VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Miten tämä voi olla mahdollista?
Sehn on tiedossa että Linkkiä ei ole vielä päivitetty Quest2:lle. VD on, vaikka sekin varmasti paranee vielä.
Nyt vasta tajusin! Ehkä? Oculus Link pukkaa PC:ltä Quest1:n 1440x1600 resoluutiota Quest2:n 1832x1920 näytöille ja sehän näyttää vielä huonommalta skaalattuna.

Tämä selventää miksi en ollut vakuuttunut Quest2:sta aluksi ja tulin tännekin valittamaan että "saa nähdä myynkö Quest1:n vai Quest2:n, kun resoluutio ero on niin pieni".

Miten pirussa ne ei ole vielä tuota korjanneet?!! Luulis että tuo ois prioteetti numero 1.

EDIT: Vika onkin kai vain kuvan pakkauksessa? Tässä tänään kirjoitettua juttua ja neuvoja miten parantaa kun käytössä on Oculus Link.
 
Viimeksi muokattu:
Oculus debug toolilla on voinut pitkään määrittää oman Link reson (3664) ja mielestäni ohjeita jaettu täälläkin useasti jo Quest 2 osalta. Lisäksi just tuossa aiemmin mainitsin, että tänään tuli testiin tuki muokatulle kaistamäärälle, eikä ole enää rajoitettu 150 Mbps. Muutamat sanoneet, ettei eroa mitenkään Rift S laadusta 300-500Mbps arvoilla ja 3664 widthilla. 90hz puuttuu vielä.

Oculus sanonut alusta saakka ja useasti, että Quest 2 Link-tuki tulee myöhemmin tänä vuonna, viimeistään kun se beta nimitys tippuu pois.
 
Nyt vasta tajusin! Ehkä? Oculus Link pukkaa PC:ltä Quest1:n 1440x1600 resoluutiota Quest2:n 1832x1920 näytöille ja sehän näyttää vielä huonommalta skaalattuna.

Tämä selventää miksi en ollut vakuuttunut Quest2:sta aluksi ja tulin tännekin valittamaan että "saa nähdä myynkö Quest1:n vai Quest2:n, kun resoluutio ero on niin pieni".

Miten pirussa ne ei ole vielä tuota korjanneet?!! Luulis että tuo ois prioteetti numero 1.

EDIT: Vika onkin kai vain kuvan pakkauksessa? Tässä tänään kirjoitettua juttua ja neuvoja miten parantaa kun käytössä on Oculus Link.

Jos käytät Linkkiä ilman säätöjä, asia on suunnilleen kuten sanoit. Mutta Oculuksen kehittäjiltä on tullut infoa miten Linkkiä saa paremmaksi, esim. laittamalla ODT:stä resoluutioksi 3664 ja pixel per display 1.2. Mutta tämä on ykkös Questille suunnitellun Linkin viilaamista.

Eli Quest2:lle ei ole vielä räätälöity Linkkiä ja itse uskon sen kyllä paranevan kuvanpakkauksen ym. osalta eikä vain noilla parametreillä ja tietysti oleellisin lisä on 90hz tuki mitä nyky-Link ei vielä tue.

Ja ilmeisesti tämä viivästys tuli vähän yllätyksenä, ymmärtääkseni Quest2 Link on jo valmiina, mutta Oculuksella huomasivat että Guardianin kanssa on ongelmia kun se jää 72hz ja siksi tuo Link päivitys voi vaatia muitakin muutoksia ja se on nyt kestänyt.
 
Nyt vasta tajusin! Ehkä? Oculus Link pukkaa PC:ltä Quest1:n 1440x1600 resoluutiota Quest2:n 1832x1920 näytöille ja sehän näyttää vielä huonommalta skaalattuna.

Tämä selventää miksi en ollut vakuuttunut Quest2:sta aluksi ja tulin tännekin valittamaan että "saa nähdä myynkö Quest1:n vai Quest2:n, kun resoluutio ero on niin pieni".

Miten pirussa ne ei ole vielä tuota korjanneet?!! Luulis että tuo ois prioteetti numero 1.

EDIT: Vika onkin kai vain kuvan pakkauksessa? Tässä tänään kirjoitettua juttua ja neuvoja miten parantaa kun käytössä on Oculus Link.

Itsekään en ole niin aktiivisesti seurannut ja ollut tietoinen näistä keskeneräisyyksistä, niin alkuun kun kokeilin vain ja ainoastaan linkin kautta PCVR (kun en saanut VD toimimaan), niin fiilis oli lähinnä pettynyt ja kuvanlaatu kaikkea muuta kuin odotin.
Nyt kun sain VD vihdoinkin toimimaan, niin olen jo vakuuttunut laitteesta! :)

Kyllä se on pakko käydä hakemassa tänään parempi reititin ja tällaisen ajattelin hankkia:

 
Kyllästyin odottamaan vaporware G2:sta ja hain eilen Q2. Huh on kyllä hieno laite muutaman CV1 ja puhelin-VR kokeilun jälkeen :giggle:. G2 varmaan tulee vielä ainakin kokeiluun sim-puolta varten, mutta onhan tuo langattomuus tosi siisti, vaikka ei ole piuhaa niin kokenutkaan. PC:n ääressä hyvin pieni pelialue, mutta Q2 voi mennä vaikka olkkariin ja saa 3x3m alueen ilman mitään säätöä.
 
Tässähän alkaa jo innostua. Quest 2 pitäs tulla maanantaina. 9vrk tilauksesta siis. Viikonloppuha tossa oli välissä sotkemassa. Langattomasti aijon aluksi mennä ja ilmais sisällöllä kokeilla, ennenkuin hommaan pelejä.

Omat VR kokemukset on pikseleistä jossa käynyt pelailee jokusen kerran Vive ja Vive Pro:lla. Vivellä häiritsi aijemmin tekstin suttuisuus. Piti pakopelissä mennä lähelle tekstiä, että sai selvää. Vive Pro:lla teksti olikin jo luettavaa ilman lähestymistä.

Eli odotukset on, että tekstit on Pro:n tasolla niin olen tyytyväinen. Graffojen suhteen en ole kovin vaativa, kun pelailen full HD:nä koneellakin. En ole 4K: lla itseäni vielä saastuttanut missään Tietenkin langattomuus noissa kiinnostaa, kun tuntu noi piuhat kiertyvän lenkille pelisessioissa ja oli välillä pyöriteltävä selväksi.
 
Tässähän alkaa jo innostua. Quest 2 pitäs tulla maanantaina. 9vrk tilauksesta siis. Viikonloppuha tossa oli välissä sotkemassa. Langattomasti aijon aluksi mennä ja ilmais sisällöllä kokeilla, ennenkuin hommaan pelejä.

Omat VR kokemukset on pikseleistä jossa käynyt pelailee jokusen kerran Vive ja Vive Pro:lla. Vivellä häiritsi aijemmin tekstin suttuisuus. Piti pakopelissä mennä lähelle tekstiä, että sai selvää. Vive Pro:lla teksti olikin jo luettavaa ilman lähestymistä.

Eli odotukset on, että tekstit on Pro:n tasolla niin olen tyytyväinen. Graffojen suhteen en ole kovin vaativa, kun pelailen full HD:nä koneellakin. En ole 4K: lla itseäni vielä saastuttanut missään Tietenkin langattomuus noissa kiinnostaa, kun tuntu noi piuhat kiertyvän lenkille pelisessioissa ja oli välillä pyöriteltävä selväksi.
Jo eka Kyöstissä on Vive Pro tason paneelit, tuossa kakkosessa on vielä paremmat.

Ehdottomasti SideQuest käyttöön alkuun, siellä on paljon ilmaista pelattavaa. Ovat ehkä vähän lyhyitä ja hiomattomia osa, mutta monipuolisesti ainakin eri genrejä. Oculuksenkin kaupassa on toki niitä joitan demoja yms missä voi haarukoida mistä pitää.
 
Eli odotukset on, että tekstit on Pro:n tasolla niin olen tyytyväinen. Graffojen suhteen en ole kovin vaativa, kun pelailen full HD:nä koneellakin. En ole 4K: lla itseäni vielä saastuttanut missään Tietenkin langattomuus noissa kiinnostaa, kun tuntu noi piuhat kiertyvän lenkille pelisessioissa ja oli välillä pyöriteltävä selväksi.

Ei ole Viveä koskaan ollut, joskus olen Prota testannut. Ehkä se Pro oli vielä terävämpi kuin Quest2 jos pelaa PC pelejä, mutta muistaakseni siinä erottui selvästi SDE mitä en enää kyllä juuri erota Quest2:sta. Voi olla että kun tuo Oculus Link Quest2 versio tulee, terävyyskin paranee. Desktop näkymä VD:ssä on jo tosi terävä.

Quest2:sen sweet spot on aika pieni, joten jos olet Vive Prolla tai muilla laitteilla tottunut katselemaan isoa FoVia ympäriinsä, ihan siihen Quest2 ei pääse.
 
Quest2:sen sweet spot on aika pieni, joten jos olet Vive Prolla tai muilla laitteilla tottunut katselemaan isoa FoVia ympäriinsä, ihan siihen Quest2 ei pääse.

Tuo sweetspotin pienuus voi johtua myös siitä että tuo kasvomaski on hyvin jäykkä eikä kasvoja saa juurikaan painettua lähemmäs linssejä. Toivottavasti joku 3rd party puuhaaja valmistaisi joustavampia/matalampia maskeja että tämänkin saisi testattua. Tai voisihan tuota kai ilman koko maskia yrittää kokeillakkin.

....tai sopisikohan GO:n kokonaan pehmeä maski tuohon mitenkään
 
Tuo sweetspotin pienuus voi johtua myös siitä että tuo kasvomaski on hyvin jäykkä eikä kasvoja saa juurikaan painettua lähemmäs linssejä. Toivottavasti joku 3rd party puuhaaja valmistaisi joustavampia/matalampia maskeja että tämänkin saisi testattua. Tai voisihan tuota kai ilman koko maskia yrittää kokeillakkin.

Välillä tuo näyttö tuntuu ikäänkuin ylivahvalta ja kirkkaalta, olen käyttänyt nyt pari päivää kokeeksi silmälasien jatko-adapteria, mulla on ne WidmoVR:n voimakkuuslinssit kiinni. Tuntuu että silmä on rauhallisempi käytön jälkeen kun etäisyttää on vähän enemmän. Toki samalla FoV pienenee.
 
Viimeksi muokattu:
Välillä tuo näyttö tuntuu ikäänkuin ylivahvalta ja kirkkaalta, olen käyttänyt nyt pari päivää kokeeksi silmälasisuojaa, mulla on ne WidmoVR:n voimakkuuslinssit kiinni. Tuntuu että silmä on rauhallisempi käytön jälkeen kun etäisyttää on vähän enemmän. Toki samalla FoV pienenee.
Kokeilin just Go:n maskilla, se asettuu ihan hyvin kohdilleen, mutta ei omineen pysy siinä. Enivei sen avulla voi tuolla elite strapin kiristyksellä hyvin kokeilla miten tuo syvyyssäätö vaikuttaa kuvaan. Sanoisin että FoV tosiaan kasvaa, MUTTA äärimmilleen vietynä linssin/paneelin reunat rupeavat loistamaan ärsyttävästi näkökentän äärilaidalla. Myös äärilaitojen chromatic aberration on voimakkaampaa, samoten glare.
Aivan hitusen saattaa sweetspottia kasvattaa ja tuo käytännössä pitää kiristämällä säätää kohilleen joten tuskin aion tuota testailuja enempää käyttää (vaikka saisin sen kikkailtua jotenkin pysyvämmin kiinni).

Todella mukava tuo täysin pehmeä maski kyllä oli tuossa :tup:
 
Ilmeisesti Kakkos Kyösti on myynyt todella hyvin. RecRoomin tekijät arvioivat omien lataustietojensa perusteella että laitteen myynti julkaisussa on ollut 250% parempi kuin alkuperäisen Questin (joka sekin myi todella hyvin).

Olkoonkin vaikka mitä kauhuskenaarioita niin tämä on todella hyvä uutinen myös PCVR puolelle. Sillä väkisinkin tuolta valuu myös sinne kuluttajia antamaan roposiaan kehittäjille tai ainakin edes steamin statistiikkaan lisää vr-laitepenetraatiota.

Oculus Quest 2 is selling "beyond what we expected" says Facebook
 
Ilmeisesti Kakkos Kyösti on myynyt todella hyvin. RecRoomin tekijät arvioivat omien lataustietojensa perusteella että laitteen myynti julkaisussa on ollut 250% parempi kuin alkuperäisen Questin (joka sekin myi todella hyvin).

Olkoonkin vaikka mitä kauhuskenaarioita niin tämä on todella hyvä uutinen myös PCVR puolelle. Sillä väkisinkin tuolta valuu myös sinne kuluttajia antamaan roposiaan kehittäjille tai ainakin edes steamin statistiikkaan lisää vr-laitepenetraatiota.

Oculus Quest 2 is selling "beyond what we expected" says Facebook

Hyvä kun VR puoli myy, julkaisu näyttää onnistuneelta äänekkäistä pettyneistä huolimatta. Minusta on aika mielenkiintoista että PS5 tarjoaa tuen PSVR:lle mutta uudesta ei puhuta mitään. Periaattessahan PSVR myi hyvin, mutta mitenkään kirkossa kuulutettua ei ole että PSVR2:sta edes tulisi, ainakaan kovin pian. Siksi päädyinkin PCVR puolelle kun PSVR alkoi tuntua ihan liian vanhentuneelta.

HTC:ltä on jotain tulossa A Mystery HTC VR Headset Appears In FCC Filings - VRScout
...mutta muuten näytäisi että ne varteenotettavimmat on Oculus Quest2, Valve Index ja HP Reverb G2 ja jo hinnan vuoksi Quest2 tulee kyllä myymään eniten näistä.
 
Hyvä kun VR puoli myy, julkaisu näyttää onnistuneelta äänekkäistä pettyneistä huolimatta. Minusta on aika mielenkiintoista että PS5 tarjoaa tuen PSVR:lle mutta uudesta ei puhuta mitään. Periaattessahan PSVR myi hyvin, mutta mitenkään kirkossa kuulutettua ei ole että PSVR2:sta edes tulisi, ainakaan kovin pian. Siksi päädyinkin PCVR puolelle kun PSVR alkoi tuntua ihan liian vanhentuneelta.

HTC:ltä on jotain tulossa A Mystery HTC VR Headset Appears In FCC Filings - VRScout
...mutta muuten näytäisi että ne varteenotettavimmat on Oculus Quest2, Valve Index ja HP Reverb G2 ja jo hinnan vuoksi Quest2 tulee kyllä myymään eniten näistä.
Ei Sony kuitenkaan laakereillaan lepää: Sony may supply OLED panels for 'Apple Glass' and VR efforts.
 
Quest 2 kyllä sekoitti pakkaa huolella ja varmasti muilla valmistajilla on jonkun asteisia hätäkokouksia asian tiimoilta. Kuluttajallehan on loistavaa että hinta räjäytettiin tuolle tasolle, vaikka se ei varmastikaan ole kannattavaa. Se kuitenkin on ollut aika yleinen tapa konsolimaailmassa että laitetta myydään tappiolla.

Ongelmallistahan tässä muiden kannalta on se että se tosiaan kilpailee myös PC VR lasien kanssa, minkä lisäksi pystyy toimimaan itsenäisesti ja langattomasti, mikä on huima etu!

Standalone puolen kilpailuun tulee olemaan tosi vaikea päästä mukaan tällä hetkellä. Näkisin että Apple voisi olla ainoa jolla olisi mahdollisuuksia kilpailla Facebookille, jos niin haluaisi.

PC puolellakin täytyy kyllä tuoda jotain uutta pöytään pian. Isompi FOV ja foveated rendering voisi olla asiat mitkä toisi selkeää etua.
 
Quest 2 kyllä sekoitti pakkaa huolella ja varmasti muilla valmistajilla on jonkun asteisia hätäkokouksia asian tiimoilta. Kuluttajallehan on loistavaa että hinta räjäytettiin tuolle tasolle, vaikka se ei varmastikaan ole kannattavaa. Se kuitenkin on ollut aika yleinen tapa konsolimaailmassa että laitetta myydään tappiolla.

Ongelmallistahan tässä muiden kannalta on se että se tosiaan kilpailee myös PC VR lasien kanssa, minkä lisäksi pystyy toimimaan itsenäisesti ja langattomasti, mikä on huima etu!

Standalone puolen kilpailuun tulee olemaan tosi vaikea päästä mukaan tällä hetkellä. Näkisin että Apple voisi olla ainoa jolla olisi mahdollisuuksia kilpailla Facebookille, jos niin haluaisi.

PC puolellakin täytyy kyllä tuoda jotain uutta pöytään pian. Isompi FOV ja foveated rendering voisi olla asiat mitkä toisi selkeää etua.

Apple näyttäisi kiinnostuvan enemmän AR puolesta, sinnehän on Facebookilta kans luvassa laitetta. Ihan mahdollista että Sonyn seuraava laite olisikin AR, VR:n sijaan.
 
PC puolellakin täytyy kyllä tuoda jotain uutta pöytään pian. Isompi FOV ja foveated rendering voisi olla asiat mitkä toisi selkeää etua.

Eikös ensi kuussa tuo HP reverb g2 pitäisi saapua ihmisille. Se vaikuttaa todella lupaavalta niin hintansa kuin muutenkin kokonaisuutensa puolesta.
Mutta henk kohtasesti, vaikka HP reverb g2 tarjoaisikin tarkempaa kuvaa ja isomman FOV, se ei välttämättä riitä korvaamaan Q2 virtual desktopilla koska tuo Q2 pystyy jo tarjoamaan todella tarkan kuvan hyvillä linsseillä ja kaiken lisäksi langattomasti mihin tuo reverb 2 ei pysty. Eli langattomuus > hitusen parempi kuva. Trackingihän tässä Q2 on ihan ensiluokkaista, eli lähinnä mietityttää pystyykö HP:n tracking samaan kuin Q2.
 
Eikös ensi kuussa tuo HP reverb g2 pitäisi saapua ihmisille. Se vaikuttaa todella lupaavalta niin hintansa kuin muutenkin kokonaisuutensa puolesta.
Mutta henk kohtasesti, vaikka HP reverb g2 tarjoaisikin tarkempaa kuvaa ja isomman FOV, se ei välttämättä riitä korvaamaan Q2 virtual desktopilla koska tuo Q2 pystyy jo tarjoamaan todella tarkan kuvan hyvillä linsseillä ja kaiken lisäksi langattomasti mihin tuo reverb 2 ei pysty. Eli langattomuus > hitusen parempi kuva. Trackingihän tässä Q2 on ihan ensiluokkaista, eli lähinnä mietityttää pystyykö HP:n tracking samaan kuin Q2.
Tuossa pelkän reson ja fovin kasvattamisessa on se ongelma että se tarvii aivan järkysti paukkuja tietokoneelta. Ja loppujen lopuksi se on aika pieni porukka mikä noilla ihan highest end laitteilla leikkii. Foveated rendering olisi tosiaan seuraava isompi loikka ja miksei sitten samontein varifocal linssit jotka myös tarvitsevat katseen seurantaa. Taitaa vaan oculus olla niidenkin miniatyrisoinnin kanssa pisimmällä.
 
Quest 2 sai kaverikseen tänään Wi-Fi 6 reitittimen. :)
Jouduin vanhalla purkilla pudottamaan streaming raten alle 80Mbs, joten saas nähdä kuinka paljon korkeammilla lukemilla ja tarkemmalla pärjää. Tänään illalla testit!
 
Ite tuli hommattua tuo Quest 2 nyt pitää vaan miettiä onko sen arvoinen että pitää vai palauttaako.
HP Reverb G2 olisi teknisesti ollut mielenkiintoinen mutta eipä hinnaltaan 800€ ostan mielummin jo vaikka viriosaa jenkkiin.

Pelaaminenkin ollut viimevuosina tosi vähäistä ja en usko että se kovin paljoa ajallisesti lisääntyy VR takia + muun ajankäytön takia joten tuo Quest 2 64G version hinta on aika maksimi mitä olisin itse valmis laittamaan VR pelaamiseen kiinni.

EDIT: ja istualtaan pelattavia FPS pelejä sais olla enemmän.
 
Eikös ensi kuussa tuo HP reverb g2 pitäisi saapua ihmisille. Se vaikuttaa todella lupaavalta niin hintansa kuin muutenkin kokonaisuutensa puolesta.
Mutta henk kohtasesti, vaikka HP reverb g2 tarjoaisikin tarkempaa kuvaa ja isomman FOV, se ei välttämättä riitä korvaamaan Q2 virtual desktopilla koska tuo Q2 pystyy jo tarjoamaan todella tarkan kuvan hyvillä linsseillä ja kaiken lisäksi langattomasti mihin tuo reverb 2 ei pysty. Eli langattomuus > hitusen parempi kuva. Trackingihän tässä Q2 on ihan ensiluokkaista, eli lähinnä mietityttää pystyykö HP:n tracking samaan kuin Q2.

Joo G2 varmaan lienee ainoita headsettejä joka voi olla järkevä ostaa riippuen käyttötarkoituksesta ja omista mieltymyksistä. Sekin on kuitenkin aika paljon kalliimpi, mutta niille joille resoluutio on tärkeintä ja ei haittaa olla langan päässä varmasti se ykkösvaihtoehto. Eipä se Index myöskään huono ole, mutta vissiin vielä aika paljon kalliimpi. Pimax taitaa tällä hetkellä olla ainoa joka tekee isomman FOVin headsettejä, mutta en yhtään tiedä onko ne muilla osa-alueilla kilpailukykyisiä. HTC, Lenovo, Samsung nykytarjonnasta en ole oikein perillä, mutta ei ainakaan kauheasti ole uutisissa näkynyt niin vissiin ei mitään mullistavaa heilläkään ole.
 
Q2 on kyllä just äärimmäisen kovaa vastetta rahalle kun ottaa ihan vaan 64-gigan mallin sellaisenaan. VD on parin kympin pakko-ostos päälle. Sitten kun alkaa lappaamaan ostoskoriin kaapelia, strappia, wifijärjestelmää, akkua jne. niin niin hinta nousee suhteessa kovaa vauhtia.

Suosittelen hommaamaan ihan vaan Q2 64gb alkuun ja katsomaan mihin sillä pääsee koska on hyvin todennäköistä, että mitään muuta ei tarvitse.
 
Eikös ensi kuussa tuo HP reverb g2 pitäisi saapua ihmisille. Se vaikuttaa todella lupaavalta niin hintansa kuin muutenkin kokonaisuutensa puolesta.
Mutta henk kohtasesti, vaikka HP reverb g2 tarjoaisikin tarkempaa kuvaa ja isomman FOV, se ei välttämättä riitä korvaamaan Q2 virtual desktopilla koska tuo Q2 pystyy jo tarjoamaan todella tarkan kuvan hyvillä linsseillä ja kaiken lisäksi langattomasti mihin tuo reverb 2 ei pysty. Eli langattomuus > hitusen parempi kuva. Trackingihän tässä Q2 on ihan ensiluokkaista, eli lähinnä mietityttää pystyykö HP:n tracking samaan kuin Q2.
Sanoin huumorilla jo vuosia sitten:" On Oculus ja muut VR laitteet."
 
Langattomuus tosiaan muuttaa koko pelin vaikkei ehkä olisi uskonut itsekään. Aika sama jossain simussa mutta jotain Alyxiä on vaan niin hieno pelata kun ei tartte kääntyä tatilla eikä miettiä, missä johto ja monellako kierteellä. Voi vapaasti kääntyä sinne minne haluaa mennä ja katseella hienosäätää kulkusuuntaa.
 
Joo G2 varmaan lienee ainoita headsettejä joka voi olla järkevä ostaa riippuen käyttötarkoituksesta ja omista mieltymyksistä. Sekin on kuitenkin aika paljon kalliimpi, mutta niille joille resoluutio on tärkeintä ja ei haittaa olla langan päässä varmasti se ykkösvaihtoehto. Eipä se Index myöskään huono ole, mutta vissiin vielä aika paljon kalliimpi. Pimax taitaa tällä hetkellä olla ainoa joka tekee isomman FOVin headsettejä, mutta en yhtään tiedä onko ne muilla osa-alueilla kilpailukykyisiä. HTC, Lenovo, Samsung nykytarjonnasta en ole oikein perillä, mutta ei ainakaan kauheasti ole uutisissa näkynyt niin vissiin ei mitään mullistavaa heilläkään ole.

Alkuvuodesta uutisoitiin Samsungin kehittelevän uutta headsettiä, mutta eipä ole tästä kuulunut sittemmin mitään:

 
Alkuvuodesta uutisoitiin Samsungin kehittelevän uutta headsettiä, mutta eipä ole tästä kuulunut sittemmin mitään:



Integroidut kuulokkeet voisi ihan suosiolla unohtaa. Suunnatut "kaiuttimet" Q2 tyyliin on ihan riittävä sekin jos noihin Odysseyn läpyköihin tyytyy ja pahimmillaan ne on kunnon kuulokkeiden tiellä eikä irroitettavissa.
 
"According to the profile, Kuntzman’s latest work is founding Megadodo Simulation Games which “produces and operates D.E.C.A, a free-to-play massive multiplayer virtual reality gaming platform,” though I haven’t been able to find any external evidence of the MMO’s existence. Alongside ambitions of a VR MMO, the company apparently has also pivoted into full blown development of its own VR headset called DecaGear."

Tuskin kannattaa ennakkotilata...
 
Integroidut kuulokkeet voisi ihan suosiolla unohtaa. Suunnatut "kaiuttimet" Q2 tyyliin on ihan riittävä sekin jos noihin Odysseyn läpyköihin tyytyy ja pahimmillaan ne on kunnon kuulokkeiden tiellä eikä irroitettavissa.
Tämä nyt on ihan höpöhöpöä. Kyöstin suurimpia pettymyksiä oli sen äänentoisto (toinen pettymys oli liika etupainoisuus). Ja itselläkin Odyssey ja molempia siis käyttänyt. Ja myös erillisiä kuulokkeita GearVR:n kanssa. Ja erillisten kuulokkeiden epäkäytännöllisyys ja ergonominen haitta on suurempi kuin paremman äänenlaadun tuoma nautinto. Paras ratkaisu on siis riittävän laadukas integroitu äänentoisto.
 
Tämä nyt on ihan höpöhöpöä. Kyöstin suurimpia pettymyksiä oli sen äänentoisto (toinen pettymys oli liika etupainoisuus). Ja itselläkin Odyssey ja molempia siis käyttänyt. Ja myös erillisiä kuulokkeita GearVR:n kanssa. Ja erillisten kuulokkeiden epäkäytännöllisyys ja ergonominen haitta on suurempi kuin paremman äänenlaadun tuoma nautinto. Paras ratkaisu on siis riittävän laadukas integroitu äänentoisto.
Oikeissa kuulokkeissa tai korvakäytävään menevissä plugeissa ei ole mitään epäergonomista. Odyssein läpykät vaan estää ensin mainittujen käytön. Ainakin siinä alkuperäismallissa. Kai ne saisi revittyä irti/sivuun mutta harva viitsi takuuta tuhota.
 
Oikeissa kuulokkeissa tai korvakäytävään menevissä plugeissa ei ole mitään epäergonomista. Odyssein läpykät vaan estää ensin mainittujen käytön. Ainakin siinä alkuperäismallissa. Kai ne saisi revittyä irti/sivuun mutta harva viitsi takuuta tuhota.
Kyllä ne ainakin heilui omassa päässä enemmän kuin integroidut, jotka ei milloinkaan pääse vahingossa vaikka tippumaan. Ja johto oli ärsyttävästi tiellä. Pitkä puhelinlankajohto. Toki joku bt liitäntä olisi voinut poistaa tuon ongelman. Mutta riittävän jämäkkää päässä pysymistä kiivaammin heiluttaessa ei. Oli ihan luksusta siirtyä Odysseyn integroituihin. Mutta siis kyllä niitä erillisiä kuulokkeita varmaan ennemmin käyttäisin kuin tyytyisin Kyöstin äänenlaatuun. Vaikka tarkemmin miettiessä sillä johdolla saattoi olla iso vaikutus ajoittaisiin kuulokkeiden paikalla pysymisen ongelmiin. Eli pitäisi joskus kokeilla laadukkailla langattomilla.

Edit.
Painoa erillisistä kuulokkeista tulee ainakin lisää. Ilolla odotan millainen elämys on G2:n kuulokkeet.
 
Viimeksi muokattu:
Oikeissa kuulokkeissa tai korvakäytävään menevissä plugeissa ei ole mitään epäergonomista. Odyssein läpykät vaan estää ensin mainittujen käytön. Ainakin siinä alkuperäismallissa. Kai ne saisi revittyä irti/sivuun mutta harva viitsi takuuta tuhota.

Epäergonomisuus tulee siitä kuinka huonosti ne toimivat vr-käytössä ja vr-lasien kanssa. Päässä pysyvyys kun heiluu lasien kanssa, korvien hikoaminen, HMD:n ottaminen pois päästä ja pistäminen takaisin päähän irrallisten kuulokkeiden kanssa, mahdollinen ylimääräinen johto jne...
 
Viimeksi muokattu:
Kummassaki Questissa integrointujen näkymättömien kuulokkeiden äänenlaatu on ollut niin hyvä etten ole tarvinnut erillisiä ollenkaan. Kokeilin alussa Dirt Rallyä ja Alyxiä oikeilla korvakäytäviin menevillä kuulokkeilla, mutta en saanut niistä iloa ja lisäksi johto on yllättävän hankala saada siten ettei sitä huomaisi päätä käännellessä. Aina ottaa kiinni niskaan tai jotain.
 
Quest 2 sai kaverikseen tänään Wi-Fi 6 reitittimen. :)
Jouduin vanhalla purkilla pudottamaan streaming raten alle 80Mbs, joten saas nähdä kuinka paljon korkeammilla lukemilla ja tarkemmalla pärjää. Tänään illalla testit!
Mikä oli vanha reititin jos saa kysyä?
 
Kylläpä onkin jalat hellänä ku on Population: Onea tahkonnut jonkun tunnin tässä eilen ja tänään. En ole battle royaleja hirveesti pelannu, eikä ne flätiltä oikein oo kiinnostanutkaan, mutta nyt tämä on tuntunut koukuttavalta. Quest 2 käytössä ja langattomuus on mielestäni tämän kaltaisissa peleissä kyllä todella hyvä!
 
Kylläpä onkin jalat hellänä ku on Population: Onea tahkonnut jonkun tunnin tässä eilen ja tänään. En ole battle royaleja hirveesti pelannu, eikä ne flätiltä oikein oo kiinnostanutkaan, mutta nyt tämä on tuntunut koukuttavalta. Quest 2 käytössä ja langattomuus on mielestäni tämän kaltaisissa peleissä kyllä todella hyvä!
Onko vertailukohtaa Quest2-versiolle? Onko grafiikat/tekstuurit perseestä ja ilmestyyko tynnyrit tai muut objetit yhtäkkiä 10 metrin päähän?

Olin innoissaan Onward:n(turnaus/esportspeli) julkaisusta Quest1:lle kesäll, mutta silloin pelaaminen oli niin tuskaista että pistin refundiin.

Refund muuten toimii hyvin Quest Storessa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo Quest 2:n Population One taitaa olla lähes 1:1 PC version kanssa, joka on siis tosi positiivinen asia, ainakin Quest2 näkökannasta. Hauskaa katsoa Population one videoita vuodelta 2018 jolloin graffat oli huippuluokkaa ja kehittäjät puhuvat RTX tuesta yms. Ja yks kaks Quest rahat silmissä heittivät kovan työn roskikseen ja laskivat graffat mobiilitasolle. Mutta ei se väärin ole, ainakin pelajamäärät ovat hurjat, kiitos crossplayn. Samahan tapahtui onwardin kanssa myös, paitsi että siinä PC versio menetti suosion koska jengi oli tottunut hyvään FPS peliin ja yks kaks siitä pelistä tehtiin täysin peruna.

Vaikea päättää ostaakko tuon Population onen Oculus storesta vai Steamista:

Oculus store
+pelistä saa niin Quest version kuin myös PCVR version
-Rahat facebookille ja peli menee Oculuksen "lukittuun" kirjastoon

SteamVR
+Voi tulevaisuudessakin pelata hyvin mielin vaikka vaihtaisi Facebook/oculus tuotteesta toiseen
-Ei saa questin Standalone versiota
 
Tuo Quest 2:n Population One taitaa olla lähes 1:1 PC version kanssa, joka on siis tosi positiivinen asia, ainakin Quest2 näkökannasta. Hauskaa katsoa Population one videoita vuodelta 2018 jolloin graffat oli huippuluokkaa ja kehittäjät puhuvat RTX tuesta yms. Ja yks kaks Quest rahat silmissä heittivät kovan työn roskikseen ja laskivat graffat mobiilitasolle. Mutta ei se väärin ole, ainakin pelajamäärät ovat hurjat, kiitos crossplayn. Samahan tapahtui onwardin kanssa myös, paitsi että siinä PC versio menetti suosion koska jengi oli tottunut hyvään FPS peliin ja yks kaks siitä pelistä tehtiin täysin peruna.

Vaikea päättää ostaakko tuon Population onen Oculus storesta vai Steamista:

Oculus store
+pelistä saa niin Quest version kuin myös PCVR version
-Rahat facebookille ja peli menee Oculuksen "lukittuun" kirjastoon

SteamVR
+Voi tulevaisuudessakin pelata hyvin mielin vaikka vaihtaisi Facebook/oculus tuotteesta toiseen
-Ei saa questin Standalone versiota

Varmaanki sillon höyryn puolelle jos mietit edes omistavasi tulevaisuudessa muuta kuin naamakirjan lasit

 
Viimeksi muokattu:
Tuo Quest 2:n Population One taitaa olla lähes 1:1 PC version kanssa, joka on siis tosi positiivinen asia, ainakin Quest2 näkökannasta. Hauskaa katsoa Population one videoita vuodelta 2018 jolloin graffat oli huippuluokkaa ja kehittäjät puhuvat RTX tuesta yms. Ja yks kaks Quest rahat silmissä heittivät kovan työn roskikseen ja laskivat graffat mobiilitasolle. Mutta ei se väärin ole, ainakin pelajamäärät ovat hurjat, kiitos crossplayn. Samahan tapahtui onwardin kanssa myös, paitsi että siinä PC versio menetti suosion koska jengi oli tottunut hyvään FPS peliin ja yks kaks siitä pelistä tehtiin täysin peruna.

Vaikea päättää ostaakko tuon Population onen Oculus storesta vai Steamista:

Oculus store
+pelistä saa niin Quest version kuin myös PCVR version
-Rahat facebookille ja peli menee Oculuksen "lukittuun" kirjastoon

SteamVR
+Voi tulevaisuudessakin pelata hyvin mielin vaikka vaihtaisi Facebook/oculus tuotteesta toiseen
-Ei saa questin Standalone versiota

Vaikea uskoa että Population Onea pelattaisiin enää vuoden päästä kovinkaan aktiivisesti. Joten jos olet nyt ostanut Quest2:sen, valinnan pitäisi olla aika helppo.

Ja siis minä ostan pelini lähes aina SteamVR:stä, mutta tässä tapauksessa päätyisin kyllä Oculus store versioon. Lisäksi SteamVR pelit lisäävät VD:llä pienen performance overheadin, ja tässä pelissä voi olla etua että peli pyörii vähän jouhevammin Oculus rajapinnan kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Onko vertailukohtaa Quest2-versiolle? Onko grafiikat/tekstuurit perseestä ja ilmestyyko tynnyrit tai muut objetit yhtäkkiä 10 metrin päähän?
Ei ole vertailukohtaa. Objektien poppailua en ole huomannut kuin maassa olevissa aseissa ja tarvikkeissa jotka eivät korkealla liidellessä ainakaan loputtoman kauas näy. Ei ole häirinnyt siis minua.
 
Tuo Quest 2:n Population One taitaa olla lähes 1:1 PC version kanssa, joka on siis tosi positiivinen asia, ainakin Quest2 näkökannasta. Hauskaa katsoa Population one videoita vuodelta 2018 jolloin graffat oli huippuluokkaa ja kehittäjät puhuvat RTX tuesta yms. Ja yks kaks Quest rahat silmissä heittivät kovan työn roskikseen ja laskivat graffat mobiilitasolle. Mutta ei se väärin ole, ainakin pelajamäärät ovat hurjat, kiitos crossplayn. Samahan tapahtui onwardin kanssa myös, paitsi että siinä PC versio menetti suosion koska jengi oli tottunut hyvään FPS peliin ja yks kaks siitä pelistä tehtiin täysin peruna.

Vaikea päättää ostaakko tuon Population onen Oculus storesta vai Steamista:

Oculus store
+pelistä saa niin Quest version kuin myös PCVR version
-Rahat facebookille ja peli menee Oculuksen "lukittuun" kirjastoon

SteamVR
+Voi tulevaisuudessakin pelata hyvin mielin vaikka vaihtaisi Facebook/oculus tuotteesta toiseen
-Ei saa questin Standalone versiota


Onneksi tekivätkin questille ja muille alustoille. Tietysti, kyllähän pc versioon olisi voinut tekstuurit jäädä paremmille tasoille, tietysti sillain ettei etua tule kummallekkaan alustalle. Kyllähän tuo tuosta vielä kehittyy, nyt kun on myynytkin hyvin.
 
Epäergonomisuus tulee siitä kuinka huonosti ne toimivat vr-käytössä ja vr-lasien kanssa. Päässä pysyvyys kun heiluu lasien kanssa, korvien hikoaminen, HMD:n ottaminen pois päästä ja pistäminen takaisin päähän irrallisten kuulokkeiden kanssa, mahdollinen ylimääräinen johto jne...

No mutta siis ilman muuta BT-kuulokkeet ja esim. juoksuun ja muuhun treeniin sopivat in ear-mallit. Pysyy korvissa, ei tarvitse irroittaa kun ottaa headsetin pois päästä ja äänimaailma (etenkin matala pää) ihan eri maailmasta kuin millään integroiduilla kuulokkeilla. Toki korvien ympäri menevät olisi parasta mutta niitä jaksan lähinnä simulaattoreissa pitää.

Vähän sellainen fiilis, että nyt Kyöstin kanssa voisi jaksaa Skyrim VR:äänkin palailla kun ei ole kaapelia riesana. En tiedä miten muilla adaptaatio näihin peleihin menee mutta itellä alkaa olemaan vaistomaisia tapoja vaikkapa kääntyä nopeasti käyttäen sekä tattia, että kääntymistä samanaikaisesti ja sulkien silmät ihan hetkeksi. Nopea käännös ilman että aiheuttaa mitään huonovointisuutta.
 
No mutta siis ilman muuta BT-kuulokkeet ja esim. juoksuun ja muuhun treeniin sopivat in ear-mallit. Pysyy korvissa, ei tarvitse irroittaa kun ottaa headsetin pois päästä ja äänimaailma (etenkin matala pää) ihan eri maailmasta kuin millään integroiduilla kuulokkeilla. Toki korvien ympäri menevät olisi parasta mutta niitä jaksan lähinnä simulaattoreissa pitää.
In ear -kuulokkeet eivät sovi kaikille. Itselläni korvakäytävät ärtyvät minuuteissa. Menee aika säätämiseksi muutenkin, jos eri peleihin tarvitsee ostaa eri kuulokkeet ja niitä sitten vaihdella. Matala pää hoituu tyydyttävästi jo Odysseyn integroidulla. Luultavasti G2:n kuulokkeet tästä vielä parantaa. Jumputuskäyttöön suunnitelluista kuulokkeista en pidä lainkaan.

Edit.
Ylimääräinen vauhkoaminen pois.
 
Viimeksi muokattu:
Questeissa ja Rift S:ssä suurin ongelma itselleni on juuri kunnon OG Riftin tyyppisten kuulokkeiden puute. Nykyratkaisulla bassot = ei ole, ja se vaikuttaa tunnelmaan monissa peleissä.

Ostinpa sitten innoissani JBL:n jotkut BT-kuulokkeet, että nyt on kova setti helppoon pelailuun. Ergonomia ja asettelu Questin kanssa on ihan ok. MUTTA, en tajunnut että nykypäivänä tuo viive voi olla niin häiritsevän suuri. Käytännössä fiilis putoaa nolliin kun kunnon kiväärin lojaus tai joku muu ratkaiseva ääni tulee selvästi liian myöhään korvaan. Onneksi on vielä noi Kossit, joista voi askarrella jotkut OG Riftin tyyliset helpot läpät korville ja ilman viivettä.
 
Viimeksi muokattu:
Miettinyt Quest 2:n hankkimista vanhan Rift CV1:n tilalle. Yksi asia mikä lasien päivityksessä ylipäätään harmittaa on että silmälasien käyttäjänä uusille laseille pitäisi hankkia aina uudet linssit vahvuuksilla. En halua käyttää silmälaseja kun linssit vahvuuksilla on niin paljon mukavammat. Tuosta vaan tulee ylimääräinen n. 70€ kulu :(

Tulikin mieleen että saisikohan noita Riftille hommattuja VR-lensin linssejä jotenkin asennettua/modattua Quest 2:lle? Jollain jo kokemusta aiheesta?
 
Miettinyt Quest 2:n hankkimista vanhan Rift CV1:n tilalle. Yksi asia mikä lasien päivityksessä ylipäätään harmittaa on että silmälasien käyttäjänä uusille laseille pitäisi hankkia aina uudet linssit vahvuuksilla. En halua käyttää silmälaseja kun linssit vahvuuksilla on niin paljon mukavammat. Tuosta vaan tulee ylimääräinen n. 70€ kulu :(

Tulikin mieleen että saisikohan noita Riftille hommattuja VR-lensin linssejä jotenkin asennettua/modattua Quest 2:lle? Jollain jo kokemusta aiheesta?
Ootko ihan varma ettei ne sovi suoraan? Ainakin jotkut linssit mainostavat että sopivat rift/go/quest ja Q2 pitäs sopia Q1 linssit.
 
Questeissa ja Rift S:ssä suurin ongelma itselleni on juuri kunnon OG Riftin tyyppisten kuulokkeiden puute. Nykyratkaisulla bassot = ei ole, ja se vaikuttaa tunnelmaan monissa peleissä.

Ostinpa sitten innoissani JBL:n jotkut BT-kuulokkeet, että nyt on kova setti helppoon pelailuun. Ergonomia ja asettelu Questin kanssa on ihan ok. MUTTA, en tajunnut että nykypäivänä tuo viive voi olla niin häiritsevän suuri. Käytännössä fiilis putoaa nolliin kun kunnon kiväärin lojaus tai joku muu ratkaiseva ääni tulee selvästi liian myöhään korvaan. Onneksi on vielä noi Kossit, joista voi askarrella jotkut OG Riftin tyyliset helpot läpät korville ja ilman viivettä.
Just tuollaset kossin porta prot askartelin kiinteiksi kuulokkeiksi uuteen kyöstiin. Suosittelen.

Tuossa se postaus missä niistä hehkutan. VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 287
Viestejä
4 489 205
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom