Onkohan kuinka monelle tuttua taistella näiden uusimpien VR-lasien kanssa suorituskyvyn puutteesta? Oli nimittäin pikkasen shokeeraavaa siirtyä vanhoista Oculus Rift laseista HP Reverb G2 (v2) laseihin ja todeta ettei RTX 2080 Super kykene muuhun kuin vaihtaa ruutuja powerpointin tahtiin.
Ensimmäisenä mitä tuli kokeiltua oli tiputtaa kaikki grafiikat nolliin pelissä, mutta sehän näyttää ihan perunalta eikä siitä nautinnoksi voi sanoa. Seuraavaksi ajattelin kokeilla säätää SteamVR:n resoluutioita ja ainoastaan alle ~1000x1000 pikselissä sain stabiilin 90 fps ja samalla nostettua grafiikka asetuksia ylös, no perunalta sekin näytti yllättäen.
Uuden raudan ostaminen tuntuu typerältä, sillä ei vaan voi olla näin että raudalla korjataan aina kaikki suoritukykyongelmat, että kai nyt jotain ratkaisuja pitää löytyä softan avulla myös! Hetken googlailtuani löysin aiheita AMD:n FSR ja Nvidian NIS -teknologioista ja että nekin toimivat VR-laitteilla. Tämähän kuulostaa lupaavalta, seuraavaksi toki selvitystä miten sellainen saadaan käyttöön ja vastaan tuli jos minkälaisia viritelmiä Githubin syöväreistä joista osa toimi, mutta ylläpidettävyys kuulostaa tuskaiselta. Että pitäisi jotain .dll filuja satunnaisin väliajoin kopsata ja korvata uudelleen yksittäisen pelin kansiossa, kun päivityksiä tippuu Steamin kautta.
Sitten törmäsin OpenXR Toolkittiin ja OpenComposite softat ja näillähän tämä lähti toimimaan ja suorituskyky nousi hämmentävän paljon. Harmillisesti tämä on taas näitä perus PC-säätämisiä kuten melkein jokaisessa asiassa.
Kantsii ehdottomasti käydä kurkkaamassa
OpenXR ToolKit tai
OpenXR ToolKit +
OpenComposite yhdistelmää, jos kaipaa lisää suorituskykyä VR-pelailuun ja säätämistä, mutta omalla vastuulla aina.
OpenXR-Toolkit ja
OpenComposite
Sivuilla kerrotaan hyvin miten nämä työkalut ovat syntyneet, miten ne toimii ja miten niitä voi käyttää. Ohjeita on suositeltava lukea alusta loppuun kun sieltä niitä pieniä nippelitietoja löytyy vähemmän yllättäen, eli kuten arvata saattaa asiat eivät aina mene ihan niin helposti nappiin.
Itse nyt olen kokeillut seuraavalla kokoonpanolla
- AMD 5900x
- RTX 2080 Super
- 32 GB muistia
- HP Reverb G2 (v2)
- Peli: Automobilista 2
Pelissä suorituskyky samoilla grafiikka-asetuksilla, samalla radalla ja autolla. Puhtaasti SteamVR:n kautta pyöri 30 - 60 fps välimaastossa ja aivan jäätävää tökkimistä. OpenXR ToolKit + OpenComposite tarjosi 85 - 90 fps ja kuva päivittyi huomattavasti sulavammin ja nyt voi nauttia VR-pelailusta.