Windows 10 keskustelu

Kuten missä? Varsin vähäistä on kyllä storen tarve ollut ja toisin kuin esim androidissa, niin windowsissa kuitenkin storea pystyy jonkin verran käyttämään ilman tunnustakin.
No mainitaan jokunen, joihin olen itse törmännyt:
- Jos koneeseesi on asennettu S-mode Windows, kuten vaimoni uudessa läppärissä, tarvitset Storen päästäksesi S-modesta eroon
- WSL-distrot haetaan Storesta, ja myös itse WSL on nykyään sieltä asennettavissa ja päivitettävissä
- Monenlaisia hyödyllisiä sovelluksia, jotka päivittyvät automaattisesti
- Monenlaisia hyödyttömiä sovelluksia
- Windows 11:n myötä Storen käyttöalue laajenee

Minä en ole vielä keksinyt miten Storea voisi hyödyllisesti käyttää ilman MS-tunnusta.

Ja vastauksena "on niitä muitakin"-kommentteihisi: Niin on.

Pieni pävitys.
Homma toimi kuin se kuuluisa junan vessa. Windows asenteli vaan uudet ajurit ja nettiin yhdistämisen jälkeen aktivoitui ihan itsestään. Updatella latasin muutaman puuttuvan ajurin samalla kuin viimeisimmät päivitykset. Kaikki softatkin tuntuvat toimivan. Ihan pirullaikseni heitin tämän HP Zbook 15 G2:n mukana tulleen SSD veljenpojalle menevään vanhaan HP probookiin. Sekin buuttasi työpöydälle hetken ajureita asenneltuaan ja muutaman ajurin jouduin hakemaan HP:n sivuilta, kun niille ei löydy Windows 10 ajuria. Sekin aktivoitui myös mukisematta. Harvemmin tulee microsoftia kehuttua, mutta ainakin tuo raudantunnistus ja ajureiden kaivaminen sekä aktivointi tuntuu onnistuvan kympissä mallikkaasti. Toki ongelmia varmaan tulee jos on vähän eksoottisempaa rautaa. Vielä kun profiilin kansiot voisi siirtää toiselle asemalle, ilman että update sekoaa.

Vaikea ymmärtää tätä jankkausta.
Windows 10:n asennuksen voi aina siirtää toiseen koneeseen ilman mitään ongelmia. Windows 10 Home aktivoituu aina sellaisessa koneessa, joka on aktivoitunut joskus Pro-versiolla.
W10 voi edelleen aktivoida melkein kaikilla vanhoihin W7-koneisiin printatulla koodilla.

Latasin eilen 21H1 tikulle windowsin sivuilta. Onko tuossa mitään päivitystä entiseen keväiseen vai onko siinä viimeisimmät tietoturvat yms. setit?

Itse kyllä alustin tikun FAT32 muotoon viikko sitten kun Windows 10 asensin uudestaan.
No voi olla. Olen joskus muinoin ihmetellyt kun tikun luonti ei oikein onnistunut, formatoin sen ntfs - muotoon ja alkoi toimimaan. En muista oliko Microsoftin oma virallinen ohjelma vai yritinkö Linuxilla tehdä, mutta ntfs - muodossa varmasti toimii.

No voi olla. Olen joskus muinoin ihmetellyt kun tikun luonti ei oikein onnistunut, formatoin sen ntfs - muotoon ja alkoi toimimaan. En muista oliko Microsoftin oma virallinen ohjelma vai yritinkö Linuxilla tehdä, mutta ntfs - muodossa varmasti toimii.
Juu mä en edes miettinyt tälläisiä vaihtoehtoja (en tiennyt) kun win10 tikkua aloin tehdä. Nyt kun luin jotain nettijuttua asiasta niin siellä oli että FAT32 muodossa olisi 4GB tiedostonkoko rajoitus mitä NTFS muodossa ei sitten ole.

mutta hyvin toi oma tikku (8 GB) ainakin toimi ja sain windowsin asennettua. Windowsin omassa ohjelmalla tein asennusmedian.

Itse ajattelin tehdä tuon Rufus ohjelmalla, halusin vain varmistaa, että menee kerrasta oikein.

mutta hyvin toi oma tikku (8 GB) ainakin toimi ja sain windowsin asennettua. Windowsin omassa ohjelmalla tein asennusmedian.

Mikäköhän tässä olisi nyt oikea tie, FAT32:n kanssa väitetään, että olisi 4GB rajoitus, ja nykyinen Windows 10 image menee yli tuon rajan.

Itse ajattelin tehdä tuon Rufus ohjelmalla, halusin vain varmistaa, että menee kerrasta oikein.

Mikäköhän tässä olisi nyt oikea tie, FAT32:n kanssa väitetään, että olisi 4GB rajoitus, ja nykyinen Windows 10 image menee yli tuon rajan.
NTFS:n pitäisi toimia varmasti varsinkin muilla kuin Microsoftin omalla ohjelmalla. Linuxilla ainakin pitää ntfs - muotoon pistää jos haluaa tikun tehdä. Itse olen aina formatoinut ntfs - muotoon ja aina toiminut.

Eikös Fat32 maksimi tiedosto koko ole 4gb? Ethän sitä imagea ole suoraan tikulle kopioimassa

Jos USB-tikulla on NTFS-tiedostojärjestelmä, silloin onnistuu Windowsin asennus vain BIOS/MBR asennuksena.

Windowsin UEFI/GPT asennus USB-tikulta onnistuu vain jos USB-tikulla on FAT32-tiedostojärjestelmä, jolloin boottaus tapahtuu efi\boot\bootx64.efi -tiedostosta. Jos em. USB-tikulla on myös käynnistyssektori ja aktiivinen osio, silloin onnistuu myös Windowsin BIOS/MBR asennus USB-tikulta.

Mutta jos install.esd tai install.wim tiedoston koko on yli 4 Gt, silloin USB-tikulla oltava sekä FAT32 että NTFS tiedostojärjestelmä, jolloin onnistuu UEFI-boottaus USB-tikulta. Tai tehdään USB-tikku Microsoftin ohjeilla "Split the Windows image file into smaller files", jolloin riittää että USB-tikulla on vain FAT32-tiedostojärjestelmä.

Tikulla olikin FAT32 niin alustin sen NTFS:ksi. Latailin työkalun ja kun se oli valmis tiedostojärjestelmä olikin taas FAT32 eli mikkisoftan oma työkalu muutti sen takaisin.

Hirveän hankalaksi yritetään tehdä maailman helpointa asiaa. Lataat sen Microsoftin oman työkalun ja käytät sitä. Tekee pomminvarmasti kaiken oikein, eikä tarvitse muuta kuin naksutella Seuraavaa.

Edit: eikä siis tarvitse itse alustaa mitään.

Jos USB-tikulla on NTFS-tiedostojärjestelmä, silloin onnistuu Windowsin asennus vain BIOS/MBR asennuksena.

Windowsin UEFI/GPT asennus USB-tikulta onnistuu vain jos USB-tikulla on FAT32-tiedostojärjestelmä, jolloin boottaus tapahtuu efi\boot\bootx64.efi -tiedostosta. Jos em. USB-tikulla on myös käynnistyssektori ja aktiivinen osio, silloin onnistuu myös Windowsin BIOS/MBR asennus USB-tikulta.

Mutta jos install.esd tai install.wim tiedoston koko on yli 4 Gt, silloin USB-tikulla oltava sekä FAT32 että NTFS tiedostojärjestelmä, jolloin onnistuu UEFI-boottaus USB-tikulta. Tai tehdään USB-tikku Microsoftin ohjeilla "Split the Windows image file into smaller files", jolloin riittää että USB-tikulla on vain FAT32-tiedostojärjestelmä.
Saisiko saman suomeksi? :D

Tarkoitus olisi asentaa W10 nykyaikaiseen kokoonpanoon, ja sen enempää tietoa(taitoa) ei ole, eli mikä tulisi valita? :redface:

Toi työkalu näyttäisi alustavan joka tapauksessa sen FAT32-muotoon.

Tälläinen USB-tikku luodaan automaattisesti Windowsin lataussivun työkalulla.
- Jos USB-tikulla on FAT32-tiedostojärjestelmä, silloin Windowsin UEFI/GPT asennuksessa USB-tikku käynnistyy efi\boot\bootx64.efi -tiedostosta.
- Jos FAT32-tiedostojärjestelmän lisäksi USB-tikulla on myös käynnistyssektori ja aktiivinen osio, silloin onnistuu myös Windowsin BIOS/MBR asennus USB-tikulta.

edit: Rufusin ohjeet tässä viestissä.

Viimeksi muokattu:
Toi työkalu näyttäisi alustavan joka tapauksessa sen FAT32-muotoon.
Juu varmaan se on noin. Itselle jäänyt varmaan päähän se ntfs kun taisi olla Linuxilla woeusb - niminen ohjelma jossa piti olla ntfs muodossa tai tikulta ei pystynyt boottaamaan. Ja silti onnistui UEFI tilassa asennus eli woeusb teki itse FAT32 osion sille mistä se buuttasi.

Hirveän hankalaksi yritetään tehdä maailman helpointa asiaa. Lataat sen Microsoftin oman työkalun ja käytät sitä. Tekee pomminvarmasti kaiken oikein, eikä tarvitse muuta kuin naksutella Seuraavaa.

Edit: eikä siis tarvitse itse alustaa mitään.
Eli siis jos muistitikulla on rojua niin sitä ei tarvitse ensin alustaa ennen kun alkaa mikkisoftalla tekemään asennusmediaa? Mikkisofta siivoaa tikun samalla?

Jos tikulla on mitään tärkeää niin kopsaa ne talteen ensin jonnekin mutta niinkuin Alensia sanoi, se asennustyökalu jyrää sen tikun kyllä itse.

Tarkoitus olisi asentaa W10 nykyaikaiseen kokoonpanoon

Miksi et asenna suoraan W11 versiota?

- W11 puhtaassa asennuksessa ei tarvita 7/8/10/11 tuoteavaita, jos samassa koneessa on aiemmin ollut W10 tai W11 asennettuna, valitse "Minulla ei ole tuoteavainta".
- Tehdasasennetuissa 8/10/11 koneissa tuoteavain on lisätty koneen emolevylle tehtaalla. Jos tuoteavainta kysytään, valitse "Minulla ei ole tuoteavainta".

W11 hyväksyy myös OEM-version tuoteavaimen.

"I would have to disagree. I just activated Windows 11 Pro with a Windows 7 Pro OEM product key from a COA label. Once Windows 11 accepted the Windows 7 product key and activated, the installed product key changed to the generic OEM product key of NF6HC-QH89W-F8WYV-WWXV4-WFG6P."

"Kari and Ghot - and, in my case, an OEM sticker key for Win 7 Pro worked, with the understanding that the original such Win 7 is no longer being run on its original machine."

Viimeksi muokattu:
Mulla on retail versio kympistä ja mietin onnistuuko sen levyn siirtäminen uuteen emolevyyn asentamalla tarvittavat ajurit.
Toimiiko aktivointi ilman microsoft tiliä ja mitä ongelmia voi ilmetä?

En haluisi asentaa uudelleen lukuisten softien ja päivityksien vuoksi.

Saisiko saman suomeksi? :D

Tarkoitus olisi asentaa W10 nykyaikaiseen kokoonpanoon, ja sen enempää tietoa(taitoa) ei ole, eli mikä tulisi valita? :redface:
Yksinkertaisin varmasti toimiva menetelmä win10 -asennustikun tekemiseen on tämä:

Lataa Windows 10 (microsoft.com)

Ja vastaava Windows 11:

Windows 11:n lataaminen (microsoft.com)

Hiukan pitää niitä ohjeita tutkia.

Tämä nyt on vain vastaus kysymykseen. Kyllä asennuksessa muutakin tietotaitoa tarvitaan. Esimerkiksi
ennen asennukseen ryhtymistä kannattaa kopioida toiselle USB-tikulle asennuskohteen verkkoajuri. Juuri eilen tutustuin upouuteen HP-läppäriin, jonka wifille ei Windows 11 -asennusmedialta löytynyt ajuria. Kun verkoon sai yhteyden, niin kaikki muut puuttuvat ajurit kyllä löytyivät Windows updatesta, tässä tapauksessa.

Onnistuu, saattaa itkeä aktivoinnista mutta joko yksinkertaisesti odottamalla muutaman tunnin tai sitten annat avaimen uudelleen.

Miten se on NYT aktivoituna, tiliin sidottu vai ei?

Kyllä sen teknisesti pitäs onnistua, mua viisaammat sanovat että poista piirisarja-ajurit huolella ennen kun laitat uuteen emoon kiinni. Ja pidä se avain siinä lähellä jos alkaa kitinä että aktivointi ei voimassa, uudelleensyöttämisen pitäs korjata se.

Aargh: Miten Deaktivoida Windows 10 EDU takaisin HOME versioksi?

HPn tupakkiaski johon heitin kuukausi sitten EDUn sisään ja nyt tarttes saada se pois.
Koneen ulkopuolelta & paketista ei löyty Win 10 product key;tä ja kun uudelleenasentaa ohjelmiston niin se piru kaivaa sen eduversion
esiin. Luulin että kone kaivaisi Biosista alkuperäisen avaimen??

Pitääkö luoda toiset mikkis tunnarit ettei se enää osaa yhdistää konetta tuohon Eduun?

Aargh: Miten Deaktivoida Windows 10 EDU takaisin HOME versioksi?

HPn tupakkiaski johon heitin kuukausi sitten EDUn sisään ja nyt tarttes saada se pois.
Koneen ulkopuolelta & paketista ei löyty Win 10 product key;tä ja kun uudelleenasentaa ohjelmiston niin se piru kaivaa sen eduversion
esiin. Luulin että kone kaivaisi Biosista alkuperäisen avaimen??

Pitääkö luoda toiset mikkis tunnarit ettei se enää osaa yhdistää konetta tuohon Eduun?

Mikäli koneen mukana on tullut BIOS:ssa Windows avain, niin sen esiin kaivamiseen voi kokeilla tän sivun ohjetta, alkaen kohdasta "
Get your Windows 10 product key from BIOS": Retrieve your Windows 10 product key: when is it necessary and how does it work

Sen jälkeen voit kokeilla vaihtaa sen avaimen asetuksista siihen BIOS avaimeen.

Can’t Select Windows 10 Edition During Clean Install » Winhelponline

[Fix] Windows 10 Setup not Showing the List of Available Editions

To get the list of available Windows 10 editions during Windows Setup, follow the steps below.

1. Open Notepad and paste the following lines in it.
Koodi:
[Channel]
Retail

2. Save the file as "ei.cfg". Be sure to use double-quotes when saving the file, to avoid double-extension — e.g., ei.cfg.txt, which is incorrect. This is a crucial step.

3. Move the file ei.cfg to the Sources folder of your Windows 10 USB setup disk.

4. Now, boot the computer from the USB setup disk. You should see the Operating System Editions listing this time.

Viimeksi muokattu:
Jos kyllästyttää bootti tikun flashaaminen jatkuvasti niin iso suositus tälle, siirtää vaan kaikki imaget ja tiedostot mitä tarvitsee tikulle. Toiminut todella hyvin ja säästänyt aikaa.

Mitähän huttua tällä kertaa? 150mb videotiedostoa kortinlukijalta kopsaamassa .. xFattilevylle kylläkin muttei kai se voi vaikuttaa. 80% kohdalla pätkäisi nyt

1635694647723.png

edit: ilmeisesti muistikortinlukijassa häikkää kun suoraan kamerasta kopioitui

Kirjoitin aiemmin: "Windowsin UEFI/GPT asennus USB-tikulta onnistuu vain jos USB-tikulla on FAT32-tiedostojärjestelmä."

Mutta miksi Rufusissa voi nyt valita NTFS-tiedostojärjestelmän UEFI-boottaavalle USB-tikulle? Tai onhan tämä ollut jo 3 vuotta Rufusissa, mutta vasta nyt huomasin tuon.

edit: Edellä olevaan kerrotaan vastaus linkin viestissä eli ei ole tarkoitettu kysymykseksi.

Päivitetyt Rufusin ohjeet tässä viestissä.

Viimeksi muokattu:
Kirjoitin aiemmin: "Windowsin UEFI/GPT asennus USB-tikulta onnistuu vain jos USB-tikulla on FAT32-tiedostojärjestelmä."

Mutta miksi Rufusissa voi nyt valita NTFS-tiedostojärjestelmän UEFI-boottaavalle USB-tikulle? Tai onhan tämä ollut jo 3 vuotta Rufusissa, mutta vasta nyt huomasin tuon.

Päivitetyt Rufusin ohjeet tässä viestissä.
Rufus luo itse FAT32/16 efi - osion sille tikulle ntfs:n kylkeen.

Saakos windowsin indeksoinnin jotenkin automaattisesti menemään pauselle, kun kone on akulla? Sain uuden työläppärin vihdoin (tilattu melkein puoli vuotta sitten) ja nyt jo huolestuttaa tämän akkukesto :)

Indeksointihan on ikuinen riesa windowsilla, mutta saakohan sen jotenkin pauselle kun konetta käytetään akulla. Nyt näyttäisi vievän 5-10% koneen tehoista kokoajan vaikka kone on akun varassa.

Saakos windowsin indeksoinnin jotenkin automaattisesti menemään pauselle, kun kone on akulla? Sain uuden työläppärin vihdoin (tilattu melkein puoli vuotta sitten) ja nyt jo huolestuttaa tämän akkukesto :)

Indeksointihan on ikuinen riesa windowsilla, mutta saakohan sen jotenkin pauselle kun konetta käytetään akulla. Nyt näyttäisi vievän 5-10% koneen tehoista kokoajan vaikka kone on akun varassa.

Ensimmäisiä tekoja käyttiksen asennuksen jälkeen on tuon kytkeminen kokonaan pois päältä.

Anna indeksoinnin tehdä työnsä rauhassa loppuun jättämällä kone päälle vaikka yöksi ja niin, ettei se mene virransäästötilaan.

Sen jälkeen sen ei tarvi tehdä muutakuin päivittää sitä indeksiä aina kun tiedot muuttuu (tiedostoja tulee lisää, niitä poistetaan, tai uudelleennimetään, jne.) ja se ei vie paljoa aikaa.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 859
Jäsenet
78 708
Uusin jäsen
Gilber70

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom