Tähän asti käytössä oli Win 7, mutta nyt Win 10 -koneen varmuuskopiointia olen joutunut miettimään. Olen todennut että, verrattuna tiedostojen versiohistoriaan ja Onedriveen, omiin tarpeisiin vastaa parhaiten vanha kunnon win-7-backup, joka kympistä myös löytyy. Muutamia juttuja olen joutunut ihmettelemään sen verran että toivottavasti joku täällä osaa neuvoa.
1) Järjestelmän näköistiedosto: tuleeko siihen todella järjestelmälevyltä kaikki Windowsiin liittyvä ja data? Jos näin on, eikö data ole silloin tavallaan kahteen kertaan varmuuskopioitu, ensin datakansioina ja sitten vielä lisäksi näköistiedostossa. Tottakai jälkimmäisestä se on hankalampi palauttaa, mutta on tämä vähän toortta po toortta.
2) Levytilan käyttö: omassa koneessa muutamalla käyttäjällä yhteensä n. 500 GB dataa. Varmuuskopiosta tuli jotain 1.2 TB kokoinen! Miksi ihmeessä? Mukana on toki näköistiedosto.
3) Toisin kuin oli Win 7:ssa, kympissä järjestelmänvalvoja ei näköjään näe muiden käyttäjien varaaman levytilan kokoa. Siis jos vaikka klikkaan hiiren oikealla napilla users-kansiota, näen vain järjestelmänvalvojan oman kulutuksen. Onko tuommoiseen muuta keinoa kuin ottaa käyttöoikeus kaikkien käyttäjien dataan yksitellen?
4) Automaattinen käynnistys: aikataulutin viikoittaisen varmuuskopioinnin. Kone oli poissa päältä kun (alkuperäisen ekan kopioinnin jälkeen) ensimmäisen kerran aika oli. Jäi tekemättä. Muistaakseni Win 7:ssa varmuuskopiointi hoiti homman sitten seuraavalla kerralla kun kone oli päällä, mutta miten on kympissä onnistuuko? Vai pitääkö/kannattaako laittaa kone käynnistymään itse varmuuskopiointia varten?
5) Varmuuskopio menee ulkoiselle Toshiba Canvio desktop-asemalle. Se raksutti ensimmäistä kopiointia monta tuntia ja lämpö kohosi HWInfon mukaan 64 asteeseen, kun laitteen spekseissä muistaakseni 59 astetta ylärajana. Tänään tein manuaalisesti uuden ajon. Data meni läpi nopeasti, mutta näköistiedosto raksutti taas ainakin pari tuntia, lämmöt 61 astetta. Onko tuo normaalia ja pamahtaako levy?
6) Onko ylipäätään järkevää tehdä viikoittaiset kopiot ulkoiselle levylle, vai voisiko käyttää sisäistä, joka olisi nopeampi, ja sitten vähän harvemmin tehdä kopion siitä sisäisestä varmuuskopiosta ulkoiselle levylle? Se tietty ei suojaisi ja jotain isompaa kärähtää, mutta ainakin satunnaisen levyrikon varalta olisi data tallessa.