On toki, kaikki ne joilla on kone release preview-ringissä. Ja nythän on jo iso-tiedostokin ladattavissa. Ulkoisesti ei mitään uutta, sisäisestikin aika vähän.Onko kukaan vielä asennellut Windows 10 21H2 ennakkoon?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
On toki, kaikki ne joilla on kone release preview-ringissä. Ja nythän on jo iso-tiedostokin ladattavissa. Ulkoisesti ei mitään uutta, sisäisestikin aika vähän.Onko kukaan vielä asennellut Windows 10 21H2 ennakkoon?
NTFSTarkoitus asennella Windows 10, pitääkö USB -tikun olla NTFS vaiko FAT32 muodossa?
No voi olla. Olen joskus muinoin ihmetellyt kun tikun luonti ei oikein onnistunut, formatoin sen ntfs - muotoon ja alkoi toimimaan. En muista oliko Microsoftin oma virallinen ohjelma vai yritinkö Linuxilla tehdä, mutta ntfs - muodossa varmasti toimii.Itse kyllä alustin tikun FAT32 muotoon viikko sitten kun Windows 10 asensin uudestaan.
Juu mä en edes miettinyt tälläisiä vaihtoehtoja (en tiennyt) kun win10 tikkua aloin tehdä. Nyt kun luin jotain nettijuttua asiasta niin siellä oli että FAT32 muodossa olisi 4GB tiedostonkoko rajoitus mitä NTFS muodossa ei sitten ole.No voi olla. Olen joskus muinoin ihmetellyt kun tikun luonti ei oikein onnistunut, formatoin sen ntfs - muotoon ja alkoi toimimaan. En muista oliko Microsoftin oma virallinen ohjelma vai yritinkö Linuxilla tehdä, mutta ntfs - muodossa varmasti toimii.
mutta hyvin toi oma tikku (8 GB) ainakin toimi ja sain windowsin asennettua. Windowsin omassa ohjelmalla tein asennusmedian.
NTFS:n pitäisi toimia varmasti varsinkin muilla kuin Microsoftin omalla ohjelmalla. Linuxilla ainakin pitää ntfs - muotoon pistää jos haluaa tikun tehdä. Itse olen aina formatoinut ntfs - muotoon ja aina toiminut.Itse ajattelin tehdä tuon Rufus ohjelmalla, halusin vain varmistaa, että menee kerrasta oikein.
Mikäköhän tässä olisi nyt oikea tie, FAT32:n kanssa väitetään, että olisi 4GB rajoitus, ja nykyinen Windows 10 image menee yli tuon rajan.
Valitseeko tuo Rufus automaattisesti oikeat asetukset?Itse laittanut Rufuksella imagen tikulle, niin ei tarvitse miettiä.
Eikös Fat32 maksimi tiedosto koko ole 4gb? Ethän sitä imagea ole suoraan tikulle kopioimassaItse ajattelin tehdä tuon Rufus ohjelmalla, halusin vain varmistaa, että menee kerrasta oikein.
Mikäköhän tässä olisi nyt oikea tie, FAT32:n kanssa väitetään, että olisi 4GB rajoitus, ja nykyinen Windows 10 image menee yli tuon rajan.
Aivan, hyvä huomio.Eikös Fat32 maksimi tiedosto koko ole 4gb? Ethän sitä imagea ole suoraan tikulle kopioimassa
Pitäisi osata ja valitsee vaan imagen ja antaa "polttaa" tikulle.Valitseeko tuo Rufus automaattisesti oikeat asetukset?
3 ways to create Windows 10 bootable USB - PCsuggestValitseeko tuo Rufus automaattisesti oikeat asetukset?
Saisiko saman suomeksi?Jos USB-tikulla on NTFS-tiedostojärjestelmä, silloin onnistuu Windowsin asennus vain BIOS/MBR asennuksena.
Windowsin UEFI/GPT asennus USB-tikulta onnistuu vain jos USB-tikulla on FAT32-tiedostojärjestelmä, jolloin boottaus tapahtuu efi\boot\bootx64.efi -tiedostosta. Jos em. USB-tikulla on myös käynnistyssektori ja aktiivinen osio, silloin onnistuu myös Windowsin BIOS/MBR asennus USB-tikulta.
Mutta jos install.esd tai install.wim tiedoston koko on yli 4 Gt, silloin USB-tikulla oltava sekä FAT32 että NTFS tiedostojärjestelmä, jolloin onnistuu UEFI-boottaus USB-tikulta. Tai tehdään USB-tikku Microsoftin ohjeilla "Split the Windows image file into smaller files", jolloin riittää että USB-tikulla on vain FAT32-tiedostojärjestelmä.
Ks. Viestini ylempääSaisiko saman suomeksi?
Tarkoitus olisi asentaa W10 nykyaikaiseen kokoonpanoon, ja sen enempää tietoa(taitoa) ei ole, eli mikä tulisi valita?![]()
Jos käyttää Microsoftin omaa työkalua niin varmasti tulee oikein, vissiin sama miten sen alustaa kunhan alustaa.Saisiko saman suomeksi?
Tarkoitus olisi asentaa W10 nykyaikaiseen kokoonpanoon, ja sen enempää tietoa(taitoa) ei ole, eli mikä tulisi valita?![]()
Jos käyttää Microsoftin omaa työkalua niin varmasti tulee oikein, vissiin sama miten sen alustaa kunhan alustaa.
Toi työkalu näyttäisi alustavan joka tapauksessa sen FAT32-muotoon.
Juu varmaan se on noin. Itselle jäänyt varmaan päähän se ntfs kun taisi olla Linuxilla woeusb - niminen ohjelma jossa piti olla ntfs muodossa tai tikulta ei pystynyt boottaamaan. Ja silti onnistui UEFI tilassa asennus eli woeusb teki itse FAT32 osion sille mistä se buuttasi.Toi työkalu näyttäisi alustavan joka tapauksessa sen FAT32-muotoon.
Eli siis jos muistitikulla on rojua niin sitä ei tarvitse ensin alustaa ennen kun alkaa mikkisoftalla tekemään asennusmediaa? Mikkisofta siivoaa tikun samalla?Hirveän hankalaksi yritetään tehdä maailman helpointa asiaa. Lataat sen Microsoftin oman työkalun ja käytät sitä. Tekee pomminvarmasti kaiken oikein, eikä tarvitse muuta kuin naksutella Seuraavaa.
Edit: eikä siis tarvitse itse alustaa mitään.
Tämä on paras vaihtoehtoNiinkun aiemmin sanottiin, käytä mitä Media Creation Toolia, ei tarvii miettiä mitään, keitä vaikka kahvit sillä aikaa kun se rouskii sitä tikkua valmiiks.
Juuri näinEli siis jos muistitikulla on rojua niin sitä ei tarvitse ensin alustaa ennen kun alkaa mikkisoftalla tekemään asennusmediaa? Mikkisofta siivoaa tikun samalla?
Tarkoitus olisi asentaa W10 nykyaikaiseen kokoonpanoon
Itse laittanut Rufuksella imagen tikulle, niin ei tarvitse miettiä.
Yksinkertaisin varmasti toimiva menetelmä win10 -asennustikun tekemiseen on tämä:Saisiko saman suomeksi?
Ei ole tiliä.Miten se on NYT aktivoituna, tiliin sidottu vai ei?
Aargh: Miten Deaktivoida Windows 10 EDU takaisin HOME versioksi?
HPn tupakkiaski johon heitin kuukausi sitten EDUn sisään ja nyt tarttes saada se pois.
Koneen ulkopuolelta & paketista ei löyty Win 10 product key;tä ja kun uudelleenasentaa ohjelmiston niin se piru kaivaa sen eduversion
esiin. Luulin että kone kaivaisi Biosista alkuperäisen avaimen??
Pitääkö luoda toiset mikkis tunnarit ettei se enää osaa yhdistää konetta tuohon Eduun?
[Channel]
Retail
Mikäli koneen mukana on tullut BIOS:ssa Windows avain, niin sen esiin kaivamiseen voi kokeilla tän sivun ohjetta, alkaen kohdasta "
Get your Windows 10 product key from BIOS": Retrieve your Windows 10 product key: when is it necessary and how does it work
Sen jälkeen voit kokeilla vaihtaa sen avaimen asetuksista siihen BIOS avaimeen.
Rufus luo itse FAT32/16 efi - osion sille tikulle ntfs:n kylkeen.Kirjoitin aiemmin: "Windowsin UEFI/GPT asennus USB-tikulta onnistuu vain jos USB-tikulla on FAT32-tiedostojärjestelmä."
Mutta miksi Rufusissa voi nyt valita NTFS-tiedostojärjestelmän UEFI-boottaavalle USB-tikulle? Tai onhan tämä ollut jo 3 vuotta Rufusissa, mutta vasta nyt huomasin tuon.
Päivitetyt Rufusin ohjeet tässä viestissä.
Saakos windowsin indeksoinnin jotenkin automaattisesti menemään pauselle, kun kone on akulla? Sain uuden työläppärin vihdoin (tilattu melkein puoli vuotta sitten) ja nyt jo huolestuttaa tämän akkukesto
Indeksointihan on ikuinen riesa windowsilla, mutta saakohan sen jotenkin pauselle kun konetta käytetään akulla. Nyt näyttäisi vievän 5-10% koneen tehoista kokoajan vaikka kone on akun varassa.
Saakos windowsin indeksoinnin jotenkin automaattisesti menemään pauselle, kun kone on akulla? Sain uuden työläppärin vihdoin (tilattu melkein puoli vuotta sitten) ja nyt jo huolestuttaa tämän akkukesto
Indeksointihan on ikuinen riesa windowsilla, mutta saakohan sen jotenkin pauselle kun konetta käytetään akulla. Nyt näyttäisi vievän 5-10% koneen tehoista kokoajan vaikka kone on akun varassa.
Anna indeksoinnin tehdä työnsä rauhassa loppuun jättämällä kone päälle vaikka yöksi ja niin, ettei se mene virransäästötilaan.
Sen jälkeen sen ei tarvi tehdä muutakuin päivittää sitä indeksiä aina kun tiedot muuttuu (tiedostoja tulee lisää, niitä poistetaan, tai uudelleennimetään, jne.) ja se ei vie paljoa aikaa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.