Onko näistä eri tarjoajien VPN:stä jotain yleistä vertailua? Itse olen käyttänyt vpn.ac:ta monta vuotta, mutta kiinnostaisi onko se miten hyvä verrattuna muihin tänä päivänä.
No se vähän riippuu.
Mitä tavoittelet VPN käytöllä?
Anonyymiyttä? Se ei ole mahdollista VPN:llä. Silloin tulee käyttää Tor ilman VPN.
Enemmän yksityisyyttä? Valitse Mullvad, Proton tai IVPN. Muita vaihtoehtoja voi olla hankalampi suositella. Ehkä tähän voi vielä pari muuta lisätä, mutta en itse ole tutustunut tarpeeksi, jotta voisin tarjoajan nimetä.
Huom täydellistä yksityisyyttä VPN avulla ei voi saavuttaa, koska VPN käyttämällä luotat kuitenkin VPN tarjoajaan ISP sijaan, eli se sun internet trafiikki näkyy niille. Kuitenkin, noissa yllä mainituissa on se hyvä puoli, että niiden tietoturvallisuutta ja no-logs policya yms auditoidaan säännöllisesti itsenäisen kolmannen osapuolen toimesta. Esimerkki Protonista:
Proton VPN’s no-logs policy confirmed by an external audit | Proton VPN . Lisäksi niiden vpn clienttien lähdekoodi on avoin.
Itse en ikinä käyttäisi muunlaisia VPN palveluja.
Jos et välitä yksityisyydestä, niin valitse ihan mikä muu tahansa, jossa kaikki toimii ja hinta hyvä.
Yksityisyys ja tietoturva perspektiivistä tässä olisi tällainen yleinen vertailu Techlorelta.
Ja yleiset, ajantasalle päivitetyt/pidetyt, vpn suositukset yksityisyyteen keskittyvältä PrivacyGuides sivustolta. Sieltä voi katsella muitakin suosituksia jos yksityisyys- ja tietoturvallisuusasiat kiinnostavat.
The best VPN services for protecting your privacy and security online. Find a provider here that isn’t out to spy on you.
www.privacyguides.org