Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Amd ei tuhlaa rt vielä tilaa koska se on ihan turhaa hommaa. Katsellaan uudestaan sitten 2 generaation päästä kun oikeasti olis käyttöä.
 
Siitähän se on kiinni että miten paljon piipinta-alaa uhrataan säteenjäljitykselle. Joko suurennetaan piirin kokoa tai otetaan jostain muualta pois.

Tuohan se ongelma on. Molemmilla firmoilla on kykyä tehdä nytkin rautaa, jolla säteenseuranta pyörii kivasti. Ongelma on vain se, että hintalapun takia siitä kiinnostuneet olisi vain it firmojen pääomistajat, diktaattorit ja paikalliset huumeparonit. Piirikoko siis räjähtäisi käsiin nykyprosesseilla.

Nythän piirit on about saman kokoiset transistoreissa mitattuna:

26,8 mrd. (rdna2), josta 6mrd meni kakkuun.
vs
28,3 mrd. (ampere)
 
Pelikohtaista toki, mutta kyllä se 60fps on tarpeeksi nopea yleensä. Siihen vaan ei tahdo päästä nykyraudalla kuin 1080p resolla.
Esimerkiksi Gamers Nexus testien mukaan Cyberpunkissa 3080 jää alle 60fps keskivarvolle ja low menee lähellä 30fps 4k/DLSS Performance (eli 1080p reso käytännössä)
Kaikki pelit ei varmasti ole Nvidian sponsoroimia eli ei voida laskea sen varaan että DLSS tulee löytymään kaikista.

1440p resolle ei 3080 oikein riitä Cyberpunkkiin säteenjäljitys päällä. 4k/DLSS Quality ~42fps avg. (renderöintiresoluutio 1440p)
Voi lyödä heikommallakin raudalla kovempaa asetusta kun pistää DLSS päälle, tuolla saa kunnon boostia kulkuihin jo Qualityllä
RT ei ole pakko käyttää DLSS kanssa.

Ja huom. Pelissä on valittavissa myös eri RT asetuksia jos haluaa niitä käyttää niin pyörii hienosti myös 3080 sen 60fps RT päällä.(voi ottaa RT varjotkin pois jos katsoo turhiksi)
Se on hieman eri itse kokeilla kaikkia asetuksia ja eri ohjaimillakin kuin että lukee toisten testaamia jollain Ultra/Max asetuksilla.
Pelin saa hienosti toimimaan kun viittii käydä optionsin kautta.

Tuolla on niitä turhempiakin asetuksia millä ei omissa kirjoissa ole mitään arvoa, silti testaajat nämäkin ovat enabloineet.

Nopee prossu+nopeet muistit+DLSS+optionsin kautta niin peli tuntuu jopa todella kevyeltä pyöritellä.
 
Voi lyödä heikommallakin raudalla kovempaa asetusta kun pistää DLSS päälle, tuolla saa kunnon boostia kulkuihin jo Qualityllä
RT ei ole pakko käyttää DLSS kanssa.

Ja huom. Pelissä on valittavissa myös eri RT asetuksia jos haluaa niitä käyttää niin pyörii hienosti myös 3080 sen 60fps RT päällä.(voi ottaa RT varjotkin pois jos katsoo turhiksi)
Se on hieman eri itse kokeilla kaikkia asetuksia ja eri ohjaimillakin kuin että lukee toisten testaamia jollain Ultra/Max asetuksilla.
Pelin saa hienosti toimimaan kun viittii käydä optionsin kautta.

Tuolla on niitä turhempiakin asetuksia millä ei omissa kirjoissa ole mitään arvoa, silti testaajat nämäkin ovat enabloineet.

Nopee prossu+nopeet muistit+DLSS+optionsin kautta niin peli tuntuu jopa todella kevyeltä pyöritellä.

Ongelma on siinä että sitä DLSS ei tule löytymään kuin Nvidian sponsoroimista peleistä. (Ja osaa häiritsee ne sen tuottamat virheet kuvassa sen verran että sitä ei voi käyttää...)
Nykyraudalla ei oikein riitä 1440p natiiviresolle vääntö noihin raskaampiin peleihin.
 
Tuohan se ongelma on. Molemmilla firmoilla on kykyä tehdä nytkin rautaa, jolla säteenseuranta pyörii kivasti. Ongelma on vain se, että hintalapun takia siitä kiinnostuneet olisi vain it firmojen pääomistajat, diktaattorit ja paikalliset huumeparonit. Piirikoko siis räjähtäisi käsiin nykyprosesseilla.

Nythän piirit on about saman kokoiset transistoreissa mitattuna:

26,8 mrd. (rdna2), josta 6mrd meni kakkuun.
vs
28,3 mrd. (ampere)
Ei nuo itse RT-ytimet vie ainakaan Turingeissa juuri ollenkaan tilaa (n. 3% koko piiristä):

Taitaa vaan olla muita rajoittavia tekijöitä, kuten muistikaista ja se, että kohinan poistoon ja varjostamiseen tarvitaan edelleen paljon perinteistä laskentatehoa. Eli lisäämällä noita RT-ytimiä tuskin saataisiin suoraan massiivista suorituskykyboostia, kun muu rauta jäisi pullonkaulaksi.
 
Ei nuo itse RT-ytimet vie ainakaan Turingeissa juuri ollenkaan tilaa (n. 3% koko piiristä):

Taitaa vaan olla muita rajoittavia tekijöitä, kuten muistikaista ja se, että kohinan poistoon ja varjostamiseen tarvitaan edelleen paljon perinteistä laskentatehoa. Eli lisäämällä noita RT-ytimiä tuskin saataisiin suoraan massiivista suorituskykyboostia, kun muu rauta jäisi pullonkaulaksi.

Ei tuo sitä asiaa kumoa, vain lähinnä vahvistaa. Säteenseurannan rautakiihdytys on ikivanha juttu (kuluttujamarkkinoilla siis). Sitä nopeuttavaa rautaa voi lisätä aika rajusti, mutta ongelmaksihan tulee todellakin muistikaistan lisääminen, kakut ja käsiin räjähtävä piirikoko. Ne tekisi tuotteesta ihan liian kalliin kuluttajapuolelle.

Vastaavasti olisi taloudellinen itsemurha nykyisellä transistoribudjetilla tinkiä rasteroinnista säteenseurannan eduksi, kun valtaosa peleistä ottaisi osumaa.
 
Ei tuo sitä asiaa kumoa, vain lähinnä vahvistaa. Säteenseurannan rautakiihdytys on ikivanha juttu (kuluttujamarkkinoilla siis). Sitä nopeuttavaa rautaa voi lisätä aika rajusti, mutta ongelmaksihan tulee todellakin muistikaistan lisääminen, kakut ja käsiin räjähtävä piirikoko. Ne tekisi tuotteesta ihan liian kalliin kuluttajapuolelle.

Vastaavasti olisi taloudellinen itsemurha nykyisellä transistoribudjetilla tinkiä rasteroinnista säteenseurannan eduksi, kun valtaosa peleistä ottaisi osumaa.
Ei tarvitse tinkiä, kun suurin osa säteenseurantaa nopeuttavista asioista nopeuttaa myös rasterointia (muistikaista, fp32-yksiköt jne). Ihmisillä tuntuu olevan joku virheellinen käsitys, että tuo RT-rauta vie hirveästi piipinta-alaa ja sen takia on uhrattu paljon rasterointisuorituskykyä, mutta se nyt ei vaan pidä paikkaansa.
 
Ei tarvitse tinkiä, kun suurin osa säteenseurantaa nopeuttavista asioista nopeuttaa myös rasterointia (muistikaista, fp32-yksiköt jne). Ihmisillä tuntuu olevan joku virheellinen käsitys, että tuo RT-rauta vie hirveästi piipinta-alaa ja sen takia on uhrattu paljon rasterointisuorituskykyä, mutta se nyt ei vaan pidä paikkaansa.

BHV puun käsittelyä voisi kyllä yhä nopeuttaa, mutta en ole varma onko se oikeasti nyt se pullonkaula. Enemmän mietin tuossa, että jos rahasta ei tarvitse murehtia ja transistoreja voi käyttää surutta, niin luulisi piirille ilmestyvän vaikka puhtaaseen FP32 laskentaan erikoistuneita yksiköitä, joista on muu viilattu pois ja rekisterit ja kakku optimoitu puhtaasti RT laskentaa varten ja BHV dataan pääsyn kannalta.

Toisaalta tuossa on se ajatusvirhe, että jos rahasta ei tarvitse murehtia, niin sitä nykylaskentarautaa voi lisätä myös rajusti ja se hoitaisi saman homman. Siinä vain pystytään nykytilanteessa, jossa arvostelijat aina valitaa isosta perffipenaltista, vaikka tehoa olisi silti tolkuttomasti.
 
Minäkin osaan tehdä sokkotestin!

Kiumpi RT 1.jpg

Kiumpi RT 2.jpg


Hmm, kumpikohan on RT? Vaikea kyllä havaita mitään eroa. :poop:
 
Sokkotestiä RT on / off


On tää jännä. Jos joku muu olisi laittanut vastaavanlaisen videon kanavasta joka on kallellaan pelkästään nvidiaan niin sinä olisit antanut varoituksia ja huutanut että lopeta nyt trollaus ja kaiva jotain faktaa. Nyt kun sinä laitoit videon joka on kanavasta The good old amd gamer nii tää on vain täysin ok ja sallittua?
 
On tää jännä. Jos joku muu olisi laittanut vastaavanlaisen videon kanavasta joka on kallellaan pelkästään nvidiaan niin sinä olisit antanut varoituksia ja huutanut että lopeta nyt trollaus ja kaiva jotain faktaa. Nyt kun sinä laitoit videon joka kanavasta The good old amd gamer nii tää on vain täysin ok ja sallittua?
Lopeta asiattomat ja täysin perättömät syytöksesi, palaute moderoinnista sille kuuluvaan ketjuun.
 
Juuri tätä tarkoitin. Selaa tätä ketjua ja kuka täällä huutaa muille että lopettakaa ja sit itse kuitenki tekee sitä
Mitä ehmetin ehmettiä nyt taas ihan oikeasti? Nyt sitten ladot tähän niitä linkkejä, missä minä olen vaatinut yhtään ketään lopettamaan minkään videoiden postaamista, tai pyydä anteeksi käytöstäsi.
 
Mitä ehmetin ehmettiä nyt taas ihan oikeasti? Nyt sitten ladot tähän niitä linkkejä, missä minä olen vaatinut yhtään ketään lopettamaan minkään videoiden postaamista, tai pyydä anteeksi käytöstäsi.
Täällä on esitetty monen toimesta moniakin asioita ja sun reaktio on niihin että lopeta trollaus. Mun reaktio sun täysin perättömään videoon on että lopeta trollaus. Jokainen joka edes jaksaa hiukan katsoa mistä tuon kanavan videot pääsääntöisesti koostuu ja mitä se fanittaa niin ei liene kenellekkään mitään epäselvää että miten saadaa video näyttämään jotenki muka huonolta RT:n osalta. Jos olet olet erimieltä, niin todista tuo videon sisältö tai pyydä anteeksi että aiheutat täällä turhaa kränää
 
Minäkin osaan tehdä sokkotestin!

Kiumpi RT 1.jpg

Kiumpi RT 2.jpg


Hmm, kumpikohan on RT? Vaikea kyllä havaita mitään eroa. :poop:

Kohta tulee varmaan joku huutelemaan "Hyi mikä peili" kommentteja.

Ylempi näyttää sille, mille heijastus näyttää peilityynene veden pinnasta. Ja alempi... Noh ehkä se on realistinen näkymä, jos näkö on -12 ja katsoo vedenpintaa ilman laseja.
 
Täällä on esitetty monen toimesta moniakin asioita ja sun reaktio on niihin että lopeta trollaus. Mun reaktio sun täysin perättömään videoon on että lopeta trollaus. Jokainen joka edes jaksaa hiukan katsoa mistä tuon kanavan videot pääsääntöisesti koostuu ja mitä se fanittaa niin ei liene kenellekkään mitään epäselvää että miten saadaa video näyttämään jotenki muka huonolta RT:n osalta. Jos olet olet erimieltä, niin todista tuo videon sisältö tai pyydä anteeksi että aiheutat täällä turhaa kränää
Näytä nyt se yksikin esimerkki väittämästäsi. Edes se yksi.

Minä en ole kommentoinut tuon videon sisältöä mitenkään muuten, kuin todeten että siinä on RT on/off -sokkotesti, kuten onkin.
 
Huomautus - foorumilla ei ole tarkoitus keskustella toisista käyttäjistä ja keskusteluketju on väärä paikka palautteen antamiseen moderoinnista
Näytä nyt se yksikin esimerkki väittämästäsi. Edes se yksi.
Tuskin tarvitsee mennä montaa sivua taakseppäin kun sun Lopeta nyt trollaus kommentteja tulee eteen. Mikäli ei tule, niin sit olet sinä tai joku muu mode niitä poistanut. Niitä kuitenki on tämä ketju ollut pullollaan. Aiheesta joka on jonku toisen mielestä ollu täysin relevantti mutta sun näkemys aiheesta on ollut trollia. No minun näkemys on että nyt sinä trollaat, ja kai olen oikeuttu sanomaan niin kun sinäkin jaat mielipiteitäsi
 
Eipä sillä taida olla merkitystä, kunhan lopputulos on agendan mukaista.
Nyt rupeaa ihan tosissaan riittämään näiden turhien käyttäjää koskevien provojen ja valheiden heittäminen.
Minä postasin yhden YouTube-videon, jossa on RT on/off sokkotesti. En pyytänyt ketään tekemään testiä, kommentoimaan tuloksia tai yhtään mitään muutakaan, ja sinä yrität keksiä siitä jotain ihmeen agendaa.

Tuskin tarvitsee mennä montaa sivua taakseppäin kun sun Lopeta nyt trollaus kommentteja tulee eteen. Mikäli ei tule, niin sit olet sinä tai joku muu mode niitä poistanut. Niitä kuitenki on tämä ketju ollut pullollaan. Aiheesta joka on jonku toisen mielestä ollu täysin relevantti mutta sun näkemys aiheesta on ollut trollia. No minun näkemys on että nyt sinä trollaat, ja kai olen oikeuttu sanomaan niin kun sinäkin jaat mielipiteitäsi
Eli kuten tavallista, sinullakaan ei ole antaa niitä esimerkkejä. Sama paska toistuu kerrasta toiseen, joku rupeaa huutelemaan perätöntä paskaa yrittäen maalata toista käyttäjää huonoon valoon, mutta kun pitäisi löytyä jotain muuta kuin ilmaa niiden sanojen taakse ei mitään löydykään.
 
Nyt kun joku tekis dlss sokkotestin ja ilman 800% zoomeja niin sekin olisi kiintoisa... Osaa jutuista kun lukee tämän pitäisi olla päivä vs yö ero.
 
Nyt rupeaa ihan tosissaan riittämään näiden turhien käyttäjää koskevien provojen ja valheiden heittäminen.
Minä postasin yhden YouTube-videon, jossa on RT on/off sokkotesti. En pyytänyt ketään tekemään testiä, kommentoimaan tuloksia tai yhtään mitään muutakaan, ja sinä yrität keksiä siitä jotain ihmeen agendaa.

Ota vaan ihan rauhassa siellä, arvostelin videon tekiää en sinua. Vai oliko tuo sun kanava?
 
Nyt rupeaa ihan tosissaan riittämään näiden turhien käyttäjää koskevien provojen ja valheiden heittäminen.
Minä postasin yhden YouTube-videon, jossa on RT on/off sokkotesti. En pyytänyt ketään tekemään testiä, kommentoimaan tuloksia tai yhtään mitään muutakaan, ja sinä yrität keksiä siitä jotain ihmeen agendaa.


Eli kuten tavallista, sinullakaan ei ole antaa niitä esimerkkejä. Sama paska toistuu kerrasta toiseen, joku rupeaa huutelemaan perätöntä paskaa yrittäen maalata toista käyttäjää huonoon valoon, mutta kun pitäisi löytyä jotain muuta kuin ilmaa niiden sanojen taakse ei mitään löydykään.

Katso Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju
Siinä sinä hyökkäät toista vastaan huutamalla sille trollaamisesta. Sinun sanoin: Sama paska toistuu kerrasta toiseen, ja koitat maalata toista käyttäjää(tässä tapauksessa kaikkia muita jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä) huonoon valoon.

Ok, sinä et kommentoinut videoon mitään, mutta tuollaisen ryönän jakaminen on täyttä trollia. Katso sitä kanavaa, katso sitä videota.
 
Kohta tulee varmaan joku huutelemaan "Hyi mikä peili" kommentteja.

Ylempi näyttää sille, mille heijastus näyttää peilityynene veden pinnasta. Ja alempi... Noh ehkä se on realistinen näkymä, jos näkö on -12 ja katsoo vedenpintaa ilman laseja.


Onhan tuo ylempi hienompi, mutta ilmeisesti mennee vielä aikaa, että näkee muualla täysin selkeästi kunnolla eroa kuin oikein valikoidussa kohdassa.
 
Metronkin osalta tuo edellinen video oli aika kapeakatseinen pyyhkäisy. Suuressa osassa pelistä tunnelmassa on ainankin omasta mielestä merkittävä ero RT:n hyväksi.

Tässä hieman Metroa laajemmin ja missä tuo ero selvemmin havaittavissa.

 
Katso Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju
Siinä sinä hyökkäät toista vastaan huutamalla sille trollaamisesta. Sinun sanoin: Sama paska toistuu kerrasta toiseen, ja koitat maalata toista käyttäjää(tässä tapauksessa kaikkia muita jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä) huonoon valoon.

Ok, sinä et kommentoinut videoon mitään, mutta tuollaisen ryönän jakaminen on täyttä trollia. Katso sitä kanavaa, katso sitä videota.

Ihan samaa johtopäätöstä on muutkin RT testit näyttäny, Ultralla joissain valikoiduissa paikoissa näkee selvästi eron, mutta monesta paikasta saa etsimällä etsiä eroja RT Ultra vs. RT OFF. RT MEDIUM vs. RT OFF ei juuri havaittavaa eroa monen mielestä ole.
Ja siitä voi sitten olla montaa mieltä onko nuo peiliäkin peilaavammat lammikot hyvän näköisiä.

Ihme asenne täällä suurella osalla jotka on selvästi VIHREÄT lasit päässä. Kaikki jotka joskus jotain positiivista sanoo AMD:n näytönohjaimista on selvästi jonkun AMD AGENDAN kanssa liikkellä.
Sekin että Hardware Unboxed olisi jotenkin puolueellinen AMD suuntaan. Kun todellisuus on se että uusimpia kortteja vaille taitaa 5700XT olla ainut AMD kortti joka on positiivisen arvostelun saanut tuolta. Ja siitäkin oli ajuriongelmista useempi video.
 
Katso Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju
Siinä sinä hyökkäät toista vastaan huutamalla sille trollaamisesta. Sinun sanoin: Sama paska toistuu kerrasta toiseen, ja koitat maalata toista käyttäjää(tässä tapauksessa kaikkia muita jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä) huonoon valoon.

Ok, sinä et kommentoinut videoon mitään, mutta tuollaisen ryönän jakaminen on täyttä trollia. Katso sitä kanavaa, katso sitä videota.
Kehotin käyttäjä lopettamaan trollaamisen, kyllä, mutta en videon vuoksi, vaan viestissä olevien "pasianssiin soveltuvista korteista" ja "kuvanväärennöksistä" sun muiden vuoksi, joita ko. käyttäjä on jatkanut jo pidemmän aikaa. En myöskään huutanut (edes kirjoitetussa muodossa).

Jätän tämän asian nyt tähän osaltani.
 
AMD kaverit tuntuu vetävän koko ajan epäteennäistä vastakkainasettelua. Mukamas kaikki RT hypetys on vihreät lasit päässä tehtyä puolueellista analyysia (sitähän se on, koska nvidia hallitsee sen tällä hetkellä paremmin - minkäs teet?).

Epärealististahan tuo RT jossain kohdin on (kuten yllä olevassa paskavedessä näkyy neon-valot noin hyvin kun todellisuudessa toi RT OFF:kin on epärealistinen), mutta tosiaan tuo tunnelmaa hyvin ja me ollaan osittain jo ylitetty sellainen fotorealistinen taso peleissä ja nykyään kaikki on enemmän taitelijan jälkeä, kuten vaikkapa photoshopatuissa/insta filtteröidyissä kuvissa.

Itseä häiritsee pelatessa, ettei näe yksityiskohtia hyvin, joten yleensä pelaan liiallisella brightnessilla, jota mindsettia tuo RT tuntuu haittaavan...
 
Viimeksi muokattu:
Ihan samaa johtopäätöstä on muutkin RT testit näyttäny, Ultralla joissain valikoiduissa paikoissa näkee selvästi eron, mutta monesta paikasta saa etsimällä etsiä eroja RT Ultra vs. RT OFF. RT MEDIUM vs. RT OFF ei juuri havaittavaa eroa monen mielestä ole.
Ja siitä voi sitten olla montaa mieltä onko nuo peiliäkin peilaavammat lammikot hyvän näköisiä.

Siitähän oli todellakin mainittu useammassa arvostelussa. Cyberpunk tekee säteenseurannan hienovaraisesti ja tyylillä, eikä kaikki mikä voi kiiltää on kromattu ja heijastaa. Päälle vielä AAA tuotantoarvot, niin se normivalaistus ja heijastusefektit on hiottu viimeisen päälle. Siitä siis löytyy hitosti paikkoja, josta ei on hankala sanoa onko siinä säteenseuranta päällä, vai ei.

Henkilökohtaisesti pidän tuosta suuntauksesta. Se ei hypi silmille, mutta sen löytää kun sen etsii tai vain menee sopivaan paikkaan. Eli se on osa peliä, eikä päälle löyty tekniikkademo johon on lyöty kaikki mukaan säädöt tapissa, että varmasti nähdään.
 
Metronkin osalta tuo edellinen video oli aika kapeakatseinen pyyhkäisy. Suuressa osassa pelistä tunnelmassa on ainankin omasta mielestä merkittävä ero RT:n hyväksi.

Tässä hieman Metroa laajemmin ja missä tuo ero selvemmin havaittavissa.



Metron RT-toteutusta toivoisin laajemminkin. Käsittääkseni siinä on käytetty säteenjäljitystä global illuminatioon, ja jälki on nähtävissä lähes kaikkialla pelissä juurikin tunnelmassa ja siinä kuinka hyvin objektit sulautuu muuhun pelimaailmaan.

RT-heijastukset tuntuu saavan kaiken huomion, liekö tuo GI:n toteuttaminen RT:llä liian kallista vai efekti liian "hienovarainen" mainostus -tarkoituksessa, mutta mua ei ole nuo heijastukset paljoa liikuttaneet. Screen space mirroring on ihan kelpo tekniikka kunhan ei tarkoituksella pysähdy pelimaailmassa ihmetteleen ja säätään näkökenttää juuri sopivaan malliin missä se menee rikki.

Toivottavasti muutaman vuoden sisään aletaan näkemään nykyaikaisiakin pelejä jossa kaikki on tehty RT:llä, se olisi herkkua.
 
Ja siitä voi sitten olla montaa mieltä onko nuo peiliäkin peilaavammat lammikot hyvän näköisiä.

Kyllä se tyyni veden pinta on aika hyvä peili. Sen takia en ole ikinä ymmärtänyt tuota peili ulinaa. Jos katsoo kaupungilla pimeällä heijastuksia vesilätöistä, niin huomattavasti lähempänä ne on tuota Divvyn postauksen ylempää, kun alempaa kuvaa.

CP2077:ssa on kyllä osassa pintoja omasta mielestä liian sumeat RT heijastukset ottaen pinnan ominaisuudet huomioon. Varsinkin selvissä vesilätäköissä pitäisi olla tarkemmat heijastukset ko. pelissä. Tuossa isommassa vesialueessa näyttääkin olevan tarkemmat nuo heijastukset
 
Puhumattakaan siitä, että ilman RT:tä heijastus katkeaa kuin veitsellä leikaten, kun ruudulle ei mahtunut enempää kaupunkinäkymää. Homma menee vielä karummaksi, kun tuossa vähän liikuttelee kameraa ylös ja alas.
 
Siitähän oli todellakin mainittu useammassa arvostelussa. Cyberpunk tekee säteenseurannan hienovaraisesti ja tyylillä, eikä kaikki mikä voi kiiltää on kromattu ja heijastaa. Päälle vielä AAA tuotantoarvot, niin se normivalaistus ja heijastusefektit on hiottu viimeisen päälle. Siitä siis löytyy hitosti paikkoja, josta ei on hankala sanoa onko siinä säteenseuranta päällä, vai ei.

Henkilökohtaisesti pidän tuosta suuntauksesta. Se ei hypi silmille, mutta sen löytää kun sen etsii tai vain menee sopivaan paikkaan. Eli se on osa peliä, eikä päälle löyty tekniikkademo johon on lyöty kaikki mukaan säädöt tapissa, että varmasti nähdään.

Toki se on varmasti hyvä suuntaus että ei hypi silmille, mutta suorituskykyhitti on niin suuri että onko tämän hetken raudalla tuota järkevää käyttää? Onneksi kaikki saa itse valita mieleiset säädöt peliin...
 
Toki se on varmasti hyvä suuntaus että ei hypi silmille, mutta suorituskykyhitti on niin suuri että onko tämän hetken raudalla tuota järkevää käyttää? Onneksi kaikki saa itse valita mieleiset säädöt peliin...

Eiköhän se ero ala tulemaan muutaman vuoden päästä esiin, kun säteenseuranta rauta on yleistynyt. Ei se silloinkaan hypi silmille, mutta ero on isompi, kun enää pelikehitystiimi ei käytä tolkuttomasti aikaa ja rahaa käsintehtyyn valaisuun, vaan se tehdään nopeammin ja halvemmalla. Ellei pelienginet sitten ota taakkaa kantaakseen, jolloin se pitää huolen ulkoasusta. Samaa rahamäärää ei kyllä tulla pitkään polttamaan käsin hierontaan.
 
Metron RT-toteutusta toivoisin laajemminkin. Käsittääkseni siinä on käytetty säteenjäljitystä global illuminatioon, ja jälki on nähtävissä lähes kaikkialla pelissä juurikin tunnelmassa ja siinä kuinka hyvin objektit sulautuu muuhun pelimaailmaan.

RT-heijastukset tuntuu saavan kaiken huomion, liekö tuo GI:n toteuttaminen RT:llä liian kallista vai efekti liian "hienovarainen" mainostus -tarkoituksessa, mutta mua ei ole nuo heijastukset paljoa liikuttaneet. Screen space mirroring on ihan kelpo tekniikka kunhan ei tarkoituksella pysähdy pelimaailmassa ihmetteleen ja säätään näkökenttää juuri sopivaan malliin missä se menee rikki.

Toivottavasti muutaman vuoden sisään aletaan näkemään nykyaikaisiakin pelejä jossa kaikki on tehty RT:llä, se olisi herkkua.
käsittääkseni cyberpunkin rt psycho on myös GI,jos rahkeet vaan riittää
 
Lasipinnat näyttää kyllä upeilta RT:llä. SSR taas ei tiedä yhtään, mitä tehdä tuon skenen kanssa.

Cyberpunk2077_2020_12_17_00_19_44_490.jpg

Cyberpunk2077_2020_12_17_00_20_04_930.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: 459
käsittääkseni cyberpunkin rt psycho on myös GI,jos rahkeet vaan riittää

Psycho tosiaan on gi. Hyvin siinä df:n videossa oli asiaa esitelty. Esim. roskalaatikon alle jäänyt tila varjostuu psycho moodissa oikein. Ilman psychoa sinne valui valoa ja näytti perinteiseltä peliltä ts. luonnottomalta. Alla oleva kuva df:n tuubivideosta. Ruma punainen soikio mun lisäämä
 

Liitteet

  • 1608158515070.png
    1608158515070.png
    1 MB · Luettu: 76
Viimeksi muokattu:
Psycho tosiaan on gi. Hyvin siinä df:n videossa oli asiaa esitelty. Esim. ne roskalaatikon alle jäänyt tila varjostuu psycho moodissa oikein. Ilman psychoa sinne valui valoa ja näytti perinteiseltä peliltä ts. luonnottomalta.

Eikös siinä vertailtu vaan RT on vs off? Psychoa käsiteltiin erikseen myöhemmin.
 
Eikös siinä vertailtu vaan RT on vs off? Psychoa käsiteltiin erikseen myöhemmin.

Päivitin sen mun postauksen kuvalla roskalaatikosta. Jos en nyt ihan väärin muista niin tuossa kohtaa nimenomaan puhuttiin gi:sta ja miten se varjostaa noita vaikeitakin paikkoja oikein.
 
Kullä se CP2077:n RT lighting asetus tuo GI:n alemmillakin asetuksilla, kun psycho. Psycholla laskee vasn vielä patemmin jotain väriarvoja siihen gi:n mukaan.
 
Kullä se CP2077:n RT lighting asetus tuo GI:n alemmillakin asetuksilla, kun psycho. Psycholla laskee vasn vielä patemmin jotain väriarvoja siihen gi:n mukaan.
Psycho kai vain lisää yhden heijastuksen enemmän ja ottaa skyboxin mukaan laskettaviin valonlähteisiin tjsp.

Toivottavasti saavat AMD:n korteille lisättyä RT tuen jollain järkevällä aikataululla. Pelkät heijastukset tuskin vielä romuttavat ruudunpäivitysnopeutta ja antaisivat merkittävän visuaalisen parannuksen. Spiderman pleikkarillakin ajaa heijastukset päällä 60fps 1440p resolla 36 CU:n voimin.
 
Cyberpunkin heijastuksissa on vielä aika paljon korjattavaa, varsinkin pelaajahahmo pitäisi saada mukaan. Yrittävät väittää, että veisi liikaa suorituskykyä, mutta ottaen huomioon että kaikki muutkin paremmin mallinnetut hahmot heijastuu, niin en oikein usko. Todellinen syy lienee, että noi first person animaatiot on aivan hirveä hack-jobi ja tällaisten heijastukset voisivat aiheuttaa hieman ihmetystä:
 
Cyberpunkin heijastuksissa on vielä aika paljon korjattavaa, varsinkin pelaajahahmo pitäisi saada mukaan. Yrittävät väittää, että veisi liikaa suorituskykyä, mutta ottaen huomioon että kaikki muutkin paremmin mallinnetut hahmot heijastuu, niin en oikein usko. Todellinen syy lienee, että noi first person animaatiot on aivan hirveä hack-jobi ja tällaisten heijastukset voisivat aiheuttaa hieman ihmetystä:


Joo. Johan sen näkee siitä oman hahmon varjosta, että on aika karseen näköstä pökkelöä se oman ukon animointi.
 
GN:ltä varsin kattava video cyberpunkin DLSS:stä:


Tldw: DLSS (quality) on joissain tapauksissa parempi kuin TAA (shimmeröinti, valomainokset), joissain huonompi (tekstuurien havaittu tarkkuus, ghosting). Oma huomio päälle vielä että myös TAA saa tällä erää sharpening käsittelyn, jota ei saa asetuksista pois päältä. Ottaen huomioon että se TAA kuva on (mitä ilmeisimmin) lähtökohtaisesti terävin, niin terävöitysartefaktit on voimakkaampia ja häiritsevämpiä kuin DLSS:n kanssa.

DLSS quality on em. asiat huomioiden tällä kertaa se parempi valinta ja erityisesti stillikuvat sisältää usein vähemmän artefakteja.
 
Onhan se kyllä melkoinen jytky. Riittää huonompikin näyttis pelaamaan kohtuullisen isollakin resolla, kun klikkaa dlss päälle. Vaikka näkyisi se pahamaineinen ringing-artifakti jossain 400% zoomatussa kuvassa verrattuna TAA, niin tuo nyt kuitenkin lisää varmaan +30 fps myös.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 416
Viestejä
4 507 044
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom