VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Vaikuttaa kiinnostavalta, mutta miten on tehovaatimusten laita? Kahdella näytöllä tuon täytyy piirtää 4K tarkkuudella.
3.6x pikselimäärä riftii verrattuna. Eli laittaa riftiin 1.9 SS ja kokeilee pelejä Steamissä, ilman oculus native tukea, ASW pois päältä. Pitäisi ainakin pystyä päättelemään kuin pahasti tökkisi nykyraudalla. Voihan tota toki alisämplätä, mutta kuka ny sellaista jos se tarkkuus on niin tärkeää.

muoks. korjaus supersamplaus kertoimeen
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää aika ahtaalta näin silmälasien käyttäjänä. Piilareita ei viitsisi alkaa pelkän VR:n takia käyttämään. Mutta kunnon revikoita ja muita uutuuksia odotellessa vaikuttaa mielenkiintoiselta.

Sama kävi itsellänikin mielessä. Window Mixed Reality-headsetit on siitä kivoja - kai muutkin kuin Lenovo Explorer siis - että niihin mahtuu lasit kunhan eivät ole aivan valtavat.
 
Näyttää aika ahtaalta näin silmälasien käyttäjänä. Piilareita ei viitsisi alkaa pelkän VR:n takia käyttämään. Mutta kunnon revikoita ja muita uutuuksia odotellessa vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Aloin vasta käyttämään piilareita ja elämä parani huomattavasti - suosittelen :tup:
 
Vaikuttaa kiinnostavalta, mutta miten on tehovaatimusten laita? Kahdella näytöllä tuon täytyy piirtää 4K tarkkuudella.

Sama tulee heti mieleen. Toki jollakin kellotetulla RTX 2080 Ti:llä varmaan pärjää. Jännää hassuttelua tuolla lopussa, olis hauska tietää mitä tässä yritetään sanoa:

More good news is that you won’t need insane PC gaming hardware to power the HP Reverb Virtual Reality Headset. According to HP, users will merely need aNvidia GTX 1070 to power their 4K virtual reality experiences, and you’ll likely be able to get away with using the even more affordable Nvidia GeForce GTX 1660 Ti.
 
HP Reverb Virtual Reality Headset hands on review | TechRadar

2160x2160 per silmä. Ja toisin kuin uutisessa sanotaan, ohjaimet kuuluvat hintaan.

"More good news is that you won’t need insane PC gaming hardware to power the HP Reverb Virtual Reality Headset. According to HP, users will merely need aNvidia GTX 1070 to power their 4K virtual reality experiences, and you’ll likely be able to get away with using the even more affordable Nvidia GeForce GTX 1660 Ti."

Mihinhän tuo perustuu? Itse ajattelin hankkia ensin RTX2060 ja sitten VR lasit, mutta oletukseni on että pitänee pitäytyä jossain ei-ihan-isoimmissa-resoissa.
 
"More good news is that you won’t need insane PC gaming hardware to power the HP Reverb Virtual Reality Headset. According to HP, users will merely need aNvidia GTX 1070 to power their 4K virtual reality experiences, and you’ll likely be able to get away with using the even more affordable Nvidia GeForce GTX 1660 Ti."

Mihinhän tuo perustuu? Itse ajattelin hankkia ensin RTX2060 ja sitten VR lasit, mutta oletukseni on että pitänee pitäytyä jossain ei-ihan-isoimmissa-resoissa.
Varmaan beat saberin kaltaiset pelit pyörii mutta miten vaativammat? Itsellä 1070 niin voisi kokeilla jos ton saa käsiinsä.
 
Se nyt on ihan selvää, että tuollaiset lasit vaatii ihan megalomaanista rautaa, ja siltikin on pyörivyydessä ongelmaa, pois lukien sellaiset sovellukset jotka nytkin pyörivät jollain mopokortilla kuin vettä vaan. Jotain markkinointihihhuleiden shaibaa pitänyt saada tuonne ettei tyhmempiä pelota ostaa.
 
Vaatii vajaan nelikertaisen laskentatehon vs. Rift ja perus-Vive. Siitä voi lähteä pohtimaan, mihin jokin 1070 riittää.
 
Riippuu myös ASW:stä ja mukautuvasta resoluutiosta. Jos vaikka fps 30 riittää niin tehoja tarvitaan vähemmän kuin jos täytyy saada fps 90.

Vai 30 fps, mitäs hupsuttelua tämä on? Kyllä sille on ihan hyvä syy, miksi pitää se 90 fps saada.
 
Vai 30 fps, mitäs hupsuttelua tämä on? Kyllä sille on ihan hyvä syy, miksi pitää se 90 fps saada.
3*30 on 90, täytyy vain tasaisesti saada pysymään 30:ssä. Cpu rajoittaa ettei pääse korkeampaan ellei karsi grafiikkaa liikaa. Näytönohjaimesta ei ota kiinni. Ei varmasti toimi kaikissa peleissä mutta xplanessa upeasti skriptin avulla.
 
No, oletettavasti enää ei tarvitse pohtia raudan riittävyyttä kun VR pelitkin pyörii kohta stadian kautta. :)
 
3*30 on 90, täytyy vain tasaisesti saada pysymään 30:ssä. Cpu rajoittaa ettei pääse korkeampaan ellei karsi grafiikkaa liikaa. Näytönohjaimesta ei ota kiinni. Ei varmasti toimi kaikissa peleissä mutta xplanessa upeasti skriptin avulla.
30fps pelimaailman seuraaminen 90fps päivittyvän headträkkäyksen läpi on kyllä melkoinen diashow ja sopii ehkä kaikkein hidastempoisimpiin peleihin ainoastaan. Oblivionin pelasin joskus vähemmän optimoituna 45fps ASW about kokoajan päällä, eikä siinä pelissä ei kyllä hirveästi mitään liiku ja silti se oli ajoittain aika häiritsevää.

Ainakaan simu puolella tuollainen 30fps ei vetele missään kilpa-ajoissa tai lentotaisteluissa.
 
Hyvältähän tuo vaikuttaa. Inside-out träkkäyksessäkin käytössä viisi kameraa vs. WMR:n kaksi. Kuvanlaatu ja -tarkkuus jäävät luultavasti kuitenkin selvästi ainakin Odyssey+:n taakse, joten mitään isompaa himoa päivitykseen ei ainakaan minulla tule.
 
Hyvältähän tuo vaikuttaa. Inside-out träkkäyksessäkin käytössä viisi kameraa vs. WMR:n kaksi. Kuvanlaatu ja -tarkkuus jäävät luultavasti kuitenkin selvästi ainakin Odyssey+:n taakse, joten mitään isompaa himoa päivitykseen ei ainakaan minulla tule.

Näinpä. Mutta päivitys Lenovo Explorerista tuohon tuntuu jo järkevämmältä.
 
Näin Riftin omistajana tuon on vähän yksi askel eteen ja yksi taakse; reso 1,4x ja hertsit 90 -> 80. :think:
 
Riftin omistajille ei olisi pitänyt tulla pettymyksenä että eihän tuon ole tarkoitus olla päivitys. Oculus selkeästi yrittää ennen kaikkea vedota suurempiin massoihin lähestyttävyydellä (Go, Quest ja nyt Rift S) .

Edit. Taitaa ostoon mennä tuo Quest.
 
Viimeksi muokattu:
Itseä ihmetytti eniten nuo "kuulokkeet", eli korvan päälle ei tule mitään, vaan ääni tulee tuolta pannasta. Sehän kuuluu sitten kaikille vieressä olijoille? Äänenlaatu lienee jotain huonon ja karmivan huonon väliltä :D Ja erilliset kuulokkeet tuon halo -kehän kanssa... vaikea voi olla mukavasti pukea.
 
Pienoinen letdown tuo Oculus Rift S, olisin odottanut enemmän mutta tästä tulikin lähinnä Go:n (vai Questin?) PC-versio Riftin (päivitetyillä) ohjaimilla.
Odyssey+ taitaa pestä tuon suvereenisti kaikilla osa-alueilla paitsi trackingin laajuudella.

Tämä taasen herätti enemmän mielenkiintoa:
 
Surkea resoluutiopäivitys, mutta tilaan heti kun mahdollista - onhan se päivitys nykyiseen Riftiin. Tilaan myös HP:n Reverbin ja huiskin menemään sillä kaikissa Steamissa omistamissani peleissä.

Ja kun Rift S:n fov on vähän isompi kuin nykyisen Riftin, niin tuo pikkiriikkisen parempi resoluutiopäivitys on yhtä tyhjän kanssa. Olen kyllä pettynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Odyssey+ taitaa pestä tuon suvereenisti kaikilla osa-alueilla paitsi trackingin laajuudella.

Odyssey+ käyttäjänä kyllä veikkaisin että Oculus voittaa ainakin ergonomiassa ja ohjelmistopuolen toimivuudessa.

Nimimerkillä "Lisäpehmusteet otsalla ja SteamVR solmussa"
 
Itseä ihmetytti eniten nuo "kuulokkeet", eli korvan päälle ei tule mitään, vaan ääni tulee tuolta pannasta. Sehän kuuluu sitten kaikille vieressä olijoille? Äänenlaatu lienee jotain huonon ja karmivan huonon väliltä :D Ja erilliset kuulokkeet tuon halo -kehän kanssa... vaikea voi olla mukavasti pukea.
Samaa minäkin mietin. Ehdoton plussa Rift S:ssä on että metrin pidempi kaapeli (4 metriä vs 5 metriä) Displayport liitännällä.
Paneeli on taas vähän kaksijakoinen juttu. Ei Riftin OLEDin syvemmästä mustasta juuri hyötyä ole koska god ray:t ovat niin vahvat. Parempi tarkkuus on toki aika kiva.
Testaamaan tätä pitäisi päästä :think:
 
Eikös Oculukselta olekin lähtenyt porukkaa, koska suunta on kohti vaatimattomampien laitteiden segmenttiä. Ei kyllä ole kovin kiinnostava laite, kun noin heikko resoluutio.
 
Hp:n reverb kyllä vaikuttaa seuraavalta silmikolta itselle vs. Rift s. Ei tuo riftkään nyt niin huonolta vaikuta, mutta itselle kyllä painaa tuo isompi pikselimäärä ja 'kunnon"kuulokkeet vaakakuppi taas enemmän wmr:n suuntaan. 114' fovia mainostavat tuolle. Jahka näkee loput speksit tuosta.
Mutta mukavaa, että vihdoin tulee jo parempi resoisia laitteita lisää. Toki ytyä pitää koneesta edelleen löytyä, mikä on vähän meh.. Mutta parempaan suuntaan kokoajan..
 
Vähän kyllä meh-fiilis jäi tästä julkaisusta. Resoluutioon aika marginaalinen parannus ja audiopuoleen selvä huononnus. En myöskään ole vakuuttunut tuosta halo-ringistä, ehkä tuo pään yli tuleva nauha kuitenkin auttaa.
 
Aika hyvin inside out -seurannan kanssa pärjää, kun tiedostaa rajoitukset. Joskus seuranta on kadonnut epähuomiossa, viimeisimpänä The Forestissa kun hakkasin kirveellä mäntyä ja päädyin katselemaan samalla takavasemmalle, mitä siellä tapahtuu. Jonkun sekunnin kuluttua lakkasi kuulumasta kirveen osuminen puuhun, kun seuranta hukkui.
Ei varmaan olis ollu mahdoton homma valmistajalta asentaa kapuloihin omat pikku kameransa, joilla olis avitettu trackingiä sen jäädessä lasien näkökentän ulkopuolelle.

Wmr trackingissä itseäni eniten vaivaa heittämisen mahdottomuus useimmissa peleissä.

Ainoastaan zero caliberissa se on toiminut kunnolla. Muissa tuntuu olevan latenssi sen verran, että naatit napsahtelee omiin nilkkoihin.
 
Itseä ihmetytti eniten nuo "kuulokkeet", eli korvan päälle ei tule mitään, vaan ääni tulee tuolta pannasta. Sehän kuuluu sitten kaikille vieressä olijoille? Äänenlaatu lienee jotain huonon ja karmivan huonon väliltä :D Ja erilliset kuulokkeet tuon halo -kehän kanssa... vaikea voi olla mukavasti pukea.

Hp:n reverb kyllä vaikuttaa seuraavalta silmikolta itselle vs. Rift s. Ei tuo riftkään nyt niin huonolta vaikuta, mutta itselle kyllä painaa tuo isompi pikselimäärä ja 'kunnon"kuulokkeet vaakakuppi taas enemmän wmr:n suuntaan. 114' fovia mainostavat tuolle. Jahka näkee loput speksit tuosta.
Mutta mukavaa, että vihdoin tulee jo parempi resoisia laitteita lisää. Toki ytyä pitää koneesta edelleen löytyä, mikä on vähän meh.. Mutta parempaan suuntaan kokoajan..

Vähän kyllä meh-fiilis jäi tästä julkaisusta. Resoluutioon aika marginaalinen parannus ja audiopuoleen selvä huononnus. En myöskään ole vakuuttunut tuosta halo-ringistä, ehkä tuo pään yli tuleva nauha kuitenkin auttaa.

Tuo HMD:n audiopuoli on vähän makuasia. Itse tykkään siitä että voi käyttää haluamiaan kuulokkeita eikä ole pakotettu käyttämään kiinteästi HMD:hen pultattuja lerppuja, joita ei voi vaihtaa helposti jos hajoavat. Koss Porta Pro:t on toimineet hyvin yhteen PSVR:n sekä Dell WMR:n kanssa. Mahtuvat molemmissa hyvin pääpannan alle. Eli ensin kuulokkeet päähän ja sitten HMD, jolloin kuulokkeita ei tarvitse poistaa päästä jos tulee tarve kuikkia reaalimaailmaan.
 
Eikös Oculukselta olekin lähtenyt porukkaa, koska suunta on kohti vaatimattomampien laitteiden segmenttiä. Ei kyllä ole kovin kiinnostava laite, kun noin heikko resoluutio.
Brendan Iribe (Oculus Co-founder) lähti viime vuoden lopussa. Luultavasti teki fiksun päätöksen. Vr:ää on todella vaikea myydä ilman hyvää sisältöä. Oculus oli vaan lautturi nykyiselle vr generaatiolle. Luultavasti isommat firmat (Samsung, Google jne.) tulevat puskemaan uusia innovaatioita tulevaisuudessa.

High-end käyttäjät löytävät Pimax:ilta tai Samsungilta haluamansa romppeet kunnes grafiikkarauta paranee.
 
Vähän kuumottelisi ajatus lähteä kokeilemaan VR touhuja, tekeekö tolla PSVR:llä mitään? Aika vähän siitä ainakaan on puhuttu viime sivuilla
Se olisi vaan ehkä tilan puutteen takia se ideaalisin lähtö alusta ps4 pro löytyy 4k telkkarin kanssa, mega pack näyttäisi olevan nyt alessakin monessa paikkaa halvimmillaan 259€.
 
Vähän kuumottelisi ajatus lähteä kokeilemaan VR touhuja, tekeekö tolla PSVR:llä mitään? Aika vähän siitä ainakaan on puhuttu viime sivuilla
Se olisi vaan ehkä tilan puutteen takia se ideaalisin lähtö alusta ps4 pro löytyy 4k telkkarin kanssa, mega pack näyttäisi olevan nyt alessakin monessa paikkaa halvimmillaan 259€.

Anna palaa vaan :) PC puolelle tuolla rahalla ei saa mitään (jos ei löydy jo valmiiksi konetta) ja PSVR on pisimmälle hiottu VR laite. Hyvä tapa tutustua VR:ään.
 
Tuo HMD:n audiopuoli on vähän makuasia. Itse tykkään siitä että voi käyttää haluamiaan kuulokkeita eikä ole pakotettu käyttämään kiinteästi HMD:hen pultattuja lerppuja, joita ei voi vaihtaa helposti jos hajoavat. Koss Porta Pro:t on toimineet hyvin yhteen PSVR:n sekä Dell WMR:n kanssa. Mahtuvat molemmissa hyvin pääpannan alle. Eli ensin kuulokkeet päähän ja sitten HMD, jolloin kuulokkeita ei tarvitse poistaa päästä jos tulee tarve kuikkia reaalimaailmaan.
Tuossa hp:ssa voi irrottaa nuo kuulokkeet pois, jos ei pidä. siitä plussaa
 
Vähän kuumottelisi ajatus lähteä kokeilemaan VR touhuja, tekeekö tolla PSVR:llä mitään? Aika vähän siitä ainakaan on puhuttu viime sivuilla
Se olisi vaan ehkä tilan puutteen takia se ideaalisin lähtö alusta ps4 pro löytyy 4k telkkarin kanssa, mega pack näyttäisi olevan nyt alessakin monessa paikkaa halvimmillaan 259€.
Muista että kapuloiden hinta tulee vielä päälle. Muuten kanssa suositukset helppoudesta, mutta kuvanlaadusta ei...
 
Tota mega packia juuri ajattelinkin noiden pelien takia ja ilmeisesti ainakin jotkut pelit voi pelata ainakin alkuun ihan perus ohjaimella?
Eli tarkoitus olisi vaan päästä alkuun ja ajaa tämä homma sisään toivottavasti myös hallitukselle
Pc rauta ei ole ongelma kai kun omasta koneesta löytyy 8700k@4.8+1080ti
Mutta hallitukselta olen saanut omaan käyttöön vaan tälläisen Vaatehuoneen nurkan mihin nippa Nappa olen saanut rojut mahtumaan.
Sen takia noi pc VR lasit ei taida tulla kyseeseen?
 
Tota mega packia juuri ajattelinkin noiden pelien takia ja ilmeisesti ainakin jotkut pelit voi pelata ainakin alkuun ihan perus ohjaimella?
Eli tarkoitus olisi vaan päästä alkuun ja ajaa tämä homma sisään toivottavasti myös hallitukselle
Pc rauta ei ole ongelma kai kun omasta koneesta löytyy 8700k@4.8+1080ti
Mutta hallitukselta olen saanut omaan käyttöön vaan tälläisen Vaatehuoneen nurkan mihin nippa Nappa olen saanut rojut mahtumaan.
Sen takia noi pc VR lasit ei taida tulla kyseeseen?
Tuolla koneella suosittelisin ennemmin WMR settiä ohjaimineen. Kuvanlaatu on parempi ja ohjaimet tuovat pelaamisen täysin uuden ulottuvuuden sekä WMR toimii kuitenkin myös "paikallaan". -Suurena miinuksena säätäminen eri ohjelmien kanssa (tätä ei PSVR:llä tarvitse tehdä)
 
Jaa, eli Rift S on osittain Lenovon käsialaa.
Olisi ihan kiva päivitys Lenovo Exploreriin, tosin onhan se hinta tuplat siitä mitä maksoi Explorerista.

Jo Displayport tekee tuosta houkuttelevan vaihtoehdon. Yritäppä tunkea Shift X koteloon HDMI kaapeli, kun korttina on GTX1080 FE missä ei ole kuin yksi HDMI-liitäntä ja joudut käyttämään DVI-HDMI adapteria että saat lasit korttiin kiinni. Ei oikein luukut enää mene kotelossa kiinni kun kortista törröttää adapteri ja HDMI-kaapeli kunnon letkana.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla koneella suosittelisin ennemmin WMR settiä ohjaimineen. Kuvanlaatu on parempi ja ohjaimet tuovat pelaamisen täysin uuden ulottuvuuden sekä WMR toimii kuitenkin myös "paikallaan". -Suurena miinuksena säätäminen eri ohjelmien kanssa (tätä ei PSVR:llä tarvitse tehdä)

Joo mutta kun kaveri sanoi ettei ole tilaa pelata ohjaimilla PC:llä niin kyllä se kokemus vähän torsoksi jää. Pleikkarilla voi pistää vaikka emännän pelaamaan beat saberia niin varmasti tykkää enempi :)
 
Joo mutta kun kaveri sanoi ettei ole tilaa pelata ohjaimilla PC:llä niin kyllä se kokemus vähän torsoksi jää. Pleikkarilla voi pistää vaikka emännän pelaamaan beat saberia niin varmasti tykkää enempi :)
Tarkoitin että istuminen psvr lasit päässä ja ohjain kädessä <istuminen pc:n vr lasit päässä ja kapulat käsissä.

Tietenkin on eriasia jos pleikkarin vieressä on tilaa temmeltää :)
Edit: ja itselle melkeinpä vain kuvalaatu ratkaisee. Mielestäni wmr on kuvanlaadultaan minimi, eli PSVR:llä en itse viitsinyt pelata (nojoo, beat saber kyllä toimii). Ymmärrän hyvin että muilla on eri painotuksia
 
Olohuoneessa on kyllä tilaa vaikka muille jakaa, tietenkin johdot tulee ensiksi tielle☹
Ja rahakaan ei ole ongelma joten move ohjaimetkin voin pistää tilaukseen jos ne on hyödylliset
Isoin ongelma tässä ja monessa muussakin asiassa on se hallitus joka sanoo että pc ei olohuoneeseen tule☹
Siksi olenkin tätä PSVR juttua miettinyt josko sillä saisi hallituksenkin mukaan tähän touhuun
Sittenhän on vaan taivas rajana
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 348
Viestejä
4 492 360
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
Polkupoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom