Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Mikä? :rofl:
pelaako tota yli kaks ihmistä? Miksi nvidia ei optimoi pelejä joita ihmiset oikeasti pelaavat? Olihan amd:llakin joku age of empires 2 joku +100% suorituskykyä tmv. älytöntä.
Ota selvää moniko pelaa. Laita Nvidalle sähköpostia mikseivät optimoi. Oikea prosentti on 44.
 
Ota selvää moniko pelaa. Laita Nvidalle sähköpostia mikseivät optimoi.
Noin tuhat ihmistä pelaa steamissa, eli ei siis juuri kukaan. Ja ei kiinnosta laittaa nvidialle sähköpostia kun ei ole omaa lehmää ojassa.

Keskimäärin tosta resizeable BAR tuesta on hyötyä jotakuinkin mitättömästi, tuen rajallisuuden takia. Ellei nvidia muuta tota whitelistaus menettelyään toisenlaiseksi, niin keskimäräinen etu ei tule tuosta merkittävästi tulevaisuudessakaan nousemaan.
 
Todella suurta vaihtelua tulee olemaan pelien suhteen.

Entä sitten? Sama se oli AMD:llakin. Niillekkin tuli aikanaan sama keskimäärin 2% parannus isolla testisetillä mitä tuli nyt nvidialle. Sitähän tuolla aikaisemmin väännettiin, että ne Valhallan yms pelien isot boostit ei kauheasti auta, kun suurimmassa osassa pelejä ei tule teholisää, joten isommissa vertailussa vaikutus on 1-3% luokkaa. Hyviä hypeslidejä tuolla nyt kyllä syntyy kummallekkin leirille.

Käytännön ero tulee lähinnä siitä, että AMD:lla se on aina päällä, Nvidialla se tulee vain niihin peleihin, jotka Nvidia lisää whitelistalleen. Pelaatko jotain indiepeliä tai vanhempaa peliä, joka ei ole yhä arvostelusivujen testipelinä. Sori, tukea ei tule. AMD tukee ja sitten selviää saitko tehoboostin, ei mitään vaikutusta, vai pyörisikö peli jopa aavistuksen paremmin ilman ko. featurea.
 
Entä sitten? Sama se oli AMD:llakin. Niillekkin tuli aikanaan sama keskimäärin 2% parannus isolla testisetillä mitä tuli nyt nvidialle. Sitähän tuolla aikaisemmin väännettiin, että ne Valhallan yms pelien isot boostit ei kauheasti auta, kun suurimmassa osassa pelejä ei tule teholisää, joten isommissa vertailussa vaikutus on 1-3% luokkaa. Hyviä hypeslidejä tuolla nyt kyllä syntyy kummallekkin leirille.

Käytännön ero tulee lähinnä siitä, että AMD:lla se on aina päällä, Nvidialla se tulee vain niihin peleihin, jotka Nvidia lisää whitelistalleen. Pelaatko jotain indiepeliä tai vanhempaa peliä, joka ei ole yhä arvostelusivujen testipelinä. Sori, tukea ei tule. AMD tukee ja sitten selviää saitko tehoboostin, ei mitään vaikutusta, vai pyörisikö peli jopa aavistuksen paremmin ilman ko. featurea.
Voihan sen laittaa manuaalisesti päälle/pois missä tahansa pelissä Nvidia profile inspectorilla.
 
Voihan sen laittaa manuaalisesti päälle/pois missä tahansa pelissä Nvidia profile inspectorilla.

Tuo oli uutta, nvidia kun on tavan mukaan ollut todella tiukasti lukittu modauksilta. Pikagoogletuksen perusteella on kyllä aika kokeellisessa vaiheessa ja vielä ei ole varmaa toimiiko se oikeasti, vai ei. Hyvä jos sen whitelistauksen saa oikeasti ohitettua.
 
Tuo ReBar voi tosiaan myös laskea suorituskykyä minkä takia on hyvä että se ei ole oletuksena päällä.

1080p.png
 
Tuo ReBar voi tosiaan myös laskea suorituskykyä minkä takia on hyvä että se ei ole oletuksena päällä.

1080p.png
Jep. Paras olisi jos ajurin asetuksista tai pelin sisältä (joku driver overlay) saisi valittua päälle/pois ilman erillisiä ohjelmia tai muuta bloatwarea.
 
Ja syykin on tuolla ylhäällä jo selitetty, eikä se NVIDIAn näyttis tuossa mitään maita mullistavia eroja tee vaikka DX11-ajuri säikeistyykin paremmin, 11900K nousee kärkeen, mutta seuraavat sijat menee jo Ryzeneille
Far Cry -sarjan maine hyvin Intel vetoisena on ollut todellisuudessa enemmän single thread -vetoisuutta, Ryzen 3000 -sarja otti jo hyvin kiinni ja Ryzen 5000 -sarja jo ohi. AMD:n DX11-ajuri kun ei skaalaudu kivasti usealle ytimelle se entisestään korostaa tilannetta.

edit: Ja Igor valitsi 6900 XT:n, koska DX11 alkaa olemaan enemmän eilistä ja DX12 tätä päivää, ja DX12 puolella tilanne on ns. päinvastainen, NVIDIAn ajurit muodostavat prosessoripullonkaulan.

Tämä selvä. Siirsin tänne GPU-ketjuun kun tuo AMD vs Nvidia: DX11 ja 12 -kiinnostaa. Tässä on nyt ollut muissa ketjuissa juttua Nvidian DX12 -ongelmista edellisten sarjojen prosessoreilla, ja sitten oli AMD:n RDNA2 + DX11 huonommasta suorituskyvystä, mutta onko näillä GPU-valinnan kannalta suurempaa merkitystä? Onhan se DX12 huomisen juttu, mutta itsellä on pelaamatta monta DX11 -peliä vielä, ja RX 6700xt sellainen jonka voisin paljon realistisemmin saada kuin 3060ti tai 3070 alle 800e. edit: Korjaus.

Onko nuo erot molemmissa tapauksissa niin pieniä, että ei ole peruspelaajalle käytännön merkitystä? ~70-90fps riittää mulle pelissä kuin pelissä. Nettihippoja en toistaiseksi harrasta. Cod Warzonea saatan alkaa taas pelaan, mutta se ei taida olla ongelma kummankaan ohjaimella tai kummankaan prosessoreilla?
 
Tämä selvä. Siirsin tänne GPU-ketjuun kun tuo AMD vs Nvidia: DX11 ja 12 -kiinnostaa. Tässä on nyt ollut muissa ketjuissa juttua Nvidian DX12 -ongelmista edellisten sarjojen prosessoreilla, ja sitten oli AMD:n RDNA2 + DX11 huonommasta suorituskyvystä, mutta onko näillä GPU-valinnan kannalta suurempaa merkitystä? Onhan se DX12 huomisen juttu, mutta itsellä on pelaamatta monta DX11 -peliä vielä, ja RX 6700xt sellainen jonka voisin paljon realistisemmin saada kuin 3060ti tai 3070 alle 800e. edit: Korjaus.

Onko nuo erot molemmissa tapauksissa niin pieniä, että ei ole peruspelaajalle käytännön merkitystä? ~70-90fps riittää mulle pelissä kuin pelissä. Nettihippoja en toistaiseksi harrasta. Cod Warzonea saatan alkaa taas pelaan, mutta se ei taida olla ongelma kummankaan ohjaimella tai kummankaan prosessoreilla?
RDNA2 + DX11 heikko suorituskyky koskee vain vain joitain yksittäisiä pelejä, ei mikään RDNA2:n "erikoisominaisuus" tms. AMD:n DX11-ajuri ei säikeisty NVIDIAn tapaan, mutta se ei tarkoita etteikö suorituskyky DX11-peleissä olisi silti enemmän kuin tarpeeksi.
Eikä se NVIDIAnkaan prosessoririippuvaisuus DX12-puolella nykypäivän vehkeillä ja resoilla vastaan tuppaa tulemaan, vaan lähinnä jos resoa väännetään huippuvehkeillä tuonne 1080p ja alle tasolle tai prossuksi pistetään midrangea tjsp tai alle
edit: ja tarkennan vielä itseäni, vaikka tätä jo lainasit, että tässä "midrange" viittaa Ryzen3600 ja alle paikkeille
 
Viimeksi muokattu:
RDNA2 + DX11 heikko suorituskyky koskee vain vain joitain yksittäisiä pelejä, ei mikään RDNA2:n "erikoisominaisuus" tms.
Eikä se NVIDIAnkaan prosessoririippuvaisuus DX12-puolella nykypäivän vehkeillä ja resoilla vastaan tuppaa tulemaan, vaan lähinnä jos resoa väännetään huippuvehkeillä tuonne 1080p ja alle tasolle tai prossuksi pistetään midrangea tjsp tai alle

Kiitän. Eli huoletta voi ostaa kumman tahansa kortin nykyisyyttä ja tulevaisuutta ajatellen. Nykysaatavuuksilla ei sen puoleen ole oikein varaa valitakkaan vihreän ja punaisen leirin välillä. Ellei ole valmis maksamaan maltaita. Edit: Tai no maltaitahan joutuu jo maksamaan vaikka saisi jonkun 6700 XT 739€, mutta tuo olisi jo aika hyvä hinta nykytilanteessa.
 
Mielenkiintoisia uutisia GPU -arkkitehtuuririntamalta:
(En muista, oliko tästä jo jollakin rintamalla uutisoitu, mutta tänään ovat nousseet otsikoihin. Patentti on julkaistu 1.4.2021, mutta ei liene aprillipila)
Ajatuksena on toteuttaa GPU usealla erillisellä GPU Chipletillä ja Infinity Cache -tyyppisellä välimuistimuistiväyläsirulla.
AMD latest GPU chiplet patent reveals plans for active bridge chiplet with integrated cache

 
Mielenkiintoisia uutisia GPU -arkkitehtuuririntamalta:
(En muista, oliko tästä jo jollakin rintamalla uutisoitu, mutta tänään ovat nousseet otsikoihin. Patentti on julkaistu 1.4.2021, mutta ei liene aprillipila)
Ajatuksena on toteuttaa GPU usealla erillisellä GPU Chipletillä ja Infinity Cache -tyyppisellä välimuistimuistiväyläsirulla.
AMD latest GPU chiplet patent reveals plans for active bridge chiplet with integrated cache


Tuossa ei ole kyse pelkästään GPUsta vaan yhdistelmäpiiristä(APU), jossa CPU käyttää myös samaa muistia näyttiksen kanssa.
 
GitGuru on tehnyt hyvän videon. Otsikolla, Ray Tracing in Cyperpunk 2077: voiko Amd kilpailla ?


 
GitGuru on tehnyt hyvän videon. Otsikolla, Ray Tracing in Cyperpunk 2077: voiko Amd kilpailla ?

Ei voi kilpailla. Tuo peli kyykyttää jopa Nvidian kortteja RT ON, mutta Nvidialla DLSS pelastaa. Osa sanoo että DLSS ON tuolta löytyy reilusti artifakteja ja kuva on suttuisempaa, jotku sanoo että ei huomaa eroa. Itse en ole päässyt kokeilemaan, enkä aio tulevaa korttiakaan DLSS:n vuoksi valita.

Mutta joka tapauksessa AMD tarvii lisää potkua RT-peleihin. Toivottavasti sitä ei kuitenkaan tehdä natiivi -kuvanlaadun kustannuksella. Mielummin pelaan toistaiseksi pelit RT OFF, varsinkin kun nuo RT-pelit on hienoja ilman sitä säteenseurantaakin. Paljon saa tapahtua että säteenseuranta alkaa olla noiden suorituskyky -hittien arvoista. Ei oikein riitä jotku heijastavat pinnat ja vähän immersiivisempi valaistus siellä-täällä. Kokonaisvaltaisen pelikokemuksen kannalta nuo on lopulta aika pieniä juttuja.
 
Ei voi kilpailla. Tuo peli kyykyttää jopa Nvidian kortteja RT ON, mutta Nvidialla DLSS pelastaa. Osa sanoo että DLSS ON tuolta löytyy reilusti artifakteja ja kuva on suttuisempaa, jotku sanoo että ei huomaa eroa. Itse en ole päässyt kokeilemaan, enkä aio tulevaa korttiakaan DLSS:n vuoksi valita.

Mutta joka tapauksessa AMD tarvii lisää potkua RT-peleihin. Toivottavasti sitä ei kuitenkaan tehdä natiivi -kuvanlaadun kustannuksella. Mielummin pelaan toistaiseksi pelit RT OFF, varsinkin kun nuo RT-pelit on hienoja ilman sitä säteenseurantaakin. Paljon saa tapahtua että säteenseuranta alkaa olla noiden suorituskyky -hittien arvoista. Ei oikein riitä jotku heijastavat pinnat ja vähän immersiivisempi valaistus siellä-täällä. Kokonaisvaltaisen pelikokemuksen kannalta nuo on lopulta aika pieniä juttuja.

CP2077 säteenseuranta on ihan mainion näköinen ilman ultra asetuksiakin. Esim. DF:n optimoiduilla asetuksillä saa fps:aa lisää ja suurimman osan säteenseurannan antamasta karkista.

Ihan pikkujututkin kuten oikeat varjot ja niiden puute ilman säteenseurantaa on melkoinen puutos peligrafiikan vakuuttavuudessa. Väärin toimivat varjot/heijastukset/screenspace toteutusten viallisuus ovat paljon isompia puutteita grafiikassa kuin pieni dlss artifakta siellä tai täällä. Heijastukset sun muut on extrakarkkia tuohon päälle. Toki säteenseurannan wow efekti on paljon isompi kun pelaa itse. Grafiikka toimii kuten oikeasti eikä kuten perinteinen peli. Stilleissä sitä eroa on vaikeampi nähdä/ymmärtää. Jossain määrin videokaan ei ole riittävä. Siinä on jotain maagista kun silmä/käsikoordinaatio pelaa ja valot/varjot/heijastukset toimivat ns. oikein ja reagoivat kameran liikutteluun.
1617721061535.png


 
Viimeksi muokattu:
Eli mikäli haut toimivat oikein tätä ei ole vielä käsitelty täällä?

Yllätyin miten järjestään 3070 voitti lähes jokaisessa pelissä melko selvästi 6700 XT:n. Vain muutamassa jälkimmäinen voitti selvästi. Sinänsä jos nimellishinnat olisivat todelliset niin se olisi ihan järkevääkin. No jaa onhan niillä nytkin kohtalaisen järkevät hintaerot.

Kannattaa katsoa koko video läpi jos miettii noiden kahden välillä, linkattu yhteenvetotaulukon kohtaan. Lisäksi tuosta löytyi yksi pelissä jossa noi oli tasoissa HD, 3070 ohitti 1440p mutta sitten 6700 XT voitti todella reippaasti 4k, eli siinä yhdessä pelissä Radeonin suuremmasta muistista oli valtavasti apua. (joo unohdin sen jo)
 
Eli mikäli haut toimivat oikein tätä ei ole vielä käsitelty täällä?

Yllätyin miten järjestään 3070 voitti lähes jokaisessa pelissä melko selvästi 6700 XT:n. Vain muutamassa jälkimmäinen voitti selvästi. Sinänsä jos nimellishinnat olisivat todelliset niin se olisi ihan järkevääkin. No jaa onhan niillä nytkin kohtalaisen järkevät hintaerot.

Kannattaa katsoa koko video läpi jos miettii noiden kahden välillä, linkattu yhteenvetotaulukon kohtaan. Lisäksi tuosta löytyi yksi pelissä jossa noi oli tasoissa HD, 3070 ohitti 1440p mutta sitten 6700 XT voitti todella reippaasti 4k, eli siinä yhdessä pelissä Radeonin suuremmasta muistista oli valtavasti apua. (joo unohdin sen jo)

Sampsa sai vähän erilaisia lukemia:



Mutta eiköhän tässä tilanteessa ole prioriteetti nro 1 että saa edes jotain jokseenkin järkevällä hinnalla. Sitten kun saatavuus helpottaa voi miettiä tarkemmin suorituskykyeroja.
 
Yllätyin miten järjestään 3070 voitti lähes jokaisessa pelissä melko selvästi 6700 XT:n. Vain muutamassa jälkimmäinen voitti selvästi. Sinänsä jos nimellishinnat olisivat todelliset niin se olisi ihan järkevääkin. No jaa onhan niillä nytkin kohtalaisen järkevät hintaerot.

8% keskiarvollinen ero 3070 hyväksi QHD:na, joten ei kai tuo nyt niin iso ero ole. Ja tuossa on paljon kevyempiä pelejä joissa RTX 3070 repii tolkuttomia eroja. TPU:n testeissä pääosin raskaampia pelejä, ja heidän testeissä 3070 oli QHD:na vain 4% nopeampi kuin 6700xt. Mutta joo on se 3070 silti keskimäärin nopeampi, ja RT-suorituskyvyltään selvästi nopeampi.

3070 olisi kelvannut mulle jollain ~800 eurolla, mutta eipä noita alle tonnin tahdo uutena saada. 6700xt metsästin myös pitkään, mutta ei onnestanut joten käytetty RTX 2080 tarttui haaviin kun kyllästyin etsimään uutta. Tolla RTX 2080 mennään varmaan parisen vuotta, jos ei sitten 8gb VRAM muodostu turhan nopeasti pullonkaulaksi. Mielellään olisin pysynyt AMD:n leirissä, kun Radeon Softwareenkin ehdin tykästyä, mutta kokeillaan nyt Nvidiaa taas 3 vuoden tauon jälkeen.
 
"Tuloksissa AMD:n Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimilla on ollut käytössä Resizable BAR -ominaisuus, kuten myös NVIDIAn leiristä GeForce RTX 3060:llä."

Kun taas HU:n testissä noi on ollut pois.
Mun ymmärtääkseni Resizable BAR ei ole kovin merkittävä ominaisuus, toki antaa vähän boostia, mutta ei paljoa.

Lisäksi eiköhän näiden korttien ostajilla useimmiten emo ja prossu tue tuota Resizable BAR -ominaisuutta.
 
Mun ymmärtääkseni Resizable BAR ei ole kovin merkittävä ominaisuus, toki antaa vähän boostia, mutta ei paljoa.

Kyllä, kun otannaksi ottaa läjän pelejä, niin erot SAM ON / OFF on hyvin pienet. TPU:n 22 pelin testissä* erot 6800 XT:llä resoluutiosta riippumatta vain 2% luokkaa. Techspot** sai 6800 kortilla eroiksi noin 3%. Tietyt pelit kuten ASC Valhalla tuosta selvästi hyötyy, mutta suurin osa peleistä ei hyödy mitenkään, eli tulokset menee virhemarginaaliin. Ehkä pelintekijät alkaa hyödyntää tuota SAM:ia tulevaisuudessa enemmän.

* AMD Radeon Smart Access Memory Review - 22 Games Tested

** AMD Smart Access Memory Tested, Benchmarked
 
"Tuloksissa AMD:n Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimilla on ollut käytössä Resizable BAR -ominaisuus, kuten myös NVIDIAn leiristä GeForce RTX 3060:llä."

Kun taas HU:n testissä noi on ollut pois.
Juu, niin ne oli poissa käytöstä tuossa HU:n videossa/testissä. Laitoin sinne kommentteihin kysymyksen piruuttani kun oli noin ison työn tehnyt
"And same again with resizable BAR/SAM enabled. When? "

Ja HU vastasi melkein heti että "Never, it's a waste of time as the results overall only move by a few percent."
 
Juu, niin ne oli poissa käytöstä tuossa HU:n videossa/testissä. Laitoin sinne kommentteihin kysymyksen piruuttani kun oli noin ison työn tehnyt
"And same again with resizable BAR/SAM enabled. When? "

Ja HU vastasi melkein heti että "Never, it's a waste of time as the results overall only move by a few percent."

Noh, Timo 2 voisi vähän sitten yksilöidä täsmällisemmin mitkä ovat ne isoimmat erot noiden kahden eri testin välilllä.
 
Noh, Timo 2 voisi vähän sitten yksilöidä täsmällisemmin mitkä ovat ne isoimmat erot noiden kahden eri testin välilllä.
En tiedä miten HUB testasi, enkä jaksa googlettaa.

Alla miten sampsa testasi

Kokoonpano:

  • AMD Ryzen 9 5900X (12/24 ydintä/säiettä, boost 4,8 GHz)
  • Asus ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi (AMD X570)
  • 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB 3600 MHz (16-18-18-36)
  • Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
  • Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
  • NZXT Kraken Z63 AIO -nestekierto
  • Corsair HX1000 (1000W)
  • Microsoft Windows 10 Pro 64-bit

Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus



Jokaisessa graafissa oli pelin kuvanlaatuasetukset kerrottu.

Jätän sun tehtäväksi analysoida loput. Minä ainakin luotan sampsan testeihin, ei sillä että eikö HUB olisi myös luotettava taho.
 
"Tuloksissa AMD:n Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimilla on ollut käytössä Resizable BAR -ominaisuus, kuten myös NVIDIAn leiristä GeForce RTX 3060:llä."

Kun taas HU:n testissä noi on ollut pois.
ReBARin ero laajemmilla pelivalikoimilla on parin prosentin luokkaa.
Tässä esimerkiksi TPU:n testi: NVIDIA PCI-Express Resizable BAR Performance Test - 22 Games, 3 Resolutions, RTX 3090, 3080, 3070, 3060 Ti
Edes rajaamalla testipelit vain peleihin, joissa NVIDIA tukee ReBARia, ei saatu eroa kuin max 4 %
AMD ei käytä whitelistiä, vaan se on tai ei ole päällä, ja vaikutus on vastaavaa tasoa, paitsi mukana on myös pelejä joissa suorituskyky itseasiassa laskee vähän, joten vaikka 3070 ilman ReBARia ja 6700 ReBARilla ei juuri eroa siitä että molemmat testaisi se päällä tai ilman
 
ReBARin ero laajemmilla pelivalikoimilla on parin prosentin luokkaa.

Huoh. Sehän se varmaan pointti olikin. Eikä suinkaan 6700 XT:n ja 3070:n välinen suorituskykyero.

Joo jatkakaa vaan...


Jätän sun tehtäväksi analysoida loput. Minä ainakin luotan sampsan testeihin, ei sillä että eikö HUB olisi myös luotettava taho.

Ei kyllä se vähän niinku sun tehtäväsi oli. Sinähän esitit havainnon : "Sampsa sai vähän erilaisia lukemia "
 

Poimintoja pcgameshardwaren artikkelista. Huonoa suomenkieltä kun en lähtenyt tekstiä muokkaamaan.

Codemasters on päättänyt yhteistyössä AMD for RT -varjojen kanssa.

Kuten lukemattomissa Codemasters-ajopeleissä aikaisemmin, AMD on myös tällä kertaa teknologiakumppani, joten britit käyttävät joitain RDNA-2-optimoituja koodimoduuleja AMD: n FidelityFX-työkalusarjasta.

Codemastersin mukaan yksi säde pikseliä kohti ammutaan kohti aurinkoa varjoja varten, joten denoising on alkeellista.

Dirt 5: n RT-varjot tuovat erittäin hienovaraisen parannuksen, joka on enimmäkseen havaintokynnyksen alapuolella.

Dirt 5 piirtää uskottavan varjostuksen ilman säteiden jäljitystä.

Kuten edellä on kuvattu, Dirt 5 on optimoitu RDNA-2-näytönohjaimille. Joten ei ole tuskin yllättävää, että RX 6900 XT hallitsee, vaikka säteiden jäljitys olisi päällä. Huomaa kuitenkin, että nämä ovat "vain" varjoja. Kun koko ohjelma käynnistetään, kuten esimerkiksi Cyberpunk 2077 : ssä , asiat näyttävät taas täysin erilaisilta.

Lainaukset artikkelista loppu. CapFrameX hyvin napannut stutteroinnin näkyviin artikkelin loppu puolella.
 
Viimeksi muokattu:
Assetto corsa competizione oli rx 6800 xt asetuksissa. Tilalle tuli rtx 3080 suprim x. Tökki tökki. Piti madaltaa detaljeja paljon alaspäin. Ei tää nvidia vs amd ole ihan niin yksioikoinen gpu-tehojen suhteen. Jatketaan harjoituksia.
 

Poimintoja pcgameshardwaren artikkelista. Huonoa suomenkieltä kun en lähtenyt tekstiä muokkaamaan.

Codemasters on päättänyt yhteistyössä AMD for RT -varjojen kanssa.

Kuten lukemattomissa Codemasters-ajopeleissä aikaisemmin, AMD on myös tällä kertaa teknologiakumppani, joten britit käyttävät joitain RDNA-2-optimoituja koodimoduuleja AMD: n FidelityFX-työkalusarjasta.

Codemastersin mukaan yksi säde pikseliä kohti ammutaan kohti aurinkoa varjoja varten, joten denoising on alkeellista.

Dirt 5: n RT-varjot tuovat erittäin hienovaraisen parannuksen, joka on enimmäkseen havaintokynnyksen alapuolella.

Dirt 5 piirtää uskottavan varjostuksen ilman säteiden jäljitystä.

Kuten edellä on kuvattu, Dirt 5 on optimoitu RDNA-2-näytönohjaimille. Joten ei ole tuskin yllättävää, että RX 6900 XT hallitsee, vaikka säteiden jäljitys olisi päällä. Huomaa kuitenkin, että nämä ovat "vain" varjoja. Kun koko ohjelma käynnistetään, kuten esimerkiksi Cyberpunk 2077 : ssä , asiat näyttävät taas täysin erilaisilta.

Lainaukset artikkelista loppu. CapFrameX hyvin napannut stutteroinnin näkyviin artikkelin loppu puolella.

Olisit nyt vaan laittanut linkin siihen alkupeäriseen artikkeliin eikä copypastea jostain todella huonolaatuisesta käännöksestä.

Kannattaa kääntää englanniksi ja lukea sitä niin saa paljon ymmärrettävämpää tekstiä.
 
Assetto corsa competizione oli rx 6800 xt asetuksissa. Tilalle tuli rtx 3080 suprim x. Tökki tökki. Piti madaltaa detaljeja paljon alaspäin. Ei tää nvidia vs amd ole ihan niin yksioikoinen gpu-tehojen suhteen. Jatketaan harjoituksia.

No tässä testissä 3080 kuitenkin nopeampi.



5:00 kohdasta alkaa assetto osuus.
 
Amd:een alustalla "SMP on" nopeempi kuten Pclayerin linkistä nähdään.
Entä Intelin puolella ?


4 corea nopeempi kuin 8+ht (9900K)
 

Liitteet

  • 1618062527595.png
    1618062527595.png
    609,3 KB · Luettu: 61
Viimeksi muokattu:
Jeps, kuulostaa kyllä siltä että ongelma oli ihan jossain muualla.
Samassa koneessa peräkkäiset kortit. Sama näyttö...

Jos jollakulla on omakohtaisia kokemuksia ko. korteista, ihan mielellään keskustelen aiheesta. Tulee lisäarvoa keskusteluun.
 
Samassa koneessa peräkkäiset kortit. Sama näyttö...

Jos jollakulla on omakohtaisia kokemuksia ko. korteista, ihan mielellään keskustelen aiheesta. Tulee lisäarvoa keskusteluun.

No tukea tuolle sinun "tulokselle" ei vaan oikein löydy. Näyttiksen vaihto toisen valmistajan tuotteeseen saattaa välillä aiheuttaa hämäriä ongelmia. Joskus kaverini joutui asentamaan winukan kokonaan uudelleen, kun vaihtoi AMD:stä NVIDIA:n, ennen kun sai oudot suorituskykyongelmat poistettua. Ei auttanut mitkään DDU:t ym.
 
Samassa koneessa peräkkäiset kortit. Sama näyttö...

Jos jollakulla on omakohtaisia kokemuksia ko. korteista, ihan mielellään keskustelen aiheesta. Tulee lisäarvoa keskusteluun.
Mikä on cpu:na? Nvidiallahan oli ajurit kuraa, jos meinaa hakea vähän heikommalla cpu:lla todella korkeita fps:iä.
 
No tukea tuolle sinun "tulokselle" ei vaan oikein löydy. Näyttiksen vaihto toisen valmistajan tuotteeseen saattaa välillä aiheuttaa hämäriä ongelmia. Joskus kaverini joutui asentamaan winukan kokonaan uudelleen, kun vaihtoi AMD:stä NVIDIA:n, ennen kun sai oudot suorituskykyongelmat poistettua. Ei auttanut mitkään DDU:t ym.
Hmmm. Amdn jälkeen time spy gpu score suomen 6. Rtx 3080:ssä. Ei varmaan mitään suurta vikaa ole.

Tökkii tökkii voi johtua siitä, että peli on muuttanut itsekseen asetuksia. Tai jostakin muusta. 8 bit vs 10 bit värit? Ja peseehän tuo mun rx 6800 xt kaikki maailman rtx 3080:t fire strike ultrassa.

Ei tuo amd mikään feili ole. Kun omistan molemmat, niin saa olla kriittinen perustellusti. Ykköskoneessa on rtx 3080, ja jos telkku ei olis gsync, niin valinta voisi olla toisin päin. Tota rx 6800 xt gaming x trioa ei saa kuumaksi oikein millään. Molemmat hyviä, kuitenkin oon ällistynyt siitä, miten edellisen sukupolven tilanne on muuttunut. Rx 5700 xt:tä mulla oli kaksi. Ne oli oikeasti mopoja vrt rtx huippumallit. Nyt pitää oikeasti arpoa, ja freesync telkku (4k@120hz) on hankintalistalla.
 
Mikä on cpu:na? Nvidiallahan oli ajurit kuraa, jos meinaa hakea vähän heikommalla cpu:lla todella korkeita fps:iä.
Onko 2008 julkaistu i7 920 riittävän heikko ?


Tuo video on julkaistu 14.10.2020 eli ennen driver overhead jupakkaa. On vähän ristiriitaista tietoa eri foorumeilla...
 
Onko 2008 julkaistu i7 920 riittävän heikko ?


Tuo video on julkaistu 14.10.2020 eli ennen driver overhead jupakkaa. On vähän ristiriitaista tietoa eri foorumeilla...

Oikeasti nyt. Spyhoodin tubeja perusteluksi. Ei. Oikeasti ei. Kakapon tech-corner sentään on joskus nähnyt näytönohjaimen.

Youtubessa on siis paljon näitä pcmark ja spyhood - läppäkanavia, joissa ei näy gpu/cpu tiedot livenä, vaan tulee joku Avg fps. Noi on ihan vitsiä. Pari kuukautta sitten youtube kertoi mulle, miten xbox series x "teurasti" rtx 3080:n.

Kaikki netissä ei oo totta.
 
Missä tuossa verrataan amdn näyttikseen sitä 3080:stä?
Täällä on serriä, eli i9 9900k @ 5Ghz.

Oikeasti voin sanoa, että tää rtx 3080 vs rx 6800 xt ei oo ihan 6-0 voitto nvidialle.

Hyvä niin. Mä en ole fanipoika, vaan haluan raudalta suorituskykyä. Monessa pelissä rtx 3080 on kepittänyt rx 6800 xt;n. Toisissa ei.

Pelaajien kannalta tää on voitto. Nvidialla on kiire. Tässä genissä ja erityisesti seuraavassa niiden suosio ei voi rakentua mainaukseen. Nvidian suosio on pääasiassa mainauksen vuoksi. Rx 6800 xt pesee rtx 3070 eru- ja takaperin. Mainauksessa ottaa turpaan. Hinnat siksi näin.
 
Oikeasti nyt. Spyhoodin tubeja perusteluksi. Ei. Oikeasti ei. Kakapon tech-corner sentään on joskus nähnyt näytönohjaimen.

Kaikki netissä ei oo totta.
En tiedä kyseisen hoodin mainetta. Eikä varmastikaan kaikki netissä ole totta.
Kokeile sitä Assetto corsaa ilman HT:tä jos 3080 potkisi paremmin. Myös Hags on off kokeilu.

Edit: selailin youtubea jos löytyisi vanhemmalla intelillä... Ei ainakaa videota kommentoivien perustella metsään mennä.
 
Viimeksi muokattu:
Hmmm. Amdn jälkeen time spy gpu score suomen 6. Rtx 3080:ssä. Ei varmaan mitään suurta vikaa ole.

Tökkii tökkii voi johtua siitä, että peli on muuttanut itsekseen asetuksia. Tai jostakin muusta. 8 bit vs 10 bit värit? Ja peseehän tuo mun rx 6800 xt kaikki maailman rtx 3080:t fire strike ultrassa.

Ei tuo amd mikään feili ole. Kun omistan molemmat, niin saa olla kriittinen perustellusti. Ykköskoneessa on rtx 3080, ja jos telkku ei olis gsync, niin valinta voisi olla toisin päin. Tota rx 6800 xt gaming x trioa ei saa kuumaksi oikein millään. Molemmat hyviä, kuitenkin oon ällistynyt siitä, miten edellisen sukupolven tilanne on muuttunut. Rx 5700 xt:tä mulla oli kaksi. Ne oli oikeasti mopoja vrt rtx huippumallit. Nyt pitää oikeasti arpoa, ja freesync telkku (4k@120hz) on hankintalistalla.

Juu ne ongelmat oli kaverilla kun juuri tommosia vähän kummallisia pelikohtaisia tökkimisiä. Karkkimarkit toimi normaalisti, mutta muistaakseni GTA 5:ssa esimerkiksi oli kauhea mikrostutter. Vasta winukan uusinta auttoi.

Juu asetukset saattaa kyllä muuttua, kun näyttis vaihtuu, sillä moni peli nykyään havaitsee rautamuutokset ja "optimoi" asetukset automaattisesti, kun ekan kerran käynnistää.
 
SAM voittaa reippaasti ReBar tuen.
30 pelin keskiarvona GeForce 3080 saa ReBar tuella 0%,1% tai pyöristettynä 2% tehoa lisää (1080p,1440p,4k) kun taas SAM antaa tehoja enemmän (lisäksi NVIDIAn pelikohtainen enabled/disabled ei tunnu toimivan tai ainakin tulokset ovat eri kuin NVIDIAn testeissä):
 
SAM voittaa reippaasti ReBar tuen.

AMD ehti valmistella SAMia pidempään. Saa nähdä tuleeko nVidialta parannuksia tulevien ajurien kanssa, vai onko baarinvaihtaja puhdas on/off.

Listan top 3 (vai 4?) taitaa kyllä olla AMD:n kanssa yhteistyössä kehitettyjä pelejä (?), joten pelin sisäisille optimoinneille ei ajurin kanssa voi kaikkeen vaikuttaa.

Tuleviin Nvidia-sponssattuihin peleihin voi tulla eroja myös toisin päin?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 382
Viestejä
4 506 180
Jäsenet
74 391
Uusin jäsen
Miqz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom