VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
655
Langattomuus taas, liikaa liikkuvia osia ja vihaisia asiakkaita koska langaton pätkii tai ei saa toimimaan(esim 2.4Ghz wifi eikä 5Ghz). Eli markkinointimielessä tuo voisi olla aika iso katastroofi. Paketin kyljessä lukee "Wireless PCVR" mutta Matti Meikäläisen wifiboksin kanssa ei toimikkaan niinkuin markkinointi mainosti.
Näin uskon itsekkin. Ja vaikka se olisi AirLink Beta niin Oculuksen tuki kuormittuisi kyselyistä. Jo Linkinkin kanssa on ollut ongelmia eri kaapeleiden ja eri emolevyjen kanssa yms. joten ilman dedikoitua yhteyttä kyselyiden määrä moninkertaistuisi.

Hyvinhän VD toimii, en ollut siitä juurikaan innostunut Quest1 aikaan, mutta nyt Quest2:lla sain raskaimmatkin pelit pyörimään sillä sangen mukavasti, tosin oli siinä puuhaakin hakea oikeat asetukset esim. Skyrimille ja Falloutille.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
491
Kyllä ne minulla ainakin mukana pysyy, eikä seuraa. Tuskin sitä beat saberia expert+:lla pelattais jos tässä olisi merkittävää viivettä. Index voi olla nopeampi, mutta sitä luokkaa ero ei ole että nopeimmissakaan peleissä se isosti haittaisi.
Viive on varmasti parempi Quest natiiveissa peleissä, oma kommenttini liittyi vain VD SteamVR pelaamiseen mikä on toki täysin pelattavissa Questillä mutta siinä on kyllä viiveissä merkittävä ero esim Indexiin verrattuna.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 193
Viive on varmasti parempi Quest natiiveissa peleissä, oma kommenttini liittyi vain VD SteamVR pelaamiseen mikä on toki täysin pelattavissa Questillä mutta siinä on kyllä viiveissä merkittävä ero esim Indexiin verrattuna.
Tottakai siinä on viive isompi, mutta onko se häiritsevä? Ei, en ainakaan itse ole kokenut häiritseväksi, mm. Beatsaber sujuu kuten sujui Rift S:lläkin enkä ole aiemmin mainitsemaasi "kädet seuraa pelaaja"-ongelmaa havainnut. Tuo langattomuus on VR:lle aika must-have nyt kun siihen on tottunut, käyttöönotto ei vaadi mitään asennuksia, VR päähän ja menoksi. Toki Indexille ja muille langallisille on oma paikkansa esim. simukuskeille, mutta tuo Questin hinta on vain niin kova pieniin miinuksiin nähden että ei voi oikein muita suositella, VD:n asennuskin on helppo kun seuraa vain ohjeita.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
491
Tottakai siinä on viive isompi, mutta onko se häiritsevä? Ei, en ainakaan itse ole kokenut häiritseväksi, mm. Beatsaber sujuu kuten sujui Rift S:lläkin enkä ole aiemmin mainitsemaasi "kädet seuraa pelaaja"-ongelmaa havainnut. Tuo langattomuus on VR:lle aika must-have nyt kun siihen on tottunut, käyttöönotto ei vaadi mitään asennuksia, VR päähän ja menoksi. Toki Indexille ja muille langallisille on oma paikkansa esim. simukuskeille, mutta tuo Questin hinta on vain niin kova pieniin miinuksiin nähden että ei voi oikein muita suositella, VD:n asennuskin on helppo kun seuraa vain ohjeita.
Tuo uskon että myös riippuu mihin on tottunut, jos on tottunut 120hz Indexiin niin tuo viive voi olla sitten tosi häiritsevä mutta jos siitä aloittaa suoraan niin sitä ei välttämättä niin noteeraa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 614
Tajusin tuossa juuri, että koronan vuoksi kuukausikaupalla kotioloissa olleille vanhemmille olisi hieno käydä demoamassa jotain perustason vr-sisältöä ja se onnistuisi kätevästi langattomalla Questilla. Onko siellä Oculuksen kaupassa niille mitään sellaista sisältöä, jonka voisi olettaa kiinnostavan vanhuksia? Jotain rauhallisia maisemajuttuja jne, eli VR-elämyksiä ilman hirveää pelottelua ja adhd-huitomista.

Btw. Mainio veto oli kyllä toi erillinen Quest-ketju, kun nyt siitä höpötetään kahdessa ketjussa ristiin. :D
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 193
Tuo uskon että myös riippuu mihin on tottunut, jos on tottunut 120hz Indexiin niin tuo viive voi olla sitten tosi häiritsevä mutta jos siitä aloittaa suoraan niin sitä ei välttämättä niin noteeraa.
Sepä, sama homma näyttöjen kanssa, 240Hz paneelin jos tottunut niin 144Hz näyttö tuntuu hitaalta, mutta ei se tarkoita etteikö se pienempikin olisi riittävä, silmä tottuu nopeasti.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 167
Tässä on tavallaan hauska video, kun yksi suurimpia Valve-faneja/insider-ukkoja kertoo kokemukset uudesta Questista ja vertaa sitä mm. Indexiin ja sitten alkaa melkoinen hype ja samalla tilitys :p

Ohitin timestampilla alkuhöpinää, mutta voi tuon alustakin katsoa, jos ei ole tuttu tyyppi.

Miksi näissä videoissa aina joku pullukka huutaa ? eikö noissa voi puhua normaalisti? Mikä tää idea on tuossa tyylissä ??
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 193
Btw. Mainio veto oli kyllä toi erillinen Quest-ketju, kun nyt siitä höpötetään kahdessa ketjussa ristiin. :D
Ajatus oli että Questiin liittyvät Facebook-keskustelut siirtyisi omaan ketjuunsa, mutta näemmä siitä tehtiin ihan yleinen Quest-ketju.
 
Liittynyt
12.04.2020
Viestejä
30
Tuli haettua viime viikolla paikallisesta G.antista Q2 64GB hyvien arvioiden ja järkevän hinnan johdosta.
Nyt viikon testattu ja pelattu lapsien kanssa, niin arvosana 9,5 peruspelaajalle.
+ Virtuaalisen todellisuuden kokemus
+ Käytettävyyden helppous, lasit päähän ja virta päälle ja pelaamaan saman tien. Ei tarvii PC mihinkään.
+ Langattomuus, voi ottaa mukaan vaikka pihalle tai mökille.
+ Hinta
+ Äänet
+ päähihnan säädettävyys ja lasien korotusosa silmälaseille.
+ Nopea laturi
+ FB tilillä ei näy mitään julkaisuja Q2 osalta.
- Uusien pelin hinta
- Lasien akun kesto usean pelaajan käytössä.
- Tarvii FB tilin.
Vahva suositus.
 

Radium

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
514
Miksi näissä videoissa aina joku pullukka huutaa ? eikö noissa voi puhua normaalisti? Mikä tää idea on tuossa tyylissä ??
En nyt tiedä mihin kaikkiin muihin videoihin viittaat, mutta moni tekee koostevideot pätkien sisällön streameistaan, kuten tuokin pätkä on tehty. Streameissa onkin sitten yleensä vapaampi puhetyyli käytössä, kun keskustellaan sen chatin kanssa ja ääntä korotetaan helpommin, kun innostutaan tai hermostutaan. Sama streamaustyyli sitten tarttuu osalla ihan kaikkiin videoesiintymisiin.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 193
Jos käytät Linkkiä ilman säätöjä, asia on suunnilleen kuten sanoit. Mutta Oculuksen kehittäjiltä on tullut infoa miten Linkkiä saa paremmaksi, esim. laittamalla ODT:stä resoluutioksi 3664 ja pixel per display 1.2. Mutta tämä on ykkös Questille suunnitellun Linkin viilaamista.

Eli Quest2:lle ei ole vielä räätälöity Linkkiä ja itse uskon sen kyllä paranevan kuvanpakkauksen ym. osalta eikä vain noilla parametreillä ja tietysti oleellisin lisä on 90hz tuki mitä nyky-Link ei vielä tue.

Ja ilmeisesti tämä viivästys tuli vähän yllätyksenä, ymmärtääkseni Quest2 Link on jo valmiina, mutta Oculuksella huomasivat että Guardianin kanssa on ongelmia kun se jää 72hz ja siksi tuo Link päivitys voi vaatia muitakin muutoksia ja se on nyt kestänyt.
Onko Virtual Desktopille tämän tapaisia asetuksia, että saisi nostettua render-resoluutiota/pixel densityä?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
240
Tajusin tuossa juuri, että koronan vuoksi kuukausikaupalla kotioloissa olleille vanhemmille olisi hieno käydä demoamassa jotain perustason vr-sisältöä ja se onnistuisi kätevästi langattomalla Questilla. Onko siellä Oculuksen kaupassa niille mitään sellaista sisältöä, jonka voisi olettaa kiinnostavan vanhuksia? Jotain rauhallisia maisemajuttuja jne, eli VR-elämyksiä ilman hirveää pelottelua ja adhd-huitomista.

Btw. Mainio veto oli kyllä toi erillinen Quest-ketju, kun nyt siitä höpötetään kahdessa ketjussa ristiin. :D

Tässä on tulevaisuudessa todella iso bisnesrako esim. sosiaalialalla. Pelillistäminen on muutenkin iso juttu ja samalla lasten kengissä. Köytetään kyllä monilla ikäryhmillä. Myös omassa työssä. Hankehakemuksia vaan vetämään.

Satuin olemaan työn kautta yhteistyössä Mysteeri-hankkeen kanssa, jossa kehitetään Kelan ammatillisena kuntoutuksena toteutettavaa vr-pakohuonepeliä arjenhallinnan ja mielenhyvinvoinnin teemoilla.


Pps. Samaa nauereskelin ja samalla ärsytti. Musta tuon Quest-ketjun voisi poistaa ja siirtää keskustelun tänne takaisin.
 

Radium

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
514
En lähtenyt itse sitä Quest-ketjua tekemään, vaikka monta kertaa ehdotinkin sellaista, kun näytti ettei porukkaa kiinnosta ja ajattelin se ei tule toimimaan ilman moderointia käyttäjien ja modejen osalta. Ei ole toiminut VR-pelienkään osalta kunnolla, kun niistä on täällä vähän väliä tuplana juttua, vaikka toinen ketju ollut pystyssä pitkään.

Olen edelleen sitä mietä, että oma ketju parempi Questille vaikka juuri tuo toinen, kun siihen liittyen tuntuu olevan juttua nyt 90% ajasta. Täällä pitäisi olla aloituksessa tai otsikossa maininta siitä tai vähintään muuttaa tuo muinainen otsikko.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 614
Nyt viikon testattu ja pelattu lapsien kanssa, niin arvosana 9,5 peruspelaajalle.
- Lasien akun kesto usean pelaajan käytössä.
- Tarvii FB tilin.
Näistä kohdista tulikin mieleen, että onko Quest2:ssa tukea guest-modelle tai jollekin rajoitetulle tilalle? Ainakin jostakin tällaisesta mahdollisuudesta oli puhetta aiemmin, mutta onko sitä vielä toteutettu?

Ei muuten, mutta en ainakaan itse haluaisi antaa omaa FB-tiliä muiden säädettäväksi ja katsella mainoksia, jotka perustuvat muiden tekemisiin. Kai siellä saa estettyä edes ostokset jotenkin järkevästi, etteivät muut vedä kerran lisättyä tiliä tyhjäksi?
 

IcyT

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
662
Näistä kohdista tulikin mieleen, että onko Quest2:ssa tukea guest-modelle tai jollekin rajoitetulle tilalle? Ainakin jostakin tällaisesta mahdollisuudesta oli puhetta aiemmin, mutta onko sitä vielä toteutettu?

Ei muuten, mutta en ainakaan itse haluaisi antaa omaa FB-tiliä muiden säädettäväksi ja katsella mainoksia, jotka perustuvat muiden tekemisiin. Kai siellä saa estettyä edes ostokset jotenkin järkevästi, etteivät muut vedä kerran lisättyä tiliä tyhjäksi?
Tällä hetkellä ei ole guest-modea, mutta ymmärsin sellaisen olevan suunnitteilla.

Ei lasien kautta FB-tiliä pysty säätään. En ole huomannut, että sille olisi edes omaa appia. Ostoksien hyväksyntää tarvii salasanan.

EDIT: Ei ollutkaan varsinainen vierasprofiili suunnitteilla, mutta useamman profiilin tuki kuitenkin:
"And we plan to introduce the ability for multiple users to log into the same device using their own Facebook account, so people can easily share their headset with friends or family while keeping their information separate. "
 

Radium

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
514
Näistä kohdista tulikin mieleen, että onko Quest2:ssa tukea guest-modelle tai jollekin rajoitetulle tilalle? Ainakin jostakin tällaisesta mahdollisuudesta oli puhetta aiemmin, mutta onko sitä vielä toteutettu?

Ei muuten, mutta en ainakaan itse haluaisi antaa omaa FB-tiliä muiden säädettäväksi ja katsella mainoksia, jotka perustuvat muiden tekemisiin. Kai siellä saa estettyä edes ostokset jotenkin järkevästi, etteivät muut vedä kerran lisättyä tiliä tyhjäksi?
Ainoa tiedossa oleva juttu on, että joskus jatkossa kuka tahansa voi kirjautua omalla FB-tunnarilla saaden omat tallennukset yms.

Ostot on jo alusta saakka suojattu pin-koodilla. Itse olen antanut muiden aina pelata omalla tunnarillani ja koskaan ei ole FB-ehdottanut yhtään mitään Questiin tai sen peleihin liittyvää Facebookin omalla sivulla. Questissa ei näy edes muuta kuin pelinimi ja peikuva eli eri jutut, kuin Facebookissa. Niin ja kaverilistakin on eri. Melkein kaikki asetukset säädetään sillä mobiiliapilla, joten vieraat eivät oikein voi edes tehdä kiusaa vaikka yrittäsivät.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 614
Ainoa tiedossa oleva juttu on, että joskus jatkossa kuka tahansa voi kirjautua omalla FB-tunnarilla saaden omat tallennukset yms.
Ok, hyvä tietää. Tuo on miinus siinä mielessä, että ei lapsilla voi olla omaa FB-tililä, eivätkä itse asiassa edes halua sellaista.

Itse olen antanut muiden aina pelata omalla tunnarillani ja koskaan ei ole FB-ehdottanut yhtään mitään Questiin tai sen peleihin liittyvää Facebookin omalla sivulla.
Ei Vastaamonkaan pitänyt vuotaa potilastietoja. :D
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 359
Onko Virtual Desktopille tämän tapaisia asetuksia, että saisi nostettua render-resoluutiota/pixel densityä?

Kun avaat sen VD menun laseilla, niin sieltä Streaming alla on Low, Medium ja High. Tuo on resoluutio mikä menee SteamVR:ään. Itse pelaan Mediumilla (keskimmäisellä resoluutiolla) koska 2060 näyttis ei jaksa täydellä resolla pelejä pyörittää. Jos vaan potkua löytyy niin sitten High ja niinkuin mainittu, voit vielä SteamVR supersamplinkia nostaa. Itsellä se on 100%.

Ja sitten toinen laadun nostaminen tapahtuu tuolla kaistanleveydellä/pakkaamisen purulla. Eli nostaa sitä Mbps säätöä, sitä kannattaa nostaa sen verran kunnes alat huomaamaan viivettä. Sitä voi säätää lennosta eli helppo löytää sopiva kohta, yleensä se on siinä 80-100Mbps välillä.
 
Liittynyt
07.03.2018
Viestejä
206
Tänä sitten saapui Quest 2. Yleinen katsaus ja Link yhteys kokeiltu, ei sen kummempaa. Hienoa, että nyt kestä jo katsoa sillä myös elokuvia. Millaista softa/soitinta suosittelette elokuvien katseluun Quest 2 kanssa ja miten pystyn lataamaan elokuvia tietokoneelta Questin muistiin, että voisi katsoa niitä matkoilla jne.? Kiitos.
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
655
Kun avaat sen VD menun laseilla, niin sieltä Streaming alla on Low, Medium ja High. Tuo on resoluutio mikä menee SteamVR:ään. Itse pelaan Mediumilla (keskimmäisellä resoluutiolla) koska 2060 näyttis ei jaksa täydellä resolla pelejä pyörittää. Jos vaan potkua löytyy niin sitten High ja niinkuin mainittu, voit vielä SteamVR supersamplinkia nostaa. Itsellä se on 100%.

Ja sitten toinen laadun nostaminen tapahtuu tuolla kaistanleveydellä/pakkaamisen purulla. Eli nostaa sitä Mbps säätöä, sitä kannattaa nostaa sen verran kunnes alat huomaamaan viivettä. Sitä voi säätää lennosta eli helppo löytää sopiva kohta, yleensä se on siinä 80-100Mbps välillä.
Tämä on kyllä hyvin pelikohtaista. Esim. minulla HLA pyörii VD:n High asetuksilla MB:t tapissa (n.120 MB) ja näyttää ultra tekstuureilla mykistävän hyvältä. Sen sijaan Fallout4 tuntuu pyörivän kunnolla vain jos ”Medium” asetus on päällä samalla bitratella. En kyllä ole vielä kokeillut Fallout4:sta High asetuksella ja pienemmällä bitratella.

Reprojection framet HLAssa ja FO4VR:ssä 2% luokkaa.

Laitteena Ryzen 7 3700X ja 2070 super.

Star Wars Squadronia en ole saanut pyörimään VD:llä VR moodiin. (Epic store versio)
Muutoin tuohon VD:hen olen nyt varsin tyytyväinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 743
Tänä sitten saapui Quest 2. Yleinen katsaus ja Link yhteys kokeiltu, ei sen kummempaa. Hienoa, että nyt kestä jo katsoa sillä myös elokuvia. Millaista softa/soitinta suosittelette elokuvien katseluun Quest 2 kanssa ja miten pystyn lataamaan elokuvia tietokoneelta Questin muistiin, että voisi katsoa niitä matkoilla jne.? Kiitos.
On kai siellä ilmaisiakin soittimia, mutta minä käytän Skybox:ia Questin kaupasta ostettuna. Helpointen videot saa jaettua PC:ltä saman firman ilmaisella AirScreen:llä. En saanut koskaan normaalia tiedostojen/videoiden jakoa toimimaan!

Muistelen että minullakin oli ongelmia saada Quest näkymään USB-muistina resurssien hallinnassa pari kk sitten. Olikohan syy että olin napsauttanut Developer Moden päälle vai oliko Oculus Link käynnissä eikä laite silloin suostunut tunnistumaan USB-muistiksi että videoita voisi siirtää?
 
Liittynyt
27.05.2019
Viestejä
411
Star Wars Squadronia en ole saanut pyörimään VD:llä VR moodiin. (Epic store versio)
Muutoin tuohon VD:hen olen nyt varsin tyytyväinen.
Se vaati vähän ekstra steppejä mutta toimii kyllä. Missä jumitat? Siinä pitää ensin pelin asetuksista laittaa toggle VR ja sen jälkeen VD:n menusta switch to VR
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
655
Se vaati vähän ekstra steppejä mutta toimii kyllä. Missä jumitat? Siinä pitää ensin pelin asetuksista laittaa toggle VR ja sen jälkeen VD:n menusta switch to VR
Ongelmana on se että se ei mene VR moodiin togglella. Ja muistaakseni kokeilin tuota switch to VR. Linkillä SWS kyllä toimii. Näköjään jossain oli ohjeena että täytyy ensin task managerista tappaa ne kolme Oculus servicen prosessia. Pitääpä kokeilla, on muitakin oculus SDK:ta tukevia pelejä jotka ei ole vielä toimineet minulla VD:ssä.
 
Liittynyt
07.03.2018
Viestejä
206
Olisi kysymys minusta viisaimmille. Nimittäin Steam VR säätö mahdollisuudet ovat hakuisessa. Miten ja mistä säädetään Steam VR-sä kuvalaatu (Supersampling jne.) Onko niillä asetuksilla merkitystä, jos pelaa Oculus softalla Steam VR pelejä, Link kaapelilla? Olisin hyvin kiitollinen jos joku viisas auttaisi "kädestä pitäen". Missä nämä säädöt ovat piilossa jne. Kiitos.
 
Liittynyt
27.05.2019
Viestejä
411
Ongelmana on se että se ei mene VR moodiin togglella. Ja muistaakseni kokeilin tuota switch to VR. Linkillä SWS kyllä toimii. Näköjään jossain oli ohjeena että täytyy ensin task managerista tappaa ne kolme Oculus servicen prosessia. Pitääpä kokeilla, on muitakin oculus SDK:ta tukevia pelejä jotka ei ole vielä toimineet minulla VD:ssä.
Mitä VR togglella tapahtuu? Se pitäis mennä 2D moodiin jossa liike seuraa kuitenkin headsettia. Sitten VD switch to vr menee oikeaan VR moodiin. Menut ja cutscenet on silti vain 2D, eli kokeile tarpeeksi pitkälle
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
431
Tänä sitten saapui Quest 2. Yleinen katsaus ja Link yhteys kokeiltu, ei sen kummempaa. Hienoa, että nyt kestä jo katsoa sillä myös elokuvia. Millaista softa/soitinta suosittelette elokuvien katseluun Quest 2 kanssa ja miten pystyn lataamaan elokuvia tietokoneelta Questin muistiin, että voisi katsoa niitä matkoilla jne.? Kiitos.
DeoVR Quest storesta ilmainen. Ihan tiedostoja pystyy normaalisti siirtämään Q2 levylle kytkemällä piuhan ja hyväksymällä lasien sisältä tiedonsiirto-oikeudet.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
123
DeoVR:n avulla saa myös yhteyden DLNA-laitteisiin, niin voi laittaa esim. Plex serverin PC:lle pyörimään ja sitä kautta striimata langattomasti. Ainut mikä taitaa puuttua ilmaisista videosoittimista on tekstitystuet. Skyboxissa vissiin on jonkinlainen subtitles tuki, mutta en ole sitä itse testaillut kun en ole viitsinyt sen takia maksaa sovelluksesta joka oli vielä joku aika sitten ilmainen.

Muutenkin vaikka Q2:lla kärsiikin katsia leffoja kuvanlaadun puolesta, ei tuon hmd:n päässä pitäminen pitemmän päälle ole kuitenkaan erityisen mukavaa, ja heikko mustan taso häiritsee ainakin joissain noista leffateatterikokemuksissa. Kokeilin Amazonin Prime video appia, ja siinä itseä ainakin häiritsi mustan tason lisäksi myös halo-efektit elokuvaa katsottaessa. Appin ainoa tila elokuvaa katsottaessa kun näyttää olevan pimeä tausta. Jos saisi edes pidettyä sen vähän kirkkaamman taustan niin ei häiritsisi yhtä paljon. Aika vaiheessa ovat nämä suurten toimijoiden VR-sovellukset vielä tällä hetkellä, rykäisty varmaan pikavauhtia joskus Gear VR:n aikoihin eikä päivitetty sen koommin.
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
655
DeoVR:n avulla saa myös yhteyden DLNA-laitteisiin, niin voi laittaa esim. Plex serverin PC:lle pyörimään ja sitä kautta striimata langattomasti. Ainut mikä taitaa puuttua ilmaisista videosoittimista on tekstitystuet. Skyboxissa vissiin on jonkinlainen subtitles tuki, mutta en ole sitä itse testaillut kun en ole viitsinyt sen takia maksaa sovelluksesta joka oli vielä joku aika sitten ilmainen.

Muutenkin vaikka Q2:lla kärsiikin katsia leffoja kuvanlaadun puolesta, ei tuon hmd:n päässä pitäminen pitemmän päälle ole kuitenkaan erityisen mukavaa, ja heikko mustan taso häiritsee ainakin joissain noista leffateatterikokemuksissa. Kokeilin Amazonin Prime video appia, ja siinä itseä ainakin häiritsi mustan tason lisäksi myös halo-efektit elokuvaa katsottaessa. Appin ainoa tila elokuvaa katsottaessa kun näyttää olevan pimeä tausta. Jos saisi edes pidettyä sen vähän kirkkaamman taustan niin ei häiritsisi yhtä paljon. Aika vaiheessa ovat nämä suurten toimijoiden VR-sovellukset vielä tällä hetkellä, rykäisty varmaan pikavauhtia joskus Gear VR:n aikoihin eikä päivitetty sen koommin.
Oikeastaan Oculushan pyrki parhaansa mukaan olemaan tekemättä Questista medialaitetta ja monet elokuvasovellukset, esim. Amaze, jätettiin vain Goulle. Ehkä tilanne nyt muuttuu kun Goun valmistuskin on lopetettu.
 

Edqar

Tukijäsen
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
2 340
Olisi kysymys minusta viisaimmille. Nimittäin Steam VR säätö mahdollisuudet ovat hakuisessa. Miten ja mistä säädetään Steam VR-sä kuvalaatu (Supersampling jne.) Onko niillä asetuksilla merkitystä, jos pelaa Oculus softalla Steam VR pelejä, Link kaapelilla? Olisin hyvin kiitollinen jos joku viisas auttaisi "kädestä pitäen". Missä nämä säädöt ovat piilossa jne. Kiitos.
Ensin VR-moodi päälle Steamista, löytyy pieni VR-kuvake oikeassa yläreunassa josta käynnistää.
Sitten avautuu pieni SteamVR ikkuna, jonka vasemmasta yläreunasta (kolme viivaa) mennään Settings kohtaan.
Sieltä sitten Video. Steamissa ei puhuta mistään "super samplingista" vaan ihan Render Resolution, josta voit muuttaa resoluutiota prosentteina:
1603880271187.png
Huomaa, että tuo vaikuttaa kaikkiin peleihin. Jos haluat tehdä pelikohtaiset asetukset niin käytä tuota PRE-APPLICATION VIDEO SETTINGS, josta saat per peli valittua resoluution.
Ja pelaat joko Oculus softalla tai SteamVR softalla. Osassa peleistä on ihan Oculus mode (kysyy käynnistäessä), joten silloin käyttänee Oculus asetuksia. Ylhäällä olevat asetukset eivät vaikuta Oculus pelien käyttöön (kun Oculus laite käytössä).

PS. Äläkä hämäänny kuvan ikkunan asetukset näyttää hieman erilaiselta, meillä on eri VR-lasit.
 
Viimeksi muokattu:

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 096
On tuo Quest 2 350 euron hinnalla todella houkutteleva vaihtoehto CV1:n korvaajaksi. Sitten taas tuo Facebook rekisteröinti ei oikein innosta. Vielä kuitenkin CV1 on hyvä laite, Alyx näyttää hyvältä tälläkin. Ja toisaalta en mielellään luovu näin hyvästä integroidusta äänentoistosta.
Star Wars: Squadrons oli oikeastaan ensimmäinen peli jossa tuntuu että reso loppuu pahasti kesken. Kumma että esimerkiksi Elite: Dangerous ei tunnu liian epäselvältä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 124
Tiedostojen siirto onnistuu helposti usb kautta. Piuha kiinni koneeseen ja lasit päähän, sitten vaan hyväksyt tiedostojen siirron mitä lasit kysyy automaattisesti ja laitat lasit pöydälle.
Leffat tiedostojen hallinnasta movie kansioon thats it.
Skybox on loistava softa.
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
655
Huvittaa ja hävettää etten ole edes tiennyt steamvr:ssä olevan vaikka mitä säätöjä :facepalm: hyvä tietää jatkossa.
Olen asentanut Githubista OpenVR advanced settings lisäosan myös SteamVR:ään. Siitä saa näytölle näkymään mm. Framepiirtoon käytettävän ajan (90hz pitäisi Oculus Quest2:lla mennä alle 11,1ms, koska 11,1ms x 90 = 1000ms). Samaten heti advanced settings päänäytöltä näkee montako framea ko. peli reprojektoi, mitä pienempi luku, sen parempi. Parhaimmillaan olen päässyt VD:llä 2% tuntumaan.

Jossain oli vinkkinä että SteamVR ikkuna kannattaa pienentää päänäytöltä, sekin kuulemma vie vähän frameja. Itse en ole niin eroa havainnut mutta jokainen tehonlisä on tehonlisä, joten olen sitten käynyt desktop näkymästä aina pienentämässä SteamVR ikkunan kun VD:tä käytän.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
546
Jossain oli vinkkinä että SteamVR ikkuna kannattaa pienentää päänäytöltä, sekin kuulemma vie vähän frameja. Itse en ole niin eroa havainnut mutta jokainen tehonlisä on tehonlisä, joten olen sitten käynyt desktop näkymästä aina pienentämässä SteamVR ikkunan kun VD:tä käytän.
Eikös tämä tapahdu automaattisesti? Mitä nyt olen muutaman kerran kokeillut Virtual Desktop/Steam VR -komboa, niin aina tulee huomattua se, että tietokoneen näytön reso (eli esim. työpöytätila pienenee ja kuvakkeista tulee isoja) laskee huomattavasti Quest 2:sta käyttäessä ja palautuu, kun lasit sammuttaa. Mitään säätöjä en ole tehnyt? Voikohan tämä olla joku Virtual Desktopin uusimman version tekemä säätö tms.?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
373
Eikös tämä tapahdu automaattisesti? Mitä nyt olen muutaman kerran kokeillut Virtual Desktop/Steam VR -komboa, niin aina tulee huomattua se, että tietokoneen näytön reso (eli esim. työpöytätila pienenee ja kuvakkeista tulee isoja) laskee huomattavasti Quest 2:sta käyttäessä ja palautuu, kun lasit sammuttaa. Mitään säätöjä en ole tehnyt? Voikohan tämä olla joku Virtual Desktopin uusimman version tekemä säätö tms.?
Tuo kuulostaa VDn jutulta, koska ALVRää käyttäessä resoluution muutoksia ei mulla ainakaan tapahdu. SteamVR aukeaa pienenä ikkunana yleensä VR-sisällön päälle tietokoneen ruudulla, pitäisi sitten erikseen pienentää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 110
Tiedostojen siirto onnistuu helposti usb kautta. Piuha kiinni koneeseen ja lasit päähän, sitten vaan hyväksyt tiedostojen siirron mitä lasit kysyy automaattisesti ja laitat lasit pöydälle.
Leffat tiedostojen hallinnasta movie kansioon thats it.
Skybox on loistava softa.
Tämä ei välttämättä toimi näin jos on developer tilassa, koska silloin voi olla usb-debugging tila käytössä. Silloin esim SideQuest saattaa olla helpoin tapa käsitellä tiedostoja.

Eka questilla asensin kevyen ftp palvelimen kyöstiin. Sen avulla oli tietokoneelta helppoa siirrellä tiedostoja wlanin yli, kunhan sen palvelimen ensin käynnisti. Se oli paljon nopeampikin kuin muut tavat mitä kokeilin.
 
Liittynyt
14.08.2018
Viestejä
35
Riittääkö VR-laitteiden resoluutio vielä IL-2 ja DCSn pyörittämiseen kunnolla? Luiskelin silloin alkujaan kun ensimmäiset modernit laitteet tulivat markkinoille että oli vähän niin ja näin pystyikö muita lentokoneita näkemään kunnolla. Jäi sitten vähän seuraamatta, mutta nyt vaikuttaisi olevan suht tarpeeksi ehkä pikseleitä?
 

IcyT

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
662
Eikös tämä tapahdu automaattisesti? Mitä nyt olen muutaman kerran kokeillut Virtual Desktop/Steam VR -komboa, niin aina tulee huomattua se, että tietokoneen näytön reso (eli esim. työpöytätila pienenee ja kuvakkeista tulee isoja) laskee huomattavasti Quest 2:sta käyttäessä ja palautuu, kun lasit sammuttaa. Mitään säätöjä en ole tehnyt? Voikohan tämä olla joku Virtual Desktopin uusimman version tekemä säätö tms.?
Tuolle työpöydä resoluution muutokselle on Questin puolella oletuksena päällä oleva Virtual Desktop -parametri.
 

temell

Tukijäsen
Liittynyt
13.07.2017
Viestejä
81
Ensin VR-moodi päälle Steamista, löytyy pieni VR-kuvake oikeassa yläreunassa josta käynnistää.
Sitten avautuu pieni SteamVR ikkuna, jonka vasemmasta yläreunasta (kolme viivaa) mennään Settings kohtaan.
Sieltä sitten Video. Steamissa ei puhuta mistään "super samplingista" vaan ihan Render Resolution, josta voit muuttaa resoluutiota prosentteina:

Huomaa, että tuo vaikuttaa kaikkiin peleihin. Jos haluat tehdä pelikohtaiset asetukset niin käytä tuota PRE-APPLICATION VIDEO SETTINGS, josta saat per peli valittua resoluution.
Ja pelaat joko Oculus softalla tai SteamVR softalla. Osassa peleistä on ihan Oculus mode (kysyy käynnistäessä), joten silloin käyttänee Oculus asetuksia. Ylhäällä olevat asetukset eivät vaikuta Oculus pelien käyttöön (kun Oculus laite käytössä).

PS. Äläkä hämäänny kuvan ikkunan asetukset näyttää hieman erilaiselta, meillä on eri VR-lasit.
Täytyykö tähän olla asennettuna jotain lisäosia (OpenVR Advanged Settings?), jotta nämä asetukset saa näkyviin?
Itselläni SteamVR-asetukset näyttävät tältä:

1603899941851.png
 

Edqar

Tukijäsen
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
2 340
Täytyykö tähän olla asennettuna jotain lisäosia (OpenVR Advanged Settings?), jotta nämä asetukset saa näkyviin?
Itselläni SteamVR-asetukset näyttävät tältä:

Ei tarvitse olla muuta asennettuna kuin SteamVR. Onko sinulla nyt päällä tuo näytä lisäasetukset?
+ Mitä @Aloric sanoi, lasien ja VR tilan pitää olla päällä ennen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 359
Ne ketä kiinnostaa Quest2:lle head sträpit niin alla pari hyvää videota jossa vertaillaan eri sträppejä ja vielä aliexpress linkki. Voipi olla että laitan tuon Halo strapin tilaukseen, kun kerran nuo Elite sträpit lahoilee mitä internetistä lukenut.




 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
546
Ne ketä kiinnostaa Quest2:lle head sträpit niin alla pari hyvää videota jossa vertaillaan eri sträppejä ja vielä aliexpress linkki. Voipi olla että laitan tuon Halo strapin tilaukseen, kun kerran nuo Elite sträpit lahoilee mitä internetistä lukenut.
Ilmeisesti yhteenveto on se, että nuo tämänhetkiset Halo-strapit ovat kelvollisia ja vievät pois sitä epämukavuudentunnetta Quest-lasien etupainoisuuden takia, mitä edes Elite Strap ei voi kokonaan pois, mutta takana oleva kiristyssäädin on heikko kohta: on altis löystymiselle/irtoamiselle. Noin muuten Halo-strapeissa on toki se, että vievät enemmän säilytystilaa (eivät mahdu moniin säilytyslaukkuihin) ja saattavat aiheuttaa epämukavuutta, kun koittaa nojata tyynyyn tai niskatukeen (varsinkin kun tuo kiristyssäädinkin on ulkoneva).
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 359
Ilmeisesti yhteenveto on se, että nuo tämänhetkiset Halo-strapit ovat kelvollisia ja vievät pois sitä epämukavuudentunnetta Quest-lasien etupainoisuuden takia, mitä edes Elite Strap ei voi kokonaan pois, mutta takana oleva kiristyssäädin on heikko kohta: on altis löystymiselle/irtoamiselle. Noin muuten Halo-strapeissa on toki se, että vievät enemmän säilytystilaa (eivät mahdu moniin säilytyslaukkuihin) ja saattavat aiheuttaa epämukavuutta, kun koittaa nojata tyynyyn tai niskatukeen (varsinkin kun tuo kiristyssäädinkin on ulkoneva).
Eiköhän elite sträppi ja halo sträppi vie ihan yhtä paljon tilaa, Elite takaa (takaraivon muovi) ja Halo edestä (otsa muovi). Ja molemmissa on käytännössä samanlainen kiristyssäädin eli ei se Halo sträppi ole yhtään epämukavampi kuin tuo Elite jos tyynyyn nojailee. Jos lähtee matkalle tai kaverille niin senkus irrottaa Eliten/Halon ja laittaa tuon vakio kangas sträpin mukaan.
 
Liittynyt
04.03.2019
Viestejä
23
Viikko sitten tilattu tuo kyseinen Halo strap, ehkä siitä voi jotain kokemuksia tänne kirjoitella sitten kun se sieltä saapuu, jos jotain vielä kiinostaa noiden videoiden jälkeen. Ihan hyvä ostos se ilmeisesti kuitenkin on.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
546
Eiköhän elite sträppi ja halo sträppi vie ihan yhtä paljon tilaa, Elite takaa (takaraivon muovi) ja Halo edestä (otsa muovi).
Niin no, en oo vielä toistaiseksi nähnyt yhtään kommenttia missään siitä, ettei Elite Strap mahtuisi Quest-säilytyslaukkuun. Sen sijaan Halo Strappien kohdalla tunnutaan usein mainittavan mahdollisesti laukkuyhteensopimattomuudesta tai siitä, että vie paljon tilaa. Jos lähtee esim. AliExpressiin tai Amazoniin pläräilemään laukkuarvosteluja, niin yleensä törmää kommentteihin siitä, mahtuuko Halo Strap vai eikö mahdu. Se kertonee jotain...

Niin sun mielestä Halo Strap vie tilaa vain otsamuovin osalta vrt. Eliten takaraivomuoviin? Ööö... Eikös Halo Strappikin vie takaraivomuovin osalta tilaa, jopa enemmän tuon ulkonevan säätönupin takia? Ja jos leikitetään, ettei tuo säätönuppi olisi ulkoneva vaan samanlainen kuin Elite Strapissa, niin eikös nuo kovamuoviset takaosat ole kummassakin aika samanoloiset (Elite Strapissa on sitten vaan nuo mustat kumiset takaraivotuet mutta nehän eivät jo pehmeytensä takia ole tilasyöppöjä). Ainakaan itse en näe radikaalia eroa, kun katselen Elite Strapin kuvaa ja Halo Strapin kuvaa sivuprofiilista kohdistaen katseen takaosaan, paitsi juuri tuon Halo Strapin enemmän tilaa vievän ulkoisen säätönupin osalta.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
546
Laukuista puheen ollen... Vihdoin AliExpressin tilaus saapui ja sain laukun Quest 2:lle. Laukku irtoaa alle parilla kybällä ja on aika monessakin paikassa suositeltu vaihtoehto. Quest 2 mahtui kera ohjaimien, Elite Strapin ja laturin mainiosti tähän Quest 1:lle suunniteltuun laukkuun ja taskuissa löytyy vielä tilaa muille lisätarvikkeille. Vetoketju tuntuu jykevältä ja laukussa on tarpeeksi kovuutta tarjotakseen kevyttä iskusuojaa. Mukana tuli jopa linssisuoja. Laukkua saa myös hillitymmissä väreissä (musta, vaaleanharmaa), jos ei halua värikkäämpää (tarjoamastani linkistä noita hillitympiä värejä ei saa tuosta isommasta mallista mutta ko. myyjä ja muutkin kyllä myyvät tuota kun hakee vaan). Ei voi kuin suositella.

UPDATE: Ihan vaan vinkiksi niille, jotka tietävät varmasti tulevansa käyttämään Halo Strappia... Ilmeisesti Oculus Rift S:lle tehdyt laukut sopivat hyvin Oculus Quest + Halo Strap -kombolle. Itsekin mietin, olisko tuollainen pitänyt varulta ottaa, etenkin tämän elitestrapgaten takia, kun seuraava vaihtoehto olisi varmaan tilata se Halo Strap, jos oma Elite Strap murtuu eikä tiedossa ole paremmasta muovista tehtyä versiota. No mutta mennään näillä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 280
Viestejä
4 190 107
Jäsenet
70 718
Uusin jäsen
StriderX

Hinta.fi

Ylös Bottom