Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Tuo oli lähinnä spekulaatiota syystä että miksi noinkin isoja prosentteja voi tulla jo RTX3060 tasoisella.
Harmi että tuokaan ei tule vaikuttamaan juuri ollenkaan tohon TPU:n tulokseen. Suurimmassa osassa pelistä ei moista eroa tule syntymään ja TPU:n bäfätuloskaan tuskin tuohon yltää, kun testaavat DX11 tilassa kyseisen pelin.
 
Miksei voisi? Se että näytönohjaimen suorituskyky vaikuttaisi saatuun hyötyyn merkittävästi on sekin pelkkää spekulaatiota.
Syitä miksi AMD ja NVIDIA voivat saada eri tavalla hyötyä samasta ominaisuudesta samassa pelissä voi olla useita.
"hyvin epätodennäköistä että 3080 saisi 6 % lisää suorituskykyä uusissa testeissä kun se saa ReBAR-tuen"
Lainasin vain kirjoitustasi. Olisiko vaan parempi et lopetetaan spekulointi ja odotellaan uusia testejä ;)
Tätä sanottiin ennen vanhaan et pelasit ittesi pussiin.
 
Viimeksi muokattu:
Niin näkyy, ja tosiaan toimii myös 5000-sarjalla vaikkei siitäkään hirvittävästi huudella
1615806107940.png
Toimii myös tuotakin vanhemmilla korteilla eli Vegoilla, Furyillä ja R9 290 ym. korteilla. Eri asia sitten että onko siitä mitään hyötyä vanhemmilla korteilla ja toimiiko se oikeasti.

ja6.png
wn8.png
kg7.png
 
Viimeksi muokattu:
"hyvin epätodennäköistä että 3080 saisi 6 % lisää suorituskykyä uusissa testeissä kun se saa ReBAR-tuen"
Lainasin vain kirjoitustasi. Olisiko vaan parempi et lopetetaan spekulointi ja odotellaan uusia testejä ;)
Tätä sanottiin ennen vanhaan et pelasit ittesi pussiin.

Epätodennäköistähän tuo 6% boosti on. Tuohan oli alunperin väitteestä, että 3080 palaa takaisin vanhaan 6% johtoon, kunhan BAR tuki tulee.

Esim computerbasen testissä:

On average over all 17 games, the FPS with “rBAR” in Full HD ultimately only increase by 1 percent on average, the percentile FPS even drop by 1 percent. A look at the five supported titles shows notable progress in two of them. Assassin's Creed Valhalla is a parade game for AMD's integration of SAM and also shows a good performance increase on the GeForce RTX 3060: Resizable BAR brings 4 percent more FPS and 11 percent better percentile FPS there. Red Dead Redemption 2 is 4 or 3 percent faster on the ampere graphics card.

8 tuettua peliä, 5 oli testisetissä, joista 2 sai perffiboostin, muut alkoi olla virhemarginaalin sisällä. Lisänä oli watchdogs, joka toki tuotti paremman keskiarvon mutta:

"In Watch Dogs: Legion, Resizable BAR, although whitelisted, has problems. On the GeForce RTX 3060, the average frame rate increases by 4 percent, but the frame times drop by 37 percent - the game jerks noticeably. Obviously there is still a problem with the configuration of the test system, because if the problem were omnipresent, the title should not be approved by Nvidia."

Imho. on lähes mahdotonta palauttaa tuolla featurella 6% johtoa. Kaikki pelit eivät saa ko. tukea ja tuetuista vain osa saa boostia, mutta moni jää käytännössä samaan suorituskykyyn, kokonaisuudessa vaikutus jää varmaan sille 1-3% tasolle. Samoin ne AMD:n isot BAR:in tuomat teholisät tasoittui siihen 2% nopeutumiseen isommalla testipatteristolla, kun selkeät teholisät on lopulta poikkeuksia. Samaan se jää Nvidiallakin.
 
"hyvin epätodennäköistä että 3080 saisi 6 % lisää suorituskykyä uusissa testeissä kun se saa ReBAR-tuen"
Lainasin vain kirjoitustasi. Olisiko vaan parempi et lopetetaan spekulointi ja odotellaan uusia testejä ;)
Tätä sanottiin ennen vanhaan et pelasit ittesi pussiin.
Öö, täh?

Sinä sanoit, että "jo RTX 3060 tasoisella tulee tuollaisia eroja", mikä viittaa siihen että nopeammalla tulisi vielä isompia boosteja.
Tälle ei ole olemassa mitään dataa tueksi, vaan kyse on sinun spekulaatiostasi jolle et ole antanut mitään lähdettä.

Minä sanoin, että "on epätodennäköistä että RTX 3080 saisi 6% lisää suorituskykyä", mikä on aika yksiselitteinen lausahdus.
Tämän tueksi on dataa, eli kyse ei ole vain minun spekulaatiostani, jolle ei olisi lähdettä. Lähteet on linkattu jo aiemmin tässä ketjussa.

GeForce RTX 2070:n ja RTX 3060:n ero vanhalla testipaketilla oli ~sama kuin se on uudella, vaikka uudessa testissä RTX 3060:lla on ReBAR käytössä.
GeForce RTX 2080 Ti:n ja RTX 3080:n ero vanhalla testipaketilla on niin ikään ~sama kuin se on uudella, vaikka RTX 3080:lla ei ole ReBARia käytössä.
Tästä voidaan päätellä, että RTX 30 -sarja ei ole menettänyt uudella testivalikoimalla suorituskykyä RTX 20 -sarjaan nähden, eikä ReBAR tuo kokonaiskuvassa RTX 30 -korteille merkittävää eroa.
Tämän vuoksi on myös epätodennäköistä, että RTX 3080 saisi siitä yhtäkkiä 6% lisää suorituskykyä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitään 6% suorituskykylisää ei SAM:illa ole olemassa kun otannaksi otetaan tarpeeksi paljon pelejä. Joissain peleissä perf-lisä on iso, joissain hyvin pieni ja suurimmassa osasta pelejä ero on käytännössä nolla (eli virhemarginaalissa).
 
Mitään 6% suorituskykylisää ei SAM:illa ole olemassa kun otannaksi otetaan tarpeeksi paljon pelejä. Joissain peleissä perf-lisä on iso, joissain hyvin pieni ja suurimmassa osasta pelejä ero on käytännössä nolla (eli virhemarginaalissa).
Juurikin näin. Todennäköisemmin 6800 XT ohitti 3080:n pelivalikoiman muutosten vuoksi kuin ReBARilla.
 
Todennäköisemmin 6800 XT ohitti 3080:n pelivalikoiman muutosten vuoksi kuin ReBARilla.
W1zzard: ReBAR and Game selection, too
Taas tuo Amd propaganda loistaa. Jälleen kerran turhaa spekuloida kun uusia testejä on luvassa kun 3080 saa ReSizable BAR tuen lupasi W1zzard.
 
Viimeksi muokattu:
W1zzard: ReBAR and Game selection, too
Taas tuo Amd propaganda loistaa. Jälleen kerran turhaa spekuloida kun uusia testejä on luvassa kun 3080 saa ReSizable BAR tuen lupasi W1zzard.
Mikä helvetin propaganda? Minä perustelen väitteeni saatavilla olevaan dataan. Saatavilla oleva data viittaa hyvin vahvasti siihen, ettei 3080:n suorituskyky tule muuttumaan ReBARin vuoksi merkittävästi, kuten ehdottamasi 6%. Tähän viittaa se, että 3060:n ja 2070:n ero ei muuttunut ReBARista merkittävästi, eikä 3080:n ja 2080 Ti:n ero ilman ReBARia muuttunut merkittävästi.
Sinä sen sijaan et ole esittänyt omien ehdotelmiesi tueksi yhtään mitään, ja syytät muita propagandan levittämisestä.

Se, että AMD:n suorituskykyyn vaikutti myös ReBAR pelivalikoiman lisäksi ei muuta yhtään mitään enkä edes missään vaiheessa väittänyt ettei sekin vaikuttaisi, vaan että pelivalikoima on todennäköisemmin se iso tekijä suorituskyvyn muutoksessa.
 
W1zzard: ReBAR and Game selection, too
Taas tuo Amd propaganda loistaa. Jälleen kerran turhaa spekuloida kun uusia testejä on luvassa kun 3080 saa ReSizable BAR tuen lupasi W1zzard.

Sitten kun se tuki ja testi tulee, niin odotetaanko vielä kuukausittaisia uusintatestejä, kun seuraavat ajurit tuo lisää pelejä tuetuksi? Nyt testisetin 6 peliä 22:sta on Nvidian puolesta tuettuna. Eikä tukea tule peleihin, joissa suorituskyky laskee.
 
Nyt testisetin 6 peliä 22:sta on Nvidian puolesta tuettuna.
Jos nyt ensiksi katsottaisiin ne 6 peliä. Nähdään vähän et millaisia prosentteja parhaimmillaan.
Jos haluat tietää kuinka useasti Nvidia tulee uusille peleille lisäämään tuen niin laita sähköpostia sinne.
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt ensiksi katsottaisiin ne 6 peliä. Nähdään vähän et millaisia prosentteja parhaimmillaan.

Tuossa on nyt pari ongelmaa. Erillinen testi tarkoittaa sitä, että testaan vain Nvidian kirsikanpoiminnalla valitsemia pelejä, koska tuki tulee vain jos suorituskyky nousee. Massa-ajossa taas on pohja ikuisuusväittelyyn "kortti olisi nopeampi jos pelit olisi tuettu" tai "tuossakin on liikaa tuettuja pelejä, kun tuki on vain kourallisessa pelejä kymmenistä tuhasista".

Lisähupia tulee kun testisaitit kierrättää tuloksia. Anandtech taitaa olla ainoa, jolla on niin hyvin niin paljon automaatiota, ettei ainakaan prosupuolella ole pakko kierrättää. Moni saitti ajaa oikeasti vain sen uuden tuotteen testit ja lisää kalvoihin vanhat tulokset. Esim tuorein techpowerup gpu arvostelu:

RTX 3060: 461.64 Press Driver
RTX 3060 Ti: 457.40 Press Driver
RTX 3070: 456.96 Press Driver
RTX 3080 & 3090: 456.55 WHQL
RX 6800 & 6800 XT: 20.45.01.12-11.6 Press Driver
RX 6900 XT: 20.45.01.14
Other NVIDIA: 452.06 WHQL
Other AMD: Radeon 20.8.3 WHQL​

Jos vaikka resizeable bar onkin vastoin odotuksia ja muita testejä kova, niin esim tuleva 3050 voisikin haastaa 3060:n testeissä, kun se on ajettu uudemmalla ajurilla, joka tukee enemmän pelejä. Tai jos AMD:n ajurirefresh tuo Navi2x piireille yleisen teholisän, niin yllättäen 6700 tai 6600 onkin suhteettoman korkealla tuloksissa, kun ne on ajettu uusimmilla ajureilla.

Ei käy kateeksi testaajia. Väki "haluaa" massiviset ajot, jotta pelien väliset heitot katoaa ja tulokset on realistisempia. Mutta kun se vaatii kustannusten takia tulosten kierrätystä ja omasta mielestä se parempi tapa, testataan pienempää settiä uusilla ajureilla ja analysoidaan paremmin ei myy, kun halutaan nähdä vain Witcher 3 (se roikkuu mukana, kun se saa on yksi katsotuimpia testituloksia) testitulos ja performance summary käppyrä.
 
Erillinen testi tarkoittaa sitä, että testaan vain Nvidian kirsikanpoiminnalla valitsemia pelejä, koska tuki tulee vain jos suorituskyky nousee.
Miksi ihmeessä pitäisi tukea peliä jossa suorituskyky huononee tai ei parane. Assassin’s Creed: Valhalla tämä Amd:een leirin kultamuna jonka suorituskykyä hehkutettiin monella saitilla. Jälkeen päin on huomattiin kuinka paljon tuo peli ratsastaa SAMilla.
 
Miksi ihmeessä pitäisi tukea peliä jossa suorituskyky huononee tai ei parane. Assassin’s Creed: Valhalla tämä Amd:een leirin kultamuna jonka suorituskykyä hehkutettiin monella saitilla. Jälkeen päin on huomattiin kuinka paljon tuo peli ratsastaa SAMilla.

Jos testaan Nvidian tukemilla peleillä, niin koko testi on yhtä Valhallaa. Jos testataan yleisellä testisetillä, pelituki on vain osassa peleistä.

Pieleen menee minusta kummallakin tavalla, kun setin ulkopuolisista peleistä ei tiedä puuttuuko tuki siksi, että sitä ei ole ehditty tekemään, vai siksi, ettei siitä ole mitään hyötyä. Pelkästään tukevia pelejä testaamalla testataan kirsikanpoimintaa. Arkkitehtuurit kun on erillaiset, niin AMD/Nvidian ei voi olettaa reagoivan samalla tavalla samoissa peleissä resizeable bar tukeen.
 
Minusta se on aika itsestäänselvää että pelit pitää testata viimeisimmillä ajuriversioilla ja niin isolla testisetillä kuin vain mahdollista. Näin saadaan mahdollisimman realistinen kuva siitä, miten nopea se kortti yleisesti on kaikilla peleillä eikä vain niillä yleisimmin testiseteissä käytetyillä benchmark-peleillä. Se että testissä on vain joku 5 tuoretta AAA-peliä ei palvele kovinkaan suurta käyttäjäkuntaa. Esim. tuo, että AoE2:ssa tuli yli 40% boostit oli itselle aika mielenkiintoinen yllätys. Onko monessa muussakin vanhassa pelissä tuollaisia omituisia pullonkauloja jotka SAMilla saataisiin avattua?
 
Pieleen menee minusta kummallakin tavalla, kun setin ulkopuolisista peleistä ei tiedä puuttuuko tuki siksi, että sitä ei ole ehditty tekemään, vai siksi, ettei siitä ole mitään hyötyä.
Samalla tavalla menee nytkin. Esim Nvidian leirin pelissä on valmiiksi optimointi jota Amd yrittää kompensoida ajureilla. Onhan näitä pelitestejä just julkaistuista peleistä joissa ei välttämättä ole kummankaan optimointeja. Erikseen on sitten vähän vanhemmat pelit.
Eiköhän se Nvidia ajuripaketin julkaistuaan kerro uusista peleistä joihin on lisätty Resizable BAR tuki.
 






 







Ajurit tai shader kääntäjä ovat siis melko alkuvaiheissa vielä jos eivät osaa tuota optimaatiota tehdä itsenäisesti. FineWine (tm) iskenee jälleen.
 
Eli nvitukka tekee softalla jonkun resurssien kulutuksen kannalta nykypäivänä aivan yhdentekevän jutun, jonka mad tekee raudalla ja suorituskykyero saadaan esiin säätämällä asetukset sellaisiksi, joita kukaan täysjärkinen ei ikinä käyttäisi missään..?

Jotenkin veikkaan ettei tälläistä eroa saa esiin missään tosimaailman tilanteessa, ellei tosiaan oikein säätämällä säädä kaikkea päin persettä.
 
Eli nvitukka tekee softalla jonkun resurssien kulutuksen kannalta nykypäivänä aivan yhdentekevän jutun, jonka mad tekee raudalla ja suorituskykyero saadaan esiin säätämällä asetukset sellaisiksi, joita kukaan täysjärkinen ei ikinä käyttäisi missään..?

Jotenkin veikkaan ettei tälläistä eroa saa esiin missään tosimaailman tilanteessa, ellei tosiaan oikein säätämällä säädä kaikkea päin persettä.

Toisaalta tuosta voi tehdä toisen tulkinnan noista uusista gpu testeistä. Yleinen tulkinta kun on ollut, että AMD:n cache loppuu kesken resoluution kasvaessa ja sen takia suhteelinen asema nvidiaan verrattuna heikkenee resoluution kasvaessa.

Voisiko olla sittenkin niin, että Nvidia kärsii osin cpu bottleneckistä sen takia AMD pärjää paremmin matalilla resoluutioilla? Tai sitten se, että Amperen int/fp yksiköjako pääsee oikeuksiinsa vasta resoluution kasvaessa?
 
Eli nvitukka tekee softalla jonkun resurssien kulutuksen kannalta nykypäivänä aivan yhdentekevän jutun, jonka mad tekee raudalla ja suorituskykyero saadaan esiin säätämällä asetukset sellaisiksi, joita kukaan täysjärkinen ei ikinä käyttäisi missään..?

Jotenkin veikkaan ettei tälläistä eroa saa esiin missään tosimaailman tilanteessa, ellei tosiaan oikein säätämällä säädä kaikkea päin persettä.

Kyllä tässä on ihan oikeaan tosielämään hyödyllinen havainto, että SER-koneisiin kannattaa lähtökohtaisesti laittaa AMD-näyttistä. On paljon vielä LGA 1155, 1150 ja 1151 kokoonpanoja joissa on vielä jotenkuten riittävä 4c/8t prossu ja niihin halutaan vielä viimeistä tekohengitystä tehdä varmasti useita vuosia. Niihin ei kannata laitta esim RTX 3060 lappua, koska RX 5600XT voi olla nopeampi monissa tapauksissa... noin esimerkkinä.

Ja toki CPU-pullonkaulaan voi törmätä myös tehokkaalla prossulla. Toki jossain counter strikessä fps on jo ihan tarpeeksi korkea muutenkin, mutta enemmän on enemmän ja siellä AMD tarjoaa parempaa elämystä (ei oikeasti, koska kukaan ei huomaa 500 vs 550 fps eroa)
 
Kyllähän noita pelejä tulee vastaan jotka on CPU-rajoitteisia millä vaan prossulla, vaikka olisi 4k-resoluutio 3090:llä. Nämä tosin tuppaavat olemaan pienempien puljujen DX11-pelejä jotka eivät säikeisty häävisti.
 
Kyllä tässä on ihan oikeaan tosielämään hyödyllinen havainto, että SER-koneisiin kannattaa lähtökohtaisesti laittaa AMD-näyttistä. On paljon vielä LGA 1155, 1150 ja 1151 kokoonpanoja joissa on vielä jotenkuten riittävä 4c/8t prossu ja niihin halutaan vielä viimeistä tekohengitystä tehdä varmasti useita vuosia. Niihin ei kannata laitta esim RTX 3060 lappua, koska RX 5600XT voi olla nopeampi monissa tapauksissa... noin esimerkkinä.

Ja toki CPU-pullonkaulaan voi törmätä myös tehokkaalla prossulla. Toki jossain counter strikessä fps on jo ihan tarpeeksi korkea muutenkin, mutta enemmän on enemmän ja siellä AMD tarjoaa parempaa elämystä (ei oikeasti, koska kukaan ei huomaa 500 vs 550 fps eroa)

Juu SER koneisiin kannattaa varmaan AMD:tä ostaa tuohon DX12 overheadiin liittyen, mutta CS: ei ole DX12 peli. NVIDIA:n 3000 sarja pieksää AMD:n näyttinset CS:ssä ihan selkeästi.

Tässähän ei ole kyse mistään semmoisesta, että NVIDIA:n ajuri olisi yleisesti enemmän CPU:ta kurittava. Se pätee vain DX12 rajapintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tässähän ei ole kyse mistään semmoisesta, että NVIDIA:n ajuri olisi yleisesti enemmän CPU:ta kurittava. Se pätee vain DX12 rajapintaan.
Kyllä se overhead on joka rajapinnalla olemassa koska nvidia käyttää softa scheduleria. Tuollaisessa yhdellä säikeellä renderöivässä pelissä kuten CS nvidian ratkaisu on selvästi parempi kun draw calleja voidaan offloadata useammalle ytimelle keventäen sen yhden säikeen kuormitusta mikä parantaa suorituskykyä siitä huolimatta että prosessorin kokonaiskuormitus kasvaa. AMD ei pysty tuota tekemään koska rauta scheduleri. Ongelmia tulee kun kaikki ytimet lähestyvät täyttä kuormitusta hyvin säikeistyvässä pelissä eikä overheadille olisi enään varaa. Näissä tilanteessa AMD:n kortti on parempi. Esimerkiksi BFV DX11 tekee noin. Toki hyvin säikeistyviä DX11-pelejä ei tosin ole kovin montaa, yleensä ne ovat DX12.
 
AMD RDNA 2 arkkitehtuurin GPU:en DX 11 suorituskyky erityisesti vahemmissa peleissä huomattavasti samanhintaisia Nvidian kortteja heikompaa:


AMD on selkeästi keskittänyt RDNA 2 ajuri optimoinnit pelkästään DX 12 peleihin ja uudempiin peleihin sekä yleisimpiin peleihin mitä testeissä käytetään ja jättänyt vanhemmat pelit optimoimatta, josta syystä DX 11 peleissä suorituskyky on jopa vain 2/3 saman hintaisen NVIDIAN kortin suorituskyvystä. Jos pelaa vahempia pelejä eritysesti sellaisia, jossa pitää olla mahdollismman nopeasti reagoiva peli esim. jokua PVP FPS multiplayer tämä kannattaa huomioida päättäessään mihin GPU päätyy.
 
AMD RDNA 2 arkkitehtuurin GPU:en DX 11 suorituskyky erityisesti vahemmissa peleissä huomattavasti samanhintaisia Nvidian kortteja heikompaa:


AMD on selkeästi keskittänyt RDNA 2 ajuri optimoinnit pelkästään DX 12 peleihin ja uudempiin peleihin sekä yleisimpiin peleihin mitä testeissä käytetään ja jättänyt vanhemmat pelit optimoimatta, josta syystä DX 11 peleissä suorituskyky on jopa vain 2/3 saman hintaisen NVIDIAN kortin suorituskyvystä. Jos pelaa vahempia pelejä eritysesti sellaisia, jossa pitää olla mahdollismman nopeasti reagoiva peli esim. jokua PVP FPS multiplayer tämä kannattaa huomioida päättäessään mihin GPU päätyy.
Tässä tilanteessa tuo ei ole merkittävä asia, koska saatavuus on niin heikkoa. Vuosi sitten tuon merkitys olisi ollut isompu, ja ehkä taas vuoden päästä tuolla voi olla merkitystä.
 
Oisko sulla heittää joku käytännön esimerkki jostain tälläisestä pelistä jossa tämä dx11 suorituskyky rajoittaa menoa pahasti? Ainoa edes etäisesti raskas pvp fps multiplayer lienee warzone ja se on dx12.
Noh esim guild wars 2, siinä on 60 vs 60 vs 60, dx 11 kusee pahasti, ja kun laittaa dx 12 modin niin nousee fps reippaasti, ja tuli vaihdettua takaisin nvidiaan koska dx12 toimii niin paljon paremmin
 
Noh esim guild wars 2, siinä on 60 vs 60 vs 60, dx 11 kusee pahasti, ja kun laittaa dx 12 modin niin nousee fps reippaasti, ja tuli vaihdettua takaisin nvidiaan koska dx12 toimii niin paljon paremmin
Dx12 taitaa amd olla se jolla on vähemmän pullonkaulaa. Pyysin esimerkkiä dx11 pelistä jolla on suorituskykyongelmia amd:n näyttisten kanssa. Ei ihan heti tule mitään peliä mieleen jolle ei löytyisi dx12 tilaa, mutta olisi niin raskas pyörittää prossun puolesta että näyttiksen vaihtamisesta olis jotain hyötyä. Pvp fps pelit siis kyseessä. Pubg vois periaatteessa olla moinen, mutta viimeksi kun katsoin oli suorituskyky esports asetuksilla kummassakin leirissä todella hyvä.
 
Kyllä se overhead on joka rajapinnalla olemassa, koska nvidia käyttää softa scheduleria.

Ei ole, eikä käytä. 2000 sarjassa tuli HW schedulointi mukaan. Katso K1nggg viesti (muutama viesti ylempänä), niin näet, että dx11 AMD:llä isompi CPU overhead ja Vulkanissa ei ole eroa..
 
Ei ole, eikä käytä. 2000 sarjassa tuli HW schedulointi mukaan.
Tarkoitat varmaankin mikkisoftan HAGS:ia, joka toimii muuten pascalista lähtien. Imo turingissa ei ole hardware scheduleria samalla tavalla kuin radeoneissa.

Katso K1nggg viesti (muutama viesti ylempänä), niin näet, että dx11 AMD:llä isompi CPU overhead ja Vulkanissa ei ole eroa..
En nähnyt siellä overhead mittauksia saati prosessorin kuormituskäppyroitä. Tehtii se sama vanha oletus että AMD:llä on DX11:ssa suurempi cpu overhead koska DX11 pyörii heikommin. Mikä on väärä tulkinta.



Käytännön esimerkki kun DX11 peli onkin hyvin säikeistyvä ja alla on 4-ydin prossu. AMD:n jo vanhalla kortilla CPU kuormitus on alempi kuin selvästi tehokkaammalla nvidialla vaikka fps:t ovat AMD:llä korkeammat. Missäs se kuuluisa AMD DX11 overhead on tässä tilanteessa?
 
Uudet Nvidia DEV ajurit just tullut ulos

 
En nähnyt siellä overhead mittauksia saati prosessorin kuormituskäppyroitä. Tehtii se sama vanha oletus että AMD:llä on DX11:ssa suurempi cpu overhead koska DX11 pyörii heikommin. Mikä on väärä tulkinta.



Käytännön esimerkki kun DX11 peli onkin hyvin säikeistyvä ja alla on 4-ydin prossu. AMD:n jo vanhalla kortilla CPU kuormitus on alempi kuin selvästi tehokkaammalla nvidialla vaikka fps:t ovat AMD:llä korkeammat. Missäs se kuuluisa AMD DX11 overhead on tässä tilanteessa?


Nyt kyllä epäilyttää pahasti, että videon tekijä ei tiedä mistä puhuu. Noin 2 minuutin kohdalla kerrotaan Nvidian siirtyneen softaskedulointiin ja AMD:n menneen päinvastaiseen suuntaan. Kuva, joka ko. kohdassa näytetään, kertoo kuitenkin käskytason skeduloinnista. Kyse on siitä, että jos jossain säikeessä on käsky, jonka tulos riippuu aiemmin suoritukseen otetun käskyn tuloksesta, ei ko. säikeen suorittamista pidä jatkaa ennen kuin tuo aiempi käsky on suoritettu (jotain muuta säiettä voi sillä aikaa suorittaa). Nvidian laitteissahan asia on otettava huomioon, koska jokaisella kellojaksolla voidaan ottaa suoritukseen käsky, jonka suorittaminen kestää useita kellojaksoja. Keplerissä tähän liittyvää rautaa oli yksinkertaistettu Fermiin nähden - huomaa, että tämä on vertaus kahden Nvidian laitteen välillä, ei Nvidian ja AMD:n. AMD:n GCN:llä taas tämän tason skeduloinnille on vähemmän tarvetta, koska yksittäinen vektoriyksikkö ottaa uuden käskyn suoritukseen vain neljän kellojakson välein, ja käskyjen suoritus kestää neljä kellojaksoja. Silloin, kun seuraava käsky on mahdollista suorittaa, edellisen käskyn tulos on siis jo käytettävissä. Siksi pitäisinkin täysin mahdollisena, että Nvidian Keplerissä oli enemmän (käskytason) skedulointiin liittyvää rautaa kuin AMD:n GCN:ssä. RDNA-arkkitehtuurin myötä sitten AMD:llekin tuli tarpeelliseksi ottaa huomioon käskyjen väliset riippuvuudet, koska RDNA ei enää aloita x kellojaksoa kestäviä käskyjä x kellojakson välein.

GPU:n käskytason skedulointi nyt tuskin edes mitenkään liittyy prosessorien kuormitukseen peleissä, joten sen asian kyseenalainen käsitteleminen ei sinänsä tarkoita, että videon muu sisältö olisi virheellistä. Suosittelen kuitenkin suhtautumaan videoon suurella varauksella.
 
Upeita ja erittäin hiljaisia sekä vähävirtaisia. :love: Oma ennakkotilaus on Nvidia.commista vetämässä.

Joo, noiden kanssa ei tartte kysellä foorumilla riittääkö virtalähteessä tehot, tai haittaako kuormapiikit. Elegantti ratkaisu.
 
Joo, noiden kanssa ei tartte kysellä foorumilla riittääkö virtalähteessä tehot, tai haittaako kuormapiikit. Elegantti ratkaisu.
Tämä tulee olemaan uraauurtava uusi tyyli ja varmasti tulevaisuudessa muutkin valmistajat siirtyvät tähän ratkaisuun sen helppouden takia. :geek:
 
"hyvin epätodennäköistä että 3080 saisi 6 % lisää suorituskykyä uusissa testeissä kun se saa ReBAR-tuen"
Lainasin vain kirjoitustasi. Olisiko vaan parempi et lopetetaan spekulointi ja odotellaan uusia testejä ;)
Tätä sanottiin ennen vanhaan et pelasit ittesi pussiin.
Melkoinen jytkyhän sieltä tuli.
1617363256953.png

Isommilla resoilla marginaalisesti isommat erot.
 
Melkoinen jytkyhän sieltä tuli.
1617363256953.png

Isommilla resoilla marginaalisesti isommat erot.
Peleilllä A, B ja C geomertinen keskiarvo 0%. Peleillä D, E ja F geomertinen keskiarvo 10%. Joten koko joukon suhteellinen suorituskyky merkityksetön.

Digitalcombatsimulator peli
Rebar disabled, cockpit view 45fps
Rebar enabled, cockpit view 50fps
Rebar disabled, exterior view 61 fps
Rebar enabled, exterior view 78 fps

Erot: 11% ja 22% rebarin hyväksi ja kaiken lisäksi RTX3080 saatu.

Todella suurta vaihtelua tulee olemaan pelien suhteen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 378
Viestejä
4 506 109
Jäsenet
74 391
Uusin jäsen
Miqz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom