Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Godfall testi oli tehty 4K:lla ja GPU muisti oli vajaat 12 GB. Arvaus/kysymys 8K:lla muisti olisi vajaat 24 GB? Kortissa on 24 GB muistia. Tuskin on sattumaa, että täsmäävät.

Ei olisi. Tekstuurit yms data ei monistu, framebuffer kyllä kasvaa nelinkertaiseksi ja se lisää muistinkulutusta.
 
Onko arviota paljonko käytetty muisti voisi olla?

Muistaakseni 4K framebuffer on about 53mb (eli se ja vähän muuta dataa mahtuu Navi21:n cacheen kokonaan). Joten 8K:lla se olisi vähän yli 200Mb. Tietty jos käytetään double tai tripple bufferia, niin vastaavasti luvut menee 2x tai 3x kertoimella. Niistä voi lukea vaikka täältä.
 
Vihdoin ja viimein päästy profiler työkaluilla tutkimaan sitä että miksi AMD:n RT ratkaisu on niin jäätävän hidas RTX Quakessa. Ja kyseessä on vielä geometrialtaan RT peli helpoimmasta päästä.
( AMD Radeon RDNA2 Navi (RX 6800, 6800 XT, 6900 XT) [2020-10-28] )

1608751633952.png
 
Vihdoin ja viimein päästy profiler työkaluilla tutkimaan sitä että miksi AMD:n RT ratkaisu on niin jäätävän hidas RTX Quakessa. Ja kyseessä on vielä geometrialtaan RT peli helpoimmasta päästä.
( AMD Radeon RDNA2 Navi (RX 6800, 6800 XT, 6900 XT) [2020-10-28] )

1608751633952.png

Lueskelin noita ketjun kommentteja ja sinne oli joku postannu kuvan GTX1080Ti:llä ajettuna ja siinä on BVH update parempi mitä RDNA2:lla joten optimointia tuo RDNA2:lle selvästi kaipaisi.
 
Lueskelin noita ketjun kommentteja ja sinne oli joku postannu kuvan GTX1080Ti:llä ajettuna ja siinä on BVH update parempi mitä RDNA2:lla joten optimointia tuo RDNA2:lle selvästi kaipaisi.

Ei varmaan pitäisi yllättää ketään kun nVidialla on jo pitkästi ollut aikaa parannella toteutusta että AMD:llä on vähän sitä ja tätä optimointi varaa vielä. Toki voihan tuossa bvh puun rakentelusta olla myös joku perustavanlaatuinen ero jota saadaan korjattua vasta uudella raudalla.
 
Se perustavanlaatuinen ero lienee siinä että nvidialla bvh puun päivityksen tekee muusta renderöinnistä erillään oleva rauta kun amd tekee sen jakaen resursseja muun renderöinnin kanssa.
 
Se perustavanlaatuinen ero lienee siinä että nvidialla bvh puun päivityksen tekee muusta renderöinnistä erillään oleva rauta kun amd tekee sen jakaen resursseja muun renderöinnin kanssa.
No ei sekään selitä sitä puhtaasti että jos joku 1080ti murskaa puita nopeampaa.
 
No ei sekään selitä sitä puhtaasti että jos joku 1080ti murskaa puita nopeampaa.
Vaikea sanoa kuinka tuo peli skaalautuu hitaalle raudalle. Tuossahan mitataan vain aikaa BVH puun päivityksessä. Mutta entäpäs jos BVH puu on oleellisesti kevyempi korteille joissa ei ole rautakiihdytystä RT opseille?

Tuo pelihän on tietääkseni open source joten eiköhän joku osaavampi saa kaiveltua vastuksen esille.
 
Vaikea sanoa kuinka tuo peli skaalautuu hitaalle raudalle. Tuossahan mitataan vain aikaa BVH puun päivityksessä. Mutta entäpäs jos BVH puu on oleellisesti kevyempi korteille joissa ei ole rautakiihdytystä RT opseille?

Tuo pelihän on tietääkseni open source joten eiköhän joku osaavampi saa kaiveltua vastuksen esille.

Ei se pelin koodissa liene vaan ajurit tekee mitä tekee taustalla standardikäskyille.
 
Kyllä tuntuu noita NVIDIA:n kortteja liikkuvan ihan huomattavasti enemmän, vs AMD. 3000 sarjan seurantaketjussa koko ajan viestiä saaduista korteista ja isoja toimituseriä alkanut jälleenmyyjillle jo tulemaan.

Esim. ProShopille ei ole edelleenkään tullut 6000 sarjalaisia juuri ollenkaan. Toki AMD launch oli pari kuukautta myöhemmin, joten sinänsä ei ihan yhdenmukainen tilanne.
 
Kyllä tuntuu noita NVIDIA:n kortteja liikkuvan ihan huomattavasti enemmän, vs AMD. 3000 sarjan seurantaketjussa koko ajan viestiä saaduista korteista ja isoja toimituseriä alkanut jälleenmyyjillle jo tulemaan.

Esim. ProShopille ei ole edelleenkään tullut 6000 sarjalaisia juuri ollenkaan. Toki AMD launch oli pari kuukautta myöhemmin, joten sinänsä ei ihan yhdenmukainen tilanne.

AMD taisi tammikuun lopulle lupailla että AIB korttien hinnat olisi MSRP tasolla ja saatavuudet parempia. Saatavuus saattaa parantua, mutta en usko että ainakaan Suomessa hinnat laskee mihinkään kun kauppa käy noillakin ryöstöhinnoilla. (huhujen mukaan ne on tukkurit jotka vetää eniten välistä ja jälleenmyyjille ei jää juuri mitään...)
 
Kyllä tuntuu noita NVIDIA:n kortteja liikkuvan ihan huomattavasti enemmän, vs AMD. 3000 sarjan seurantaketjussa koko ajan viestiä saaduista korteista ja isoja toimituseriä alkanut jälleenmyyjillle jo tulemaan.

Esim. ProShopille ei ole edelleenkään tullut 6000 sarjalaisia juuri ollenkaan. Toki AMD launch oli pari kuukautta myöhemmin, joten sinänsä ei ihan yhdenmukainen tilanne.
No näinhän se on. Esim. Proshopille oli liikkunut 3000-sarjan kortteja päiväkohtaisesti yli 10-kertainen määrä vrt 6000-sarjan kortteihin ennen kuin 3000-sarjan korttien total received numerot otettiin pois näkyvistä. Keräsin noita Google Sheetsiin ajatuksena että voisi seurata korttien määrää pidemmänkin aikaa, mutta toi numeroiden piiloitus laittoi kapuloita rattaisiin.

Anyways, tuolta Sheetsistä löytyy tilanne mitä se oli 10.12. AMD:n 21.12 numerot on päivitetty tänne, eikä niissä ole kummempia muutoksia verrattuna 10.12 tilanteeseen. Jos multa kysytään, niin kyseessä on tuhnuin näyttislaunchi miesmuistiin. Perffinumeroita cherrypickattiin olan takaa, RT-suorituskyky on surkeaa, näyttiksiä ei saa mistään ja myyjät vetää välistä enemmän kuin Suomen nuuskakaupassa.
 
Viimeksi muokattu:
miksi amd ja nvidia lopettaa vanhempien korttien valmistuksen kun uusi sukupolvi tulee? uudet loppuu kesken ja vanhojakaan ei ole enää myynnissä. joo markkinointia osittain mutta saako muut firmat jatkaa korttien tekoa? mikä on näyttiksen elinaika?

cput tuntuu olevan nykyään todella korkealla tasolla. melkein liian hyviä jos vertaa gpuitten ongelmiin.
 
miksi amd ja nvidia lopettaa vanhempien korttien valmistuksen kun uusi sukupolvi tulee? uudet loppuu kesken ja vanhojakaan ei ole enää myynnissä. joo markkinointia osittain mutta saako muut firmat jatkaa korttien tekoa? mikä on näyttiksen elinaika?

cput tuntuu olevan nykyään todella korkealla tasolla. melkein liian hyviä jos vertaa gpuitten ongelmiin.
Nvidia varmaankin edistääkseen 3000 sarjan myyntiä ja AMD säästääkseen tsmc 7nm kapasiteettia uusille tuotteille.
 
Ei suinkaan, minua vain häiritsee AMDelusional meininki ympäri internettiä. RX6000 sarja on pitkästä aikaa kova tuote punaiselta leiriltä MUTTA säteenjäljitysvääntö on korkeintaan hieman RTX2000 sarjaa alla. ja mitään skaalaustekkiä ei ole edes PoC vaiheessa vielä.

AMD:n CU:t nimenomaan ei kykene siihen kaikista keskeisimpään asiaan jos halutaan suorittaa säteenjäljitystä dynaamisessa ympäristössä eli BVH puun uudelleenlaskentaan samalla kun tehdään muuta renderöintiä.

(muoks: typo iski)
Mua vähän häiritsee että miksi säteenjäljitys on pitänyt tuoda kortteihin?
Nyt vasta julkaistiin ensimmäiset kortit, joilla 4K resoluutiolla pystyy pelaamaan korkeilla FPS.

Oisko se säteenjäljitys sitten pyörinyt skaalaamatta about parin sukupolven jälkeen vasta? Sitä odotellessa. Toisaalta itsellä nyt ei vielä 4k monitoria ole, joten ehkä tuosta RT:stä pääsisi jo nauttimaan 1440 resolla :)

(vanha lainaus :) tiedän)
 
Oisko se säteenjäljitys sitten pyörinyt skaalaamatta about parin sukupolven jälkeen vasta? Sitä odotellessa. Toisaalta itsellä nyt ei vielä 4k monitoria ole, joten ehkä tuosta RT:stä pääsisi jo nauttimaan 1440 resolla :)

Parin sukupolven jälkeen voi olla että RT alkaa olla niissä kuosissa että sitä voi jo 1440p resolla ajella ilman kuvanhuononnus tekniikoita. Eli RT:stä tulee jotain muutakin kuin vain techdemo. Pitää kuitenkin muistaa että se RT:n maailmanvalloitus pääsee kunnolla vauhtiin vasta sitten kun ne 300€ ja alle kortitkin pyörittää sitä RT:tä ok, jolloin voidaan alkaa pelejä julkaisemaan ensin vaikka esim. RT varjoilla ja ei enää kikkailu varjoja edes peliin tehdä. Tämä vaatii siis sen että laitekansa on ylittänyt maailmassa tietyn kriittisen pisteen. Nyt olisi ihan itsemurhaa julkaista peliä joka toimisi ainoastaan RTX korteilla ja uusilla radeoneilla.
 
Onko kummaltakaan firmalta penätty vastauksia miksi näytönohjaimia tai prosessoreja ei saada markkinoille? Vai onko mitään virallista selitystä tullut? Luulisi jo osakkeen omistajia kiinnostavan.
 
Onko kummaltakaan firmalta penätty vastauksia miksi näytönohjaimia tai prosessoreja ei saada markkinoille? Vai onko mitään virallista selitystä tullut? Luulisi jo osakkeen omistajia kiinnostavan.
Ei ole tuotantokapasiteettia ja osiakaan ei saada kortteihin riittävästi. AMD ostaisi luultavasti kaiken uuden tsmc:n kapasiteetin mitä olisi tarjolla, mutta sitä ei ole saatavilla
 
Se perustavanlaatuinen ero lienee siinä että nvidialla bvh puun päivityksen tekee muusta renderöinnistä erillään oleva rauta kun amd tekee sen jakaen resursseja muun renderöinnin kanssa.

Ei tee.

nVidialla ei ole mitään dedikoitua BVH-puun rakennusrautaa.

BVH-puun rakennus tehdään nVidialla shader-ytimillä, efektiivisesti ajureissa olevana CUDA-koodina.

Ja vaikka nVidialla törmäystarkastusyksiköt on kauempana shader-ytimistä ja huolii vastaan suurempia komentoja kerrallaan, niitä shader-ytimiä kyllä tarvitaan nVidiallakin huomattavasti säteenjäljitykseen; Ne törmäystarkastusyksiköt ei tee kuitenkaan nVidiallakaan mitään muuta kuin puun läpikäyntiä ja törmäystarkastuksia.

Siellä pitää edelleen shader-ytimillä tehdä kaikki väriarvon laskentaan liittyvä ja toisiosäteiden laukominen jne.
 
Vihdoin ja viimein päästy profiler työkaluilla tutkimaan sitä että miksi AMD:n RT ratkaisu on niin jäätävän hidas RTX Quakessa. Ja kyseessä on vielä geometrialtaan RT peli helpoimmasta päästä.
( AMD Radeon RDNA2 Navi (RX 6800, 6800 XT, 6900 XT) [2020-10-28] )

1608751633952.png
Osaatko @hkultala arvella, miksi AMD on niin paljon hitaampi tuossa BVH-Updatessa kuin Nvidia ja onko mahdollista että tuota saa nopeammaksi joko pelikoodia tai ajureita muokkaamalla?
 
Ei tee.

nVidialla ei ole mitään dedikoitua BVH-puun rakennusrautaa.

BVH-puun rakennus tehdään nVidialla shader-ytimillä, efektiivisesti ajureissa olevana CUDA-koodina.

Ja vaikka nVidialla törmäystarkastusyksiköt on kauempana shader-ytimistä ja huolii vastaan suurempia komentoja kerrallaan, niitä shader-ytimiä kyllä tarvitaan nVidiallakin huomattavasti säteenjäljitykseen; Ne törmäystarkastusyksiköt ei tee kuitenkaan nVidiallakaan mitään muuta kuin puun läpikäyntiä ja törmäystarkastuksia.

Siellä pitää edelleen shader-ytimillä tehdä kaikki väriarvon laskentaan liittyvä ja toisiosäteiden laukominen jne.

Mikä sitten selittää tuon suorituskykyeron?
 
Osaatko @hkultala arvella, miksi AMD on niin paljon hitaampi tuossa BVH-Updatessa kuin Nvidia ja onko mahdollista että tuota saa nopeammaksi joko pelikoodia tai ajureita muokkaamalla?
Mikä sitten selittää tuon suorituskykyeron?

Eniten lähinnä ihan vaan se, kuinka hyvin ne ajurit on optimoitu. nVidialla on tässä huomattava etumatka, kun säteenjäljitystuotteet on olleet markkinoilla pari vuotta piempään.

Ja nVidia on selvästi panostanut tähän optimointipuoleen aika paljon.

Esim yksi kaverini väsäsi väitöskirjansa BVH-puun rakentamisesta pari vuotta sitten, ja rekryttiin käytännössä karonkassaan heti vastaväittäjänsä toimesta nVidialle töihin. Siellä oli siis jo ennestään tohtoreita töissä ihan vaan näitä juttuja väsäämässä


Lisäksi: tämä on epävarmaa:

Saattaa olla, että nVidian shader-ytimien arkkitehtuuri on myös sellainen, että se soveltuu hiukan paremmin tuohon puunrakennukseen, jossa on enemmän haarautumisia ja epäsäännöllisiä muistiosoitteita kuin keskimääräisessä shader-koodissa. nVIdia ei kuitenkaan ole kertonut shader-ytimiensä arkkitehtuurista kovin paljoa, joten tätä ei voi sanoa varmaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Eniten lähinnä ihan vaan se, kuinka hyvin ne ajurit on optimoitu. nVidialla on tässä huomattava etumatka, kun säteenjäljitystuotteet on olleet markkinoilla pari vuotta piempään.
Tämä on aivan suoraan liiketoiminnan vinkkelistä katsottu asia:

Jos AMD:n rauta kykenee niin luulisi että AMD:llä olisi ykkösprioriteetin juttu tehdä edes joku RT demo jossa olisi RT opseja jotka toimivat oikein ja perffi linjassa nvidian kanssa. Esimerkiksi Quake Vulkanilla tai Minecraft.

Vaan ei näy eikä kuulu. Aivan täyttä kuraa olleet tähän asti joka ikinen AMD:llä "toimiva" RT tekkiä hyödyntävä peli. Joko niitä RT opseja ei ole tai sitten se ei jaksa pyöriä.
 
Tämä on aivan suoraan liiketoiminnan vinkkelistä katsottu asia:

Jos AMD:n rauta kykenee niin luulisi että AMD:llä olisi ykkösprioriteetin juttu tehdä edes joku RT demo jossa olisi RT opseja jotka toimivat oikein ja perffi linjassa nvidian kanssa. Esimerkiksi Quake Vulkanilla tai Minecraft.

Vaan ei näy eikä kuulu. Aivan täyttä kuraa olleet tähän asti joka ikinen AMD:llä "toimiva" RT tekkiä hyödyntävä peli. Joko niitä RT opseja ei ole tai sitten se ei jaksa pyöriä.
Ainoa missä tuo on toiminut on Dirt 5 jossa säteenjäljitystä ei käytetä kuin auton varjoissa. AMD vetää siinä sitten aikamoiset erot Nvidiaan verrattuna kiitos paremman rasteroinnin. Ehkä siellä on pari kirjekuortakin vaihtanut omistajaa myös, ken tietää.

Olemassaolevissa RTX-peleissä AMD ottaa nekkuun aika selkeästi. Vaikuttaa selvästi siltä että se AMD-optimoitu säteenjäljitys tarkoittaa vaan sitä että sitä tehdään mahdollisimman vähän jotta saadaan raksi omaisuuslistan ruutuun.
 
Vaikuttaa selvästi siltä että se AMD-optimoitu säteenjäljitys tarkoittaa vaan sitä että sitä tehdään mahdollisimman vähän jotta saadaan raksi omaisuuslistan ruutuun.
Tämähän se juuri tuntuu olevan mitä olen pidempään jo ihmetellyt.
 
Ainoa missä tuo on toiminut on Dirt 5 jossa säteenjäljitystä ei käytetä kuin auton varjoissa. AMD vetää siinä sitten aikamoiset erot Nvidiaan verrattuna kiitos paremman rasteroinnin. Ehkä siellä on pari kirjekuortakin vaihtanut omistajaa myös, ken tietää.

Olemassaolevissa RTX-peleissä AMD ottaa nekkuun aika selkeästi. Vaikuttaa selvästi siltä että se AMD-optimoitu säteenjäljitys tarkoittaa vaan sitä että sitä tehdään mahdollisimman vähän jotta saadaan raksi omaisuuslistan ruutuun.

Se vaihtelee aika rajusti pelistä toiseen.
Wow: AMD kovassa johdossa.
Dirt AMD 34% nopeampi
Watchdogs, ovat lähes tasoissa.
COD 3080 15% nopeampi,
Metro Exodus, Tomb Raider: 3080 about 25% nopeampi

Sitten on niitä pelejä, jossa AMD kyykkää todella rajusti. Control, minecraft ja Quake. Quaken testidatan perusteella AMD:n cache auttaa osassa säteenseurannan operaatioissa aika tavalla. Yksinkertaistetusti samansuuntaiset säteet kulkee reilusti kovempaa, mutta muuten tulee takkiin, etenkin tuossa BHV puussa.

Säteenseurannassa Nvidia on kuin tasaisen varma iso diesel kone. Puskee vain menemään. AMD:lla osa operaatoista hyötyy cahcesta rajusti, muut ottaa pataan. Jännä nähdä millaiseksi tuo muuttuu. Nvidialla on hyvä tuki devaajille, AMD:n puolella taas konsolipelaajat.
 
Nvidialla on hyvä tuki devaajille, AMD:n puolella taas konsolipelaajat.
Siinähän se tulikin että missä raha liikkuu. Konsoleissa. Tämä taas hidastaa säteenseurannan laajempaa käyttöä, koska konsoleissa on sama rauta taas vuosia eteenpäin.
Vaikea kuvitella että Nvidia saisi, edes rahalla, montakaan pelitaloa innostumaan kaikista mahdollisista ominaisuuksista ja dlss:stä, koska PC pelaajat ei merkitse oikeastaan mitään siellä missä raha liikkuu.
 
Osaatko @hkultala arvella, miksi AMD on niin paljon hitaampi tuossa BVH-Updatessa kuin Nvidia ja onko mahdollista että tuota saa nopeammaksi joko pelikoodia tai ajureita muokkaamalla?
BVH-puun nopeusero on siltikin vain 1ms. Vaikka prosentuaalisesti se kestää 3x pidempään, niin vaikutus frametimeen on pieni (60fps -> 56fps, jos tuo olisi ainoa ero ja frametime olisi 16.66 nvidialla).

Ylivoimaisella erolla tärkein suorituskykyeroa selittävä tekijä on indirect lightning.
 
Viimeksi muokattu:
Tuota kuvaa kun katsotaan, niin puolet nopeuserosta tulee epäsuoran valaistuksen kestosta, neljäsosa asvgf:stä (mikä ikinä se onkaan?), kahdeksasosa primäärisäteistä ja kahdeksasosa bvh-puusta.

Erot muissa ovat pyöristysvirheitä / ne ovat niin mitätön osa kuormasta, ettei suorituskykyerolla ole juuri väliä.
 
Tuota kuvaa kun katsotaan, niin puolet nopeuserosta tulee epäsuoran valaistuksen kestosta, neljäsosa asvgf:stä (mikä ikinä se onkaan?), kahdeksasosa primäärisäteistä ja kahdeksasosa bvh-puusta.

asvgf on kohinanvaimennus.

Varmaa syytä siihen, miksi se on nVidialla nopeampi en osaa sanoa, tosin sellainen pieni epäilys tulee mieleen, että kun sitä kohinanvaimennusta tehdään monen framen välillä ajallisesti, niin voisiko kuitenkin loppua L3-kakku kesken RX6800XTstä ja pienempi muistikaista alkaa tuntumaan; Tuo on muistaakseni melko muistikaistaintensiivistä touhua.
 
Mielenkiintoista, eli kun amd optimoi kustannuksia vaihtamalla muistikaistaa, L3 välimuistiin, niin kustannussyistä sitä ei laitettu enempää, vaan katsottiin että tämä nykyinen määrä riittää, niin se vaikuttaa monessa paikassa, ja näin ollen näköjään säteenjäljitys ottaa takkiin näin pahasti.

Korjatkaa jos mun yksinkertaistettu tulkinta meni ihan metsään.

Onko jotain toimintoa, joka hyötyisi tuosta L3 välimuistista saman kaltaisesti kuin joku testiohjelma(muistaakseni piin desimaalien laskuohjelma) pyöri pelkässä prossun l2 välimuistissa saaden siitä huikean nopeushyödyn aikoinaan?
 
Mielenkiintoista, eli kun amd optimoi kustannuksia vaihtamalla muistikaistaa, L3 välimuistiin, niin kustannussyistä sitä ei laitettu enempää, vaan katsottiin että tämä nykyinen määrä riittää, niin se vaikuttaa monessa paikassa, ja näin ollen näköjään säteenjäljitys ottaa takkiin näin pahasti.

6800XT on tuossa yli 8ms hitaampi kuin 6800XT. Kohinanvaimennuksen osuus on tästä alle 2ms, eli alle neljäsosa. Siellä on yli 6ms muuta hitaampaa. BVH-puu ja scenen kerrallan näkyvissä oleva geometria pitäisi kyllä sinne 128 megan kakkuun helposti mahtua että itse törmäystarkastuksiin tuon muistiarkkitehtuurin pitäisi soveltua erinomaisesti.

Ja en ole varma, että kohinanvaimennuksen hitaus johtuu muistikaistasta, se on vaan epäilykseni.
 
asvgf on kohinanvaimennus.

Varmaa syytä siihen, miksi se on nVidialla nopeampi en osaa sanoa, tosin sellainen pieni epäilys tulee mieleen, että kun sitä kohinanvaimennusta tehdään monen framen välillä ajallisesti, niin voisiko kuitenkin loppua L3-kakku kesken RX6800XTstä ja pienempi muistikaista alkaa tuntumaan; Tuo on muistaakseni melko muistikaistaintensiivistä touhua.
Jos cache loppuisi kesken, niin resoluution pudottamisen tarpeeksi pitäisi auttaa selkeästi, koska silloin kakut piisaavat paremmin? Ts. tämän pitäisi olla aika helposti testattavissa.
 
Miksei toimisi? Ei kai porukka oikeasti kuvitellut, että yhden swizzle-käskyn hitaus vaikuttaisi oikeasti siihen toimiiko vai ei?

Hyväntekeväisyysjärjestö AMD muistaakseni kuulutti no-can-dota vanhemmalle tuotemallistolleen, kunnes emolevyn valmistajilta alkoi putoilla BIOS-tukea.
 
Hyväntekeväisyysjärjestö AMD muistaakseni kuulutti no-can-dota vanhemmalle tuotemallistolleen, kunnes emolevyn valmistajilta alkoi putoilla BIOS-tukea.
Missä kohtaa AMD muka noin on sanonut? Minä muistan AMD:n vain sanoneen että ominaisuus on tuettuna vain Zen 3:lla, 500-sarjan emolla ja RX 6000 -sarjan näyttiksellä, mikä piti täysin paikkansa silloin kun se sanottiin.
AMD ei missään vaiheessa kuitenkaan sanonut, ettei sitä voitaisi tukea myös muilla kombinaatioilla, tai ainakaan minä en kuullut/nähnyt heidän niin missään sanoneen.
Sen sijasta esimerkiksi tässä HotHardwaren Q/A-haastattelussa Frank Azor selittää tarkemmin mistä on kyse ja vihjaa varsin suoraan että on tulossa muillekin komboille, otetaan ihan suoraan google-transcriptistä niin ei vääristy edes matkalla. Toim.huom. "onsen" on googlen väärin kuulema "on zen"
39:58
so developing the feature
40:01
um takes time like i said there's a fair
40:04
amount of validation work that has to go
40:05
on and
40:06
coding work that has to go on in the
40:07
bios and the firmware and debugging work
40:10
right now we know that we can uh
40:13
deliver it reliably on 500 series
40:16
chipsets and onsen three processors
40:18
uh i think you've seen that there's a
40:20
culture from amd
40:22
to to offer as much uh backwards
40:25
compatibility and forwards compatibility
40:27
as possible
 
Viimeksi muokattu:
Törkätäämpäs ampiaispesää kunnolla koska olen itse vähän hukassa oman korttivalintani kanssa tässä, eli kortteina on refu RX 6800 ja rtx 3080 tuffi ja tässä tuloksia mitä ajanut, en pidä itseäni minään benchmark guruna mutta ajatellaan tuloksia suuntaa antavina:
Resona natiivi 2560x1440
RTX 3080 TUF (+900Mclock muut vakkarina)
Horizon Zero Dawn 103fps
Anno 1800 146.04 fps
The Division 2 124fps (ultra preset)
Metro Exodus RT 74.69 fps
Metro Exodus 91.54 fps
Deus Ex: Mankind Divided 107.8Fps
Shadow of the Tomb Raider 143fps
Shadow of the Tomb Raider Medium RT 130Fps
Gears Tactics 124.9 Avg (VRS päällä)
Control high RT msaa4x 48fps, Medium RT 2x MSAA 63 fps, 93 fps off
COD MW RT 100-120fps
COD MW 140-160fps
Bf5 143-165fps

RX6800 (2400Mhz wattmanista, 2350Mhz molemmilla puolilla pyörii rasituksessa, Mclock max samoin kuin virta eli +15%, sam on päällä)
Horizon Zero Dawn 113fps
Anno 1800 125.84 fps
The Division 2 113fps
Metro Exodus RT 59 fps
Metro Exodus 91.86 fps
Deus Ex: Mankind Divided 79.7Fps
Shadow of the Tomb Raider 134fps
Shadow of the Tomb Raider Medium RT 111Fps
Gears Tactics 113.3 Avg (VRS päällä)
Control high RT msaa4x 25fps, Medium RT 2x MSAA 31fps, 100fps off
COD MW RT 81-93fps
COD MW 132-151fps
Bf5 140-165fps

Piti tosta 6800 luopua kun 3080 tuli käsiini mutta tulokset kyllä todella kovia amd raudalla ja jos tosta 6800 sais tulevaisuudessa auki watti ja volttirajoituksistaan niin käsissä on todellakin kova kortti hintaisekseen. toki tuffiin hommattu jo blokkikin kun piti olla yksinkertainen valinta... Niin ja muu kokoonpano on stock 5600x, asus x470 pro ja 16gb ramia 3800Mhz eli fclk on 1900.

Controlis käytin sitä ihme lasikäytävää mitä tykkäävät käyttää ainakin digital foundryllä, katsoin sitä ihme reaktori paneelia lasinläpi, bf5 norjan kampanian laskettelu osuutta ja MWeessä piccadilly autossa istuskelukohtausta, tosiaankin en logannu näitä vaan ihan silmämääräsesti fps lukua kattelin, muut ajettu sisään rakennetulla benchmarkilla ja avg kirjattu ylös. Toki olis ehkä voinnut testata ilman samia kerta on kumminkin tulossa nvidialle ja eiköhän sieltä löydy myös vähän extraa niinkuin amd raudalla.
 
Uusin bios pätsi toi asus x570-i gaming emolle Samin myös ja sai ainakin päälle vaikka prossu 3700x.
Toivottavasti ei ollut sitä 1.1.9.0 AGESAlla olevaa beta satsia joka julkaistiin muutama päivä sitten. ASUS veti ne pois saatavilta, mutta ei ole kertonut mikä niissä on vikana,
 
Toivottavasti ei ollut sitä 1.1.9.0 AGESAlla olevaa beta satsia joka julkaistiin muutama päivä sitten. ASUS veti ne pois saatavilta, mutta ei ole kertonut mikä niissä on vikana,
Minä ajan tuota poistettua beta biosia X570 Prime pro:ssa, hienosti toimii 3950X kanssa ainakin.
 
Jos ei ole kiire uudella näytönohjaimella niin kannattanee keskihintaluokan asiakkaana odotella rauhassa Intelin tulemista. 8 Gt muisti kielii sekin siitä, ettei tule ainakaan mitään RTX 3060 Ti:tä tehokkaampaa - näin siis itse luulen. On helppo uskoa että Intel lähtisi hintakilpailuun, kun tavaraa on saatava myytyä viime aikojen hävittyjä tuottoja paikatessa. Voisiko olla jopa RX 5700 XT:tä tehokkaampi malli tulollaan? Saman tehoinen tuote voisi maksaa vain 200 €, jos Intelillä ei ole mitään vastausta tulevien kilpailevien tuotteiden säteenseurannalle tai muille lisäominaisuuksille.

Linkissä ei mitään uutta, vain uusi väläys korttien olemassaolosta.

Ei kannata liikaa hytkyä tuon 512 suoritusyksikön mallin tehoista, kun sellainen kortti pitäisi uutisen mukaan toteuttaa kahdella eri yhdistetyllä ytimellä ('chiplet' tyylillä).
 
Jos ei ole kiire uudella näytönohjaimella niin kannattanee keskihintaluokan asiakkaana odotella rauhassa Intelin tulemista. 8 Gt muisti kielii sekin siitä, ettei tule ainakaan mitään RTX 3060 Ti:tä tehokkaampaa - näin siis itse luulen. On helppo uskoa että Intel lähtisi hintakilpailuun, kun tavaraa on saatava myytyä viime aikojen hävittyjä tuottoja paikatessa. Voisiko olla jopa RX 5700 XT:tä tehokkaampi malli tulollaan? Saman tehoinen tuote voisi maksaa vain 200 €, jos Intelillä ei ole mitään vastausta tulevien kilpailevien tuotteiden säteenseurannalle tai muille lisäominaisuuksille.

Linkissä ei mitään uutta, vain uusi väläys korttien olemassaolosta.

Ei kannata liikaa hytkyä tuon 512 suoritusyksikön mallin tehoista, kun sellainen kortti pitäisi uutisen mukaan toteuttaa kahdella eri yhdistetyllä ytimellä ('chiplet' tyylillä).
Mistäs Hilbert on tämän tiedon saanut kaivettua esiin? Ei se ainakaan tuosta itse vuodosta muistaakseni mitenkään ilmene
 
Ei kannata liikaa hytkyä tuon 512 suoritusyksikön mallin tehoista, kun sellainen kortti pitäisi uutisen mukaan toteuttaa kahdella eri yhdistetyllä ytimellä ('chiplet' tyylillä).

Nyt on termistö pahasti hukassa. Ytimiä siellä on paljon suurempi määrä, piilastut ja ytimet on aivan eri asioita.
 
Viimeksi muokattu:
@Kaotik En tiedä oliko tuo ylempi kysymyksesi minulle vai kummastelua?

...

Hardware Unboxed on testaillut tukussa pelejä Smart Access Memoryn toimintaa ja tulokset yllättivät minut. Ilmi käy että voidaan netota jopa 20 % parannus, mutta resoluutio vaikuttaa asiaan ja kaikista eniten peli, sillä jotkin pelit kärsivät ominaisuudesta alempana ruudunpäivityksenä, tosin vain hieman alempana. Ehdottomasti hyvä ominaisuus siis, mutta ennen kuin lähdetään hehkuttamaan tätä Graalin maljana, on muistettava että kyse on lähinnä siitä miten itse peli on rakennettu, eli mikä seikka voisi selittää sen, miksi jokin peli siitä niin paljon hyötyy? Voisiko myös olla että ominaisuus avittaa jollain tapaa rajattoman muistin toimintaa Radeoneilla, mistä syystä AMD on lähtenyt ominaisuutta näkyvästi hehkuttamaan?

Kilpailumielessä Nvidialla on parempi sauma ominaisuuden suhteen, vaikkemme tiedä vielä miten heidän näytönohjaimensa ominaisuuden kanssa käyttäytyy, vaan viittaankin siihen että heidän tukensa ominaisuudelle on paljon laajempi ja saa vakavasti uusien tulosten valossa harkitsemaan GeForcea jos sattuukin Intelin prosessorin joskus tulevassa hankkimaan. Uskon silti että AMD laajentaa tukea ainakin Ryzen 3000-sarjaan asti ja vakavasti harkitsee Inteleiden tukemista, mikä olisi suotavaa. Nvidialla ei siis ajurit vielä tue ominaisuutta, mutta eittämättä tulee tukemaan, veikkaisin viimeistään maaliskuussa.

Hyödyllinen ominaisuus siis, mikä omasta näkökulmastani paikkaa tietynlaisten pelien suorituskykyä johtuen koodailussa otetusta lähestymistavasta, jolle voi toki olla hyvät syynsä alkujaan.

 
Viimeksi muokattu:
@Kaotik En tiedä oliko tuo ylempi kysymyksesi minulle vai kummastelua?
Ihmettelyä, mutta jos satut tietämään niin kerro toki :)

Hardware Unboxed on testaillut tukussa pelejä Smart Access Memoryn toimintaa ja tulokset yllättivät minut. Ilmi käy että voidaan netota jopa 20 % parannus, mutta resoluutio vaikuttaa asiaan ja kaikista eniten peli, sillä jotkin pelit kärsivät ominaisuudesta alempana ruudunpäivityksenä, tosin vain hieman alempana. Ehdottomasti hyvä ominaisuus siis, mutta ennen kuin lähdetään hehkuttamaan tätä Graalin maljana, on muistettava että kyse on lähinnä siitä miten itse peli on rakennettu, eli mikä seikka voisi selittää sen, miksi jokin peli siitä niin paljon hyötyy? Voisiko myös olla että ominaisuus avittaa jollain tapaa rajattoman muistin toimintaa Radeoneilla, mistä syystä AMD on lähtenyt ominaisuutta näkyvästi hehkuttamaan?

Kilpailumielessä Nvidialla on parempi sauma ominaisuuden suhteen, vaikkemme tiedä vielä miten heidän näytönohjaimensa ominaisuuden kanssa käyttäytyy, vaan viittaankin siihen että heidän tukensa ominaisuudelle on paljon laajempi ja saa vakavasti uusien tulosten valossa harkitsemaan GeForcea jos sattuukin Intelin prosessorin joskus tulevassa hankkimaan. Uskon silti että AMD laajentaa tukea ainakin Ryzen 3000-sarjaan asti ja vakavasti harkitsee Inteleiden tukemista, mikä olisi suotavaa. Nvidialla ei siis ajurit vielä tue ominaisuutta, mutta eittämättä tulee tukemaan, veikkaisin viimeistään maaliskuussa.

Hyödyllinen ominaisuus siis, mikä omasta näkökulmastani paikkaa tietynlaisten pelien suorituskykyä johtuen koodailussa otetusta lähestymistavasta, jolle voi toki olla hyvät syynsä alkujaan.


Ei ole mitään tekemistä GPU:n L3-välimuistin kanssa, kyse on vain siitä että nyt on saatu validoitua Windows-puolellakin tuo ominaisuus. Linux-puolellahan tuota on tuettu jonkin verran pidempään ja ollut aktiivisessa käytössä ammattilaisvehkeissä (tai vastaava ominaisuus joka tapauksessa, en muista onko se nyt ollut niissä ammattilaisvehkeissä aina se yksi ja sama vai onko se ollut muuteltavissa vai miten). Se, paljonko tuosta on hyötyä, riippuu tietenkin pelistä, mutta tällä hetkellä kannattaa muistaa että nuo boostit tulevat peleillä joiden kehityksessä ei ole otettu koko ominaisuutta huomioon yhtään millään tasolla. Jos ja kun pelinkehittäjät alkavat aktiivisesti etsimään miten tuota voi käyttää hyödyksi voi erot kasvaa vielä selvästi isommiksikin.

Mitä ihmettä tarkoitat paljon laajemmalla tuella? Radeon RX 6000 -sarjalla tuo toimii ihan millä tahansa kyseistä ominaisuutta tukevalla alustalla.
Se Ryzen 5000 + 500-sarja + RX 6000 oli vain se ainut kombo jolla se oli tuettu heti julkaisussa, koska se oli ainut jolle AMD oli ehtinyt sen validoimaan. Sen jälkeen tuki resizable BAR -ominaisuudelle on lisätty joillekin vanhempia AMD:n piirisarjoja käyttäville emolevyille ja joillekin Intelin emoille ja se toimii ihan suoraan niillä kaikilla RX 6000 -sarjan näyttisten kanssa. Se taitaa olla vielä auki onko tukea tulossa myös vanhemmille näyttissukupolville vai ei, mutta ei NVIDIAkaan ole tainnut tarkentaa saako joku muukin kuin Ampere sen?
 
Viimeksi muokattu:
Se Ryzen 5000 + 500-sarja + RX 6000 oli vain se ainut kombo jolla se oli tuettu heti julkaisussa, koska se oli ainut jolle AMD oli ehtinyt sen validoimaan. Sen jälkeen tuki ominaisuudelle on lisätty joihinkin vanhempia AMD:n piirisarjoja käyttäville emolevyille ja joillekin Intelin emoille ja se toimii ihan suoraan RX 6000 -sarjan näyttisten kanssa. Se taitaa olla vielä auki onko tukea tulossa myös vanhemmille näyttissukupolville vai ei, mutta ei NVIDIAkaan ole tainnut tarkentaa saako joku muukin kuin Ampere sen?

Onko niin että alimmillaan vain tietyt B450-emolevyt ovat saaneet tähän mennessä tuen valmistajasta riippuen? Hyvä jos on jo edistytty tuen laajentamisessa. AMD taas viestinyt epäselvästi tilanteen jos on lukenut vain tekniikkauutiset ja markkinointimatskun (tahallaanko pelatakseen varmanpäälle?).
Nvidiasta ei tosiaan tiedä toisiko jopa Turingeille ominaisuuden. Tärkeintä että kummatkin valmistajat tukevat tulevaa Inteliä (Rocket Lake) ja suotavaa olisi että 8000-sarjasta (Intelin 300-piirisarja) ylös päin myös. Moni rokkaa vielä pitkään 8700K:lla.
Kunpa tulisi tuki RX 5000 -sarjalle, kun ei taida muuta estettä olla kuin "rahamiehen elkeet".

MUOK. tarkennus
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 410
Viestejä
4 506 987
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom