VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Half-Life: Alyx (Save 25% on Half-Life: Alyx on Steam) on myynnissä 25% alennuksella ja tuo on se halvin hinta millä tota on myyty. Vähän tekisi mieli ostaa tuo valmiiksi jo, toki tarvitsen kyllä eka uuden PC:n ja VR-lasit ennen kun tuota voisi kokeilla...

Itsekin huomasin tuon ja ajattelin tarttua tarjoukseen. Onhan tuossa käsittääkseni 14 päivän ja parin pelitunnin palautusoikeus, jos ei omalla vaatimattomalla PC:llä pelitä tarpeeksi hyvin. On muuten Saints&Sinnerskin tarjouksessa. Yritin vähän katsella, mitä olisko järkevämpi vain Steamistä nuo pelit mitkä nyt saa sieltä ostaa, eikä maksella Oculus-kaupan ryöstöhintoja. Tietenkin varmemmin se peli pyörii Oculus-versiona.
 
Itsekin huomasin tuon ja ajattelin tarttua tarjoukseen. Onhan tuossa käsittääkseni 14 päivän ja parin pelitunnin palautusoikeus, jos ei omalla vaatimattomalla PC:llä pelitä tarpeeksi hyvin. On muuten Saints&Sinnerskin tarjouksessa. Yritin vähän katsella, mitä olisko järkevämpi vain Steamistä nuo pelit mitkä nyt saa sieltä ostaa, eikä maksella Oculus-kaupan ryöstöhintoja. Tietenkin varmemmin se peli pyörii Oculus-versiona.

Itse asiassa HLA pyörii minulla esim. Virtual Desktopin 90hz moodissa todella nätisti (Ryzen 7 3700x +2070S). No Mans Sky, Fallout ja modattu Skyrim pätkivät, eli HLA on varsin hyvin optimoitu peli.
 
Itse asiassa HLA pyörii minulla esim. Virtual Desktopin 90hz moodissa todella nätisti (Ryzen 7 3700x +2070S). No Mans Sky, Fallout ja modattu Skyrim pätkivät, eli HLA on varsin hyvin optimoitu peli.

Jep, itsellä nVidian 2060 ja Alyx toimii erinomaisesti 90 FPS, todella hyvin optimoitu peli. Tässä parin viikon sisällä No Man Sky tulee saamaan aika ison päivityksen ja pitäisi sisältää paljon optimointeja, toivottavasti tän saisi sitten toimimaan sulavasti myös.
 
Itse asiassa HLA pyörii minulla esim. Virtual Desktopin 90hz moodissa todella nätisti (Ryzen 7 3700x +2070S). No Mans Sky, Fallout ja modattu Skyrim pätkivät, eli HLA on varsin hyvin optimoitu peli.
Jep, itsellä nVidian 2060 ja Alyx toimii erinomaisesti 90 FPS, todella hyvin optimoitu peli. Tässä parin viikon sisällä No Man Sky tulee saamaan aika ison päivityksen ja pitäisi sisältää paljon optimointeja, toivottavasti tän saisi sitten toimimaan sulavasti myös.
Alyx muuten muuttaa lennossa resoluution tarkkuutta, jos meinaa mennä alle virkistystaajuuden, joten pyöriihän se hyvin. Grafiikan taso vaan muuttuu.
Dynamic resolution.
 
Alyx muuten muuttaa lennossa resoluution tarkkuutta, jos meinaa mennä alle virkistystaajuuden, joten pyöriihän se hyvin. Grafiikan taso vaan muuttuu.
Dynamic resolution.

Jaa-a, en ole huomannut että grafiikat muuttuis ja GPU käyttöaste on noin 50% Alyxia pelaillessa. Pelaan medium asetuksilla. Alyxissa low vs high on pieni ero, tuosta löytyy vertailuja youtubesta.
 
Alyx muuten muuttaa lennossa resoluution tarkkuutta, jos meinaa mennä alle virkistystaajuuden, joten pyöriihän se hyvin. Grafiikan taso vaan muuttuu.
Dynamic resolution.

Olen tietoinen tästä mutta resoluutio on silti pirun hyvällä tasolla vrt. Fallout, Skyrim modeilla jne. Kyllä tämä on hyvin tehty peli.
 
Prossu tuntuu Alyxissä vaikuttavan aika paljon. 4/4 prossulla oli välillä melkoista diashowta. Nyt 6/12 prossulla toimii sulavasti.
 
Se vaati vähän ekstra steppejä mutta toimii kyllä. Missä jumitat? Siinä pitää ensin pelin asetuksista laittaa toggle VR ja sen jälkeen VD:n menusta switch to VR
Ongelmana on se että se ei mene VR moodiin togglella. Ja muistaakseni kokeilin tuota switch to VR. Linkillä SWS kyllä toimii. Näköjään jossain oli ohjeena että täytyy ensin task managerista tappaa ne kolme Oculus servicen prosessia. Pitääpä kokeilla, on muitakin oculus SDK:ta tukevia pelejä jotka ei ole vielä toimineet minulla VD:ssä.

Toimisko tuo manuaalinen tapa pakottaa VD injektori eli klikkaa task barista oikealla napilla sitä kuvaketta ja valitsee "Launch Game..." ja sitten hakee sen exe-filen?

On tuo Quest 2 350 euron hinnalla todella houkutteleva vaihtoehto CV1:n korvaajaksi. Sitten taas tuo Facebook rekisteröinti ei oikein innosta. Vielä kuitenkin CV1 on hyvä laite, Alyx näyttää hyvältä tälläkin. Ja toisaalta en mielellään luovu näin hyvästä integroidusta äänentoistosta.
Star Wars: Squadrons oli oikeastaan ensimmäinen peli jossa tuntuu että reso loppuu pahasti kesken. Kumma että esimerkiksi Elite: Dangerous ei tunnu liian epäselvältä.

Yksi mikä noista varhaisista on muuttunut merkittävästi on sen hiton kanaverkkoefektin katoaminen. Se jotenkin aina rikkoi omaa immersiotani kun maiseman sijaan katse tarkentui pikseliväleihin. Loistaa täysin poissaoloaan Q2:ssa :)
 
Toimisko tuo manuaalinen tapa pakottaa VD injektori eli klikkaa task barista oikealla napilla sitä kuvaketta ja valitsee "Launch Game..." ja sitten hakee sen exe-filen?

Vähän epäilen että tämäkään auttaa, koska pelihän ei silti käynnisty suoraan VR moodissa, mutta täytynee kokeilla. Kaikki muut keinot onkin jo kokeiltu. Sinänsä ongelma ei ole mahdoton, koska tätä pelataan istualteen ja saa nyky Linkinkin kautta tämän näyttämään oikein hyvältä. Mutta 90hz olisi kiva kokeilla.
 
Tuossa on jonkun tekemä listaus muistakin Steamin alennuksessa olevista VR peleistä. Sattuuko jollain olemaan jotain lisäkommentteja, varsinkin mitkä olisi "pakko-ostoksia"? Kai sitä kuitenkin pitää ostaa noita nyt tässä valmiiksi kun halvalla saa :D
Näistä varmaan olisi syytä keskustella tuolla pelipuolen vr-pelit ketjussa.
 
Quest 2 on ilmeisesti jailbreak tuloillaan. Kaikki facebook riippuvuudet saa pois
 
Auttakees. Mulla on Lenovo exploler, pari kk seissyt hyllyssä ja nyt ei lähde toimimaan. Herjaa, että tarkista hdmi-johdon yhteys. Poistettu mixed reality, päivitetty windows, poistettu ohjaimet sekä visiiri ajureineen, myös laitehallinnan kautta. Päivitetty myös USB:n ja BT:n ajurit. Mutta aina tulee toi sama herja "Check your headset display cable to make sure it is plugged in correctly."

Kokeiltu eri usb-portteja, bootattu kymmenen kertaa piuhat kiinni ja irti, ms:n kaikki ohjeiden toimenpiteet on käyty läpi. Näyttiksessä vain yksi hdmi. Onko vielä jotain mitä vois yrittää? Ei ole toista konetta, jolla testata visiirejä.
Perkl, kissa oli näemmä yhdestä kohtaa purrut johdon poikki. Onko Oculus nyt ainoa langaton vaihtoehto, en ole kummemmin seuraillut asiaa?
 
Oletteko jostain ladanneet/vuokranneet 3D elokuvia Quest 2 tai steam VR alustoilla, koitin Bigscreen betalla mutta ei näköjään ole tuettu suomessa.
 
Osaisiko joku sanoa mihin vaikuta Oculus Debug Tool asetuksissa Bypass Proxyity Sensor Check on/of ?? Nimittäin en huomaa mitään vaikutusta Pixel Per Display Pixel Override arvojen säätöissä. Kuvassa ei eroa onko asetus o tai 1.5? Pelaan Oculuse original Link kaapelilla Quest 2, pelit Alyx ja Skyrim.
Oculus Link asetukset ovat: Distortion Curvature - LOW, Encode Reslution Width -3664,
Encode Bitrate(Mbps) - 500
Mikä asetus on pielessä, että ei vaikutusta Pixel Per Display Pixel Override arvoilla?
 
Osaisiko joku sanoa mihin vaikuta Oculus Debug Tool asetuksissa Bypass Proxyity Sensor Check on/of ?? Nimittäin en huomaa mitään vaikutusta Pixel Per Display Pixel Override arvojen säätöissä. Kuvassa ei eroa onko asetus o tai 1.5? Pelaan Oculuse original Link kaapelilla Quest 2, pelit Alyx ja Skyrim.
Oculus Link asetukset ovat: Distortion Curvature - LOW, Encode Reslution Width -3664,
Encode Bitrate(Mbps) - 500
Mikä asetus on pielessä, että ei vaikutusta Pixel Per Display Pixel Override arvoilla?

Proximity sensori pois päältä se näyttö ei sammu vaikka lasit on pois päästä. Tuo pixel juttu ei toimi välttämättä oikein, jos peli ei käytä OculusSDK suoraan ja välissä on SteamVR, joka muuttaa vastaavia juttuja lennossa, esim jos dynamic resolution tms oli päällä. Mikä näyttis sulla oli, kun nuo arvot vaativat melkoiset tehot ja tehojen loppuessa juttuja skaalataan just alas?
 
Perkl, kissa oli näemmä yhdestä kohtaa purrut johdon poikki. Onko Oculus nyt ainoa langaton vaihtoehto, en ole kummemmin seuraillut asiaa?

Ei se ainoa ole, mutta huomioiden hinnan, varmaankin järkevin. HTC:lle saa kans langattoman yhteyden mutta alle tonnin on vaikea saada koko pakwttia kasaan.
 
Proximity sensori pois päältä se näyttö ei sammu vaikka lasit on pois päästä. Tuo pixel juttu ei toimi välttämättä oikein, jos peli ei käytä OculusSDK suoraan ja välissä on SteamVR, joka muuttaa vastaavia juttuja lennossa, esim jos dynamic resolution tms oli päällä. Mikä näyttis sulla oli, kun nuo arvot vaativat melkoiset tehot ja tehojen loppuessa juttuja skaalataan just alas?
Joo, olet varmasti oikeassa. Olen näissä asioissa pihalla kuin lumiukko. Rift S käytössä huomasin heti Display Pixel Override säätöissä eron kuvanlaadussa . Quest 2 eroa en huomaa. Yritän vaan selvittä mistä tämä johtuu. PC on heikko: cpu 6700K 4400Hz ja gpu gtx 980 Ti. Kuvanlaatu on kuitenkin yllättävän hyvä (Link)!
Mistä ja miten säädetään dynamic resolution arvoja on/of? Pelaan Qest2 ja Steam pelit: Alyx ja Skyrim.
 
Viimeksi muokattu:
Osaisiko joku sanoa mihin vaikuta Oculus Debug Tool asetuksissa Bypass Proxyity Sensor Check on/of ?? Nimittäin en huomaa mitään vaikutusta Pixel Per Display Pixel Override arvojen säätöissä. Kuvassa ei eroa onko asetus o tai 1.5? Pelaan Oculuse original Link kaapelilla Quest 2, pelit Alyx ja Skyrim.
Oculus Link asetukset ovat: Distortion Curvature - LOW, Encode Reslution Width -3664,
Encode Bitrate(Mbps) - 500
Mikä asetus on pielessä, että ei vaikutusta Pixel Per Display Pixel Override arvoilla?

Muistaakseni viimeisin beta päivitys oli sillä tavoin rikki että ainakaan tuolla encode resolutionilla ei ollut merkitystä vaan se oli vakio 2352 tms., joten voi olla että koska encode resolution on jo ”maksimissa”, niin pixel per display erokaan ei erotu jos 1.2 tekee jo parhaan mahdollisen kuvan tuosta resoluutiosta.

Jatkoin siksi ei-beta version käyttämistä ja itse saan todella hyvän kuvan SWS:ään kun käytän resolution 2784 ja pixel per display 1.3. 3664 ja 1.2 ei anna minulle yhtä terävää, nykimätöntä kuvaa.
 
- Pixel density vaikuttaa vain Oculus peleihin. Joissain peleissä sitä voi vaihtaa lennosta, mutta aika usein peli pitää käynnistää uudestaan.
- Steamin asetuksen nimi on resolution per eye. Skaala on eri kuin Oculuksella eli Steamin 200% = Oculus 1.41 eli Oculuksen piksel density on neliöjuuri Steamin prosentit jaettuna sadalla.
- Encode resolutionin nostaminen pitäisi toimia uusimalla betalla, mutta se vaikuttaa vasta kun Oculus servicen käynnistää uudestaa Oculus PC softasta: settings, beta, restart oculus.
 
- Pixel density vaikuttaa vain Oculus peleihin. Joissain peleissä sitä voi vaihtaa lennosta, mutta aika usein peli pitää käynnistää uudestaan.
- Steamin asetuksen nimi on resolution per eye. Skaala on eri kuin Oculuksella eli Steamin 200% = Oculus 1.41 eli Oculuksen piksel density on neliöjuuri Steamin prosentit jaettuna sadalla.
- Encode resolutionin nostaminen pitäisi toimia uusimalla betalla, mutta se vaikuttaa vasta kun Oculus servicen käynnistää uudestaa Oculus PC softasta: settings, beta, restart oculus.
Mutta, miten Display Pixel Override vaikutti kuitenkin Oculus Rift S tapauksessa? Pelasin myös silloin Steam VR pelejä: Alyx ja Skyrim? Steam kuva asetuksin en ole koskenut.
 
Mutta, miten Display Pixel Override vaikutti kuitenkin Oculus Rift S tapauksessa? Pelasin myös silloin Steam VR pelejä: Alyx ja Skyrim? Steam kuva asetuksin en ole koskenut.
Jos steamissa oleva peli käyttää OculusSDK:ta niin silloin se vaikuttaa, mutta Alyx ei käytä, joten ainakin siinä sen ei pitäisi vaikuttaa mitään.
 
- Encode resolutionin nostaminen pitäisi toimia uusimalla betalla, mutta se vaikuttaa vasta kun Oculus servicen käynnistää uudestaa Oculus PC softasta: settings, beta, restart oculus.
Jos steamissa oleva peli käyttää OculusSDK:ta niin silloin se vaikuttaa, mutta Alyx ei käytä, joten ainakin siinä sen ei pitäisi vaikuttaa mitään.

Sinänsä jännä kun SWS Epic store käyttää Oculus SDK:ta, mutta siitä huolimatta SWS näyttää toimivan minulla paremmin 2784 ja 1.3 kuin 3664 1.2 asetuksella, vaikka Quest2:ssa pitäisi kyllä olla potkua 3664 decodeen, jos Oculuksen kehittäjäkin sitä suosittelee kokeiltavaksi. Laitteistona Ryzen 7 3700X ja 2070 super.

Taidan suosiolla odotella seuraavia virallisia Linkin versioita, ainakaan itse en saanut tuosta betasta niin toimivaa ulos mitä virallisesta, vaikka se vanhempi versio onkin.
 
Yllättävän hyvin toimi tuo Quest 2 käsien/sormien seuranta kun testasin kotinäkymässä mutta kun jonkun appin käynnistää niin joutuu ohjaimiin vaihtamaan.. Aika turha toiminto jos sitä ei voi missään käyttää.
 
Yllättävän hyvin toimi tuo Quest 2 käsien/sormien seuranta kun testasin kotinäkymässä mutta kun jonkun appin käynnistää niin joutuu ohjaimiin vaihtamaan.. Aika turha toiminto jos sitä ei voi missään käyttää.
Huomasin saman, esim. Waltz of the Wizardissa käyttökelvoton. Oisko tuossa joku eri tunnistustapa käytössä, sen verran iso ero?
 
@Sampsa @Juha Kokkonen @mehari ja muut testaajat.

Jokohan aika olisi kypsä VR-laitteiden vertailuun? Quest 2 vaikuttaisi "räjäyttäneen" VR-suosion, joten voisin kuvitella ajan olevan kypsä ko. artikkelille, tuon suosio kun on huhujen mukaan saanut myös pelinkehittäjät liikkeelle, eli voisi olettaa että jatkossa VR-peleihin tullaan panostamaan entistä enemmän.

Testiin nuo tän hetken suosituimmat VR-laitteet, eli Valve Index, HP Reverb G2, Quest 2 ja HTC Vive Cosmos (korjatkaa jos joku olennainen jäi).

Mitä mieltä VR-kansa ja löytyykö yleensäkin tällaiselle artikkelille kiinnostusta? Toki noita löytyy ulkomaisilta sivustoilta, mutta suomalaiselle yleisölle suunnattua laajempaa artikkelia ei taida löytyä?
 
Aika vähänlaisesti on suorituskykylukemia VR-pelien osalta edes lontooksi, joten niitä kyllä kiinnostaisi nähdä.

Erityisesti AMD:n tilanne VR-suorituskyvyn osalta on itselle täysi kysymysmerkki. Nvidialla on vissiin myös jotain VRSS-tekniikkaa yms. jonka vaikutus on jäänyt aika epäselväksi.

VR:n osalta on myös aika vaikea hahmottaa kaikkia näitä resoluutiokikkailuja joita on ympätty itse peleihin, näytönohjaimen ajureihin ja oculuksen/Steamin alustoihin sen verran ettei ole välillä mitään käsitystä mikä se lopullinen reso pelissä oikein on ja paljonko laskettavaa näyttikselle kertyy.
 
Ongelma testissä tietenkin se, ettei 'tän hetken suosituimmista VR-laitteista' yhtä ole vielä edes julkaistu? Reverb G2:ta tietenkin tarkoitan (...ja odotan...).
 
Ongelma testissä tietenkin se, ettei 'tän hetken suosituimmista VR-laitteista' yhtä ole vielä edes julkaistu? Reverb G2:ta tietenkin tarkoitan (...ja odotan...).
Eikös tuon toimitukset jo alkaneet? Toki tuo mukaan, kuten tuossa jo mainitsinkin.
 
Tässä kuussa toimitukset alkavat, mutta eipä toistaiseksi ole käytännössä näkynyt (toki siis kuukauden ensimmäinen päivä).
 
@Sampsa @Juha Kokkonen @mehari ja muut testaajat.

Jokohan aika olisi kypsä VR-laitteiden vertailuun? Quest 2 vaikuttaisi "räjäyttäneen" VR-suosion, joten voisin kuvitella ajan olevan kypsä ko. artikkelille, tuon suosio kun on huhujen mukaan saanut myös pelinkehittäjät liikkeelle, eli voisi olettaa että jatkossa VR-peleihin tullaan panostamaan entistä enemmän.

Testiin nuo tän hetken suosituimmat VR-laitteet, eli Valve Index, HP Reverb G2, Quest 2 ja HTC Vive Cosmos (korjatkaa jos joku olennainen jäi).

Mitä mieltä VR-kansa ja löytyykö yleensäkin tällaiselle artikkelille kiinnostusta? Toki noita löytyy ulkomaisilta sivustoilta, mutta suomalaiselle yleisölle suunnattua laajempaa artikkelia ei taida löytyä?

Tähän vielä kun saisi näytönohjainten ja prosessorien vaikutuksesta kokemuksen sulavuuteen ihan numeerista niin :tup:
 
Tähän vielä kun saisi näytönohjainten ja prosessorien vaikutuksesta kokemuksen sulavuuteen ihan numeerista niin :tup:

Toisesta threadista poimittuna joku tän tyyppinen sopisi io-techiin: Ampere vs Turing - the RTX 3080 vs. the RTX 2080 Ti benchmarked
Vielä jos tossa testaisi eri headsetit ja vertailisi Nvidiaa ja AMD:tä uusilla näyttiksillä. Toisaalta tuommoinen testi vaatii varmasti hieman laajempaa VR-perehtymistä ja menee niin työlääksi ettei nouse ihan prioriteettilistan kärkeen. Muutenkin juuri loppuneen techtoberin jälkeen riittää varmaan muutakin testattavaa jouluun asti.
 
Tästä vr testaamisesta oli jo jonkin verran puhetta viime viikolla ja ylläpito totesi että omaavat toistaiseksi vain yhdet lasit mutta ajatus hyvä ja laitetaan korvan taakse.

 
VR pelaajan kannalta tulevat AMD:n näyttikset ovat mielenkiintoiset. AMD:n toimivuus VR käytössä on ollut vähän so-so, ymmärtääkseni Nvidia on ollut paremmin toimiva esim. Virtual Desktopissa.

Mutta uusissa malleissa AMD tuntuu alkutietojen mukaan repivän tehoeroa Nvidiaan juurikin ei-RT käytössä, ja RT:tä ei taideta vielä VR:ssä hyödyntää.

Eiköhän nlita tuloksia ala ilmaantua, ainakin 5700XT ja 2070 superista löytyi netistä VR vertailua. Yleensä noita ongelmia löytää parhaiten keskustelufoorumeilta kun tietyn omistavat purnaavat, joten kyllä testeille käyttöä olisi.
 
Yllättävän hyvin toimi tuo Quest 2 käsien/sormien seuranta kun testasin kotinäkymässä mutta kun jonkun appin käynnistää niin joutuu ohjaimiin vaihtamaan.. Aika turha toiminto jos sitä ei voi missään käyttää.

Oculus ei ole kovin kauaa vielä hyväksyny noita käsiä kaupan julkaisuissa ja niiden tuki vaatii kehittäjiltä aina päivityksen, koska kädet ei voi mitenkään automaattisesti korvata kaikkia nappeja.

Huomasin saman, esim. Waltz of the Wizardissa käyttökelvoton. Oisko tuossa joku eri tunnistustapa käytössä, sen verran iso ero?

Hmm tuohon peliin tehtiin juuri erikseen käsille tuki ja toimii mainiosti siinä siten, että olen jopa käyttänyt sitä demopelinä elixirin kanssa näille ihmisille, jotka ohjaimia kammoksuvat
 
SideQuestissä oleva Cubism demo on kanssa aika hyvä käsiohjauksella. Mutta ei taida olla vielä samaa tukea virallisessa rellussa. Ostan kyl heti kun se tulee siihe. Kyseessä on siis tuollainen 3d palapeli missä kasataan paloista tietyn mallinen lopputulos. Aika minimalistinen gameloop mutta hyvin rentouttava kuitenkin.
 
Hmm tuohon peliin tehtiin juuri erikseen käsille tuki ja toimii mainiosti siinä siten, että olen jopa käyttänyt sitä demopelinä elixirin kanssa näille ihmisille, jotka ohjaimia kammoksuvat
Täytyypäs perehtyä onko kenties kattovalo häiriöksi joka on pelipaikan yläpuolella, kai tuon siis pitäisi toimia paremmin kuin mulla viimeksi.
 
Onkohan noissa oculus quest 2 64gb laseissa gigantissa pitkät jonotus ajat? Verkkokauppa ja Dustin ei ota enää ota edes uusia tilauksia vastaan ja nyt ainoastaan gigantti enää. Mitä eilen katoin niin Dustinissa oli eilen vielä joku 50kpl jäljellä mutta en raaskinu ostaa kun myy kalliimmalla.
 
Onkohan noissa oculus quest 2 64gb laseissa gigantissa pitkät jonotus ajat? Verkkokauppa ja Dustin ei ota enää ota edes uusia tilauksia vastaan ja nyt ainoastaan gigantti enää. Mitä eilen katoin niin Dustinissa oli eilen vielä joku 50kpl jäljellä mutta en raaskinu ostaa kun myy kalliimmalla.
Lykkäsin tuon 64Gb oculus.comissa ostoskoriin ja sanoi "Arvioitu toimitusaika Wednesday, November 25 ". Hintaa 349e
 
Onkohan noissa oculus quest 2 64gb laseissa gigantissa pitkät jonotus ajat? Verkkokauppa ja Dustin ei ota enää ota edes uusia tilauksia vastaan ja nyt ainoastaan gigantti enää. Mitä eilen katoin niin Dustinissa oli eilen vielä joku 50kpl jäljellä mutta en raaskinu ostaa kun myy kalliimmalla.

Kaipa ne "saapuu varastoon" arviot sivuilla suunnilleen pitää toivottavasti kutinsa. Itse tilasin Gigantista 19.10, ei ole vielä kuulunut siitä mitään, tuolloin luki sivuilla että saapuu varastoon 3.11.
 
Kaipa ne "saapuu varastoon" arviot sivuilla suunnilleen pitää toivottavasti kutinsa. Itse tilasin Gigantista 19.10, ei ole vielä kuulunut siitä mitään, tuolloin luki sivuilla että saapuu varastoon 3.11.

Täällä oli tilaus sisällä suunnilleen samoihin aikoihin ja sain Gigantilta viestin(25.10), että tuo 3.11 toimitus viivästyy ja uusi olisi Ti 17.11.
Tuossa voi olla muutama päivä extraa, koska tilasin liikkeestä noudettavaksi.
 
25.10 tilasin Oculukselta ja nyt keskiviikkona pitäisi saapua. Viime viikolla katsoin vielä Oculuksen kaupasta, että lupailivat uusille tilauksille toimitusta marraskuun alkupuolelle, mutta kaipa niilläkin alkaa olla vähissä. Ehkä suomen jälleenmyyjillä vielä heikommin tiedossa tavaraa.
 
Pikkuveli innostui omasta Quest 2:sta niin että meni vanhemmille joululahjalistalle kun eilen kävin demoamassa, käskin vanhempien tilata heti että saisi varmasti jouluksi.
 
Ongelma testissä tietenkin se, ettei 'tän hetken suosituimmista VR-laitteista' yhtä ole vielä edes julkaistu? Reverb G2:ta tietenkin tarkoitan (...ja odotan...).
Tilasitko reverbit mistä?

Itsellä on tilauksessa verkkiksen kautta, mutta ei ole ainakaan toistaiseksi tullut mitään tietoja.
 
Tilasitko reverbit mistä?

Itsellä on tilauksessa verkkiksen kautta, mutta ei ole ainakaan toistaiseksi tullut mitään tietoja.

Tuolta saksanmaan Bestwaresta taitaa tilaus olla. Syyskuun alussa tuli ilmoitus, että toimituksen pitäisi tapahtua lokakuun lopulla. Odotellaan.
 
Tästä vr testaamisesta oli jo jonkin verran puhetta viime viikolla ja ylläpito totesi että omaavat toistaiseksi vain yhdet lasit mutta ajatus hyvä ja laitetaan korvan taakse.


Laseja löytyy mukavasti. Voinko olla avuksi?
 
Mitenkäs vr ympäristössä tai peleissä saa säädettyä pelaajan pituutta? Esimerkiksi kun 120cm tyttäreni pelaa, tietyissä peleissä hänellä on vaikeuksia nähdä ja ylettää toimintoihin, kuten oikeassakin elämässä, mutta vr ympäristössä ei oikein viitsisi jakkaraa hakea. Kuvakulman nollaaminen ei auta pituuteen.

Toinen on kun välillä haluaisi itse pelata istualteen, niin sama homma. Olisi mukava välillä seikkailla vr ilman että tarvitsee seistä ja kääntyillä.

Quest 2 käytössä ja ainakaan Quest omasta käyttöliittymästä en asetuksista löytänyt, kuten en myöskään SteamVR asetuksista. Jos saisi lattian tasoa säädettyä lattian läpi, se varmaan auttaisi, mutta en tiedä miten se onnistuisi. Voisi kuvitella, että myös lyhytkasvuiset haluaisivat pelata ilman että pelikokemus jää siihen ettei yletä pelin käynnistys nappiin.
 
Mitenkäs vr ympäristössä tai peleissä saa säädettyä pelaajan pituutta? Esimerkiksi kun 120cm tyttäreni pelaa, tietyissä peleissä hänellä on vaikeuksia nähdä ja ylettää toimintoihin, kuten oikeassakin elämässä, mutta vr ympäristössä ei oikein viitsisi jakkaraa hakea. Kuvakulman nollaaminen ei auta pituuteen.

Toinen on kun välillä haluaisi itse pelata istualteen, niin sama homma. Olisi mukava välillä seikkailla vr ilman että tarvitsee seistä ja kääntyillä.

Quest 2 käytössä ja ainakaan Quest omasta käyttöliittymästä en asetuksista löytänyt, kuten en myöskään SteamVR asetuksista. Jos saisi lattian tasoa säädettyä lattian läpi, se varmaan auttaisi, mutta en tiedä miten se onnistuisi. Voisi kuvitella, että myös lyhytkasvuiset haluaisivat pelata ilman että pelikokemus jää siihen ettei yletä pelin käynnistys nappiin.
Pelit taitaa aivan pelikohtaisesti (hyvin harvoin) sallia tuon erikseen säädettäväksi.

Joskus voi kikkailla tekemällä kalibroinnin/pelin käynnistämisen kyykyssä, ja nousee pystyyn vasta pelin käynnistyttyä. Tällöin pitäisi vaikuttaa pelimaailmassa pidemmältä kuin on, jos pituus on jotenkin lukittu.
 
Muutama varustearvio lisää...

AliExpressistä saapui ohjaingripit ja ohjaimien otteettoman pitelyn mahdollistavat ohjainsträpit. Hieman hirvitti tilata näin alussa kiinankamaa, kun pahimmillaan nuo silikonisuojat eivät istu hyvin, vaikka ovat juuri tiettyä tuotetta varten. Onneksi ostokset istuivat täydellisesti. Gripit paitsi suojaavat niin tuovat miellyttävämmän otepinnan ja sträpit tosiaan mahdollistavat sen, ettei ole pakko koko ajan pitää käsiä painikkeissa kiinni. Kiinnitin nuo sträpit ohjaimen rinkulaan eli ylemmäksi, sillä käsittääkseni alempi kiinnitys "painiketaulun" kohdalle voi blokata painikkeiden käyttöä sträpin ottaessa kiinni kämmensyrjään. Osa tuntuu tuskailleen noiden grippien kiinnityksessä, kun pitäisi pudottaa tuollainen silikoninen suikaile läpi silikonisen reiän, mutta ei se vaadi kuin uskallusta venyttää sen verran silikonia, ettei ohjaimen pinta ole haittaamassa suikaleen työntämistä läpi reiän. Ohjaimet suojineen ja sträppäineen mahtuvat muuten edelleen ostamaani laukkuun hyvin. Kuten aiemmin todettu, niin se Halo Strap ei mahtuisi ko. laukkuun (sitä varten yleinen suositus on kai katsella Rift S:lle tehtyjä laukkuja), mutta eipä se haittaa, kun oma Elite Strap on edelleen kestänyt (tuntuu nuo hajoilevat Elite Strapit sijoittuvan enemmän USA:aan suuntaan sillä en ole toistaiseksi yhtään EU:n puolella tapahtuneesta murtumisesta kuullut).

Alista tuli tilattua myös Ugreenin pidempi Cat7-kaapeli tietokoneen ja Wifi 5 -reirittimen väliin, niin voisi tällä viikolla uskaltaa testata Halloween-alesta ostettua Alyxia Virtual Desktopin kautta. Saa vaan nähdä joutuuko hyödyntämään Steamin kahden viikon omistukseen ja kahden tunnin peliaikaan rajautuvaa palautusaikaa, kun oma konsolikokoinen peli-PC ei sisällä kuin 4 gigaa VRAM:ia. Olisin kyllä tyytyväinen jos Alyx pyörisi Low-laadulla edes niin, ettei lagitus olisi ilmeistä.

Lisävarusteista ei taida puuttua enää kuin se parempi naamapehmuste, jonka toivoisi myös korjaavan hitusen VR Optician -linssien selkeästi kaventamaa FOV:ta (laitoin toki silmälasiadapterin mutta oli pakko kun ilman sitä silmät osuivat VR Cover -linsseihin). VR Cover -julkistustahan tässä moni odottaa, mutta sitä miettii, pitäisikö vaan Alista tilata esim. tällainen. Useinhan noita kiinan kasvupehmusteita tunnutaan haukuttavan, mutta onpa tuonkin kohdalla pelkkää ylistystä ja suomalainenkin on jopa kehunut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 242
Viestejä
4 487 237
Jäsenet
74 188
Uusin jäsen
Lyziger

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom