VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

HP Reverbin eurohinta olisi 579€ (pro 629€) Forbesin mukaan.
HP's New VR Headset,'Reverb', Is A Breath Of Fresh Air
"The HP Reverb Virtual Reality Headset – Pro Edition is expected to be available in May for €629. The Consumer Edition is expected to be available in April for €579. Both versions come with motion controllers. The only hardware difference between the two versions is their bundle: the Pro model comes bundled with a 0.6-meter cable for HP's Z VR Backpack PC as well as a cleanable face cushion."

Saa nähdä tuleeko Giganttiin, pidän siitä että voin rauhassa kokeilla ennen lopullista ostopäätöstä.
 
HP Reverbin eurohinta olisi 579€ (pro 629€) Forbesin mukaan.
HP's New VR Headset,'Reverb', Is A Breath Of Fresh Air
"The HP Reverb Virtual Reality Headset – Pro Edition is expected to be available in May for €629. The Consumer Edition is expected to be available in April for €579. Both versions come with motion controllers. The only hardware difference between the two versions is their bundle: the Pro model comes bundled with a 0.6-meter cable for HP's Z VR Backpack PC as well as a cleanable face cushion."

Saa nähdä tuleeko Giganttiin, pidän siitä että voin rauhassa kokeilla ennen lopullista ostopäätöstä.
En yhtään ihmettelisi jos tuohon lätkäistäisiin vielä jotain Suomi rangaistusveroja päälle.
 
Miksiköhän noita Oculuksen julkaisupäiviä pantataan, ei tässä kevättäkään loputtomiin ole jäljellä. :cigar2:
 
Oispa mahtava kun kerkeäisi saada tuon odyssey+ b&h photosta, ennenkuin seuraavan sukupolven laitteet tulee
 
Sony ilmoittaa myyneensä 4,2 miljoonaa PlayStation VR -lasia.

We’re also very excited to reveal that we have officially sold-through more than 4.2 million PS VR systems worldwide as of 3rd March 2019. We’d like to thank our fans for the amazing support for helping us achieve the milestone.


Lähde: The next wave of PlayStation VR games coming in spring and summer 2019

Samalla julkistivat joukon uusia PSVR-pelejä, sekä tuen vanhoihin. Esimerkkinä No Man´s Sky Beyond:

 
Viimeksi muokattu:
No Man’s Sky VR.... oh man nyt nyt läksi ostoslistalle tuokin peli, sanotaanko että viimeinkin.
 
Oliko täällä kovasti Pimaxin omistajia ?

Nyt ku odyssey myyty ni jotai pitäs saada tilalle.

HP ois muute kiva mutta IPD , uskomatonta että ei ole mekaanista säätöä. Väkisin rasittaa silmiä, softalla ei voida hirveitä korjailla.
 
Tuo on puoleen hintaan Steamissa vielä kuun loppuun. Hieman kuumottelisi ostaa talteen...
Suosittelen! Tuo on mennyt huimasti eteenpäin julkaisusta. Itse asiassa en usko että tuo toimii VR:nä kovin hyvin, tuo on aika raskas peli. Ei siitä tahdo 60 fps:ää saada edes fullhd resolla. Mutta jos toimii niin uskoisin että on erittäin hyvä, nättihän tuo on.
 
Oliko täällä kovasti Pimaxin omistajia ?

Nyt ku odyssey myyty ni jotai pitäs saada tilalle.

HP ois muute kiva mutta IPD , uskomatonta että ei ole mekaanista säätöä. Väkisin rasittaa silmiä, softalla ei voida hirveitä korjailla.
Itse en juuri huomannut vaikutusta Riftin säädöillä, kun välillä vahingossa siirtyi. Ihan ääripäitä en tosin kokeillut. Oma IPD on n. 66mm. Rift S:ssä tuo on asetettu 64mm joten varsin lähellä. Reverbissä tuo on 63mm (+/-8mm via software). Ehkä reverbin tarkkuudella tuolla on jo merkitystä mutta uskoakseni minä kuulun siihen ryhmään jolle tuo on sopiva.

IPD:n voi itse mitata (itse katsoin PD arvon silmälasireseptistä) Inforgraphic | Measure Your PD | Zenni Optical
 
Itse asiassa en usko että tuo toimii VR:nä kovin hyvin, tuo on aika raskas peli. Ei siitä tahdo 60 fps:ää saada edes fullhd resolla.
Siis oikeasti? Eihän se mitenkään erityisen nättiä graffaa ole.
Itseä ei kiinnosta ilman VRää.
Millaset PC specsit sulla on? (et oo lisännyt pc-speksejä).
 
Suosittelen! Tuo on mennyt huimasti eteenpäin julkaisusta. Itse asiassa en usko että tuo toimii VR:nä kovin hyvin, tuo on aika raskas peli. Ei siitä tahdo 60 fps:ää saada edes fullhd resolla. Mutta jos toimii niin uskoisin että on erittäin hyvä, nättihän tuo on.
Veikkaan että VR-Mode on graafisesti ja muutenkin karsittu, niin että pyörii pleikkarillakin. Eihän tuossa koko jumpassa muuten olisi mitään järkeä ja kehitykseen kulunut aika olisi kulunut hukkaan.
 
Siis oikeasti? Eihän se mitenkään erityisen nättiä graffaa ole.
Itseä ei kiinnosta ilman VRää.
Millaset PC specsit sulla on? (et oo lisännyt pc-speksejä).
Ei mitään fotorealistista tosiaan ole, mutta itselle on visuaalinen tyyli uponnut hyvin. VR peliksi on kuitenkin sieltä paremmasta päästä grafiikat. Ei tuo peli muutenkaan kaikille sovi, aika vapaata kulkemista kuitenkin on.
Näyttis on GTX 1070 ja prossu i5-7600K.
 
Itse en juuri huomannut vaikutusta Riftin säädöillä, kun välillä vahingossa siirtyi. Ihan ääripäitä en tosin kokeillut. Oma IPD on n. 66mm. Rift S:ssä tuo on asetettu 64mm joten varsin lähellä. Reverbissä tuo on 63mm (+/-8mm via software). Ehkä reverbin tarkkuudella tuolla on jo merkitystä mutta uskoakseni minä kuulun siihen ryhmään jolle tuo on sopiva.

IPD:n voi itse mitata (itse katsoin PD arvon silmälasireseptistä) Inforgraphic | Measure Your PD | Zenni Optical

Itsellä oli kans optikon mittaama arvo tallessa = 69

Riftissä 68 vielä meni mutta esim 65 oli ihan hirvä katsoa. 70 toimi myös hyvin.

Eli ei niin millin päälle mutta epäilen että tuo 63 on tuskaa koska optiikka... softalla ei voi kaikkia (käytttäjälle) pielessä olevan optiikan ongelmia korjata.

Silmät rasittuu.

:/


Ammattilaisen kertomana sama asia: I can’t use Rift S, and neither can you.
 
Onkos kukaan bongannut vahvistusta tiedolle että No Man's Skyn VR toteutus käyttäisi liikeohjaimia gamepadin sijaan? Liikeohjaimet ovat aika must itselle. Esittelyvideon perusteella en osannut arvioida onko käsien liikkeet vain purkitettuja animaatioita niinkuin oli Robinson pelin kanssa alkuun.

Edit. kai tuon vr pelaamisen kuvausta devaajien sivulla voisi pitää vahvistuksena liikeohjaimille. No Man's Sky Beyond - Virtual Reality - No Man's Sky

"Grab the joystick and thruster to fly your starship over an unexplored alien planet as you peer out of the cockpit at the view below. Reach into your backpack to grab your multitool, touch it to switch to terrain manipulation, and carve out intricate shapes with unprecedented control."
 
Onkos kukaan bongannut vahvistusta tiedolle että No Man's Skyn VR toteutus käyttäisi liikeohjaimia gamepadin sijaan? Liikeohjaimet ovat aika must itselle. Esittelyvideon perusteella en osannut arvioida onko käsien liikkeet vain purkitettuja animaatioita niinkuin oli Robinson pelin kanssa alkuun.

Edit. kai tuon vr pelaamisen kuvausta devaajien sivulla voisi pitää vahvistuksena liikeohjaimille. No Man's Sky Beyond - Virtual Reality - No Man's Sky

"Grab the joystick and thruster to fly your starship over an unexplored alien planet as you peer out of the cockpit at the view below. Reach into your backpack to grab your multitool, touch it to switch to terrain manipulation, and carve out intricate shapes with unprecedented control."

Ainakin esittelyvideossa kädet näyttäis liikkuvan aika vapaasti, mutta tämähän ei varmista mitään. Veikkaukseni on että voi pelata liikeohjaimilla tai ilman niitä padilla.
Toivottavasti voi käyttää juoksennellessa liikeohjaimia ja aluksissa/ajoneuvoissa sitten hotasia. Piti napata Steamiin valmiiksi odottelemaan päivitystä vielä kun oli alennuksessa sopivasti.
 
Ainakin esittelyvideossa kädet näyttäis liikkuvan aika vapaasti, mutta tämähän ei varmista mitään. Veikkaukseni on että voi pelata liikeohjaimilla tai ilman niitä padilla.
Toivottavasti voi käyttää juoksennellessa liikeohjaimia ja aluksissa/ajoneuvoissa sitten hotasia. Piti napata Steamiin valmiiksi odottelemaan päivitystä vielä kun oli alennuksessa sopivasti.
Mielestäni olen jossain lukenut että HOTAS tukea pelissä ei ole.
 
Olisikohan tuo Oculus S pätevä ajopeleihin? Juuri muuta käyttöä ei itsellä olisi. Julkaisupäivää odotellessa.
 


Teaseria Questin peleistä. Vissiin nämä kaikki vilahtaa tuossa:
  1. Creed: Rise To Glory
  2. Beat Saber
  3. Sports Scramble
  4. Superhot
  5. Robo Recall
  6. Face Your Fears 2
  7. Dead And Buried 2
  8. Vacation Simulator
  9. Job Simulator
  10. Shadow Point
  11. Moss
  12. Vader Immortal
  13. Windlands 2
  14. Fruit Ninja
  15. Rush VR
  16. VR Chat
  17. Ultrawings
  18. Drop Dead
  19. Virtual Virtual Reality
  20. Keep Talking and Nobody Explodes
  21. Eleven: Table Tennis VR
  22. Angry Birds
 
Täällä on ollut tapana hieman pohjustaa linkkejä ja videoita. Mutta joo hieman karun näköinen on ero kun otetaan yksi parhaimman näköisistä VR peleistä ja karsitaan siitä mobiilirauta versio.
Positiivista tuossa on että näyttivät miltä se oikeasti näyttää eikä semmoista "Toivotaan että saadaan tää ulkonäkö julkasuun, oho ei onnistuttu sinne päinkään"
 
Täällä on ollut tapana hieman pohjustaa linkkejä ja videoita. Mutta joo hieman karun näköinen on ero kun otetaan yksi parhaimman näköisistä VR peleistä ja karsitaan siitä mobiilirauta versio.
Ei kuvankaappaus kerro koko totuutta. Questissa on tarkempi paneeli ja paremmat linssit. Kokonaisuutena voi kuitenkin näyttää riittävän hyvältä Questilla.
Eikä tuossa muutenkaan graafinen loisto ole pääasia :)
 
Hyvä tapa pitää kuluttajat veke VR mailmasta, graafisesti ku jostain ps 2 tai 3 ajalta.

Mutta ehkä vetoaa massoihin, veikaan että not :dead:
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Grafiikat on nykyään saanut ihan liian suuren osan huomiosta peleistä. Kyllä se pelin koukuttavuus ja hyvyys tulee ihan muista asioista. Wii myi kanssa käsittämättömiä määriä muiden asioiden takia vaikka kilpailijat oli graafisesti paljon edellä.
 
Täällä on ollut tapana hieman pohjustaa linkkejä ja videoita. Mutta joo hieman karun näköinen on ero kun otetaan yksi parhaimman näköisistä VR peleistä ja karsitaan siitä mobiilirauta versio.

Yllättävän nätti ottaen huomioon mobiilirauta. Herkässä tuntuu olevan ihmisillä kitinä. En tarkoita Excessusta. Ehkä tasapainottaa mieltä ja odotuksia kun pelailu on alkanut 80-luvulla. Jos Questin saa toimimaan PC:n kanssa tai toimii omalla pihalla, niin tilaukseen saattaa mennä.
 
Hyvä tapa pitää kuluttajat veke VR mailmasta, graafisesti ku jostain ps 2 tai 3 ajalta.

Mutta ehkä vetoaa massoihin, veikaan että not :dead:

Täysin samaa mieltä. Koko VR:n suurin ongelma on, että tietokoneiden tehot eivät meinaa riittää edes kohtuulliseen grafiikkaan ilman pahoinvointia. Ja sitten tulee joku viritys jossa tehot on poistettu lähes kokonaan, ja sillä yritetään pelata pelejä. Omasta mielestäni aivokuollut idea, mutta makuja on monia. Toiset ajaa Ladalla ja toisille pitää olla vähän mukavampi kulkupeli.
 
Oma tuntuma on että VR-peleissä resoluutio ja fps pitäisi saada pidettyä mahdollisimman hyvänä. Sitten seuraavaksi tärkein on valaistus. Polygonimäärässä ja tekstuurien tarkkuudessa voidaan nipistää sitten reippammin ilman että kokemus juurikaan kärsii.
Jotain tuulessa heiluvia ruohonkorsiakaan ei kaipaa yhtään ellei ne ole jotenkin pelimekaniikan kannalta tärkeitä.

Toiset vannoo tekstuurien ja polygonien nimeen mutta itsellä tulee aika harvoin jäätyä pelissä katsomaan jotain pöydänpintaa että miten tarkka puutekstuuri siinä on ja miten kauniisti joku pilari kaartuu.
 
Grafiikalla ei ole VR:ssä samaa roolia kuin ruudulta pelatessa. Läsnäolon tunne tulee nopeasti ja se voittaa pikselimenetykset mennen tullen.

Makuasia, VR käyttäjänä olen toista mieltä.

Pelaamisen aloitellu C64 ja 286 jne linjalla.. mutta kyllä itselle VR peleissä tietty raja grafiikan suhteen on.

Tyylittely toki ratkaisee mutta tuo robo näyttää kyl karsealta, ehkä just sen takia että se on vesitetty pc versiosta eikä tehty alusta asti tuolle.
 
Yllättävän nätti ottaen huomioon mobiilirauta. Herkässä tuntuu olevan ihmisillä kitinä. En tarkoita Excessusta. Ehkä tasapainottaa mieltä ja odotuksia kun pelailu on alkanut 80-luvulla. Jos Questin saa toimimaan PC:n kanssa tai toimii omalla pihalla, niin tilaukseen saattaa mennä.
Tuossa olisi voinut kuvien perusteella toimia hieman sarjakuvamaisempi yleisilme paremmin. Jo nyt siellä sinkoilee niitä tekstejä yms, joten samaa tyyliä olisi voinut jatkaa muuhunkin. Tuossa ilmeisesti on vain 4 Gigaa muistia, joten tekstuureille ei hirveästi ole tilaa, mutta shadereilla saadaan ihmeitä aikaan. Lowpoly+cell shading on varmasti Questin raudalle useimmin sopivaa. Mutta yleistuntuma ratkaisee, yhden kuvan perusteella vaikea sanoa miten kokonaisuus toimii.
 
Koko VR:n suurin ongelma on, että tietokoneiden tehot eivät meinaa riittää edes kohtuulliseen grafiikkaan ilman pahoinvointia.

Onko näillä joku todettu yhteys keskenään? Satojen pelituntien jälkeenkään ei ole oloja tullut. Alustana pleikkari.

Kyseessähän on aistiristiriita, jonka elimistö tulkitsee myrkytystilaksi ja ratkaisuna tähän on vatsalaukun tyhjennys. Toiset on herkempiä ja toisilla ei mitään.

Makuasia, VR käyttäjänä olen toista mieltä.

Pelaamisen aloitellu C64 ja 286 jne linjalla.. mutta kyllä itselle VR peleissä tietty raja grafiikan suhteen on.

Täällä grafiikka ei ole tuollaisessa roolissa VR-peleissä. Pelikokemusta ruutua heikompi grafiikka ei ole onnistunut pilaamaan. Siihen ei ole edes tullut kiinnitettyä huomiota. Immersio tulee jokatapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko näillä joku todettu yhteys keskenään? Satojen pelituntien jälkeenkään ei ole oloja tullut. Alustana pleikkari.

Kyseessähän on aistiristiriita, jonka elimistö tulkitsee myrkytystilaksi ja ratkaisuna tähän on vatsalaukun tyhjennys.

Menenkö nyt johonkin miinaan, vai mitä hassuttelua tämä on? Nuohan ovat täysin naimisissa keskenään. Ilman riittäviä tehoja ei voi saada hyvää grafiikkaa riittävällä ruudunpäivityksellä. Pleikkarissa homma on tehty karsimalla grafiikkaa, joten pahoinvoinnit voidaan välttää. Mutta molempiahan tuolla mopolla ei saa.
 
Mulla tulee jostain syystä huono olo sivuttaisliikkeestä, pitää katsoa menosuuntaan niin ei ole suuria ongelmia.
 
Menenkö nyt johonkin miinaan, vai mitä hassuttelua tämä on? Nuohan ovat täysin naimisissa keskenään. Ilman riittäviä tehoja ei voi saada hyvää grafiikkaa riittävällä ruudunpäivityksellä.

”Riittävän hyvälle” tasolle päästään kyllä. Yksikään täällä laseja kokeillut ei ole kiinnittänyt asiaan edes huomiota. Sen sijaan läsnäolon tunteesta on tullut palautetta välittömästi.

Grafiikkaan takertuminen vie keskustelua sivuraiteelle. Tärkeämpää lajille on tehdä pelaamisen aloittamisesta mahdollisimman helppoa. Siihen vastauksena ovat autonomiset/piuhattomat lasit. Nintendo Switchin pahvista taitetut Labo VR-lasit ja Oculus Quest ovat askel oikeaan suuntaan. Pleikkarilta löytyy myös patentti piuhattomalle laseille, jotka toivottavasti näemme pian.

Videolla pelaan PSVR:llä, kourassa Aim Controller aseohjain.

 
Viimeksi muokattu:
Huoh, pleken tehot on nyt ihan eri luokkaa kuin tuon oculus go alustan..


Pleikalla on myös käytössä näppärä ja toimiva ruudunpäivitys tuplaus, vastaa aikalailla oculus ASW:tä eli joku 45fps riittää ku se tuplataan laskemalla uusia frameja lennosta.
 
Ja ehkä tuote on tehty niille, joille riittää mobiilitason grafiikka? Tiedon useita joille tuo on ihan ok ja laseja hankitaan pääsääntönä esimerkiksi maisemien katselu tms. Itselleni en tuollaisia hankkisi, enkä hanki, vaan haluan kunnon grafiikat tehokkaalta PC:ltä. Tuotteella on siis täysin eri kohderyhmä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 493 078
Jäsenet
74 195
Uusin jäsen
J2323

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom