Pääosin taiwanissa. Usassa on (tai ainakin on rakenteilla) jokunen tehdas. Olisikohan kiinassakin ollut joku tehdas jolla tuotetaan halpoja piisiruja.Missäs tsmc:n tehtaat ovatkaan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pääosin taiwanissa. Usassa on (tai ainakin on rakenteilla) jokunen tehdas. Olisikohan kiinassakin ollut joku tehdas jolla tuotetaan halpoja piisiruja.Missäs tsmc:n tehtaat ovatkaan?
Sitten voi olla oikein fiksua miettiä noita valmistusvaihtoehtoja. Jos Kiina päättää hyökätä Taiwaniin, niin sieltä ei välttämättä lähde yhtään piiriä.. Ja se on täysin mahdollista...Pääosin taiwanissa. Usassa on (tai ainakin on rakenteilla) jokunen tehdas. Olisikohan kiinassakin ollut joku tehdas jolla tuotetaan halpoja piisiruja.
Olen samaa mieltä siinä, että piirituotannon osittainenkin siirtäminen Yhdysvaltoihin tuo omaa vakuttavuuttaan yrityksen toimintakyvylle myös kriisitilanteissa.Sitten voi olla oikein fiksua miettiä noita valmistusvaihtoehtoja. Jos Kiina päättää hyökätä Taiwaniin, niin sieltä ei välttämättä lähde yhtään piiriä.. Ja se on täysin mahdollista...
Niin.. Jos Kiina hyökkää Taiwaniin ja länsimaat yrittävät kiukutella Kiinalle pakotteilla, niin Euroopassa voidaan sen jälkeen valmistaa vain sirppejä ja vasaroita Venäjän myyntiin..Olen samaa mieltä siinä, että piirituotannon osittainenkin siirtäminen Yhdysvaltoihin tuo omaa vakuttavuuttaan yrityksen toimintakyvylle myös kriisitilanteissa.
Toisaalta, kun katsoo esim. nVidian HGX H100 laskenta/AI-moduulin (8x Hopper) komponenttimäärää (35 000 komponttia), niin kaikkien noiden saatavuus kriisitilanteissa ilman Kiinasta/Taiwanista tapahtuvaa hankintaa voi olla - en sano mahdotonta - mutta jonkin verran haastavanpaa.
'Something else that was a fun nugget is that the NVIDIA HGX H100 is $200,000, weighs 60lbs, and has over 35,000 components. '
NVIDIA Computex 2023 Keynote with NVIDIA DGX GH200 MGX and Spectrum 4
We are covering the NVIDIA Computex 2023 keynote and the NVIDIA DGX GH200 Grace-Hopper launch, MGX, Spectrum-X, Spectrum-4, and morewww.servethehome.com
Ja TSMC tehtaisiin on ostetettu ASML ja Zeissin kamaa europaasta? Eli ei enää uusia tehtaita tulisi Taiwaniin uusilla tekniikoilla. En sitten tiedä miten kävisi nykyisille tehtaille sodan aikana/jälkeen...Niin.. Jos Kiina hyökkää Taiwaniin ja länsimaat yrittävät kiukutella Kiinalle pakotteilla, niin Euroopassa voidaan sen jälkeen valmistaa vain sirppejä ja vasaroita Venäjän myyntiin..
On se luultavasti. Äskettäin kun vaihdoin 1070 Ti:stä 6950 XT:hen niin meni Win 10 sisään sukkana kuin mitään ei olisi tapahtunut. Vaikka vaihtui 2 sukupolvea vanhemmasta vihreästä leiristä punaiseen. Sikäli nuo BSODit on ihan toisessa ääripäässä.Tästä voisi päätellä, että ajurikehitys on parantunut molemmilla valmistajilla viimevuosina. Otanta toki pieni.
Omalla kohdalla myös edellisen kerran törmännyt ajuriongelmiin AMD:n hd 7970 ja Nvidian GTX 780 korttien kanssa. Sen jälkeen GTX 1080, RTX 3060ti ja RX 6800xt ei ole ajuriongelmia ollut millään. Joskin oma käyttöni on käytännössä pelaamista, joten mitään kovin spesiaalia nuo ei ole joutunut suorittamaan. Tästä voisi päätellä, että ajurikehitys on parantunut molemmilla valmistajilla viimevuosina. Otanta toki pieni.
Sulta unohtui se osuus "että nämä on huonompaa ja joudut tekemään niiden osalta kompromissin, jos haluat NVIDIAn korttia käyttää". Ja sekään ei ole ilmeisesti mahdollista, että neutraalista näkökulmasta jokin asia joka on yhdellä valmistajalla parempi tai huonompi olisi merkityksetöntä?Mutta muuten taas perinteinen, millään missä NVIDIA on parempi, ei ole mitään väliä, vollotus.
Miksi ei voisi suoraan ja pelkästään vaan sanoa, että nämä on huonompaa ja joudut tekemään niiden osalta kompromissin, jos haluat AMD korttia käyttää. Aina pitää kuitenkin se sama "ei sitä kukaan käytä/huomaa" itkuvirsi pistää mukaan. Se tuo mukaan semmosen vähän oudon "AMD fanboy" vivahteen, vaikka tämäkin kaveri muka on olevinaan neutraali. Sanoisi että ne asiat ei ole minulle tärkeitä, enkä minä huomaa, mutta aina pitää tunkea se täydellinen yleistys sinne mukaan.
Objektiivisesti katsoen AMD kortit on tällä hetkellä miltei joka alueella heikompia, jos hintaa ei oteta huomioon. Toki jos itse en välittäisi RT:sta, VR:stä, tai en kokisi että DLSS2/3 on tärkeitä, niin ihan hyvin voisin ostaa esim. 7900XTX:n.
Itse päädyin AMD:n korttiin juuri Nvidian VRAM-pihtaamisen kanssa. Tuli fiilis, että Nvidia nuukaili tahallaan muistin määrän kanssa, jotta pelaajien on pakko päivittää korttia muutaman vuoden päästä. Tuo taisi olla ihan fakta. Jos RTX 4070 Ti:ssä olisi 16GB muistia, olisi se varmaan ollut oma valinta. Pelkäsin kuitenkin, että 12GB muistin kanssa käy sama kuin kävi oman 8GB RTX 3070 Ti:n kanssa.
RX 6950 XT oli siitä houkutteleva, että hinta oli samalla tasolla RTX 4070:n kanssa, mutta raakaa tehoa 15-20% ja muistia 33% enemmän. Lisääntynyt teho on mukavaa ja isommasta muistista on nyt jo ollut hyötyä 1440p-resoluutiolla. Lähivuosina voi tulla lisää pelejä, joille 12GB on niukasti.
Itse päädyin AMD:n korttiin juuri Nvidian VRAM-pihtaamisen kanssa. Tuli fiilis, että Nvidia nuukaili tahallaan muistin määrän kanssa, jotta pelaajien on pakko päivittää korttia muutaman vuoden päästä. Tuo taisi olla ihan fakta. Jos RTX 4070 Ti:ssä olisi 16GB muistia, olisi se varmaan ollut oma valinta. Pelkäsin kuitenkin, että 12GB muistin kanssa käy sama kuin kävi oman 8GB RTX 3070 Ti:n kanssa.
RX 6950 XT oli siitä houkutteleva, että hinta oli samalla tasolla RTX 4070:n kanssa, mutta raakaa tehoa 15-20% ja muistia 33% enemmän. Lisääntynyt teho on mukavaa ja isommasta muistista on nyt jo ollut hyötyä 1440p-resoluutiolla. Lähivuosina voi tulla lisää pelejä, joille 12GB on niukasti. Tavallaan myös tykkään, kun on massiivinen jäähy ison virrankulutuksen kesyttämiseksi. Etenkin edullisemmat RTX 4070:t olivat muovisia ja pienikokoisia ja näyttäisivät Noctua NH-D15:n rinnalla rimpuloilta. RX 6950 XT Red Devil on paljon katu-uskottavamman näköinen. Ja tämän mukana tuli hyvin mieluinen peli
Ajuriongelmia ei käytännössä ole ollut. Kaikki toimii AMD:lla kuin junan vessa. Päänäytön satunnainen vilkkuminen ja kakkosnäytön pikselöityminen, jotka olivat tälläkin foorumilla todettuja Nvidian ajuriongelmia, katosivat heti. Paljon eri pelejä ladannut ja todennut toimivaksi ja hyvin pyöriväksi. Ainoa ongelma oli 110C Hot Spot lämmöt, jotka ovat etenkin PowerColorin kiusa. Takuuseen lähettämisen sijaan vaihdoin itse tahnat ja kortti rokkaa nyt hyvin viileänä. Sain tuon myötä Power Limittiä ylös, mikä tarkoittaa isompia kelloja peleissä.
1440p-resoluutiolla voi heittää pääasiassa kaikki grafiikat tappiin ja pelit pyörivät silti hyvin ison muistin ja raa'an tehon vuoksi. RT-suorituskykykin yllätti. Metro Exodus Enhaned Editionia tullut pelailtua paljon ilman skaalaimia ja RT High -asetuksilla ja FPS huitelee usein 100:n tuntumassa. Samoin uudessa Witcher 3:ssa sai FSR 2.1 Qualityllä 3/4 RT-efekteistä päälle ja FPS ei ikinä tipu alle 60:n. Cyberpunk on ainoa, missä oikeasti ehkä kaipaisi enemmän potkua etenkin, kun FSR on siinä nyt rikki. Intel XeSS Quality näyttää tosi hyvältä, mutta sen kanssa voi pitää vain RT GI:n, AO:n ja auringonvarjot päällä, jotta pysyy yli 60 FPS. Toki nuokin ovat tuntuva parannus kuvanlaatuun.
UE5:n toteutus säteenseurannalle vaikuttaa siitä lupaavalta, että AMD:n suorituskyky on sillä hyvä. Samoin on myös toivoa, että ajurit kehittyvät vielä. Hiljattain tuli ajuripäivitys, joka nosti ainakin raakaa RT-suorituskykyä. Esimerkiksi IO-Techin testissä RX 6950 XT sai Port Royalin DirectX Ray Tracing testissä jonkun 30 FPS, kun itse rykäisen omalla kortilla 42 FPS. Vielä kun saisi peleihin vastaavan tehonlisäyksen. Sitten taas esimerkiksi uudessta Star Warsissa on UE4 pelimoottorina, Global Illumination ja heijastukset toteutettu säteenseurannalla ja silti AMD pärjää siinä yllättävän hyvin. Toki peli taisi olla jossain määrin rikki ainakin julkaisussa.
Eikö tuo ole aika monen toimijan kohdalla todettu, että Nvidia laski tarkkaan, kuinka paljon muistia riittää nykyisen sukupolven ajaksi ja onnistuikin siinä? Nyt esimerkiksi paskamyrskyn seurauksena on tulossa 16GB RTX 4060 Ti. Sen tiedostan, että muistiväylä rajoittaa käytettävän muistin määrää. Kuitenkin AMD ja Intel ovat saaneet hieman edullisemmankin pään kortteihin 12GB ja 16GB muistia. Ei luulisi olevan mahdoton paikka Nvidiallekaan.Kannattaisi ehkä yrittää ymmärtää asioita vähän enemmän sen sijaan että lähtee kehittelemään salaliittoteorioita tarkoituksellisesta cripplaamisesta.
Ei siihen AD104-piiriin olisi voinut (järkevästi, hyvällä suorituskyvyllä) kytkeä 12 gigaa muistia, kun sen muistiväylä on 192-bittinen.
Jotta 16 gigaa muistia olisi ollut mahdollinen, olisi muistiväylä pitänyt leventää 256 bittiin. Ja se olisi tarkoittanut myös itse piirille selvästi lisää kokoa, koska enemmän PHYitä.
Ja lisäksi PCB olisi ollut paljon kalliimpi. Tähän päälle niiden muistipiirien hinta.
Se 16 gigaa muistia olisi tullut paljon kalliimmaksi valmistaa.
Jos haluaa isomman ja kalliimman kortin, sitten ostaa 4080n, jossa on isompi AD103-piiri jossa se 256-bittinen muistiväylä.
Onko se 12 GiB niukasti riippuu täysin siitä, onko pakkomielle valita asetuksista "texture quality: ultra" vai onko järkeä siihen, että välillä valitseekin "texture quality: medium" jonka vaikutus kuvanlaatuun useimmissa peleissä jää melko pieneksi jos pelissä oikeasti pelaa sitä peliä eikä mene vaan tuijottelemaan seiniä metrin päästä.
En ole itse vertaillut, mutta onko isokin ero 4k:lla DLSS quality vs. FSR2.1 quality? Huomaako ihan pelatessa selviä eroja?Itse en koe, että pärjäisin ilman DLSS:ää 4K-näyttölaitteella. FSR:n jälki ei ole hääviä ja 4K:lla suuri osa peleistä ei pyöri riittävän hyvin alle 1000€ näytönohjaimella. Lisäksi tykkään RT:stä. Jos nämä asiat saataisiin jotenkin hanskaan AMD:llä, niin voisin harkita vaihtoa. VRAM:ista kyllä iso plussa, mutta se ei yksinään riitä.
En ole itse vertaillut, mutta onko isokin ero 4k:lla DLSS quality vs. FSR2.1 quality? Huomaako ihan pelatessa selviä eroja?
Taitaa monella olla enemmänkin siitä kiinni ettei ole mielenkiintoa testailla kaikkien mahdollisten asetusyhdistelmien laatua vs. suorituskyky. Helpompi pitää asetukset maksimissa ja laittaa DLSS / FSR päälle.XeSS Ultra qualityllä on noista kuvanpaskomis jutuista se paras mitä tulee kuvanlaatuun.
Sen ongelma on että AMD korteilla tuppaa tiputtamaan fpsiä, Nvidialla toimii kuten pitäisikin ja sitten Intelin korteilla homma romuttuu jo ajuri ongelmiin pelejen suhteen.
FSR ja XeSS eivät myöskään hukkaa ykstyiskohtia mitä DLSS vaikuttais tekevän.
Ja kannattaako noita käyttää?
No ei, koska vähän riippuen kortista ja pelistä paremmat fps boosti saat graffa asetuksia tiputtamalla pykälällä. Ja näin kuvanlaatu ei heikkene yhtään ja grafiikoissa tuskin huomaat eroa.
Asia taas erikseen jos on typeriä periaatteita että asetuksiahan ei tiputeta.
Taitaa monella olla enemmänkin siitä kiinni ettei ole mielenkiintoa testailla kaikkien mahdollisten asetusyhdistelmien laatua vs. suorituskyky. Helpompi pitää asetukset maksimissa ja laittaa DLSS / FSR päälle.
Itse ihmettelen joidenkin suoranaista vihaa Dlss&Fsr&Xess teknologioita kohtaan.
Jos joku kokee että 4k resoluutiolla Dlss quality näyttää paremmalta kuin tiputtaa asetuksia high niin miksi se on niin väärin?
Toki esimerkiksi itse olen ottanut Hardware Unboxed kanavan optimoidut asetukset Red dead redemption 2 pelissä kun Dlss näytti siinä huonolta jostain syystä.
Itse en ole vielä päässyt kokeilemaan frame generationia mutta arvostelujen perusteella nykyversio siitä heikentää kuvanlaatua reilusti.Paitsi RTX 4060 ti julkaisun yhteydessä alettiin hehkuttamaan DLSS3 1080p kortilla.
Nuo menevät kyllä 4k quality asetuksilla, mutta 1080p ja 1440p ne ovat No No.
Itseäni noissa ärtsyttää se kun väitetään että kuvalaatu ei mukamas muutu tai muuttuu niin vähän että eroa ei huomaa natiivi kuvaan nähden.
Sekä se että AMD FSR3:lla ja Nvidia DLSS3:lla hehkuttaa uusia korttejaan kun ilman eivät eroa tarpeeksi edeltäjistään.
Eli suomeksi yritetään kusettaa kuluttajia minkä keretään.
Missäs kohtaa on sanottu että FSR3 olisi sidottu RDNA3:een?Sekä se että AMD FSR3:lla ja Nvidia DLSS3:lla hehkuttaa uusia korttejaan kun ilman eivät eroa tarpeeksi edeltäjistään.
Eli suomeksi yritetään kusettaa kuluttajia minkä keretään.
Missäs kohtaa on sanottu että FSR3 olisi sidottu RDNA3:een?
Katsoin juuri AMD:n RX 7900 -julkaisudiat läpi:Ei se olekkaan, enkä niin väittänytkään. Tarkoitin kun hehkutettiin RX 7900 julkistuksessa suorituskyky juttuja jatkuvasti FSR päällä plus sitä FSR3:sta.
Ihan huijaamista sanoa että pelaa 4k:lla jos FSR (tai DLSS tai XeSS) on käytössä.
Et silloin pelaa oikeasti 4k:lla vaan jollain 1080p ja 4k väliltä. Siksi myöskään noita ei pitäis missään tapauksessa ottaa mihinkään benchmarkki ym. vertailuihin mukaan.
Paras oli RX 7900:n julkkarissa kun AMD hehkutti 8k pelaamista ja tietenkin FSR päällä. Eli se ei ollut 8k nähnytkään.
Brute forcella suorituskyvyn parantaminen sukupolvesta toiseen on jo historiaa, softatemput on se millä jatkossa kehitystä nähdään. Nvidia on tämän sanonut ja AMDkin tietää sen.Siksi myöskään noita ei pitäis missään tapauksessa ottaa mihinkään benchmarkki ym. vertailuihin mukaan.
Niin, mikäs siinä jos haluaa maksaa 700€ näytönohjaimesta ja SILTI joutua karsimaan grafiikka asetuksista.. Minusta se ei ole kohtuullista ainakaan 1440p resolla. Eikä varmaan kovin monen muunkaan mielestä.
Brute forcella suorituskyvyn parantaminen sukupolvesta toiseen on jo historiaa, softatemput on se millä jatkossa kehitystä nähdään. Nvidia on tämän sanonut ja AMDkin tietää sen.
Brute forcella suorituskyvyn parantaminen sukupolvesta toiseen on jo historiaa, softatemput on se millä jatkossa kehitystä nähdään. Nvidia on tämän sanonut ja AMDkin tietää sen.
Ei heikennä. Sekä monessa pelissä sitä voi käyttää ihan natiiviresoluutiolla.Itse en ole vielä päässyt kokeilemaan frame generationia mutta arvostelujen perusteella nykyversio siitä heikentää kuvanlaatua reilusti.
Ei heikennä. Sekä monessa pelissä sitä voi käyttää ihan natiiviresoluutiolla.
Helppo on valita haluaako pelata vaikka 60fps aavistuksen paremmalla kuvanlaadulla vai 100fps niin että satunnaisesti on jotiain grafiikkavirheitä joita ei huomaa kuin etsimällä etsimällä.
Niin no en ainakaa itse huomaa mitään viivettä fg päällä, saati sitten mitään ihmeellistä vaikka fps ei olisi suoraan jaollinen näytön virkistystaajuuden kanssa, mutta huomaan ison eron kyllä kun fps on huomattavasti korkeampi. Mutta hyvä, että on vaihtoehtoja ja jokaiselle löytyy se mieluisa.Itselle valinta on helppo: mielummin (v-sync päällä) natiivi 60 FPS (joka on suora moninkerta näytön virkistystaajuudesta) pienemmällä viiveellä eikä pelimoottori hitaamalla 50 FPSllä intepoloiduilla frameilla selvästi suuremmalla viiveellä "100 FPSllä" FPSn ollessa vielä epäsynkassa näytön frameraten kanssa.