavat pelaamisen kannalta ;)

Xenonautsissa ei taasen tainnu olla osumiseen penaltia "overwatchissa" eli reaction shoteissa vai muistelenko väärin?
 
Xenonautsissa ei taasen tainnu olla osumiseen penaltia "overwatchissa" eli reaction shoteissa vai muistelenko väärin?
Xenonautsista ei ole tietoa mutta miten mahtoi olla originelli UFO:ssa? Ampuiko ukot ihan täysillä aim bonuksilla reaction fireä triggeröityessään kuin casual pelissä konsanaan vai oliko siinä aim penaltyä?
 
Xenonautsissa ei taasen tainnu olla osumiseen penaltia "overwatchissa" eli reaction shoteissa vai muistelenko väärin?

Suoraa penaltyä ei ole. Tosin reaction shot on aina burst tai jos ei ole sitä optiota aseessa niin snap joissa on riittävästi penalttia kun aseiden reaction modifierit ja ranget huomioi.

Xenonautsista ei ole tietoa mutta miten mahtoi olla originelli UFO:ssa? Ampuiko ukot ihan täysillä aim bonuksilla reaction fireä triggeröityessään kuin casual pelissä konsanaan vai oliko siinä aim penaltyä?

Ei suoraa aim penaltya mutta reaction fire on joka pelaajan aseella snap, jossa ei ole aim bonuksia.
 
Hmmmh, ihan kuin xenonautsissa vois olla sopiva "kulmalla suojan takana reaktiolaukauksen odotus" taktiikkana fiksumpi sit kuin xcomeissa. Täytyypä testata ens kerralla kun xenonautsia innostun pelaamaan, ei oo juuri siinäkään tullut käytettyä koska tykkään pelata aggressiivisemmin
 
Hmmmh, ihan kuin xenonautsissa vois olla sopiva "kulmalla suojan takana reaktiolaukauksen odotus" taktiikkana fiksumpi sit kuin xcomeissa. Täytyypä testata ens kerralla kun xenonautsia innostun pelaamaan, ei oo juuri siinäkään tullut käytettyä koska tykkään pelata aggressiivisemmin

Kokeilin kerran. Laitoin koko tiimin kyttäämään reaperia sormet liipasimella. Lopputulos oli tietty 12 missattua reaction shottia ja reaperi kävi siittämässä parhaan solttuni :lol:
 
Kokeilin kerran. Laitoin koko tiimin kyttäämään reaperia sormet liipasimella. Lopputulos oli tietty 12 missattua reaction shottia ja reaperi kävi siittämässä parhaan solttuni :lol:

Noniin eli melkolailla sama lopputulos kuin uudemmissakin liialla overwatchilla. Kai sulla kävi vain huono tuuri :vihellys::D
 
En sano pahalla, mutta kyllä on vaikeaksi tehty tämä jatko-osa (XCOM 2) verrattuna XCOM 1:seen...

- kaiken maailman jatkuvaa skannausta ei niin selkeässä kartassa
- muoviset kaupunki kentät
- juoni... alkaa... hitaasti... laahaten... ja... nukahdan... Zzz...

Onhan pelissä lukuisia parannuksia ja kaikki on tavallaan ihan toisella tasolla, mutta XCOM 1 tunnelmasta ei voi puhua. Typerällä aluksella lennellään 5 päivän välein välillä sellaisia 100 kilometrin matkoja ympäri maailmaa...

Koko touhu on jotenkin typerä. 1.osassa oli selkeä rakenne, UFO:t tulevat päälle, taistellaan takaisin, pudotellaan lentäviä lautasia, pelastetaan siviilejä... tämä 2.osa on jotenkin hyvin monimutkaisesti rakennettu ja väkisin väännetään suurta tarinaa... voi olla että meno vain paranee, mutta aika shokki on kokemus ollut, vaikka valtavasti hyviä juttuja mukana.

huoh... missä öiset metsät, lentävä lautanen tippunut alas, osa "Crashsitesta" palaa... ai että nuo vihut ja kaikki muukin... palaisin 1.osan pariin, mutta onhan se auttamatta vanha. Odotan XCOM 3 ja varmaankin tutustun sillä välin Phoenix Pointtiin... voi olla että annan jossain vaiheessa vielä mahiksen, mutta toistaiseksi, huh mitä säheltämistä...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom