Hardware Unboxed on testaillut tukussa pelejä Smart Access Memoryn toimintaa ja tulokset yllättivät minut. Ilmi käy että voidaan netota jopa 20 % parannus, mutta resoluutio vaikuttaa asiaan ja kaikista eniten peli, sillä jotkin pelit kärsivät ominaisuudesta alempana ruudunpäivityksenä, tosin vain hieman alempana. Ehdottomasti hyvä ominaisuus siis, mutta ennen kuin lähdetään hehkuttamaan tätä Graalin maljana, on muistettava että kyse on lähinnä siitä miten itse peli on rakennettu, eli mikä seikka voisi selittää sen, miksi jokin peli siitä niin paljon hyötyy? Voisiko myös olla että ominaisuus avittaa jollain tapaa rajattoman muistin toimintaa Radeoneilla, mistä syystä AMD on lähtenyt ominaisuutta näkyvästi hehkuttamaan?
Kilpailumielessä Nvidialla on parempi sauma ominaisuuden suhteen, vaikkemme tiedä vielä miten heidän näytönohjaimensa ominaisuuden kanssa käyttäytyy, vaan viittaankin siihen että heidän tukensa ominaisuudelle on paljon laajempi ja saa vakavasti uusien tulosten valossa harkitsemaan GeForcea jos sattuukin Intelin prosessorin joskus tulevassa hankkimaan. Uskon silti että AMD laajentaa tukea ainakin Ryzen 3000-sarjaan asti ja vakavasti harkitsee Inteleiden tukemista, mikä olisi suotavaa. Nvidialla ei siis ajurit vielä tue ominaisuutta, mutta eittämättä tulee tukemaan, veikkaisin viimeistään maaliskuussa.
Hyödyllinen ominaisuus siis, mikä omasta näkökulmastani paikkaa tietynlaisten pelien suorituskykyä johtuen koodailussa otetusta lähestymistavasta, jolle voi toki olla hyvät syynsä alkujaan.