VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

On tää hankalaa. Saisiko G2 V2:n omistajilta kommenttia trackingistä, beat saberiä ja sun muita nopeita pelejä tulee pelattua aika paljon. Quest 2 lähtisi suoraan ostoskoriin, mutta arveluttaa tuo compression 90/120hz. Kuvanlaatu ei ainakaan saisi olla huonompi kuin Rift S, joka oli edellinen HMD.
 
- Uuden HP G2 silmikon ohjain lähti peleissä seikkailemaan omille teilleen.
- Myös toisesta WMR laitteesta Samsung VR laseista omakohtaista, vähemmän mairittelevaa kokemusta.

- Majakoilla toteutettuna tracking toimii parhaiten. Myös pimeässä... :-D

Lasit jotka käyttävät majakoita

- Vive
- Vive Pro
- Vive Pro 2
- Cosmos Elite
- Valve Index
- Pimax

Jos olet audiofiili, niin Indexissä on näistä paras äänentoisto.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli hommattua Quest 2 kun halvalla sain. Jos haluaa koneeseen yhdistää, niin mikä on paras (halvin) tapa? Näyttiksenä EVGAn RTX 3080.
 
On tää hankalaa. Saisiko G2 V2:n omistajilta kommenttia trackingistä, beat saberiä ja sun muita nopeita pelejä tulee pelattua aika paljon. Quest 2 lähtisi suoraan ostoskoriin, mutta arveluttaa tuo compression 90/120hz. Kuvanlaatu ei ainakaan saisi olla huonompi kuin Rift S, joka oli edellinen HMD.

Kuvan kompressiolla toisaalta tuskin on merkitystä beat saberia tai vastaavia nopeita pelejä pelatessa? Kyllä kai Quest 2 Rift S:n ainakin useimmissa kategorioissa pesee (tuskin toisaalta kovin suuri parannus).
 
Kun itsekkin olen AirLinkkiin ollut tyytyväinen, niin täytyy silti todeta ettei se Linkkiä voita. Saan maksimiresoluution 1.5x + ODT:stä vielä encode width 3664, distortation curvature low ja bandwidth 500 niin raskaimmillakin peleillä 90hz pyörii ongelmitta (pl. FS2020) ja kuva on todella terävä.

Verrokkina AirLinkillä joudun tyytymään default encode widthiin, bandwidth tietysti maksimi 200 ja kuva on sulava vasta kun resoluutio on 1.3x. AirLink on kätevä mutta kyllä Linkillä saa enemmän terävyyttä kuvaan.
 
Kun itsekkin olen AirLinkkiin ollut tyytyväinen, niin täytyy silti todeta ettei se Linkkiä voita. Saan maksimiresoluution 1.5x + ODT:stä vielä encode width 3664, distortation curvature low ja bandwidth 500 niin raskaimmillakin peleillä 90hz pyörii ongelmitta (pl. FS2020) ja kuva on todella terävä.

Verrokkina AirLinkillä joudun tyytymään default encode widthiin, bandwidth tietysti maksimi 200 ja kuva on sulava vasta kun resoluutio on 1.3x. AirLink on kätevä mutta kyllä Linkillä saa enemmän terävyyttä kuvaan.
Eli kaapelilla parempaa kuvaa ja vähemmän artifaktia? Tuo on kyllä paha valinta. Ootko testannut 120hz? Kiinnostaisi tietää, että onko edes etäisesti mahdollista saada hyvää kuvaa 120hz + kaapelilla.
 
Eli kaapelilla parempaa kuvaa ja vähemmän artifaktia? Tuo on kyllä paha valinta. Ootko testannut 120hz? Kiinnostaisi tietää, että onko edes etäisesti mahdollista saada hyvää kuvaa 120hz + kaapelilla.
En usko että sekään varsinaisesti ongelma on jos kerta sain AirLinkilläkin muutaman 120hz pelin pyörimään sulavasti, mutta ihan hetkeen en ole kokeillut. 120hz vaatii n. 8,3 frametimen, joten raskaimmilla peleillä joutunet tiputtamaan resoluutiota, mutta monet pelit pyörivät kyllä tuonkin alle, toki riippuu GPUstakin.
 
On tää hankalaa. Saisiko G2 V2:n omistajilta kommenttia trackingistä, beat saberiä ja sun muita nopeita pelejä tulee pelattua aika paljon. Quest 2 lähtisi suoraan ostoskoriin, mutta arveluttaa tuo compression 90/120hz. Kuvanlaatu ei ainakaan saisi olla huonompi kuin Rift S, joka oli edellinen HMD.
Vaihdoin Rift S -> Reverb G2 ja esim. Beat saberissa tuntuma on vähän huonompi osaksi trackingin takia ja melkeinpä isompi syy on isommat ja painavammat kapulat Reverbissä. Olen Beat saberia pelaillut expert-tasolla (kehitystä on tapahtunut myös Reverbillä) ja siihen tuo HP:n laite on ihan pätevä, mutta jos huiskii pääasiassa expert+ biisejä niin suosittelisin jotain muuta kuin Reverb.

Half Life Alyxin kanssa ei ollut mitään ongelmia ja kuvanlaatu on aika huikea verrattuna Riftiin/Questiin. Sama juttu myös kaikkien simujen kanssa, Riftin/Questin "pikselimössöön" on vaikea tuosta enää palata. FOV on mielestäni ihan sama kuin oli Riftilla ja Quest 2:lla mitä olen myös päässyt pari kertaa testaamaan.
 
Lieköhän syksylle huhutut uudet rdna3 ja 40x0 nvidialaiset sisältäisivät paremman videopakkauksen? Ehkä niitä olemassa olevia artifaktoja saa siinä kohtaa vielä vähemmäksi. Mä taidan olla puusilmä, kun en artifaktoja huomannut quest1:en kanssa vai onko quest2 jotenkin herkempi niille?

Sen kyllä huomannut, että kun on Wanha kone niin se ei jaksa kaikkea kontenttia kunnolla pyörittää ja sen takia tulee laatikkoartifaktaa pakkaukseen.
 
Quest 2:sen omistajat oletteko huomanneet uuden v41 päivityksen tuovan Teille stutterointia/lagia laseissa? Tyyliin täällä oma quest hallinta paneeli lagaa, johdolla koneessa ja lagia. Tuntuu ettei pysty mitään tekee niin tulee ns. Viiveitä vähän väliä ihan sama mitä kikka konsteja täs testaillu.
 
Quest 2:sen omistajat oletteko huomanneet uuden v41 päivityksen tuovan Teille stutterointia/lagia laseissa? Tyyliin täällä oma quest hallinta paneeli lagaa, johdolla koneessa ja lagia. Tuntuu ettei pysty mitään tekee niin tulee ns. Viiveitä vähän väliä ihan sama mitä kikka konsteja täs testaillu.

Itselle tulee silloin tällöin pientä stutterointia pcvr käytössä johon ei auta pelin grafiikoiden muuttelu ym konsti eli ainakin airlink/linkissä jotain pikku ongelmaa tällä hetkellä. Muuta en ole huomannut.
 
Quest 2:sen omistajat oletteko huomanneet uuden v41 päivityksen tuovan Teille stutterointia/lagia laseissa? Tyyliin täällä oma quest hallinta paneeli lagaa, johdolla koneessa ja lagia. Tuntuu ettei pysty mitään tekee niin tulee ns. Viiveitä vähän väliä ihan sama mitä kikka konsteja täs testaillu.
Joka toinen päivitys aina rikkoo itellä homman. Aivan sama mitä kikkoja sille tekee tai asentelee uudelleen niin rikki se on ja pysyy sen pari viikkoa; sitten se taas toimii. Tottunut jo pistämään sen vain hyllylle, kun se tapahtuu :p
 
Itselle tulee silloin tällöin pientä stutterointia pcvr käytössä johon ei auta pelin grafiikoiden muuttelu ym konsti eli ainakin airlink/linkissä jotain pikku ongelmaa tällä hetkellä. Muuta en ole huomannut.
Tuntuu että tuo koko Quest 2 olis sökö. Tarkoitan lasien omat pelit ei pyöri niin sulavasti mitä pitäisi. Tai pyörii mutta huomaan noin 1-2 sec välein kun päätä kääntää tai kapuloita heiluttelen niin tulee lagi.
Juuri tässä kun kirjoitan testaan m_vierimaan asetuksia eli kaikki maksimiin ja half-life päälle niin oikeen hienosti pyörii piuhalla ja grafiikka loistavaa, MUTTA se 1-2sec viive tässäkin. Näkyy myös tuossa Debug Tool kun päälle pistän että droppaa pohjalukemiin aina vähä väliä. Muuten tasaista hyvää käppyrää näyttää. I7-12700k,32mb,3070 jne. Piuha antaa testissä 2.9Gbps.
SteamVr testattu,poistettu,asennettu,betaa lyöty jne.
Noh, toivotaa että ocul...meta hoitais tän ongelman nyt pois tästä.
 
Joka toinen päivitys aina rikkoo itellä homman. Aivan sama mitä kikkoja sille tekee tai asentelee uudelleen niin rikki se on ja pysyy sen pari viikkoa; sitten se taas toimii. Tottunut jo pistämään sen vain hyllylle, kun se tapahtuu :p
Voisivat pentele laittaa sillee ettei pakottais noita päivityksiä aina laittaa. Jos esim. V40 oli jeesh tyyliin.
 
Tuntuu että tuo koko Quest 2 olis sökö. Tarkoitan lasien omat pelit ei pyöri niin sulavasti mitä pitäisi. Tai pyörii mutta huomaan noin 1-2 sec välein kun päätä kääntää tai kapuloita heiluttelen niin tulee lagi.
Juuri tässä kun kirjoitan testaan m_vierimaan asetuksia eli kaikki maksimiin ja half-life päälle niin oikeen hienosti pyörii piuhalla ja grafiikka loistavaa, MUTTA se 1-2sec viive tässäkin. Näkyy myös tuossa Debug Tool kun päälle pistän että droppaa pohjalukemiin aina vähä väliä. Muuten tasaista hyvää käppyrää näyttää. I7-12700k,32mb,3070 jne. Piuha antaa testissä 2.9Gbps.
SteamVr testattu,poistettu,asennettu,betaa lyöty jne.
Noh, toivotaa että ocul...meta hoitais tän ongelman nyt pois tästä.

Kannattanee laittaa metalle palautetta. Metan työntekijä yrittää löytää käyttäjiä, joilla uusin päivitys aiheuttaa lagia

 
Siis mikä helvetti tässä quest 2:n ja luurin parittamisessa mättää. Luuri sekä quest 2 on 5ghz wifi:ssä, app:ssa quest 2 ilmestyy ja kerta tulee: no internet connection. Bootittu kaikki laitteet moneen kertaan, on sijainnit ja bluetoothit päällä jne.
 
Screenshot_20220628-170753_Oculus.jpg
 
Siis mikä helvetti tässä quest 2:n ja luurin parittamisessa mättää. Luuri sekä quest 2 on 5ghz wifi:ssä, app:ssa quest 2 ilmestyy ja kerta tulee: no internet connection. Bootittu kaikki laitteet moneen kertaan, on sijainnit ja bluetoothit päällä jne.
Tuskin liittyy tähän tapaukseen, mutta uudella Samsungilla (S22 tms.) on ollut useammalla ongelma jakaa verkkoa/hotspottia laseille.
En noita puhelimia seuraa, mutta 1-2kk sitten hintaluokkana oli 600€ jos tuo malli meni väärin.
 
Itselle tulee silloin tällöin pientä stutterointia pcvr käytössä johon ei auta pelin grafiikoiden muuttelu ym konsti eli ainakin airlink/linkissä jotain pikku ongelmaa tällä hetkellä. Muuta en ole huomannut.
Itse asiassa itsekin huomannut jotain pientä lagia tässä viikon sisään ilmestyneen.
Ilmenee harvakseltaan yhtenä isompana nykäisynä.
Airlink & Oculus:n kautta, AX, 5900x, rx 6800. Pelin grafiikoita ei ole ollut tarvetta muuttaa laitteiston takia.
 
Itse asiassa itsekin huomannut jotain pientä lagia tässä viikon sisään ilmestyneen.
Ilmenee harvakseltaan yhtenä isompana nykäisynä.
Airlink & Oculus:n kautta, AX, 5900x, rx 6800. Pelin grafiikoita ei ole ollut tarvetta muuttaa laitteiston takia.

Juurikin sellainen nykäisy silloin tällöin eli ei varsinaisesti pätki.
 
Kun itsekkin olen AirLinkkiin ollut tyytyväinen, niin täytyy silti todeta ettei se Linkkiä voita. Saan maksimiresoluution 1.5x + ODT:stä vielä encode width 3664, distortation curvature low ja bandwidth 500 niin raskaimmillakin peleillä 90hz pyörii ongelmitta (pl. FS2020) ja kuva on todella terävä.

Verrokkina AirLinkillä joudun tyytymään default encode widthiin, bandwidth tietysti maksimi 200 ja kuva on sulava vasta kun resoluutio on 1.3x. AirLink on kätevä mutta kyllä Linkillä saa enemmän terävyyttä kuvaan.
Jos ei nyt oteta huomioon tuota stutterointi ongelmaa niin ihan mielenkiinnosta kysäsen minkälaisella myllyllä pyörität noita asetuksia? Prossu,näyttis,muisti?
Toinen laitoitko Oculuksen omasta softasta tuon reson 1.5 vai Debugtoolista?
Tässä siis ajankuluksi säätelen noita kunnes korjaus tulis tohon lagi hommaan.
 
Pääsin loppupelin sit kumminkin eilen testaamaa quest 2 linkillä. 120hz, oculuksen softasta 1.4x ja debugtoolista curvature low, link sharpening on ja bitrate 500mb, vaikutti ihan hyvältä. Sano noin 38-40ms latencyksi, onko tuo ok official link cablella?

Pitää vielä ajan kanssa sörkkiä enemmän. Kannattaako tuo supersamplingi laittaa oculuksen kautta vai mistä, jos tulee pelattua pelejä sekä steamistä että oculuksen kautta.

Toki parannuksia saa ehdotella myös.
 
Jos ei nyt oteta huomioon tuota stutterointi ongelmaa niin ihan mielenkiinnosta kysäsen minkälaisella myllyllä pyörität noita asetuksia? Prossu,näyttis,muisti?
Toinen laitoitko Oculuksen omasta softasta tuon reson 1.5 vai Debugtoolista?
Tässä siis ajankuluksi säätelen noita kunnes korjaus tulis tohon lagi hommaan.
Multa löytyy Ryzen 7 3700X, 3080TI ja 16gb muistia. Resoluutio 1.5x oculuksen omasta softasta, loput asetukset ODT:stä. Kaikki muut pyörii Linkillä noilla maksimiasetuksilla (ymmärtääkseni parhaat), paitsi FS2020. Eli ODT encode width 3664, distortation curvature low ja bandwidth 500. Ja 90hz:llä.

No Mans Skyta en vielä ehtinyt kokeilla. Elite Dangerous pyöri jostain syystä vain 45fps, täytyy sitä ihmetellä vielä lisää, sen ei pitäisi kyllä olla erityisen raskas.

Kokeilin käynnistää FS2020 oculus debug tool ASW settingillä ”Force 45 fps, no ASW”, vaatii ODT:n sulkemisen ja uudelleenkäynnistyksen ennenkuin menee päälle, ehkä sillä FS2020 oli vähän sulavampi.

Täytynee vielä kokeilla onko FS2020 parempi jos nostaa resoluution Oculus Questista esim. 1.4x mutta laskee FS2020 sisäisen resoluution esim. 90%. Nyt tuo 1.3x resoluutiossa pyörii kyllä 45fps, mutta näkymässä on enemmän blurria.
 
Multa löytyy Ryzen 7 3700X, 3080TI ja 16gb muistia. Resoluutio 1.5x oculuksen omasta softasta, loput asetukset ODT:stä. Kaikki muut pyörii Linkillä noilla maksimiasetuksilla (ymmärtääkseni parhaat), paitsi FS2020. Eli ODT encode width 3664, distortation curvature low ja bandwidth 500. Ja 90hz:llä.
Thanks nopeesta vastauksesta. Ilmankos pyörii noilla asetuksilla 3080Ti vs 3070 :cool:
Luulen että kerrointa vaa lasken ( 1.3 - 1.2 ja muut tappii josko sitten alkais löytyy täältä sweetspot. Viime viikolla hommasin lasit ja hyvää tuurii että heti päivitys ja eikä pysty pelaa.

EDIT: Rift S:ssää olen aikasemmin testannu ja onhan tässä Quest 2:sessa paljon parempi tuo kuvanlaatu. Se särinä Riftissä oli aika paha.
 
Tiedoksi, että Kössi lagi kengurulle on oma ketjunsa:

Ja

Just saying ;)
 
Thanks nopeesta vastauksesta. Ilmankos pyörii noilla asetuksilla 3080Ti vs 3070 :cool:
Luulen että kerrointa vaa lasken ( 1.3 - 1.2 ja muut tappii josko sitten alkais löytyy täältä sweetspot. Viime viikolla hommasin lasit ja hyvää tuurii että heti päivitys ja eikä pysty pelaa.

EDIT: Rift S:ssää olen aikasemmin testannu ja onhan tässä Quest 2:sessa paljon parempi tuo kuvanlaatu. Se särinä Riftissä oli aika paha.
Sen verran (viisasta?) neuvoa että tuon encode widthin voi kai pitää defaulttina jos resokin alempi, itse kokeilin tuota 3664 kun jossain neuvottiin että se ois ”1:1 natiivi” kuten tuon 1.5x sanotaan olevan kans. Vaikka kompressoihan oculus silti kuvan.

AirLinkissä ärsytti kun joka pelille piti hakea hieman säätöjä, joku pyöri 1.5x, monet 1.3x jne. Linkillä kun saan (lähes) kaikki pyörimään noilla, niin tuntuu että piuhakaan ei niin ärsytä kun jatkuva asetusten hakeminen. Joten sikäli suosittelen että vaikka 3070 ei jaksais 1.5x niin hae joku 1.3x tms. joka sopis 95% niin helpottaa säätörumbaa.
 
Sen verran (viisasta?) neuvoa että tuon encode widthin voi kai pitää defaulttina jos resokin alempi, itse kokeilin tuota 3664 kun jossain neuvottiin että se ois ”1:1 natiivi” kuten tuon 1.5x sanotaan olevan kans. Vaikka kompressoihan oculus silti kuvan.

AirLinkissä ärsytti kun joka pelille piti hakea hieman säätöjä, joku pyöri 1.5x, monet 1.3x jne. Linkillä kun saan (lähes) kaikki pyörimään noilla, niin tuntuu että piuhakaan ei niin ärsytä kun jatkuva asetusten hakeminen. Joten sikäli suosittelen että vaikka 3070 ei jaksais 1.5x niin hae joku 1.3x tms. joka sopis 95% niin helpottaa säätörumbaa.
Joo mä tässä just testailen ja säädän niin tuntuu helpommalta pitää tuo Witdh 0 ja suoraa 1.3 tuosta oculus omasta. Low, 500mb ja muut pidän tuolla sit.
Ainakin Halflife näyttää hyvältä ja käppyrät näyttää hyvältä (tosin sitä droppausta lukuunottamatta).

EDIT: Quest 2 hommattiin juuri tuon Half-life pelin takia.
 
EDIT: Rift S:ssää olen aikasemmin testannu ja onhan tässä Quest 2:sessa paljon parempi tuo kuvanlaatu. Se särinä Riftissä oli aika paha.
Mulla tuli takuulaitteena takaisin Rift S, jossa oli merkittävästi huonompi kuvanlaatu ja laitoin sen samantien palautukseen. Seuraavassa olikin sitten samaa tasoa mitä oli alunperin ostetussa. Niissä on selvästi linsseissä laatueroja koska siinä viimeisimmässä ja Quest 2 välillä en enää nähnyt kovin suurta eroa, Questissa toki vähän parempi.
 
Mulla tuli takuulaitteena takaisin Rift S, jossa oli merkittävästi huonompi kuvanlaatu ja laitoin sen samantien palautukseen. Seuraavassa olikin sitten samaa tasoa mitä oli alunperin ostetussa. Niissä on selvästi linsseissä laatueroja koska siinä viimeisimmässä ja Quest 2 välillä en enää nähnyt kovin suurta eroa, Questissa toki vähän parempi.
Voipi olla joo että oli "maanantai" kappale lasit kun hetken sain niitä lainaksi, mutta tähän Quest 2 tarkkuuteen olen kyllä tyytyväinen. Tässä nyt sit odotellaa korjauksia/päivityksiä tuohon ja pitihän se tietenki tilata parempaa päänauhaa ja pehmustetta. Kiwi head starppia ja naama juttua. Aika rimpula toi vakio kiristys juttu tossa. Äkkiä tulee lisää hintaa vehkeelle kun pitää heti kaikkee ostaa lisää. (Okei joo ei tarvitse) mutta parempi kokemus tietenki jos kakkulat päässä hyvin ja istuu paremmin.
Siihen kylkeen Virtual Desktoppia, half-laiffii, parit lastenpelit muksulle ja eukolle :x3:
 
Slimevr:stä ei ole tainut olla vielä juttua?
Hinnan puolesta ainankin näyttäisi oleven kilpailulykyinen liikeseuranta varsin niille joilla ei ole jo majakoita. Tosin aika pitkä toimitusaika, jos nyt tilaa niin menee jonnekkin lokakuulle.
Nopeella haulla en nähnyt että miten hyvin toimii NaLon kanssa.
Mhhh, nuissa on usb-c lataus mutta voikohan ladata samaan aikaan kun on käytössä? Iskisi kiinni powerpankin jos akku loppuu kesken leikin :D
 
Yllättävän hyvät nuo Quest 2 kaiuttimet, tulee tunne että päässä on kuulokkeet. Pelasin Room VR kaiuttimista ja en jäänyt kyllä kaipaamaan kuulokkeita. Yleensä käytän nappikuulokkeita ja se johto häiritsee, pitää tästä lähtien käyttää enemmän noita kaiuttimia.
 
Yllättävän hyvät nuo Quest 2 kaiuttimet, tulee tunne että päässä on kuulokkeet. Pelasin Room VR kaiuttimista ja en jäänyt kyllä kaipaamaan kuulokkeita. Yleensä käytän nappikuulokkeita ja se johto häiritsee, pitää tästä lähtien käyttää enemmän noita kaiuttimia.

Niistä vaan vuotaa ääntä ulospäiväin välillä häiritsevästi ... kuulemma.
 
Niistä vaan vuotaa ääntä ulospäiväin välillä häiritsevästi ... kuulemma.

Suhteellista.
Täällä ei ole kukaan valittanut ja itsellä ainakin äänenvoimakkuus jonkun 2/10 osa tai 3/10 osa volyymillä riittää täysin. Kai tuo kuulo on vielä kunnossa.
Jotain beat saberia kun pelailee niin samassa huoneessa olevat on monesti joutunut kysymään että mitä pelaan, ei siis ole kuulleet äänistä että joku rytmipeli on menossa.
Ja jos on sinkku tai erillinen oma pelihuone niin ei ainakaan häiritse ketään tuo Questin omien kaiuttimien käyttö.
Sitten jos haluaa eristäytyä täysin VR:ään niin tulee käytettyä kuulokkeita.

Itsekkin todennut että nuo Quest 2:n omat kaiuttimet toimii yllättävän hyvin, vaikka kunnolliset kuulokkeet toki antaa vielä paremman äänimaiseman. Pärjää noilla integroiduillakin kaiuttimilla yllättävän hyvin.
 
Niistä vaan vuotaa ääntä ulospäiväin välillä häiritsevästi ... kuulemma.
Nei eivät ole kuulokkeet vaan pienet kaiuttimet korvien lähellä pannassa. Eli kyllä vierestä kuulee. Ei nuo kuitenkaan häiritsevät ole, ainakaan jos ei ole samassa huoneessa.

Kuulokkeilla saa kuitenkin paremman äänen joten monesti käytän kuulokkeita, poika taas ei.
 
Vaikuttaakohan tuo Metan facebookin mahdollinen kielto euroopassa myös VR-lasien toimintaan? Kun nuo vaativat kuitenkin tuon Metan tilin.
 
Vaikuttaakohan tuo Metan facebookin mahdollinen kielto euroopassa myös VR-lasien toimintaan? Kun nuo vaativat kuitenkin tuon Metan tilin.
Tähän taisikin tulla vajaa tunti sitten vastaus sähköpostiini. Metalta tuli tiedote, että jatkossa Facebook vaatimus poistuu ja sen tilalle pitäisi tehdä Meta tili. Ite en Quest 1:n omistajana ole vielä yhdistäny Oculus tiliä Facebookiin, mutta tällekkin oli jossain vaiheessa joku takaraja. Mutta nyt on annettu takarajaksi luoda Metatili tässä tapauksessa Tammikuun 1. 2023.
 
Tähän taisikin tulla vajaa tunti sitten vastaus sähköpostiini. Metalta tuli tiedote, että jatkossa Facebook vaatimus poistuu ja sen tilalle pitäisi tehdä Meta tili. Ite en Quest 1:n omistajana ole vielä yhdistäny Oculus tiliä Facebookiin, mutta tällekkin oli jossain vaiheessa joku takaraja. Mutta nyt on annettu takarajaksi luoda Metatili tässä tapauksessa Tammikuun 1. 2023.
Eipä oo itelle tullut mitään mailia. Kirjauduin lasien käyttöönoton yhteydessä facebook tunnuksilla eikä tuo nyt anna samalle sähköpostille ainakaan luoda mitään oculus tai meta tiliä.

Jahas, elokuussa ilmeisesti onnistuu tilien irrotus jne.
 
Viimeksi muokattu:
F1 22, quest 2 ja R5 5600g/3070/16gb ddr4. Kokeilin pelata VR medium asetuksilla, toimii kun yksinään ajaa mutta heti kun on muita autoja ympärillä niin kuva alkaa nykii ja hidastuun. Mikähän tossa paketissa on nyt pullonkaulana että sais pelattua medium asetuksilla?
 
F1 22, quest 2 ja R5 5600g/3070/16gb ddr4. Kokeilin pelata VR medium asetuksilla, toimii kun yksinään ajaa mutta heti kun on muita autoja ympärillä niin kuva alkaa nykii ja hidastuun. Mikähän tossa paketissa on nyt pullonkaulana että sais pelattua medium asetuksilla?


Suurin pullonkaula lienee itse heikosti optimoitu peli.
 
Juu se on kyllä totta. Mutta 3070/quest 2 combolla tota on jotkut pelannut ainakin sujuvastikkin medium asetuksilla mutta niillä on ollut 32gt RAM ja parempi prossu, molemmat tarvis jossain kohti päivittää mutta mietin että kumman tähän konkurssiin ostaa ensin.
 
Juu se on kyllä totta. Mutta 3070/quest 2 combolla tota on jotkut pelannut ainakin sujuvastikkin medium asetuksilla mutta niillä on ollut 32gt RAM ja parempi prossu, molemmat tarvis jossain kohti päivittää mutta mietin että kumman tähän konkurssiin ostaa ensin.
Itellä R5 3600 seuranaan rtx 3070 ja pohtinut 5800x:n päivittämistä. Isoin ongelma joissakin peleissä taitaa olla tuo rtx:n 8gb muisti määrä joka tuppaa olemaan liian vähän.
 
Nyt en tiiä onkohan oikee palsta, ja osaakohan kenties kukaan auttaa, mutta! Täällä kävi niin että äiskä oli ostanut ps4 käytettynä, ja siinä tuli mukana psvr lasit, muttei sit niit "välipaloj" (processor unittia) niin saiskohan näitä jostain suomesta, ettei tarvitsis ebayn kautta tilailla. Olis ihan kivaa noillakin liekkiä, ja kun ei vaan pysty uskomaan, ettei kellään ois käynyt niin että lasit hajoaa ym, ja loput vermeet oltais heitetty menemään.
 
Onkohan kuinka monelle tuttua taistella näiden uusimpien VR-lasien kanssa suorituskyvyn puutteesta? Oli nimittäin pikkasen shokeeraavaa siirtyä vanhoista Oculus Rift laseista HP Reverb G2 (v2) laseihin ja todeta ettei RTX 2080 Super kykene muuhun kuin vaihtaa ruutuja powerpointin tahtiin.
Ensimmäisenä mitä tuli kokeiltua oli tiputtaa kaikki grafiikat nolliin pelissä, mutta sehän näyttää ihan perunalta eikä siitä nautinnoksi voi sanoa. Seuraavaksi ajattelin kokeilla säätää SteamVR:n resoluutioita ja ainoastaan alle ~1000x1000 pikselissä sain stabiilin 90 fps ja samalla nostettua grafiikka asetuksia ylös, no perunalta sekin näytti yllättäen.

Uuden raudan ostaminen tuntuu typerältä, sillä ei vaan voi olla näin että raudalla korjataan aina kaikki suoritukykyongelmat, että kai nyt jotain ratkaisuja pitää löytyä softan avulla myös! Hetken googlailtuani löysin aiheita AMD:n FSR ja Nvidian NIS -teknologioista ja että nekin toimivat VR-laitteilla. Tämähän kuulostaa lupaavalta, seuraavaksi toki selvitystä miten sellainen saadaan käyttöön ja vastaan tuli jos minkälaisia viritelmiä Githubin syöväreistä joista osa toimi, mutta ylläpidettävyys kuulostaa tuskaiselta. Että pitäisi jotain .dll filuja satunnaisin väliajoin kopsata ja korvata uudelleen yksittäisen pelin kansiossa, kun päivityksiä tippuu Steamin kautta.

Sitten törmäsin OpenXR Toolkittiin ja OpenComposite softat ja näillähän tämä lähti toimimaan ja suorituskyky nousi hämmentävän paljon. Harmillisesti tämä on taas näitä perus PC-säätämisiä kuten melkein jokaisessa asiassa.
Kantsii ehdottomasti käydä kurkkaamassa OpenXR ToolKit tai OpenXR ToolKit + OpenComposite yhdistelmää, jos kaipaa lisää suorituskykyä VR-pelailuun ja säätämistä, mutta omalla vastuulla aina.
OpenXR-Toolkit ja OpenComposite

Sivuilla kerrotaan hyvin miten nämä työkalut ovat syntyneet, miten ne toimii ja miten niitä voi käyttää. Ohjeita on suositeltava lukea alusta loppuun kun sieltä niitä pieniä nippelitietoja löytyy vähemmän yllättäen, eli kuten arvata saattaa asiat eivät aina mene ihan niin helposti nappiin.

Itse nyt olen kokeillut seuraavalla kokoonpanolla
- AMD 5900x
- RTX 2080 Super
- 32 GB muistia
- HP Reverb G2 (v2)
- Peli: Automobilista 2

Pelissä suorituskyky samoilla grafiikka-asetuksilla, samalla radalla ja autolla. Puhtaasti SteamVR:n kautta pyöri 30 - 60 fps välimaastossa ja aivan jäätävää tökkimistä. OpenXR ToolKit + OpenComposite tarjosi 85 - 90 fps ja kuva päivittyi huomattavasti sulavammin ja nyt voi nauttia VR-pelailusta.
 
Onkohan kuinka monelle tuttua taistella näiden uusimpien VR-lasien kanssa suorituskyvyn puutteesta? Oli nimittäin pikkasen shokeeraavaa siirtyä vanhoista Oculus Rift laseista HP Reverb G2 (v2) laseihin ja todeta ettei RTX 2080 Super kykene muuhun kuin vaihtaa ruutuja powerpointin tahtiin.
Ensimmäisenä mitä tuli kokeiltua oli tiputtaa kaikki grafiikat nolliin pelissä, mutta sehän näyttää ihan perunalta eikä siitä nautinnoksi voi sanoa. Seuraavaksi ajattelin kokeilla säätää SteamVR:n resoluutioita ja ainoastaan alle ~1000x1000 pikselissä sain stabiilin 90 fps ja samalla nostettua grafiikka asetuksia ylös, no perunalta sekin näytti yllättäen.

Uuden raudan ostaminen tuntuu typerältä, sillä ei vaan voi olla näin että raudalla korjataan aina kaikki suoritukykyongelmat, että kai nyt jotain ratkaisuja pitää löytyä softan avulla myös! Hetken googlailtuani löysin aiheita AMD:n FSR ja Nvidian NIS -teknologioista ja että nekin toimivat VR-laitteilla. Tämähän kuulostaa lupaavalta, seuraavaksi toki selvitystä miten sellainen saadaan käyttöön ja vastaan tuli jos minkälaisia viritelmiä Githubin syöväreistä joista osa toimi, mutta ylläpidettävyys kuulostaa tuskaiselta. Että pitäisi jotain .dll filuja satunnaisin väliajoin kopsata ja korvata uudelleen yksittäisen pelin kansiossa, kun päivityksiä tippuu Steamin kautta.

Sitten törmäsin OpenXR Toolkittiin ja OpenComposite softat ja näillähän tämä lähti toimimaan ja suorituskyky nousi hämmentävän paljon. Harmillisesti tämä on taas näitä perus PC-säätämisiä kuten melkein jokaisessa asiassa.
Kantsii ehdottomasti käydä kurkkaamassa OpenXR ToolKit tai OpenXR ToolKit + OpenComposite yhdistelmää, jos kaipaa lisää suorituskykyä VR-pelailuun ja säätämistä, mutta omalla vastuulla aina.
OpenXR-Toolkit ja OpenComposite

Sivuilla kerrotaan hyvin miten nämä työkalut ovat syntyneet, miten ne toimii ja miten niitä voi käyttää. Ohjeita on suositeltava lukea alusta loppuun kun sieltä niitä pieniä nippelitietoja löytyy vähemmän yllättäen, eli kuten arvata saattaa asiat eivät aina mene ihan niin helposti nappiin.

Itse nyt olen kokeillut seuraavalla kokoonpanolla
- AMD 5900x
- RTX 2080 Super
- 32 GB muistia
- HP Reverb G2 (v2)
- Peli: Automobilista 2

Pelissä suorituskyky samoilla grafiikka-asetuksilla, samalla radalla ja autolla. Puhtaasti SteamVR:n kautta pyöri 30 - 60 fps välimaastossa ja aivan jäätävää tökkimistä. OpenXR ToolKit + OpenComposite tarjosi 85 - 90 fps ja kuva päivittyi huomattavasti sulavammin ja nyt voi nauttia VR-pelailusta.

Täällä näyttiksenä RTX 3080 ja kyllähän G2-lasien kanssa edelleen lisää vääntöä kaipaisi, mutta Opencomposite ja OpenXR toolkit on mainio apu kyllä. Peleinä itsellä pääasiassa Assetto Corsa, Dirt Rally 2 ja AMS2.
 
Sellainen kysymys että toimiiko vai kannattaako unohtaa eli PCIE wifi6 kortti koneeseen ja Oculus 2 yhdistettynä tähän ja itse pääreititin hoitaisi edelleen muut yhteydet.
Ajatus jos Oculukselle olisi oma ja suoraan PC:n luotu yhteys niin ei muut laitteen olisi hidastamassa kaistaa...
Noi sovittimet kun ei paljon maksaisi tosin voisi vaihtaa reitittimenkin.
Tämä siis AirLinkkiä varten.
 
Sellainen kysymys että toimiiko vai kannattaako unohtaa eli PCIE wifi6 kortti koneeseen ja Oculus 2 yhdistettynä tähän ja itse pääreititin hoitaisi edelleen muut yhteydet.
Ajatus jos Oculukselle olisi oma ja suoraan PC:n luotu yhteys niin ei muut laitteen olisi hidastamassa kaistaa...
Noi sovittimet kun ei paljon maksaisi tosin voisi vaihtaa reitittimenkin.
Tämä siis AirLinkkiä varten.

Windowsin oma AP (melkein verkkokortista huolimatta) on todettu kovin huonoksi suorituskyvyltään redditin puolella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 926
Viestejä
4 516 445
Jäsenet
74 511
Uusin jäsen
huygens

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom