XCOM 2

Vittu nyt hajos kyllä kasetti.

Puolivalmis porukka jopa lopputehtävän tappamiseen, 2 käytännössä täyttä squadia aseineen ja muineen. Pari tehtävää tarkoitus odotella että saa koulutettua yhtä psionic kaveria lopputehtäviä varten.

Sit iskee "medium" vaikeustason tehtävä missä pitää pelastaa siviilejä. Aloitan tehtävän ja siihen mihin omat ukot tippuu lentsikasta spawnaa 2 x 3 ryhmää niitä isoja nyrkillä hakkaavia gorilloita. En ehdi edes omaa ekaa vuoroa niin eka ukko = killed.

Toka vuoro (tai siis eka oma vuoro) niin toinen ukko = killed mutta uskon vielä selviäväni tosta. Sitten välitauolla iskee warlock siihen väliin ja varmuuden vuoksi lyö 2 x apurit siihen väliin.

Toi on kyllä se mikä tässä pelissä ärsyttää. Ihan sama miten hyvin oot valmistautunu niin rng = jossain vaiheessa sulle tarjotaan persettä. Nyt sitten pelastauduin squadin viimeisellä ukolla joka sekin oli sharpshooter takaisin. Kiinnostus kattoa kuinka hyvin loppu menee = 0.
 
Siis mitä vittua, ei kai mulla oo ikinä "ennen omaa ekaa vuoroa" spawnannu vihuja?
 
Lienee bugitus tuon tehtävän aloituspaikan suhteen, eikä mikään tarkoituksellinen lisähaaste. Jonkun tapauksen olen redditistä lukenut ja itsekin tuohon olen törmännyt kerran. Lähetyslaitteen tuhoamistehtävässä ukot spawnasi keskelle karttaa ihan sen laitteen viereen, tosin sellaiseen kulmaan että vihut eivät reagoineet heti. Aiempi tallennus ja tehtävän uudelleenaloitus tuotti sitten ihan normaalin toimivan aloituksen.
 
Siis mitä vittua, ei kai mulla oo ikinä "ennen omaa ekaa vuoroa" spawnannu vihuja?
Joo pyörittelin kyllä silmiä kun ukot laskeutuu lentsikasta ja siinä samantien alkaa vihujen vuoro kun mulla ukot seisoo paikallaan. Tuo lienee joku bugi koska ei mullekaan oo noin käyny ennen. Tossa tapauksessa olisin vielä voinu hyväksyä save-file kikkailun mutta senkin tajusin vasta kun oma vuoro alko ja peli oli jo tallentanu tilanteen :dead:

Aiempi tallennus ja tehtävän uudelleenaloitus tuotti sitten ihan normaalin toimivan aloituksen.
Ironman peli niin ei oo aiempaa tallennusta ja tosiaan kerkes jo tossa vaiheessa tallentamaan oman vuoron alkuun. Saa nähdä kiinnostaako vielä yrittää jatkaa tota kun parhaat 3 sotilasta kuollu (mm. ainoa templar mitä mulla on) ja vieny tavaransa mennessään.
 
Ironman peli niin ei oo aiempaa tallennusta ja tosiaan kerkes jo tossa vaiheessa tallentamaan oman vuoron alkuun.
Taisin aiemminkin ketjussa mainostaa, mutta Windowsin oma File History on ihan kätevä bugitilanteiden varalta (jos malttaa olla savescummaamatta sen avulla).
 
Taisin aiemminkin ketjussa mainostaa, mutta Windowsin oma File History on ihan kätevä bugitilanteiden varalta (jos malttaa olla savescummaamatta sen avulla).
Hyvä vinkki, pitää kattoa jos tosta olis mitään iloa. Mä pelaan Ironmanilla just siks ettei tulis save-scummailtua mutta tämmösessä tilanteessa en näkis mitenkään vääräks tommosta kun on ihan selvä bugitilanne.


Edit: no eipä mitään

hdafhhah.jpg


:dead::dead:

Nyt sitten arpomaan alottaako kokonaan alusta vai yritänkö vielä jatkaa tota läpipeluuta
 
Mitäs noista kolmesta uudesta sotilastyypistä tykkäätte käyttää?

Kuten jo aikaisemmin sanoin, reaperit on omasta mielestä aivan täysin op mutta silti hauskoja käyttää :D

Kun laittaa PCS: Superior speed ja aseeseen isoimman lippaan, niin oikeilla kyvyillä pystyy perseilemään pitkin kenttää melko huoletta.

Vai miltä kuulostaa seuraava: Kenttä ilman aikarajaa. Etsi kaikki viholliset ja tee niistä koko ajan näkyviä. Jos jonkun vihollisryhmän vieressä on räjäytettävä esine, heitä claymore viereen ja käytä remote startia. Tämä tappaa jo aika monta vihollista ja isommiltakin vie armorin pois ja hyvän läjän healthia.

Samassa kentässä tulee vastaan chosen tai ruler, niin ei muutaku suoja pois jollain kranaatilla ja banish käyttöön. Siinä ei kovin kauaa nokka tuhise.

Tietty jatkuvasti shadow päällä eri kykyjen avulla.

En tiiä onko jo korjattu jo, mutta banish, superior magazine ja superior repeater on melko huvittava yhdistelmä kanssa :D Repeater siis rollaa uusiks joka ammuksen kohdalla.

Viimeisissä tehtävissä ostat totta kai reaperille about joka ikisen kyvyn niin riittää räjähteitä ja instakill kykyjä pitempäänkin tehtävään.
 
Mitäs noista kolmesta uudesta sotilastyypistä tykkäätte käyttää?
Ite oon tykästyny Templariin enemmän. Reaper on minunkin mielestä vähän liian vahva mutta Templarin Rend + Parry -yhdistelmä yhdistettynä jatkuvasti vahvemmaksi tulevaan Rend -damageen ja kaveriksi joku Ranger jolla untouchable niin siinä on yhdistelmä millä saa lyhyessä ajassa tajuttoman paljon lämää ja päälle vielä pari ukkoa saa seisoa vaikka avoimessa paikassa ilman suojaa eikä mitään damagen pelkoa. Molemmille vielä bladestorm käyttöön niin ai että.

Tossa yhdistelmässä ei ole mitään muuta ongelmaa kuin se että tulee vähän liian itsevarmaksi ja jossain vaiheessa rupeaa aika helposti menemään tilanteissa liian pitkälle jolloin aktivoi jonkun toisen vihuryhmän samaan aikaan.
 
Eka läpipeluu wotc vielä kesken (tai no, kolmas ironmänyritys) ja kaikkia tulee käytettyä. Reaper tosi omaan mieleen eniten, skirmisheriä en joko oikein osaa käyttää tai sitten on oikeasti paljon heikompi kuin templar tai reaper.

Saapi nähdä joutuuko ottamaan jälleen uuden lähdön, kun onnistuin perusryhmän (2xranger,templar,skirmi,grenadier,spessu) melkeempä vipeemään, 2 vuoroa capture tehtävässä aikaa jäljellä ja hengissä rangerit ja skirmi, vippi vapaalla jalalla ja vastassa assassin, 3x kovempia troopereita, mekki, purifier ja officer..

Ei ihan menny niinkö aattelin, luulin jo tappaneeni muut paitsi assassiinin ja sen summonoidut trooperit, mitä sitä vittua, assassiinilla näköjään joku "wave" kyky jolla 4 äijää dazeen ja siinä sitten aktivoit mekkipodin kylkeen samalla..

Vituiksihan tuo tehtävä ainakin menee, täytyy kattoa saisko ees nuo kolme jantteria hengissä ulos. Eilen jäi tehtävä kesken kun sanoin vittu, henkäisin syvään, hakkasin näppäimistöä hetken ja sammutin koneen
 
Ite oon tykästyny Templariin enemmän. Reaper on minunkin mielestä vähän liian vahva mutta Templarin Rend + Parry -yhdistelmä yhdistettynä jatkuvasti vahvemmaksi tulevaan Rend -damageen ja kaveriksi joku Ranger jolla untouchable niin siinä on yhdistelmä millä saa lyhyessä ajassa tajuttoman paljon lämää ja päälle vielä pari ukkoa saa seisoa vaikka avoimessa paikassa ilman suojaa eikä mitään damagen pelkoa. Molemmille vielä bladestorm käyttöön niin ai että.

Tossa yhdistelmässä ei ole mitään muuta ongelmaa kuin se että tulee vähän liian itsevarmaksi ja jossain vaiheessa rupeaa aika helposti menemään tilanteissa liian pitkälle jolloin aktivoi jonkun toisen vihuryhmän samaan aikaan.

Templariin ja rangeriin ku yhdistää vielä mimic baconin niin siinä voi huoletta mennä aika pitkälle. Flashbang ja bluescreen kranaatti vielä takataskussa jos kerää vahingossa oikein ison porukan kimppuunsa.
 
Katselin tuossa huvikseni jotain let's playta alkuperäisestä XCOM:sta (omasta läpipeluu kerrasta aikaa) ja kyllä tuossa on asioita jotka olisi kyllä tervetulleita takaisin johonkin remakeen.

Tuo base management ja interceptor hommat ovat kyllä paljon mielenkiintoisempaa sisältöä kuin mikään näissä uudemmissa säädöissä. Toisaalta uusissa on monia hyviä asioita itse taisteluissa jotka voisi pitää, lähinnä nuo cover ym. indikaattorit sekä osumisprosentti breakdown ja grafiikat luonnollisesti. :D

Toisaalta tuossa alkuperäisessä oli aika vaikea jo ampua ohi viereisestä ruudusta kun näissä uusissa se tuntuu olevan mahdollista. Action point systeemi taas ei ole tuossa muodossa hirveän hyvä jonkilainen hybridi systeemi tuon vanhan ja uuden välillä voisi olla hyvä.

Tuon alien pod systeemin voisi kyllä heivata kuuseen. :tdown:
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta tuossa alkuperäisessä oli aika vaikea jo ampua ohi viereisestä ruudusta kun näissä uusissa se tuntuu olevan mahdollista.
Joo tota rng:tä oppii kyllä vihaamaan ja rakastamaan. Joskus tulee sellanen tunne että kannattaa ampua vaan alle 50% kuteja kun kaikki uppoaa ja puolet crittaa ja jättää kaikki yli 85% mahikset välistä koska niistä ei koskaan osu mikään :D
 
Nyt tuli taputeltua läpipeluu War of the Chosenin kanssa. Aloitin tosiaan ton bugin jälkeen ihan uuden läpipeluun pienen tauon jälkeen. Hyvä lisäri. Eniten tykkäsin siitä miten rulerit oli säädetty kun nyt ei tarvinnu heti pelin alussa alkaa pelätä että ne tulee randomilla johonkin tehtävään wipettämään ryhmää just kun on joku parin podin taistelu menossa. Tykkäsin myös Choseneista mutta ne oli kyllä aika ponnettomia siinä vaiheessa kun niitä lähti itse metsästämään. Oikeestaan ainoastaan ne lopputaistelut oli edes himpun haastavia
ja vain siitä syystä että jos sitä arkkujuttua ei saanu heti tuhottua joutu tappelemaan useamman spawnaavan vihun kanssa ja mulle tuli joka spawnissa vähintään 1 Andromeda
Rulerit oli edes vähän haastavampia mutta nekin oikeestaan siks että niitä piti jatkuvasti saada pysäytettyä etteivät ehtineet karkuun. Vähän kyllä hajosin kun Reaperilla alotin ampumaan Archon Kingiä reaperin banishillä niin ekalla laukauksella aseessa oleva Advanced Repeater tappo sen kertalaakista :joy:

Jotkut timer-tehtävät oli todella haastavia kun Chosen tulee kikkailemaan tehtävään missä on muutenkin joku 6 vuoroa ehti juoksemaan kartan toiseen päähän jonkun paneelin tms luo. Yhden semmosen tehtävän "hävisin" vaikka tapoin kaikki vihut kun aika ei vaan riittäny. Loppupuolella alko olla myös aika eeppisiä tehtäviä missä oli Losteja. Käytännössä jokaisessa semmosessa tehtävässä oli vähintään joku sectopod/gatekeeper ja 1-2 niitä liekinheitin ukkoja joten Losteja spawnaili ihan vitusti kun kenttiä ei saanu vedettyä ilman räjähdyksiä. Yhdessä tehtävässä laskin että mun snipu ampu 16 pistoolilaukausta yhden vuoron aikana :joy::joy:

Chosenien aseita ei olis tarvinnu lisätä peliin ollenkaan. Loppua kohden oli ihan tarpeeks helppoa jo uusilla hahmoilla, vakioaseilla ja Leader -armoreilla ja Choseneilta saadut aseet teki pelistä paikoitellen jopa naurettavan helpon. Jotain kertoo se että tällä kertaa pelin lopputaistelussa missä spawnaa aika paljon vihuja Avatarien kanssa mun ei tarvinnu edes perääntyä taaksepäin vaan tapoin joka ikisen vihun ja vikaks Avatarit ja koko sen taistelun aikana ainoastaan yks mun ukoista otti huikeat 5 damagea.

Chosenien ja yleisesti ottaen vihujen lisääntymisen (esim. lostit) myötä lisäosa suosii vahvasti Rangereita ja muita lähitaistelu-ukkoja. Bladestorm on ylivoimaisen hyvä ja samoin untouchable sekä Templarin Parry. Noilla voi aika vahvasti heittää kaikki suojien ettimiset pois mielestä ja sen kun vaan juoksee vihujen silmille ja jättää ukot avoimiin paikkoihin. Snipereilläkin kannattaa suosia pistooli-taitoja tosin mä käytin tosi paljon niitä uusia skillpointteja siihen että annoin mun pääsnipulle muutamaa lukuunottamatta melkein kaikki kivääri- ja pistooliskillit. Sit se sai niistä random taidoista myös untouchable sekä doubleshotin niin oli jo lähestulkoon ylivoimainen itekseenkin. Taisin pelissä ottaa eniten damagea siitä että huolimattomasti jätin ukkoja sectopodien ja gatekeeperien lähelle kun ne räjähti.

Summa summarum: hyvä lisäri. Tasapainotti Rulereita ja lisäs erityisesti pelin alkuun vähän haastetta. Väsymyksen mukaantulon takia nyt oli pakko heti alusta asti kehittää uusia sotilaita enemmän mikä oli ihan hyvä asia niin sai vähän vaihtelua. Pelin loppua kohden alkoi olla aika helppoa mutta niin se oli ennen lisäriäkin. RNG:n takia mulla ei hermo kestä pelata tätä Legend vaikeustasolla joten pelasin Commanderilla Ironmanilla. Yks ukko kuoli alkupuolella mutta muuten selvisin pelkillä vammoilla.

+ Rulerit fiksummin
+ Uudet luokat
+ Uusia tehtävätyyppejä jotka oli haastavia pelin loppuun asti

+- Chosenit (liikaa lässytystä ja vähän turhan helppoja mutta toisaalta vaihtelua ja toivat random-tehtäviin haastetta)
+- Uudet skillpointsit. Hyvää se että sai tehtyä ukoista monipuolisia mutta huonoa se että "pää"ukoilla oli melkein kaikki + ylimääräiset skillit loppuvaiheessa

- Chosenien aseet ovat liian hyviä
- Pelin vaikeustaso laskee liikaa kun alussa on joitain todella vaikeita tehtäviä ja tosi vaikeita taistelutilanteita ja loppuvaiheessa voi taas vetää läskiks ilman että miettii edes suojia

Hauskaa hupia yleisesti ottaen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Täytyisi myös tuo war of the chosen jossain kohtaa ostaa. Itselle kävi vähän samat xcom2 viimeisessä tehtävässä tuon repeaterin kanssa kun juuri aloin miettimään että oikean flankin täytyisi varmaan miettiä taktista vetäytymistä niin vika avatar executed ekalla shotilla sniperin toimesta. Kohtuu karua kun steam achi pärähtää ruutuun ennen kuin laukaus ehti lähteä, jaa taisi kuolla se. :D

Veteranilla pelasin ja tuossa tehtävässä taisi yksi specialist ottaa juuri vikalla vuorolla 13crit andromedonilta vaikka fullcover, kehenkään muuhun ei edes tainnut osua koko missionissa.
 
Useamman kerran pidemmällä aikavälillä aloitettu uusiks ja steamin pelikellossa 104h kun pääsin viimein tän pelin läpi rookia tasolla. Ei mitenkään hyvin mutta onpahan läpi pelattu. Tuo läpipeluu siis ilman War of Chosen lisäriä.
 
Jos noin on ollut vaikeaa, niin pelaatko liian aggressiivisesti vai mihin on kaatunut? En siis yritä vittuilla vaan mietin mistä voisi kiikastaa. Pelaatko ironmänillä vai ilman?

Ei sillä, kyllä itelläkin tulee aloiteltua uusiksi melko herkästi jos alussa tulee wipe tai "tärkeimmät" jampat pääsee hengestään. Ihan autismilla en jaksa itsekkään hinkata vaan melko aggrolla tulee pelattua. Yleensä pelaan sillä "toiseksi vaikeimmalla" ja ironmänillä, harvon tulee enää wipejä / ei pääse peliä läpi jos ekat 5-7 tehtävää saa kunnialla läpi. Toki pelaan war of the chosenilla ja reaper basella, reaperi alusta asti auttaa kummasti.
 
Jos noin on ollut vaikeaa, niin pelaatko liian aggressiivisesti vai mihin on kaatunut? En siis yritä vittuilla vaan mietin mistä voisi kiikastaa. Pelaatko ironmänillä vai ilman?
Ilman ironmania tullu pelattua. Lopun vikassa tehtävässä joka sattu menee läpi oli 1xSharpshooter, 2xRanger, 2xGrenadier ja 1xSpecialist + Commander. Tykkään pelaa ehkä liiankin agressiivisesti kun pitäis välillä malttaa istua suojassa. Varsinkin alussa vaikka tehtävät onnistuu niin liikaa omia kuollu.

Seuraavaks vois jostain alennuksesta ostaa tuon War of Chosenin ja nostaa vaikeustasoa.
 
Jos haluaa oppia ja vinkkejä pelaamiseen, kannattaa katsella tubesta hyvien pelaajien suorituksia. Omia suosikkeja on Zemalf (Suomalainen, pohdiskelevaa hidastempoista etenemistä) ja Marbozir (nopeampitempoista).
 
Sanoisin että ongelmasi on siinä jos sulla kuolee vakituisesti porukkaa. Kuitenkin rookie porukalla on helvetin vaikea pärjätä. Eli luulisin että sulla tulee lumipalloefekti, liian aggrolla --> jengiä kylmänä --> rookiesquadi --> tehtävät vaikeampia --> jengiä taas kylmänä..

Koeta pelata sen verran rauhassa että säilyy äijät elossa, helpottuu koko ajan kun nousevat rankkeja. Sitten kun on saanu äijät kuntoon (esim. Pari rangeria ja grenadieria + spessu kaveriksi) niin sitten voi noilla aggrolla pelata.

Suosittelen war of the chosenia myös, reaperi auttaa kummasti aggropeliinkin kun voi scoutata hyvin etukäteen eikä ylläreitä niin helpolla tule. Toki consealed rangeri ajaa köyhän miehen versiona saman asian, kun saa sen kyvyn että pysyy piilossa kunnes itse ampuu tai tulee huomatuksi.

Myös mikähän modi se nyt oli, joka näyttää millon "aktivoit" podin tai sen mitä voit ampua siinä mihin olet liikkunut auttaa kummasti. Oli täällä ketjussa mainittu vaan en jaksa kaivaa/muistaa enää.
 
wotc legend ironman läpi. rankkaa oli, tuplasti vaikeampi kuin xcom 2. loppu meni tosin juosten rynsesterit paukkuen.

fsfsfsffs.JPG
 
Ite olen töissä nyt alkanut pelaamaan xcom1 ja voi luoja se tuntuu vaikealta kun on tottunut reaperilla scouttimaan ynnä muuta. Olin jo unohtanut täysin millaisia vittupäitä esimerkiksi thin manit on i&i. Liian aggrolla tulee mentyä koko ajan vaikka ei ole edes timereita yleensä.
 
Pitkä tauko X-comista ja taas vähän polttelisi laittaa peli tulille. Kumpikohan olisi kannattavampaa, sijoittaa 6€ enemy within lisäriin kun sitäkään ei ole tullut koettua vaiko hypätä suoraan X-com 2:n pariin? :I
 
Pitkä tauko X-comista ja taas vähän polttelisi laittaa peli tulille. Kumpikohan olisi kannattavampaa, sijoittaa 6€ enemy within lisäriin kun sitäkään ei ole tullut koettua vaiko hypätä suoraan X-com 2:n pariin? :I
Riippunee varmaa paljon kakkosesta joutuu maksamaan. Kummallakaan ei voi väärin veikata, mutta empä usko, että enää itellä tulee yköstä starttailtua kakkosen sijaan. Toki kakkosessa lisäristä joutuu vielä maksaan ihan reilusti jos senkin haluaa.
 
Kyllä tuo EW toi sen verran uutta peliin, että ehkä aloittaisin siitä. Siitä onkin sitten luonnollinen jatkumo XCOM 2 pariin. Siitäkin saa enemmän (pelitunteja) irti, kun pelaa ensin ilman WotC-lisäriä. Näyttää muuten XCOM 2 olevan tarjouksessa ATM.
 
Jos ei ole vielä Enemy Withiniä kokenut, niin se ehdottomasti ennen WoCia. Kumpikin lisäosa muuttaa peruspelia aika hyvin.
 
Ilmaista lisäriä tulossa 9.10.2018 : Tactical Legacy Pack.


Vaatii War of the Chosenin alle. Mistäs tuo muuten irtoaisi halvimmalla PC:lle? Vai kandeisko ostaa xcom collection tai joku muu kokoelmapaketti kun omistan vaan peruspelin?
 
Vaikutti lupaavalta lisäriltä tuo, pitää varmaan hommata tuo WotC ku se on vielä pelaamatta. 20e luokkaa maksaa tuo lisäri muutamassa CD keytä kauppaavissa nettikaupoissa
 
Mitkäs näistä CD-key kaupoista oli luotettavia? Osa taisi toimia vähän harmaalla alueella..
 
Mitkäs näistä CD-key kaupoista oli luotettavia? Osa taisi toimia vähän harmaalla alueella..

G2A, Kinguin, cdkeys.com - Noista paikoista on tullut joskus ostettua eikä ole ongelmia ollut. Paypalilla maksu ja avain tullut minuutin tai kahden sisään mailiin. Buyer's protectionit ja ALV:t jättäny maksamatta, koska ne tuntuu suurimmalta kusetukselta noissa.
 
Nyt on Tactical Legacy pack ladattavana Steamissa. 4.8gb kokonen paketti.
 
Kaivoin muutaman videon tuohon tactical legacyyn liittyen. Kiva että jotain näinkin isoa tulee ihan ilmaiseksi.

 
WOTC on muuten nyt steamissa tarjouksessa. Nappasin sieltä, niin ei tarvinnut noita cdkey kauppoja käyttää vaikka sieltä pari euroa halvemmalla olisi saanut.
 
Pelasin eilen illalla Tactical Legacy Packin 4-5 ekaa tehtävää läpi. Hienoa menoa. Minun kaverini eivät edelleenkään osu mihinkään.

Lisäksi triggerit on vähän ikävästi tehty, niin vikassa tekemässäni tehtävässä sain aggrottua koko talon kerralla ja kuolemahan siitä seurasi. Ja joukkokuolemaa (mission restart) seuraa 5000 pisteen tappio. Taidan päätyä Silveriksi, vaikka yksi operaatio oli ekalla Flawless.
 
Aloitin nyt WOTC kamppiksen ekaa kertaa heti suoraan commander/ironman tasolla. Veikkaan, että turpaan tulee ja huolella, mutta oppiipahan uudet pelimekaniikat. Vaikuttaa kyllä erittäin erittäin hyvältä! Pitäkästä aikaa on sellainen 'vielä yksi tehtävä' fiilis.

Eiköhän sieltä Firaxiselta kolmososaakin jossain vaiheessa pukkaa. Sarjan pelit ovat käsittääkseni olleet kaupallisia menestyksiä. Ja Gollopin Phoenix point tulee ensi vuonna. Hienoja aikoja vuoropohjaisten pelien ystäville :)

Salaa toivon, että Firaxis ottaisi seuraavaksi Jagged alliancen pelisarjan käsittelyyn..
 
Ja joukkokuolemaa (mission restart) seuraa 5000 pisteen tappio. Taidan päätyä Silveriksi, vaikka yksi operaatio oli ekalla Flawless.

Huomasin alun herbderpieni jälkeen että jos koko homman alottaa alusta niin sen saa nollattua sen counterin, kävi pari perinteistä mokaa hosumalla vaikka ei ole edes aikarajaa.

En ole nyt käytännössä pelannut edes ensimmäistä legacymappia läpi, koska haluan ettei yksikään jannu edes haavoitu niissä.

Haastavia ovat, perkeleet. :D

Ihan varmasti X-com 3 tulee, onhan niistä vielä pahemmista pirulaisista jo vihjailtu kummassakin versiossa.
Meinasin kirjottaa pitkät tekstit, mutta oistin ettei spoilereita, kun en osaa tässä laittaa spoilerin alle.
 
Huomasin alun herbderpieni jälkeen että jos koko homman alottaa alusta niin sen saa nollattua sen counterin, kävi pari perinteistä mokaa hosumalla vaikka ei ole edes aikarajaa.

En ole nyt käytännössä pelannut edes ensimmäistä legacymappia läpi, koska haluan ettei yksikään jannu edes haavoitu niissä.

Haastavia ovat, perkeleet. :D

Ihan varmasti X-com 3 tulee, onhan niistä vielä pahemmista pirulaisista jo vihjailtu kummassakin versiossa.
Meinasin kirjottaa pitkät tekstit, mutta oistin ettei spoilereita, kun en osaa tässä laittaa spoilerin alle.

Silverin sain ekoista legacy missioneista. Täytyy olla aika täydellinen, että saa kullan. Siis juuri tuota, ettei edes ketään haavoitu. Minulla taisi kuolla pari tyyppiä ja pari restarttia + haavoittuneita oli kaikissa paitsi yhdessä.

Sinulta tulee menemään hermo, koska ainakin yhdessä kentässä on mahdollista vetää vahingossa 10+ tyyppiä kerralla ja siitä ei tule kuin itku.. Ennen tästä selvisi painamalla "Restart Mission" (tai lataamalla saven), mutta nyt ei enää.

--

Itse tosiaan osiaan ostin WOTC:n vasta tällä viikolla, enkä ole edes sitä pelannut. Noi legacymapit on mielenkiintoisempia :)
 
Eiköhän sieltä Firaxiselta kolmososaakin jossain vaiheessa pukkaa. Sarjan pelit ovat käsittääkseni olleet kaupallisia menestyksiä. Ja Gollopin Phoenix point tulee ensi vuonna. Hienoja aikoja vuoropohjaisten pelien ystäville :)

Salaa toivon, että Firaxis ottaisi seuraavaksi Jagged alliancen pelisarjan käsittelyyn..

Varmasti tulee kolmas osa ja toivotaan että siihen nyt tulisi useamman tukikohdan hallitseminen ja maapallonäkymä, missä voit itse kohteltaa, kuten aivan alkuperäisessä. Toinen vaihtoehto on sitten mennä ihan omaan innovatiiviseen suuntaan, kuten kakkosen kohdalla jo hieman tehtiinkin.

Suosittelen sinulle myös Subset Games studion peliä Into The Breach. Itse X-COM -sarjan ystävänä pidin tuosta pelistä, kunhan ei hätkähdä yksinkertaisia grafiikoita liiaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Varmasti tulee kolmas osa ja toivotaan että siihen nyt tulisi useamman tukikohdan hallitseminen ja maapallonäkymä, missä voit itse kohteltaa, kuten aivan alkuperäisessä. Toinen vaihtoehto on sitten mennä ihan omaan innovatiiviseen suuntaan, kuten kakkosen kohdalla jo hieman tehtiinkin.

Xenonauts tarjoaa jo useamman tukikohdan ja maapallonäkymän, joten Firaxis voi rauhassa tehdä kasuaaliroska v3:n. Toivottavasti pysyy myös erossa Jagged Alliancesta.
 
Nykäsin eka osan nightmarella läpi (ei antanu valita sitä vaikeinta?) Ja vaikka yhden tehtävän ryssin ja sain pari omaa tapatettua (pääsin kuitenkin läpi sen) niin tuli se kultanen sieltä. Eka tehtävän ajatuksissani restarttasin ennenkuin tajusin että siitä tulee miinus pojoja niin otin alusta uusiksi kerran.

IMG_20181011_225959.jpg



Edit: Niin pitihän mun kehuakkin että maistui kyllä. Vähän ainakin tossa ekassa äijät ja aseet kehitty lopussa liikaakin, oli melko helppoa. Viimeeksi väänsin xcom1 LW:tä i&i niin siihen verrattuna ainakin :vihellys:
 
Xenonauts tarjoaa jo useamman tukikohdan ja maapallonäkymän, joten Firaxis voi rauhassa tehdä kasuaaliroska v3:n. Toivottavasti pysyy myös erossa Jagged Alliancesta.

Xenonauts on varmasti hyvä peli, mutta se on käytännössä vain alkuperäinen X-Com tehtynä uudelleen pienillä viilauksilla. Siinä pelissä ei hirveämmin ole innovaatiota ja sama vanha taistelusysteemikin verrattuna Firaxiksen peleihin on vähän niin ja näin, kummasta nyt tykkää sitten enempi. Minusta kummassakin on puolensa.

Kasuaaliksi en todellakaan sanoisi uusia X-Comeja, sillä ne ovat aika vaikeita pelejä ja sisältävät myös vaikeita päätöksiä, olennaista tukikohdan hallintaa ja muuta pientä. Tiedän toki että netin syövereissä mangutaan osumaprosenteista, että ne on tehty väärin ja tallennuksen lataaminen on turhaa niiden takia, jos kerran ufoon osuminen on ennalta määrättyä, mutta tämä ei minua häiritse.

Minusta Firaxiksen X-Comit voi tiivistää niin, että niissä on kaikkiaan vähemmän halinnointia, mikä on toki todella hauskaa, mutta niitä on paljon sutjakampi pelata ja itse tehtävät ovat rentoja. Alkuperäinen X-Com on ajoittain aika työläs pitkällisine operaatioineen, joiden aikana kärsivällisyys loppuu ja sitä alkaa väkisinkin hutiloimaan.

En oikein itse ymmärrä miksi X-Comin kanssa mielipiteet ovat näin jakautuneet, kun uudetkin pelit ovat todella hyviä ja niin myös vanhat, tai ainakin se kaikista ensimmäinen. Tykkäisikö sitten uusi yleisö siitä ensimmäisestä ollenkaan? Vaikea sanoa, luulisin tykkäävän, kannattaa kokeilla (sitä tai Xenonautsia).
 
Xenonauts on varmasti hyvä peli, mutta se on käytännössä vain alkuperäinen X-Com tehtynä uudelleen pienillä viilauksilla. Siinä pelissä ei hirveämmin ole innovaatiota ja sama vanha taistelusysteemikin verrattuna Firaxiksen peleihin on vähän niin ja näin, kummasta nyt tykkää sitten enempi. Minusta kummassakin on puolensa.

Kasuaaliksi en todellakaan sanoisi uusia X-Comeja, sillä ne ovat aika vaikeita pelejä ja sisältävät myös vaikeita päätöksiä, olennaista tukikohdan hallintaa ja muuta pientä. Tiedän toki että netin syövereissä mangutaan osumaprosenteista, että ne on tehty väärin ja tallennuksen lataaminen on turhaa niiden takia, jos kerran ufoon osuminen on ennalta määrättyä, mutta tämä ei minua häiritse.

Minusta Firaxiksen X-Comit voi tiivistää niin, että niissä on kaikkiaan vähemmän halinnointia, mikä on toki todella hauskaa, mutta niitä on paljon sutjakampi pelata ja itse tehtävät ovat rentoja. Alkuperäinen X-Com on ajoittain aika työläs pitkällisine operaatioineen, joiden aikana kärsivällisyys loppuu ja sitä alkaa väkisinkin hutiloimaan.

En oikein itse ymmärrä miksi X-Comin kanssa mielipiteet ovat näin jakautuneet, kun uudetkin pelit ovat todella hyviä ja niin myös vanhat, tai ainakin se kaikista ensimmäinen. Tykkäisikö sitten uusi yleisö siitä ensimmäisestä ollenkaan? Vaikea sanoa, luulisin tykkäävän, kannattaa kokeilla (sitä tai Xenonautsia).

Xenonauts on "spiritual successor", joten isoa innovaatiota ei voi edes odottaa. X-Comin taistelusysteemi kusee lähes aina kun yrität tehdä jotain taktista liikettä ja sen "ansiosta" saat vastaasi vähintään tuplamäärän vastustajia kerralla. Toisin sanoen, X-Comissa tärkein strategia on pitää yhtäaikaisten vastustajien määrä pienenä ja siinä se sitten olikin.

Kasuaali se on jo pelkästään mainitusta syystä joka ei todellakaan ole makuasia. X-Comissa ei monissa tilanteissa pysty sotilaita liikuttamalla taktisiin temppuihin koska sillä "herättää" vastustajat ja samalla tulee hitosti lisää vastustajia. Myös liikkuminen on äärikankeaa kun sotilaat joko liikkuvat pirun hitaasti tai kun liikkuu paljon kerralla, riskit kasvavat ja silloin tuurin merkitys on todella suuri. Muita kasuaalijuttuja on yksi base, ei kunnon ilmataisteluita, hyvin yksiulotteinen taistelu muutenkin, ei voi kunnolla valita hahmojen loadoutteja joka rajoittaa taktista puolta hyvin paljon, hahmoista kehittyy superhessuja jotka pystyvät teoriassa tappamaan kaikki vastustajat yhdellä vuorolla ja niin edelleen.

Sutjakampi pelata, rennot tehtävät... Itsekin perustelit juuri miksi kyseessä on kasuaalipeli. Ja kun sanoit Ufo:n olevan työläs niin sitähän se olikin. Se ei ollut kasuaalipeli. Ylipäätään X-Comissa ei juurikaan valintoja voi tehdä vaan raiteilla mennään. Alkuperäinen Xenonauts meni myös aika pitkälti raiteilla mutta modeista X-Division ei todellakaan mene.

Mielipiteet ovat jakautuneet koska X-Comilla ei ole käytännössä mitään tekemistä alkuperäisen Ufo:n kanssa. Aihepiiri on sama ja siinäpä se sitten olikin. Alkuperäistä Ufoa pelanneena X-Com on puhdas ripoff.
 
Alkuperäisestä on muuten open source versio tarjolla (OpenXcom | Open-source clone of the original X-Com), josta on lähinna korjattu tukku bugeja ja laitettu toimimaan nätisti uudemmilla koneilla.
Minä pidän kyllä sekä alkuperäisistä, että näistä Firaxiksen versioista. @Threadripper mainitsema vihollisryhmien aktivointi kyllä kieltämättä on ihan hanurista.

Eri pelejähän nämä on täysin. Uudet Xcomit muistuttaa ennemmän lautapelejä pelimekaniikaltaan.
 
Olen minäkin niitä alkuperäisiä pelannut lukemattomia tunteja junnuna, xenonautitkin on tuttuja jne. ja itse en ymmärrä miksi näitä "uusia" edes pitäisi niihin verrata tai ajatella niiden olevan jotenkin "kilpailijoita" keskenään.

Mielestäni on vain hyvä asia että löytyy molempia lähestymistapoja näistä peleistä, xenonauts on esimerkiksi loistava omalla retrommalla ja alkuperäiselle uskollisella tyylillään, toisaalta uudemmat xcomit taas ovat varsin hienoja pelejä jo itsessään ja rankkaan ne omissa "parhaat pelit ikinä" listauksissani ihan yhtä korkealle kuin vanhatkin. Itseäni kyllä lähinnä vituttaisi jos kaikki yrittäisivät vain keksiä samaa pyörää uudelleen eikä uudistumista tapahtuisi.

Mutta sen kyllä allekirjoitan että ihan eri pelejähän nämä uudet tosiaankin ovat, mutta jos jotakin aletaan alkuperäisten ripoffiksi sanomaan on se xenonauts eikä uudemmat xcomit.
 
Olen minäkin niitä alkuperäisiä pelannut lukemattomia tunteja junnuna, xenonautitkin on tuttuja jne. ja itse en ymmärrä miksi näitä "uusia" edes pitäisi niihin verrata tai ajatella niiden olevan jotenkin "kilpailijoita" keskenään.

Mielestäni on vain hyvä asia että löytyy molempia lähestymistapoja näistä peleistä, xenonauts on esimerkiksi loistava omalla retrommalla ja alkuperäiselle uskollisella tyylillään, toisaalta uudemmat xcomit taas ovat varsin hienoja pelejä jo itsessään ja rankkaan ne omissa "parhaat pelit ikinä" listauksissani ihan yhtä korkealle kuin vanhatkin. Itseäni kyllä lähinnä vituttaisi jos kaikki yrittäisivät vain keksiä samaa pyörää uudelleen eikä uudistumista tapahtuisi.

Mutta sen kyllä allekirjoitan että ihan eri pelejähän nämä uudet tosiaankin ovat, mutta jos jotakin aletaan alkuperäisten ripoffiksi sanomaan on se xenonauts eikä uudemmat xcomit.

(tekstissä Ufo = 1994 peli, X-Com = 2012+ sarjaa)

Miksi ei pitäisi verrata keskenään? Koska Xenonauts on "spiritual successor" alkuperäiselle Ufo:lle ja X-Com käyttää alkuperäisen Ufon franchisea. Jos joku sanoisi Xenonautsin olevan alkuperäisen Ufo:n tekijöiden tekele, voisin sen jopa uskoa. Kun taas X-Comista näkee viidessä sekunnissa ettei sen tekijöillä ole mitään hajua siitä mikä alkuperäinen Ufo oli. "Alienit hyökkäävät maapallolle", järjestö haluaa alienit pois ja siinäpä se pikälti sitten olikin. On olemassa vain yksi ainoa, alkuperäinen ja oikea Ufo: Enemy unknown. Mikäli myydään peliä samalla franchisella ja vieläpä viitataan alkuperäisen nimeen, sen olisi parasta ollakin uskollinen alkuperäiselle pelille eikä X-Com:n kaltainen ripoff jolla ei ole alkuperäisen kanssa mitään muuta tekemistä kuin samankaltainen tarina.

Erilaiset lähestymistavat ovat OK, sen sijaan aidon ja oikean uusintaversio joka ei kunnioita alkuperäistä mitenkään ei ole OK. Sehän tässä vituttaakin. Kun tuossa mainittiin Jagged Alliance, niin Firaxisin tekemänä kasuaalipaskottu Jagged Alliance 3 olisi saman tason häväistys kuin tämä X-Com sarja on alkuperäiselle Ufolle. Ei X-Com olisi saanut lähellekään niin paljoa paskaa niskaansa mikäli olisivat tehneet Xenonautsin tapaan eli jotain samankaltaista ilman täysin suoria viittauksia legendaariseen peliin.

Kyllä se X-Com on nimenomaan se ripoff. Paljolti samaa lorea kuin Ufossa ja kuitenkin kunnioitus vanhaa kohtaan on täysin olematonta eikä vanhasta ole jäljellä oikeastaan muuta kuin vuoropohjaisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Firaxisin XCOMit on parhaita pelejä ikinä. Sopivalla tavalla virtaviivaistettu jotain kaikkein turhimpia ominaisuuksia kuten vaikka sitä action pointsien nysväystä, mutta silti säilytetty alkuperäisen taktisuus. Xenonautsia en jaksanut kuin vähän kokeilla, oli niin kankea viritys, että ehkä jotkut nostalgia/retrolasit silmillä siitä jaksaa innostua, vai paraneeko se loppua kohden?
 
Aggromekaniikka on silti aika hölmö, vaikka pelit hyviä ovatkin.

Shakki 5min kellolla per pelaaja on paljon xenonauttia yksinkertaisempi ja nopeampi pelata, mutta silti merkittävästi vähemmän casual.

Tarjolla olevien vipujen määrä ei teekään pelistä välttämättä enemmän tai vähemmän casualia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom