Kaipaisin hieman vinkkejä painimani Windows 10 'ongelman' kanssa.
Kyseessä työläppäri, x-määrä asetuksia asetettu/ohjataan työnantajan puolesta (esim. nähnyt mm. "Group Policy, Intranet Update Service for detecting Updates jne.). Olen yrittänyt mahdollisimman hyvin estää automaattisia päivityksiä tapahtumasta, niin että pystyisin itse valikoimaan ajankohdan milloin ne latautuu ja asentuu (ja luulen onnistuneeni tässä melko hyvin).
Mutta se ongelma: Käytän pääasiassa lepo-/horrostilaa (välttelen siis perinteistä sammutusta) koska minulla saattaa jäädä useita (kymmeniä) ikkunoita/ohjelmia auki (pdf, excel, sähköposti, selain jne jne) ja haluan että ne pysyvät auki kunnes koen olevani valmis niiden kanssa. Nyt on kuitenkin melko usein (säännöllisen epäsäännöllisesti) tapahtunut niin että kun herätän läppärin lepo-/horrostilastaan niin herääminen ei vaikuta mitenkään normaalista poikkeavalta, mutta kun kirjaudun sisään niin
kaikki avoimet ikkunat/ohjelmat ovat poissa, ihan kuin läppäri olisi käynyt täysin sammuksissa ja käynnistetty.
Onko joku törmännyt moiseen vaivaan, ja löytänyt ratkaisua? Ymmärtääkseni ei pitäisi olla mikään automaattinen päivitys joka aiheuttanut tämän, koska Windows ei mainitse käynnistyessään mitään päivityksistä, ja kun vilkaisin Windows Updaten alta päivityshistorian niin ilmoitti että olisi viimeksi päivitetty joulu-/tammikuussa. Ei myöskään pitäisi olla kyse akun loppumisesta, koska 90% käytöstä tapahtuu laturin ollessa kytkettynä.
Selaimethan ovat pitkään osanneet palauttaa välilehdet, ja Excelkin tekee melko hyvän työn palautuksien kanssa kun sen käynnistää. Vanhalla työläppärillä (vaihtui tuossa joulukuussa) taistelin aikoinaan sähköpostien palauttamisen kanssa
(oli Win8.1 joka päivitteli itseänsä väkisin vaikka olin yrittänyt muuttaa asiaa, silloin tällöin tuli ilmoitus että nyt muuten käynnistetään uudelleen. Päivittyi viimisinä käyttökuukaisina Win10 itsestään. En muista että olisi ollut tällaista ongelmaa lepotilan kanssa), tähän onnistuinkin silloin löytämään ohjeet miten tehdään pikakuvake joka palauttaa Outlookin avoimet ikkunat käynnistyessään, ja on toiminut hyvin siitä lähtien. Suurin harmi on Adobe Acrobat Reader DC jossa saattaa siis olla kymmenkunta pdf auki
(ohjelmassa on oma palautustoimintonsa, mutta jostain syystä ei ole toiminut.. hyvällä tuurilla kysyy käynnistyessään että palautetaanko mutta vain pieni osuus palautuu ja esim. pdf joka on avattu suoraan sähköpostiliitteestä todennäköisesti ei aukene) + muita ohjelmia esim. laskin (se "vanha" parempi, jossa saattaa olla paljon laskelmia [tallentamattomia tottakai]), Notepad, firman ohjelmia yms. yms.
Tuli vielä tuota kirjoitellessa mieleen että pystyisikö jollain pienellä koodinpätkällä (esim. .bat tiedostoa hyödyntäen?) kirjaamaan ylös kaikkien avoimien ikkunoiden otsikot vaikka perus .txt tiedostoon -> saisi kirjattua talteen mitä ollut auki ennenkuin laittanut koneen lepo-/horrostilaan (ei toki suojaa datan menetykseltä jos jotain tallentamatta)?
Pahoittelen sekavaksi mennyttä kirjoitusta, esittäkää toki tarkentavia kysymyksiä niin vastailen parhaani mukaan. Ja kiitos jo etukäteen!