VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Joo, seuranta ratkaisisi tarkkuusongelman.
Tosin tuosta 1920x1920 @27° nopeasti ajateltuna taitaa jäädä kauas esim 70" 4k-ruutu vaikka 4 metrin etäisyydeltä nähtynä.

Neljän metrin päästä 70" ruudulta katsottuna toki hyvä full HD ajaa asian enemmän kuin hyvin (verrattuna siis 4K:hon, jos ei muuten esim. HDR-matskua).
 
Toisaalta ei reaalimaailmassa silmäkään kykene tuommoiseen erotteluun. Tuommoisella setupilla se tarkoittaisi ~150 PPD jos en ihan väärin "napkin mathia" tehnyt. E: Itsellä on monitorina 48" 4k OLED jota katson 75cm päästä. PPD on 52 eli Varjon öky-päähine pitäisi reson puolesta riittää jos "emuloisi" virtuaalisesti tämmöistä setuppia.
En ole tutustunut ihmissilmän biologisiin rajoihin...
Neljän metrin päästä 70" ruudulta katsottuna toki hyvä full HD ajaa asian enemmän kuin hyvin (verrattuna siis 4K:hon, jos ei muuten esim. HDR-matskua).
...mutta omakohtainen kokemus: 4K television on 3.2 metrin päässä olohuoneessa. Ruudun koko on 65". Peliä pelatessa huomaa ihan selvän eron onko resoluutiona 4K vai FullHD. Toki 28" putki-TV ajaa myös asiansa ihan hyvin, mutta varmuudella katsoja näkee eron resoluutiossa FullHD vs 4K @65"/3.2m. En väitä että ero on maatamullistava, olen vain huomannut että näissä netistä löytyvissä "korkeammalla resoluutiolla ei ole merkitystä"-ohjeissa ei ehkä aina huomioida katselukokemusta oikealla tavalla. Esim vaikka kahta pistettä ei enää erottaisi toisistaa, voiko silti kuvan sahalaitaisuus vähentyä resoluutiota nostettaessa?

Toki tämä on nyt osin akateemista saivartelua. Käytännössä FullHD-ruudun PPD virtuaalipotassa olisi enemmän kuin sata jänestä.
 
En ole tutustunut ihmissilmän biologisiin rajoihin...

...mutta omakohtainen kokemus: 4K television on 3.2 metrin päässä olohuoneessa. Ruudun koko on 65". Peliä pelatessa huomaa ihan selvän eron onko resoluutiona 4K vai FullHD.
Juu toki huomaa eron jos pelin valikosta pudottaa resoluution 1/4 niin ero on taattu varsinkin temporaalisesti tarkasteltuna eli liikkeessä reunoissa vilisee aliasointia. Minä huomaan saman. Mutta moniko huomaa eron jos lähde on sama? Eli tuossa sinun tapauksessa peli renderöidään aina sillä native 4k mutta sitä katsotaan kahdella eri televisiolla joista toinen FullHD ja toinen 4k? FullHD TV saa käytännössä 4xSuperSamplingAA:n.

Itse tässä vouhkatessa tuolta näkökannalta ajattelin tätä VR resoluutiokeskustelua.
 
Pitäisikö Htc vive pro 2 laseihin tulla kuva vaikka ei ole ohjaimia tai satelliitteja ? vai vaatiiko molemmat, omassa tulee äänet mutta ei kuvaa. Muut kamat on vielä matkalla.
 
Pitäisikö Htc vive pro 2 laseihin tulla kuva vaikka ei ole ohjaimia tai satelliitteja ? vai vaatiiko molemmat, omassa tulee äänet mutta ei kuvaa. Muut kamat on vielä matkalla.
Jos satelliiteilla tarkoitat majakoita, niin ei ne lasit ilman niitä ainakaan toimi. Varmaan jotain eloa toki luulisi tulevan silti.
 
Viimeksi muokattu:
Jos satelliiteilla tarkoitat maljakoita, niin ei ne lasit ilman niitä ainakaan toimi. Varmaan jotain eloa toki luulisi tulevan silti.

Juu, kyllä ne herää ja äänet tulee, mutta ei ollut varmuutta pitäisikö kuva näkyä ilman majakoita, seurantaa ei tietysti ole.
 
VR-lasit vaatii melkoisen suorituskykyistä rautaa, että saa pyörimään sulavasti. Varsinkin GPU puolelle. Läppärin 3060 lienee huomattavasti hitaampi, kuin vastaava desktop versio ja senkin kanssa saanee tyytyä perunagrafiikoihin.

Riippuu tietysti siitä, että mitä pelaa. Esim. Beat Saberiahan tuolla pelailee mainiosti, mutta graafisesti raskaampien pelien kanssa saattaa puhti loppua. Itselläni 3080Ti VR-lasien (joskin näissä korkeampi resoluutio kuin Questeissa) kaverina ja lisää suorituskykyä tarttis.

3060 toimi ainakin Rift S: + alyx kanssa kaikilla herkuilla, eikä taida se kevein peli olla. Toki jos haluaa ainoastaan käyttää jotain 5K niin ehkä se 3060 ei ole se vaihtoehto silloin. Toki riftin resoluutiot eivät olleet siellä 5k tasolla tai edes lähellä.
 
3060 toimi ainakin Rift S: + alyx kanssa kaikilla herkuilla, eikä taida se kevein peli olla. Toki jos haluaa ainoastaan käyttää jotain 5K niin ehkä se 3060 ei ole se vaihtoehto silloin. Toki riftin resoluutiot eivät olleet siellä 5k tasolla tai edes lähellä.

Aavistuksen huono esimerkki, koska Alyx on legendaarisen hyvin optimoitu ja Rift S:n resoluutio on huomattavasti modernimpia silmikoita pienempi, joka taas kääntyy kevyemmäksi kuormaksi näytönohjaimelle.
 
Aavistuksen huono esimerkki, koska Alyx on legendaarisen hyvin optimoitu ja Rift S:n resoluutio on huomattavasti modernimpia silmikoita pienempi, joka taas kääntyy kevyemmäksi kuormaksi näytönohjaimelle.
Niin taisin viestissäni mainita, eihän tuossa htc pro 2 tarvitse käyttää sitä 5K asetusta jos on vähän tuhnumpi kone. Perunagrafiikka nyt on vähän ontuva kommentti, ei se riftilläkään huonolta näyttänyt.
 
Mikä on oikea vr-lasi kun haluan niiden näkyvän tietokoneelle vain kahtena monitorina ja hid-laitteena? Yhtään minkäänlaiseen "palveluun" tms. en tule kirjautumaan enkä asenna mitään lasinvalmistajan ohjelmaa. Onko näitä edes, vai yrittääkö joka valmistaja pakottaa spywarea tms. sontaa lasien mukana?
 
Mikä on oikea vr-lasi kun haluan niiden näkyvän tietokoneelle vain kahtena monitorina ja hid-laitteena? Yhtään minkäänlaiseen "palveluun" tms. en tule kirjautumaan enkä asenna mitään lasinvalmistajan ohjelmaa. Onko näitä edes, vai yrittääkö joka valmistaja pakottaa spywarea tms. sontaa lasien mukana?
Sen verran pitää PC:n puolella tehdä kun näitä tukee, että noin vähällä ei oikein pääse. Toki käytännössä taitaa kaikki valmistajat bundlata kaikenlaista turhaa (Microsoftin kohdalla tämä samassa paketissa oleva asia on vaan Windows) sen vaaditun softan mukaan tai nojaavat toiseen valmistajaan kuten Valve joka sitten näin tekee. Voit tietysti minimalismia tavoitellessa käyttää jotain kolmannen osapuolen toteutusta kuten vaikka Monado: Monado - Developer Site (en tosin takaa että kokemus olisi hyvä tällä hetkellä)
 
Mikä on oikea vr-lasi kun haluan niiden näkyvän tietokoneelle vain kahtena monitorina ja hid-laitteena? Yhtään minkäänlaiseen "palveluun" tms. en tule kirjautumaan enkä asenna mitään lasinvalmistajan ohjelmaa. Onko näitä edes, vai yrittääkö joka valmistaja pakottaa spywarea tms. sontaa lasien mukana?

Vuoraat foliolla laskettelulasit ja kypärän ja pistät päähän :).... Mut joo oikeasti ei taida olla olemassa käsittääkseni mahdollista saamaan laseja toimimaan ilman esim. Oculuksen( metan) softaa....korjatkaa jos olen väärässä .
 
Vive ja Index liippaa lähimmäksi sikäli, että niiden kanssa tarvii vain SteamVR:n.
 
Mikä on oikea vr-lasi kun haluan niiden näkyvän tietokoneelle vain kahtena monitorina ja hid-laitteena? Yhtään minkäänlaiseen "palveluun" tms. en tule kirjautumaan enkä asenna mitään lasinvalmistajan ohjelmaa. Onko näitä edes, vai yrittääkö joka valmistaja pakottaa spywarea tms. sontaa lasien mukana?
Yhtenä saa näkymään wmr lasit, mutta itse tekniikaltaan ne alkavat olemaan muuten vähän vanhat. Ei tarvitse kuitenkaan windowsin ulkopuolisia ajureita
 
Mikä on oikea vr-lasi kun haluan niiden näkyvän tietokoneelle vain kahtena monitorina ja hid-laitteena? Yhtään minkäänlaiseen "palveluun" tms. en tule kirjautumaan enkä asenna mitään lasinvalmistajan ohjelmaa. Onko näitä edes, vai yrittääkö joka valmistaja pakottaa spywarea tms. sontaa lasien mukana?

Ei tuommoista ole olemassa eikä ne mitään spywarea ole vaan käytännössä enemmänkin lasien tarvitsemat ajurit ja VR "ajoympäristö". Osalla siihen on sitten kylkeen pultattu sovelluskauppa ja jonkinlainen asiakkuus. Lähimpänä tota on varmaan tosiaan hieman hylätyt WMR-lasit joissa noiden ohjelmistokomponenttien tuottajana on Microsoft. Sen jälkeen sitten SteamVR joka pelikaupan asiakkuuteen. Sitten foliohattua eniten kiristävät Meta (datan myyntikäyttö) ja Pico (Kiina).
 
Mikä on oikea vr-lasi kun haluan niiden näkyvän tietokoneelle vain kahtena monitorina ja hid-laitteena? Yhtään minkäänlaiseen "palveluun" tms. en tule kirjautumaan enkä asenna mitään lasinvalmistajan ohjelmaa. Onko näitä edes, vai yrittääkö joka valmistaja pakottaa spywarea tms. sontaa lasien mukana?

Ihan kuriositeettinä: Jos sanotaan, että tuollaiset lasit tippuisivat taivaasta syliin, niin mitä niillä tekisit? Jonkin middlewaren niiden käyttöön tarvitsee kuitenkin, jos ei omaa koodaa.
 
Ihan kuriositeettinä: Jos sanotaan, että tuollaiset lasit tippuisivat taivaasta syliin, niin mitä niillä tekisit? Jonkin middlewaren niiden käyttöön tarvitsee kuitenkin, jos ei omaa koodaa.
Flightgeariin näyttölaitteeksi. Sattumalta kun se on avointa koodia, voi sitä muokata aivan mielensä mukaan ja minä olen ohjelmointitaitoinen. Kutsuvat aika velhoksi jopa.
 
Flightgeariin näyttölaitteeksi. Sattumalta kun se on avointa koodia, voi sitä muokata aivan mielensä mukaan ja minä olen ohjelmointitaitoinen. Kutsuvat aika velhoksi jopa.
No sittenhän toi linkkaamani Monado voisi sopia käyttötapaukseesi erinomaisesti. Flightgear luonnollisesti pyörii Linuxilla kuten se ja OpenXR-toteutusta sille vääntävät. Veikkaan että joku Vive/Index pelittäisi Monadon kanssa parhaiten, mutta en ole kyllä tarkemmin asiaa tutkinut. Taitaa FlightGearinkin VR-toteutus olla vielä aika kokeellinen niin ehkei se niin haittaa jos tuokin.
 
Tänään ensimmäiset tyypit Vive Pro 2:lla, ohjaimet on vielä matkalla mutta majakat tuli tänään niin pääsin Dirt rally 2.0 kokeilemaan. Vive softasta korkea asetus päällä, hyvin rullaa. Mitään letterbox näkymä ongelmaa en kyllä löytänyt tuon pelin kanssa. Hyvältä vaikuttaa tällä hetkellä.
 
Tuli testattua quality ( 4896 × 2448) asetuksilla ja pyörii vallan mainiosti ainakin dirt rally 2.0. Ensiviikolla saan ohjaimet niin pääsee alyxia testaamaan.
 
Onko AMD näytönohjaimet kuinka off limits kun on kyse VR? Muistan jotenki tälläsen jutun jonkin ajan takaa että jos vr niin vain Nvidian kortit. MIetin vaan noita huomenna julki tulevia 7900 kortteja. Mullahan on lasit jo ne uudemmat jossa on johtobugi korjattu amd korteille.

Jännästi myös tässä pelailessa aloin huomaamaan että fps alkanut olee hyvin matalia lukemia ja pelit nykimään aika rankasti. Ihan itekseen tuosta noin vaan. Seurailin juttuja fpsvr äpillä ja lone echo II oli GPU kuorma 99-100% lähes tauotta ja CPU ytimistä 5/6 oli 100%. No, ruudunpäivitys sitten sen mukaista. Tänään päivitin uusimmat näytönohjaimen ajurit ruksien clean install ja samaan kasaan tulikin uusin kumulatiivinen päivitys. Näiden jälkeen ongelmat oli tipotiessään. Cpu kuorma siellä jossain 40-70% ja gpu kuorma nousi normaalisti sitämukaa mitä enemmän romua oli piirrettävissä. Eli lone echo II oli helposti gpu 95% ja cpu jossain siellä 70% tai alle ja rullaa pehmeästi ilman repro frameja.
Hassuja joskus nämä kompuutterit.
 
Onko AMD näytönohjaimet kuinka off limits kun on kyse VR? Muistan jotenki tälläsen jutun jonkin ajan takaa että jos vr niin vain Nvidian kortit. MIetin vaan noita huomenna julki tulevia 7900 kortteja. Mullahan on lasit jo ne uudemmat jossa on johtobugi korjattu amd korteille.

Jännästi myös tässä pelailessa aloin huomaamaan että fps alkanut olee hyvin matalia lukemia ja pelit nykimään aika rankasti. Ihan itekseen tuosta noin vaan. Seurailin juttuja fpsvr äpillä ja lone echo II oli GPU kuorma 99-100% lähes tauotta ja CPU ytimistä 5/6 oli 100%. No, ruudunpäivitys sitten sen mukaista. Tänään päivitin uusimmat näytönohjaimen ajurit ruksien clean install ja samaan kasaan tulikin uusin kumulatiivinen päivitys. Näiden jälkeen ongelmat oli tipotiessään. Cpu kuorma siellä jossain 40-70% ja gpu kuorma nousi normaalisti sitämukaa mitä enemmän romua oli piirrettävissä. Eli lone echo II oli helposti gpu 95% ja cpu jossain siellä 70% tai alle ja rullaa pehmeästi ilman repro frameja.
Hassuja joskus nämä kompuutterit.
En ainakaan rx 6800:lla ole näytönohjainogelmiin törmännyt Quest 2:n kanssa. Alussa oli Link kaapeli (usb c - usb c), nykyään vain airlink käytössä.
Nvidiaa en ole kokeillut.
 
Onko AMD näytönohjaimet kuinka off limits kun on kyse VR? Muistan jotenki tälläsen jutun jonkin ajan takaa että jos vr niin vain Nvidian kortit. MIetin vaan noita huomenna julki tulevia 7900 kortteja. Mullahan on lasit jo ne uudemmat jossa on johtobugi korjattu amd korteille.

Jännästi myös tässä pelailessa aloin huomaamaan että fps alkanut olee hyvin matalia lukemia ja pelit nykimään aika rankasti. Ihan itekseen tuosta noin vaan. Seurailin juttuja fpsvr äpillä ja lone echo II oli GPU kuorma 99-100% lähes tauotta ja CPU ytimistä 5/6 oli 100%. No, ruudunpäivitys sitten sen mukaista. Tänään päivitin uusimmat näytönohjaimen ajurit ruksien clean install ja samaan kasaan tulikin uusin kumulatiivinen päivitys. Näiden jälkeen ongelmat oli tipotiessään. Cpu kuorma siellä jossain 40-70% ja gpu kuorma nousi normaalisti sitämukaa mitä enemmän romua oli piirrettävissä. Eli lone echo II oli helposti gpu 95% ja cpu jossain siellä 70% tai alle ja rullaa pehmeästi ilman repro frameja.
Hassuja joskus nämä kompuutterit.
Kai ne ihan ok toimii, niin kauan kun pysyy kaukana esim. Pimaxista ja Varjosta
 
Onko AMD näytönohjaimet kuinka off limits kun on kyse VR? Muistan jotenki tälläsen jutun jonkin ajan takaa että jos vr niin vain Nvidian kortit. MIetin vaan noita huomenna julki tulevia 7900 kortteja. Mullahan on lasit jo ne uudemmat jossa on johtobugi korjattu amd korteille.

Jännästi myös tässä pelailessa aloin huomaamaan että fps alkanut olee hyvin matalia lukemia ja pelit nykimään aika rankasti. Ihan itekseen tuosta noin vaan. Seurailin juttuja fpsvr äpillä ja lone echo II oli GPU kuorma 99-100% lähes tauotta ja CPU ytimistä 5/6 oli 100%. No, ruudunpäivitys sitten sen mukaista. Tänään päivitin uusimmat näytönohjaimen ajurit ruksien clean install ja samaan kasaan tulikin uusin kumulatiivinen päivitys. Näiden jälkeen ongelmat oli tipotiessään. Cpu kuorma siellä jossain 40-70% ja gpu kuorma nousi normaalisti sitämukaa mitä enemmän romua oli piirrettävissä. Eli lone echo II oli helposti gpu 95% ja cpu jossain siellä 70% tai alle ja rullaa pehmeästi ilman repro frameja.
Hassuja joskus nämä kompuutterit.

Kuten muutkin kommentoi on se ihan käyttökelpoinen noita muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. En tiedä Pimaxin rajoitteista mutta Varjo tosiaan vaatii Nvidian kortin kun käyttävät Nvidian toteuttamaa pakkausta. Noin muuten Nvidian etuna on saman tyyppiset asiat kuin VR:n ulkopuolellakin eli niiden omat teknologiat kuten DLSS toimii ja on paremmin tuettu sekä heillä on myös VRSS, jonka vastinetta AMD:lla ei taida olla. Noiden merkitys nyt sit jää kuitenkin kiinni siitä mitä pelejä pelailee ja minkälaisella kortilla.

Babeltech on tehnyt noita VR-testejä enemmänkin ja julkaisi edellisen sukupolven keskihintaluokan näyttisvertailun, josta näkee että suorituskyvyn osalta menee aika tasan tämä edellinen sukupolvi. Tuolta löytyy myös 4080 ja 4090 testit ja eiköhän sinne aika pian tule AMD:n uusimpien korttien testitkin.

Yhteenvedosta poimittuna Babeltechin näkemys:
AMD appears to have addressed the micro stutter VR driver issues we found when we tested the RTX 6600 XT versus the RTX 3060 last August, and the Radeon is now a faster card that offers slightly more VR performance headroom.

The RX 6650 XT offers a stronger VR performance at a slightly lower price than the RTX 3060 while the RTX 3060 Ti offers a similar VR experience to the RX 6700 XT. The advantage the GeForce cards hold over the Radeons is that they offer more DLSS supported VR games. We did not test DLSS in VR nor did we use FSR and will leave that comparison for future reviews.
 
Jahas nyt tulee useammaltakin Youtuberilta Pico 4 + 4090 hypeä, jossa 4090:n tehoilla saadaan buustattua VD:n God Mode + SteamVR 170% upscaling kanssa reso niin korkealle ettei videopakkaus enää juurikaan näy:



 
pico4 o muuten ihan jepa mut siin o softabugi, jonka takia pcvr ei lukitse fps:ää hertzeihin. Vaikka virtual desktop lähettäisi tasaiset 90fps niin headset ite throttlee 87-92 fps välillä jatkuvasti. Kunhan tuon korjaisivat niin sitä kehtaisi muillekin suositella
 
Tervehdys kaikille!

Sukulaisen puolesta kyselisin, että onko kenelläkään kokemuksia vr-laseista (erityisesti PSVR), jos on toinen silmä lähes sokea?
Näkeekö laseilla silti "oikein" tai edes lähes, ja mahtuuko esim. PSVR lasien kanssa käyttämään silmälaseja samaa aikaan?
Olisi PS5:selle harkinnassa lasit, mikäli niitä vain pystyy "silmävammaisena" käyttämään :D Ei näy kaupoissakaan enään noita laseja oikein testattavana, niin ei ole pystynyt käytännössä kokeilemaan.
 
Tervehdys kaikille!

Sukulaisen puolesta kyselisin, että onko kenelläkään kokemuksia vr-laseista (erityisesti PSVR), jos on toinen silmä lähes sokea?
Näkeekö laseilla silti "oikein" tai edes lähes, ja mahtuuko esim. PSVR lasien kanssa käyttämään silmälaseja samaa aikaan?
Olisi PS5:selle harkinnassa lasit, mikäli niitä vain pystyy "silmävammaisena" käyttämään :D Ei näy kaupoissakaan enään noita laseja oikein testattavana, niin ei ole pystynyt käytännössä kokeilemaan.

Hyvä kysymys, en ole itse asiaan perehtynyt mutta linkissä avataan asiaa syvällisemmin.

 
Tervehdys kaikille!

Sukulaisen puolesta kyselisin, että onko kenelläkään kokemuksia vr-laseista (erityisesti PSVR), jos on toinen silmä lähes sokea?
Näkeekö laseilla silti "oikein" tai edes lähes, ja mahtuuko esim. PSVR lasien kanssa käyttämään silmälaseja samaa aikaan?
Olisi PS5:selle harkinnassa lasit, mikäli niitä vain pystyy "silmävammaisena" käyttämään :D Ei näy kaupoissakaan enään noita laseja oikein testattavana, niin ei ole pystynyt käytännössä kokeilemaan.
Varmaankin yksilökohtaista, mutta netissä muutamakin ”yksisilmäinen” on kertonut näkevänsä VR laseilla kuitenkin stereona, niin hassulta kun se kuulostaakin. Voithan ostaa lasit palautusoikeuden sisältävistä kaupoista, niin näet miten toimivat käytännössä.
 
Tervehdys kaikille!

Sukulaisen puolesta kyselisin, että onko kenelläkään kokemuksia vr-laseista (erityisesti PSVR), jos on toinen silmä lähes sokea?
Näkeekö laseilla silti "oikein" tai edes lähes, ja mahtuuko esim. PSVR lasien kanssa käyttämään silmälaseja samaa aikaan?
Olisi PS5:selle harkinnassa lasit, mikäli niitä vain pystyy "silmävammaisena" käyttämään :D Ei näy kaupoissakaan enään noita laseja oikein testattavana, niin ei ole pystynyt käytännössä kokeilemaan.
Yksisilmäinen ei menetä mitään verrattyna oikeaan maailmaan. Ei muutakuin lasit VR hankintaan jos kiinnostavat!

Tuota voi normaalisti näkevä testata sulkemalla itse heikomman silmänsä. Ainoa vaikutus heilläkin on stereonäön poistuminen, mutta se on huono/puuttuu kuitenkin ihmiseltä jolla toisessa silmänsä on huono näkö -> ei siis eroa

VR laseja ei voi verrata vanhanajan sinipuna 3d laseihin. Ne petustuvat täysin stereonäköön, eivätkä siksi toimi yhdellä silmällä
eyJidWNrZXQiOiJjb250ZW50Lmhzd3N0YXRpYy5jb20iLCJrZXkiOiJnaWZcLzNkLWdsYXNzZXMtcmVkLWJsdWUtMS5qcGciLCJlZGl0cyI6eyJyZXNpemUiOnsid2lkdGgiOjI5MH0sInRvRm9ybWF0IjoiYXZpZiJ9fQ==
 
Yksisilmäinen ei menetä mitään verrattyna oikeaan maailmaan. Ei muutakuin lasit VR hankintaan jos kiinnostavat!

Tuota voi normaalisti näkevä testata sulkemalla itse heikomman silmänsä. Ainoa vaikutus heilläkin on stereonäön poistuminen, mutta se on huono/puuttuu kuitenkin ihmiseltä jolla toisessa silmänsä on huono näkö -> ei siis eroa

VR laseja ei voi verrata vanhanajan sinipuna 3d laseihin. Ne petustuvat täysin stereonäköön, eivätkä siksi toimi yhdellä silmällä
eyJidWNrZXQiOiJjb250ZW50Lmhzd3N0YXRpYy5jb20iLCJrZXkiOiJnaWZcLzNkLWdsYXNzZXMtcmVkLWJsdWUtMS5qcGciLCJlZGl0cyI6eyJyZXNpemUiOnsid2lkdGgiOjI5MH0sInRvRm9ybWF0IjoiYXZpZiJ9fQ==
Juu näin ajattelin itsekkin :thumbsup: Ei muutakun lasit tilaukseen :)
Kiitoksia vastauksista myös muille :thumbsup:
 
Tervehdys kaikille!

Sukulaisen puolesta kyselisin, että onko kenelläkään kokemuksia vr-laseista (erityisesti PSVR), jos on toinen silmä lähes sokea?
Näkeekö laseilla silti "oikein" tai edes lähes, ja mahtuuko esim. PSVR lasien kanssa käyttämään silmälaseja samaa aikaan?
Olisi PS5:selle harkinnassa lasit, mikäli niitä vain pystyy "silmävammaisena" käyttämään :D Ei näy kaupoissakaan enään noita laseja oikein testattavana, niin ei ole pystynyt käytännössä kokeilemaan.
VR antaa myös liikkeen mikä on todella tärkeä ominaisuus immersion kannalta. Ei pelkästään pään pyörittämistä vaan myös nojaamisen, sivuttaisliikkeen yms. Joskus seuranta on katkennut siten että vain pyöritys on jäänyt ja sen kyllä huomaa. VR elokuvissa on pelkästään tuo pään pyöritys, ainakin niissä joita olen katsonut. Grafiikka on huomattavasti heikompaa varsinin tarkkuuden osalta, mutta silti VR vie voiton.

Ehdottomasti kuitenkin sellaisesta liikkeestä josta voi palauttaa. VR pahoinvointi on yksilöllistä, sitten pupillien välinen etäisyys on tärkeä. Tuo pupillien välinen etäisyys ei varmaan haittaa yksisilmäisellä kun toinen silmä ei sotke kuvaa. Pahoinvointi on suurinta alussa ja sitten monesti helpottaa nopeasti. Kannattaa aloittaa lyhyillä pelisessioilla jotta tottuu, mutta kaikki eivät totu ollenkaan.
 
pico4 o muuten ihan jepa mut siin o softabugi, jonka takia pcvr ei lukitse fps:ää hertzeihin. Vaikka virtual desktop lähettäisi tasaiset 90fps niin headset ite throttlee 87-92 fps välillä jatkuvasti. Kunhan tuon korjaisivat niin sitä kehtaisi muillekin suositella
Mulla jää 60fps vaikka miten alas laitan msfs2020 asetukset. Gpu idlaa 50% loadilla ja cpu 20%, mut tuon 60fps yli ei vaan mene. Haluaisin edes kokeilla 72hz/72fps mut kuuteenkymppiin jää.

Muuten pico4 ja 4090 on aika hyvä compo. Täytyy kokeilla nostaa steamVR resoa myös sit vielä.
 
PSVR 2 lasit tulee saataville parin kuukauden päästä. Vanhoja PSVR laseja ei kannata missään nimessä ostaa. Jos pitää jouluksi saada VR lasit niin sitten Quest2 tai Pico4. Itse ostaisin Pico4 näistä kahdesta.

Lisäisin kyllä tuohon sen, että jos standalone laseja hommaamassa ilman tehokasta pc tä niin kyllä quest vie picoa kuin litran mittaa. Pcvr laseihin picoo varmaan parempi kun uudempi mutta kyllä questilläkin pärjää. Erot siis linsseissä.
 
Lisäisin kyllä tuohon sen, että jos standalone laseja hommaamassa ilman tehokasta pc tä niin kyllä quest vie picoa kuin litran mittaa. Pcvr laseihin picoo varmaan parempi kun uudempi mutta kyllä questilläkin pärjää. Erot siis linsseissä.
Pico on uusi laite joten kirjasto on suppeampi, mutta esim. Red Matter 2 on optimoitu Picolle ja on sillä nätimpi. Varmaan oma asiansa on siinäkin mihin ekosysteemiin aikoo sitoutua pidemmällä tähtäimellä, Quest vaiko Pico linjaan. Joillekkin Meta aiheuttaa isompaa ihottumaa, toisille Bytedance.

Itse pidän kans Questia parempana puhtaasti stand alone käytössä mutta kyllä Piconkin ekosysteemistä voi toimiva vielä kasvaa vrt. Quest1 julkaisussa. Varmaan ensi jouluna nähdään paremmin Picon storen nykytila.
 
Tänään sain ohjaimet, tullut pelattua 3 tuntia putkeen, ei tuossa kyllä naama paistu, toki pientä lämpiämistä tapahtuu mutta ei mitään naaman sulamista tai edes huomattavaa kuumenemista. Olisiko niin että extreme asetuksilla lämpeneminen reilusti pahempi ? ja itse kun en sitä pääse käyttämään niin ei synny ongelmaa. Ohjaimet vaatii totuttelua rift s:n jälkeen mutta aika nopeasti niiden kanssa tulee sinuiksi, pavlovikin alkoi rullaamaan kohtuullisesti parin pelin jälkeen.
 
Olisiko jollain suositella 1.5-2m pituista kaapelia jolla saisi tuon Quest 2 toimimaan PC:n kanssa? En tarvitse pidempää ja saisi olla aika joustava.
 
Olisiko jollain suositella 1.5-2m pituista kaapelia jolla saisi tuon Quest 2 toimimaan PC:n kanssa? En tarvitse pidempää ja saisi olla aika joustava.

Motonetistä tarvittavan pituinen USB-C kaapeli. Minulla on tuolta Cloudberryn 2,5m kaapeli ja hyvin pelittää.
 
Osaisikohan muuten joku täällä vinkata miksi tietokone-kaapelimodeemi-vrlasit (meta quest 2) yhteys toimii huonosti WLAN verkossa (Air link). Ongelma ilmenee kuvan pätkimisenä. Olen aika varma että wifissä se vika on oltava, koska USB-C kaapelilla kuva ei pätki. Wifin luo Fritzbox 6600 kaapelimodeemi. Tietokone on suoraan modeemiissa kiinni ethernetillä ja kyseisessä wifi-verkossa ei ole muuta kaistaa vievää toimintaa kuin se kuvan streamaus tietokoneelta VR-laseihin. Voiko olla mahdollista että naapureilla (kerrostalo) on niin kuvat omat wifi tukiasemat tulilla että ne häiritsee noin paljon että kuva pätkii

(ristipostaus toisesta keskustelusta, sori siitä)
 
Osaisikohan muuten joku täällä vinkata miksi tietokone-kaapelimodeemi-vrlasit (meta quest 2) yhteys toimii huonosti WLAN verkossa (Air link). Ongelma ilmenee kuvan pätkimisenä. Olen aika varma että wifissä se vika on oltava, koska USB-C kaapelilla kuva ei pätki. Wifin luo Fritzbox 6600 kaapelimodeemi. Tietokone on suoraan modeemiissa kiinni ethernetillä ja kyseisessä wifi-verkossa ei ole muuta kaistaa vievää toimintaa kuin se kuvan streamaus tietokoneelta VR-laseihin. Voiko olla mahdollista että naapureilla (kerrostalo) on niin kuvat omat wifi tukiasemat tulilla että ne häiritsee noin paljon että kuva pätkii

(ristipostaus toisesta keskustelusta, sori siitä)
Onko modeemista laitettu pelkästään 5Ghz yhteys päälle? Jos verkossa muitakin laitteita, jotka käyttävät 2,4 Ghziä niin ongelmia voi tulla ymmärtääkseni.
 
Puhelin jos on wifissä niin voisi katsoa ilmaisella Wifi Analyser -softalla mitä kanavia naapureiden verkot käyttävät. Sen tiedon perusteella voit kokeilla reitittimessäsi kanavia joissa vähiten muita häiriköimässä. Ja WalluWaan sanoikin että vain 5GHz verkko pitäisi olla reitittimessä päällä.
 
5Ghz verkossa on lasit kiinni, ja kone tosiaan kiinnii modeemissa gigasella ethernet kaapelilla. Jos laitan encode bitraten 10Mbps tienoille niin ei lagaa, mutta kuvanlaatu on toki surkea. Jo 50Mbps lagaa. Wifi-verkossa itsessään ei pitäisi ainakaan reitittimen mukaan olla muita samoja kanavia käyttäviä modeemeita. Huvikseni testasin pingata koneelta modeemia, tuolloin pingi on alle 1ms. Mutta kun pingaan VRlaseja niin pingi on jossain noin 1-300ms välillä, keskiarvo jotain 50 luokkaa. Kuulostaa siis epäilyttävän korkealta, joten wifi verkossa se vika täytyy olla jossain modeemin ja Vrlasien välillä. Vielä en keksinyt miten tuota pingia voisi alkaa parantamaan..
 
5Ghz verkossa on lasit kiinni, ja kone tosiaan kiinnii modeemissa gigasella ethernet kaapelilla. Jos laitan encode bitraten 10Mbps tienoille niin ei lagaa, mutta kuvanlaatu on toki surkea. Jo 50Mbps lagaa. Wifi-verkossa itsessään ei pitäisi ainakaan reitittimen mukaan olla muita samoja kanavia käyttäviä modeemeita. Huvikseni testasin pingata koneelta modeemia, tuolloin pingi on alle 1ms. Mutta kun pingaan VRlaseja niin pingi on jossain noin 1-300ms välillä, keskiarvo jotain 50 luokkaa. Kuulostaa siis epäilyttävän korkealta, joten wifi verkossa se vika täytyy olla jossain modeemin ja Vrlasien välillä. Vielä en keksinyt miten tuota pingia voisi alkaa parantamaan..
Kuulostaa samankaltaiselta oireilulta kun aikanaan testailin ilman reitittimen ja pc:n välistä kaapelia, eli tarpeeksi pienellä bitratella pääsääntöisesti pelattavassa kunnossa.
Varmaan olet oikeilla jäljillä vian etsinnässä.
Itselle tuo Fritzbox on outo laite, oletko muita reitittimiä?
 
5Ghz verkossa on lasit kiinni, ja kone tosiaan kiinnii modeemissa gigasella ethernet kaapelilla. Jos laitan encode bitraten 10Mbps tienoille niin ei lagaa, mutta kuvanlaatu on toki surkea. Jo 50Mbps lagaa. Wifi-verkossa itsessään ei pitäisi ainakaan reitittimen mukaan olla muita samoja kanavia käyttäviä modeemeita. Huvikseni testasin pingata koneelta modeemia, tuolloin pingi on alle 1ms. Mutta kun pingaan VRlaseja niin pingi on jossain noin 1-300ms välillä, keskiarvo jotain 50 luokkaa. Kuulostaa siis epäilyttävän korkealta, joten wifi verkossa se vika täytyy olla jossain modeemin ja Vrlasien välillä. Vielä en keksinyt miten tuota pingia voisi alkaa parantamaan..

Tässä vaiheessa välistä myös kaikki turha prosessointi pois eli reititin siltaavaksi ja Wifistä krypto pois. Näiden vaikutuksen määrä riippuu toki siitä, että miten nuhapumppu se reititin on.
 
Kuulostaa samankaltaiselta oireilulta kun aikanaan testailin ilman reitittimen ja pc:n välistä kaapelia, eli tarpeeksi pienellä bitratella pääsääntöisesti pelattavassa kunnossa.
Varmaan olet oikeilla jäljillä vian etsinnässä.
Itselle tuo Fritzbox on outo laite, oletko muita reitittimiä?
Kokeilin itseasiassa vanhalla asuksen 2.4Ghz reitittimellä ja siinäkin oli korkea pingi (noin 50). Pienellä 10Mbps bitratella sekin toimi, mutta korkeampi alkoi pätkimään.

Tässä vaiheessa välistä myös kaikki turha prosessointi pois eli reititin siltaavaksi ja Wifistä krypto pois. Näiden vaikutuksen määrä riippuu toki siitä, että miten nuhapumppu se reititin on.
Fritzbox 6600 on käsittääkseni aika tehokas laatikko joten en usko että se reitittimen prosessointitehosta jäisi kiinni. Täytynee silti kokeilla kunhan ehtii
 
Kokeilin itseasiassa vanhalla asuksen 2.4Ghz reitittimellä ja siinäkin oli korkea pingi (noin 50). Pienellä 10Mbps bitratella sekin toimi, mutta korkeampi alkoi pätkimään.


Fritzbox 6600 on käsittääkseni aika tehokas laatikko joten en usko että se reitittimen prosessointitehosta jäisi kiinni. Täytynee silti kokeilla kunhan ehtii
Onkohan tuossa joku mesh ominaisuus päällä? Se on ainakin aiheuttanut ongelmia kyöstin streamauksen kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 653
Viestejä
4 480 435
Jäsenet
73 964
Uusin jäsen
poppi75

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom