Alyx:ssa on dynaaminen resoluutionsäätö. Voisiko linkkikaapeli lisätä sen verran kuormaa koneelle, että resoluutio pelissä putoaa? Dynaamisen resoluution huomasi hyvin, kun mun 1080ti:lla kyllä pystyi ajamaan hyvin maksimaalisia asetuksia, mutta resoluutio meni perunatasolle == suttuinen kuva. Paras kuvanlaatu olikin alemmilla kuvanlaatuasetuksilla, kun resoluutio pysyi korkeampana.Aika moni on todennut Quest 2 kanssa pelaamassa (Link kaapeli) Alyxia , että kuva on huomattavasti epätarkempi verrattuna esimerkiksi Rift S. Vaikka SDE efekti on olematon. Onko kuka huomannut saman ilmiön? Itse pääsen kunnolla kokeilemaan vasta 27.10.
Miten tämä voi olla mahdollista?Nyt on pakko sanoa, että onhan muuten paljon parempi kuvanlaatu Assetto Corsalla langattomasti VD pelatessa kuin link-kaapelilla!
Onkohan tuohon link hommaan tulossa jotain parannusta Oculukselta jossain vaiheessa?
Sehn on tiedossa että Linkkiä ei ole vielä päivitetty Quest2:lle. VD on, vaikka sekin varmasti paranee vielä.Miten tämä voi olla mahdollista?
Miten tämä voi olla mahdollista?
Nyt vasta tajusin! Ehkä? Oculus Link pukkaa PC:ltä Quest1:n 1440x1600 resoluutiota Quest2:n 1832x1920 näytöille ja sehän näyttää vielä huonommalta skaalattuna.Sehn on tiedossa että Linkkiä ei ole vielä päivitetty Quest2:lle. VD on, vaikka sekin varmasti paranee vielä.
Jos käytät Linkkiä ilman säätöjä, asia on suunnilleen kuten sanoit. Mutta Oculuksen kehittäjiltä on tullut infoa miten Linkkiä saa paremmaksi, esim. laittamalla ODT:stä resoluutioksi 3664 ja pixel per display 1.2. Mutta tämä on ykkös Questille suunnitellun Linkin viilaamista.Nyt vasta tajusin! Ehkä? Oculus Link pukkaa PC:ltä Quest1:n 1440x1600 resoluutiota Quest2:n 1832x1920 näytöille ja sehän näyttää vielä huonommalta skaalattuna.
Tämä selventää miksi en ollut vakuuttunut Quest2:sta aluksi ja tulin tännekin valittamaan että "saa nähdä myynkö Quest1:n vai Quest2:n, kun resoluutio ero on niin pieni".
Miten pirussa ne ei ole vielä tuota korjanneet?!! Luulis että tuo ois prioteetti numero 1.
EDIT: Vika onkin kai vain kuvan pakkauksessa? Tässä tänään kirjoitettua juttua ja neuvoja miten parantaa kun käytössä on Oculus Link.
Oculus Link Test Update Lets You Boost Bitrate To Fight Compression
The Oculus PC app’s latest test channel update lets you set the bandwidth used by Oculus Link. On an RTX 2070 with a USB 3 connection and Quest 2, the result was essentially indistinguishable from a “real” PC headset, at least over 15 minutes of testing. We should noteuploadvr.com
Itsekään en ole niin aktiivisesti seurannut ja ollut tietoinen näistä keskeneräisyyksistä, niin alkuun kun kokeilin vain ja ainoastaan linkin kautta PCVR (kun en saanut VD toimimaan), niin fiilis oli lähinnä pettynyt ja kuvanlaatu kaikkea muuta kuin odotin.Nyt vasta tajusin! Ehkä? Oculus Link pukkaa PC:ltä Quest1:n 1440x1600 resoluutiota Quest2:n 1832x1920 näytöille ja sehän näyttää vielä huonommalta skaalattuna.
Tämä selventää miksi en ollut vakuuttunut Quest2:sta aluksi ja tulin tännekin valittamaan että "saa nähdä myynkö Quest1:n vai Quest2:n, kun resoluutio ero on niin pieni".
Miten pirussa ne ei ole vielä tuota korjanneet?!! Luulis että tuo ois prioteetti numero 1.
EDIT: Vika onkin kai vain kuvan pakkauksessa? Tässä tänään kirjoitettua juttua ja neuvoja miten parantaa kun käytössä on Oculus Link.
Oculus Link Test Update Lets You Boost Bitrate To Fight Compression
The Oculus PC app’s latest test channel update lets you set the bandwidth used by Oculus Link. On an RTX 2070 with a USB 3 connection and Quest 2, the result was essentially indistinguishable from a “real” PC headset, at least over 15 minutes of testing. We should noteuploadvr.com
Jo eka Kyöstissä on Vive Pro tason paneelit, tuossa kakkosessa on vielä paremmat.Tässähän alkaa jo innostua. Quest 2 pitäs tulla maanantaina. 9vrk tilauksesta siis. Viikonloppuha tossa oli välissä sotkemassa. Langattomasti aijon aluksi mennä ja ilmais sisällöllä kokeilla, ennenkuin hommaan pelejä.
Omat VR kokemukset on pikseleistä jossa käynyt pelailee jokusen kerran Vive ja Vive Pro:lla. Vivellä häiritsi aijemmin tekstin suttuisuus. Piti pakopelissä mennä lähelle tekstiä, että sai selvää. Vive Pro:lla teksti olikin jo luettavaa ilman lähestymistä.
Eli odotukset on, että tekstit on Pro:n tasolla niin olen tyytyväinen. Graffojen suhteen en ole kovin vaativa, kun pelailen full HD:nä koneellakin. En ole 4K: lla itseäni vielä saastuttanut missään Tietenkin langattomuus noissa kiinnostaa, kun tuntu noi piuhat kiertyvän lenkille pelisessioissa ja oli välillä pyöriteltävä selväksi.
Ei ole Viveä koskaan ollut, joskus olen Prota testannut. Ehkä se Pro oli vielä terävämpi kuin Quest2 jos pelaa PC pelejä, mutta muistaakseni siinä erottui selvästi SDE mitä en enää kyllä juuri erota Quest2:sta. Voi olla että kun tuo Oculus Link Quest2 versio tulee, terävyyskin paranee. Desktop näkymä VD:ssä on jo tosi terävä.Eli odotukset on, että tekstit on Pro:n tasolla niin olen tyytyväinen. Graffojen suhteen en ole kovin vaativa, kun pelailen full HD:nä koneellakin. En ole 4K: lla itseäni vielä saastuttanut missään Tietenkin langattomuus noissa kiinnostaa, kun tuntu noi piuhat kiertyvän lenkille pelisessioissa ja oli välillä pyöriteltävä selväksi.
Tuo sweetspotin pienuus voi johtua myös siitä että tuo kasvomaski on hyvin jäykkä eikä kasvoja saa juurikaan painettua lähemmäs linssejä. Toivottavasti joku 3rd party puuhaaja valmistaisi joustavampia/matalampia maskeja että tämänkin saisi testattua. Tai voisihan tuota kai ilman koko maskia yrittää kokeillakkin.Quest2:sen sweet spot on aika pieni, joten jos olet Vive Prolla tai muilla laitteilla tottunut katselemaan isoa FoVia ympäriinsä, ihan siihen Quest2 ei pääse.
Välillä tuo näyttö tuntuu ikäänkuin ylivahvalta ja kirkkaalta, olen käyttänyt nyt pari päivää kokeeksi silmälasien jatko-adapteria, mulla on ne WidmoVR:n voimakkuuslinssit kiinni. Tuntuu että silmä on rauhallisempi käytön jälkeen kun etäisyttää on vähän enemmän. Toki samalla FoV pienenee.Tuo sweetspotin pienuus voi johtua myös siitä että tuo kasvomaski on hyvin jäykkä eikä kasvoja saa juurikaan painettua lähemmäs linssejä. Toivottavasti joku 3rd party puuhaaja valmistaisi joustavampia/matalampia maskeja että tämänkin saisi testattua. Tai voisihan tuota kai ilman koko maskia yrittää kokeillakkin.
Kokeilin just Go:n maskilla, se asettuu ihan hyvin kohdilleen, mutta ei omineen pysy siinä. Enivei sen avulla voi tuolla elite strapin kiristyksellä hyvin kokeilla miten tuo syvyyssäätö vaikuttaa kuvaan. Sanoisin että FoV tosiaan kasvaa, MUTTA äärimmilleen vietynä linssin/paneelin reunat rupeavat loistamaan ärsyttävästi näkökentän äärilaidalla. Myös äärilaitojen chromatic aberration on voimakkaampaa, samoten glare.Välillä tuo näyttö tuntuu ikäänkuin ylivahvalta ja kirkkaalta, olen käyttänyt nyt pari päivää kokeeksi silmälasisuojaa, mulla on ne WidmoVR:n voimakkuuslinssit kiinni. Tuntuu että silmä on rauhallisempi käytön jälkeen kun etäisyttää on vähän enemmän. Toki samalla FoV pienenee.
Hyvä kun VR puoli myy, julkaisu näyttää onnistuneelta äänekkäistä pettyneistä huolimatta. Minusta on aika mielenkiintoista että PS5 tarjoaa tuen PSVR:lle mutta uudesta ei puhuta mitään. Periaattessahan PSVR myi hyvin, mutta mitenkään kirkossa kuulutettua ei ole että PSVR2:sta edes tulisi, ainakaan kovin pian. Siksi päädyinkin PCVR puolelle kun PSVR alkoi tuntua ihan liian vanhentuneelta.Ilmeisesti Kakkos Kyösti on myynyt todella hyvin. RecRoomin tekijät arvioivat omien lataustietojensa perusteella että laitteen myynti julkaisussa on ollut 250% parempi kuin alkuperäisen Questin (joka sekin myi todella hyvin).
Olkoonkin vaikka mitä kauhuskenaarioita niin tämä on todella hyvä uutinen myös PCVR puolelle. Sillä väkisinkin tuolta valuu myös sinne kuluttajia antamaan roposiaan kehittäjille tai ainakin edes steamin statistiikkaan lisää vr-laitepenetraatiota.
Oculus Quest 2 is selling "beyond what we expected" says Facebook
Ei Sony kuitenkaan laakereillaan lepää: Sony may supply OLED panels for 'Apple Glass' and VR efforts.Hyvä kun VR puoli myy, julkaisu näyttää onnistuneelta äänekkäistä pettyneistä huolimatta. Minusta on aika mielenkiintoista että PS5 tarjoaa tuen PSVR:lle mutta uudesta ei puhuta mitään. Periaattessahan PSVR myi hyvin, mutta mitenkään kirkossa kuulutettua ei ole että PSVR2:sta edes tulisi, ainakaan kovin pian. Siksi päädyinkin PCVR puolelle kun PSVR alkoi tuntua ihan liian vanhentuneelta.
HTC:ltä on jotain tulossa A Mystery HTC VR Headset Appears In FCC Filings - VRScout
...mutta muuten näytäisi että ne varteenotettavimmat on Oculus Quest2, Valve Index ja HP Reverb G2 ja jo hinnan vuoksi Quest2 tulee kyllä myymään eniten näistä.
Apple näyttäisi kiinnostuvan enemmän AR puolesta, sinnehän on Facebookilta kans luvassa laitetta. Ihan mahdollista että Sonyn seuraava laite olisikin AR, VR:n sijaan.Quest 2 kyllä sekoitti pakkaa huolella ja varmasti muilla valmistajilla on jonkun asteisia hätäkokouksia asian tiimoilta. Kuluttajallehan on loistavaa että hinta räjäytettiin tuolle tasolle, vaikka se ei varmastikaan ole kannattavaa. Se kuitenkin on ollut aika yleinen tapa konsolimaailmassa että laitetta myydään tappiolla.
Ongelmallistahan tässä muiden kannalta on se että se tosiaan kilpailee myös PC VR lasien kanssa, minkä lisäksi pystyy toimimaan itsenäisesti ja langattomasti, mikä on huima etu!
Standalone puolen kilpailuun tulee olemaan tosi vaikea päästä mukaan tällä hetkellä. Näkisin että Apple voisi olla ainoa jolla olisi mahdollisuuksia kilpailla Facebookille, jos niin haluaisi.
PC puolellakin täytyy kyllä tuoda jotain uutta pöytään pian. Isompi FOV ja foveated rendering voisi olla asiat mitkä toisi selkeää etua.
Eikös ensi kuussa tuo HP reverb g2 pitäisi saapua ihmisille. Se vaikuttaa todella lupaavalta niin hintansa kuin muutenkin kokonaisuutensa puolesta.PC puolellakin täytyy kyllä tuoda jotain uutta pöytään pian. Isompi FOV ja foveated rendering voisi olla asiat mitkä toisi selkeää etua.
Tuossa pelkän reson ja fovin kasvattamisessa on se ongelma että se tarvii aivan järkysti paukkuja tietokoneelta. Ja loppujen lopuksi se on aika pieni porukka mikä noilla ihan highest end laitteilla leikkii. Foveated rendering olisi tosiaan seuraava isompi loikka ja miksei sitten samontein varifocal linssit jotka myös tarvitsevat katseen seurantaa. Taitaa vaan oculus olla niidenkin miniatyrisoinnin kanssa pisimmällä.Eikös ensi kuussa tuo HP reverb g2 pitäisi saapua ihmisille. Se vaikuttaa todella lupaavalta niin hintansa kuin muutenkin kokonaisuutensa puolesta.
Mutta henk kohtasesti, vaikka HP reverb g2 tarjoaisikin tarkempaa kuvaa ja isomman FOV, se ei välttämättä riitä korvaamaan Q2 virtual desktopilla koska tuo Q2 pystyy jo tarjoamaan todella tarkan kuvan hyvillä linsseillä ja kaiken lisäksi langattomasti mihin tuo reverb 2 ei pysty. Eli langattomuus > hitusen parempi kuva. Trackingihän tässä Q2 on ihan ensiluokkaista, eli lähinnä mietityttää pystyykö HP:n tracking samaan kuin Q2.
Joo G2 varmaan lienee ainoita headsettejä joka voi olla järkevä ostaa riippuen käyttötarkoituksesta ja omista mieltymyksistä. Sekin on kuitenkin aika paljon kalliimpi, mutta niille joille resoluutio on tärkeintä ja ei haittaa olla langan päässä varmasti se ykkösvaihtoehto. Eipä se Index myöskään huono ole, mutta vissiin vielä aika paljon kalliimpi. Pimax taitaa tällä hetkellä olla ainoa joka tekee isomman FOVin headsettejä, mutta en yhtään tiedä onko ne muilla osa-alueilla kilpailukykyisiä. HTC, Lenovo, Samsung nykytarjonnasta en ole oikein perillä, mutta ei ainakaan kauheasti ole uutisissa näkynyt niin vissiin ei mitään mullistavaa heilläkään ole.Eikös ensi kuussa tuo HP reverb g2 pitäisi saapua ihmisille. Se vaikuttaa todella lupaavalta niin hintansa kuin muutenkin kokonaisuutensa puolesta.
Mutta henk kohtasesti, vaikka HP reverb g2 tarjoaisikin tarkempaa kuvaa ja isomman FOV, se ei välttämättä riitä korvaamaan Q2 virtual desktopilla koska tuo Q2 pystyy jo tarjoamaan todella tarkan kuvan hyvillä linsseillä ja kaiken lisäksi langattomasti mihin tuo reverb 2 ei pysty. Eli langattomuus > hitusen parempi kuva. Trackingihän tässä Q2 on ihan ensiluokkaista, eli lähinnä mietityttää pystyykö HP:n tracking samaan kuin Q2.
Sanoin huumorilla jo vuosia sitten:" On Oculus ja muut VR laitteet."Eikös ensi kuussa tuo HP reverb g2 pitäisi saapua ihmisille. Se vaikuttaa todella lupaavalta niin hintansa kuin muutenkin kokonaisuutensa puolesta.
Mutta henk kohtasesti, vaikka HP reverb g2 tarjoaisikin tarkempaa kuvaa ja isomman FOV, se ei välttämättä riitä korvaamaan Q2 virtual desktopilla koska tuo Q2 pystyy jo tarjoamaan todella tarkan kuvan hyvillä linsseillä ja kaiken lisäksi langattomasti mihin tuo reverb 2 ei pysty. Eli langattomuus > hitusen parempi kuva. Trackingihän tässä Q2 on ihan ensiluokkaista, eli lähinnä mietityttää pystyykö HP:n tracking samaan kuin Q2.
Alkuvuodesta uutisoitiin Samsungin kehittelevän uutta headsettiä, mutta eipä ole tästä kuulunut sittemmin mitään:Joo G2 varmaan lienee ainoita headsettejä joka voi olla järkevä ostaa riippuen käyttötarkoituksesta ja omista mieltymyksistä. Sekin on kuitenkin aika paljon kalliimpi, mutta niille joille resoluutio on tärkeintä ja ei haittaa olla langan päässä varmasti se ykkösvaihtoehto. Eipä se Index myöskään huono ole, mutta vissiin vielä aika paljon kalliimpi. Pimax taitaa tällä hetkellä olla ainoa joka tekee isomman FOVin headsettejä, mutta en yhtään tiedä onko ne muilla osa-alueilla kilpailukykyisiä. HTC, Lenovo, Samsung nykytarjonnasta en ole oikein perillä, mutta ei ainakaan kauheasti ole uutisissa näkynyt niin vissiin ei mitään mullistavaa heilläkään ole.
Integroidut kuulokkeet voisi ihan suosiolla unohtaa. Suunnatut "kaiuttimet" Q2 tyyliin on ihan riittävä sekin jos noihin Odysseyn läpyköihin tyytyy ja pahimmillaan ne on kunnon kuulokkeiden tiellä eikä irroitettavissa.Alkuvuodesta uutisoitiin Samsungin kehittelevän uutta headsettiä, mutta eipä ole tästä kuulunut sittemmin mitään:
"According to the profile, Kuntzman’s latest work is founding Megadodo Simulation Games which “produces and operates D.E.C.A, a free-to-play massive multiplayer virtual reality gaming platform,” though I haven’t been able to find any external evidence of the MMO’s existence. Alongside ambitions of a VR MMO, the company apparently has also pivoted into full blown development of its own VR headset called DecaGear."DecaGear PC VR Headset Promises Face & Hip-tracking, 4.6MP Per-eye, and 2021 Launch
Recently emerging out stealth, Singapore based Deca has revealed an ambitious PC VR headset called DecaGear. With built-in face and hip-tracking, the company says the headset is designed to embrace social VR content, but also promises very high resolution displays, inside-out tracking, and even...www.roadtovr.com
Tämä nyt on ihan höpöhöpöä. Kyöstin suurimpia pettymyksiä oli sen äänentoisto (toinen pettymys oli liika etupainoisuus). Ja itselläkin Odyssey ja molempia siis käyttänyt. Ja myös erillisiä kuulokkeita GearVR:n kanssa. Ja erillisten kuulokkeiden epäkäytännöllisyys ja ergonominen haitta on suurempi kuin paremman äänenlaadun tuoma nautinto. Paras ratkaisu on siis riittävän laadukas integroitu äänentoisto.Integroidut kuulokkeet voisi ihan suosiolla unohtaa. Suunnatut "kaiuttimet" Q2 tyyliin on ihan riittävä sekin jos noihin Odysseyn läpyköihin tyytyy ja pahimmillaan ne on kunnon kuulokkeiden tiellä eikä irroitettavissa.
Oikeissa kuulokkeissa tai korvakäytävään menevissä plugeissa ei ole mitään epäergonomista. Odyssein läpykät vaan estää ensin mainittujen käytön. Ainakin siinä alkuperäismallissa. Kai ne saisi revittyä irti/sivuun mutta harva viitsi takuuta tuhota.Tämä nyt on ihan höpöhöpöä. Kyöstin suurimpia pettymyksiä oli sen äänentoisto (toinen pettymys oli liika etupainoisuus). Ja itselläkin Odyssey ja molempia siis käyttänyt. Ja myös erillisiä kuulokkeita GearVR:n kanssa. Ja erillisten kuulokkeiden epäkäytännöllisyys ja ergonominen haitta on suurempi kuin paremman äänenlaadun tuoma nautinto. Paras ratkaisu on siis riittävän laadukas integroitu äänentoisto.
Kyllä ne ainakin heilui omassa päässä enemmän kuin integroidut, jotka ei milloinkaan pääse vahingossa vaikka tippumaan. Ja johto oli ärsyttävästi tiellä. Pitkä puhelinlankajohto. Toki joku bt liitäntä olisi voinut poistaa tuon ongelman. Mutta riittävän jämäkkää päässä pysymistä kiivaammin heiluttaessa ei. Oli ihan luksusta siirtyä Odysseyn integroituihin. Mutta siis kyllä niitä erillisiä kuulokkeita varmaan ennemmin käyttäisin kuin tyytyisin Kyöstin äänenlaatuun. Vaikka tarkemmin miettiessä sillä johdolla saattoi olla iso vaikutus ajoittaisiin kuulokkeiden paikalla pysymisen ongelmiin. Eli pitäisi joskus kokeilla laadukkailla langattomilla.Oikeissa kuulokkeissa tai korvakäytävään menevissä plugeissa ei ole mitään epäergonomista. Odyssein läpykät vaan estää ensin mainittujen käytön. Ainakin siinä alkuperäismallissa. Kai ne saisi revittyä irti/sivuun mutta harva viitsi takuuta tuhota.
Epäergonomisuus tulee siitä kuinka huonosti ne toimivat vr-käytössä ja vr-lasien kanssa. Päässä pysyvyys kun heiluu lasien kanssa, korvien hikoaminen, HMD:n ottaminen pois päästä ja pistäminen takaisin päähän irrallisten kuulokkeiden kanssa, mahdollinen ylimääräinen johto jne...Oikeissa kuulokkeissa tai korvakäytävään menevissä plugeissa ei ole mitään epäergonomista. Odyssein läpykät vaan estää ensin mainittujen käytön. Ainakin siinä alkuperäismallissa. Kai ne saisi revittyä irti/sivuun mutta harva viitsi takuuta tuhota.
Mikä oli vanha reititin jos saa kysyä?Quest 2 sai kaverikseen tänään Wi-Fi 6 reitittimen.
Jouduin vanhalla purkilla pudottamaan streaming raten alle 80Mbs, joten saas nähdä kuinka paljon korkeammilla lukemilla ja tarkemmalla pärjää. Tänään illalla testit!
Onko vertailukohtaa Quest2-versiolle? Onko grafiikat/tekstuurit perseestä ja ilmestyyko tynnyrit tai muut objetit yhtäkkiä 10 metrin päähän?Kylläpä onkin jalat hellänä ku on Population: Onea tahkonnut jonkun tunnin tässä eilen ja tänään. En ole battle royaleja hirveesti pelannu, eikä ne flätiltä oikein oo kiinnostanutkaan, mutta nyt tämä on tuntunut koukuttavalta. Quest 2 käytössä ja langattomuus on mielestäni tämän kaltaisissa peleissä kyllä todella hyvä!
Varmaanki sillon höyryn puolelle jos mietit edes omistavasi tulevaisuudessa muuta kuin naamakirjan lasitTuo Quest 2:n Population One taitaa olla lähes 1:1 PC version kanssa, joka on siis tosi positiivinen asia, ainakin Quest2 näkökannasta. Hauskaa katsoa Population one videoita vuodelta 2018 jolloin graffat oli huippuluokkaa ja kehittäjät puhuvat RTX tuesta yms. Ja yks kaks Quest rahat silmissä heittivät kovan työn roskikseen ja laskivat graffat mobiilitasolle. Mutta ei se väärin ole, ainakin pelajamäärät ovat hurjat, kiitos crossplayn. Samahan tapahtui onwardin kanssa myös, paitsi että siinä PC versio menetti suosion koska jengi oli tottunut hyvään FPS peliin ja yks kaks siitä pelistä tehtiin täysin peruna.
Vaikea päättää ostaakko tuon Population onen Oculus storesta vai Steamista:
Oculus store
+pelistä saa niin Quest version kuin myös PCVR version
-Rahat facebookille ja peli menee Oculuksen "lukittuun" kirjastoon
SteamVR
+Voi tulevaisuudessakin pelata hyvin mielin vaikka vaihtaisi Facebook/oculus tuotteesta toiseen
-Ei saa questin Standalone versiota
Vaikea uskoa että Population Onea pelattaisiin enää vuoden päästä kovinkaan aktiivisesti. Joten jos olet nyt ostanut Quest2:sen, valinnan pitäisi olla aika helppo.Tuo Quest 2:n Population One taitaa olla lähes 1:1 PC version kanssa, joka on siis tosi positiivinen asia, ainakin Quest2 näkökannasta. Hauskaa katsoa Population one videoita vuodelta 2018 jolloin graffat oli huippuluokkaa ja kehittäjät puhuvat RTX tuesta yms. Ja yks kaks Quest rahat silmissä heittivät kovan työn roskikseen ja laskivat graffat mobiilitasolle. Mutta ei se väärin ole, ainakin pelajamäärät ovat hurjat, kiitos crossplayn. Samahan tapahtui onwardin kanssa myös, paitsi että siinä PC versio menetti suosion koska jengi oli tottunut hyvään FPS peliin ja yks kaks siitä pelistä tehtiin täysin peruna.
Vaikea päättää ostaakko tuon Population onen Oculus storesta vai Steamista:
Oculus store
+pelistä saa niin Quest version kuin myös PCVR version
-Rahat facebookille ja peli menee Oculuksen "lukittuun" kirjastoon
SteamVR
+Voi tulevaisuudessakin pelata hyvin mielin vaikka vaihtaisi Facebook/oculus tuotteesta toiseen
-Ei saa questin Standalone versiota
Ei ole vertailukohtaa. Objektien poppailua en ole huomannut kuin maassa olevissa aseissa ja tarvikkeissa jotka eivät korkealla liidellessä ainakaan loputtoman kauas näy. Ei ole häirinnyt siis minua.Onko vertailukohtaa Quest2-versiolle? Onko grafiikat/tekstuurit perseestä ja ilmestyyko tynnyrit tai muut objetit yhtäkkiä 10 metrin päähän?
Tuo Quest 2:n Population One taitaa olla lähes 1:1 PC version kanssa, joka on siis tosi positiivinen asia, ainakin Quest2 näkökannasta. Hauskaa katsoa Population one videoita vuodelta 2018 jolloin graffat oli huippuluokkaa ja kehittäjät puhuvat RTX tuesta yms. Ja yks kaks Quest rahat silmissä heittivät kovan työn roskikseen ja laskivat graffat mobiilitasolle. Mutta ei se väärin ole, ainakin pelajamäärät ovat hurjat, kiitos crossplayn. Samahan tapahtui onwardin kanssa myös, paitsi että siinä PC versio menetti suosion koska jengi oli tottunut hyvään FPS peliin ja yks kaks siitä pelistä tehtiin täysin peruna.
Vaikea päättää ostaakko tuon Population onen Oculus storesta vai Steamista:
Oculus store
+pelistä saa niin Quest version kuin myös PCVR version
-Rahat facebookille ja peli menee Oculuksen "lukittuun" kirjastoon
SteamVR
+Voi tulevaisuudessakin pelata hyvin mielin vaikka vaihtaisi Facebook/oculus tuotteesta toiseen
-Ei saa questin Standalone versiota
No mutta siis ilman muuta BT-kuulokkeet ja esim. juoksuun ja muuhun treeniin sopivat in ear-mallit. Pysyy korvissa, ei tarvitse irroittaa kun ottaa headsetin pois päästä ja äänimaailma (etenkin matala pää) ihan eri maailmasta kuin millään integroiduilla kuulokkeilla. Toki korvien ympäri menevät olisi parasta mutta niitä jaksan lähinnä simulaattoreissa pitää.Epäergonomisuus tulee siitä kuinka huonosti ne toimivat vr-käytössä ja vr-lasien kanssa. Päässä pysyvyys kun heiluu lasien kanssa, korvien hikoaminen, HMD:n ottaminen pois päästä ja pistäminen takaisin päähän irrallisten kuulokkeiden kanssa, mahdollinen ylimääräinen johto jne...
In ear -kuulokkeet eivät sovi kaikille. Itselläni korvakäytävät ärtyvät minuuteissa. Menee aika säätämiseksi muutenkin, jos eri peleihin tarvitsee ostaa eri kuulokkeet ja niitä sitten vaihdella. Matala pää hoituu tyydyttävästi jo Odysseyn integroidulla. Luultavasti G2:n kuulokkeet tästä vielä parantaa. Jumputuskäyttöön suunnitelluista kuulokkeista en pidä lainkaan.No mutta siis ilman muuta BT-kuulokkeet ja esim. juoksuun ja muuhun treeniin sopivat in ear-mallit. Pysyy korvissa, ei tarvitse irroittaa kun ottaa headsetin pois päästä ja äänimaailma (etenkin matala pää) ihan eri maailmasta kuin millään integroiduilla kuulokkeilla. Toki korvien ympäri menevät olisi parasta mutta niitä jaksan lähinnä simulaattoreissa pitää.