Tuossa ylempänä täydennettiinkin että vaikka resoluutio on sama, näyttötekniikka eroaa, mikä myös vaikuttaa screen door effectiin. Kenties tuo on nähtävä ero: En ole Indexiä itse testannut.
Sitä en tiedä onko Index tasapainoisin kokonaisuus, mutta yksinkertaisesti paras kuluttajaheadset se ainakin lienee. Houkuttelisi hieman itsekin ostaa, mutta sen ja PC-raudan hinta jäävät esteeksi, eikä majakoillekaan kovin hyviä paikkoja olohuoneessa ole.
Juu tiedän toki, mitä haettiin, mutta reso oli omasta mielestä selkeästi huonompi selkeästi näkyvine sahalaitoineen. Toki on mahdollista, että oli vaan ilman AA:ta tms. Mutta käytössä ollut kone oli käsittäökseni aika tehokas ja tietävä kaveri operoimassa.
Niin tarkoitin kokonaisuudelle juuri sitä, että mikään osa-alue tai ominaisuus ei ole selkeästi huonompi, kun kilpailijoilla. Taitaa olla näytön resoa lukuunottamatta ihan huipulla kaikissa ominaisuuksissa. Toki OLED puute on toisaalta heikkous, mutta taas toisaalta vahvuus.
Toki Quest sitten asia erikseen langattomuudelaan.
Sieltä SteamVR:n asetuksista saa virransäästötilan päälle tukiasemiin jolloin sammuvat valmiustilaan kun sulkee SteamVR:n ja käynnistyvät kun ottaa headsetin käyttöön.
Onko kellään antaa kaapeli suositusta oculus link kokeiluun? Joku 2m pitkä riittää kun lähinnä istuma pelejä jne. Kokeilin motonetin cloudberry 2.5m kaapelia, mutta kuva jäätyy n. 10sek käytönjälkeen laseissa. Peli, äänet ym toimii koneessa / kypärässä sen jälkeen kumminkin.
Mulla on pelikannettava gtx1660ti näyttiksellä eli on tuettujen listalla. Kokeilin eri porttejakin joista yksi vaan toimii oculus sovelluksen mukaan. paitsi thunderbolt lähtöä en ole kokeillut.
Jos luki tilatessa, että on varastossa, niin saapuu muutamassa päivässä. Monessa paikassa on kyllä lukenut, että nykyiset tilausjonot oli helmikuun loppuun asti eli mitä se ilmoitti sulle toimitusajaksi?
Onko kellään antaa kaapeli suositusta oculus link kokeiluun? Joku 2m pitkä riittää kun lähinnä istuma pelejä jne. Kokeilin motonetin cloudberry 2.5m kaapelia, mutta kuva jäätyy n. 10sek käytönjälkeen laseissa. Peli, äänet ym toimii koneessa / kypärässä sen jälkeen kumminkin.
Mulla on pelikannettava gtx1660ti näyttiksellä eli on tuettujen listalla. Kokeilin eri porttejakin joista yksi vaan toimii oculus sovelluksen mukaan. paitsi thunderbolt lähtöä en ole kokeillut.
Onko kellään antaa kaapeli suositusta oculus link kokeiluun? Joku 2m pitkä riittää kun lähinnä istuma pelejä jne. Kokeilin motonetin cloudberry 2.5m kaapelia, mutta kuva jäätyy n. 10sek käytönjälkeen laseissa. Peli, äänet ym toimii koneessa / kypärässä sen jälkeen kumminkin.
Mulla on pelikannettava gtx1660ti näyttiksellä eli on tuettujen listalla. Kokeilin eri porttejakin joista yksi vaan toimii oculus sovelluksen mukaan. paitsi thunderbolt lähtöä en ole kokeillut.
huh, eilen tuli koettua eka vr pahoinvointi. Nyt tietää vähän mistä porukka puhuu kun sanoo että tulee huono olo vr peleissä.
Tosin asiaan voinee vaikuttaa että tuli vedettyä ensin reilun 2h juoksulenkki, ja suihkun jälkeen välittömästi 2h sessio Boneworksin ensikokeilua kun poltteli. Ei ollu ehkä tankkaus ja nesteytys kohdallaan kun ei tullut syötyä yhtään mitään lenkin jälkeen vaan suoraan vr:ään kun uusi peli kiinnosti.
Tänne sitten vaan heti kertomaan miltä tuntui ja vaikka kuvien kera Nämä on itteäkin jo hetken kuumottanut, josko saisit mun laittamaan ostohousut jalkaani
Tuli sitten hommattua Rift S vaikka joskus olenkin väittänyt että en hanki mitään Oculusta kun naamakirja sen osti.
Semi-pikaisella kokeillu aika hienohko, häiritsi se että "HUD" on vähän väärin ja joutui nostamaan leukaa normaalista asennosta että teksteistä jne lähti sininen halo yläpuolelta pois. Tai siis sai sen pois mutta silloin silmikkoa piti nostaa asentoon että oli liikaa otsalla ja muutenkaan ei tuntunut mukavalle.
Asiaa myös haittaa se että vasen polvi on turvoksissa kuin appelsiini joten seisominen muutamaa minuuttia kauempaa on ole mukavaa.
Cybeshoesseilla kipitelty nyt parina päivänä ja kivalta lelulta tuntuu. Shoes for walking in VR
Tässä jonkinmoinen romaani tämän hetken fiiliksistä ja kokemuksista.
Asennus meni helposti. Ensin nettisivuilta ladattava ajuri koneelle, vastaanotinyksikkö kiinni tietokoneeseen, painetaan nappia vastaanotinyksikössä, sitten laitetaan virrat päälle kenkiin ja ne parittuu vastaanotinyksikön kanssa.
Kengissä ja vastaanotinyksikössä on muutama eri taajuus joiden välillä voi vaihdella, jos samassa tilassa tai lähellä halutaan käyttää useampia Cybershoes-kenkiä samanaikaisesti. (esim. arcade käytössä)
Kokonaisuus on yllättävän tukevan tuntuinen. Tuoli on tukeva eikä kengät nitise eikä natise ja tuntuvat olevan kestävää materiaalia. Toki itse painan alle 70kg joten en tiedä miten käy jos painoa on vaikkapa 100+ kiloa. Kenkien pohjassa olevat rullat saa kyllä varmasti minunkin painolla rikki jos niitä menee runnomaan koko painolla, eikä näitä ole tehty koko painolla seisaallaan käytettäväksi.
Mihinkään itse kengistä johtuvaan ongelmaan en vielä tämän lyhyen kokeilun aikana ole törmännyt, kaikki on toiminut yllättävän kivuttomasti. Pelituki luonnollisesti vaihtelee, koska kyseesä on ohjain jota ei varmasti ole otettu huomioon varsinkaan vanhempien VR-pelien osalta.
VR-pahoinvoinnin helpottamisen osalta en osaa oikein ottaa kantaa, koska en ole itse kärsinyt siitä oikein koskaan, vaikka käytän kaikissa peleissä free locomotionia.
Uskoisin että nämä voi vähentää liikkumisesta johtuvaa pahoinvointia joillakin, mutta ei varmasti kaikilla.
Kokeiltu peleillä No Man's Sky, Skyrim VR ja Boneworks
Nämä kolme on toiminut yllättävän helposti ilman suurempaa säätöä. Kun vaan muistaa aina pelaamisen aluksi käydä tekemässä kenkien kalibroinnin. Tämä on niinkin monimutkainen toimenpide kuin VR:ssä Steam VR konsoli auki (oletuksena Rift S vasemman ohjaimen valikkonappi), valitaan alalaidasta Cybershoes ikoni, klikataan "kalibroi" ja se on siinä.
Samassa valikossa voi laittaa päälle Z-scaling toiminnon, joka tehostaa kyyristymistä ja helpottaa tavaroiden poimimista lattialta tuolilla istuen.
Sitten hieman huomioita eri pelien kohdalta.
Skyrim VR
Tässä pelissä huomaa että kyseessä on aika vanha peli, ja sellainen jota ei ole alunperin suunniteltu VR:ää silmälläpitäen ja johon VR-toiminnot on pultattu päälle jälkikäteen.
Liikkuminen kengillä toimii hyvin, mutta hahmo liikkuu joko sinne suuntaan mihin katsot, tai sinne mihin käsiohjaimet osoittaa. Eli esim. eteenpäinkävely ja sivuilla olevien maisemien katselu on hieman haastavaa, tai jos haluat liikkua sivuttain samalla kun ammut jousella.
Luolastoja kolutessa tulee käveltyä luonnostaan kengillä, mutta maastossa pidempien etäisyyksien liikkuminen on kivempaa joystikeilla. Hahmo myös tuntuu sprinttaavan jatkuvasti kengillä liikkuessa, joten maastossa kuuluu jatkuva huohotus kun stamina on loppu.
No Man's Sky
Toimii hyvin ja liikkuminen on hyvin luontevaa. Maisemien katselu liikkuessa on helpompaa kuin Skyrim VR:ssä, ja tämä peli tuntuu seuraavan liikkuessa käsiohjainten sekä headsetin suuntaa, ei pelkästään jompaa kumpaa. Toimii paremmin ja liikkuminen kengillä tuntuu luonnollisemmalta kuin Skyrim VR:ssä.
Boneworks
Tässä kengät toimii näistä kokeilluista peleistä parhaiten. Peli osaa seurata erikseen kenkien suuntaa, joten voit katsoa ja osoittaa eri suuntaan kuin liikut. Esim. pyörillä olevan kärryn vetäminen takaperin onnistuu samalla kun vilkuilet olan yli mihin ollaan menossa. Liikkuminen tosi on hieman suuripiirteistä ja hahmon pysähtyminen ei ole ihan tarkkaa. Tämä johtunee pelin "full body simulationista" kun et ole pelkkä leijuvat kädet, vaan peli simuloi koko kroppaa. Seiniin ja laatikoihin tulee törmäiltyä kun hahmo ei pysähdykkään välittömästi ilman minkäänlaista inertiaa.
Sitten muutamat kuvat mitä kaikkea pakkaus sisältää.
Laitettu Spoilereihin jotta postaus pysyisi järjellisissä mitoissa.
Paketin sisältö.
- "Antistaattinen" pyöreä matto
- Cyberkengät
- Pari muovipussia tarvikkeita ja kaapeleita
- Jakkara osina (jalusta, kaasujousi, säätövipu, istuinosa)
Tarvikepussin sisältöä
- 2kpl Micro-usb latauskaapeleita ja tupla-usb laturi kenkien lataamiseen
- Vastaanotinyksikkö ja micro-usb kaapeli tietokoneeseen liitettäväksi
Vastaanotinyksikössä on liukusäädin nopeudensäätöä varten, eli miten nopeasti haluat monoilla hiihtää.
Setti kasattuna
Penkki on keinonahkaa ja tuntuu hiostavan ahteria melkoisesti. katso liitettä 328551
Kenkien pohjassa noin päkiän kohdalla on rulla, jota rullaamalla liikkuminen tapahtuu.
Kengillä siis ikäänkuin "hiihdetään" eteenpäin/taaksepäin. Kärjessä on kohoumat jotta kääntyessä olisi parempi pito.
Kengät kiinnitetään jalkaan tällaisella "siteellä", joka on samanlainen kuin esim. joissakin lumikengissä.
Kenkien koko on luokkaa 50 ja itselläni tuo side pitää sukkasillaan olla niin tiukalla kuin se menee.
Ilmeisesti kokomitoitus on tehty niitä maita silmälläpitäen joissa ollaan sisälläkin kengät jalassa.
Tässä kuva kasatusta setistä.
Penkki on keinonahkaa ja tuntuu hiostavan ahteria aika kiitettävästi.
Cybeshoesseilla kipitelty nyt parina päivänä ja kivalta lelulta tuntuu. Shoes for walking in VR
Tässä jonkinmoinen romaani tämän hetken fiiliksistä ja kokemuksista.
Asennus meni helposti. Ensin nettisivuilta ladattava ajuri koneelle, vastaanotinyksikkö kiinni tietokoneeseen, painetaan nappia vastaanotinyksikössä, sitten laitetaan virrat päälle kenkiin ja ne parittuu vastaanotinyksikön kanssa.
Kengissä ja vastaanotinyksikössä on muutama eri taajuus joiden välillä voi vaihdella, jos samassa tilassa tai lähellä halutaan käyttää useampia Cybershoes-kenkiä samanaikaisesti. (esim. arcade käytössä)
Kokonaisuus on yllättävän tukevan tuntuinen. Tuoli on tukeva eikä kengät nitise eikä natise ja tuntuvat olevan kestävää materiaalia. Toki itse painan alle 70kg joten en tiedä miten käy jos painoa on vaikkapa 100+ kiloa. Kenkien pohjassa olevat rullat saa kyllä varmasti minunkin painolla rikki jos niitä menee runnomaan koko painolla, eikä näitä ole tehty koko painolla seisaallaan käytettäväksi.
Mihinkään itse kengistä johtuvaan ongelmaan en vielä tämän lyhyen kokeilun aikana ole törmännyt, kaikki on toiminut yllättävän kivuttomasti. Pelituki luonnollisesti vaihtelee, koska kyseesä on ohjain jota ei varmasti ole otettu huomioon varsinkaan vanhempien VR-pelien osalta.
VR-pahoinvoinnin helpottamisen osalta en osaa oikein ottaa kantaa, koska en ole itse kärsinyt siitä oikein koskaan, vaikka käytän kaikissa peleissä free locomotionia.
Uskoisin että nämä voi vähentää liikkumisesta johtuvaa pahoinvointia joillakin, mutta ei varmasti kaikilla.
Kokeiltu peleillä No Man's Sky, Skyrim VR ja Boneworks
Nämä kolme on toiminut yllättävän helposti ilman suurempaa säätöä. Kun vaan muistaa aina pelaamisen aluksi käydä tekemässä kenkien kalibroinnin. Tämä on niinkin monimutkainen toimenpide kuin VR:ssä Steam VR konsoli auki (oletuksena Rift S vasemman ohjaimen valikkonappi), valitaan alalaidasta Cybershoes ikoni, klikataan "kalibroi" ja se on siinä.
Samassa valikossa voi laittaa päälle Z-scaling toiminnon, joka tehostaa kyyristymistä ja helpottaa tavaroiden poimimista lattialta tuolilla istuen.
Sitten hieman huomioita eri pelien kohdalta.
Skyrim VR
Tässä pelissä huomaa että kyseessä on aika vanha peli, ja sellainen jota ei ole alunperin suunniteltu VR:ää silmälläpitäen ja johon VR-toiminnot on pultattu päälle jälkikäteen.
Liikkuminen kengillä toimii hyvin, mutta hahmo liikkuu joko sinne suuntaan mihin katsot, tai sinne mihin käsiohjaimet osoittaa. Eli esim. eteenpäinkävely ja sivuilla olevien maisemien katselu on hieman haastavaa, tai jos haluat liikkua sivuttain samalla kun ammut jousella.
Luolastoja kolutessa tulee käveltyä luonnostaan kengillä, mutta maastossa pidempien etäisyyksien liikkuminen on kivempaa joystikeilla. Hahmo myös tuntuu sprinttaavan jatkuvasti kengillä liikkuessa, joten maastossa kuuluu jatkuva huohotus kun stamina on loppu.
No Man's Sky
Toimii hyvin ja liikkuminen on hyvin luontevaa. Maisemien katselu liikkuessa on helpompaa kuin Skyrim VR:ssä, ja tämä peli tuntuu seuraavan liikkuessa käsiohjainten sekä headsetin suuntaa, ei pelkästään jompaa kumpaa. Toimii paremmin ja liikkuminen kengillä tuntuu luonnollisemmalta kuin Skyrim VR:ssä.
Boneworks
Tässä kengät toimii näistä kokeilluista peleistä parhaiten. Peli osaa seurata erikseen kenkien suuntaa, joten voit katsoa ja osoittaa eri suuntaan kuin liikut. Esim. pyörillä olevan kärryn vetäminen takaperin onnistuu samalla kun vilkuilet olan yli mihin ollaan menossa. Liikkuminen tosi on hieman suuripiirteistä ja hahmon pysähtyminen ei ole ihan tarkkaa. Tämä johtunee pelin "full body simulationista" kun et ole pelkkä leijuvat kädet, vaan peli simuloi koko kroppaa. Seiniin ja laatikoihin tulee törmäiltyä kun hahmo ei pysähdykkään välittömästi ilman minkäänlaista inertiaa.
Sitten muutamat kuvat mitä kaikkea pakkaus sisältää.
Laitettu Spoilereihin jotta postaus pysyisi järjellisissä mitoissa.
Paketin sisältö.
- "Antistaattinen" pyöreä matto
- Cyberkengät
- Pari muovipussia tarvikkeita ja kaapeleita
- Jakkara osina (jalusta, kaasujousi, säätövipu, istuinosa)
Tarvikepussin sisältöä
- 2kpl Micro-usb latauskaapeleita ja tupla-usb laturi kenkien lataamiseen
- Vastaanotinyksikkö ja micro-usb kaapeli tietokoneeseen liitettäväksi
Vastaanotinyksikössä on liukusäädin nopeudensäätöä varten, eli miten nopeasti haluat monoilla hiihtää.
Setti kasattuna
Penkki on keinonahkaa ja tuntuu hiostavan ahteria melkoisesti. katso liitettä 328551
Kenkien pohjassa noin päkiän kohdalla on rulla, jota rullaamalla liikkuminen tapahtuu.
Kengillä siis ikäänkuin "hiihdetään" eteenpäin/taaksepäin. Kärjessä on kohoumat jotta kääntyessä olisi parempi pito.
Kengät kiinnitetään jalkaan tällaisella "siteellä", joka on samanlainen kuin esim. joissakin lumikengissä.
Kenkien koko on luokkaa 50 ja itselläni tuo side pitää sukkasillaan olla niin tiukalla kuin se menee.
Ilmeisesti kokomitoitus on tehty niitä maita silmälläpitäen joissa ollaan sisälläkin kengät jalassa.
Tässä kuva kasatusta setistä.
Penkki on keinonahkaa ja tuntuu hiostavan ahteria aika kiitettävästi.
Hyvältähän tämä vaikuttaa Oletkos kuinka pitkä eli meneekö jalat paljonkin yli maton kun suhailet menemään? Miten iso matto on muuten ja pysyykö tuoli tukevasti paikoillaan ettei pääse kaatumaan kovemmassakaan pelisessiossa?
Sitten kiinnostaa tietää miten toi kyykistyminen on tossa tehty, mainitsitkin jotain z-scalingista mutta avaisitkos tuota hieman?
Onkohan toi setti sitten suoraan plug and play Questin kanssa koska eihän siihen mitään ajureita asennella, hhmmm?? Ja lopuksi, miten olet virittänyt vr lasiesi johdon, Ikean Regolit lampun jalalla vai
Hyvältähän tämä vaikuttaa Oletkos kuinka pitkä eli meneekö jalat paljonkin yli maton kun suhailet menemään? Miten iso matto on muuten ja pysyykö tuoli tukevasti paikoillaan ettei pääse kaatumaan kovemmassakaan pelisessiossa?
Sitten kiinnostaa tietää miten toi kyykistyminen on tossa tehty, mainitsitkin jotain z-scalingista mutta avaisitkos tuota hieman?
Onkohan toi setti sitten suoraan plug and play Questin kanssa koska eihän siihen mitään ajureita asennella, hhmmm?? Ja lopuksi, miten olet virittänyt vr lasiesi johdon, Ikean Regolit lampun jalalla vai
En ole mikään koripalloilija, jotain 175cm luokkaa. Tuolla mukana tulleella jakkaralla istuen yletän juuri ja juuri koskettamaan maton reunaa varpailla. Vielä ei ole ollut ongelmaa että maton reuna tulisi vastaan pelatessa. Maton halkaisia on noin 150cm.
Tuoli on tukevan tuntuinen, pysyy hyvin paikoillaan eikä tunnu kaatuvan kovinkaan herkästi. Toki jos oikein innostuu västelemään nuolia, ammuksia, tms. niin saanee kyllä kaatumaan. Mutta pienellä heilumisella ei ainakaan kaadu.
Doom VFR:ssä tämä varmaan tulisi kokeiltua, mutta en ole saanut peliä toimimaan vielä Rift S:n kanssa kunnolla. Peli ei tunnu toimivan S:n ohjainten kanssa ja samaa ongelmaa tuntuu olevan melkein kaikilla.
Z-scaling helpottaa peleissä kyykistymistä "voimistamalla" pystysuuntaista liikettä. Eli kun istut tuolilla, riittää kun kumarrat hieman eteenpäin niin hahmo menee pelissä täysin kyykkyyn ja yllät poimia esineitä lattialta tuolilla istuen. Reaalimaailmassa käsi on noin 20-30cm päässä lattiasta ja pelissä hahmon käsi on lattian tasolla.
Kaapelin olen virittänyt koukulla ja mukana tulleella kaapelikelalla kattoon. Tämän hetken pelipaikan kohdalla katossa on vanha kukkien ripustuskoukku jota olen hyödyntänyt. Siitä sitten kaapeli sivuttain viereiselle seinälle ja patenttivirityksellä kiinni siellä olevaan sähköjohdon kiinnikkeeseen. Siitä sitten koneeseen.
Tuo kaapeli muuten menee todella helposti kierteelle tällä tuolilla pyöriessä, ja noin 30min välein saa pyöritellä kaapelia suoremmaksi kun alkaa kierre vetämään silmikkoa päästä.
Suoraan Questin kanssa tätä ei voi ainakaan tietääkseni käyttää, koska vaatii liittämisen tietokoneeseen. Toimii toki Questinkin kanssa kun käyttää linkkiä ja näin Quest toimii kuten Rift S. Langattomasti toimii virtual desktopin tai alvr:n kautta kun silloinkin Quest toimii kuten Rift S.
Oculus-kaupasta ostetut pelit kai ehkä toiminee Reviven kautta, mikäli olen oikein ymmärtänyt. Itsellä ei ole vielä yhtään Oculuksen kaupasta ostettua peliä niin en ole testannut.
Tässä linkki listaukseen jossa tuetut pelit ja alustat. Games tested with Cybershoes
Eikös tuo Quest olisi aika pätevä laitos tällä hetkellä meidän talouteen?
Pääasiassa olkkariin Beat Saberin ja hauskojen pienempien kokemuksien kaveriksi. Siten, että vaimokin osaisi käyttää itsenäisesti. Tarvittaessa mukaan mancaveen ja Linkillä kiinni pc-pelikoneeseen - siten, että saavutettavissa on ihan aito VR pelikokemus sieltä paremmasta päädystä?
Eikös tuo Quest olisi aika pätevä laitos tällä hetkellä meidän talouteen?
Pääasiassa olkkariin Beat Saberin ja hauskojen pienempien kokemuksien kaveriksi. Siten, että vaimokin osaisi käyttää itsenäisesti. Tarvittaessa mukaan mancaveen ja Linkillä kiinni pc-pelikoneeseen - siten, että saavutettavissa on ihan aito VR pelikokemus sieltä paremmasta päädystä?
Alku osaan kyllä, mutta lihavoitu osa ei mielestäni täyty.
En tiedä onkohan tämä ollut jo täällä, mutta tässä Ocujen kuvavertailu:
Omaan silmään Rift S voittaa kirkkaasti tämän kisan. Rift jopa pärjää osassa näistä skenaarioissa Questille (virkistystaajudessahan se voittaa 90 vs 72).
Eikös tuo Quest olisi aika pätevä laitos tällä hetkellä meidän talouteen?
Pääasiassa olkkariin Beat Saberin ja hauskojen pienempien kokemuksien kaveriksi. Siten, että vaimokin osaisi käyttää itsenäisesti. Tarvittaessa mukaan mancaveen ja Linkillä kiinni pc-pelikoneeseen - siten, että saavutettavissa on ihan aito VR pelikokemus sieltä paremmasta päädystä?
Tuohon kuvailemaasi monipuoliseen käyttöön kyllä.
Tämän hetken paras standalone headset, ja käytöltään monipuolisin koska toimii myös PC headsettinä.
Mutta PC käytössä joutuu tyytymään hieman kompromisseihin, verrattuna puhtaasti PC käyttöön tehtyihin headsetteihin, tästä huolimatta hyvä siinäkin kunhan tiedostaa kompromissit eikä odota pimaxin tai indexin kuvanlaatua ja fovia.
Alku osaan kyllä, mutta lihavoitu osa ei mielestäni täyty.
En tiedä onkohan tämä ollut jo täällä, mutta tässä Ocujen kuvavertailu:
Omaan silmään Rift S voittaa kirkkaasti tämän kisan. Rift jopa pärjää osassa näistä skenaarioissa Questille (virkistystaajudessahan se voittaa 90 vs 72).
Ainut suurempi haitta Questissa oli, kun formulat ajoivat parkissa ollessa ohi. Näytti hidastetulta videolta, kun formulat liikkuessaan hyppi niin monen framen yli. Kaiken kaikkiaan Rift S oli kuvanlaadultaan paras, mutta väitän, että jopa yhdessä tai kahdessa still-kuvassa Questin kuva miellytti silmää enemmän kuin Rift S:n vastaavat.
Rift pärjää yllättävän hyvin lähikuvissa, mutta kauemmas kuvattaessa on auttamatta joukon pahinta puuroa.
Oma johtopäätös videosta on, että nopean ruudunpäivityksen formula- ja rallipeleihin en Questia ostaisi, muissa tapauksissa kuvanlaatu on ihan riittävä nautittavaan A-luokan kokemukseen. Tuon link-kaapelin kuvakin saattaa parantua ajan saatossa vielä, jolloin ero ässään kaventuu.
Itselle välittyi tuntuma, että tuo Rift S ja Quest ovat melko samankaltaisella suorituskyvyllä varustettuja laitteita joissa kummallakin toki sitten se oma oljenkortensa. Quest langaton ja itsenäinen laite. Rift S puolestaan mukavempi päässä ja hitusen skarmpimmalla ja nopeammalla kuvalla (joskin LCD mustilla) varustettu. Kummatkin laitteet silti kaikenkaikkeaan edustaen ehkä sitä järkevimmän hinta/laatusuhteen VR-laitetta tällä hetkellä. Yltäen liki sinne parhaimpien seuraan suorituskyvyltään, mutta ei sit tietysti kumminkaan ihan. Index (ja varmasti myös Pimax) sitten taas ääripäästä jossa ainoastaan paras kelpaa ja se siitä. Jokaisella on tietysti omat preferenssit ja vaatimustasot. Onneksi en ole päässyt jälkimmäisiä edes koittamaan niin ei tiedä mistä jää paitsi. Quest nimittäin laitettu nyt tilaukseen. Tuota Rift S -mallia kun ei saisi vaimo ja kotibile -ystävälliseksi millään, vaikka miesluolassa veisikin hiukka pidemmän korren PC:n äärellä.
Eroa tuossa videolla tietysti kuvanlaaduissa on, mutta en osaa kyllä arvioida kuinka ne korreloivat tosielämän käyttöön... Kun on immersoitunut sisältöön ja ei ole jatkuvaa vertailukohtaa. Jotenkin näyttäisi jo kuvien perusteella siltä, ettei ehkä ihan hirveästi kumminkaan.
Viimeksi päässä ollut PSVR ja sitä ennen Oculus Rift DK1. Innolla odotellaan.
Hyvä päätös hommata Quest noihin tarpeisiin. Itsellä on kokemusta siitä ja CV1:sta ja ero kuvanlaadussa on jo melko iso. Alussa 72hz vs 90hz huomasi selvästi mutta ei siitä en ongelmaa saa vaikka kuinka siihen keskittyisi, myöskään autopeleissä. Isoin etu PC VR hommissa on tämä langattoman striimauksen mahdollisuus Linkin sijasta joten tutustu myös siihen, itselle se on Questin ns. killer feature.
Omaan silmään Rift S voittaa kirkkaasti tämän kisan. Rift jopa pärjää osassa näistä skenaarioissa Questille (virkistystaajudessahan se voittaa 90 vs 72).
Isoin etu PC VR hommissa on tämä langattoman striimauksen mahdollisuus Linkin sijasta joten tutustu myös siihen, itselle se on Questin ns. killer feature.
Kävin kaverin luona vähän sotkeutumassa Rift S:n johtoihin ja tuli selviteltyä sen myötä tuota Questin langatonta striimausta. Muutaman päivän nyt pelaillut Virtual Desktopin kautta PC:n VR pelejä ja tosiaan yllättävän kivuttomasti ja hyvin toimii. Kyllä nuo kaapelit taitaa väkisinkin häiritä jos pelissä enemmän liikutaan, ja esim. Tea For Godin pelaaminen varmaan jo vähän rasittavaakin - ellei sitten ole jotain fiksumpaa kaapelikiskoviritystä katossa tms.
Yllätyin myös Rift S:n muovisen ja vähän halvan oloisesta ulkokuoresta Questiin verrattuna, vaikka istuvuus päässä onkin kyllä selkeästi mukavampi. Tosi tyytyväinen Questin valinnasta kuitenkin.
En nyt oikein ymmärrä tuota tesktiä. Ite kokeilin viikko sitten ekaa kertaa sitten Odyssey+:ssan, PC2 ja Dirt Rally 2 Questilla, Virtual Desktopin kautta langattomasti ja olin oikein yllättynyt kuinka hienosti ko pelit toimivat. Pc2 oli mainitsemasi Formulat käytössä ja hyvin toimi. Miten mahtaakaan toimia kun saa sen link kaapelin käyttöön.
Kuvanlaatu oli jotain cv1 ja o+ väliltä ja 72hz oli enemmän kuin riittävä. Ehkä fovia olisi voinut olla enemmän mutta kaiken kaikkiaan pelikokemus tuntui hyvältä
Ensi viikolla saan DAS +siihen liittyvät lisäkilkkeet asialliseen "asennukseen". Paranee taas käyttömukavuus seuraavalle levelille. Nyt jo VRCover ostettu ja todettu hyväksi, kuten oli myös O+:kin ehdoton ostos Myös Mamut gripit löytyy. Nekin on melkein must upgrade, sopii paremmin isompi kätisillekkin EIKÄ patteri kotelo aukea vähän väliä.
Itselleni tämä langattomuus on se juttu, muita kakkuloita en edes harkitse, oli kuva miten paljon parempi tahansa Suosittelen
Joo mielestäni myös vähän liioittelua sanoa, että Questilla ajopelit näyttää kuin hidastetulta videolta tai yleisesti pelikelvottomia sillä
CV1/Vive verrattuna en itse enää havaitse merkittävää haitallista eroa. Jotain vikaa ollut peliympäristössä ja joku reprojection tms ollut sotkemassa tai sitten on joku 120hz tyylinen tottumus jäänyt päälle eli on tottunut korkeisiin hz ja kaikki alle satasen pistää silmät vuotamaan verta. Vähän samaa siis kuin näissä desktop peleissä joillain, vaikka vuosikymmeniä ennen pelattu/katsottu alle 100hz juttuja.
Voihan se olla että jos 72Hz kuvalla on kone sakannu ja fps on ollut ASWn (tmv) takia 36, eli puolet, niin se kuvan hyppiminen on ollut todella silmiinpistävää. Questilla on äärimmäisen tärkeää pysyä 72Hz aina, ja kyllä siinäkin nopeat liikkeet sivusuunnassa varmasti näkyy hieman. Jopa 90Hz kuva näkyy katkeavana liikkeenä esim Eleven table tenniksessä helposti.
Joo mielestäni myös vähän liioittelua sanoa, että Questilla ajopelit näyttää kuin hidastetulta videolta tai yleisesti pelikelvottomia sillä
CV1/Vive verrattuna en itse enää havaitse merkittävää haitallista eroa. Jotain vikaa ollut peliympäristössä ja joku reprojection tms ollut sotkemassa tai sitten on joku 120hz tyylinen tottumus jäänyt päälle eli on tottunut korkeisiin hz ja kaikki alle satasen pistää silmät vuotamaan verta. Vähän samaa siis kuin näissä desktop peleissä joillain, vaikka vuosikymmeniä ennen pelattu/katsottu alle 100hz juttuja.
Itselläni on kokemusta nopeammista näytöistä, tälläkin hetkellä molemmissa koneissa 144hz kykenevät monitorit. Ei tämä 72hz silti ahista yhtään, tuo langattomuus mikä vie mennessään, ei siinä alle 100fps paljon tunnnu
Voihan se olla että jos 72Hz kuvalla on kone sakannu ja fps on ollut ASWn (tmv) takia 36, eli puolet, niin se kuvan hyppiminen on ollut todella silmiinpistävää. Questilla on äärimmäisen tärkeää pysyä 72Hz aina, ja kyllä siinäkin nopeat liikkeet sivusuunnassa varmasti näkyy hieman. Jopa 90Hz kuva näkyy katkeavana liikkeenä esim Eleven table tenniksessä helposti.
Joo no toihan se voi olla ja sittenhän se sitä dia showta varmasti on ollut. Edellä mainitsemani pelit pyöreivät todella sulavasti, eikä ollut edes johtoa lasien ja koneen välillä. En olisi uskonut.
ISO ero Questin ja Rift S:n välillä on IPD säätö. Jos IPD eli pupillien väli ei satu sopimaan Rift S:n kiinteään säätöön, se tulee lähes käyttökelvottomaksi.
Kyllä nuo kaapelit taitaa väkisinkin häiritä jos pelissä enemmän liikutaan, ja esim. Tea For Godin pelaaminen varmaan jo vähän rasittavaakin - ellei sitten ole jotain fiksumpaa kaapelikiskoviritystä katossa tms.
Tea For God:in pelaaminen aloitti pitkälti oman haaveilun Questista syksyllä, kun olin aikani kompuroinut ja kiertynyt johtoon siinä ympyrää kulkiessa Odysseyksella. Myös mahdollisuus ehkä pelata TfG:ia suurella hiekkakentällä on houkutellut suuresti. Ei vaan tullut black fridayssa riittävän hyvää tarjousta, että olisin saanut perusteltua itselleni Questin hankinnan. Jatkan kyttäilyä. Käytettynä joku ehti ostaa edestäni houkuttelevan setin Oculuksen omine kantokoteloineen, VR Coverin kasvonsuojineen kaikkineen edulliseen hintaan. Olisi hyvin mahdollisesti päätynyt omaan osoitteeseen, jos olisin huomannut ilmoituksen silloin aiemmin
En nyt oikein ymmärrä tuota tesktiä. Ite kokeilin viikko sitten ekaa kertaa sitten Odyssey+:ssan, PC2 ja Dirt Rally 2 Questilla, Virtual Desktopin kautta langattomasti ja olin oikein yllättynyt kuinka hienosti ko pelit toimivat. Pc2 oli mainitsemasi Formulat käytössä ja hyvin toimi. Miten mahtaakaan toimia kun saa sen link kaapelin käyttöön.
Viittasin kommentilla lainaamani Youtube-videoon. Kaivakaa sieltä pätkä, missä pelaaja on formulalla paikallaan ja AI-kuskit ajelevat viereltä ohi. Melkoiselta diashowlta näyttää AI-kuskien meno ja itselleni tuli olo, kuin katsoisin frame by frame -hidastusta tjms. Muilla silmikoilla formulat soljuivat sulavasti ohi eikä samanlaista oloa lainkaan syntynyt. Kommenttini koski siis puhtaasti kokemuksia, jotka video synnytti.
Viittasin kommentilla lainaamani Youtube-videoon. Kaivakaa sieltä pätkä, missä pelaaja on formulalla paikallaan ja AI-kuskit ajelevat viereltä ohi. Melkoiselta diashowlta näyttää AI-kuskien meno ja itselleni tuli olo, kuin katsoisin frame by frame -hidastusta tjms. Muilla silmikoilla formulat soljuivat sulavasti ohi eikä samanlaista oloa lainkaan syntynyt. Kommenttini koski siis puhtaasti kokemuksia, jotka video synnytti.
Piti katsoa video tarkemmin läpi ja on kyllä melkoinen diashow verrattuna muihin ja jotenkin tuntui ettei vastaa todellisuutta yhtään. Top commentista löytyi Tyrielin itse pinnaama jossa mainitaan: "NOTE: the shutter, in the Oculus Quest AC part, is due to the shutter speed of the camera (lower to avoid black lines)." Olettaisin että ensimmäinen sana kuuluisi olla "stutter". Josko tuo selittäisi asian, eihän 72hz vs 80hz voi olla noin iso ero muuten mitä Rift S:än vertaa
Piti katsoa video tarkemmin läpi ja on kyllä melkoinen diashow verrattuna muihin ja jotenkin tuntui ettei vastaa todellisuutta yhtään. Top commentista löytyi Tyrielin itse pinnaama jossa mainitaan: "NOTE: the shutter, in the Oculus Quest AC part, is due to the shutter speed of the camera (lower to avoid black lines)." Olettaisin että ensimmäinen sana kuuluisi olla "stutter". Josko tuo selittäisi asian, eihän 72hz vs 80hz voi olla noin iso ero muuten mitä Rift S:än vertaa
Jos nyt ihan järjellä asiaa mietitään niin monellako autopeli tökkii kun pelataan 60hz:llä monitorilla, ei kellään (eikä mitään +100hz keskusteluja pls)? Questissa se on tuosta vielä jonkun verran sulavampaa. Ite en moiselle videolle anna tuon taivaallista arvoa koska on omakohtasta kokemusta asiasta miten peli(t) toimii
Viittasin kommentilla lainaamani Youtube-videoon. Kaivakaa sieltä pätkä, missä pelaaja on formulalla paikallaan ja AI-kuskit ajelevat viereltä ohi. Melkoiselta diashowlta näyttää AI-kuskien meno ja itselleni tuli olo, kuin katsoisin frame by frame -hidastusta tjms. Muilla silmikoilla formulat soljuivat sulavasti ohi eikä samanlaista oloa lainkaan syntynyt. Kommenttini koski siis puhtaasti kokemuksia, jotka video synnytti.
Noissa Tyriel Woodin verailuvideoissa joissa kuvataan headsetin kuvaa linssien läpi, voi verrata vain kuvan tarkkuutta, yksittäisten pikselien erottumista ja vähän sinne päin mustan tasojen eroja ja god rayseja.
Kuvan tökkiminen johtunee kameran suljinajoista, tai on saatettu kuvata korkeammalla fps:llä joka sitten hidastettu, jotta vältetään kuvan vilkkuminen jos suljinaika ja headsetin virkistystaajuus on kovin samanlaiset. Tuossa samassa videossahan myös Rift S:n kuva näyttää vilkkuvan voimakkaasti ja näkyy selvät vaakaviivat, joka johtuu kameran suljinajana ja headsetin kuvataajuuden lähekkäisyydestä.
Samantyylinen ilmiö näkyy myös jos kuvaa kameralla vanhaa kuvaputkinäyttöä. Kuvaputkinäytön kuva näyttää usein välkkyvän voimakkaasti, tai kuvassa näyttää kulkevan selviä vaajaviivoja. Näitä ei kuitenkaan näy paljaalla silmällä, vaan kameran suljin voimistaa efektin näkyväksi.
ISO ero Questin ja Rift S:n välillä on IPD säätö. Jos IPD eli pupillien väli ei satu sopimaan Rift S:n kiinteään säätöön, se tulee lähes käyttökelvottomaksi.
Tuo on vähän negatiivien hakemalla hakemista. Ehkä alle promillella ihmisistä on eri IPD kuin mitä tuo vaatii. Kaikki ihmiset, joille olen laitetta demonnut on nähnyt kristallin kirkkaasti kaiken.
Panasonicin tulevat lasit vaikuttavat mielenkiintoiselta. Itse muotoilu herättää kysymyksiä varsinkin silmälasien omistajille. Kiva että saadaan vähän kilpailua ja toivoittavasti innovaatioita. Liekkö kyseessä kuitenkaan täysin VR kilpailija
Tuo on vähän negatiivien hakemalla hakemista. Ehkä alle promillella ihmisistä on eri IPD kuin mitä tuo vaatii. Kaikki ihmiset, joille olen laitetta demonnut on nähnyt kristallin kirkkaasti kaiken.
Tuo on vähän negatiivien hakemalla hakemista. Ehkä alle promillella ihmisistä on eri IPD kuin mitä tuo vaatii. Kaikki ihmiset, joille olen laitetta demonnut on nähnyt kristallin kirkkaasti kaiken.
Vaikka se olisikin vain promille, niin ei se auta jos lasit eivät yksinkertaisesti sovi. Sen verran tärkeä asia että tuo pitää huomioida kun laseja valitsee. Jos ostat ässän ja oletkin IPD:n puolesta epäsopiva, niin helposti saa väärän kuvan VR:stä.
Muutenkin kun Link tulee virallisesti saataville niin ei Rift S:n puolesta ole kovin paljon plussaa Questiin verrattuna.
Ps. Kumpaakaan ei ole eikä tule, itselle CV1 riittää toistaiseksi vallan mainiosti
Panasonicin tulevat lasit vaikuttavat mielenkiintoiselta. Itse muotoilu herättää kysymyksiä varsinkin silmälasien omistajille. Kiva että saadaan vähän kilpailua ja toivoittavasti innovaatioita. Liekkö kyseessä kuitenkaan täysin VR kilpailija
Panasonicin tulevat lasit vaikuttavat mielenkiintoiselta. Itse muotoilu herättää kysymyksiä varsinkin silmälasien omistajille. Kiva että saadaan vähän kilpailua ja toivoittavasti innovaatioita. Liekkö kyseessä kuitenkaan täysin VR kilpailija
Tuo on vähän negatiivien hakemalla hakemista. Ehkä alle promillella ihmisistä on eri IPD kuin mitä tuo vaatii. Kaikki ihmiset, joille olen laitetta demonnut on nähnyt kristallin kirkkaasti kaiken.
Juu suljin vaan pitäydyn edelleen versiossani että ensimmäisen sanan kuuluisi olla the stutter ja jälkimmäisen shutter jotta tuo lause käy yhtään järkeen Jotta viesti ei mene pelkäksi kielitaidon todistamiseksi, onko kukaan löytänyt suomesta kohtuuhintaista aktiivista usb3 jatkoa Link käyttöön? Verkkiksen kaapelit tuntuvat olevan 50e hintaluokassa, silloin on jo sama ostaa aito Link kaapeli. Saksan Amazonissa on jotain edullisempia vaan pitäisi muutakin ostella notta saa ilmaiset postikulut...
Näyttää njuuh siltä, kun youtube täynnä Oculus link vs 3rd party vertaus videoita. Huhuillaan, että tännepäin rantautuu tässä alku vuoden aikana myyntiin. Toisaalta sielläkin jatkuvasti myydään kaapeli loppuun.
Toki, jos on hirveä hätä saada kaapelin, niin löytyy tälläinen kikka:
Menet Oculus sivustoon
lisäät questin ostoskoriin
ostoskorissa lisäät alhaalta "Aiheeseen liittyvät tuotteet" Oculus link kaapelin
poista quest ostoskorista
Wolaa Oculus link kaapeli 89€:lla kotiinkuljetettuna. Lähde
Näyttää njuuh siltä, kun youtube täynnä Oculus link vs 3rd party vertaus videoita. Huhuillaan, että tännepäin rantautuu tässä alku vuoden aikana myyntiin. Toisaalta sielläkin jatkuvasti myydään kaapeli loppuun.
Toki, jos on hirveä hätä saada kaapelin, niin löytyy tälläinen kikka: