VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Kysytään vielä, mikä usb3-usb-c kaapeli on todettu toimivaksi Questin kanssa ja mieluiten sellainen jota löytyy hyllystä?
 
Joo tein ja itseasiassa kaikki kamera asetukset oli jo päällä eli käytännössä mitään ei tarvinnut muuttaa. On hiton rasittavaa tämä säätäminen....

Tuossa ohjeessa puhutaan yksityisyysasetuksista, mutta minulla kamera on tietosuoja asetuksissa....

Kaveri sanoi samaa kun jeesasin sitä, mutta sitten sillä olikin sen kamerakohdan ihan lopussa joku rasti pois päältä. Voit koittaa myös ottaa ne oikeudet pois päältä, kytkeä takaisin ja koittaa uudestaan.
 
Kaveri sanoi samaa kun jeesasin sitä, mutta sitten sillä olikin sen kamerakohdan ihan lopussa joku rasti pois päältä. Voit koittaa myös ottaa ne oikeudet pois päältä, kytkeä takaisin ja koittaa uudestaan.

Kokeiltu ehkä 50 kertaa ja raksi kohtia ei ole... Laitoin kaikki kaikkiin päälle.
 
Anturit eivät voi seurata virtuaalilaseja

Ota kamera-asetus käyttöön windowsin yksityisyyasetuksista , jotta voit määrittää Rift S- virtuaalilasit ja käyttää niitä. Irroita sen jälkeen lasien johdot koneesta ja kytke ne takaisin paikoilleen, niin toimintoa yritetään automaattisesti uudelleen.
 
Anturit eivät voi seurata virtuaalilaseja

Ota kamera-asetus käyttöön windowsin yksityisyyasetuksista , jotta voit määrittää Rift S- virtuaalilasit ja käyttää niitä. Irroita sen jälkeen lasien johdot koneesta ja kytke ne takaisin paikoilleen, niin toimintoa yritetään automaattisesti uudelleen.

Tuolla jossain mainittiin, että myös mikrofonin oikeudet pitäisi olla ehkä sallittuna asennusvaiheessa uudemmissa Windows-päivityksissä eli ehkä sitä voi kokeilla, jos ei ole jo ja muuta ei keksi
 
Cloudberry USB Type-C 3.0 vahvarakenteinen datakaapeli 2,5 m, musta | Motonet Oy

Pitempiä einä taida oikein olla, muu kuin simukäyttö vaatinee sit aktiivisen jatkon, niistä ei tietoa

Tuossa ei taas ole kulmaliitintä joka on iso miinus.
Tässä olisi kulma Fuj:tech USB-C 90° - USB-A -kaapeli, 2 m 17,99

ja tuolle voisi vielä kokeilla tuurilla jotain lyhyttä jatkoa. Käsittääkseni jotkut ovat saaneet yli kolmenkin metrin kaapeleita toimimaan mutta ei oikein Suomesta tunnu löytyvän noita suositeltuja kaapeleita.
 
Tuolla jossain mainittiin, että myös mikrofonin oikeudet pitäisi olla ehkä sallittuna asennusvaiheessa uudemmissa Windows-päivityksissä eli ehkä sitä voi kokeilla, jos ei ole jo ja muuta ei keksi

Joo kaikki oli mikissä sallittuna, eli ei valitettavasti vaikutusta. Harmi kyllä... Kiitokset kuitenkin. Just asennan läppärille ohjelmistoa ihan testi mielessä että tuleeko samoja juttuja.
 
~Viikko sitten kokeilin ensimmäistä kertaa Questia ja puolen tunnin käytön jälkeen tuli päänsärkyä. Nyt vasta tajusin, että tunnin session jälkeen sitä ei enää tule. Itselläni ei varsinaisesti pahoinvointia ole tullut missään välissä mutta saattaa johtua etten ole oikeastaan mitään muuta pelannut kuin Beat Saberia.
 
~Viikko sitten kokeilin ensimmäistä kertaa Questia ja puolen tunnin käytön jälkeen tuli päänsärkyä. Nyt vasta tajusin, että tunnin session jälkeen sitä ei enää tule. Itselläni ei varsinaisesti pahoinvointia ole tullut missään välissä mutta saattaa johtua etten ole oikeastaan mitään muuta pelannut kuin Beat Saberia.
Tuo on sama kuin silmälasien kanssa, silmät ei oo tottunu ja aiheuttaa aluksi kipua.
 
Saako Oculus Homessa mitenkään laitettua taustaääniä pysyvästi mutelle? Se saakelin pimputus ja takan rätinä kuuluu aina taustalla ja jos laittaa äänet mutelle asetuksista, niin sitten äänet eivät toimi missään, eli se ei ole toimiva ratkaisu. Varsinkin silloin tuo häiritsee, jos haluaisi käyttää virtual desktopia ja katsoa vaikka jonkin videopätkän sen kautta, niin ne homen äänet rallattavat koko ajan videon taustalla. Ja vielä parempi jos saisi sen koko homen täydellisesti piiloon, niin ettei se ikinä vahinossakaan käynnisty, niin aina vain parempi.

Joskus vuosi sitten tuota viimeksi ihmettelin ja silloin se ei ainakaan onnistunut, mutta onko tilanne nyt parempi?
 
Joo kaikki oli mikissä sallittuna, eli ei valitettavasti vaikutusta. Harmi kyllä... Kiitokset kuitenkin. Just asennan läppärille ohjelmistoa ihan testi mielessä että tuleeko samoja juttuja.

Eipä sitten läppäri tunnista dp porttia... Pitäsköhän vetassa winukka uusiksi... on kyllä rasittavaa hommaa...
 
Saako Oculus Homessa mitenkään laitettua taustaääniä pysyvästi mutelle? Se saakelin pimputus ja takan rätinä kuuluu aina taustalla ja jos laittaa äänet mutelle asetuksista, niin sitten äänet eivät toimi missään, eli se ei ole toimiva ratkaisu. Varsinkin silloin tuo häiritsee, jos haluaisi käyttää virtual desktopia ja katsoa vaikka jonkin videopätkän sen kautta, niin ne homen äänet rallattavat koko ajan videon taustalla. Ja vielä parempi jos saisi sen koko homen täydellisesti piiloon, niin ettei se ikinä vahinossakaan käynnisty, niin aina vain parempi.

Joskus vuosi sitten tuota viimeksi ihmettelin ja silloin se ei ainakaan onnistunut, mutta onko tilanne nyt parempi?

Rift S:llä ainakin vaihtoehto laittaa homen automaattinen käynnistys pois. Eipä ole homessa tarvinut käydä tuon jälkeen, olikohan noin pari kk tuosta päivityksestä. Settings -> general

home.png
 
Rift S:llä ainakin vaihtoehto laittaa homen automaattinen käynnistys pois. Eipä ole homessa tarvinut käydä tuon jälkeen, olikohan noin pari kk tuosta päivityksestä. Settings -> general

home.png
Kiitos vinkistä, testataan heti. Tuollaista asetusta siellä ei viimeksi tätä tutkiessa ollut lainkaan.

Vielä kun saisi jotenkin pois "laitteistosi ei ehkä vastaa vaatimuksia" -ilmoituksen.

Edit.
Kappas, Oculus Tray Toolin avulla saa kierrettyä tuon yhteensopivuusherjan.
 
Viimeksi muokattu:
Saako Oculus Homessa mitenkään laitettua taustaääniä pysyvästi mutelle? Se saakelin pimputus ja takan rätinä kuuluu aina taustalla ja jos laittaa äänet mutelle asetuksista, niin sitten äänet eivät toimi missään, eli se ei ole toimiva ratkaisu. Varsinkin silloin tuo häiritsee, jos haluaisi käyttää virtual desktopia ja katsoa vaikka jonkin videopätkän sen kautta, niin ne homen äänet rallattavat koko ajan videon taustalla. Ja vielä parempi jos saisi sen koko homen täydellisesti piiloon, niin ettei se ikinä vahinossakaan käynnisty, niin aina vain parempi.

Joskus vuosi sitten tuota viimeksi ihmettelin ja silloin se ei ainakaan onnistunut, mutta onko tilanne nyt parempi?

Ota asetuksista se Oculus-koti pois päältä tai tee oma kuutiokoti

Eipä sitten läppäri tunnista dp porttia... Pitäsköhän vetassa winukka uusiksi... on kyllä rasittavaa hommaa...

Kai se DP-portti menee oikeaan näyttikseen, eikä integroituun näyttikseen?

Mitä se Oculuksen laitetestiohjelma muuten sanoi molemmista koneista?
 
Kai se DP-portti menee oikeaan näyttikseen, eikä integroituun näyttikseen?

Mitä se Oculuksen laitetestiohjelma muuten sanoi molemmista koneista?

Kyllä se saattaa integroitu olla...Joku vaimon vanha läppis.

Mikä se tuo ohjelma on? Se herjaa sitä kamera asetusta niin en ole päässyt asentamaan loppuun asti.
 
Kyllä se saattaa integroitu olla...Joku vaimon vanha läppis.

Mikä se tuo ohjelma on? Se herjaa sitä kamera asetusta niin en ole päässyt asentamaan loppuun asti.

Hmm kappas sitä ei enää tueta. Aikaisemmin Oculus pyysi suorittamaan sen Riftin ostosivulta ja se tarkisti mm. onko koneen USB-piirit tuettuja ja näyttiksen DP-portti sopiva.
 
Indexillä on nyt muutama päivä pelailtu: immersio on huikeaa, onnistuin jo lyömään toisen kapulan seinään (kun Boneworksissa availin pahvilaatikoita). Sisältöpuoli tuntuu vaan vieläkin vähän ohuelta.. HMD:n kaapelin virittäminen jojoilla kattoon on ihan ehdoton viritys!

Onkohan muilla Valven chat aivan käyttökelvoton vr:ssä..? Mulla ainakin virtuaalinäppäimistö bugittaa oudosti kun yrittää kirjoittaa: jokaisen kirjaimen painallus tuottaa myös aiemmat painallukset tekstiin, eli esim 'moi' tuottaakin chattiin 'mmomoi'.
 
Indexillä on nyt muutama päivä pelailtu: immersio on huikeaa, onnistuin jo lyömään toisen kapulan seinään (kun Boneworksissa availin pahvilaatikoita). Sisältöpuoli tuntuu vaan vieläkin vähän ohuelta.. HMD:n kaapelin virittäminen jojoilla kattoon on ihan ehdoton viritys!

Minua harmittaa kun ei ole tarpeeksi aikaa syventyä riittävästi samaan aikaan juonellisiin tarinapeleihin, Elite Dangerousiin, No Man's Skyhin, IL-2 Sturmovikiin, iRacingiin etc.
 
Minua harmittaa kun ei ole tarpeeksi aikaa syventyä riittävästi samaan aikaan juonellisiin tarinapeleihin, Elite Dangerousiin, No Man's Skyhin, IL-2 Sturmovikiin, iRacingiin etc.
Sama juttu! Pelaamatta on tällä hetkellä ainakin Obduction (kesken), Virtual Rick-ality, Hellblade, Everspace,Gorn ym. Ongelma on että pelitila = olohuone, joten muun perheen pitäisi käytännössä olla pois paikalta kun pelaa. Elite Dangerous on taas niin korkea aloituskynnys ettei sitä tahdo jaksaa alkaa pelaamaan jos peliaikaa on esimerkiksi tunti silloin tällöin. Vähintään vartti menee kun muistelee kontrollit. Loistava VR peli muuten tosin.
 
Helvetin hyvä! Lienee hyvä kokemus padilla, rattia ja polkimia kun ei ole :)

Uskoisin että toimii padillakin, ainakin aiempi Dirt toimii kun joskus tullut ajettua x360 padilla kun ei ole jaksanut kaivaa rattia kaapista.
Toimineeko tuo Dirt 2 paremmin kuin ykkönen, jonka optioiminti VR käyttöön oli kauniisti sanottuna aivan hanurista. Melkoinen säätäminen asetusten kanssa että jaksoi pyöriä tehokkaallakin raudalla.
 
Dirt yksi pyörii ainakin täällä hyvin VR moodissa. 1080TI ja pimax 5K+ (laaja fov on muuten autoilussa aika magee )
 
Ai?! Mielestäni noi Dirtithän on hemmetin hyvin optimoitu :eek:

VR:nä varmaan eri asia, mutta uskoisin että 980 Ti jaksaa silti?

Dirtit taitavat toimia parhaiten Oculuksen silmikoilla. SteamVR:n kautta on todella raskas ja Dirt 1 laittaa oman GTX 1080:n kyykkyyn. En muista olenko kokeillut uudestaan prosessorin päivittämisen jälkeen Intel Xeon 1230v3:sta AMD Ryzen 5 3600:een, mutta tuskin peli lentäen pyörii jälkimmäiselläkään.
 
Itel taas oikeestaa vaa hyvii kokemuksia dirt rally 1 pelistä vr:nä. Ehkä inan paremmin cv1 toimi mutta kyllä se Odyssey+:kin toimi hyvin. Rautapuolella näyttiksen virkaa on toimittanut 2080 ja 2080ti.

Sanotaan että ekat pahat olot tuli just dirt rally 1 KUN pelasin padilla. Ratilla ja polkimilla ei ongelmaa :):tup:
 
Minua harmittaa kun ei ole tarpeeksi aikaa syventyä riittävästi samaan aikaan juonellisiin tarinapeleihin, Elite Dangerousiin, No Man's Skyhin, IL-2 Sturmovikiin, iRacingiin etc.

IL-2 on ainoa mihin käytän. Vähän ongelmia pelin käynnistymisen kanssa, vanhalla Oculuksella ei ollut mitään ongelmia. Tuo koneen käynnistämisen jälkeen toimimattomuus on aika pieni haitta, ei tarvitse kuin USB-piuhan käyttää irti. Toki voisivat korjata tuon ongelman.
 
Nyt on Oculus Questia testattu joulun pyhien yli, niin voi laittaa kokemuksia.

Hyvää:
-Hienoa, että tämä toimii itsenäisesti ja langattomasti. Voi viedä mukaan reissuun ja etenkin tärkeintä, että voi käyttää isoimmassa huoneessa, vaikka siellä ei olis PC:tä. Ei tartte kuristua johtoon pyöriessä. Inside out tracking toimii hyvin, paitsi jos vetää käden kasvojen tason taakse, niin silloin usein sekoaa.
-Onhan se VR erilainen elämys ja tuo immersiota. Yksi tärkeimmistä piirteistä on että käsien träkkäys tuo ihan uuden ulottuvuuden kontrolleihin esim. nyrkkeilyssä, miekkailussa ja ampumisessa (nämä on parasta VR:ssä).
-Pääsee nörtti ylös sohvalta liikkumaan.

Huonoa:
-Screen door effectin / resoluution (pikselit näkyy) takia täytyy sanoa, että kuvanlaatu on yleisesti ottaen huono jopa jokseenkin järkyttävä, esim. jotain leffaa ei pystyis ikinä katsomaan. Teksti on sumeaa ja kaikki tasaväriset pinnat koostuu levottomista pisteistä, reunat on pikselöityneita. Nopeatempoisissa peleissä ei välttämättä niin ehdi kiinnittämään huomiota ja ehkä tohon on tottunut jossain määrin. Lisäksi korkean kontrastin kuvassa on näitä vissiin "godray" ongelmia eli omituisia heijastuksia linsseissä. Lisäksi itsenäisenä laitteena tää pyörii huonohkolla mobiilisirulla, joten graffoissa mennään pahimillaan 20 vuotta ajassa taaksepäin, mutta on ihan hyvän näköisiäkin pelejä.
-FOV on aika pieni, vähän niin kuin katsois maailmaa kiikareiden läpi.
-Mukavuus potta päässä on tietenkin aina rajoitettua. Mutta sai ton aika siedettäväksi säädettyä, vaikka on aiheuttanut ikävää painetta poskissa tai takaraivossa. Asettaminen tuntuu olevan aika tarkkaa jos haluaa nähdä tarkasti koko alueelta. Hikoillessa toi pehmuste imee hien kuin sieni.
-Liikkuminen VR:ssä on syöpää jos se tapahtuu muuten kuin kävelemällä/kääntymällä IRL. Teleporttaaminen on typerää, liukuminen taas tuntuu omituiselta ja jopa aiheuttaa pahoinvointia. Kääntyminen tatilla menee portaittain tai lineaarisesta, ja molemmat on aika karmeita. Monimutkainen kolmiulotteinen liike esim. lentäminen saa helposti voimaan pahoin (tää on tietysti yksilöllistä ja myös tottumiskysymys).
-Vaatii suuren tilan pelaamiseen. On se VR hankalaa jos pelaa pienessä tilassa. Koko ajan tulee rajan varoitukset vastaan tai sitten vahingossa lyö seinään / huonekaluihin. Bonuksena vielä jos on johdon päässä joka kiskoo tai kiertyy, niin on se aika tuskaa.

Tuli aika pitkä teksti joka perustuu vain omiin kokemuksiin / mielipiteisiin ja kaikki pointit on varmasti jo käsitelty aiemmin tässä pitkässä ketjussa. Summauksena VR on aika hieno kokemus kun pysyy vahvuuksissa. Esimerkkinä esim. Thrill of the Fight-peli, jossa yhdistyy kaikki vahvuudet eikä juuri heikkouksia (nyrkkeilykontrollit, saa hyvää liikuntaa ja liikkuminen onnistuu kokonaan pelialueen sisällä).
 
Bonuksena testasin Oculus Linkiä kun löytyi halpa ~3,7 euron kaapeli (https://www.amazon.de/dp/B07YNJM614/ref=pe_3044161_189395811_TE_SCE_dp_2), jossa käännetty liitin ja pituutta 3 m (joka on kyllä liian lyhyt ellei sitten vain istu ihan tietokoneen vieressä). Toimi nätisti ja sai pelailla paremmilla grafiikoilla. En huomannut viivettä tai kuvanlaatu ongelmia. Tossa vähän hämäävästi nyt pyörii jopa kolme VR-käyttöliitymää päällekkäin (Quest, Rift ja SteamVR) kunnon Inception tyyliin ja näytti että Guardianin pysty säätämään vain Questin käyttiksestä. Tietokonehuoneen pienuus ja lyhyt kaapeli vain teki pelaamisesta aika hankalaa.
 
Nuo jutut kuvaavat mielestäni osaltaan sitä, minkä takia aika ei vielä ole kypsä kunnon VR-vallankumoukselle: Tekniikka on vielä aika rajoittunutta, ja koko konseptissakin on tiettyjä vikoja.

En ole tarpeeksi monia laseja kokeillut että voisin laajasti tuomita, mutta screen door effect, sweet spotit ja FOV rajoittaa kokemusta kaikilla laseilla. Toisilla vähän vähemmän. Grafiikka tuppaa myös olemaan huonompaa kuin näytöillä. Ei kauhea ihme kun resoluutiot ovat melko suuria ja silti pitäisi renderöidä aika paljon ruutuja sekunnissa.

Näitä kaikkia voinee parantaa teknologialla lähivuosina huomattavasti, ja näistä kaikki tai suurin osa ovat jo parantuneet.

Se osa, mitä on vaikeampi parantaa, on kokemuksen fyysinen puoli. Teleporttaaminen tappaa immersion ellei se sovi peliin todella hyvin, tatilla liikkuminen vaatii tottumista henkilöstä riippuvan määrän ja käsien heiluttelukin tuntuu vähän tyhmältä pidemmän päälle. Liikkuminen ei kuitenkaan ole ainoa ongelma: Kaikki törmäykset ja painon tunne pitää toteuttaa lähinnä visuaalisesti ja äänten avulla, ehkä ohjaimiä tärisyttäen.

Näiden ongelmien merkitys riippuu vahvasti pelistä. Hyvä peli ei joko vaadi paljoa liikkumista, rakentaa teleporttaamisen sisään peliin sopivalla tavalla, tai sitten on muuten niin hyvä ettei liikkumisesta ehdi ärsyyntymään liikaa. Hyvä peli ei joko sisällä ihan hirveää määrää lähitaistelua jossa voi heluttaa miekkaa kuin se olisi ilmapallo (tuliaseet, jousipyssyt, taikuus jos taistella pitää) tai tekee sen niin että kevyt heiluttelu ei joko ole paras tapa lähestyä peliä tai sopii peliin (esim. Gorn).

Pointti tässä kuitenkin on että aika moni VR-peli on toteutettu ainakin osittain päin helvettiä suhteessa siihen mitä nyky-VR tukee parhaiten. Esimerkiksi Skyrim VR:n lähitaistelu on ihan puhdas vitsi, mutta jos Skyrimiä ylipäitään jaksaa pelata, taikominen ja jousiampuminen toimii ihan kivasti.

Viimeinen VR:n vika on rautavaatimukset. Ei VR:stä nauttiminen vaadi huipputason rautaa toisin kuin alunperin vaikutti olevan: Esimerkiksi Beat Saber on todella suosittu, ihan hieno kokemus ja pyörii jo melko heikolla näytönohjaimella. Toisaalta kuitenkin moni iso VR-nimi PCllä tuntuu vaativan pelikoneen toimiakseen edes kohtuullisesti. Päälle vielä se, että VR-headsetit keskimäärin maksavat melkoisen paljon. Pitäisi olla enemmän tällaisia 199€ Lenovo Explorereita saatavilla jotta kynnys kokeilla madaltuisi. Tilanne tämän osalta on kuitenkin parantunut.

Vaikka nyt sanon ette aika vielä ole kypsä VR-vallankumoukselle niin ei se välttämättä tekniseltä puolelta niin kaukana ole.
 
Nyt jouluna itsekkin VR-kelkkaan hyppäsin INDEX:in kera. Onhan tuo VR aika upea kokemus ja ei ole hirveesti nyt tehnyt mieli mitään normi pelejä joulun jälkeen pelailla. toki tähän varmasti tottuu/kyllästyykin jossain määrin, mutta ainakin vielä on VR-innostus korkealla. BoneWorks on kyllä ihan pirun hauska leikkikenttä ja aikaa saa palamaan ihan tavaroita hypistellessä ja fysiikoilla leikkiessä.


Itsellä ei ole halvemmista/vanhemmista laseista spaljoa kokemusta (Kerran Vive Prota testannut pikaisesti), mutta INDEX:stä voisi sanoa seuraavaa:

-Resoluutio on omaan makuun riittävä. Toki pikselien välit (Screen Door efekti) jonkun verran näkyy tälläkin, Riftiä ja Viveä tarkemmalla resolla, mutta ei siihen pelatessa hireästi huomiota kiinnitä kuitenkaan. Sahalaidoista ei ole tarvinnut kyllä kärsiä, kun omalla näyttiksellä voi aika huoletta pistää MSAA:t ja resot tappiin

-"Godrayt" vaivaa toki aika ajoin, mutta tuotakaan hirveästi huomaa pelin tiimellyksessä eikä ainakaan omalla kohdalla ole nuo pelinautinttoa vieneet.

-FOV (130) ja päivitystaajuus (90, 120Hz tai 144Hz) ovat kyllä ihan riitävät. Vähän tuokin FOV on toki kapeahko ja päätä saa käännellä enemmän, kun tosielämässä. En voisi kuvitella pelaavani paljoa pienemmällä FOV:illa. Koitin myös 90Hz tilaa tällä, enkä huomannut mitään ihan dramaattista eroa 120Hz tilaan verrattuna, mutta epäilen, että alkaa näkyä enemmän kun lähdetään vieltä tuosta 90Hz alas päin.

-INDEX omaa ihan hyvät säädöt linssien etäisyyksille sekä syvyys, että leveyssuunnassa, mutta omaan pieneen päähän kiristysvaraa pannalle saisi olla ihan himpun enemmän. Omat aika isot lasit mahtuu ihan hyvin tuonne alle, joskin päähän laitettaessa ja pois otettaessa saa olla vähän tarkkana, että ei lennä lasin lattialle.

-Base stationit pitää pientä ärsyttävää ujellusta, mutta eihän sitä pelatessa huomaa. Onneksi kone ja VR-tila on erillisessä "työhuoneessa", niin ei tarvi olla koko ajan pois virtoja noista ottamassa.

-Suuri osa peleistä suunniteltu Oculuksen ohaimille ja Oculuksen A ja B nappeja vastaavat napit on ihan vammaisesti INDEX:ssä kosketuslevyssä... Eli aina kun pelissä on joku toiminto tehty Oculuksen A tai B:napille, joutuu painelemaan tunnottoman kosketuslevyn ylä tai alareunaa... :facepalm: Lisäksi nuo kosketuslevyt aiheuttaa välillä ihme toimintoja, vaikka niitä ei paina. Esim Serius samissa pelkkä sormien lepuutus kosektuslevyilla avaa asevalikon ym...

-Johto on pitkä (5m) eikä se pahemmin ole tullut tielle. Toki joku kattoviritys olisi aika jepa. Pitää jossian vaiheessa ruuvata joku koukku kattoon tms.


Summa summarun: Olen ollut kyllä todella tyytyväinen INDEX:n vaikka hintaa olikin. Kaikissa halvemmissa seteissä on pahempia/isompia kompromissejä ja itse ainakin ennemmin panosti vähän parempaan laatuun, kun tämä VR ei nyt muutenkaan vielä ole ihan kypsää kamaa. En usko, että halvemmalla setillä saisin yhtä nautinnollista kokemusta. Ainakin muistikuvani siitä pikaisesta ViVe Pro testistä sanoo, että jo tuo parmepi reso tekee ihmeitä. Oli meinaan aika sahalaitaista se meno ViVe Prolla vs INDEX, richies plank experimentissä.


Edit:
Unohtui mainita, että INDEX ja Asuksen Aura sync ei ole hyvä yhdistelmä. Aura Sync saattaa aiheuttaa INDEX:n kanssa ihan jäätävää mikrostutteria, eli Aura Sync valoefektit kannattaa pistää OFF asentoon INDEX:llä pelailun ajaksi.
 
Kauankohan tolla Oculuksen Questilla kestää saapua? Tilasin tossa 3 päivää sitten Oculuksen omilta sivuilta eikä sieltä ole kuulunut mitään.
 
Summa summarun: Olen ollut kyllä todella tyytyväinen INDEX:n vaikka hintaa olikin. Kaikissa halvemmissa seteissä on pahempia/isompia kompromissejä ja itse ainakin ennemmin panosti vähän parempaan laatuun, kun tämä VR ei nyt muutenkaan vielä ole ihan kypsää kamaa. En usko, että halvemmalla setillä saisin yhtä nautinnollista kokemusta. Ainakin muistikuvani siitä pikaisesta ViVe Pro testistä sanoo, että jo tuo parmepi reso tekee ihmeitä. Oli meinaan aika sahalaitaista se meno ViVe Prolla vs INDEX, richies plank experimentissä.

Vive Pro on 1440x1600 per silmä. Index on 1440x1600. Eli jos testasit Vive Prota etkä normaalia (1080x1200), resoluutiossa ei ole eroa. Vaikka tuo on resoluution puolesta nyt huippupäätä käytännössä, niin ei sekään niin ihmeellistä ole. Windows Mixed Reality-headsetit ovat kuitenkin alkaen 1440x1440, eli eivät kaukana. Ei siis sillä, vaikka tuo 199€ alennus Lenovo Explorerini on resoluutiossa noin lähellä, on siinä muita ihan selviä uhrauksia tehty Indexiin verrattuna. Pl. inside out trackinging tarjoama mahdollisuus käyttää laitetta helposti eri tiloissa, varmaan suunnilleen kaikki on jollain tavalla huonompaa.
 
Vive Pro on 1440x1600 per silmä. Index on 1440x1600. Eli jos testasit Vive Prota etkä normaalia (1080x1200), resoluutiossa ei ole eroa. Vaikka tuo on resoluution puolesta nyt huippupäätä käytännössä, niin ei sekään niin ihmeellistä ole. Windows Mixed Reality-headsetit ovat kuitenkin alkaen 1440x1440, eli eivät kaukana. Ei siis sillä, vaikka tuo 199€ alennus Lenovo Explorerini on resoluutiossa noin lähellä, on siinä muita ihan selviä uhrauksia tehty Indexiin verrattuna. Pl. inside out trackinging tarjoama mahdollisuus käyttää laitetta helposti eri tiloissa, varmaan suunnilleen kaikki on jollain tavalla huonompaa.

Indexissä on enemmän subpixeleitä kuin Vive Prossa. Siitä seuraa vähemmän SDE:tä ja siltä osin parempi kuva. WMR-seteistä Samsung Odysseyksessä ja Oculuksesta Questissa on myös sama resoluutio Vive Pron kanssa (1440x1600), mutta OLED-paneeli ja siksi vähemmän subpixeleitä, mutta mustemmat mustat.

Edit.
WMR-seteistä unohtui HP Reverb, jossa on LCD paneelit ja 2160x2160 resoluutio. Ergonomialta, säädettävyydeltään, sweet spotilta ja FOV:lta ei taida kuitenkaan pärjätä Indexille, ohjaimista puhumattakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Index LCD näyttö rgb kuvalla on hieman tasaisempi kuin Vive pro Oled kuten yllä mainittiin. Jos käyttää vielä super samplinkia niin Index kuva näyttää jo todella hyvältä. Testasin GTA Viiden VR R.E.A.L -modia joka oli saanut viime kuussa tuen Steam VR laitteille. VR-laseilla hyppää pelin grafiikat silmään paljon pahemmin kuin joskus aikoinaan monitorilla pelatessa. Kaikki huonot assetit ja piirtoetäisyyden optimoinnit näkee todella selvästi VR laseilla. On myös todella raskas peli, jossa hajoaa kuva aika pahasti jos fps tippuu alas, kun modi käyttää ilmeisesti alternate-eye 3d-piirtoa.

Ei sisällä mitään VR ohjausta vaan täysin pädipeli, mutta autolla oli ihan hauska ajella vähän aikaa ympäriinsä katselemassa paikkoja. Aiheuttaa ihan varmasti suurimmalle osalle pelaajista pahaa oloa välittömästi. Itsellä ei tunnu missään tämmöinen liikkuminen niin oli ihan hauska kokeilla vähän aikaa, mutta kyllä VR pelissä pitää olla kunnon tuki ohjaimille ja aseiden lataukset ja muut interaktiiviset jutut. Ohjaamosta kuvatut simulaatiot menee kyllä hyvin ratilla/ilotikulla.
 
huh, eilen tuli koettua eka vr pahoinvointi. Nyt tietää vähän mistä porukka puhuu kun sanoo että tulee huono olo vr peleissä.
Tosin asiaan voinee vaikuttaa että tuli vedettyä ensin reilun 2h juoksulenkki, ja suihkun jälkeen välittömästi 2h sessio Boneworksin ensikokeilua kun poltteli. Ei ollu ehkä tankkaus ja nesteytys kohdallaan kun ei tullut syötyä yhtään mitään lenkin jälkeen vaan suoraan vr:ään kun uusi peli kiinnosti.
 
Vive Pro on 1440x1600 per silmä. Index on 1440x1600. Eli jos testasit Vive Prota etkä normaalia (1080x1200), resoluutiossa ei ole eroa. Vaikka tuo on resoluution puolesta nyt huippupäätä käytännössä, niin ei sekään niin ihmeellistä ole. Windows Mixed Reality-headsetit ovat kuitenkin alkaen 1440x1440, eli eivät kaukana. Ei siis sillä, vaikka tuo 199€ alennus Lenovo Explorerini on resoluutiossa noin lähellä, on siinä muita ihan selviä uhrauksia tehty Indexiin verrattuna. Pl. inside out trackinging tarjoama mahdollisuus käyttää laitetta helposti eri tiloissa, varmaan suunnilleen kaikki on jollain tavalla huonompaa.

Joo voi olla, että se oli perus Vive sitten. Muistelin vaan, että olis ollu sinertävä, mutta muisti tekee välillä tepposia. Oli sen verran iso se ero, että ei se pelkällä sub pixel verkon eroilla selity.

Juu näytön osalta on kyllä hyviä muitakin settejö mutta INDEX tällä hetkellä tasapainoisin kokonaisuus IMO. :)
 
Joo voi olla, että se oli perus Vive sitten. Muistelin vaan, että olis ollu sinertävä, mutta muisti tekee välillä tepposia. Oli sen verran iso se ero, että ei se pelkällä sub pixel verkon eroilla selity.

Juu näytön osalta on kyllä hyviä muitakin settejö mutta INDEX tällä hetkellä tasapainoisin kokonaisuus IMO. :)

Tuossa ylempänä täydennettiinkin että vaikka resoluutio on sama, näyttötekniikka eroaa, mikä myös vaikuttaa screen door effectiin. Kenties tuo on nähtävä ero: En ole Indexiä itse testannut.

Sitä en tiedä onko Index tasapainoisin kokonaisuus, mutta yksinkertaisesti paras kuluttajaheadset se ainakin lienee. Houkuttelisi hieman itsekin ostaa, mutta sen ja PC-raudan hinta jäävät esteeksi, eikä majakoillekaan kovin hyviä paikkoja olohuoneessa ole.
 
Ite koitin eiken DIRT rally 1:stä INDEX:illä ja tuli kyllä välittömästi aika pirun ällö olo... Varsinkin kaikki ökilliiset keulan ylls tai alas kallistelut oli ihan hirveitä... Ei taida VR autoilu olla mun juttu. :darra:

Boneworksia voi hyvin pelailla sen 1h ennen ku alkaa tuntua ja pidempäänkin, jos liikjuu rauhallisemmin. Myöskään lentely esim. Richies Plank Experimentissä ei tunnu missään.
 
-Base stationit pitää pientä ärsyttävää ujellusta, mutta eihän sitä pelatessa huomaa. Onneksi kone ja VR-tila on erillisessä "työhuoneessa", niin ei tarvi olla koko ajan pois virtoja noista ottamassa.

Sieltä SteamVR:n asetuksista saa virransäästötilan päälle tukiasemiin jolloin sammuvat valmiustilaan kun sulkee SteamVR:n ja käynnistyvät kun ottaa headsetin käyttöön.

SteamVR->Settings->Base Station->Power Management
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 546
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom