VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Liittynyt
15.11.2018
Viestejä
589
Kannattaa kilpailudokkumentti katsoa. On meinaan huima 3d vr-dokkari ja maisemat kondiksessa: Alex Honnold : The Soloist VR

Youtubestakin löytyy paljon kivaa vr videota mitä voi ihmetellä. Esim nämä cirque du soleilin videot(playlist linkin päässä, ei vain 1 video):
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta miten noita Youtuben VR videoita voi katsoa laseilla? Itellä HP: Reverb G2 käytössä
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 810
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta miten noita Youtuben VR videoita voi katsoa laseilla? Itellä HP: Reverb G2 käytössä
Quest1/2:lle löytyy ilmainen youtube applikaatio oculuksen kaupasta. En tiedä miten homma toimii reverbillä. Voi tietty myös yrittää ladata videot tubesta ja toistaa jollain softalla. En ole tuota lataamista kokeillut, mutta ainakin teoriassa pitäisi onnistua. Jos homma menee putkeen niin saat 3d vr 180 videon, jossa immersio ja laatu on melkoinen. Huimaa tavaraa mun mielestä noi cirque du soleilin videot.
 
Liittynyt
15.11.2018
Viestejä
589
Ilmeisesti HP:n laseilla onnistui joskus katsoa Edge selaimen kautta mutta ei toimi enää. Jotain kikkakutosia pitäisi tehdä ja alkaa latailemaan ties mitä vanhoja versioita jostain selaimista, antaa olla... On kyllä semmoinen paskaläjä nämä HP:n lasit lähes kaikessa muussa kuin simulaattorikäytössä, ei ihme että taitavat ajaa koko homman alas myymällä varastoja tyhjäksi alehintaan.
 
Liittynyt
24.05.2018
Viestejä
253
Tuli tilattua Quest 2 muksulle Metan sivuilta sunnuntaina ja tiistain aamupäivästä oli jo kotiovella, eli kohtuu nopsaan ne sieltäkin liikkuu, säästöä kummiskin se 40 € Giganttiin verrattuna.
Ite tykkään perinteisesti käydä BF:n aikaan fiilistelemässä VR-LASEJA kaupoissa. Saapahan joku myyjä siitä sitten itelleen VR-LASI-kauppaa. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
1 236
Mielenkiintoinen raportti. Mut edelleen hehkuttaa 8kx:ää. Pitäis varmaan sellaset ostaa jos tulee käytettynä vastaan.


Pimax Crystal

I had the opportunity to try the new pimax Crystal yesterday at the pimax roadshow in Germany (Dortmund). Sweviver (the guy in the picture) from pimax answered my questions and let me try out the new headset.
First impression: Never saw a VR image that is that sharp, clear and most of all, with such a perfect dark / black tone.
Microsoft Flight Simulator was running on their system (powered by a RTX4090 by the way) driven by OpenXR, with a scenery flight over New York and maxed out settings. The Crystal was operating at 120hz and was equipped with the 35ppd lenses.

They had a side by side installation with the pimax Crystal and the Varjo Aero so I was able to switch between the two headsets to make a direct comparison.
The image quality of both headsets is great (with a little bit darker black within the pimax), but the image size in front of your eyes (or the sum of horizontal and vertical FOV) is much much better within the Crystal. Especially the vertical FOV is definetly higher in the pimax. The Aero is lighter and a bit more comfy on the head. The Crystal needed an additional power supply with a battery that also worked at a counter weight on the back of the head. There will be a different cable in the future, that will enable the operation without the battery pack.
I must admit, that in terms of field of view I am really spoiled by my “beloved“ 8kx and the Crystal does not even come close to that full view. But it is quite good comparable with the FOV “Small” setting of the 8kx.
On the other hand, the crisp image up to the horizon and most of all, the fantastic contrast and black tone from the Crystal is awesome and significantly better compared to the 8kx. Night flying was the most impressive immersion, with a pitch black sky, not the slightest “god rays”, it was very close to reality!

What I also felt as a big improvement, is the ability to adjust the two lenses for your personal IPD independent from each other. That is something what I really miss at my 8kx.
My conclusion: Pricy, but great headset. VR 3.0 is on the way and it’s looking awesome. BUT I need more FOV and will wait with my update from the 8kx until the 12K will be available... ☺
 
Liittynyt
15.11.2018
Viestejä
589
Epicissä ilmaisena Stars War ("Tähtien Sota", toim. huom.) Squadrons. Onko kokemusta miten tämä toimii VR-potalla (Oculus Rift)?
Jos vaan koneessa on riittävästi potkua niin toimii erittäin hyvin. Tämä on siis käsittääkseni tehty nimenomaan VR-peliksi ja se fiilis kun hyppää x-wingin kyytiin ensimmäistä kertaa VR:ssä on aika huikea :)
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 221
Jos vaan koneessa on riittävästi potkua niin toimii erittäin hyvin. Tämä on siis käsittääkseni tehty nimenomaan VR-peliksi ja se fiilis kun hyppää x-wingin kyytiin ensimmäistä kertaa VR:ssä on aika huikea :)
Pahus! Meinasin pistää puuceen uusiksi BFssä, mutta jäi tekemättä; ois vissiin sittenkin pitänyt :asif:
 
Liittynyt
22.09.2017
Viestejä
337
Epicissä ilmaisena Stars War ("Tähtien Sota", toim. huom.) Squadrons. Onko kokemusta miten tämä toimii VR-potalla (Oculus Rift)?
Joskus aikoinaan mietin että ostanko tämän pelin mutta en sitten onneksi ostanut koska oli ilmeisesti aika buginen tjs. Nyt sitten kävin testaamassa niin eihän tuota pääse edes pelaamaan. VR:n toglettaminen tuntuu olevan hankalaa ja edes ohjaimet eivät toimi. Ei ole koskaan VR-pelissä ollut vielä näin suuria vaikeuksia kuin tämän kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 942
Joskus aikoinaan mietin että ostanko tämän pelin mutta en sitten onneksi ostanut koska oli ilmeisesti aika buginen tjs. Nyt sitten kävin testaamassa niin eihän tuota pääse edes pelaamaan. VR:n toglettaminen tuntuu olevan hankalaa ja edes ohjaimet eivät toimi. Ei ole koskaan VR-pelissä ollut vielä näin suuria vaikeuksia kuin tämän kanssa.
Eipä tämä ainakaan alunperin muistaakseni VR-liikeohjaimia väittänytkään tukevansa että siltä osin ei ehkä ole ihme etteivät toimi.
 
Liittynyt
22.09.2017
Viestejä
337
Eipä tämä ainakaan alunperin muistaakseni VR-liikeohjaimia väittänytkään tukevansa että siltä osin ei ehkä ole ihme etteivät toimi.
Jaa että sitten semmonen vr-tekele. Eli pitäisi lasit päässä näppäimistön äärellä olla?
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Star Wars: Squadrons toimii VR:ssä todella hyvin muuten, mutta kaikki muu kuin itse lentely on hieman kankeaa kun pitää joystickillä (vai oliko se näppiksellä?) ohjailla dialogeja ja valikkoja. Tämä oli ensimmäinen peli missä Riftin reso alkoi haittaamaan pelaamista. Kohteiden ja tekstin tunnistaminen oli jo hieman hankalaa. Muissa peleissä se on lähinnä tuntunut liian epätarkalta mutta ei ole rajoittanut sen tarkemmin. Esimerkiksi Elite: Dangerouksessa ei reso missään kohti häirinnyt.
 
Liittynyt
07.05.2020
Viestejä
112
Mulla itellä toimii ainakin Squadrons oikein hyvin Thrustmasterin hinnat alkaen -joystickilla, kunhan siitä löytyy myös akseli throttlen säätöön. Luulisi että tommosessa pelissä olisi lähinnä haittaa jos sitä kontrolloidaan VR ohjaimilla? Ei mulla tullut tuo optio peliä ostettaessa edes mieleen.

Itse peliin, hommasin lähinnä alesta demomielessä ja onhan se ihan järkyttävän hieno kokemus. Silti on ollut niin paljon kaikkea muuta VR-sisältöä etten ole demoilun ohessa päässyt edes tarinaa hirveän pitkälle. Oon ymmärtänyt myös keskusteluista että osa aktiivipelaajista on pirun hyviä ja online peleissä oppimiskäyrä on aika jyrkkä. Ja online pelaajia on nykymittapuulla vissiin aika rajallinen määrä.

Edit. THRUSTMASTER T FLIGHT STICK X - Power.fi mulla on tää ja näyttäis olevan monessa paikassa alessa nyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.05.2020
Viestejä
112
Jaa että sitten semmonen vr-tekele. Eli pitäisi lasit päässä näppäimistön äärellä olla?
Ite ainakin kaipaisin reilusti lisää tällaisia. Esim. Ark: Survival Evolvedissa on tällainen HMD (Head Mounted Display) tila, tosin hyvin buginen ja keskeneräinen. Silti onnistuu ihan hyvin hiiri-näppis kombolla. Toki kyseessä on lähinnä "porttaus" flat screen pelistä VR:ää tukevaksi, mutta paljon parempi tällainenkin tuki olisi useimmissa peleissä kuin vaikka VorpX.

Eikä esim. rallisimuja oikein voi pelata jos ei käytä vähintään näppistä tai ohjainta, toki mieluusti ratti ja polkimet.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 118
Hidasteleeko muilla Quest 2 kaupan lataukset vai onko omassa päässä vika?
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Jaahas. Nyt on Quest 2:ta kokeiltu pari päivää. Yllätys oli suuri, ettei kokemus nyt kovin paljoa Oculus GO:sta eroa, vaikka luulin muutaman vuoden välin tuottaneen paljonkin muutosta. Mutta ei. Ehkä aika kultaa muistot, mutta edes resoluutio ei tunnu juurikaan erilaiselta. Elokuvien kanssa esimerkiksi kokemus on käytännössä sama. Ja kieltämättä vehje painaa tuhottomasti, enkä itse sitä pysty tuntia kauempaa kerralla pärställä pitää.

3D-elokuvilta odotin paljon VR-kokemuksena, mutta paskan marjat. Quest 2:lla ainakin 3D-leffoista puuttuu syyvyyden tunne lähes kokonaan, enkä itse asiassa huomaa juurikaan eroa 2D-elokuviin. Tämä oli ehkä suurin pettymys, kun kuvittelin nimenomaan stereonäköön perustuvan systeemin jopa voimistavan fiilistä, mutta näköjään ne on edelleenkin katsottava leffateatterissa, jos 3D:tä hakee. Ja kyllä, kyseesä olivat nimenomaan 3D-elokuvat. Lieneekö näissä sitten resoluutio jotenkin edelleen rajoitteena sen suhteen, vai mikä helvetti siinä on, että todellisuus poikkeaa odotuksesta näin kovasti.

Kiertoon tuo lähtee, kun olen Resident Evil 4:n läpi pelannut. Se sentään on immersiivinen, vaikka toki grafiikka on PS2-tasoa.
 
Liittynyt
07.05.2020
Viestejä
112
Jaahas. Nyt on Quest 2:ta kokeiltu pari päivää. Yllätys oli suuri, ettei kokemus nyt kovin paljoa Oculus GO:sta eroa, vaikka luulin muutaman vuoden välin tuottaneen paljonkin muutosta. Mutta ei. Ehkä aika kultaa muistot, mutta edes resoluutio ei tunnu juurikaan erilaiselta. Elokuvien kanssa esimerkiksi kokemus on käytännössä sama. Ja kieltämättä vehje painaa tuhottomasti, enkä itse sitä pysty tuntia kauempaa kerralla pärställä pitää.

3D-elokuvilta odotin paljon VR-kokemuksena, mutta paskan marjat. Quest 2:lla ainakin 3D-leffoista puuttuu syyvyyden tunne lähes kokonaan, enkä itse asiassa huomaa juurikaan eroa 2D-elokuviin. Tämä oli ehkä suurin pettymys, kun kuvittelin nimenomaan stereonäköön perustuvan systeemin jopa voimistavan fiilistä, mutta näköjään ne on edelleenkin katsottava leffateatterissa, jos 3D:tä hakee. Ja kyllä, kyseesä olivat nimenomaan 3D-elokuvat. Lieneekö näissä sitten resoluutio jotenkin edelleen rajoitteena sen suhteen, vai mikä helvetti siinä on, että todellisuus poikkeaa odotuksesta näin kovasti.

Kiertoon tuo lähtee, kun olen Resident Evil 4:n läpi pelannut. Se sentään on immersiivinen, vaikka toki grafiikka on PS2-tasoa.
Resoluutioon ja grafiikkaan, standalonena varmaan just aika lähellä jotain PS2 tasoa kun on kuitenkin periaateessa sisuskaluiltaan Android-puhelin. RE4 on kyllä kiinnostanut mutta toistaiseksi on jäänyt kauppaan.

En tiä miten 3D elokuvia pitiäisi tällä katsoa, mutta ainakin Bigscreen Betan pitäis niitä tukea. Se on ilmainen ja PITÄIS olla mahdollista toistaa sisältöä muistakin lähteistä. En oo ihan varma, joten tapauksesta riippuen voi olla ettei onnistu. Mutta ainakin softassa olevalla 3D leffojen esikatselun striimikanavalla 3D efekti on kyllä ihan huomattava.

En osaa ottaa kantaan painoon muuten kuin että kyllähän se paino tuntuu, mutta parhaimmillaan kyllä parikin tuntia mennyt ne naamalla. Toki kun ei ole paremmasta tietoa niin voi olla turha kommentti.

Ite käytän varmaan 90% PCVR ja 10% standalone. Voisin olettaa että jos tietokoneelta striimaa sen leffan niin resoluutio voi olla parempi, jos nyt ylipäätään saa 3D:nä jollain softalla toimimaan. Tosiaan en oo itse kokeillut niin en tiedä.

PCVR peleissä taas resoluution ero standaloneen on (tietysti tietokoneesta riippuen) aika huikea. Toki parempiakin laseja tähän käyttöön löytyy. mutta all-in-one vehkeeksi oon ollut kyllä pirun tyytyväinen. Esim. Pico tarjoaa paremman resoluution ja paremmat linssit, mutta se onkin pari vuotta myöhemmin julkaistu ja teknisesti edellä. Mutta taas standalonena varmaan samantapainen kokemus sikäli että se käyttää samaa prosessoria, toki korkeammilla kelloilla, kuin Quest 2 ja tämä vaikuttaa väistämättä sisällön resoluutioon kun tasapainoillaan käyttäjän kokemuksen, akkukeston ja silmäkarkin välillä.

En sikäli puolustele, varmasti havaintosi ovat ihan oikeita. Lähinnä halusin tuoda ilmi että jos vielä haluaa kokeilla jotain muuta ennen palautusta niin siitäkin saa kyllä paljon iloa irti. Toki ymmärrettävästi on kallis hankinta ja jos käyttö jää vähäiseksi eikä se vähäinenkään käyttö ole miellyttävää niin palautukseen vain.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
918
Jaahas. Nyt on Quest 2:ta kokeiltu pari päivää. Yllätys oli suuri, ettei kokemus nyt kovin paljoa Oculus GO:sta eroa, vaikka luulin muutaman vuoden välin tuottaneen paljonkin muutosta. Mutta ei. Ehkä aika kultaa muistot, mutta edes resoluutio ei tunnu juurikaan erilaiselta. Elokuvien kanssa esimerkiksi kokemus on käytännössä sama. Ja kieltämättä vehje painaa tuhottomasti, enkä itse sitä pysty tuntia kauempaa kerralla pärställä pitää.

3D-elokuvilta odotin paljon VR-kokemuksena, mutta paskan marjat. Quest 2:lla ainakin 3D-leffoista puuttuu syyvyyden tunne lähes kokonaan, enkä itse asiassa huomaa juurikaan eroa 2D-elokuviin. Tämä oli ehkä suurin pettymys, kun kuvittelin nimenomaan stereonäköön perustuvan systeemin jopa voimistavan fiilistä, mutta näköjään ne on edelleenkin katsottava leffateatterissa, jos 3D:tä hakee. Ja kyllä, kyseesä olivat nimenomaan 3D-elokuvat. Lieneekö näissä sitten resoluutio jotenkin edelleen rajoitteena sen suhteen, vai mikä helvetti siinä on, että todellisuus poikkeaa odotuksesta näin kovasti.

Kiertoon tuo lähtee, kun olen Resident Evil 4:n läpi pelannut. Se sentään on immersiivinen, vaikka toki grafiikka on PS2-tasoa.
Onhan Quest 2 sentään 6dof laite kun Oculus Go oli muistaakseni vain 3dof.
Ja ohjaimet sekä seuranta on pari kertaluokkaa kehittyneempää kuin Go:ssa.

Tuon voin itsekkin vahvistaa että kyllä leffat mieluummin katsoo isolla telkkarilla tai leffateatterissa, ei Quest 2:n resoluutio vaan riitä, enkä usko että Pico 4 on paljoa kummempi tällä alueella.
Jos pääpaino on leffoilla niin joku NReal Air voisi olla parempi.

Itse olen ollut tyytyväinen Quest 2:een kun pääpaino on siinä että saa vähän fyysisempää viihdykettä eikä pelaaminen ole vain sohvalla/tuolissa löhöämistä. Grafiikan suhteen ei odotukset olleet koskaan sitä että tulisi jotain reaalimaailma detailitasoa.

Vinkkinä jos on mennyt ohi, niin jos näkymä on suttuinen niin kannattaa kokeilla niitä Quest 2:n eri IPD vaihtoehtoja. Jos linssien etäisyys toisistaan ei mätsää omien silmien kanssa niin näkymä on huono. Quest 2:ssahan on tälle 3 asetusta.

Peleistä itse olen tykännyt nyt hyvin paljon Bonelabsista. Toki siinäkin omat glitsinsä ja buginsa kuten kaikessa softassa/peleissä.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Onhan Quest 2 sentään 6dof laite kun Oculus Go oli muistaakseni vain 3dof.
Ja ohjaimet sekä seuranta on pari kertaluokkaa kehittyneempää kuin Go:ssa.

Tuon voin itsekkin vahvistaa että kyllä leffat mieluummin katsoo isolla telkkarilla tai leffateatterissa, ei Quest 2:n resoluutio vaan riitä, enkä usko että Pico 4 on paljoa kummempi tällä alueella.
Jos pääpaino on leffoilla niin joku NReal Air voisi olla parempi.

Itse olen ollut tyytyväinen Quest 2:een kun pääpaino on siinä että saa vähän fyysisempää viihdykettä eikä pelaaminen ole vain sohvalla/tuolissa löhöämistä. Grafiikan suhteen ei odotukset olleet koskaan sitä että tulisi jotain reaalimaailma detailitasoa.

Vinkkinä jos on mennyt ohi, niin jos näkymä on suttuinen niin kannattaa kokeilla niitä Quest 2:n eri IPD vaihtoehtoja. Jos linssien etäisyys toisistaan ei mätsää omien silmien kanssa niin näkymä on huono. Quest 2:ssahan on tälle 3 asetusta.

Peleistä itse olen tykännyt nyt hyvin paljon Bonelabsista. Toki siinäkin omat glitsinsä ja buginsa kuten kaikessa softassa/peleissä.
Joo siis en nyt meinaa, etteikö mitään eroa ole, ja toki 6dof on ihan eri levelillä käytön monipuolisuuden suhteen. Kehityksen hitaus tässä on lähinnä hämmästyttänyt ja se, että tosiaan moni kokemus on identtinen GO:hon verrattuna.

Toki oma käytön painopiste oli tarkoitus olla jokin muu kuin pelailu, ja se ei nyt toteudu, kun elokuvaelämys on niin järjettömän huono. Meinasin investoida NReal Air -laseihin, mutta koska ne pitää ulkomailta tilata, jätin sitten sen tekemättä. Takuuasiat ovat niissä painajaismaisia. Toisaalta niissäkään ei ole vielä 3D-tukea elokuvien suhtene, joten torsoksi olisivat nekin jääneet.

Ja linssiasetuksista ei ole nämä ongelmani kiinni. Se oli täysin selvää, mikä sen pitää olla, koska väärällä asetuksella kaikki oli suttuista ja kuin katsoisi kieroon.

Täytyy nyt kokeilla vielä, muuttuuko homma mihinkään PCVR:n kautta, kun saan koneeni päivitettyä.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 250
Itselle kyllä Quest 2 resoluutio on enemmän kuin riittävä, ainakin kun oma käyttö on ollut 100% PCVR. Toisaalta en ole ikinä mikään hirveä kultasilmä ollut muutenkaan, joten VR-pelaamisen immersio painaa vaan vaakakupissa paljon enemmän. Tuli tuossa BF-aleista napattua Skyrim VR ja vaikka olen tuota flältiltä hakannut aiemmin jo satoja tunteja ja graffamodien kanssakin peli on kuitenkin yli kymmenen vuotta vanha, niin "siellä olon tuntu" on silti vaan niin huikea, että kaikki tekniset yksityiskohdat unohtuu aivan totaalisesti ja sitä vaan uppoaa mäiskimään draugureita kirveellä naamaan.

Se on kyllä ton Quest 2:n kanssa tarkkaa, että IPD on säädetty kohdilleen ja, että lasit on muutenkin just oikeassa kohdassa päässä. Jos silmät on yhtään "sivussa", kuva menee heti aika suttuiseksi. Tuo on itsellä ehkä se isoin valituksen aihe ja kaipaisin ehdottomasti myös vähän tarkempaa IPD-säätöä, mielellään vielä sellaista jota voisi säätää lasit päässä, koska omat öögat on just Q2 säätöjen mediumin ja maksimin välimaastossa. Alussa kesti myös hetki opetella miten lasit oikeasti säädetään kohdilleen päässä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Resoluutioon ja grafiikkaan, standalonena varmaan just aika lähellä jotain PS2 tasoa kun on kuitenkin periaateessa sisuskaluiltaan Android-puhelin. RE4 on kyllä kiinnostanut mutta toistaiseksi on jäänyt kauppaan.

En tiä miten 3D elokuvia pitiäisi tällä katsoa, mutta ainakin Bigscreen Betan pitäis niitä tukea. Se on ilmainen ja PITÄIS olla mahdollista toistaa sisältöä muistakin lähteistä. En oo ihan varma, joten tapauksesta riippuen voi olla ettei onnistu. Mutta ainakin softassa olevalla 3D leffojen esikatselun striimikanavalla 3D efekti on kyllä ihan huomattava.

En osaa ottaa kantaan painoon muuten kuin että kyllähän se paino tuntuu, mutta parhaimmillaan kyllä parikin tuntia mennyt ne naamalla. Toki kun ei ole paremmasta tietoa niin voi olla turha kommentti.

Ite käytän varmaan 90% PCVR ja 10% standalone. Voisin olettaa että jos tietokoneelta striimaa sen leffan niin resoluutio voi olla parempi, jos nyt ylipäätään saa 3D:nä jollain softalla toimimaan. Tosiaan en oo itse kokeillut niin en tiedä.

PCVR peleissä taas resoluution ero standaloneen on (tietysti tietokoneesta riippuen) aika huikea. Toki parempiakin laseja tähän käyttöön löytyy. mutta all-in-one vehkeeksi oon ollut kyllä pirun tyytyväinen. Esim. Pico tarjoaa paremman resoluution ja paremmat linssit, mutta se onkin pari vuotta myöhemmin julkaistu ja teknisesti edellä. Mutta taas standalonena varmaan samantapainen kokemus sikäli että se käyttää samaa prosessoria, toki korkeammilla kelloilla, kuin Quest 2 ja tämä vaikuttaa väistämättä sisällön resoluutioon kun tasapainoillaan käyttäjän kokemuksen, akkukeston ja silmäkarkin välillä.

En sikäli puolustele, varmasti havaintosi ovat ihan oikeita. Lähinnä halusin tuoda ilmi että jos vielä haluaa kokeilla jotain muuta ennen palautusta niin siitäkin saa kyllä paljon iloa irti. Toki ymmärrettävästi on kallis hankinta ja jos käyttö jää vähäiseksi eikä se vähäinenkään käyttö ole miellyttävää niin palautukseen vain.
Mitä 3D-elokuviin tulee, niin jo pelkkänä standalonena tuo tukee niitä BigScreenissä ja Skybox VR:ssä. Kokeilin tosiaan molempia omilla tiedostoilla ja BigScreenin striimauksina. Ei eroa lopputuloksen kannalta. Pitää kokeilla vielä PCVR:n kautta.

3D-efektiä luultavasti pilaa se, että kuva on ikään kuin vähän suttuista, jolloin sen tunteen luomiseen tarvittava detalji ja syvyysvaihtelun erot eivät tule esiin. En tiedä, tämä on pelkkää arvailua.

Tämän kokemuksen myötä on kyllä tullut selville, että Zuck on ampunut itseään kyllä pahasti jalkaan laittamalla liikaa paukkuja Metaverseensä. Aivan liian aikaisin on sen kanssa liikenteessä. Teknologian pitää kypsyä vielä ainakin 10 - 15 vuotta ennen kuin se on natiivisti sillä tasolla, että "kuka tahansa" lähtisi ajattelemaan sen tuovan jotain lisäarvoa elämäänsä. Kestää vielä hyvän aikaa ennen kuin laitteet ovat riittävän mukavia, vehkeet tarpeeksi tehokkaita ja edullisia ja tarjottavat ratkaisut jotenkin järkeviä, että tuo mitenkään voisi onnistua.

VR:n kanssa homma on selvästi erittäin varhaisessa vaihessa vielä, eikä sen aika ole kypsä. Homma tulee pysymään marginaalipuuhasteluna vielä vuosia, ja Meta ei tule olemaan homman voittaja.

Jos pitäisi ennustaa, väitän melkein, että VR tulee menemään joksikin aikaa kiven alle kehittymään ennen kuin uusi, enemmän massoihin iskevä aalto voi iskeä. Ja tuolloinkin sanoisin, että AR on se, mihin paukkuja enemmän laitetaan, koska sille on helpompi keksiä kuluttajasovelluksia, joita voi tosielämässä käyttää.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Se on kyllä ton Quest 2:n kanssa tarkkaa, että IPD on säädetty kohdilleen ja, että lasit on muutenkin just oikeassa kohdassa päässä. Jos silmät on yhtään "sivussa", kuva menee heti aika suttuiseksi. Tuo on itsellä ehkä se isoin valituksen aihe ja kaipaisin ehdottomasti myös vähän tarkempaa IPD-säätöä, mielellään vielä sellaista jota voisi säätää lasit päässä, koska omat öögat on just Q2 säätöjen mediumin ja maksimin välimaastossa.
Tuo on kyllä erittäin totta, ja itsellä vie immersiota voimakkaasti. Omakin säätö osuisi oikeasti ilmeisesti optimissaan tarjottujen säätöjen väliin. Lasit on myös hankala saada juuri oikeaan asentoon niin, ettei näkymä vääristy. Samalla kuva jotenkin huojuu herkästi (hyvin lievästi, mutta sen huomaa), kun päätä kääntelee. Ei kaikissa sovelluksissa, mutta esimerkiksi "päävalikon lobbyssa" tuon huomaa hyvin helposti.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 348
Tuon takia en Quest 2:sta enää vuonna 2022 ostaisi vaan mielummin esim Pico4... Questin fernell linssit ovat niin vaativia oikeasta pään ja kuun asennosta että ei jää kuin paha mieli. Pancake linsseillä poistuu nuo ongelmat.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
32
Jaksaisiko 2600k @4.8ghz ja GTX super 1660 pyörittään PCVR edes minimiasetuksilla. Esim Half life?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 810
Tämän kokemuksen myötä on kyllä tullut selville, että Zuck on ampunut itseään kyllä pahasti jalkaan laittamalla liikaa paukkuja Metaverseensä. Aivan liian aikaisin on sen kanssa liikenteessä. Teknologian pitää kypsyä vielä ainakin 10 - 15 vuotta ennen kuin se on natiivisti sillä tasolla, että "kuka tahansa" lähtisi ajattelemaan sen tuovan jotain lisäarvoa elämäänsä. Kestää vielä hyvän aikaa ennen kuin laitteet ovat riittävän mukavia, vehkeet tarpeeksi tehokkaita ja edullisia ja tarjottavat ratkaisut jotenkin järkeviä, että tuo mitenkään voisi onnistua.
Kai pelko tuossa metaverse/ar-jutuissa on, että käy windows phonet. Se voi olla, että kun homma lähtee kunnolla liikkeelle niin early adopterit vie markkinan ja muut jää soittelemaan viulua. Ainakin oculus saa platformin tehtyä valmiiksi + devaajia sisään omaan alustaansa.

Meta on aikaisessa ainoastaan, jos tekee nokiat/googlet ja lopettaa satsaamisen ennen mainstreamiin menemistä.

Mielenkiinnolla odotan mitä apple oletettavasti tuo 2023 myyntiin. Huhut ehdottelevat todella kallista highend laittetta.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
273
Mielenkiinnolla odotan mitä apple oletettavasti tuo 2023 myyntiin. Huhut ehdottelevat todella kallista highend laittetta.
Pelaajana aika meh tuotetta tulossa, kun se juoksee kuulemma applen m2 silikoonilla jolloin unityn ja unreal enginen kautta tehdyt 99% vr-peleistä eivät sillä natiivisti pyöri. Jotain applestoren mobiilipelejä ei silleen hirveesti jaksa :p

Ar-hommiin sitä varmaan suunnitellaan, mutta eiköhän se ole sidottu macin omaan ympäristöön niin pc-käyttäjät jäävät siitäkin ulkopuolelle. Eli käytännössä siitä tulee varmaan 3000$ vr-pornon katsomislaite.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 810
Pelaajana aika meh tuotetta tulossa, kun se juoksee kuulemma applen m2 silikoonilla jolloin unityn ja unreal enginen kautta tehdyt 99% vr-peleistä eivät sillä natiivisti pyöri. Jotain applestoren mobiilipelejä ei silleen hirveesti jaksa :p

Ar-hommiin sitä varmaan suunnitellaan, mutta eiköhän se ole sidottu macin omaan ympäristöön niin pc-käyttäjät jäävät siitäkin ulkopuolelle. Eli käytännössä siitä tulee varmaan 3000$ vr-pornon katsomislaite.
Uskon kans, että se on jonkinsortin devaajalaite. En usko, että huhutulla 3k$ hinnalla ja pelejä 0 kappaletta sitä pelaajat ostaisivat + pc tuki varmaan on nolla mikä karsii suurimman osan pelaajista veks.

Long game on se, että AR laitteet korvaavat highend älypuhelimet. Siitä kelkasta ei halua apple, meta, google,... tipahtaa ettei käy windows phonet.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 119
Jaahas. Nyt on Quest 2:ta kokeiltu pari päivää. Yllätys oli suuri, ettei kokemus nyt kovin paljoa Oculus GO:sta eroa, vaikka luulin muutaman vuoden välin tuottaneen paljonkin muutosta. Mutta ei. Ehkä aika kultaa muistot, mutta edes resoluutio ei tunnu juurikaan erilaiselta. Elokuvien kanssa esimerkiksi kokemus on käytännössä sama. Ja kieltämättä vehje painaa tuhottomasti, enkä itse sitä pysty tuntia kauempaa kerralla pärställä pitää.

3D-elokuvilta odotin paljon VR-kokemuksena, mutta paskan marjat. Quest 2:lla ainakin 3D-leffoista puuttuu syyvyyden tunne lähes kokonaan, enkä itse asiassa huomaa juurikaan eroa 2D-elokuviin. Tämä oli ehkä suurin pettymys, kun kuvittelin nimenomaan stereonäköön perustuvan systeemin jopa voimistavan fiilistä, mutta näköjään ne on edelleenkin katsottava leffateatterissa, jos 3D:tä hakee. Ja kyllä, kyseesä olivat nimenomaan 3D-elokuvat. Lieneekö näissä sitten resoluutio jotenkin edelleen rajoitteena sen suhteen, vai mikä helvetti siinä on, että todellisuus poikkeaa odotuksesta näin kovasti.

Kiertoon tuo lähtee, kun olen Resident Evil 4:n läpi pelannut. Se sentään on immersiivinen, vaikka toki grafiikka on PS2-tasoa.
Ongelma on, että laadukasta materiaalia ei tahdo oikeen olla valmiina tuolla vr maailmassa vielä kunnon resoluutiolla.
Ratkaisu on ladata 4k sekä 4k 3d leffat laseihin pc:n kautta ja toistaa ne sitten vaikka big screenillä.
Sitä voi sanoa jo elämykseksi kun ei tarvitse mitään pikselimössöä tiirailla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 119
Applella on valttikorttina ostamansa NextVr yhtiö. Laadukasta live vr urheilua on luultavasti tiedossa ja veikkaisin, että yksinoikeius kontenttia on varmasti tulossa pelipuolelle täkyiksi.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 810
Noista ar-laitteista niin hyvin on mennyt teknologia eteenpäin

Microsoftin hololense 2016


Magic leap v2 2022: Magic Leap 2 Hands-On: AR Glasses That Can Dim the Real World


Niantic+qualcom 2022 ar reference joka ei mene tuotantoon. Niantic pokemonin ja ingressin tekijä. Niantic on googlen omistuksessa: Niantic shows off AR headset prototype powered by Snapdragon AR2 Gen 1



Jos olisi oikein optimistinen niin ehkä 5v sisällä tulee AR laite mitä jonkinlainen määrä(ei massa) ihmisistä on valmiita pitämään julkisilla paikoilla päässä. 10v-15v niin nykyiset highend luurit ovat korvaantuneet AR laitteilla. Luuri on ruuduton tiili isolla akulla, jota ei kaiveta taskusta/repusta esiin. Langaton yhteys lasit-laskentatiili välille. Varmuuden vuoksi myös mahdollisuus langalliseen yhteyteen millä saa myös lasit ladattua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.08.2019
Viestejä
622
Noista ar-laitteista niin hyvin on mennyt teknologia eteenpäin

Microsoftin hololense 2016


Magic leap v2 2022: Magic Leap 2 Hands-On: AR Glasses That Can Dim the Real World


Niantic+qualcom 2022 ar reference joka ei mene tuotantoon. Niantic pokemonin ja ingressin tekijä. Niantic on googlen omistuksessa: Niantic shows off AR headset prototype powered by Snapdragon AR2 Gen 1



Jos olisi oikein optimistinen niin ehkä 5v sisällä tulee AR laite mitä jonkinlainen määrä(ei massa) ihmisistä on valmiita pitämään julkisilla paikoilla päässä. 10v-15v niin nykyiset highend luurit ovat korvaantuneet AR laitteilla. Luuri on ruuduton tiili isolla akulla, jota ei kaiveta taskusta/repusta esiin. Langaton yhteys lasit-laskentatiili välille. Varmuuden vuoksi myös mahdollisuus langalliseen yhteyteen millä saa myös lasit ladattua.

Oma ketjukin on AR ja älylaseille tosin en tiedä pitäisikö tämä ketju muutttaa VR, AR, MR keskustelua?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 942
Eipä toi ML2 nyt niin paljon näytä kehittyneen. Lasien form factor on varsin samanlainen kuin 2018 vuoden ML One ja vaikka Hololens on isompi niin siitä ei tarvitse prosessointiyksikköä vetää johdolla vyötärölle.

Noi Magic Leapin lasit on vähän sellaisia että kun niitä katsoo pöydällä niin näyttää pienemmiltä kuin ovatkaan, tästä saa paremman käsityksen:
magic-leap-2-awe-2022-5-1021x580.jpg
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 810

Oma ketjukin on AR ja älylaseille tosin en tiedä pitäisikö tämä ketju muutttaa VR, AR, MR keskustelua?
Taitaa AR ja MR olla niin marginaalissa vielä vuosia ettei ainakaan minua haittaisi yhden ketjun käyttäminen kaikille laitteille. Tuskin ar/mr keskustelua syntyy mitenkään paljoa.
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
1 013
Mitä 3D-elokuviin tulee, niin jo pelkkänä standalonena tuo tukee niitä BigScreenissä ja Skybox VR:ssä. Kokeilin tosiaan molempia omilla tiedostoilla ja BigScreenin striimauksina. Ei eroa lopputuloksen kannalta. Pitää kokeilla vielä PCVR:n kautta.

3D-efektiä luultavasti pilaa se, että kuva on ikään kuin vähän suttuista, jolloin sen tunteen luomiseen tarvittava detalji ja syvyysvaihtelun erot eivät tule esiin. En tiedä, tämä on pelkkää arvailua.

Tämän kokemuksen myötä on kyllä tullut selville, että Zuck on ampunut itseään kyllä pahasti jalkaan laittamalla liikaa paukkuja Metaverseensä. Aivan liian aikaisin on sen kanssa liikenteessä. Teknologian pitää kypsyä vielä ainakin 10 - 15 vuotta ennen kuin se on natiivisti sillä tasolla, että "kuka tahansa" lähtisi ajattelemaan sen tuovan jotain lisäarvoa elämäänsä. Kestää vielä hyvän aikaa ennen kuin laitteet ovat riittävän mukavia, vehkeet tarpeeksi tehokkaita ja edullisia ja tarjottavat ratkaisut jotenkin järkeviä, että tuo mitenkään voisi onnistua.

VR:n kanssa homma on selvästi erittäin varhaisessa vaihessa vielä, eikä sen aika ole kypsä. Homma tulee pysymään marginaalipuuhasteluna vielä vuosia, ja Meta ei tule olemaan homman voittaja.

Jos pitäisi ennustaa, väitän melkein, että VR tulee menemään joksikin aikaa kiven alle kehittymään ennen kuin uusi, enemmän massoihin iskevä aalto voi iskeä. Ja tuolloinkin sanoisin, että AR on se, mihin paukkuja enemmän laitetaan, koska sille on helpompi keksiä kuluttajasovelluksia, joita voi tosielämässä käyttää.
Itsekkin aikoinaan tuon quest 2 hommannut 3 d leffojen takia osaltaan myöskin ja ei ollut tosiasn niin mahtava kokemus mitä ajattelin...

Toinen mikä ärsyttää suunnattomasti ettei pysty tuohon android käyttikseen yhdistää ulkoista tikkua/ kovoa josta noita omia leffoja pyörittelisi. Onnistuu tietenkin omalta sisäiseltä mut ei viitsis sinne niitä survoa.

Onkin menty streematen paikallisesti tietskarilta filut...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 085
Mikähän se pitäisi olla resoluutio näillä vehkeillä että se rosoisuus katoaisi ja voisi esim 4k leffaa katsoa "virtuaalisesti" niin ettei sitä elokuvan resoluutiota rajoita VR-lasien resoluutio? 8k per silmä ei taida riittää alkuunkaan. Ehkä 16k?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Mikähän se pitäisi olla resoluutio näillä vehkeillä että se rosoisuus katoaisi ja voisi esim 4k leffaa katsoa "virtuaalisesti" niin ettei sitä elokuvan resoluutiota rajoita VR-lasien resoluutio? 8k per silmä ei taida riittää alkuunkaan. Ehkä 16k?
Eikös se tynnyrivääristymän korjaus vaadi n. 1,5x resoluution lähdedataan tms. Eli se olisi jo 6k pelkälle videille. Siihen sitten se, että elokuva peittää ehkä puolet linssin kuva-alasta, joten pikselit pitää vielä tuplata (vai nelinkertaistaa?), niin ehkä 12-16k riittää häviöttömään 4k materiaalin katseluun
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 085
Eikös se tynnyrivääristymän korjaus vaadi n. 1,5x resoluution lähdedataan tms. Eli se olisi jo 6k pelkälle videille. Siihen sitten se, että elokuva peittää ehkä puolet linssin kuva-alasta, joten pikselit pitää vielä tuplata (vai nelinkertaistaa?), niin ehkä 12-16k riittää häviöttömään 4k materiaalin katseluun
Joo jotain tuommoista itsekkin mietin. Lähinnä ajatuksena siihen että mitä jos VR maailmassa tekisi esim töitä virtuaalisilla 4k näytöillä, ja ehkä jatkokeskusteluna yllä käytyyn elokuvien katsomiseen. OG2 reso on 1832x1920 silmälle eli käytännössä jos virtuaalinen näyttölaite VR maailmassa veisi puolet vaakasuuntaisesta ja pystysuuntaisesta tilasta niin resoluutio on 916x960 eli DVD leffalle juuri ja juuri riittävä kun otetaan pois vielä tynnyrivääristymät.

Yksi 16k näyttö eli 8k x 8k per silmä varmaan olisi jo riittävä että siellä VR maailmassa voisi jopa 4k leffoja katsella ilman pahoja häiriöitä ja varmaan työntekokin onnistuisi ainakin joltakin osin. Pitkän ajan päästä varmaan 32k tulee olemaan semmoinen resoluutio että se mahdollistaa jo vaikka mitä kätevää virtuaalisesti eli voisi poistaa tarpeen kokonaan fyysisille näytöille.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 221
Tässä leffa-kysymyksessä pitäisi vielä huomioida fov. Jos leffa peittäisi puolet linssin kuvasta, se tarkoittaisi aivan jäätävän isoa virtuaali-skriiniä. Eli kokemus ei vastaisi kotiteatterin 120-tuumaista kangasta - saati sitten 70-tuumaista 4k-telkkaria - vaan havaitut pikselit olisivat huomattavasti suurempia.

Omasta mielestä tämä on toki virtuaalipotan vahvuus: saat kokemuksen 500" ruudusta kuun kamaralla. Iso ruutu on itselle tärkeämpää kuin pikselin näennäinen koko. Mutta moni on eri mieltä.

Tämä siis nopeasti mutuiluna, olisi kyllä kiinnostavaa jos joku jaksaisi laskea mikä reso tarvitaan pottaan jotta havauttu pikseli on saman kokoinen kuin kotisohvalta 70" 4K telkkarissa. Siihen ei taida tuo 32k riittää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 085
Tämä siis nopeasti mutuiluna, olisi kyllä kiinnostavaa jos joku jaksaisi laskea mikä reso tarvitaan pottaan jotta havauttu pikseli on saman kokoinen kuin kotisohvalta 70" 4K telkkarissa. Siihen ei taida tuo 32k riittää.
Varjo taitaa mainostaa että heidän VR-3 pönttö on "ihmissilmän resoluutiolla". 27 asteen fokus alueelle 1920x1920 reso. Jos tuo olisi koko paneelin alalle 140 FOVille niin se olisi aika paljon. Ehkä se tulevaisuus on juurikin tuossa silmän seurannassa ja vain sihen kohteen ympäristöön näytetään sitten ultra tarkkaa näkymää. Saapa nähdä onko OQ3:ssa mitään tuohon viittaavaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 119
Joo kyllä Varjon lähestymistapa on oikea näihin. Ihan turha piirtää koko alalle tarkalla kuvalla.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 221
Varjo taitaa mainostaa että heidän VR-3 pönttö on "ihmissilmän resoluutiolla". 27 asteen fokus alueelle 1920x1920 reso. Jos tuo olisi koko paneelin alalle 140 FOVille niin se olisi aika paljon. Ehkä se tulevaisuus on juurikin tuossa silmän seurannassa ja vain sihen kohteen ympäristöön näytetään sitten ultra tarkkaa näkymää. Saapa nähdä onko OQ3:ssa mitään tuohon viittaavaa.
Joo, seuranta ratkaisisi tarkkuusongelman.
Tosin tuosta 1920x1920 @27° nopeasti ajateltuna taitaa jäädä kauas esim 70" 4k-ruutu vaikka 4 metrin etäisyydeltä nähtynä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 468
Viestejä
4 163 131
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom