Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Tottakai voi valittaa AMD:lle, jos sen yhden threadin suorituskyky vain yksinkertaisesti on kehnompi. Ei se peli sitä prossua katso, mikä se on ja toimi sitten sen hitaammin. TAI näyttistä.

Tuleepa tässä taas mieleen Intelin kikkailut kääntäjän kanssa jossa todellakin katsottiin mikä prossu ja toimittiin sitten hitaammin.
 
Tuleepa tässä taas mieleen Intelin kikkailut kääntäjän kanssa jossa todellakin katsottiin mikä prossu ja toimittiin sitten hitaammin.

Kyseessä on ikivanhat kääntäjät, jotka käyttivät muilla prossuilla peruskoodia, koska eivät tunnistaneet prossutyyppiä, joten eivät tienneet, tukeeko se mitä kaikkia laajennuksia. Luonnollisesti Intel tse tiesi, mitä sen prossut tukivat ja jonkin verran myös tulevaisuuteen. Muistaakseni vain ko kääntäjät olivat siitä huolimatta parasta, mitä X86 ohjelmien kääntämiseen oli niihin aikoihin tehty.
 
Kyllä pelit optimoidaan ihan sen mukaan mitä rautaa pelaajilla on laajimmin käytössä. Nyt kun Ryzenit ovat yleistyneet pelaajien koneissa niin otetaan monisäikeisyys tarkemmin huomioon tulevissa peleissä. Tähän viittaa jo mitä yksinkertaisin fakta, kun puhutaan keskusmuistin määrästä; jos ja kun nyt vieläkin valtaosalla on 8 Gb muistia koneessa, niin peleissä pyritään olla ylittämättä tuota rajaa. Taitaa kuitenkin 2018 vuoden julkaisuista jo moni suositella 16 Gb keskusmuistia.
 
Kyseessä on ikivanhat kääntäjät, jotka käyttivät muilla prossuilla peruskoodia, koska eivät tunnistaneet prossutyyppiä, joten eivät tienneet, tukeeko se mitä kaikkia laajennuksia. Luonnollisesti Intel tse tiesi, mitä sen prossut tukivat ja jonkin verran myös tulevaisuuteen. Muistaakseni vain ko kääntäjät olivat siitä huolimatta parasta, mitä X86 ohjelmien kääntämiseen oli niihin aikoihin tehty.

Ei vaan Intel oli tahallaan kääntäjän tehnyt niin että tsekattiin onko prosessori genuine intel vain silloin käytettiin kaikkia käskyjä. Jokainen prosessori kyllä ilmoittaa itse mitä käskyjä se tukee ja Intel ei tarkoituksella tätä kyselyä tehnyt.
 
Tottakai voi valittaa AMD:lle, jos sen yhden threadin suorituskyky vain yksinkertaisesti on kehnompi. Ei se peli sitä prossua katso, mikä se on ja toimi sitten sen hitaammin. TAI näyttistä.

Valitetaan aina AMD:lle kun pelintekijä kusee hommat :think:

Kyseessä on ikivanhat kääntäjät, jotka käyttivät muilla prossuilla peruskoodia, koska eivät tunnistaneet prossutyyppiä, joten eivät tienneet, tukeeko se mitä kaikkia laajennuksia. Luonnollisesti Intel tse tiesi, mitä sen prossut tukivat ja jonkin verran myös tulevaisuuteen. Muistaakseni vain ko kääntäjät olivat siitä huolimatta parasta, mitä X86 ohjelmien kääntämiseen oli niihin aikoihin tehty.

Ajettiin peruskoodia ellei ollut Intel, riippumatta siitä mitä tuettiin. Kertoo aika paljon ohjelman tasosta ellei osaa tarkistaa mitkä käskykannat ovat tuetut :hammer:
 
Valitetaan aina AMD:lle kun pelintekijä kusee hommat :think:

Ajettiin peruskoodia ellei ollut Intel, riippumatta siitä mitä tuettiin. Kertoo aika paljon ohjelman tasosta ellei osaa tarkistaa mitkä käskykannat ovat tuetut :hammer:

Tulevaisuutta on vaikea edistää, eikä mikään firma ole missään nimessä pakotettu pistämää mitään erityistä tukea kilpailijan tuotteille.

Ko kääntäjä oli intelin tekemä, omille prossuilleen. Bonuksena se toimi myös muilla. Olisiko kääntäjän pitänyt tehdä ohjelma, joka ei suoritu ollenkaan, kun se ei tunnista prossua.

Silloinkin oli olemassa myös muita kääntäjiä, Ei sillä intelin kääntäjällä ollut käyttöpakkoa, vaikka se taisi ainakin jossain vaiheessa olla paras, prossulle, kuin prossulle.
 
Tulevaisuutta on vaikea edistää, eikä mikään firma ole missään nimessä pakotettu pistämää mitään erityistä tukea kilpailijan tuotteille.

Ko kääntäjä oli intelin tekemä, omille prossuilleen. Bonuksena se toimi myös muilla. Olisiko kääntäjän pitänyt tehdä ohjelma, joka ei suoritu ollenkaan, kun se ei tunnista prossua.

Silloinkin oli olemassa myös muita kääntäjiä, Ei sillä intelin kääntäjällä ollut käyttöpakkoa, vaikka se taisi ainakin jossain vaiheessa olla paras, prossulle, kuin prossulle.

Kääntäjän olisi pitänyt tehdä ohjelma joka ei toimi kuin Intelin prosessoreilla, niin olisi ollut paljon parempi. Oppisivat ohjelmoijatkin tarkistamaan mitä käskykantoja tuetaan ja mitä ei.

Samalla logiikalla Mircosoft voi tehdä Windowsilleen ihan mitä lystää koska Windowsia ei ole pakko käyttää. Onneksi lainsäätäjät ovat ainakin osittain vähän eri linjoilla.
 
Kääntäjän olisi pitänyt tehdä ohjelma joka ei toimi kuin Intelin prosessoreilla, niin olisi ollut paljon parempi. Oppisivat ohjelmoijatkin tarkistamaan mitä käskykantoja tuetaan ja mitä ei.

Samalla logiikalla Mircosoft voi tehdä Windowsilleen ihan mitä lystää koska Windowsia ei ole pakko käyttää. Onneksi lainsäätäjät ovat ainakin osittain vähän eri linjoilla.
Mikrosofthan on tehnyt vaikka mitä asioita windowkseen Windows 7:n jälkeen varsinkin, jotka eivät ole käyttäjille eduksi / hyödyksi ja joita on sitten vastustettu ja syystäkin.. harmi, että linux on edelleen niin ongelmainen sillisalaatti, että siihen ei näköjään edelleenkään hermot kestäneet siirtyä.. Esim kymppikin on mennyt kolmansien valmistajien viruskillerien kanssa solmuun vähänväliä, isojen päivitystensä kanssa.
 
Mikrosofthan on tehnyt vaikka mitä asioita windowkseen Windows 7:n jälkeen varsinkin, jotka eivät ole käyttäjille eduksi / hyödyksi ja joita on sitten vastustettu ja syystäkin.. harmi, että linux on edelleen niin ongelmainen sillisalaatti, että siihen ei näköjään edelleenkään hermot kestäneet siirtyä.. Esim kymppikin on mennyt kolmansien valmistajien viruskillerien kanssa solmuun vähänväliä, isojen päivitystensä kanssa.

Pointti oli se ettei määräävässä markkina-asemassa saa tehdä mitä tahansa vaikka käyttäjillä olisikin valinnan"vapaus".

Noista mainituista asioista olen samaa mieltä.
 
Mikrosofthan on tehnyt vaikka mitä asioita windowkseen Windows 7:n jälkeen varsinkin, jotka eivät ole käyttäjille eduksi / hyödyksi ja joita on sitten vastustettu ja syystäkin.. harmi, että linux on edelleen niin ongelmainen sillisalaatti, että siihen ei näköjään edelleenkään hermot kestäneet siirtyä.. Esim kymppikin on mennyt kolmansien valmistajien viruskillerien kanssa solmuun vähänväliä, isojen päivitystensä kanssa.
Tuossa pitää muistaa että ne kolmansien osapuolten viruskillerit on yksi isoimmista syistä miksi Windows on niin "reikäinen" kuin se on (MS:hän meinasin sulkea täysin kernelin mikä olisi parantanut tietoturvaa moneen potenssiin mutta antivirussoftat rupesi itkeen miten MS syö niiden elinkeinon ja sen jälkeen oli pakko jättää kerneli auki niille viruskillereille.
Sitten kun iso päivitys tekee kernelitason muutoksia niin ei se ihme ole että menevät kolmannet osapuolet solmuun kun MS koittaa tasapainoilla "pakko pitää auki koska kolmannet osapuolet" ja "tietoturva" välillä

Ja sitten on toki se ero että MS:n setit eivät tarkoituksella esimerkiksi hidasta kolmansien osapuolten settien toimintaa, toisin kuin tuo Intelin kääntäjä aikoinaan teki
 
Tuossa pitää muistaa että ne kolmansien osapuolten viruskillerit on yksi isoimmista syistä miksi Windows on niin "reikäinen" kuin se on (MS:hän meinasin sulkea täysin kernelin mikä olisi parantanut tietoturvaa moneen potenssiin mutta antivirussoftat rupesi itkeen miten MS syö niiden elinkeinon ja sen jälkeen oli pakko jättää kerneli auki niille viruskillereille.
Sitten kun iso päivitys tekee kernelitason muutoksia niin ei se ihme ole että menevät kolmannet osapuolet solmuun kun MS koittaa tasapainoilla "pakko pitää auki koska kolmannet osapuolet" ja "tietoturva" välillä

Ja sitten on toki se ero että MS:n setit eivät tarkoituksella esimerkiksi hidasta kolmansien osapuolten settien toimintaa, toisin kuin tuo Intelin kääntäjä aikoinaan teki

Muistelen kyllä itkupotkuraivareita esim selaimiin liittyen. Nyyh nyyh, ei toimi, kun MS:n selain! Ja jos nyt lähdetään tuolle tielle, mihin on tuossa kääntäjäsyytöksessä lähdetty, niin tietysi MS:N olisi pitänyt tehdä päivitykset s.e. ne toimivat kolmansien osapuolen viruskillerien kanssa, buhuu, MS:n vika.. Aivan sama asia siis, kun tuota hetken miettii..
-------------
Kyllä se nyt on vain ensisijaista niin kääntäjässä, kun käyttiksessäkin, että se toimii EDES sen firman omien tuotteiden kanssa. Muu on silkkaa bonusta, jos ei ole varsinaisesti nimenomaan luvattu tukea esim kilpailijan tuotteille.
-------------
MS:nä ehkä rikkoisin tarkoituksella muut viruskillerit vähän useassa päivityksessä, jotta niistä päästäisiin eroon.

Kun kone käy muutaman kerran huollossa ja satasen laskun kanssa tulee lappu, jossa kerrotaan, että Windows meni jumiin, koska siinä oli viruskilleri X, ja Windows sisältää myös oman killerin, joten se ei ollut edes täysin vällttämätöön, niin nuo jäävät kyllä asentamatta. Itsekin ole poistanut vaikka miten monta kolmannen osapuolen softaa, kun ovat aiheuttaneet ongelmia ja suositellut niiden unohtamista, koska hyöty / haitta jää ko käyttäjällä ehdottomasti sinne haitta puolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Kyseessä on ikivanhat kääntäjät, jotka käyttivät muilla prossuilla peruskoodia, koska eivät tunnistaneet prossutyyppiä, joten eivät tienneet, tukeeko se mitä kaikkia laajennuksia.

CPUID-käsky kyllä kertoo, mitä käskykantalaajennuksia prosessori tukee, joten väite "eivät tienneet" ei voi pitää paikkaansa.

Sen sijaan että vanhan intelin kääntäjän tekemä koodi olisi käyttänyt tätä prosessorin kertomaa tietoa, se vaan kylmästi jätti käyttämättä tuettuja ja CPUID tuetuksi kertomia käskykantalaajennoksia AMDn prosessorilla.
 
CPUID-käsky kyllä kertoo, mitä käskykantalaajennuksia prosessori tukee, joten väite "eivät tienneet" ei voi pitää paikkaansa.

Sen sijaan että vanhan intelin kääntäjän tekemä koodi olisi käyttänyt tätä prosessorin kertomaa tietoa, se vaan kylmästi jätti käyttämättä tuettuja ja CPUID tuetuksi kertomia käskykantalaajennoksia AMDn prosessorilla.

Olisihan se todennäköisesti vaatinut jonkinverran lisätyötä, kun noissa tahtoo olla melkoisesti niitä erratoja, jotta olisi varmasti toiminut oikein. Ajattele mikä sontamyräkkä se olisi ollut, kun se käännetty softa olisi toiminut AMD:n prossulla väärin vaikka vain muutama softa. Jollain muulla kääntäjällä olisi toiminut. Foliopipot olisivat saaneet miljoona pientä.. Kuulen folion rapinan jo tänne asti.

Lähiaikoina kin on ollyt yksi jonninjoutava hidas käsky amd:llä, niin jo jossain näin keskustelun, miten prossu pitäisi tunnistaa ja jättää käyttämättä ko käskyä. (=lisätyötä)
 
Ko kääntäjä oli intelin tekemä, omille prossuilleen. Bonuksena se toimi myös muilla. Olisiko kääntäjän pitänyt tehdä ohjelma, joka ei suoritu ollenkaan, kun se ei tunnista prossua.

Olkoon vaikka jeesuksen tekemä kun pointti on siinä että Intelillä ei yksinkertaisesti ollut mitään syytä tehdä kääntäjäänsä kuten teki, paitsi kilpailijan tarkoituksenmukainen kampittaminen. Prosessorilta voidaan kysyä että mitä käskyjä se tukee jota Intelin kääntäjä ei tehnyt.
Muistaakseni Intel vei tuon jopa niin pitkälle että tarkistettiin vielä prosessorin revisio ja sitten kun tuli uudempia prosessoreita Inteliltä itseltään niin tarvitsi odotella uutta versiota kääntäjästä koska se teki uusilla prosessoreilla käänökset peruskäskyillä.
 
Olkoon vaikka jeesuksen tekemä kun pointti on siinä että Intelillä ei yksinkertaisesti ollut mitään syytä tehdä kääntäjäänsä kuten teki, paitsi kilpailijan tarkoituksenmukainen kampittaminen. Prosessorilta voidaan kysyä että mitä käskyjä se tukee jota Intelin kääntäjä ei tehnyt.
Muistaakseni Intel vei tuon jopa niin pitkälle että tarkistettiin vielä prosessorin revisio ja sitten kun tuli uudempia prosessoreita Inteliltä itseltään niin tarvitsi odotella uutta versiota kääntäjästä koska se teki uusilla prosessoreilla käänökset peruskäskyillä.

Niin, eli intel oletti myös omien tulevien prossujensa aiheuttavan mahdollisesti ongelmia, jotka voivat vaatia kääntäjän muokkaamista. Mutta koska kyse oli INTELIN kääntäjästä, niin se sitten teki uuteen versioon tuen kuntoon niille. Kilpailijan tuotteille kääntäjän hiominen olisi ollut turhaa, oman jalkansa sahaamista. AMD oli täysin vapaa tekemään oman kääntäjänsä.
 
Olisihan se todennäköisesti vaatinut jonkinverran lisätyötä, kun noissa tahtoo olla melkoisesti niitä erratoja, jotta olisi varmasti toiminut oikein.

Ei ole.

Hyvin harvoin prossuissa on sellaisia bugeja, jotka ilmenee normaaleilla user-mode-käskyillä. Ja jos on, sitten siitä seuraa hyvin nopeasti takaisinkutsu tai korjaava mikrokoodipäivitys.

Ne (toiminnallisuuteen vaikuttavat) bugit jotka pääsee testauksesta läpi on tyypillisesti jossain virtualisointiominaisuuksissa tms. , joita kääntäjät eivät käytä, vaan joita käytetään käsin assemblyllä laiteajureissa/kernelin muistinhallinnassa.

Ja jos intel olisi onnistunut tekemään koodia, joka paljastaa AMDn prosessorin bugin, siitä intel vasta voiton olisikin saanut. AMD olisi joutunut tuhlaamaan rahoja takaisinkutsuun tai hidastamaan prosessoriaan mikrokoodipäivityksellä joka suorittaa mikrokoodilla käsykyn joka aiemmin suoritettiin suoran nopeasti, tai tekemään mikrokoodipäivityksen joka muuttaa CPUIDtä sanomaan että käskyä ei ole tuettu jolloin AMD olisi nolossa asemassa kun olisi käskyn tukea mainostanut.

ELi ei, mitkään AMDn prosessorin potentiaaliset bugit ei tuota intelin temppua selitä, päin vastoin.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, eli intel oletti myös omien tulevien prossujensa aiheuttavan mahdollisesti ongelmia, jotka voivat vaatia kääntäjän muokkaamista. Mutta koska kyse oli INTELIN kääntäjästä, niin se sitten teki uuteen versioon tuen kuntoon niille. Kilpailijan tuotteille kääntäjän hiominen olisi ollut turhaa, oman jalkansa sahaamista. AMD oli täysin vapaa tekemään oman kääntäjänsä.

Joo-o! No usko mihin haluat. :D

Jännä juttu kun ne Intelin kääntäjällä tehdyt ohjelmat pystyi kaikki pätchäämään niin että se lisätty tarkistus ei enää pätenyt ja näin AMD:n prossuilla ne samat ohjelmat toimivat käskylaajennusten kanssa.
Edelleen tuolla kikkailulle ei ollut mitään muuta syytä kuin kilpailijan tarkoituksenmukainen kampittaminen josta Intel sai myös näpeilleen.
 
Ei ole.

Hyvin harvoin prossuissa on sellaisia bugeja, jotka ilmenee normaaleilla user-mode-käskyillä. Ja jos on, sitten siitä seuraa hyvin nopeasti takaisinkutsu tai korjaava mikrokoodipäivitys.

Ne (toiminnallisuuteen vaikuttavat) bugit jotka pääsee testauksesta läpi on tyypillisesti jossain virtualisointiominaisuuksissa tms. , joita kääntäjät eivät käytä, vaan joita käytetään käsin assemblyllä laiteajureissa/kernelin muistinhallinnassa.
Kannattaako ottaa riskiä tuntemattoman tuotteen kanssa, kun ei otettu edes omien tuotteiden kanssa. Kuka olisi maksanut kaiken tarvittavan lisätestauksen? Entä kuka olisi maksanut, jos olisikin tullut ongelma?

Inteli päätuote oli/on prossu, ei se kääntäjä. Kääntäjä on silkka työkalu niille intelin prossuille.
-------------------
Ei nvidiakaan ole tehnyt CUDAsta AMD yhteensopivaa, kun AMDtä ei kiinnostanut maksaa siitä.
 
Kannattaako ottaa riskiä tuntemattoman tuotteen kanssa, kun ei otettu edes omien tuotteiden kanssa. Kuka olisi maksanut kaiken tarvittavan lisätestauksen? Entä kuka olisi maksanut, jos olisikin tullut ongelma?

:facepalm:

AMD ihan itse maksaa prosessoreidensa testaamisen ja niiden bugien korjaamisen

Intel testaa että kääntäjä tuottaa ehjää koodia joka ajautuu sen omalla ehjällä prossulla oikein. (Ja intel voi jopa tehdä kääntäjäänsä workaroundeja, jotka välttävät käskyjä tai käsky-yhdistelmiä, jotka ovat särki sen omalla prosessorilla, mutta joku muu kuitenkin ennen pitkää käyttäisi niitä, joten kyllä nämä pitäisi kuitenkin korjata)

Jos Intelin kääntäjän tuottama täysin speksinmukainen koodi ei toimi AMDn prosessorilla, sen pitäisi olla sitten AMDn ongelma, ei intelin

ja AMDn on ongelma olisi vaan intelille voitto. Intel on onnistunut luomaan maineen, että sen prosessorit ovat toimivampia ja vakaampia, minkä takia jopa pentium4-aikakautena niitä myytiin todella paljon yrityskoneisiin, sellaiseen työpöytäkäyttöön jossa niiden suorituskyky oli todella onneton, ja jos intel paljastaisi AMDn prossusta bugeja, tämä entisestään pönkittäisi tätä intelin mainetta ja vahvistaisi intelin prossujen asemaa markkinoilla.



Inteli päätuote oli/on prossu, ei se kääntäjä. Kääntäjä on silkka työkalu niille intelin prossuille.
-------------------
Ei nvidiakaan ole tehnyt CUDAsta AMD yhteensopivaa, kun AMDtä ei kiinnostanut maksaa siitä.

:facepalm:

Tässä on kyse täysin eri asiasta.

x86 on standardi, jonka laajennokset molemmat prossuvalmistajat ovat lisensoineet toisiltaan. Intelin kääntäjä tuottaa x86sta näillä standardeilla käskykantalaajennoksilla, jota AMD myös tukee.

Näyttiksissä taas kaikilla valmistajilla on erilaiset käskykannat eikä ole mitään standardia käskykantaa.

Ja mitähän ihmettä nyt edes tarkoitat AMD-yhteensopivalla ?
 
En tiedä sen kummemmin, mutta tätä lukiessa tuli Mieleen. Minkälaista abstraktiotasoa CUDA tarjoaa? Jos käsitellään yleisesti näytönohjainten toiminnallisuuksia vähän korkeammalla tasolla, onko mitään estettä ettei sama rajapinta toimisi yhtä hyvin AMD:llä ja NVidialla? Monenlaista yhteensopivuuskerrosta ja vastaavaa näyttää kooklestakin löytyvän tähän.

CUDA tarjoaa oikeastaan kaksi eri tason rajapintaa/abstaktiotasoa suoritettavalle koodille:

1) Matalan tason tavukoodin, "pseudoassemblerin" nimeltä PTX. Tämä PTX ei kuitenkaan ole minkään nVidian piirin oikea käskykanta, vaan ajureissa on kääntäjä, joka kääntää tämän käytössä olevan piirin arkkitehtuurin mukaiseksi oikeaksi konekielikoodiksi.

PTXää voisi kääntää myös muille kuin nvidian piireille, mutta se on optimoitu nVidian piirien arkkitehtuuria silmälläpitäen.

1) C/C++aa hyvin paljon muistuttavan korkean tason kielen. Normaalisti tämä käännetään PTX:ksi, mutta tämä voitaisiin kääntyä myös suoraan jonkun (muunkin valmistajan) konekielelle tai jollekin muulle välikielelle/tavukoodille kuin PTX.
 
Pelaamalla Fallout 4:a kannattaa hyväksyä pelin teknisen puolen surkeus. Ihan turha valittaa AMD:lle kun vika löytyy muualta. Voi toki valittaa jos se helpottaa oloa, parannusta varsinaiseen ongelmaan se ei kuitenkaan tuo. Pikemminkin pahentaa sitä, koska ostamalla pelin joka on teknisesti roskaa, tekijällä on vähemmän syytä parantaa asiaa.
Löysin kyllä ratkaisun ja vika korjaantui silloin helposti...
Ostin Nvidian ohjaimen.

Nvidialla toimi Amd:lla ei.
Jokainen miettiköön missä oli vika..
 
Löysin kyllä ratkaisun ja vika korjaantui silloin helposti...
Ostin Nvidian ohjaimen.

Nvidialla toimi Amd:lla ei.
Jokainen miettiköön missä oli vika..

Fallout 4 muuttui teknisesti roskasta teknisesti erinomaiseksi kun vaihdoit näytönohjaimen?

Edit: Sehän on kaiken päälle Gameworks peli. Eipä ihme ettei AMD:lla toimi kunnolla. Jokainen tosiaan voi miettiä missä oli vika.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista on miten erilainen lähestymistapa AMD:llä ja nvidialla on pelien kehityksessä. Nyt on nähty jo parikin peliä lyhyen ajan sisällä jotka on ollut AMD:n rahoittamia mutta optimoitu hyvin molemmille leireille. Farcry 5 ja Strange Brigate esimerkkeinä.
Vastaavasti nvidian rahoittaessa yritetään edelleen kampittaa kuten esim. FF15 kohdalla nähtiin kun benchmark julkaistiin ja se kampitti AMD:n kortteja aika huolella. Sitten selvisi että karvaturreja tessaloitiin kilometrien päästä, siis kohteita jotka ei olly edes näkyvissä.
 
Fallout 4 muuttui teknisesti roskasta teknisesti erinomaiseksi kun vaihdoit näytönohjaimen?

Edit: Sehän on kaiken päälle Gameworks peli. Eipä ihme ettei AMD:lla toimi kunnolla. Jokainen tosiaan voi miettiä missä oli vika.

Kyllä näin on, sellaiset 30fps lisää ja loppui muutama ärsyttävä grafiikka bugi myös.
 
Mielenkiintoista on miten erilainen lähestymistapa AMD:llä ja nvidialla on pelien kehityksessä. Nyt on nähty jo parikin peliä lyhyen ajan sisällä jotka on ollut AMD:n rahoittamia mutta optimoitu hyvin molemmille leireille. Farcry 5 ja Strange Brigate esimerkkeinä.
Vastaavasti nvidian rahoittaessa yritetään edelleen kampittaa kuten esim. FF15 kohdalla nähtiin kun benchmark julkaistiin ja se kampitti AMD:n kortteja aika huolella. Sitten selvisi että karvaturreja tessaloitiin kilometrien päästä, siis kohteita jotka ei olly edes näkyvissä.

Kun RT ei toimi Amd:lla niin se on varmaan kampittamista myös.

Sieltä asetuksista karkit pois jotka ei Amd:lla kunnolla toimi ja antakaa Nvidia käyttäjien nauttia extra karkeista.
Ei ole keneltäkään pois jos naapurissa Nvidia käyttäjällä peli pyörii ja näyttää paremmalta.

Ja jos peli tosiaan toimii Nvidialla ärsyttävästi paremmin, niin vaihtaa sen Amd ohjaimen Nvidiaan ja homma kunnossa.
 
Kun RT ei toimi Amd:lla niin se on varmaan kampittamista myös.

Sieltä asetuksista karkit pois jotka ei Amd:lla kunnolla toimi ja antakaa Nvidia käyttäjien nauttia extra karkeista.
Ei ole keneltäkään pois jos naapurissa Nvidia käyttäjällä peli pyörii ja näyttää paremmalta.

Ja jos peli tosiaan toimii Nvidialla ärsyttävästi paremmin, niin vaihtaa sen Amd ohjaimen Nvidiaan ja homma kunnossa.

Pointti on nyt täysin hukassa. Siitä järettömästä tessaloinnista kärsii ne novideo kortitkin, ei vaan niin pahasti kuin AMD:n kortit.
 
Pointti on nyt täysin hukassa. Siitä järettömästä tessaloinnista kärsii ne novideo kortitkin, ei vaan niin pahasti kuin AMD:n kortit.

Optionsista hakemaan vauhtia, peli toimii kyllä Gtx1060/Rx580 tasoisella kortilla..
Nvidia efektejä voi laittaa pois ja ehkä suotavaakin Amd korteilla
 
Optionsista hakemaan vauhtia, peli toimii kyllä Gtx1060/Rx580 tasoisella kortilla..
Nvidia efektejä voi laittaa pois ja ehkä suotavaakin Amd korteilla

Ei siinä FF15 benchmarkissa kovin paljoa efektejä saanut pois. Ja sulla on edelleen pointti hukassa. novideo olis voinu heti alkujaan koodata tuon niin että ainoastaan näkyvät karvaturrit rendataan.
 
Ei siinä FF15 benchmarkissa kovin paljoa efektejä saanut pois. Ja sulla on edelleen pointti hukassa. novideo olis voinu heti alkujaan koodata tuon niin että ainoastaan näkyvät karvaturrit rendataan.
Ei tuossa ole sen kummempaa pointtia, Amd settingeistä heität vaan max tesselointi X6 niin pelissä ei ongelmaa.

ja noita Gameworks asetuksia ei ole pakko pitää päällä.
 
Löysin kyllä ratkaisun ja vika korjaantui silloin helposti...
Ostin Nvidian ohjaimen.

Nvidialla toimi Amd:lla ei.
Jokainen miettiköön missä oli vika..
Penkin jä näppäimistön välissä sanoisin. Omalla Vegalla Fallout 4:ssä ainoa mikä ei toimi on efektit joita pystyy käyttämään vain nVidian ohjaimilla.

Mistäs muuten johtuu, että sinun tyylisi muistuttaa elävästi erästä tunnettua rautatrollia, joka sai tänne permabannit jatkuvasta trollailusta, alttereista yms. perseilystä?
 
Kyllä näin on, sellaiset 30fps lisää ja loppui muutama ärsyttävä grafiikka bugi myös.

Tuosta huolimatta peli on teknisesti useita vuosia ajastaan jäljessä. Ei se pari FPS:a lisää sitä miksikään muuta.

Vika löytyy Nvidiasta ja pelistä, ei AMD:sta. En minäkään ala syyttämään prosessoria/näytönohjainta/mitään muutakaan osaa Xenonautsin huonosta toimivuudesta. Se huono toimivuus johtuu pelin käyttämästä pelimoottorista jonka kehitys lopetettiin kauan ennen pelin julkaisua.
 
Penkin jä näppäimistön välissä sanoisin. Omalla Vegalla Fallout 4:ssä ainoa mikä ei toimi on efektit joita pystyy käyttämään vain nVidian ohjaimilla.

Mistäs muuten johtuu, että sinun tyylisi muistuttaa elävästi erästä tunnettua rautatrollia, joka sai tänne permabannit jatkuvasta trollailusta, alttereista yms. perseilystä?
Fallout 4 ilmestyi jo ennekuin Vega ilmestyi ja siinä oli pitkään ongelmaa Amd ohjaimilla.
Jos oot pelannut sitä vasta nyt Vegalla niin voi olla että on isompia ongelmia pätsätty.
Steamissä olen näistä viimeksi keskustellut kun monella oli samoja ongelmia.

Ehkä vähän kiree ilmapiiri kun melkei heti syytetään että on jonku alteri tai permabannit saanut trolli.
Uusi accounti on eikä ole kenenkään alteri eikä ole bannejakaan vielä mihinkään tullut.
Mutta ei pidä suuttua jos amd suorituskyky ei olen täysi 10+ jossain pelissä kaikilla pelaajilla.
 
Fallout 4 ilmestyi jo ennekuin Vega ilmestyi ja siinä oli pitkään ongelmaa Amd ohjaimilla.
Jos oot pelannut sitä vasta nyt Vegalla niin voi olla että on isompia ongelmia pätsätty.
Steamissä olen näistä viimeksi keskustellut kun monella oli samoja ongelmia.

Pelaamalla teknisesti surkeaa peliä hyväksyt mahdolliset huonosta tekniikasta syntyvät ongelmat. Niin se menee. Pelaa teknisesti parempia pelejä ja tadaa, ongelmia on melko varmasti vähemmän. Noin se menee.

Teknisesti surkea Gameworks peli pyörii huonosti AMD:n korteilla. Yllättyneet:

Ratkaisu ongelmaan: Älä pelaa teknisesti surkeaa peliä äläkä varsinkaan osta, koska ostamalla annat tekijälle vähemmän syytä tehdä seuraavasta pelistä teknisesti parempi. Nämä asiat eivät ole vaikeita.
 
Tuosta huolimatta peli on teknisesti useita vuosia ajastaan jäljessä. Ei se pari FPS:a lisää sitä miksikään muuta.

Vika löytyy Nvidiasta ja pelistä, ei AMD:sta. En minäkään ala syyttämään prosessoria/näytönohjainta/mitään muutakaan osaa Xenonautsin huonosta toimivuudesta. Se huono toimivuus johtuu pelin käyttämästä pelimoottorista jonka kehitys lopetettiin kauan ennen pelin julkaisua.

Saattaa olla moottori vanha mutta pelaajana se on sitten ihan sama kenen vika se on jos se ei toimi toivotulla tavalla.
Mutta hyvä peli se oli ja odotan innolla Fallout76
 
Saattaa olla moottori vanha mutta pelaajana se on sitten ihan sama kenen vika se on jos se ei toimi toivotulla tavalla.
Mutta hyvä peli se oli ja odotan innolla Fallout76

"Ihan sama kenen vika on" ja kuitenkin syytät asiasta AMD:ta, jossa on vähiten syytä asiaan kolmikosta pelintekijä, Nvidia ja AMD :btooth:
 
Pelaamalla teknisesti surkeaa peliä hyväksyt mahdolliset huonosta tekniikasta syntyvät ongelmat. Niin se menee. Pelaa teknisesti parempia pelejä ja tadaa, ongelmia on melko varmasti vähemmän. Noin se menee.

Teknisesti surkea Gameworks peli pyörii huonosti AMD:n korteilla. Yllättyneet:

Ratkaisu ongelmaan: Älä pelaa teknisesti surkeaa peliä äläkä varsinkaan osta, koska ostamalla annat tekijälle vähemmän syytä tehdä seuraavasta pelistä teknisesti parempi. Nämä asiat eivät ole vaikeita.

En kadu hetkeäkään Fallout 4 ostamista, loistava peli ja mielestäni parempi kuin aikaisemmat.
Teknisesti peli toimi oikein hyvin eikä ongelmia tuon alun jälkeen pahemmin ollut.
ja tuossahan nerkoon sanoi että peli toimii nyt myös amd ohjaimilla niin ei mielestäni ole syytä miksi peliä ei kannattaisi ostaa.
 
"Ihan sama kenen vika on" ja kuitenkin syytät asiasta AMD:ta, jossa on vähiten syytä asiaan kolmikosta pelintekijä, Nvidia ja AMD :btooth:

Amd kortti koneessa fps ongelmaa sekä pari ärsyttävää bugia ja vaihtamisen jälkeen kaikki ok.
Olkoon sitten amd nvidian tai pelin moottorin vika en lähde sitä sen enempää arvuuttelemaan kun pelikin on jo pelailtu läpi.
 
En kadu hetkeäkään Fallout 4 ostamista, loistava peli ja mielestäni parempi kuin aikaisemmat.
Teknisesti peli toimi oikein hyvin eikä ongelmia tuon alun jälkeen pahemmin ollut.
ja tuossahan nerkoon sanoi että peli toimii nyt myös amd ohjaimilla niin ei mielestäni ole syytä miksi peliä ei kannattaisi ostaa.

Ei taida alt-tab tai latausajat korjaantua vaikka olisi millaista prosessoria tai näytönohjainta. Teknisesti peli on varsin heikko esitys. Saman firman pelien bugilistojen pituus kertoo myös omaa kieltään pelien tasosta.

Amd kortti koneessa fps ongelmaa sekä pari ärsyttävää bugia ja vaihtamisen jälkeen kaikki ok.
Olkoon sitten amd nvidian tai pelin moottorin vika en lähde sitä sen enempää arvuuttelemaan kun pelikin on jo pelailtu läpi.

FPS ongelmaa ja pari ärsyttävää bugia ei kuulosta kovin suurelta jutulta.

"Et lähde arvuuttelemaan" vaikka aikaisemmin sanoit:

Löysin kyllä ratkaisun ja vika korjaantui silloin helposti...
Ostin Nvidian ohjaimen.

Nvidialla toimi Amd:lla ei.
Jokainen miettiköön missä oli vika..

:rolleyes:
 
Ei taida alt-tab tai latausajat korjaantua vaikka olisi millaista prosessoria tai näytönohjainta. Teknisesti peli on varsin heikko esitys. Saman firman pelien bugilistojen pituus kertoo myös omaa kieltään pelien tasosta.



FPS ongelmaa ja pari ärsyttävää bugia ei kuulosta kovin suurelta jutulta.

"Et lähde arvuuttelemaan" vaikka aikaisemmin sanoit:



:rolleyes:

Ihme vääntämistä.
Nvidian kortilla tuli reippaasti Fps lisää ja oli ainut korjaus mitä saatoin tehdä.
Amd:lla pelissä fps ongelmaa ja ärsyttäviä bugeja joihin ei saanut korjausta.
myöhemmät ajurit vasta korjasivat näitä bugeja mutta pelin olin jo pelannut aikaa sitten läpi.
Moni muukin Steamin käyttäjistä päätyi samaan ratkaisuun kuin minä.
Ps.alt tabissa eikä latausajoissa ollut ongelmaa tarkoitin ongelmilla enempi pelissä olevia ongelmia kuten kompassin vilkkumisen jne..

Mutta Fallout 4 ja Amd ongelmista on tullut kirjoitettua Steamiin jo ihan tarpeeksi niin en ala nyt enempää avaamaan asiaa tänne.

Toivottavasti Fallout76 ei Amd käyttäjille ole samanlainen murhenäytelmä kuin Fallout 4
 
Viimeksi muokattu:
Ihme vääntämistä.
Nvidian kortilla tuli reippaasti Fps lisää ja oli ainut korjaus mitä saatoin tehdä.
Amd:lla pelissä fps ongelmaa ja ärsyttäviä bugeja joihin ei saanut korjausta.
myöhemmät ajurit vasta korjasivat näitä bugeja mutta oelin olin jo pelannut aikaa sitten läpi.
Moni muukin Steamin käyttäjistä päätyi samaan ratkaisuun kuin minä.

Parempia korjauksia: 1. Älä pelaa peliä. 2. Odota kunnes AMD saa korjattua ajureillaan peliin Nvidian ja pelintekijän toimesta asetettuja roskia ja pelaa peli vasta sitten läpi.

Ei se vika ole AMD:ssa vaikka saatkin pari pientä ongelmaa korjattua vaihtamalla Nvidiaan. 99% ongelmista säilyy silti.

Aina löytyy fanaatikkoja jotka eivät pahemmin piittaa faktoista. Niitä löytyy myös pelaajien keskuudesta.
 
Parempia korjauksia: 1. Älä pelaa peliä. 2. Odota kunnes AMD saa korjattua ajureillaan peliin Nvidian ja pelintekijän toimesta asetettuja roskia ja pelaa peli vasta sitten läpi.

Ei se vika ole AMD:ssa vaikka saatkin pari pientä ongelmaa korjattua vaihtamalla Nvidiaan. 99% ongelmista säilyy silti.

Aina löytyy fanaatikkoja jotka eivät pahemmin piittaa faktoista. Niitä löytyy myös pelaajien keskuudesta.

Ongelmia tuollaisessa pelissä on kuten buginen tietokonepääte joihin löytyi onneksi fixi, osa ongelmista siis toki molempien valmistajien riesana.

Nykyään on tullut odoteltua muutania ensimmisiä pätsejä jos pelissä ollut selviä puuteita, mutta Fallout76 menee Preorderilla niin toivon parasta.
 
Ongelmia tuollaisessa pelissä on kuten buginen tietokonepääte joihin löytyi onneksi fixi, osa ongelmista siis toki molempien valmistajien riesana.

Nykyään on tullut odoteltua muutania ensimmisiä pätsejä jos pelissä ollut selviä puuteita, mutta Fallout76 menee Preorderilla niin toivon parasta.

Niin, koska molemmilal valmistajilla on ongelmia, miksi syytät AMD:ta ja selität ongelmien ratkenneen ostamalla Nvidian :confused:

Jos nyt sattuu käymään niin onnettomasti että Preorderilla ostamasi Fallout76:n kanssa on ongelmia Nvidian kortilla, vaihdat tietenkin pikavauhtia AMD:n koska vika on selvästi Nvidiassa. Oikein?
 
Niin, koska molemmilal valmistajilla on ongelmia, miksi syytät AMD:ta ja selität ongelmien ratkenneen ostamalla Nvidian :confused:

Jos nyt sattuu käymään niin onnettomasti että Preorderilla ostamasi Fallout76:n kanssa on ongelmia Nvidian kortilla, vaihdat tietenkin pikavauhtia AMD:n koska vika on selvästi Nvidiassa. Oikein?

Kyllä pelissä oli identtisiä bugeja molemmilla joihin löytyi onneksi fixiä, mutta matalan fps ja Amd kortin bugit korjaantui näytönohjaimen vaihtamisella.

toi radarin vilkkuminen loppui mystisesti heti kun vaihto näyttistä, oli vissiin Amd ajurivika.
 
Kyllä pelissä oli identtisiä bugeja molemmilla joihin löytyi onneksi fixiä, mutta matalan fps ja Amd kortin bugit korjaantui näytönohjaimen vaihtamisella.

toi radarin vilkkuminen loppui mystisesti heti kun vaihto näyttistä, oli vissiin Amd ajurivika.

Mikä on matala FPS bugi? Pelihän on fysiikoiltaan rajoitettu 60FPS:n eikä sitä sen takia kannata edes pelata suuremmilla FPS:lla.

Radarin vilkkumiseen näytti tulevan fiksi alle 2 viikossa. Peleissä on aina bugeja alkuvaiheessa, usein niitä korjataan. Taas kerran: jos haluaa pelata peliä heti julkaisupäivänä, kannattaa hyväksyä ajuribugien olemassaolo.
 
Mikä on matala FPS bugi? Pelihän on fysiikoiltaan rajoitettu 60FPS:n eikä sitä sen takia kannata edes pelata suuremmilla FPS:lla.

Radarin vilkkumiseen näytti tulevan fiksi alle 2 viikossa. Peleissä on aina bugeja alkuvaiheessa, usein niitä korjataan. Taas kerran: jos haluaa pelata peliä heti julkaisupäivänä, kannattaa hyväksyä ajuribugien olemassaolo.

Peliä pystyi pelaamaan esim 100fps ja sitä tietokone bugiakaan ei tullut silloin.
Peli toimi varsin hyvin 100fpsllä
FIX for those dealing with the game running too fast. :: Fallout 4 General Discussions
 
Fallout 4 ilmestyi jo ennekuin Vega ilmestyi ja siinä oli pitkään ongelmaa Amd ohjaimilla.
Jos oot pelannut sitä vasta nyt Vegalla niin voi olla että on isompia ongelmia pätsätty.
Steamissä olen näistä viimeksi keskustellut kun monella oli samoja ongelmia.

Ehkä vähän kiree ilmapiiri kun melkei heti syytetään että on jonku alteri tai permabannit saanut trolli.
Uusi accounti on eikä ole kenenkään alteri eikä ole bannejakaan vielä mihinkään tullut.
Mutta ei pidä suuttua jos amd suorituskyky ei olen täysi 10+ jossain pelissä kaikilla pelaajilla.
Fallouttia on kyllä tullut pelattua jo aiemmilla AMD:n ohjaimillakin eikä se niillä sen heikommin toiminut. Joskus hiukan hitaammin tosin. Ja siihen taas on luultavimmin syynä peliin lisätty nVidian tekniikka jonka tiedetään toimivan kehnosti AMD:llä (luultavasti tarkoituksellista, koska AMD:n versiot samoista asioista toimivat mukavasti myös nVidialla). Ja taustalla on joka tapauksessa engine joka on täyttä paskaa. Jos ihan suoraan sanotaan, niin tuo Gamebryo ja sen myöhemmät variaatiot olisi pitänyt heittää mäkeen jo vuosia sitten. Engine on niin rajoittunut, typerästi suunniteltu ja buginen, että sillä ei vaan saa hyvin toimivaa jälkeä.

En oikeasti tajua miksi jopa Fallout 76 perustuu Gamebryoon, joka on soittautunut paskaksi vuodesta toiseen. Oletko koskaan ihmetelly miksi Falloutit ja Elderscrollsit ovat täynnä näkymättömiöä seiniä? Suurin osa niistä on siellä siksi, että peli toimisi edes joten kuten eli paikkaamassa paskaa engineä.

Ja jos jatkat tuolla trollityylillä, niin on turha ihmetellä kun tulee kysymyksiä.
 
Fallouttia on kyllä tullut pelattua jo aiemmilla AMD:n ohjaimillakin eikä se niillä sen heikommin toiminut. Joskus hiukan hitaammin tosin. Ja siihen taas on luultavimmin syynä peliin lisätty nVidian tekniikka jonka tiedetään toimivan kehnosti AMD:llä (luultavasti tarkoituksellista, koska AMD:n versiot samoista asioista toimivat mukavasti myös nVidialla). Ja taustalla on joka tapauksessa engine joka on täyttä paskaa. Jos ihan suoraan sanotaan, niin tuo Gamebryo ja sen myöhemmät variaatiot olisi pitänyt heittää mäkeen jo vuosia sitten. Engine on niin rajoittunut, typerästi suunniteltu ja buginen, että sillä ei vaan saa hyvin toimivaa jälkeä.

En oikeasti tajua miksi jopa Fallout 76 perustuu Gamebryoon, joka on soittautunut paskaksi vuodesta toiseen. Oletko koskaan ihmetelly miksi Falloutit ja Elderscrollsit ovat täynnä näkymättömiöä seiniä? Suurin osa niistä on siellä siksi, että peli toimisi edes joten kuten eli paikkaamassa paskaa engineä.

Ja jos jatkat tuolla trollityylillä, niin on turha ihmetellä kun tulee kysymyksiä.

Osa syy ongelmiin varmasti oli kun aloin pelamaaan heti ilmestymisen jälkeen.
Muistaakseni Fallout 3 ei ollut ihan tälläisiä ongelmia eikä lasvegasissakaan.
Odotukset oli korkealla kun pelin käynnistin.
Ei ole tullut kuitenkaan jälkeenpäin pelattua Fallout 4 uudemmilla ohjaimilla.
Rx580 tossa olis jos joskus innostuis vielä kokeileen modien kera.
 
Osa syy ongelmiin varmasti oli kun aloin pelamaaan heti ilmestymisen jälkeen.
Muistaakseni Fallout 3 ei ollut ihan tälläisiä ongelmia eikä lasvegasissakaan.
Odotukset oli korkealla kun pelin käynnistin.
Ei ole tullut kuitenkaan jälkeenpäin pelattua Fallout 4 uudemmilla ohjaimilla.
Rx580 tossa olis jos joskus innostuis vielä kokeileen modien kera.
Fallout 3 ja New Vegas olivat molemmat pelejä jotka kaatuivat todella herkästi. Osasyy oli se, että peli / engine oli tajuttoman buginen (esim tietyissä paikoissa mosat syntyivät usein maan alle ja kaatoivat pelin) ja sen päälle tuli 32-bit muistirajoitus joka ei helpottanut asiaa yhtään. Fallout 4 on ollut alusta asti melkoisesti vakaampi kuin kumpikaan noista aiemmista. Samoin Skyrimin Special Edition on huimasti vakaampi kuin alkuperäinen tuosta 64-bit enginestä ja sen suuremmasta muistirajasta johtuen. Sanoisin, että nyt on kyseessä puhtaasti aika kultaa muistot tyylinen asia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 720
Viestejä
4 494 031
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom