Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt kun molemmista korteista saa junction/hotspot temppejä, niin vähän näyttäisi AMD:n uudet laput kuumenevan siltä osin enemmän. NVIDIA:n uusilla korteilla on aika tasaisesti noin 13c-15c korkeampi tuo junction/hotspot vs normi temppi, kun AMD:llä se tuntuu olevan reilusti yli 20c korkeampi.

Tämä perustuu ihan korttien ketjuista löytyneisiin foorumilaisten ilmoittamiin lukemiin. Eli otanta ei toki mikään kummoinen ole.
Näinhän se tosiaan näyttäisi olevan. Sit seuraava kysymys onkin että onko noilla vastaavat kalibroinnit, jonka jälkeen voidaan vielä miettiä että johtuuko erot antureiden sijaintieroista vai aidosti siitä että piirit kuumenevat toisessa leirissä hieman epätasaisemmin.

On sinänsä ihan loogista että tiheämmällä valmistusprosessilla ne hotspotit olisivat paikallisempia. Mielenkiintoista on myös että saadut arvot antavat ymmärtää että nvidialla kortit on paljon pahemmin keinotekoisesti tehorajoitetut, sillä lämpötilojen puolesta nostovaraa on vielä reilusti.
 
Amd tosin ei ole niin herkkä lämmölle ja kellot kestää ylhäällä korkeillakin lämmöillä, mikä voi hiukan selittää tätä myös. HSpot lämpö ja core lämpö ei välttämättä kulje koko lämpötila skaalaa tasaisella erolla. Oma 6800xt saa kyllä rullailla lämpösenä kun tuntuu kierroksia löytyvä
 
On sinänsä ihan loogista että tiheämmällä valmistusprosessilla ne hotspotit olisivat paikallisempia. Mielenkiintoista on myös että saadut arvot antavat ymmärtää että nvidialla kortit on paljon pahemmin keinotekoisesti tehorajoitetut, sillä lämpötilojen puolesta nostovaraa on vielä reilusti.

Onhan tuossa Amperessa 20% enemmän pinta-alaa 10% isommalle lämpökuormalle, joten onhan se helpompi jäähdytettävä (teholukemat tomshardwaren testistä). Antureiden sijaintikin voi heittää. AMD:lla niiden lämmöt raportoitiin alusta asti, Nvidian osalla sensorit on hakkeroimalla löydettyjä. Eipä nuo core/hotspot lämmöt nyt oikeasti ole ongelma kummallakaan kortilla.
 
Onhan tuossa Amperessa 20% enemmän pinta-alaa 10% isommalle lämpökuormalle, joten onhan se helpompi jäähdytettävä (teholukemat tomshardwaren testistä). Antureiden sijaintikin voi heittää. AMD:lla niiden lämmöt raportoitiin alusta asti, Nvidian osalla sensorit on hakkeroimalla löydettyjä. Eipä nuo core/hotspot lämmöt nyt oikeasti ole ongelma kummallakaan kortilla.
Näinhän se varmasti on. Lisäyksenä vielä jotta porukka myös varmaan raportoi noita hotspot lukuja täällä jos niiden ero normi lämpöihin on "suuri". Itsellä 6800XT refu pyörii n. 240W loadissa n, 73/82 lämmöissä. Hotspotti ampasee kyllä nopeammin ylös ja normi lämpötila tulee sitten hitaammin perässä. Tuohon vaikuttaa varmaan todella paljon miten tahnat/"tyynyt" ja cooleri sattuu olemaan kiinni.

Jos flektejä hidastaa manuaalisesti niin mulla ainakin kortti pitää samat kellotaajuudet johonkin 87/100 asti ainakin, eli "boostilogiikassa" on ilmaa aika paljon ja voisi käydä paljon kuumempanakin ilman tehomenetyksiä.
 
Huhujen mukaan tulisi biospäivityksen myötä ja ilmeisesti jos sen sössii niin se pitäisi olla kuitenkin takuun alaista asiaa. Asia erikseen koska sen uuden kortin takuusta saa ja saako korvaavaa korttia käyttöön siksi aikaa kun odottaa jos (kun) takuussa kestää sen päälle 2 viikkoa.

Eli ilmeisesti ihan ajureilla tuota tukea ei tulla näkemään tai saamaan käyttöön. Testejä varmaan tulee mistä nähdään sitten tuleeko lisää suorituskykyä, mille korteille sitä tulee (ulottuuko 1000-sarjaan, 2000-sarjaan vai pelkästään osaan 3000-sarjasta ja paljonko sitä muistia suodaan tähän tarkoitukseen).

Pyydän jo valmiiksi anteeksi hienoista off-topiccia, tämä kun koskee Nvidian näytönohjaimia eikä AMD:n mistä tässä ketjussa pitäisi keskustella. 6700XT kuitenkin näyttää pieksevän / olevan tasoissa / häviävän muutamassa pelissä 3070 kortille, joten ihan hyvältä näyttää suorituskyky näin ennen virallisia testejä.

Jatketaan ennemmin täällä.

EI ole mitään huhuja kun faktaa. Vaatii jo toimitettuihin kortteihin BIOS päivityksen. Toki uusiin korttetihi lyödään tehtaalla jo valmiiksi uusi BIOS sisään. Ei tule kun 3000 sarjan korteille, ainakaan tässä vaiheessa.

Mitä tarkoitat muistin "suomisella"?

Juu hyvällehän ne aina näyttää näissä valmistajien omissa slideissä ja testeissä. Viralliset testit sitten paremmin ja tarkemmin kertoo totuuden. Ihan hyvällehän to rasterointiperffi toisaan näyttäisi, jos ja kun päästään suunnilleen tasoihin 3070:n kanssa
 
Onkohan tässä SAM hommassa näytönohjaimen muistin määrällä miten paljon merkitystä, kun kyseessähän on prosessorin pääsy näytön ohjaimen muistiin. Mietiskelin vaan jos pelatessa 8gb muisti on ohjaimen käytössä niin mitä asiaa sillä prosessorilla on sinne :hmm:
 
Onkohan tässä SAM hommassa näytönohjaimen muistin määrällä miten paljon merkitystä, kun kyseessähän on prosessorin pääsy näytön ohjaimen muistiin. Mietiskelin vaan jos pelatessa 8gb muisti on ohjaimen käytössä niin mitä asiaa sillä prosessorilla on sinne :hmm:
Jotta se vaihtais esim. malleja ja tekstuureja sinne toisten tilalle sitä mukaa kun liikut pelimaailmassa.
 
Kyllä, mutta sitä 256megan apertuuria on pitäny pyöritellä ympäriinsä ajurien toimesta. Resizeable bar mahdollistaa paljon simppelimmän toimintatavan.
No, siihan 256 megaan mahtuu jo ihan jonkinverran tavaraa ja senkin siirtämiseen menee PCIe3 x16 (32GB/s) 0,008s. Isomman kokkareen odottelusta voi tulla ikävä nykäys FPS:ään. (Kun pittähän sinne siirtää tieto, mitä piirretään seuraavaksi, aina välillä jokatapauksessa, jolloin jättipökäle joutuu pausella aina välillä..)
 
No, siihan 256 megaan mahtuu jo ihan jonkinverran tavaraa ja senkin siirtämiseen menee PCIe3 x16 (32GB/s) 0,008s. Isomman kokkareen odottelusta voi tulla ikävä nykäys FPS:ään. (Kun pittähän sinne siirtää tieto, mitä piirretään seuraavaksi, aina välillä jokatapauksessa, jolloin jättipökäle joutuu pausella aina välillä..)
Noh, jostain syystä kuitenkin osassa peleistä tuom rajoitteen poistaminen nostaa erityisesti mitattua minimi fps lukua. Jos vaikka halutaan päivittää 5000 pientä eri resurssia ympäri ämpäri muistia, niin sen apertuurin venkslaaminen voi olla jo jonkinlainen pullonkaulakin.
 
Ei ruo resizeable bar näytä mitenkään hyvälle 3060:lla. Tietty tuossa voi olla sitäkin, että kortti on vain niin "hidas", ettei se hyödy siitä samalla tavalla, mitä 6800-6900 sarjalaiset.

Computerbasen testissä sillä saatiin 1% lisää tehoa 1080p resolla (vs 6% 6800). Igors testasi myös, mutta vain yhdellä pelillä (oli pikatestissä 3900x vs 5900x resizeable bar) frametimet menee kyllä kuraksi:

Borderlands-3-GeForce-RTX-3060-FrameTimeVariance-1920-x-1080-DX12-Badass-Quality.png


Vs 6800:

Borderlands-3-Radeon-RX-6800-FrameTimeVariance-1920-x-1080-DX12-Badass-Quality.png


Edit: Toisaalta computerabasen testissä borderlands 3 paransi kyllä minimejä aavistuksen. Liekkö asetuksissa ollut eroa. Ynnä testipatterista 5 peliä 17:stä tuki nvidian baria. Se selittää tulosta. Tekstiosassa olikin:

Of the five compatible titles, two show a performance increase of around 5 percent with Resizable BAR, while in another game the frame times still cause serious problems on the test system. It remains to be seen how the larger GeForce RTX 3000 will behave when they are made fit with a BIOS update in March .
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen video HWU:lta


Tldw: nvidian ajuri on paljon raskaampi dx12 peleissä ja mopoprossut saa siksi amd:n näyttiksen kaverina jopa yli 30% parempia tuloksia kuin nvidian näyttiksellä. Ryzen 1600x + 5600xt on näissä dx12 peleissä 1080p resolla jopa nopeampi kuin 1600x + 3090, niin kauan kun nvidialla fps on prossurajoittunutta.
 
Eli Nvidian ajureissa on havaittu merkittävä suorituskykyvaje (driver overhead) keskitason prosessorien kanssa. HBU:n testien mukaan 3090 ja 3070 saavat 1600x ja 2600x:n ohjastamana köniin 5700xt ja 6900xt:lta esim. 20% Watch Dog: Legionissa 1080p:nä. 3090 ja 3070 saavat saman fps:n, mikä on jo sinällään ehkä myös huolettavaa. (tubevideon kohta 6:20).



(edit: olkoon tuplat kun on tuben sijaan twitterlinkki, siellä on kommenteissa esim. AMD vs Nvidia ajureiden historiavideo linkattu)
 
Viimeksi muokattu:
@Sampsa voisi vähän testeilla jos mahdollista vastaavia skenaarioita, eli jollakin keskitason prossulla rytsölä 5600 ja 5800 tms. noita keskitason näyttiksiä.
 
@Sampsa voisi vähän testeilla jos mahdollista vastaavia skenaarioita, eli jollakin keskitason prossulla rytsölä 5600 ja 5800 tms. noita keskitason näyttiksiä.
Ei noi oo keskitason prossuja, vaan tällä hetkellä jotakuinkin nopeimmat peliprossut markkinoilla. Jos yhtään katsoit mistä on kyse, niin tuolla on vaikutusta jollain ryzen 1000-2000 sarjan prossuilla ja vastaavantehoisilla inteleillä (10100 jne.)

Edit: eli yksinkertaistettuna, jos pelin fps on vahvasti prossurajotteista nvidian näyttiksen kanssa, niin amd:n näyttiksellä voi dx12 pelien kohdalla saada jopa 30% paremman ruudunpäivitysnopeuden.
joku 5600x-5800x ei oo millään järjellisillä asetuksilla ikinä se rajoittava tekijä dx12 peleissä ja siten niillä tämmösen asian testaaminen on ihan yhtä tyhjän kanssa.
 
Edit: eli yksinkertaistettuna, jos pelin fps on vahvasti prossurajotteista nvidian näyttiksen kanssa, niin amd:n näyttiksellä voi dx12 pelien kohdalla saada jopa 30% paremman ruudunpäivitysnopeuden.
Watch Dogs Legionsissa jopa 5600XT voitti 1080p Medium -asetuksilla RTX 3070:n noilla hitaamman pään prossuilla (1600X, 2600X, i3-10100), Ultra-asetuksilla siitä tulikin sitten jo näyttiksestä pullonkaula prossusta riippumatta toki.
 
joku 5600x-5800x ei oo millään järjellisillä asetuksilla ikinä se rajoittava tekijä dx12 peleissä ja siten niillä tämmösen asian testaaminen on ihan yhtä tyhjän kanssa.

Kyllähän tuossa videossa oli 5600X mukana myös. Watch Dogs Legion pelissä 1080p/1440p medium 6900XT oli selvästi nopeampi kuin 3090, mutta kun oli Ultra asetuksen niin kortit oli tasoissa.
Eli asetuksista ja resosta riippuu tuleeko siitäkin 5600X:stä pullonkaula.

3600/3700X varmaan sitten herkemminkin jää pullonkaulaksi ja eroja voi olla 1440p Ultralla Radeonien eduksi...
Aika monella varmaankin on 3000 sarjan Ryzenin kaveriksi tulossa 30 sarjan Geforce tai 6000 sarjan Radeon.

Aika paljon kiinnostaisi esim. sillä Ryzen 5 3600:lla testit 3070/3080 vs. 6800/6800XT.
 
Kyllähän tuossa videossa oli 5600X mukana myös. Watch Dogs Legion pelissä 1080p/1440p medium 6900XT oli selvästi nopeampi kuin 3090, mutta kun oli Ultra asetuksen niin kortit oli tasoissa.
Eli asetuksista ja resosta riippuu tuleeko siitäkin 5600X:stä pullonkaula.
Tietysti. Siksi kirjoitinkin että millään järjellisillä asetuksilla se ei tule pullonkaulaksi. Kuka ostaa 3090:n ajaakseen jotain peliä 1080p low asetuksilla, noin kärjistetysti. Warzone lienee ainut vähän kilpailullisempi dx12 peli, jossa ihmiset pelaa matalilla laatuasetuksilla ja tällä saattaisi olla mitään merkitystä, mutta tuon ulkopuolella niitä saa aika kovasti etsiä. 3000 sarjan ryzeneillä (ja vanhemmilla) tuo on paljon mielenkiintoisempi harjoitus, samoin vaikka intelin 9600k & 9700k saattaa tuottaa mielenkiintoisia tuloksia.
 
Itse ihmettelin myös, kun vaihtamalla RX 5700 -> RTX 3060 prosessorin kuormitus nousi jonkun verran. BFV-multiplayerissa 64 pelaajan servuilla prossu hakkaa jatkuvasti 100% ja myös RDR2:ssa ja Cyberpunkissa kuormitus nousi selvästi. Toki noissa erot voivat johtua Resizable Barin tukemisesta ja Ray Tracingin käytöstä, jotka mahdollisesti kuormittavat prossua enemmän. Pitää testailla.

Prossuna 8-ytiminen Intelin i7 9700K 5Ghz kelloilla ja 4.7Ghz cachella. Muistitkin viilattu vielä 3600Mhz 16-20-20-38. AMD:n näyttiksellä porskutettiin oikein mukavasti kaikissa peleissä, mutta nyt RTX 3060:lla tuntuu, ettei välttämättä monta vuotta enää avoimen maailman AAA-peleissä selviä. Toki aina voi hankkia i9 9900(K/KF):n tilalle, jos 8 säiettä ahdistaa.

EDIT: Ei ollut muuta eroa BFV:ssä ilman Resizable Baria kuin että FPS tuntui olevan keskimäärin vähän matalampi. Prossu oli silti useissa kohdissa pullonkaulana. Toki tilanne ei ollut yhtä paha kuin aikanaan i5 9600K:lla ja AMD:lla. Silläkin prossu oli usein pullonkaulana, mutta isoissa räjähdyksissä FPS nytkähdykset olivat rajuja.
 
Viimeksi muokattu:
Tietysti. Siksi kirjoitinkin että millään järjellisillä asetuksilla se ei tule pullonkaulaksi. Kuka ostaa 3090:n ajaakseen jotain peliä 1080p low asetuksilla, noin kärjistetysti. Warzone lienee ainut vähän kilpailullisempi dx12 peli, jossa ihmiset pelaa matalilla laatuasetuksilla ja tällä saattaisi olla mitään merkitystä, mutta tuon ulkopuolella niitä saa aika kovasti etsiä. 3000 sarjan ryzeneillä (ja vanhemmilla) tuo on paljon mielenkiintoisempi harjoitus, samoin vaikka intelin 9600k & 9700k saattaa tuottaa mielenkiintoisia tuloksia.

Joo totta, ehkäpä 5800x ei enää ole keskitason prossu. Olisi ennemmin pitänyt ehdottaa 3600, 3700x ja 5600x prossuja ja jotain vastaavaa teholuokkaa intelillä. Lähinnä just että olisi myös suomeksi sitä dataa ja vähän sitä kohtaa selviäisi.

Ennen on aina ehdotettu ennemmin ostamaan tehokasta näyttistä kuin prossua.. nyt ei ehkä kaikkien valmistajien näyttisten kohdalla voi enää sanoa niin.
 
No enpä olis äkkiä uskonu että jos pelailee 2600x prossulla esports asetuksilla ja vaihtaa korttia 5600XT -> 3070 niin se on sitten 12% downgrade :D

Vieläköhän HUW meinaa saada nvidian kortteja testiin.. Kyllä sielä varmaan nvidia taas kiittelee, että toitte tällasen tiedon kansan tietoon. :rofl2:
 
Testailin vielä vähän lisää ja ei tuo i7 9700K:lla nyt niin hirveän merkittävältä vaikuta.

Watch Dogs 2 ja Mafia 3 ovat molemmat prossulle melko raskaita pelejä ja niissä prossun käyttöaste tuntui pyörivän samoissa lukemilla sekä RX 5700:lla että RTX 3060:lla. Cyberpunkissa samoilla asetuksilla RTX 3060:lla prossun käyttöasteet olivat hieman korkeammat, mutta 3060 jaksoi myös puskea +10FPS enemmän kuin RX 5700. Ray Tracingin laitto päälle tuntui nostavan prossun kuormitusta. Warzonessa ja Cod Cold Warissa en huomannut eroa. Ainoastaan BFV on siis nyt selkeästi raskaampi peli pyörittää jostain syystä.

MSI Afterburnerin OSD on aina päällä itsellä, niin siitä on hyvä seurailla prossun kuormitusta.
 
Tämä ei taida olla dx12 peli?


Kokeileppa testata sitä mitä videolla väitettiin, eli aseta nvidian näyttiksellä graffa-asetukset niin alas että sulla on taatusti CPU pullonkaula ja sitten kokeile että miten käy radeonilla. Esim. reso kunnolla alas on helppo tapa nopeasti kokeilla miten käy.
 
Tämä ei taida olla dx12 peli?


Kokeileppa testata sitä mitä videolla väitettiin, eli aseta nvidian näyttiksellä graffa-asetukset niin alas että sulla on taatusti CPU pullonkaula ja sitten kokeile että miten käy radeonilla. Esim. reso kunnolla alas on helppo tapa nopeasti kokeilla miten käy.
Käyttäjä @Lare on vissiin myynyt jo sen RX5700 kortin, tai niin hän on ainakin kirjoitellut täällä, joten ei varmaan pysty enää testaamaan. Itseänikin kyllä kiinnostaisi tulokset.
 
Tuohon pullonkaulaan liittyen. Techpowerup uusi GPU testisetupin. Nyt on 5800X prosuna.

Nuo AMD/Nvidia ajurit tuntuu tosiaan olevan peilikuvat. Nvidialla on todella hyvä DX11, techpowerupkin vaihtoi virrankulutusmittausta, kun niiden pelitesti oli reso tapissakin cpu rajoitettu 6800XT:llä. Nyt sitten selvisi, että Nvidia vastaavasti on yllättäen cpu rajoittunut DX12:lla, jossa ollaan lähempänä rautaa ja ajurin pitäisi merkitä vähemmän. Aika jännää.

Tuota techpowerupin kulutusmittausta tuli kritisoitua jo aikaisemmin kun tehdasylikellotetut amperet vain paransi energiatehokkuutta isommilla powerlimiteillä ja samaan aikaan arvostelutekstissä valitetaan, että tehorajoitus hidastaa menoa. Ne siis käytti ikivanhaa peliä testissä ja nyt sitten tajusivat sen olevan cpu rajoittunut. Nyt ne vaihtoi kulutusmittaukset Cyberpunkkiin.

"After our first Big Navi reviews I realized that something was odd about the power consumption testing method I've been using for years without issue. It seemed the Radeon RX 6800 XT was just SO much more energy efficient than NVIDIA's RTX 3080. It definitely is more efficient because of the 7 nm process and AMD's monumental improvements in the architecture, but the lead just didn't look right. After further investigation, I realized that the RX 6800 XT was getting CPU bottlenecked in Metro: Last Light at even the higher resolutions, whereas the NVIDIA card ran without a bottleneck. This of course meant NVIDIA's card consumed more power in this test because it could run faster. "

"Gaming" power consumption is now using Cyberpunk 2077 at 1440p with Ultra settings—this definitely won't be CPU bottlenecked. Raytracing is off, and we made sure to heat up the card properly before taking data. This is very important for all GPU benchmarking—in the first seconds, you will get unrealistic boost rates, and the lower temperature has the silicon operating at higher efficiency, which screws with the power consumption numbers."

Prosu ja pelitesti muutoksen takia 4K:lla on muuten 3080 0.7% nopeampi mitä 6800XT (129% vs 128% verrattuna 2080TI). Intelillä ajettuna ja vanhalla pelisetillä 3080 oli 6% nopeampi 4K:lla, mitä 6800XT.
 
Käyttäjä @Lare on vissiin myynyt jo sen RX5700 kortin, tai niin hän on ainakin kirjoitellut täällä, joten ei varmaan pysty enää testaamaan. Itseänikin kyllä kiinnostaisi tulokset.

Jep. RX 5700 on myyty ja sen takia on mentävä muistin mukaan. Muutenhan noita olisi ollut helppo verrata, kun RTX 3060 on vain noin 10% nopeampi.

BFV:ssä FPS tuntuu olevan i7 9700K + RTX 3060 -combolla samaa luokkaa kuin joskus i5 9600K + RX 5700:lla. Eli prossun käyttöasteet nousee +90% ja samalla näytönohjaimen käyttöasteet tippuvat ja FPS myös. Tosin FPS-dropit eivät ole samalla tavalla rajuja ja peli pysyy sulavana.
 
Prosu ja pelitesti muutoksen takia 4K:lla on muuten 3080 0.7% nopeampi mitä 6800XT (129% vs 128% verrattuna 2080TI). Intelillä ajettuna ja vanhalla pelisetillä 3080 oli 6% nopeampi 4K:lla, mitä 6800XT.

Tähän liittyy se, että AMD:n näyttikset on ajettu Resizable BAR päällä, kun Nvidian näyttiksille tuki on vasta tulossa BIOS-päivityksillä. Eroa tullee siis se 6% lisää kunhan Resizable BAR -tuki tulee.
 
Tähän liittyy se, että AMD:n näyttikset on ajettu Resizable BAR päällä, kun Nvidian näyttiksille tuki on vasta tulossa BIOS-päivityksillä. Eroa tullee siis se 6% lisää kunhan Resizable BAR -tuki tulee.
Ei kai se SAM 4k resolla keskimäärin kuutta prosenttia nosta?
 
Tähän liittyy se, että AMD:n näyttikset on ajettu Resizable BAR päällä, kun Nvidian näyttiksille tuki on vasta tulossa BIOS-päivityksillä. Eroa tullee siis se 6% lisää kunhan Resizable BAR -tuki tulee.

Vanhassa testisetissä 6900XT sai 4k Performance summaryssa 2% lisätehoa Resizeable Bar asetuksesta, joten en usko kummankaan tuloksen heittävän nyt 6% tuon takia.

Se vaikutus on niin pelikohtaista. AMD:lla se heittelee negatiivisesta lisästä kovaan boostiin. Nvidialla se aktivoidaan niihin peleihin, johon Nvidia suvaitsee sen lisätä. Joten tuosta syntyy sitten foorumin ikuisuusväittely testauksen reiluudesta. AMD:lla se voi tuoda perffihitin ja ne pelit, jotka ei ole suosittuja/arvostelijoiden käytössä, eivät välttämättä ikinä saa Resizeable Bar tukea Nvidialta.
 
Tähän liittyy se, että AMD:n näyttikset on ajettu Resizable BAR päällä, kun Nvidian näyttiksille tuki on vasta tulossa BIOS-päivityksillä. Eroa tullee siis se 6% lisää kunhan Resizable BAR -tuki tulee.
Nvidia tukee tuota vain kourallisessa peleistä, joten vaikka etu olisi tuettua peliä kohden kymmenen prosenttia (ei ole), niin TPU:n keskiarvoon se vaikuttaisi vain pari prosenttia.
 
Tähän liittyy se, että AMD:n näyttikset on ajettu Resizable BAR päällä, kun Nvidian näyttiksille tuki on vasta tulossa BIOS-päivityksillä. Eroa tullee siis se 6% lisää kunhan Resizable BAR -tuki tulee.
Forza Horizon 4 6900XT 1080p 17% ja 6800 16%
Ja vielä 2160p 6900XT 9%

Eikä nuo ole vielä korkeimmat prosentit mitä olen nähnyt peleissä parhaimmillaan. Menee benchmarkit uusiksi kun 3080/3090 saavan bios tuen.
 
Tähän liittyy se, että AMD:n näyttikset on ajettu Resizable BAR päällä, kun Nvidian näyttiksille tuki on vasta tulossa BIOS-päivityksillä. Eroa tullee siis se 6% lisää kunhan Resizable BAR -tuki tulee.
RTX 2070 vs RTX 3060 ero on käytännössä identtinen TPU:n vanhoilla ja uusilla testeillä, uusissa testeissä RTX 3060:lla on Resizable BAR käytössä.
Eli en pidättelisi henkeäni että 3080 saisi 6% lisää suorituskykyä Resizable BARilla.
 
Viimeksi muokattu:
AMD SAM on RX 6800 XT: up to +44% performance
Oho, en olis uskonut et tuossa pelissä. Tuolla on paljon pelejä.... kannattaa uhrata vähän sunnuntai päivää....
 
Läppärissä tosiaan tuo resizable BAR tuo poikkeuksena muutaman prosentin etua 3060 kortille, muuten hyötyä ei tule. Siksikin kuulostaa että vaikka NVIDIA varmaan saa etua paremmin työpöytänäyttiksissä, niin mikään automaatio se ei ole vs. AMD:n kortit. Arkkitehtuurin vaikutusta kun ei voi kokonaan sulkea pois ja tuon päälle optimointi vaikuttaa myös sekä ajuri että pelitasolla.
 
AMD houkuttelee tälläistä köyhää, etenkin kun en tuosta ray tracing tegnologiasta paljon piittaa. En haluaisi maksaa siitä kun se jää käyttämättä.
 
Laitahan tähän linkki jotta voidaan väitteesi todeta Resible BAR olevan käytössä.
"The platform also enables the Resizable BAR feature by PCI-SIG, allowing the processor to see the whole video memory as a single addressable block, which could potentially improve performance."

3060 bios tukee kyseistä ominaisuutta, joten eiköhän se ole noissa testeissä päällä.
 
Laitahan tähän linkki jotta voidaan todeta Resible BAR olevan käytössä.
"The platform also enables the Resizable BAR feature by PCI-SIG, allowing the processor to see the whole video memory as a single addressable block, which could potentially improve performance."

3060 bios tukee kyseistä ominaisuutta, joten eiköhän se ole noissa testeissä päällä.
Tuossa tulikin jo eka linkki, tuosta vanhalla pelisetillä ilman BARia 3060:
 
Tuossa tulikin jo eka linkki, tuosta vanhalla pelisetillä ilman BARia 3060:
Pelit (tai vähintään niiden versionumerot) on tosin osittain kyllä vaihtuneet tässä välissä, ja siksi vertailu ei ole täydellinen jos katsotaan pelkkiä keskiarvotettuja tuloksia. Voihan se olla että 2070 pärjää uudemmissa peleissä suhteellisesti katsottuna huomattavasti paremmin kuin tämä 3060 ja siksi resizeable bar tuki ei näy tuloksissa erityisen hyvin.
 
Pelit (tai vähintään niiden versionumerot) on tosin osittain kyllä vaihtuneet tässä välissä, ja siksi vertailu ei ole täydellinen jos katsotaan pelkkiä keskiarvotettuja tuloksia. Voihan se olla että 2070 pärjää uudemmissa peleissä suhteellisesti katsottuna huomattavasti paremmin kuin tämä 3060 ja siksi resizeable bar tuki ei näy tuloksissa erityisen hyvin.
Niin on, mutta se ei ole oleellista siinä mun pointissa.
Pointtihan oli, että koska RTX 2070 ja RTX 3060 ero ei muuttunut vanhan ja uuden pelisetin välillä vaikka 3060:lle tuli ReBAR käyttöön, on hyvin epätodennäköistä että 3080 saisi 6 % lisää suorituskykyä uusissa testeissä kun se saa ReBAR-tuen.
 
(Osittain OT):
Uusin GPU-Z (2.38.0) näyttää näppärästi, onko Resizable BAR käytössä vai ei. Ei tarvitse katsella systeemin syövereistä.
Asus sTRX4 -emojen uusin BIOS tukee, vaikka siitä ei ole suuremmin huudeltu.

1615805746450.png
 
Niin on, mutta se ei ole oleellista siinä mun pointissa.
Pointtihan oli, että koska RTX 2070 ja RTX 3060 ero ei muuttunut vanhan ja uuden pelisetin välillä vaikka 3060:lle tuli ReBAR käyttöön, on hyvin epätodennäköistä että 3080 saisi 6 % lisää suorituskykyä uusissa testeissä, kun se saa ReBAR-tuen.
Mutta mistä tiedät että 3060 ei saanut vaikkapa 20% lisää suorituskykyä tuen kanssa? Et voi mitenkään erottaa sitä mahdollisuutta siitä että 2070 suoriutuisi sattumalta saman verran paremmin uusilla peleillä, jos verrataan vain suhteellista suorituskykyä. Jotta voitaisiin aukottomasti tuo osoittaa, pitäisi TPU:n tehdä 3060 bar vs. no-bar vertailu.

edit: ja siis olen kyllä samaa mieltä siitä että on äärimmäisen epätodennäköistä että noilla peleillä 3080 saisi edes kaksi prosenttia lisää tehoja, sillä tuettuja pelejä ei ole paletissa kuin pari. Saatavilla olevasta TPU:n datasta tuota vaan ei voi päätellä aukottomasti.
 
(Osittain OT):
Uusin GPU-Z (2.38.0) näyttää näppärästi, onko Resizable BAR käytössä vai ei. Ei tarvitse katsella systeemin syövereistä.
Asus sTRX4 -emojen uusin BIOS tukee, vaikka siitä ei ole suuremmin huudeltu.

1615805746450.png
Niin näkyy, ja tosiaan toimii myös 5000-sarjalla vaikkei siitäkään hirvittävästi huudella
1615806107940.png
 
Tuossa tulikin jo eka linkki, tuosta vanhalla pelisetillä ilman BARia 3060:
Support S.A.M technology (Re-size BAR function) to enhance GPU performance for AMD Radeon RX 6000 series.

Ainakin Asus tietää kertoa et tarvitaan "improve ReSizable BAR compatibility for NVIDIA RTX30 series graphics cards" versio
Tämä on tosin Intelin puolelle. Onko Amd:een puolella sama tulossa, en tiedä.

Alkaa näyttämään prosentit olevan kohdallaan Battlefield 5 pelissä.
 
Support S.A.M technology (Re-size BAR function) to enhance GPU performance for AMD Radeon RX 6000 series.
Ei siellä biosissa ole mitään whitelistiä tuetuista laitteista, vaan lista ominaisuuksista jotka voi pyydettäessä aktivoida. Release notesit ainakin biosien osalta on usein kirjotettu idiooteille eivätkä kuvaa tarkasti mitään.

edit: Asus on saattanut joutua tekemään jotain päivityksiä omaan toteutukseensa, jos siellä on oletettu jotain järjestystä missä gpu tekee pyyntöjä ja aiempi (paska) kovakoodattu toteutus ei olekkaan ollut yhteensopiva nvidian näyttisten kanssa. Se että yhdellä valmistajalla tulee tämmöisiä päivityksiä ei millään tapaa tarkoita että ne olisivat universaalisti vaadittuja.
 
Viimeksi muokattu:
Ei siellä biosissa ole mitään whitelistiä tuetuista laitteista, vaan lista ominaisuuksista jotka voi pyydettäessä aktivoida. Release notesit ainakin biosien osalta on usein kirjotettu idiooteille eivätkä kuvaa tarkasti mitään.
Tuo oli lähinnä spekulaatiota syystä että miksi noinkin isoja prosentteja voi tulla jo RTX3060 tasoisella.
 
Tuo oli lähinnä spekulaatiota syystä että miksi noinkin isoja prosentteja voi tulla jo RTX3060 tasoisella.
Miksei voisi? Se että näytönohjaimen suorituskyky vaikuttaisi saatuun hyötyyn merkittävästi on sekin pelkkää spekulaatiota.
Syitä miksi AMD ja NVIDIA voivat saada eri tavalla hyötyä samasta ominaisuudesta samassa pelissä voi olla useita.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 402
Viestejä
4 506 730
Jäsenet
74 394
Uusin jäsen
jonde94

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom