Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Miltähän vuosisadalta tuo tieto on peräisin?
Televisioissa on ollut nopeat Gamse- tai PC-tilat käytössä jo vuosia.
Omassani (joka on aika vanha) input lag on 21,4 ms.
Tämän vuoden malleissa puhutaan esim. OLED-televisioilla 120Hz virkistystaajuuksilla sellaisesta 5-7 ms input lagista.
No osta sitte OLED jos on varaa. 99% pelaajista ei ole varaa.
Taitaa tuo sun inputlag olla valmistajan mittaama ja luotettavuus nolla
 
1607792945736.png


1607793029062.png


En näe mihin pyrit totuuden valossa?

AMD:tä tuli kasa paskaa mikä ei kykene esim 4k suorituskyvyllä 4k 60FPS. Miksi tätä pitää jotenkin puolustella tai väitellä turhaan? Jos näytönohjain olisi parempi olisin itsekkin peruuttanut 3080 tilauksen ja odotelut 6800 näytönohjainta.

Nykyvalossa ei tuossa ole mitään herkkua tuleville AAAA peleille tai ainakaan omalla kohdalla mitään edellytystä vaihtamaan 3080 tilausta AMD:n vastaavaan (+-200€).
Käytät statistiikassasi yhtä peliä? Annan sulle vinkin, luepa pasteemiasi kuvaajia uudelleen, niiden valossa nvidiakaan ei pääse 4k 60fps kun vivut väännellään sopivasti (ja tämä nvidian tukemassa pelissä). Veikkaisin että Amd pääsee sinne 60fps kun vähennetään detailien tasossa
 
No osta sitte OLED jos on varaa. 99% pelaajista ei ole varaa.
Taitaa tuo sun inputlag olla valmistajan mittaama ja luotettavuus nolla
Älä nyt ole tyhmä. Noita tv:tä testataan ihan siinä missä muitakin juttuja. Jos valmistaja kusettaa, niin kyllä ne revikoiden kautta tulee ilmi ja niitä viiveitä osaa mittaa muutkin kuin pelkät valmistajat. Nyt sorrut ite ketjun normaaliin tapaan. Halutaan sulkea totuudelta silmät ja väitetään muuta kun ei just nyt sovi omaan uskontoon
 
Käytät statistiikassasi yhtä peliä? Annan sulle vinkin, luepa pasteemiasi kuvaajia uudelleen, niiden valossa nvidiakaan ei pääse 4k 60fps kun vivut väännellään sopivasti (ja tämä nvidian tukemassa pelissä). Veikkaisin että Amd pääsee sinne 60fps kun vähennetään detailien tasossa

IO-Tech arvostelussa nähdään totuus. katsoppa sitä.
 
No osta sitte OLED jos on varaa. 99% pelaajista ei ole varaa.
Taitaa tuo sun inputlag olla valmistajan mittaama ja luotettavuus nolla
Jos katsot tuon linkin, niin input lag on rtingsin mittaama.
Jos katsotaan niitä halpapään 4K-televisioita, esim.

Samsung 43" TU6905 (Gigantissa 333€) -> input lag 9,9ms 4K@60Hz)

LG UN71-sarja (49" Gigantissa 349€) -> input lag 10,3ms 4K@60Hz)

LG Nano80-sarja (49" Gigantissa 599€) -> input lag 9,8ms 4K@60Hz)

Ja 120Hz-versioissa:
LG Nano85-sarja (49" verkkokauppa.com 797€) -> input lag 5,2ms 4K@120Hz)
 
2k on määritelty ihan tarkasti kattamaan kaikki tasan 2048 pikseliä leveät resoluutiot. Jos joku käyttää sitä johonkin toiseen tarkoitukseen, niin kyse on tietämättömyydestä tai väärinymmärryksestä. 4k:n kohdalla on valittu laajempi vaakaresoluutioalue jota voi kyseisellä termillä esittää.

Tuntuu ennemmin että asiasta tietämättömät harrastajat kutsuvat 2k nimityksellä oikeastaan mitä vaan.
Tuo 2k mihin viittaat on elokuva-standardia, digital cinema resoluutioita, mutta noilla resoluutioilla näyttöjä ei pahemmin löydy ja näyttövalmistajat itsekin puhuvat 2K uhd:sta joten kansan suussa 2560x1440 vääntyy helposti 2k:ksi. Itse pyrin käyttämään ilmaisua 1440p
 
Alla parempi vertailu DLSS ja TAA välillä, jossa molemmat on täsmätty mahdollisimman lähelle samaa suorituskykyä. Resoluutioskaalausta voi säätää vain 5% askelin, joten suorituskyky ei ole ihan identtinen.

4K DLSS Quality vs FidelityFX CAS:

4K DLSS Performance vs FidelityFX CAS:

Mun silmään FidelityFX hävittää paljon ohuita viivoja kuvasta, kuten taustalla olevan talon ikkunaraameja, saman talon vasemmalla puolella olevien telineiden ( tai mikälie ) osia, ja oikean puoleisen tornirakennelman tikkaat. Edustalla olevan talon raja ikkunan ja betonin välillä antialiasoituu paljon paremmin DLSS:llä. Lisäksi FidelityFX:llä ruoho, kasvit ja puu menevät mössöksi. Läheisen talon graffiti on selvästi terävämpää DLSS:llä.
Onko tuossa kytketty joku skaalaussetti mukaan CASiin siis? Itse FidelityFX CAS:han ei ole mikään "korvaava" juttu yhtään millekään, vaan ihan vain terävöitysfiltteri jota voi käyttää tai olla käyttämättä, myös DLSS:n kanssa pitäisi toimia.

En näe mihin pyrit totuuden valossa?

AMD:tä tuli kasa paskaa mikä ei kykene esim 4k suorituskyvyllä 4k 60FPS. Miksi tätä pitää jotenkin puolustella tai väitellä turhaan? Jos näytönohjain olisi parempi olisin itsekkin peruuttanut 3080 tilauksen ja odotelut 6800 näytönohjainta.

Nykyvalossa ei tuossa ole mitään herkkua tuleville AAAA peleille tai ainakaan omalla kohdalla mitään edellytystä vaihtamaan 3080 tilausta AMD:n vastaavaan (+-200€).

Pasteat kuvia artikkelista, jossa on ennakkoversio pelistä minkä suorituskyky ei vastaa lopullista, jopa toinen kuvistasi sanoo sen suoraan.

Yksi peli ei ole mikään otanta, yhtä hyvin kuin tuon Cyberpunkin tilalle esimerkiksi voisi ottaa vaikka Assassin's Creed Valhallan, AAA-luokan peli vuodelta 2020 , AMD:lla on nopein näytönohjain myös 4K-resoluutiolla.
Mutta sekin olisi vain yksi peli.
Keskiarvona 4K-resoluutiolla NVIDIAn 3090 on vähän nopeampi, RX 6900 XT kakkonen, 3080 kolmonen, 6800 XT nelonen ja 6800 vitonen.

Tuossa sinun jatkuvasti esimerkkinä käyttämässäsi pelissä yksikään näytönohjain ei pääse siihen 4K 60 FPS:ään mitä hoet, ei edes ilman säteenseurantaa mutta muuten maksimiasetuksilla.

Esittämistäsi "herkuista" ainoastaan DLSS:ää ei ole saatavilla AMD:n näytönohjaimille, mutta kilpaileva skaalauskikkare on tulossa jos sellaisista tykkää.

IO-Tech arvostelussa nähdään totuus. katsoppa sitä.
io-techin arvostelun mukaan kolmessa pelissä 6900 XT:n suorituskyky ei riitä 4K 60 FPS:ään. Kahdessa niistä ei riitä 3090:nkään ja kolmannessa 3090 saa juuri ja juuri 60 FPS:n. Vastaavasti yhdessä pelissä AMD:lla on sekä 6800 XT että 6900 XT yli 60 FPS, kun NVIDIAlta vain 3090 pääsee justiinsa 60 FPS:ään.
 
IO-Tech arvostelussa nähdään totuus. katsoppa sitä.
En katso, kykenetkö myöntämään että yhden pelin käyttäminen mittarina on todella typerää. Mutta jos tähän halutaan lähteä niin ei Nvidian paskoillakaan päästä 60fpssään edes 1440p:llä. Kuitenkin itsellä RTX3090 tuolla hyrskyttämässä ja sekin tukehtuu tuohon peliin kun asetukset väännetään sopivasti.
 
Onko tuossa kytketty joku skaalaussetti mukaan CASiin siis? Itse FidelityFX CAS:han ei ole mikään "korvaava" juttu yhtään millekään, vaan ihan vain terävöitysfiltteri jota voi käyttää tai olla käyttämättä, myös DLSS:n kanssa pitäisi toimia.

Kyllä. Kun FidelityFX CAS kytketään päälle, paljastuu sen alta dynaaminen resoluutioslideri.
 
Onko tuossa kytketty joku skaalaussetti mukaan CASiin siis? Itse FidelityFX CAS:han ei ole mikään "korvaava" juttu yhtään millekään, vaan ihan vain terävöitysfiltteri jota voi käyttää tai olla käyttämättä, myös DLSS:n kanssa pitäisi toimia.



Pasteat kuvia artikkelista, jossa on ennakkoversio pelistä minkä suorituskyky ei vastaa lopullista, jopa toinen kuvistasi sanoo sen suoraan.

Yksi peli ei ole mikään otanta, yhtä hyvin kuin tuon Cyberpunkin tilalle esimerkiksi voisi ottaa vaikka Assassin's Creed Valhallan, AAA-luokan peli vuodelta 2020 , AMD:lla on nopein näytönohjain myös 4K-resoluutiolla.
Mutta sekin olisi vain yksi peli.
Keskiarvona 4K-resoluutiolla NVIDIAn 3090 on vähän nopeampi, RX 6900 XT kakkonen, 3080 kolmonen, 6800 XT nelonen ja 6800 vitonen.

Tuossa sinun jatkuvasti esimerkkinä käyttämässäsi pelissä yksikään näytönohjain ei pääse siihen 4K 60 FPS:ään mitä hoet, ei edes ilman säteenseurantaa mutta muuten maksimiasetuksilla.

Esittämistäsi "herkuista" ainoastaan DLSS:ää ei ole saatavilla AMD:n näytönohjaimille, mutta kilpaileva skaalauskikkare on tulossa jos sellaisista tykkää.


io-techin arvostelun mukaan kolmessa pelissä 6900 XT:n suorituskyky ei riitä 4K 60 FPS:ään. Kahdessa niistä ei riitä 3090:nkään ja kolmannessa 3090 saa juuri ja juuri 60 FPS:n. Vastaavasti yhdessä pelissä AMD:lla on sekä 6800 XT että 6900 XT yli 60 FPS, kun NVIDIAlta vain 3090 pääsee justiinsa 60 FPS:ään.
En katso, kykenetkö myöntämään että yhden pelin käyttäminen mittarina on todella typerää. Mutta jos tähän halutaan lähteä niin ei Nvidian paskoillakaan päästä 60fpssään edes 1440p:llä. Kuitenkin itsellä RTX3090 tuolla hyrskyttämässä ja sekin tukehtuu tuohon peliin kun asetukset väännetään sopivasti.
Tähän pitäisi kuumeisesti keksiä helpotusta kuluttajille? Hmm.. Ehkä voidaaan pii kiekon rajoituksista johtumatta kehitellä jotain..

hmmm... mitä jos... tuotettaisiin 99% kuvasta etukäteen joka tilaanteeseen ja tulostetaan se pelaajaalle.

=> A.I

Not possible, not happening -2021 IO-Tech
 
Alla parempi vertailu DLSS ja TAA välillä, jossa molemmat on täsmätty mahdollisimman lähelle samaa suorituskykyä. Resoluutioskaalausta voi säätää vain 5% askelin, joten suorituskyky ei ole ihan identtinen.

4K DLSS Quality vs FidelityFX CAS:
DLSS Quality.jpg

Fidelity CAS Quality.jpg


4K DLSS Performance vs FidelityFX CAS:
DLSS Performance.jpg

Fidelity CAS Performance.jpg


Mun silmään FidelityFX hävittää paljon ohuita viivoja kuvasta, kuten taustalla olevan talon ikkunaraameja, saman talon vasemmalla puolella olevien telineiden ( tai mikälie ) osia, ja oikean puoleisen tornirakennelman tikkaat. Edustalla olevan talon raja ikkunan ja betonin välillä antialiasoituu paljon paremmin DLSS:llä. Lisäksi FidelityFX:llä ruoho, kasvit ja puu menevät mössöksi. Läheisen talon graffiti on selvästi terävämpää DLSS:llä.

Kiitos!

Kyllä DLSS on parempi skaalaukseen, mutta ihmeenkin hyvältä tuokin FidelityFX CAS + skaalaus näyttää. Onko pelatessa miten huomattava tuo ero?
Täällä moni on ollut sitä mieltä että DLSS on ainut mahdollisuus pelata jos on 2160p näyttö. Kuvien perusteella en menisi tuota allekirjoittamaan. Miltä tuo pelatessa vaikuttaa?
 
Esittämistäsi "herkuista" ainoastaan DLSS:ää ei ole saatavilla AMD:n näytönohjaimille, mutta kilpaileva skaalauskikkare on tulossa jos sellaisista tykkää.
Eikös sellainen ole ollut kehitteillä jo pidemmän aikaa? On se kumma että eivät nyt vieläkään ole saaneet yhtä skaalauskikkaretta / kuvanhuononnusalgoritmia koodattua.
 
Miltä tuo pelatessa vaikuttaa?

Mun silmään TAA-skaalaus on suttuisempi yleisilmeeltään. TAA:lla näkyy silti enemmän liukuporrastyyppisiä sahalaitoja. Molemmat hajoilevat eri tavoin eri kohdissa liikkeessä, vaikea sanoa siinä suhteessa mitään voittajaa.

DLSS on parempi, mutta ei tuo toinenkaan mikään pelikelvoton ole. Ero on pienempi, kuin joissakin muissa DLSS-peleissä, esim. Control. DLSS tuntuu antavan pelistä toiseen melko tasalaatuista jälkeä, kun taas pelien omat TAA-ratkaisut heittelee laidasta laitaan.
 
Kyllä se 4klla 6800 kortilla pyörii oikein pelattavasti (dynamic variable resolution scaling päällä min 80%).
FPS ei hajua kun ei mittaria näy pelattaessa. Ei ole tarvetta DLSS:lle ja tosiaan näyttiksenä PowerColorin Rx 6800 Fighter ja näyttönä 4k telkkari.

Tämä ilmeisesti on jonkun mielestä 0% mahdollisuus pelata, mutta toki saa sitä mieltä olla ei ole itseltäni pois (graffat Ultralla poislukien otettu kaikki filmitöhkä lens flarea lukuunottamatta).

RT:ä ei tietty ole, mutta en tällä hetkellä sitä kaipaa. Katsoo sitten myöhemmin kun kytketään Radeonilla päälle onko kannattava kytkeä päälle vai ei. Sitö en tiedä tuleeko jossain kohtaa tarvetta lisätä skaalausta tai tiputtaa resoa toimintakohtauksissa. Jää nähtäväksi.
 
Mun silmään TAA-skaalaus on suttuisempi yleisilmeeltään. TAA:lla näkyy silti enemmän liukuporrastyyppisiä sahalaitoja. Molemmat hajoilevat eri tavoin eri kohdissa liikkeessä, vaikea sanoa siinä suhteessa mitään voittajaa.

DLSS on parempi, mutta ei tuo toinenkaan mikään pelikelvoton ole. Ero on pienempi, kuin joissakin muissa DLSS-peleissä, esim. Control. DLSS tuntuu antavan pelistä toiseen melko tasalaatuista jälkeä, kun taas pelien omat TAA-ratkaisut heittelee laidasta laitaan.

OK, hyvä tietää että on ihan pelattava myös korteilla jotka ei tuota DLSS tue... En vielä ole Cyberpunkkia ostanut kun ei oikein viitsi edes yrittää pelata tällä Radeon VII:llä.

Referenssi RX 6800XT tuli tilattua kun sen sai ostettua kohtuuhintaan (689€ toimitettuna). 3080:aa ei ole näkynyt missään saldoilla julkaisun jälkeen ja kyllä hieman tuo 10GB muistimäärä tökki kun nykyisessäkin on 16GB... Ennakkotilauksiin en lähde. Ostan tavaraa silloin kun se on saatavilla.

Ebayssä näkyisi vielä tästä Radeon VII:stä saavan enemmän kuin mitä tuo 6800XT maksoi (Yli 700€ näkyy menevän nämä). Kai nämä on niin hyviä mainaus kortteja muistikaistansa ansiosta...

Ihan ok "ilmainen" päivitys luulisi olevan.
 
Sen taa:n hajoamisen cp2077:ssa näkee imho. parhaiten nomad aloituksessa aavikolla. Liikkuu ja samalla katsoo niitä piikkipuun lehtiä. Kun pysähtyy paikoilleen niin tulee skarppi kuva, mutta liikkeessä aika kamala. Kai se taa toimii paremmin tasaisilla pinnoilla ja noi lehdet sun muut random muotoiset kappaleet hajoilee. Se taa varmaan toimis paljon paremmin, jos pelais isolla fps:lla, mutta mieluummin pelaan säteenseuranta+dlss päällä.
 
Rehelisesti katsottuna AMD on ihan housut kintuissa 4k60FPS> AAA pelien haaasteisiin..

Toivoisin että kaikki kulkisi avoimesti, mutta jos olet työhön uhrannut 10k+ aikaa niin miksi se pitäis jakaa kilpailijalle? @JiiPee
 
Tuo 2k mihin viittaat on elokuva-standardia, digital cinema resoluutioita, mutta noilla resoluutioilla näyttöjä ei pahemmin löydy ja näyttövalmistajat itsekin puhuvat 2K uhd:sta joten kansan suussa 2560x1440 vääntyy helposti 2k:ksi. Itse pyrin käyttämään ilmaisua 1440p
Mitään muuta 2k standardia ei ole olemassakaan kuin se DCI 2k. 2k UHD on taas kunnon oksymoroni, sillä UHD = 4k. 2,5k ja QHD on ihan hyväksyttäviä termejä ja eivät ole faktuaalisesti väärin. Mikä näyttövalmistaja on ruutujaan tolla 2k UHD termillä markkinoinut?

Kansan suu sanoo usein väärin ja olisi suotavaa jos ihmiset jotka tietävät asioista mitään, kuten esim. sinä, eivät moisia vääriä/erittäin epätarkkoja termejä käyttäisi. 2k:n (2048x1080) ja jonne ”2k”:n (2560x1440) välillä on kuitenkin melkein 100% ero pikselimäärässä.
 
Rehelisesti katsottuna AMD on ihan housut kintuissa 4k60FPS> AAA pelien haaasteisiin..

Toivoisin että kaikki kulkisi avoimesti, mutta jos olet työhön uhrannut 10k+ aikaa niin miksi se pitäis jakaa kilpailijalle? @JiiPee

Trolleja ei pitäisi syöttää, mutta...

Juurihan tuossa äsken Divvy mainitsi että avoimeen tekniikkaan perustuva FidelityFX CAS + skaalaus on myös ihan pelattava Cyberpunkissa ja se toimii kaikkien valmistajien korteilla.

DLSS tukea ei tule löytymään kuin Nvidian sponsoroimista peleistä joten jotain vaihtoehtoja sille pitää olla. Nuilla avoimilla standardeilla on paljon suuremmat mahdollisuudet yleistyä kuin suljetuilla tekniikoilla.
Kunhan tuo Microsoftin ja AMD:n kehittämä FidelityFX: Super Resolution skaalaus tulee (ja laatu / fps hyöty on verrattavissa DLSS) niin oma veikkaus on että pelituki sille tulee olemaan laajempaa kuin DLSS. Se kun toimii sitten sekä Nvidia, AMD että Intel näytönohjaimilla sekä konsoleilla.
 
DLSS tukea ei tule löytymään kuin Nvidian sponsoroimista peleistä joten jotain vaihtoehtoja sille pitää olla. Nuilla avoimilla standardeilla on paljon suuremmat mahdollisuudet yleistyä kuin suljetuilla tekniikoilla.
Kunhan tuo Microsoftin ja AMD:n kehittämä FidelityFX: Super Resolution skaalaus tulee (ja laatu / fps hyöty on verrattavissa DLSS) niin oma veikkaus on että pelituki sille tulee olemaan laajempaa kuin DLSS. Se kun toimii sitten sekä Nvidia, AMD että Intel näytönohjaimilla sekä konsoleilla.
Juuri näin. Itse maltan tuskin odottaa ensimmäistä peliä jossa on tuki sekä DLSS:lle että AMD:n vastineelle ja sitä kun kaikki nyt DLSS:n artefakteille sokeat alkavat silmät ristissä niitä etsimään vertailukuvista näyttääkseen kuinka DLSS on kuningas.
 
hmmm... mitä jos... tuotettaisiin 99% kuvasta etukäteen joka tilaanteeseen ja tulostetaan se pelaajaalle.

=> A.I

Kuvauksesi sopii paremmin LaserDisc-peleihin. Niitä oli joskus 1980-luvulla. DLSS puolestaan on hyvin kaukana siitä, että 99 % kuvasta tuotettaisiin etukäteen. DLSS 2.0 ei edes vaadi pelikohtaista opetusta, joten etukäteen tuottaminen ei oikein vaikuta realistiselta ajatukselta.
 
Kuvauksesi sopii paremmin LaserDisc-peleihin. Niitä oli joskus 1980-luvulla. DLSS puolestaan on hyvin kaukana siitä, että 99 % kuvasta tuotettaisiin etukäteen. DLSS 2.0 ei edes vaadi pelikohtaista opetusta, joten etukäteen tuottaminen ei oikein vaikuta realistiselta ajatukselta.
Tästä se lähtee n+100 vaihetta eteenpäin kaltaisia kyseenalaistamisia / steppejä ja ollaan yhtä astettä syvemmälle.

Kärjistettynä että ymmärrät => mikä vaan vie päämäärään rakennetaaan & tapahtuu välissä ohjelman toimesta.

Kiitos ymmärryksestä ja kontripuutiosta. :thumbsup:
 
En näe mihin pyrit totuuden valossa?

AMD:tä tuli kasa paskaa mikä ei kykene esim 4k suorituskyvyllä 4k 60FPS. Miksi tätä pitää jotenkin puolustella tai väitellä turhaan? Jos näytönohjain olisi parempi olisin itsekkin peruuttanut 3080 tilauksen ja odotelut 6800 näytönohjainta.

Nykyvalossa ei tuossa ole mitään herkkua tuleville AAAA peleille tai ainakaan omalla kohdalla mitään edellytystä vaihtamaan 3080 tilausta AMD:n vastaavaan (+-200€).

Eli löysit yhden pelin, joka ei saavuta kummallakaan näytönohjaimella 60fps lukemaa ja siitä teit automaattisen johtopäätöksen, että kaikkiin tuleviin raskaisiin AAA peleihin tulee DLSS tuki ja pyörii sitten oikein kivasti nvidialla.

Softasetin ja hinnoittelun takia 3080 on nyt parempi ostos, mutta käytännössä sitä ostetaan, jota edes joskus toimitetaan. Aika monella täällä on kuitenkin arpa vetämässä kummastakin kortista ja useammasta eri mallista.
 
En pitäisi dlss päällä CPssäkään mutta jos se on rtx3090 ainoa järkevä konsti saada kunnon fps 1440pllä kaikki kaakossa, niin mennään sitten sillä.
High vois toki riittää ja ilman, mutta se henk koht vertailu kuvanlaatujen välillä on vaikeaa, vivut voi kääntää vaan päälle ja katsoa näkyykö jotain mikä häiritsee omaa silmää ja säätää sen mukaan, kovin objektiivisesti sitä ei voi tuolla metodilla vertailla
Tuo ei voi pitää paikkaansa. Mulla on 6800xt vasta matkalla, joten koneessa on 5900X kaverina vielä vanha 5700xt Red Devil. 1440p ultralla (toki ei RT mahdollisuutta) ja on lukittu 60fps.
Rt puolellakin taisi olla performance mode tms jolla ainakin jonkun testin mukaan olin katsovinani et päästään jonnekin 70fps tuntumaan 3090:lla.
 
Nyt puhutaan PC pelaamisesta. Televisiota ei pc:n kanssa yleisesti käytetä. Konsolipelaajat on sitten erikseen...
Mistä tämä olettamus? Etenkin simupuolella käytetään melkein yleisemmin tv:tä ja toisaalta esim omasta kaveripiiristäni pc:llä pelaa vain 5 tyyppiä. Näistä kahdella tv ainoana näyttönä ja kahdella on pc näytön lisäksi tv, juuri cyberpunkin, gta jne tyyppisiä pelejä varten ja monitorilla vedetään sit esim CS, battlefield jne.
 
Eli löysit yhden pelin, joka ei saavuta kummallakaan näytönohjaimella 60fps lukemaa ja siitä teit automaattisen johtopäätöksen, että kaikkiin tuleviin raskaisiin AAA peleihin tulee DLSS tuki ja pyörii sitten oikein kivasti nvidialla.

Softasetin ja hinnoittelun takia 3080 on nyt parempi ostos, mutta käytännössä sitä ostetaan, jota edes joskus toimitetaan. Aika monella täällä on kuitenkin arpa vetämässä kummastakin kortista ja useammasta eri mallista.

Juurikin näin. AMD:n kaupasta saa hyvään hintaan aina välillä 6800XT kortteja, kun taas 3080 pitäisi jonottaa mahdollisesti kuukausia ja hinnat on 110-200€ korkeampia.
Jos molempia olisi saatavilla hinta olisi sama 3080 olisi ehkä se parempi ostos.

Tosin tuo Nvidian Mafia touhu alkaa olla jo sillä tasolla että ei mielellään niiden tuotteita osta. (Yritetään kontrolloida mediaa kertomaan vain sitä mitä Nvidia haluaa...)
 
Eli löysit yhden pelin, joka ei saavuta kummallakaan näytönohjaimella 60fps lukemaa ja siitä teit automaattisen johtopäätöksen, että kaikkiin tuleviin raskaisiin AAA peleihin tulee DLSS tuki ja pyörii sitten oikein kivasti nvidialla.

Softasetin ja hinnoittelun takia 3080 on nyt parempi ostos, mutta käytännössä sitä ostetaan, jota edes joskus toimitetaan. Aika monella täällä on kuitenkin arpa vetämässä kummastakin kortista ja useammasta eri mallista.

Uusin & tuorein peli 2020 Q4. Miksi tätä pitäisi jotenki pehmitellä? Luuletko että tulevat AAA pelit tästä jotenkin mystisesti helpottuvat?

Hyvin samanlainen tarina kuin Crysiksellä aikanaan ja ei ne suorituskykyvaatimukset siitä ole helpottuneet. Päinvastoin lopulta jopa kasvaneet.

Mikä tänään pärjää sinnittelee vielä huomenna. Toisaalta mikä jo on hätää kärsimässä, varmasti tukehtuu tulevaisuudessa...
 
Mitään muuta 2k standardia ei ole olemassakaan kuin se DCI 2k. 2k UHD on taas kunnon oksymoroni, sillä UHD = 4k. 2,5k ja QHD on ihan hyväksyttäviä termejä ja eivät ole faktuaalisesti väärin. Mikä näyttövalmistaja on ruutujaan tolla 2k UHD termillä markkinoinut?

Kansan suu sanoo usein väärin ja olisi suotavaa jos ihmiset jotka tietävät asioista mitään, kuten esim. sinä, eivät moisia vääriä/erittäin epätarkkoja termejä käyttäisi. 2k:n (2048x1080) ja jonne ”2k”:n (2560x1440) välillä on kuitenkin melkein 100% ero pikselimäärässä.
Tais tulla freudian slip, tarkoitin siis toki qhd, vaan kun enpäs itekää näitä ero hd termejä muista ettö mikä mikäki reso
 
Tuo ei voi pitää paikkaansa. Mulla on 6800xt vasta matkalla, joten koneessa on 5900X kaverina vielä vanha 5700xt Red Devil. 1440p ultralla (toki ei RT mahdollisuutta) ja on lukittu 60fps.
Rt puolellakin taisi olla performance mode tms jolla ainakin jonkun testin mukaan olin katsovinani et päästään jonnekin 70fps tuntumaan 3090:lla.
Aaa siis joo, toki mulla on RT psycholla päällä ja dlss qualitylla. On tuo sen verran näyttävä raytracing päällä että pakko pitää, mutta ilman dlss ei päästä 60fps, taitaa pyöriä jossai 40-50 akselilla, dlss päällä siellä 60-70. tarkkoja lukija ei ole kun kaikki overlayt pois päältä ettei kaatuilis.

En enää tarkalleen muista mistä tuossa oli kysymys, mutta taisi lähteä siitä 3070 vai 6800 keskustelusta.
 
Hauskana yksityiskohtana 3070:ssä loppuu muisti (Cyberpunk pelinä siis) kun käytetään 1440p ja laitetaan RT päälle. Hardware Unboxed tuon huomasi kun 2080ti oli tasoissa ennen RT kytkemistä päälle, mutta tämän jälkeen 2080ti oli 5-10 FPS nopeampi.

3080 silmällä pitäen on varmasti peliä suunniteltu kun muistinkäytössä kiivetään sinne 9,7 gigaan asti. Saa nähdä saadaanko isompia muistinkäyttöjä kun RT saadaan AMD:n korteillekin, koska siinä olisi varaa tekstuureissa nostaa.
 
Tullaas nyt tänne vähän heittämään vettä myllyyn:
Cyberpunkissa 6800XT + 5900X yhdistelmällä 5120x1440 Ultra ja CAS päällä aika tasaiset 100fps.

Tottakai kaikki voi kiistellä siitä että kuinka paljon parempi DLSS on kuin CAS, mutta käytännössä kumpikin vaan parhaansa mukaan piirtää sitä matalampaa resoluutiota ruudulle. Puolisen tuntia noita asetuksia räpelsin edestakas ja katselin mihin kaikkeen ruudulla vaikuttaa eri CASsitasot ja kuinka paljon perffihittiä tulee. 75% tuntui olevan sellainen että kauhean kaukana natiivista ei visuaalisesti menty. Itse päädyin 60% kohdalle missä halutessani huomaan kyllä huonommalta näyttävät alueet, mutta paljon selvemmin huomaan eron ruudunpäivityksessä sen 60~ ja 100~ välillä.

Lisähuomiona testasin myös ajaa peliä ilman CASsia ja tiputtamalla resoluutiota yhden pykälän alaspäin, laatu oli naurettavan paljon huonompi kuin se päällä korkeammalla resoluutiolla ja perffikin selvästi heikompi.

edit: lisätty tarkennus siitä että cyberpunk kyseessä
lisähuomio: 5120x1440 on tosiaan 89% pikseleitä 4k verrattuna, eli suuruusluokan puolesta vertailukelpoinen mutta silti hieman kevyempi.
 
Viimeksi muokattu:
NVIDIA päivitti Quake 2 RTX:n tukemaan virallista Vulkan Ray Tracing rajapintaa, eli pitäisi toimia AMD korteillakin.

Toimii AMD RX6800.
2160p -> 14 fps (RT high)
1440p -> 35-40 fps (RT high)
1080p -> 55-75 fps (RT high)
Kaatui parinkymmenen minuutin kuluttua.
 
Viimeksi muokattu:
Toimii AMD RX6800.
2120p -> 14 fps (RT high)
1440p -> 35-40 fps (RT high)
1080p -> 55-75 fps (RT high)
Kaatui parinkymmenen minuutin kuluttua.
Onko "RT High" maksimiasetukset? Jos on, niin pyörii yllättävän hyvin (paremmin kuin Minecraft RTX), omalla RTX 3080 pyöri vanhempi versio n. 60fps 1440p.
 
Toimii AMD RX6800.
2120p -> 14 fps (RT high)
1440p -> 35-40 fps (RT high)
1080p -> 55-75 fps (RT high)
Kaatui parinkymmenen minuutin kuluttua.
Paljon sulla on virrankulutus, ja onko se mitä tasoa verrattuna esim. Cyberpunkkiin tai muihin raskaisiin peleihin?

Ite huomasin että Quake 2 RTX on varmaan koko pelikirjastoni raskain peli mitä tulee virrankulutukseen.
 
Onko "RT High" maksimiasetukset? Jos on, niin pyörii yllättävän hyvin (paremmin kuin Minecraft RTX), omalla RTX 3080 pyöri vanhempi versio n. 60fps 1440p.
Tarkkaan ottaen RT-asetus taisi olla Global Illumination. Siinä on vaihtoehdot low, medium ja high.
 
Toimii AMD RX6800.
2160p -> 14 fps (RT high)
1440p -> 35-40 fps (RT high)
1080p -> 55-75 fps (RT high)
Kaatui parinkymmenen minuutin kuluttua.
Itselläni on 75-80fps RTX 3080 kortilla, 1440p ja Global Illumination high ja muut asetukset oletuksena.
 
Itselläni on 75-80fps RTX 3080 kortilla, 1440p ja Global Illumination high ja muut asetukset oletuksena.

3070fe:lla uusimmilla ajureilla ja q2 1.4:lla eka kentässä 2560x1440 resoluutiolla 54fps. Dippailee 48fps:aan, jos katsoo vettä niin, että koko ruutu täynnä heijastuksia. High asetukset ja reflection/refraction depth 2. GPU:n kello pyörii 1800MHz tuntumassa. Sais varmaan marginaalisesti lisää fps:aa, jos antaisi maksimit virtaa gpu:lle.
 
Tarkkaan ottaen RT-asetus taisi olla Global Illumination. Siinä on vaihtoehdot low, medium ja high.
Saisitko profiler kuvan otettua? Options -> graphics settings -> GPU profiler

Tämä otettu 3080:llä starttaamalla uusi peli ja käänsin hiirellä sen verran katsetta että profiler osui ikkunaan (että siitä saa selvää).

Quake 2 RTX Remaster Screenshot 2020.12.15 - 19.20.04.52.png
 
3080fe lienee sen 30% nopeampi kuin toi mun 3070fe. Jos on parempi kortti ettei hakkaa ylikellotettuna virtarajaan niin lienee toi 75-80fps ihan oikea luku. Mä sain kellot nousemaan 100MHz:lla ja marginaalisesti lisää fps:aa(about 3-4fps), kun antoi afterburnerista maksimi virran ja jännitteen kortille. Väittäisin, että tämä uusin q2+uus ajuri on nopeampi kuin ennen tai sitten on muistissa vikaa. Aikaisemmin 2560x1440 resoluutio tuntui epäpelattavalta, mutta nyt toi reilu 50fps on ihan ok.

edit. Hauskaa symmetriaa fps:ssa. Muistan aikoinaan, kun q2:sta pelasi tnt:lla niin silloinkin oli fps jotain 50-60 tuntumassa ja piti ylikellottelulla hakea loputkin suorituskyvystä. Oi niitä aikoja, nykyään ei jaksa enää kellottelusta niin innostua.
 
Hauskaa symmetriaa fps:ssa. Muistan aikoinaan, kun q2:sta pelasi tnt:lla niin silloinkin oli fps jotain 50-60 tuntumassa ja piti ylikellottelulla hakea loputkin suorituskyvystä. Oi niitä aikoja, nykyään ei jaksa enää kellottelusta niin innostua.
Joo mut silloin korteista saikin helposti +20% irti kellottamalla. Tänään ei saa kuin ehkä munkilla +5%, ja senkin tuskaisesti käyrää säätämällä.

Offtopic höpinää soundtrackista:

Quake II ei ole Quake II ilman Sonic Mayhemin loistavaa soundtrackkia. Sen saa ladattua täältä: Quake II + Mission Packs Soundtracks - ogg.zip

.ogg filut laitetaan kansioon /baseq2/music (luo kansio tarvittaessa)

Eka mappi + Descent into Cerberon on aikamoista herkkua
 
Viimeksi muokattu:
Oli näköjään tullu Q2 RTX uudessa patchissa ihan tuntuva perf boosti RTX3080, n. 70fps 1440p resolla entisen 60fps sijaan.
 
Taustana siis hypehuhukanavien mukaan alkuvuodesta piti tulla 7nm tsmc refresh, joka kellottuu kuin pieni eläin ja loppuvuonna vielä chiplet pohjainen Hopper. Ynnä AMD:n piti hypätä myös chiplet pohjaiseen gpu:hun ensivuonna.

Huhuja on liikenteessä että RDNA3 olisi MCM. Mietin että olisikohan toi iso cache se puuttuva linkki siihen että sen voisi vihdoin järkevästi toteuttaa?
Niin ja hopperista sellaisiakin huhuja että se olisi myöhästymässä, tulikohan jenssenille kiire kokota isoa kakkua myös?

Ja sitten jos vielä palataan joku puoli vuotta taaksepäin niin niitähän tosiaan oli huhuja että ampere kellottuu 2,5GHz, kukapa olisi uskonut että se onkin RDNA2 joka kellottuu sinne ja ylikin siitä.
Itte veikkailin että RDNA2 voisi kellottua 2,3GHz mutta ei juurikaan siitä yli ja nyt mennään siitä ihan älyttömästi yli.
 
Huhuja on liikenteessä että RDNA3 olisi MCM. Mietin että olisikohan toi iso cache se puuttuva linkki siihen että sen voisi vihdoin järkevästi toteuttaa?
Niin ja hopperista sellaisiakin huhuja että se olisi myöhästymässä, tulikohan jenssenille kiire kokota isoa kakkua myös?

Ja sitten jos vielä palataan joku puoli vuotta taaksepäin niin niitähän tosiaan oli huhuja että ampere kellottuu 2,5GHz, kukapa olisi uskonut että se onkin RDNA2 joka kellottuu sinne ja ylikin siitä.
Itte veikkailin että RDNA2 voisi kellottua 2,3GHz mutta ei juurikaan siitä yli ja nyt mennään siitä ihan älyttömästi yli.

Nuo RDNA2 kellottuvuudet oli kyllä yllätys ja niin oli kakkukin, mutta yllättihän nvidiakin prosessilla ja muistilla. Eikä se kakku mitään paniikkiliikkeitä aiheuta. GPU:n suunnittelu on pitkä prosessi, joten ei siellä tehdä mitään stop the press temppua. Putkessa olevat tuotteet kehitetään normaalisti ja suunnittelussa oleviin tulee ehkä muutoksia, jotka näkyy muutaman vuoden päästä.

Enemmän sen kilpailun tulee näkemään julkaisutahdista. AMD lupaili RNDA1 aikaan vuosittaista päivitystä, joko arkkitehtuurilla, tai prosesislla, tai molemmilla. Nvidia vastaa siihen samalla mitalla, eli joko "super" käsittelyllä, die shrinkillä tai kiihdyttämällä peliarkkitehtuurien tahtia.

Eli eiköhän tämä ketju pysy aktiivisena, kun joka vuosi tulee jotain uutta mistä tapella. :lol:
 
Eli eiköhän tämä ketju pysy aktiivisena, kun joka vuosi tulee jotain uutta mistä tapella. :lol:

Jep, se on nyt jo selvää että AMD:llä on kovasti kirittävää RT puolella. Tuplata tarttee tehot että päästään nykyisen nvidian tasosta hiukan yli. Siihen päälle tarttis vielä mitottaa se nvidian oletettu 30-50% parannus. Työmaata on.
 
Jep, se on nyt jo selvää että AMD:llä on kovasti kirittävää RT puolella. Tuplata tarttee tehot että päästään nykyisen nvidian tasosta hiukan yli. Siihen päälle tarttis vielä mitottaa se nvidian oletettu 30-50% parannus. Työmaata on.
Siitähän se on kiinni että miten paljon piipinta-alaa uhrataan säteenjäljitykselle. Joko suurennetaan piirin kokoa tai otetaan jostain muualta pois.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 415
Viestejä
4 507 042
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom