Windows 10 keskustelu

Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 262
Aika tuore Win 10 Pro -asennus koneess, wifi-netti, ei kiinteää verkkojohtoa. Ihmettelen miksi kone lähti tänään yhtäkkiä automaattisesti käyntiin.

Olin asentanut siihen reilu tunti aiemmin VLC Media Playerin ja sammuttanut koneen. Ei mitään virheilmoituksia. N. tunnin päästä istuin pöydän ääressä tekemässä muuta, kun kone ihan itsestään hyppäsi käyntiin. No, kirjauduin sisään eikä mitään outoa näkynyt työpöydällä tms.

Tapahtumienvalvonnassa tuossa kohtaa on 1 h 20 min pituinen tauko, eli mitään sammutusvirhettäkään sinne ei ollut kirjautunut. Startin jälkeen ensimmäinen merkintä on punainen pallo "Virhe", lähteenä DHCPv6-Client, tapahtumatunnus 1000, ja tarkemmissa tiedoissa sanotaan että ip-osoite X ei ole enää olemassa verkkokortille Y. Tarkoittaako tuo siis että reititin on jostain syystä lopettanut tietyn osoitteen antamisen koneelle ja siksi se pomppasi käyntiin? Miksi ihmeessä ja onko normaalia?
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
109
Aika tuore Win 10 Pro -asennus koneess, wifi-netti, ei kiinteää verkkojohtoa. Ihmettelen miksi kone lähti tänään yhtäkkiä automaattisesti käyntiin.

Olin asentanut siihen reilu tunti aiemmin VLC Media Playerin ja sammuttanut koneen. Ei mitään virheilmoituksia. N. tunnin päästä istuin pöydän ääressä tekemässä muuta, kun kone ihan itsestään hyppäsi käyntiin. No, kirjauduin sisään eikä mitään outoa näkynyt työpöydällä tms.

Tapahtumienvalvonnassa tuossa kohtaa on 1 h 20 min pituinen tauko, eli mitään sammutusvirhettäkään sinne ei ollut kirjautunut. Startin jälkeen ensimmäinen merkintä on punainen pallo "Virhe", lähteenä DHCPv6-Client, tapahtumatunnus 1000, ja tarkemmissa tiedoissa sanotaan että ip-osoite X ei ole enää olemassa verkkokortille Y. Tarkoittaako tuo siis että reititin on jostain syystä lopettanut tietyn osoitteen antamisen koneelle ja siksi se pomppasi käyntiin? Miksi ihmeessä ja onko normaalia?
Suosittelen tutkimaan noita outoja heräämisiä komentorivin komennoilla powercfg /sleepstudy tai powercfg /lastwake. Tuo sleepstudy koostaa aika laajan raportin windows-kansioon.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 449
Aika tuore Win 10 Pro -asennus koneess, wifi-netti, ei kiinteää verkkojohtoa. Ihmettelen miksi kone lähti tänään yhtäkkiä automaattisesti käyntiin.

Olin asentanut siihen reilu tunti aiemmin VLC Media Playerin ja sammuttanut koneen. Ei mitään virheilmoituksia. N. tunnin päästä istuin pöydän ääressä tekemässä muuta, kun kone ihan itsestään hyppäsi käyntiin. No, kirjauduin sisään eikä mitään outoa näkynyt työpöydällä tms.

Tapahtumienvalvonnassa tuossa kohtaa on 1 h 20 min pituinen tauko, eli mitään sammutusvirhettäkään sinne ei ollut kirjautunut. Startin jälkeen ensimmäinen merkintä on punainen pallo "Virhe", lähteenä DHCPv6-Client, tapahtumatunnus 1000, ja tarkemmissa tiedoissa sanotaan että ip-osoite X ei ole enää olemassa verkkokortille Y. Tarkoittaako tuo siis että reititin on jostain syystä lopettanut tietyn osoitteen antamisen koneelle ja siksi se pomppasi käyntiin? Miksi ihmeessä ja onko normaalia?
Kannattaa vielä tarkistaa Wake On Lan asetukset kortin ajurilta. Joskus ihmettelin, että miksi oma kone aina heräilee lepotilasta itsekseen, niin omalla kohdalla syy löytyi tuolta. Itsellä ei tosin koskaan mennyt itsellään päälle, jos oli sammuttanut koneen.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 262
Kannattaa vielä tarkistaa Wake On Lan asetukset kortin ajurilta. Joskus ihmettelin, että miksi oma kone aina heräilee lepotilasta itsekseen, niin omalla kohdalla syy löytyi tuolta. Itsellä ei tosin koskaan mennyt itsellään päälle, jos oli sammuttanut koneen.
Joo tuota ongelmaa oli minullakin joskus toisessa koneessa, mutta voiko verkkokortti tehdä tuommoista ilman että piuha kiinni? Omassa emossa wifi valmiin. Onko se miten yhteydessä langallisen verkon wake on laniin?
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 262
Suosittelen tutkimaan noita outoja heräämisiä komentorivin komennoilla powercfg /sleepstudy tai powercfg /lastwake. Tuo sleepstudy koostaa aika laajan raportin windows-kansioon.
Tuota lastwakea kokeilin jo mutta ehdin sitä ennen käynnistää kertaalleen erikseen niin taisi kadota tieto. Pitää tutkia tuota toista.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 449
Joo tuota ongelmaa oli minullakin joskus toisessa koneessa, mutta voiko verkkokortti tehdä tuommoista ilman että piuha kiinni? Omassa emossa wifi valmiin. Onko se miten yhteydessä langallisen verkon wake on laniin?
Totta tosiaan, enpä nyt suoraan osaa sanoa, että kuinka laajasti WOL tuetaan Wifin kautta. Kokeile mitä tuo Mattimato:n ohje antaa, kun tuolla komennolla (powercfg/lastwake) itse pääsin kärryille, että misät johtuu ellet tätä jo kokeillut. Näytti hyvin, että mikä ajuri/laite aiheutti oman koneen heräämisen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 219
Ja ihan Huuto.net löytyy parilla eurolla lisenssejä ja kieli riippuu asennusmediasta, ja senkin voi vaihtaa jälkikäteen...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 051
mutta voiko verkkokortti tehdä tuommoista ilman että piuha kiinni?
Voi. Minulla oli aikoinaan yhdessä emossa kaksi verkkokorttia ja vaikka toinen niistä ei ollut käytössä lainkaan (ei piuhaa liittimessä) niin tuppasi muistaakseni käynnistelemään konetta sleepistä vaikka Device Managerista oli kortin kohdalta poistettu Power Management -välilehdeltä kaikki wake-osaston täpät. Tämä kortti piti disabloida Device Managerista jotta se ei herätellyt konetta. Tosin aina vähän isommat Windows-päivitykset enabloivat tämän verkkokortin jälleen itsekseen ja usein piti käydä vilkaisemassa että laite varmasti oli disabloituna. Muistaakseni disabloitu laite jättää Device Mangerista kyseisen "noden" (Network adapters) aina auki ikäänkuin siellä olisi joku ongelma vaikka käyttäjä itse on disabloinnin suorittanut.

Lisäksi jos haluaa että kone ei noin muutenkaan heräilisi itsekseen niin kannattaa käytetyn Power Planin osalta (Control Panel - Hardware and Sound - Power Options - Edit Plan Settings - Change advanced power settings) laittaa Sleepin alta löytyvät Allow wake timersit asentoihin Disable ja Disable.
 
Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 589
Voiko Windows 10 Pro -lisenssiä irrottaa Microsoft-tilistä?
Eli tässä tapauksessa kyse olisi kannettavan myynnistä, ostaja haluaa luonnollisesti Windowsin mukaan mutta koska olen käyttänyt kannettavaa muutaman vuoden niin tietenkin sen Windows on sidottu MS-tiliini.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Voiko Windows 10 Pro -lisenssiä irrottaa Microsoft-tilistä?
Eli tässä tapauksessa kyse olisi kannettavan myynnistä, ostaja haluaa luonnollisesti Windowsin mukaan mutta koska olen käyttänyt kannettavaa muutaman vuoden niin tietenkin sen Windows on sidottu MS-tiliini.
Minun käsittääkseni asennat vaan wintoosan uusiksi niin se kaivelee läppärin emolta suoraan PK:n eikä kysele sen jälkeen tilin perään. Tai ainakin jos lisu on koneen mukana tullut OEM-lisenssi. Voin olla väärässäkin.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 449
Voiko Windows 10 Pro -lisenssiä irrottaa Microsoft-tilistä?
Eli tässä tapauksessa kyse olisi kannettavan myynnistä, ostaja haluaa luonnollisesti Windowsin mukaan mutta koska olen käyttänyt kannettavaa muutaman vuoden niin tietenkin sen Windows on sidottu MS-tiliini.
Olisiko tästä ohjeesta mitään hyötyä?
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 262
Suosittelen tutkimaan noita outoja heräämisiä komentorivin komennoilla powercfg /sleepstudy tai powercfg /lastwake. Tuo sleepstudy koostaa aika laajan raportin windows-kansioon.
Tänään kävi samalla tavalla uudelleen, eli käynnistyi itse kun olin paikalla. Tosin nyt pudotin jotain hiiren päälle ja samalla starttasi. Ajattelin sitten että hiiri jotenkin sen herättää... No otin virrat pois ja vispasin hiirtä ja painelin sen nappuloita, mutta kone ei pihahtanutkaan. Eli ilmeisesti oli vain sattumaa. Sleepstudy teki nätin raportin mutta siinä on tyhjänä tuohon käynnistymiseen liittyvä kohta. Eli ei ratkennut. Pitää tutkia vielä verkkokorttia ja ehkä disabloida se pikakäynnistys.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
@Rollerix sammuta biossista USB-laitteiden hereilläolo kun tietokone on sammutettuna.

Lasten tietokone lähti kanssa käyntiin jos hiirtä liikautti millinkin tai vahingossa painoi näppäimistöstä jotain näppäintä.

Ongelma liittyi muistaakseni virtalähteeseen ja siihen, että se pystyy antamaan USB-porteille virtaa esim. kännykän lataamista varten vaikka itse tietokone olisi suljettuna.

Laita Googleen hakusanaksi "<tähän oma emolevyn malli> + disable usb power".
 

Juffex

Kinostaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
779
@Rollerix sammuta biossista USB-laitteiden hereilläolo kun tietokone on sammutettuna.

Lasten tietokone lähti kanssa käyntiin jos hiirtä liikautti millinkin tai vahingossa painoi näppäimistöstä jotain näppäintä.

Ongelma liittyi muistaakseni virtalähteeseen ja siihen, että se pystyy antamaan USB-porteille virtaa esim. kännykän lataamista varten vaikka itse tietokone olisi suljettuna.

Laita Googleen hakusanaksi "<tähän oma emolevyn malli> + disable usb power".
Ja tässä tapauksessa kannattaa siis etsiä BIOS:sta ACPI S5/S5 sleepstate/jokin vastaava S5 ja disabloida se. Se mahdollistaa laitteiden latauksen sekä myös wake-up:n jos BIOS sitä tukee. Käsittääkseni S5 ei alunperin tue USB wake-uppia, mutta valmistajat ovat itse lisänneet tukea (voin olla väärässäkin). Esim. oma Asus B550 emo ei herätä konetta S5 tilassa.

S3 on aina tukenut USB wake-up toimintoa joten senkin disablointia voi harkita. S4 on hibernatelle joten se luonnollisesti aina herättää.
 
Liittynyt
22.05.2017
Viestejä
1 768
En tiedä kuinka täällä on porukalla koneet conffattu, mutta oma kone odotti juuri viikon verran uudelleenkäynnistystä asentaakseen päivitykset loppuun Windows updaten kautta. Eipä ole koskaan käynnistynyt itsekseen, vaikka moni täälläkin muuta väittää...
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 262
En tiedä kuinka täällä on porukalla koneet conffattu, mutta oma kone odotti juuri viikon verran uudelleenkäynnistystä asentaakseen päivitykset loppuun Windows updaten kautta. Eipä ole koskaan käynnistynyt itsekseen, vaikka moni täälläkin muuta väittää...
Ainakin itsellä ihan oletusasetukset kaikkeen virranhallintaan liittyvässä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
892
Itsellä on asetettuna group policy editorin kautta windows update tilaan "ilmoita uusista päivityksistä, mutta anna minun valita koska ne ladataan ja asennetaan"

Ja niin kauan kun pidän päivitykset tilassa "uusia päivityksiä on valmiina ladattavaksi." niin en ole kertaakaan sitten vuoden 2015 tullut yllätetyksi itsestään päivittyneellä ja uudelleenkäynnistyksen kokeneella koneella.

Kerran toki, olisiko ollut 2016 keväällä kun latasin ja asensin päivitykset, mutta en vielä käynnistänyt konetta uudelleen.
Tuolloin kone kerkesi vessassa käynnin aikana käynnistyä uudelleen.

Mutta silloin muistaakseni ei ollut vielä tuota "aktiivinen aika" asetusta Windows updatessa, ja muutenkin olin päästänyt päivityksen tilaan "odotetaan uudelleenkäynnistystä".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 400
Asensin toissapäivänä uuden windows 10 m2 ssd levylle, vanhan levyn sata virtaliitin hajosi niin pakosta joutui. Kone toimi ihan ok tässä toista päivää aattelin bootata koneen, kuinka ollakkaan eipäs löytynyt koko winukkaa enään ja eikun uudestaan asentamaan. Onko mitään tietoa lahoaako tässä puolivuotta vanha kingston ssd m2 1tb levy vai mikä mättää? Tohtiiko enään koko konetta bootata vai onko se taas hukassa, kerrankin vielä vittuilee niin tuo levy lentää mäkeen ja asennan perus hdd levylle winukan.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
@Artsi_ muista ainakin irroitaa kaikkien muiden leimppujen sata-kaapelit irti asennuksen aikana.

Jos sun 1TB kiekko hajoaa ja sinne on muodostunut Windowsin osio, samalla menee koko Windows rikki.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 400
@Artsi_ muista ainakin irroitaa kaikkien muiden leimppujen sata-kaapelit irti asennuksen aikana.

Jos sun 1TB kiekko hajoaa ja sinne on muodostunut Windowsin osio, samalla menee koko Windows rikki.
Okei. Crystaldiskinfo näyttää ihan 100% kuntoa kovolle ja näyttäny aina uudesta asti, idlannut lähinnä pelikovona mutta nyt joutui tosikäyttöön.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Okei. Crystaldiskinfo näyttää ihan 100% kuntoa kovolle ja näyttäny aina uudesta asti, idlannut lähinnä pelikovona mutta nyt joutui tosikäyttöön.
Windows häiriintyy jo siitä jos vaihdat perinteisen kiekon eri SATA-liittimeen jos olet pitänyt sitä asennuksen aikana kiinni tai kokeile ihan huvikseen irroittaa sen kaapeli ja katso lähteekö winukka käyntiin.

Toki sen toiselle kiintolevylle menneen osion voi korjata, mutta tulee turhaa vaivaa jos jo asennusvaiheessa muistaa pitää kaikki muut irti ja kytkee vasta asennuksen jälkeen käyttöön.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 400
Windows häiriintyy jo siitä jos vaihdat perinteisen kiekon eri SATA-liittimeen jos olet pitänyt sitä asennuksen aikana kiinni tai kokeile ihan huvikseen irroittaa sen kaapeli ja katso lähteekö winukka käyntiin.

Toki sen toiselle kiintolevylle menneen osion voi korjata, mutta tulee turhaa vaivaa jos jo asennusvaiheessa muistaa pitää kaikki muut irti ja kytkee vasta asennuksen jälkeen käyttöön.
Pitää jatkossa tuota kyllä kokeilla en ole aikaisemmin tuota tehnyt, lähinnä samalla winukalla mennyt iät ja ajat samalla kovolla mutta nyt viimein siihen tuli muutos. Asennusvaiheessa oli 3 HDD kiinni ja tämä m2 ssd. Jossain vaiheessa jätän vain tämän 1TB m2 ssd ja kaveriksi vain 4TB kovalevy, myöhemmin peleille toinen m2 ja muista perus kovoista pääsis erilleen raksuttamaan johonkin laskenta koneelle jossa samalla tiedostopalvelin tms. Enään ei vain osaa nuita tehdä kun viimeksi windows 7 aikoihin ollut vastaava.
 

pahnap

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
821
@ joku muu voisi myös vahvistaa tuon mitä ylempänä kerroin.
Täälläkin on käsitelty monta kertaa. Tässä yksi. Suora käännös lainaus:
"Kokemukseni mukaan aseman poistaminen ei todellakaan ole välttämätöntä. Irrota vain kaikkien muiden asemien kaapelit, paitsi käynnistysaseman (sen, johon haluat asentaa Windowsin). Asenna Windows ja huomaat, että käynnistysasemalle on annettu C-kirjain ja CD-asemallesi (jos sinulla on D-kirjain). Kun olet asentanut Windowsin, aseta kaikki kaapelit takaisin muihin kiintolevyihin ja huomaat, että siellä on kirjaimet - D, E, F jne. Joten ne eivät ole haluamassasi järjestyksessä, voit mennä Levynhallintaan ja vaihtaa kirjainta. Tärkeää on irrottaa datakaapelit kaikista muista asemista, jotta voit olla varma, että käynnistysasemalle on annettu kirjain C. Se on käynnistysaseman ensisijainen kirjain. Käynnistäminen toisesta asemasta ja käyttöjärjestelmän käyttäminen toisella asemalla voi olla hämmentävää ja sitä on vältettävä."
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.02.2019
Viestejä
87
Mikäs se tilanne on nykyisin, onko win10 retail avain sidottu tietokoneen hardwareen?
Tarkoitus on asentaa win10 vanhaan pelikoneeseen, vanhaa lisenssiä ei ole.. Suosittelisitteko ostamaan windows 10:n lisenssin, vai siirtyykö se vanhan kokoonpanon mukana komponenttien taivaaseen jos emolevy kuolee?
Lisenssithän ovat jotain 100e luokkaa. Ei OEM tai arveluttavat ebay lisenssit, vaan retail.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 441
Itse juuri vaihdoin emolevyn koneseen ja microsoft tilin kautta ei aktivoinut suoraan vaan piti microsoft store kautta saada aktivoitu uudestaan ja aika meni siihen n30sek.
Muistakseni siihen on joku raja kuinka monta kertaa sen pystyy tekemään ja sen jälkeen joutuu tekemään soiton microsoftille.
Soittanut olen yhden kerran ja se oli joko win7 tai win Xp aikana ja sekin hoitui aika nopeasti ja siellä kyseltiin jotain ja sen jälkeen sain toimimaan.
 
Liittynyt
02.02.2019
Viestejä
87
Ostin retailin ebaysta 5€ maksoin ja vielä win 10
pro.
Noh, todellisuudessa varmaan käyttäisinkin mieluimmin jotain puoli-ilmaista lisenssiä tässä tapauksessa.
Itse juuri vaihdoin emolevyn koneseen ja microsoft tilin kautta ei aktivoinut suoraan vaan piti microsoft store kautta saada aktivoitu uudestaan ja aika meni siihen n30sek.
Muistakseni siihen on joku raja kuinka monta kertaa sen pystyy tekemään ja sen jälkeen joutuu tekemään soiton microsoftille.
Soittanut olen yhden kerran ja se oli joko win7 tai win Xp aikana ja sekin hoitui aika nopeasti ja siellä kyseltiin jotain ja sen jälkeen sain toimimaan.
Kiitos vastauksesta. Tyypille kenelle asennan ei ole microsoft tai outlook tiliä. Kysymys on juuri tuo montako kertaa aitoa koodia pystyy käyttämään. Tuo on tuttua puuhaa itsellekkin win7 ajoilta soitella sinne aktivointibottiin.
Pääasia on tietokoneen ylläpidon minimointi vanhemmalle ihmiselle. Varsinkin näin perusasiassa. Ja sen takaaminen jatkossa, ettei vaan kosahda taustakuva mustaksi yms..
 

pahnap

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
821
Ja sen takaaminen jatkossa, ettei vaan kosahda taustakuva mustaksi yms..
No jos pelaa varman päälle, niin kannattaa ostaa suomi lisällä olevan .Itsellä ollut tuo kyseinen jo 5 vuotta. En ole huomanut mitään epämääräistä. Ei mitään hätää. :D
 
Viimeksi muokattu:

Everdreamfin

Arthur Morgan
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
430
Laitoin tämän myös näytönohjainketjuun mutta lisään tännekin jos tulee jollain vastaan:

Huomioksi tänne että win10 tietoturvapäivitykset 12.2 jostain syystä pistivät oman ASUS TUF OC 3060ti johonkin ihme tilaan kun mikään peli ei käynnistynyt. Kun poistin päivitykset niin rupesi kaikki toimimaan normaalisti. Muuten siis kone toimi täysin normaalisti, muut ohjelmat käynnistyivät kyllä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 522
Emolevy on vaihtumassa kokoonpanoon. Mites windowsin aktivointi suhtaantuu tähän? Pohjilla on win8 pro key, joka win 10 siirtymisen jälkeen aktivoi win10 pron.
Mikrosoftin tiliä en ole luonnut koneelle enkä sitä mielellään tekisikään jos se on kierrettävissä.
Onko itse windowsin siirtämisessä jotain huomioitavaa? vanhat massamuistit siirtyy uuteen emoon.
meneekö suoraan vanhasta koneesta uuteen ja bootti? windows korjaa itsensä tarvittaessa?
 

pahnap

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
821
Emolevy on vaihtumassa kokoonpanoon
Käytä aktivoinnin vianmääritystä. Eli puhtaan asennuksen jälkeen kirjaudut sisään omalla MS-tilillä, valitset asetukset - > päivittäminen ja suojaus -> aktivointi, käynnistät aktivoinnin vianmäärityksen ja valitset että olet vain päivittänyt koneen komponentteja. Digitaalinen käyttöoikus siirtyy uuteen emolevyyn.

Jos et ole MS-tiliä tehnyt, pitää soittaa MS:n tuotetukeen ja hoitaa aktivointi sitä kautta.
Mä heitin muistaakseni aikoinaan vanhan win 7 pro avaimen, kun vaihdoin emon ja se aktivoitu sillä takaisin win 10 pro:n.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
162
Kirjoitin tässä joitakin kuukausia sitten omasta läppäristä ja kysyin, että mitä turhia Windows omia lisukkeita tästä joutaisi poistaa (laitoin silloin sen ison kuvatiedoston).

Sain joitakin vinkkejä, että asentaa uudestaan (en tehnyt) tai että nämä ja nämä on turhia.

Lopullisen siivouksen sain tehtyä kun yks kaverini siirtyi lopulta Windows 7 käyttäjästä WIndows 10 Home käyttäjäksi.

Otin kuvat hänen Windows 10 Home ota Windows ominaisuuksia käyttöön tai poista käytöstä. Että mitä hänellä oli käytössä ja mitä ei taasen ollunna käytössä.

Sekä poistelin omasta W10Prosta turhat ominaisuudet.
Ratkaisten samalla monet ongelmat (esim. Speccy ei aikaisemmin näyttänyt prossun lämpöjä).

Mutta nyt on jäänyt edelleen seuraava ongelma.

Windows 10 pitäisi päästä suoraan BIOSsiin jos vain BIOS tukee UEFI (minun läppäri tukee) sekä BIOS on ensimmäisenä käytössä Legacy sijasta UEFI.

Minun W10Prosta puuttuu tämä ominaisuus (otin kuvan netistä) eli tuo vihreällä neliöllä.

W10BIOS.jpg


Aloin tutkimaan asiaa.
BIOSin asetuksissa olikin Legacy UEFIn sijasta. Muutin tämän asetuksen UEFIksi (kuva)
2020-11-10-4215.jpg


Mutta EI auttanut vieläkään tuohon ongelmaan. Löysin tietoa, että kiintolevyn osiotyyppi pitää olla GPT.
Ja se mistä ostin läppärini olikin LAITETTU SSD kiintolevyn osiotyypiksi MBR.

Onko mitään konstia muuntaa C-aseman MBR ---> GPT turvallisesti ja varmasti.
Ettei tarvitse lähteä asentamaan winukkaa uudestaan kaikkia pelejä sekä sovelluksia.
 

pahnap

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
821
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
162
Onhan näitä ja GPT tukee isompia levyjä eikä rajoita niitä. Peleistä en kyllä tiedä, kun mullakin ne on eri levyllä ja asennus vaiheessa
jo muutin GPT:ksi C- aseman. Steam / Origin pelit nyt ainakin toimii?? Tee nyt ainakin varmuuskopion,jos jokin menee vikaan :
4 Ways| Convert MBR to GPT Without Losing Data in Windows 10 – EaseUS
Kävin tuon artikkelin läpi mutta sitä vain mietin, että mikähän tuon sivuston vaihtoehdoista olisi se oikea.

Kun läppärissäni ei ole kuin yksi kiintolevy (Samsung SSD 256 Gt) ja vain yksi osio eli C-asema, jossa on käyttis, sovellukset sekä pelit plus muut tiedostot.

Ja tarkoitus olisi vain muuntaa MBR ---> GPT osiotyypiksi hävittämättä tai tuhoamatta yhtäkään tiedostoa.
 

A Lake Elk

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
1 443
Kävin tuon artikkelin läpi mutta sitä vain mietin, että mikähän tuon sivuston vaihtoehdoista olisi se oikea.

Kun läppärissäni ei ole kuin yksi kiintolevy (Samsung SSD 256 Gt) ja vain yksi osio eli C-asema, jossa on käyttis, sovellukset sekä pelit plus muut tiedostot.

Ja tarkoitus olisi vain muuntaa MBR ---> GPT osiotyypiksi hävittämättä tai tuhoamatta yhtäkään tiedostoa.
Tämä on se mikä sopii sun tarpeisiin:
Run MBR2GPT in Full Windows OS to Convert MBR to GPT

MBR2GP tool is designed to be run in a Windows Preinstallation Environment (Windows PE) environment command prompt, but can also be run from the full Windows 10 operating system (OS) by using the /allowFullOS option.

Step 1. Run Command Prompt (Admin) on your Windows 10.

Step 2. Type command lines below and press enter after each one.
  • mbr2gpt /validate /allowFullOS
  • mbr2gpt /convert /allowFullOS
You can check the details of MBR2GPT.EXE in the related Microsoft documents.
Ekan komennon (mbr2gpt /validate /allowFullOS) jälkeen saat tietää onko se mahdollista tehdä tuolla tavalla vai ei. Jos on, niin seuraava komento perään ja muunnos alkaa, kun muunnos on valmis pitää muistaa muuttaa boottijärjestys BIOS/UEFI:stä osoittamaan "UEFI Windows Boot Manager", tjms.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 051
Kävin tuon artikkelin läpi mutta sitä vain mietin, että mikähän tuon sivuston vaihtoehdoista olisi se oikea.

Kun läppärissäni ei ole kuin yksi kiintolevy (Samsung SSD 256 Gt) ja vain yksi osio eli C-asema, jossa on käyttis, sovellukset sekä pelit plus muut tiedostot.

Ja tarkoitus olisi vain muuntaa MBR ---> GPT osiotyypiksi hävittämättä tai tuhoamatta yhtäkään tiedostoa.
Tuolla allaolevan linkin ohjeissa mainitaan EaseUS-sovelluksen lisäksi ilmainen Mini Tool Partition Wizard jos haluaisi yrittää hoitaa homman siten että datat säilyisivät. Mutta kommenttiosuudessa väitetään että noiden sovellusten ilmaisversioilla ei mbr -> gpt kuitenkaan onnistuisi. Mutta että ilmaisella AOMEI Partition assistant -sovelluksella onnistuisi. En sitten tiedä mikä on nykytilanne näiden ilmaissoftien osalta.


Joka tapauksessa itse ainakin ottaisin ilmaisella Macrium Reflect Free -sovelluksella ensin levystä imagen ulkoiselle usbilevylle ennenkuin alkaisin tehdä levylle yhtään mitään.
 

pahnap

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
821
Ja tarkoitus olisi vain muuntaa MBR ---> GPT osiotyypiksi hävittämättä tai tuhoamatta yhtäkään tiedostoa.
Ei ole kyllä vastausta tuohon. Joku muu voisi jeesata.
Uudelleen asennus taitaa olla ainoa, mutta vietävän työläs.:(
Edit: jossa on BIOS UEFI, et voi käynnistää GPT-levyiltä. Tuollaisen löysin, jos oikein käänsin?
Kyllä mullakin näytti käynnistyslevyn olevan mbr muodossa ja muut gpt, kun tarkemmin tutkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 522
Käytä aktivoinnin vianmääritystä. Eli puhtaan asennuksen jälkeen kirjaudut sisään omalla MS-tilillä, valitset asetukset - > päivittäminen ja suojaus -> aktivointi, käynnistät aktivoinnin vianmäärityksen ja valitset että olet vain päivittänyt koneen komponentteja. Digitaalinen käyttöoikus siirtyy uuteen emolevyyn.

Jos et ole MS-tiliä tehnyt, pitää soittaa MS:n tuotetukeen ja hoitaa aktivointi sitä kautta.
Mä heitin muistaakseni aikoinaan vanhan win 7 pro avaimen, kun vaihdoin emon ja se aktivoitu sillä takaisin win 10 pro:n.
ok, eli heitän levyt uuteen emoon ja aktivoin win8pro keyllä...
 

pahnap

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
821
ok, eli heitän levyt uuteen emoon ja aktivoin win8pro keyllä...
Noin muistaakseni tein. Oli vain win7 pohjalla. Monilla on aktivoinut suoraan uuteenkin emoon.
Sitten vasta aktivoit kun olet ensin asentanut tietysti.
Kerran muistaakseni ei antanut jatkaa asennusta ennen kuin oli tehnyt tilin ms:ään.:)
Edit. onkohan mikki tehnyt tuon ettei ilman tiliä voi asentaa. Luin vaan äsken siihen viittaavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
30
Ilman nettiyhteyttä kun asentaa niin pääsee ilman ms tiliä. Taitaa olla pakko kirjautua nykyään jos yhteys on.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 449
Jokunen viikko sitten asensin kaverille win 10 home, niin unohdin verkkopiuhan persiiseen kiinni ja kyllä se antoi skipata MS tilin niin, että pystyi lokaalisti asentamaan käyttäjän. En nyt sen tarkemmin muista, mutta aina tuota saa jonkun napin takaa hakea, että löytää sen mistä pystyy skippaamaan MS tilin asennuksen.

Täälläköin ollut puhetta, että pro versiolla tuolla ei ole väliä vaan pystyy skippaamaan MS tilin kautta asennuksen.
 
Liittynyt
30.09.2020
Viestejä
230
En tiedä onko muuttunut kun hetkeen ei ole tullut uusia Home asennuksia tehtyä, mutta vielä viime vuonna muutamassa läppärissä jotka oli menossa lähinnä vanhuksille nettipäätteiksi oli juuri ongelma ettei sallinut nettiyhteyden ollessa käytössä luoda paikallista tiliä mitenkään.

Loistavaa jos on muuttunut ja sen tilin saa myös paikalliseksi kun yleensä ne koneet tulee kytkettyä verkkoon ennen kuin on tajunnut virheensä :geek:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 522
Noin muistaakseni tein. Oli vain win7 pohjalla. Monilla on aktivoinut suoraan uuteenkin emoon.
Sitten vasta aktivoit kun olet ensin asentanut tietysti.
Kerran muistaakseni ei antanut jatkaa asennusta ennen kuin oli tehnyt tilin ms:ään.:)
Edit. onkohan mikki tehnyt tuon ettei ilman tiliä voi asentaa. Luin vaan äsken siihen viittaavaa.
niin tarkoitus ei siis ole asentaa windowsia uusiksi vaan siirtää se nykyisestä emosta uuteen kovalevyn mukana. muutenhan tuossa ei olisi mitään ongelmaa..
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 449
En tiedä onko muuttunut kun hetkeen ei ole tullut uusia Home asennuksia tehtyä, mutta vielä viime vuonna muutamassa läppärissä jotka oli menossa lähinnä vanhuksille nettipäätteiksi oli juuri ongelma ettei sallinut nettiyhteyden ollessa käytössä luoda paikallista tiliä mitenkään.

Loistavaa jos on muuttunut ja sen tilin saa myös paikalliseksi kun yleensä ne koneet tulee kytkettyä verkkoon ennen kuin on tajunnut virheensä :geek:
Olet oikeassa. Aika näköjään tehnyt muistilleni tepposia ja rupesin epäilemään itseäni ja päätin asentaa homen virtuaalikoneena ja kyllä, ei pääse tekemään lokaalia käyttäjää ellei disabloi verkkoa. Mitenkähän muistin tuon ihan väärin... No, jos tämän muistaisi taas edes muutaman päivän.
 

pahnap

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
821
niin tarkoitus ei siis ole asentaa windowsia uusiksi vaan siirtää se nykyisestä emosta uuteen kovalevyn mukana. muutenhan tuossa ei olisi mitään ongelmaa..
Ei se kyllä taida onnistua uuden emon kanssa. Kyllä se tarvitsee asentaa uudelleen, tai ainakin minä olen tehnyt, että aktivointi ja muut pelaavat varmasti. Ainakin ennen avain oli spektattu emoon. Win 10 pro:ssa onnistuu paikallistilin luonti ilman mikkiä.
No, asiat ovat ehkä muuttuneet nykyään, kun ei ole tarvinnut vaihdella osia moneen vuoteen.:)
Ps. ms tilin kanssa kyllä onnistuu parhaiten.
 
Viimeksi muokattu:

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 738
Ei se kyllä taida onnistua uuden emon kanssa. Kyllä se tarvitsee asentaa uudelleen, tai ainakin minä olen tehnyt, että aktivointi ja muut pelaavat varmasti. Ainakin ennen avain oli spektattu emoon. Win 10 pro:ssa onnistuu paikallistilin luonti ilman mikkiä.
No, asiat ovat ehkä muuttuneet nykyään, kun ei ole tarvinnut vaihdella osia moneen vuoteen.:)
Ps. ms tilin kanssa kyllä onnistuu parhaiten.
Tämä asia on tässäkin ryhmässä käsitelty vuosien varrella moneen kertaan. Kaikki riippuu siitä, onko kysymyksessä retail-lisenssi vaiko OEM. OEM-lisenssi on sidottu yhteen koneeseen, tarkemmin sanoen emolevyyn. Mahdollinen MS-tili ei vaikuta asiaan mitenkään. Product key kuitenkin tallettuu koneen omistajaksi rekisteröitävän MS-tilin takana oleviin tietoihin, mikä helpottaa lisenssin siirtämistä uudelle koneelle, jos lisenssi sen sallii (eli on retail-tyyppinen) ja product key on päässyt unohtumaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 280
Viestejä
4 193 119
Jäsenet
70 896
Uusin jäsen
sussu

Hinta.fi

Ylös Bottom