VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

SteamVR asetuksista
SteamVRssä kalibroidaan lattian taso. Index ja majakat ei koskaan ole pielessä kun ne tietää missä lattia on niin pituus on aina 1:1. Inside out vehkeistä en tiiä miten sen pitäisi toimia.
Joissain peleissä sitten pystyy säätämään sitä, esim. Boneworksissa on "ground offset" tjsp säätö.
 
Kyykyssä (tai istualtaan) käynnistäminen ei ainakaan näissä mitä nyt olen kokeillut auta. Ajopeleissä kuvakulman nollaus hoitaa asian, mutta muissa peleissä on kuin kulkisi kyykyssä koko ajan, ja pelin pelaaminen on usein sen johdosta hankalaa ja epämiellyttävää. Ja lattian tason kalibroiminen ei tosiaan auta, kun VR lattia pitäisi saada todellisen alapuolelle, jotta istuen pää olisi yhtä korkealla kuin peli olettaa sen seisten olevan.
 
Googlella löytyy kyllä 100 kysymystä saman aiheen tienoilta, mutta en ole vielä löytänyt toimivaa vastausta. Kenellä on lähtenyt jalat onnettomuudessa, kenellä tasapainoaistissa vikaa ja kenellä ms tauti. Luulisi että tälläinen säätö olisi vakiona ja helposti käytettävissä kaikissa seteissä jotta kaikki voisivat käyttää vr laseja mielekkäästi.
 
Googlella löytyy kyllä 100 kysymystä saman aiheen tienoilta, mutta en ole vielä löytänyt toimivaa vastausta. Kenellä on lähtenyt jalat onnettomuudessa, kenellä tasapainoaistissa vikaa ja kenellä ms tauti. Luulisi että tälläinen säätö olisi vakiona ja helposti käytettävissä kaikissa seteissä jotta kaikki voisivat käyttää vr laseja mielekkäästi.

Rift CV1 softa kai viimeisin, jossa ollut helppo korkeuden säätö asetuksissa. SteamVR löytyy se adv. settings jolla voi lattiata kikkailla, mutta se on hankalaa muksuille. Kaikissa muissa se about menee automaattisesti ja loppu on usein pelintekijän vastuulla, koska se toimivuus riippuu osittain pelistä. Riftilläkään se ei ollut kovin toimivaa, kun huijasi olevansa eri pituinen kuin oikeasti, niin sitten lattialta noukkiminen tyssää siihen, että oikea lattia tuli eteen tai ei vain yltänyt ylös. Joissain peleissä on erillinen seated tila tai small people tuki, mutta ne ei ole kovin yleisiä.
 
Mä en löydä SteamVR advanced settingseistä mahdollisuutta muuttaa lattian tasoa todellista alemmaksi. Varmaan toi Oculus lattian asetus jyrää sen, mutta nyt löysin toimivan ohjelman.

OVR Advanced Settings. Ladattavissa Steamista ja sieltä löytyy offsets kohdasta helppo säätö korkeudelle :tup:

Toimii tosiaan ainakin SteamVR. Vielä kun löytäisi vastaavan Questin natiivisoftille.
 
19.10 Gigantista tilattu Quest 2 saapui eilen. Gigantin sivuilla lukee edelleen että "tilaus vastaanotettu", eli tilausten seuranta ei taida oikein pelittää tällä hetkellä kun laittaa toimituksen myymälänoudoksi.

Isopäiselle ihmiselle ei ihan jetsulleen istu lasit päähän, lasien alalaitaan nenän viereen jää pieni rako mistä näkee lattian jos alaspäin katsoo, mutta ei ole kyllä haitannut sinänsä mitenkään.

Osaako Quest ykköselle tehdyt pelit hyöyntää Quest 2 lasien isompaa resoa, vai pitääkö olla erikseen Quest 2 versio/tuki?

Mainittakoon myös että lasithan ovat vakiona tällä hetkellä ilmeisesti 72Hz, mutta asetuksista saa vaihdettua 90Hz modeen, mikä oli vielä beta -asteella. Mitään ongelmia en kuitenkaan 90Hz modessa huomannut.
 
19.10 Gigantista tilattu Quest 2 saapui eilen. Gigantin sivuilla lukee edelleen että "tilaus vastaanotettu", eli tilausten seuranta ei taida oikein pelittää tällä hetkellä kun laittaa toimituksen myymälänoudoksi.

Isopäiselle ihmiselle ei ihan jetsulleen istu lasit päähän, lasien alalaitaan nenän viereen jää pieni rako mistä näkee lattian jos alaspäin katsoo, mutta ei ole kyllä haitannut sinänsä mitenkään.

Osaako Quest ykköselle tehdyt pelit hyöyntää Quest 2 lasien isompaa resoa, vai pitääkö olla erikseen Quest 2 versio/tuki?

Mainittakoon myös että lasithan ovat vakiona tällä hetkellä ilmeisesti 72Hz, mutta asetuksista saa vaihdettua 90Hz modeen, mikä oli vielä beta -asteella. Mitään ongelmia en kuitenkaan 90Hz modessa huomannut.
Huomasitko että lasien kulmaa pystyy venkslaamaan siitä strapin juurista? Sillein sain aika täydellisen asennon itselle.
 
19.10 Gigantista tilattu Quest 2 saapui eilen. Gigantin sivuilla lukee edelleen että "tilaus vastaanotettu", eli tilausten seuranta ei taida oikein pelittää tällä hetkellä kun laittaa toimituksen myymälänoudoksi.

Isopäiselle ihmiselle ei ihan jetsulleen istu lasit päähän, lasien alalaitaan nenän viereen jää pieni rako mistä näkee lattian jos alaspäin katsoo, mutta ei ole kyllä haitannut sinänsä mitenkään.

Osaako Quest ykköselle tehdyt pelit hyöyntää Quest 2 lasien isompaa resoa, vai pitääkö olla erikseen Quest 2 versio/tuki?

Mainittakoon myös että lasithan ovat vakiona tällä hetkellä ilmeisesti 72Hz, mutta asetuksista saa vaihdettua 90Hz modeen, mikä oli vielä beta -asteella. Mitään ongelmia en kuitenkaan 90Hz modessa huomannut.

Kaikki pelit hyödyntävät isompaa resoluutiota suoraan. Osaan peleistä on tehty Quest2 päivityksiä, ja niissä on enemmän graafista kilkettä ym. Googlaamalla tai katsomalla Oculus storen versio tietoja, näkee onko tiettyä peliä päivitetty.

90hz beta tuki koskee vain käyttöliittymää ja selainta. Peleihin sen saa sidequestin kautta asettamalla Questin 90hz moodiin ja sulkemalla ja käynnistämällä näytön. Osa peleistä toimii suoraan ja tämä on ainoa tapa saada Virtual Desktop hyödyntämään 90hz. Osa peleistä ei toimi 90hz moodissa Questilla vielä.
 
Viikolla tuli itsellekin Quest 2, joten nyt on ensipuraisu suoritettu VR:stä itselläkin (Eli aiemmat VR kokeilut olemattomia, luokkaa puhelin VR). Ostin laitteen siis 80% PCVR käyttöön lentosimuissa ja 20% yleiseen mielenkiintoon VR:ää kohtaan standalone pelien mielessä jne. Lisävarusteet jätin kauppaan ja vedän täällä jonkun suositettelemalla motonetin 2.5m cloudberry kaapelilla. (istumapeleihin).

Ensimmäinen pettymys oli, että kotelon etupaneelin usb 3 ei antanut tarpeeksi vakaata yhteyttä, joten letku piti laittaa suoraan koneen taakse emoon, joka itsellä tarkoittaa että piuha on sitten kokoajan kiinni käytännössä, mutta tuossahan se lepää braided kaapeli nätisti. Emon takaa vaalean sinisellä A liittimellä (3.1?) 2.8gbps yhteys.

Itsellä on vähän huonompi valaistus pelitilassa, vain yksi LED isohkossa tilassa, tästä huolimatta inside out träkkäys on toiminut täysin moitteetta, myös ohjainten träkkäys on ollut mainiota, sanoisin virheetöntä.

Pieni alkujärkytys VR:n luonteesta. reunat on epätarkkoja, ruudulla näkee helposti kromaattista aberraatioota jotka poistuvat lähes täysin kun säätelee naamaria. IPD asetus on hämmentävä; kaikki 3 asentoa toimivat itsellä, asento 3 ehkä ainoa mistä voi sanoa että eroaa jotenkin. En tiedä saanko sitten millään täydellistä kuvaa, peiliviivotin ipd itsellä siellä 63-65 huitteilla kuitenkin joten käytän keskitilaa. Lisäksi God Ray(?) ilmiötä selkesti musta-valkoisilla high contrast alueilla. Katsoi sitten yhdellä tai kahdella silmällä. Eli sellaista hohkaamista tekstien jne ympärillä. Tähän kuitenkin aivot "turtuivat" äkkiä ja etenkin oikeasti pelatessa ei ole ongelma. (Paitsi ehkä mustasävyisissä peleissä kuten elite dangerous, en ole vielä kokeillut)

PCVR on toiminut ihan hyvin, mutta on hieman turhan monivaiheista. Steamissa asennettu VR peli pitää käynnistää ensin menemällä oculuksen omiin valikoihin, sitten sieltä steamVR portaaliin ja sieltä, kun taas standalone DCS:n käynnistyy steamvr:ää käyttäen ilman että tarvii mennä steamVR portaaliin. Tosin DCS:n kanssa itsellä outoja ongelmia, yhteys on todella huono ja fps heikko, koneeni on R9 3900x ja 1070 (näyttistä odotellessa..) mutta tuntuu että jo valikoista lähtien homma ei toimi niinkuin pitää. IL2:ssa ja AFS2:ssa homma toimii ja pyörii yllättävän hyvin tällä moponäyttiksellä. Grafiikat ei päätä huimaa, mutta immersio sitäkin enemmän. Lopullisen arvion voi antaa vasta paremmalla näytönohjaimella ja kun linksofta tukee quest2 täysin. Bitraten olen säätänyt debuggerilla 500mbps, 3664 resosäätöä en ole vielä tehnyt, onko se vielä tarpeen? Oculus softwaresta laitoin parhaan laatuasetuksen. Mittaristot ja lentokoneen ohjaamot on melko tarkat, mutta ei täydelliset, voi olla että linkkiyhteyden parantaminen tuo lopullisen silauksen, mutta lähellä ollaan. Hieman pehmeyttä on, ja pienimmät tekstit joutuu mennä lähemmäs katsomaan.

Simulaattorilentelyssä petyin todella paljon laitteen Field of viewiin. Netin perusteella lähes kaikki laitteet on käytännön FOVissa samoilla, alle 100 asteen hujakoilla, vain index hieman yli 100, ja vain experimental vehkeillä kuten PIMAX fov taitaa päästä asiallisiin 140 jne asteen lukemiin. Muissa peleissä ongelma ei ole niin iso, mutta simuissa tuntuu lähes vitsiltä tuijottaa maailmaa putken läpi. Iso pettymys.

Standalone pelejä hieman testannut, hauskaa tutkiskelua ollut ja WOW efektiä piisannut, mutta uskon että noihin kyllästyy aika pian.

349 euron hinnalla laite on kyllä mielenkiintoinen ja laite saa näillä näkymin jäädä, mutta kokonaisuutena etenkin tuohon PCVR simulaattorilentelyyn en ole vielä täysin vakuuttunut, kuvanlaatu on aika karu, fov huono, laite on kuitenkin epämukavahko ja tuntuu hieman epäterveelliseltä silmille. Juominen onnistuu mutta huonosti. Välillä asiat bugaa, il2:ssa latausruudut välkyttävät kuin C64 pelissä joka melkein aiheuttaa kohtauksen jos ei äkkiä katso alas jne. Toisaalta on aivan uskomatonta istua aidon kokoisen Mustangin tai Hornetin sisällä ja todella tuntea olevansa siellä. Tämän vuoksi uskon, että laite tulee jäämään satunnaiseen fiilistelyyn lentosimuissa mutta muuten jatkan TIR/monitorilinjalla toistaiseksi. Voi kuitenkin olla että päivitysten, uuden hardwaren ja aivojen tottumisen myötä vehkeestä tulee itselle uusi normaali. Sitä odotellessa.
 
Bitraten olen säätänyt debuggerilla 500mbps, 3664 resosäätöä en ole vielä tehnyt, onko se vielä tarpeen? Oculus softwaresta laitoin parhaan laatuasetuksen.

Oculus Linkin betaversiossa on joku bugi miksi tuo resoluution asetus ei toimi vaan se käyttää alhaisempaa resoluutiota.

Tällä hetkellä parhaan kuvan saat käyttämällä Virtual Desktoppia ja asettamalla sidequestistä 90hz Questille. Se edellyttää kelvollista routeria, mutta langattomuus on melkoinen system seller. Eiköhän tuo Link kohta päivity virallisesti.
 
Oculus Linkin betaversiossa on joku bugi miksi tuo resoluution asetus ei toimi vaan se käyttää alhaisempaa resoluutiota.

Tällä hetkellä parhaan kuvan saat käyttämällä Virtual Desktoppia ja asettamalla sidequestistä 90hz Questille. Se edellyttää kelvollista routeria, mutta langattomuus on melkoinen system seller. Eiköhän tuo Link kohta päivity virallisesti.

Kiitoksia. Sitä odotellessa. Linkiin onko tulossa myös natiivisti langattomuus? Itsellä simulaattoritouhuissa piuha ei haittaa yhtään, mutta muunlaisia pelejä en suostu pelaamaankaan piuhalla. Mutta tässä toistaseksi standaloneus tulee kuvaan, jossa itsellä riittää vielä tutkittavaa. Muutenkin olen tehnyt periaatepäätöksen että en ala älyttömästi säätämään ja hieromaan mitään. Monet simulentäjät esim DCS:ssä hierovat modeilla ja miljoonia parametrejä säätämällä ne viimeiset fps:t ja kuvanlaadut kohdalleen, mutta tuohon en lähde. Debuggerilla voin ottaa korkeamman reson ja br käyttöön mutta muuten homma pitää toimia ketterästi
 
Linkiin onko tulossa myös natiivisti langattomuus?

Eipä tuosta muuta tietoa ole kun Carmack mainitsi joskus AirLinkin ja piti sitä haasteellisena. Istuma-asennossahan piuhalla ei niin väliä, joten Linkkikin menee, mutta itse tykästyin VD laatuun niin että pelaan SWS:nkin nykyään mieluummin sillä.

Toki Link todellinen mittapuu on sitten kun siitä saadaan virallinen optimoitu versio Quest2:lle.
 
Tuskin on pitkään aikaan tulossa mitään langatonta AirLinkiä tms, kun yksi johtohenkilöistä kommentoi yleisellä tasolla asiaa vastaan runsas kuukausi sitten. Saisivat nyt edes johdollisen version valmiiksi kaikkine luvattiuine toimintoineen :)

 
Tähän sellainen korjaus, että Indexissä on säädettävä FoV 100-130.
Jos laittaa maximeista minimiin niin tulee aika raju wc-paperirullailmiö.
Ja tuo 130 ei ole rendattu, vaan ”koettu” fov. Vaakassa rendaa jotain 115 ja sitä enempää ei voi nähdä vaikka linssit ois naamassa kiinni. Mut näkökentästä peittävät noin 130 asteen alueen linssit.
 


Tuossa on "VR Flight Sim Guy" live stream "HP REVERB Q & A LIVE!"

Olen puolisen tuntia nyt kuunnellut tuota, diggaa tosta G2:sta tosi paljon, oikeastaan ainoa negatiivinen puoli mistä on sanonut on mustat värit ei näytä täysin mustilta (mikä ei liene yllätys).
 
64 gigan versio tuli vihdoin ja positiivisesti yllätti kyllä viveen nähden. Langattomuus ja parempi grafiikka isoja plussia. Viven kapuloista ehkä pidin enempi.

Varmaan ollut jo miljuuna kertaa mutta paras video mikä itsellä tuli nopeasti vastaan ohjeistamaan miten langattomasti pelaamaan:




Eiköhän vive lähde kiertoon tässä heti kohta pian. Pieni houkutus olis jättää 2 settiä moninpelejä varten.
 
Kuinka paljon käyttää Quest2 Link (Oculus original kaabel) pelin aikana W (noin)? Eli, jos lasken virta lähden kulutusta, niin tämä olisi tärkeä tieto.
 
Voisiko joku Quest 2 PCVR käyttäjä valottaa hieman millaista kuvanlaatua tällä pitäisi saada link-softalla johtoa käyttäen. Itsellä on siis 500mbps forcetettu yhteys, 2.8gbps kykenevä johto ja Oculuksesta laitettu korkein kuvanlaatuasetus. Tämähän on hyvin vaikeaa nyt vertailla, mutta kuinkahan paljon parempaa kuvanlaatua lopulta tällä voi PCVR käytössä olettaa? En ole halukas ostamaan Virtual Desktopia ja parempaa routeria testatakseni, voin suosiolla odottaa.

Saan kyllä aika hyvin selvää, mutta etenkin lentosimuissa (esim Aerofly FS2) vaivaa yleinen pehmeys, varsinkin maastossa, ohjaamot näkyy suht hyvin mutta pienimmät tekstit pitää todella käydä läheltä lukemassa. PAPI valot yms on todella pehmeitä ja sceneryssa yleensä on sellanen utuinen fiilis. Pystyn kyllä täysin pelaamaan, mutta tuntuu että tuollainen on silmille epämielyttävää, voisin kuvitella että hieman sama kuin käyttäisi hieman vääriä silmälaseja. Itsellä tosin ei ole silmälaseja ollenkaan. Lisätään vielä sen verran että esim DCS:n latauskuvat näyttää todella hyviltä, ja pelikin parhaimmalta mutta hornetin näyttöjen "painiketekstit" jne on melko suttua, saan juuri ja juuri selvää koska tiedän mitä niissä lukee. DCS ei vaan toimi linkillä yhtään pelattavasti itsellä jostain syystä, jo menut lagaa oudosti

Lähinnä nyt kaipaisin tietoa, että onko tämä "normi VR:ää" vai onko laitteessa tai mun silmissä vika, ja voiko Link softan päivitys q2 resolle tuoda niin merkittävän parannuksen että tuo ongelma poistuu oikeasti? Standalone laitteena hankala verrata, koska samanlaista sisältöä ei ole, kaikki on optimoitu VR mielessä ja on isompaa tekstiä yms.
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnä nyt kaipaisin tietoa, että onko tämä "normi VR:ää" vai onko laitteessa tai mun silmissä vika, ja voiko Link softan päivitys q2 resolle tuoda niin merkittävän parannuksen että tuo ongelma poistuu oikeasti? Standalone laitteena hankala verrata, koska samanlaista sisältöä ei ole, kaikki on optimoitu VR mielessä ja on isompaa tekstiä yms.

Koska tuossa betassa oli bugi resoluution osalta, voinee sanoa että ei sitä ole vielä päivitetty. Parhaan kuvanlaadun saa toistaiseksi käsittääkseni käyttämällä virallista versiota, laittamalla resolution 2784 tai ylemmäs, esim. 3664 ja pixel per density 1.3 tms. Ja silloinkaan ei saa vielä 90hz tukea eikä encode ole optimoitu Quest2:lle.

Ennenkuin lopullisen tuomion antaa Questista PCVR laitteena, niin odottaisin Linkin oikean päivityksen 90hz. Virtual Desktopin langaton kuva on häkellyttävän hyvä, jopa niin hyvä että en ole Linkkiä edes isommin odotellut. Mutta kaiken järjen mukaan Linkin kuvan pitäisi pystyä piuhallisena vieläkin parempaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos kukaan Reverb G2 tilaaja saanut jo jotain infoa tilauksestaan? Itse tilasin Compusatilta ja siellä sanotaan että saatavilla arviolta 24.11 (Tällä hetkellä. Päivämäärä vaihtelee jatkuvasti)
 
Ennenkuin lopullisen tuomion antaa Questista PCVR laitteena, niin odottaisin Linkin oikean päivityksen 90hz. Virtual Desktopin langaton kuva on häkellyttävän hyvä, jopa niin hyvä että en ole Linkkiä edes isommin odotellut. Mutta kaiken järjen mukaan Linkin kuvan pitäisi pystyä piuhallisena vieläkin parempaan.

Olet siis ilmesesti käyttänyt linkiä piuhalla oletusarvoilla myös ja todennut eron olevan selkeä? Toki jos laitteen reso on natiivia alempi niin voisi olettaa, ettei kuva ole hyvä jo senkään puolesta, että lcd näytöt ei erityisemmin tykkää ei-natiiveista resoluutioista...

Kuinkahan kauan täytyy näinkin yksinkertaista päivitystä odotella viralliselta taholta....

Noh, kerta näytönohjainkin on tähän touhuun vielä rampa niin taidan leikkiä vain standalone laitteena linksoftan päivittymistä, on siinäkin maailmassa vielä tutkittavaa.
 
Olet siis ilmesesti käyttänyt linkiä piuhalla oletusarvoilla myös ja todennut eron olevan selkeä? Toki jos laitteen reso on natiivia alempi niin voisi olettaa, ettei kuva ole hyvä jo senkään puolesta, että lcd näytöt ei erityisemmin tykkää ei-natiiveista resoluutioista...

Kuinkahan kauan täytyy näinkin yksinkertaista päivitystä odotella viralliselta taholta....

Noh, kerta näytönohjainkin on tähän touhuun vielä rampa niin taidan leikkiä vain standalone laitteena linksoftan päivittymistä, on siinäkin maailmassa vielä tutkittavaa.

Oletusarvona tuo Link tarjoaa sen verran alemman resoluution että huomaan kyllä eron resoluutiossa jos asetan ODT:llä resoluutioksi 2784 tai 3664. Jälkimmäinen toimi Quest2:lla mutta itse en tainnut saada sitä sulavaksi vasta kun 1.1 tai 1.2 arvolla pixel per density. 2784 kanssa 1.3 pixel per density toimi minulla hyvin. Kuva tulee tietysti olemaan vielä selkeämpi jahka kunnon tuki Quest2:lle saadaan ml. 90hz Linkissä.

En ihan tarkkaan muista mitä kaikkia arvoja testailin Linkillä, olen sen verta tyytyväinen ollut VD:hen että Linkkiä en ole oikeastaan juuri käyttänyt Quest2:lla. Tällä hetkellä VD toimii jo 90hz.
 
Onkos kukaan Reverb G2 tilaaja saanut jo jotain infoa tilauksestaan? Itse tilasin Compusatilta ja siellä sanotaan että saatavilla arviolta 24.11 (Tällä hetkellä. Päivämäärä vaihtelee jatkuvasti)
Tilasin 5.7.2020 BestWarelta enkä ole saanut vielä toimitustietoja. On jo arvostelijoilla, niin kai ennakkotilaajatkin kohta alkavat saada.
 
Bestwarelta tuli tänään ilmoitus, että odottaa (vasta?) ensi viikolla saavansa ensimmäiset laitteet HP:lta ja se sisältää yhteensä 13% ennakkotilauksista. Ennen heinäkuun 8:tta klo 21.27 tilanneiden pitäisi saada laitteensa viestin mukaan tuosta satsista eikä tietoa seuraavista saapuvista eristä tai niiden suuruudesta ole vielä Bestwarelle tullut.
 
Bestwarelta tuli tänään ilmoitus, että odottaa (vasta?) ensi viikolla saavansa ensimmäiset laitteet HP:lta ja se sisältää yhteensä 13% ennakkotilauksista. Ennen heinäkuun 8:tta klo 21.27 tilanneiden pitäisi saada laitteensa viestin mukaan tuosta satsista eikä tietoa seuraavista saapuvista eristä tai niiden suuruudesta ole vielä Bestwarelle tullut.
Tavallaan hienoa että G2:lla on ollut noin kova kysyntä, mutta kertoo samalla että HP:lla on arvioitu aika alakanttiin tuon valmistus. Varmaan ihan kunnolla feilattu kartotus siitä miten paljon noita tarvittaisiin launchiin ja varmaan arveltu että olisi muitakin kilpailemassa tuossa hintaluokassa. Toivottavasti tuo nyt ainakin jotain johdon kulmakarvoja kohottaa ja alkavat panostamaan enemmän VR:ään.
 
Tavallaan hienoa että G2:lla on ollut noin kova kysyntä, mutta kertoo samalla että HP:lla on arvioitu aika alakanttiin tuon valmistus. Varmaan ihan kunnolla feilattu kartotus siitä miten paljon noita tarvittaisiin launchiin ja varmaan arveltu että olisi muitakin kilpailemassa tuossa hintaluokassa. Toivottavasti tuo nyt ainakin jotain johdon kulmakarvoja kohottaa ja alkavat panostamaan enemmän VR:ään.

Varmasti näin, mutta samahan se oli ja osin on edelleen Valven Indexin kanssa eli eivät ole kysyntään nähden oikein missään vaiheessa tuotantoa saaneet riittävästi lisättyä (lisäksi Indexissähän on paljon samoja osia kuin tuossa HP G2:ssa ainakin audiopuolella).
 
Jokos täällä porukka on päivitellyt kasvopehmusteita Quest 2:seen? VR Coverin EU-shopista (tosiaan sellainen on) on saanut vaihtelevasti silikonista ja puuvillaista päällystettä varsinaisen nahkaisen pehmusteen antaessa odottaa itseään vielä hetken. Olen koittanut lukea palautteita puuvilla vs. silikoni vs. tekonahka ja selkeästi suosituimpia tuntuvat olevan nuo tekonahkaiset versiot. AliExpressistä tuntuu saavan kahdenlaisia, niitä joissa tekonahkepehmuste menee nenän ympäri, kuten esim. tässä GOMRVR:n kauppaamassa versiossa, ja niitä, joissa nenän kohdalla on tyhjää kuten tässä mallissa. On itse asiassa aika jännä, että Halon sträpillään armoitetussa asemassa oleva GOMRVR kauppaa juuri tuota mallia, sillä lähes kaikkien mallien, joissa tuo nahkapehmuste menee nenän ympäri, arvioissa tunnutaan sanovan siitä, että pehmuste painaa nenää. Tämän takia esim. VR Covereissa on yleensä erillinen nenäosa. Toisaalta voisi kuvitella, että tuossa jälkimmäisessä mallissa, missä nenän kohdalla ei ole mitään, valovuoto olisi paljon kovempi.

Meinasin itse asiassa pistää tuon jälkimmäisen tilaukseen ja samasta kaupasta myös silikonipäällysteen vaihtoehdoksi, mutta taidan vielä odottaa VR Coverin tekonahkaversiota ja sitten vasta ostaa.. Pärjäähän sen aikaa tuolla vakiopehmusteella hyvin. Siinä mielessä ei tekisi mieli syytä VR Coverille rahoja, kun tuskinpa nuo AliExpressin vaihtoehdot ovat kovin paljon huonompia ja VR Cover maksaa toimituksineen todennäköisesti vähintään triplasti. Niin ja syy miksi haluan vaihtaa tuon vakiopehmusteen on juurikin se, että tekonahkaisen tai silikonisen saa pidettyä siistinä ja hygienisenä, kun hiki ei pinty materiaaliin.

Loppuun HOX:ina, että Humble Bundlessa saa tällä hetkellä 15 eurolla paketin, jossa on Saints&Sinners, I Expect You to Die ja muita VR-pelejä, jotka saa aktivoitua Steamissä ja pelattua langattomasti Virtual Desktopin kautta (en tosin ole tarkastunut kuinka hyvä yhteensopivuus kunkin pelin kohdalla on). Aika hyvä diili, kun nuo kaksi mainittua peliä maksaa Oculus-kaupassa 65 euroa. Toki tässä nyt vaaditaan jonkunlainen peli-PC, mutta itsellänikin on paksun kirjan kokoinen peli-PC 4 gigan VRAM:lla ja silti olen pystynyt pelaamaan esim. Alyxia. Eiköhän siinä yks Saints&Sinners vähemmän Quest-versiota karsitumpana mene.
 
Bestwarelta tuli tänään ilmoitus, että odottaa (vasta?) ensi viikolla saavansa ensimmäiset laitteet HP:lta ja se sisältää yhteensä 13% ennakkotilauksista. Ennen heinäkuun 8:tta klo 21.27 tilanneiden pitäisi saada laitteensa viestin mukaan tuosta satsista eikä tietoa seuraavista saapuvista eristä tai niiden suuruudesta ole vielä Bestwarelle tullut.
Piti tarkistaa oman tilauksen ajankohta, joka oli just sopivasti 8.7. klo 22:15. Piti sitten arpoa tunti liian pitkään.
 
Taisin tilata 31.7 G2 Bestwarelta, joten näyttää pahasti menevän ensi vuoteen toimitus näillä määrillä. Mutta tämä ei sinällään haittaa, koska onneksi ostin Q2 myös ja ollut loistava laite. Vielä on monta top 10 peliä pelaamatta ennen kuin lähdetään edes simulaattoreiden kimppuun.
 
1605084203427.png


Decan sisältö
 

Humble Bundlessa hyvä kasa pelejä tarjolla 14.49e hintaan.

A-Tech Cybernetic
Archangel: Hellfire - Fully Loaded
Killing Floor Incursion
I Expect You To Die
Creed: Rise to Glory™
Raw Data
The Walking Dead: Saints & Sinners
Zero Caliber VR
 

Humble Bundlessa hyvä kasa pelejä tarjolla 14.49e hintaan.

A-Tech Cybernetic
Archangel: Hellfire - Fully Loaded
Killing Floor Incursion
I Expect You To Die
Creed: Rise to Glory™
Raw Data
The Walking Dead: Saints & Sinners
Zero Caliber VR

On jo postattu VR-pelit ketjuun
 
On jo postattu VR-pelit ketjuun
Niin ja tänne eilen. Aika vaikea tuota on ollut välttää siis.
Hyvä tarjous ei siinä, harmi vaan osa noista jo löytyy. Tosin voihan ylimääräiset sit antaa kavereille.
 
Hetkinen onkos tuolta unohtunu akku? Vai onko langattomuus kuitenkin lisäfeature, johon tarvitaan jotain ekstraa?

Ilmeisesti se on nimenomaan lisäominaisuus.

DecaGear 1: VR needs to be built around multiplayer experiences - DECA.NET

""
Our first VR headset, the DecaGear 1 is a PC-VR system targeted for gamers that have a VR ready PC and want to play high fidelity games.

The headset supports an add-on wireless device that connects onto the back of the headset strap to allow wireless gaming from the PC with WIFI 5 or 6.
""
 
Ilmeisesti se on nimenomaan lisäominaisuus.

DecaGear 1: VR needs to be built around multiplayer experiences - DECA.NET

""
Our first VR headset, the DecaGear 1 is a PC-VR system targeted for gamers that have a VR ready PC and want to play high fidelity games.

The headset supports an add-on wireless device that connects onto the back of the headset strap to allow wireless gaming from the PC with WIFI 5 or 6.
""
No aika harhaanjohtavasti tuossa kuvassa on joku wireless moduuli ja puhutaan wifi6 yms. Kun taas lisälaiteliitäntöjä ei ole listattu.
 


Hyvä objektiivinen arvostelu.


Tää oli hyvä video. Sääli että nuo ohjaimet on vielä noin surkeat. On se kumma kun Quest 2 ohjaimessa on 1 paristo joka kestää monta kuukautta (itse kohta 1kk pelannut ja 80% akkua vielä jäljellä) mutta HP reverb G2 ohjain vaatii 2x paristoa ja oisiko tuo maininnut 16 tuntia akunkestoksi. Ja toinen on tuo huono tracking, miten on mahdollista että 350€ laitteessa on paljon parempi tracking kuin 700€ maksavassa. Eli HP on saanut aikaseksi parhaan headsetin, mutta ohjaimet ovat jääneet kehityksestä jälkeen.

Eli jos haluaisin "täydellisen" setin, pitäisi ostaa 2x majakat + knucles ohjaimet ja sitten käyttää niiden kanssa tuota HP:n headsettiä. Tuossa voisi vanhoja Viven majakoita hyödyntää ja vaikka viven wandeilla pelata jos haluaa halvalla päästä.
 
Tää oli hyvä video. Sääli että nuo ohjaimet on vielä noin surkeat. On se kumma kun Quest 2 ohjaimessa on 1 paristo joka kestää monta kuukautta (itse kohta 1kk pelannut ja 80% akkua vielä jäljellä) mutta HP reverb G2 ohjain vaatii 2x paristoa ja oisiko tuo maininnut 16 tuntia akunkestoksi. Ja toinen on tuo huono tracking, miten on mahdollista että 350€ laitteessa on paljon parempi tracking kuin 700€ maksavassa. Eli HP on saanut aikaseksi parhaan headsetin, mutta ohjaimet ovat jääneet kehityksestä jälkeen.

Eli jos haluaisin "täydellisen" setin, pitäisi ostaa 2x majakat + knucles ohjaimet ja sitten käyttää niiden kanssa tuota HP:n headsettiä. Tuossa voisi vanhoja Viven majakoita hyödyntää ja vaikka viven wandeilla pelata jos haluaa halvalla päästä.

Taisi sanoa ohjainten akkukestoksi mukana tulleilla paristoilla 6 tuntia. Tunnistan kyllä kritiikin ajottaisesta hikasta ohjaimia kohtaan omasta Odysseyksestäni, mutta kyllä sillä täysin ongelmitta vaikka Half-Life: Alyxin pelasi hardilla läpi. Ja käytän siinä 1.2V ladattavia akkuja. Kilpapelaamiseen ei varmasti ole suositeltavat.

G2 FOVia on vissiin verrattu Q2 VR Coveriin, joka kasvattaa Q2 FOV:ia. G2 FOV:sta taitaa olla luotettavin vertailu MRTV:llä.
 
Tuo Quest2 ohjainten akunkesto on kyllä hämmästyttävän hyvä, en tiedä miten se on aikaansaatu, mutta ihan eri tasolla ollaan kuin Quest1:ssä.
 
Taisi sanoa ohjainten akkukestoksi mukana tulleilla paristoilla 6 tuntia. Tunnistan kyllä kritiikin ajottaisesta hikasta ohjaimia kohtaan omasta Odysseyksestäni, mutta kyllä sillä täysin ongelmitta vaikka Half-Life: Alyxin pelasi hardilla läpi. Ja käytän siinä 1.2V ladattavia akkuja. Kilpapelaamiseen ei varmasti ole suositeltavat.

G2 FOVia on vissiin verrattu Q2 VR Coveriin, joka kasvattaa Q2 FOV:ia. G2 FOV:sta taitaa olla luotettavin vertailu MRTV:llä.

Ihan vain sivuhuomiona, tuo MRTV kehuu tuota träckingiä maasta taivaisiin sekä muutenkin ylipositiivinen tuota kohta, vähän epäilyttävää. Ja noissa ohjaimissa näyttäisi olevan tosi paha weak spot millä tuo rinkula yhdistyy ohjaimeen, MRTV heiluttelee sitä ja näkeehän sen paljaalla silmälläkin että jos tuon G2 ohjain hipaseekin seinää niin tuo rinkulan weak spotti hajoo samantien. Toisin on Q2 ohjain, se tuntuu "yhdeltä palikalta" kun taas G2 ohjaimessa on selvästi rinkula + ohjain jotka on yhessä heikolla "sillalla", joka on todella vaarallista VR:ssä, kukapa ei olisi lyönyt pöytään tai valaisinta... :D

Edit: ja sotapelit ei tule kyseeseenkään tuolla G2:lla, niinkuin videossa nähtiin Onwardissa, niin scopeen tähtäämisestä ei tule yhtään mitään.
 
Tää oli hyvä video. Sääli että nuo ohjaimet on vielä noin surkeat. On se kumma kun Quest 2 ohjaimessa on 1 paristo joka kestää monta kuukautta (itse kohta 1kk pelannut ja 80% akkua vielä jäljellä) mutta HP reverb G2 ohjain vaatii 2x paristoa ja oisiko tuo maininnut 16 tuntia akunkestoksi. Ja toinen on tuo huono tracking, miten on mahdollista että 350€ laitteessa on paljon parempi tracking kuin 700€ maksavassa. Eli HP on saanut aikaseksi parhaan headsetin, mutta ohjaimet ovat jääneet kehityksestä jälkeen.

Eli jos haluaisin "täydellisen" setin, pitäisi ostaa 2x majakat + knucles ohjaimet ja sitten käyttää niiden kanssa tuota HP:n headsettiä. Tuossa voisi vanhoja Viven majakoita hyödyntää ja vaikka viven wandeilla pelata jos haluaa halvalla päästä.

Muistelisin että eikös se ero virrankulutuksessa tule ihan siitä että Windows Mixed Reality käyttää näkyvän valon ledejä seurantapisteinä kun taas monet muut käyttävät IR-pohjaisia ledejä jotka vie paljon vähemmän virtaa.
 


Timestämppi ohjain kohassa.

Videolla on Lenovo Explorer vs Volvo index. Onkohan nuo Lenovon ohjaimet mitenkä paljo samanlaiset reverb g2 nähen? Lähinnä tuo muotoilu, että tuleeko samoja probleemia?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 242
Viestejä
4 487 237
Jäsenet
74 188
Uusin jäsen
Lyziger

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom