Mun alkuperäinen pointti toki oli tähän vähän viittaava. Jos nvidia esim. tarjoaa että 1080p+rtx on kortti on 8GB, 1440p rtx on kortti on 12GB ja 4k rtx on kortti on 16GB niin noille optimoidaan. Jos ei muuten optimoida niin nvidian toimesta. AMD:kin "vain" 16GB 4k korttia tuomassa. Toki optimointi ei tarkoita samaa kuin, että kaikki asetukset kaakkoon ja 240fps. Optimointi mun kirjoissa tarkoittaa että pelissä on 8GB,12GB,16GB korteille devaajan mielestä parhaan kompromissin laatuasetus olemassa. Tuota asetusta on hinkattu ja optimoitu. Osa hinkkauksesta tapahtuu triviaalisti kun 1080p ruudun käyttämät tekstuurit 1/4 osa 4k tekstuureista(mip map tasot joita esim. ue5 osaa striimata eikä tarvi alkuperäistä tekstuuria muistiin).
Vaikea nähdä miksi näin ei optimoitaisi muistin suhteen kun katsoo millaisia kortteja on kuluttajien koneissa kun huomioidaan myös 20x0 30x0, 40x0 kortit ja mitä muistimääriä rdna4 ja 50x0 kortit tukevat. Toki optimointi sen ehdoilla mihin kortti oikeasti pystyy, tyhjästä on paha nyhjästä.
Vaikea uskoa etteikö amd myös yrittäisi saada pelintekijöitä optimoimaan 4k 16GB, 1440p 12GB jne.
Yhä enemmänhän pelit siirtyvät siihen, että 1080p moodissakin tarvii säteenseurantaa. Jos ei alan wake2 kelpaa niin vaikka indiana jones.