Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Siitähän se on kiinni että miten paljon piipinta-alaa uhrataan säteenjäljitykselle. Joko suurennetaan piirin kokoa tai otetaan jostain muualta pois.
Voi lyödä heikommallakin raudalla kovempaa asetusta kun pistää DLSS päälle, tuolla saa kunnon boostia kulkuihin jo QualitylläPelikohtaista toki, mutta kyllä se 60fps on tarpeeksi nopea yleensä. Siihen vaan ei tahdo päästä nykyraudalla kuin 1080p resolla.
Esimerkiksi Gamers Nexus testien mukaan Cyberpunkissa 3080 jää alle 60fps keskivarvolle ja low menee lähellä 30fps 4k/DLSS Performance (eli 1080p reso käytännössä)
Kaikki pelit ei varmasti ole Nvidian sponsoroimia eli ei voida laskea sen varaan että DLSS tulee löytymään kaikista.
1440p resolle ei 3080 oikein riitä Cyberpunkkiin säteenjäljitys päällä. 4k/DLSS Quality ~42fps avg. (renderöintiresoluutio 1440p)
Voi lyödä heikommallakin raudalla kovempaa asetusta kun pistää DLSS päälle, tuolla saa kunnon boostia kulkuihin jo Qualityllä
RT ei ole pakko käyttää DLSS kanssa.
Ja huom. Pelissä on valittavissa myös eri RT asetuksia jos haluaa niitä käyttää niin pyörii hienosti myös 3080 sen 60fps RT päällä.(voi ottaa RT varjotkin pois jos katsoo turhiksi)
Se on hieman eri itse kokeilla kaikkia asetuksia ja eri ohjaimillakin kuin että lukee toisten testaamia jollain Ultra/Max asetuksilla.
Pelin saa hienosti toimimaan kun viittii käydä optionsin kautta.
Tuolla on niitä turhempiakin asetuksia millä ei omissa kirjoissa ole mitään arvoa, silti testaajat nämäkin ovat enabloineet.
Nopee prossu+nopeet muistit+DLSS+optionsin kautta niin peli tuntuu jopa todella kevyeltä pyöritellä.
Ei nuo itse RT-ytimet vie ainakaan Turingeissa juuri ollenkaan tilaa (n. 3% koko piiristä):Tuohan se ongelma on. Molemmilla firmoilla on kykyä tehdä nytkin rautaa, jolla säteenseuranta pyörii kivasti. Ongelma on vain se, että hintalapun takia siitä kiinnostuneet olisi vain it firmojen pääomistajat, diktaattorit ja paikalliset huumeparonit. Piirikoko siis räjähtäisi käsiin nykyprosesseilla.
Nythän piirit on about saman kokoiset transistoreissa mitattuna:
26,8 mrd. (rdna2), josta 6mrd meni kakkuun.
vs
28,3 mrd. (ampere)
Ei nuo itse RT-ytimet vie ainakaan Turingeissa juuri ollenkaan tilaa (n. 3% koko piiristä):
NVIDIA RTX Logic Increases TPC Area by 22% Compared to Non-RTX Turing
Public perception on NVIDIA's new RTX series of graphics cards was sometimes marred by an impression of wrong resource allocation from NVIDIA. The argument went that NVIDIA had greatly increased chip area by adding RTX functionality (in both its Tensor ad RT cores) that could have been better...www.techpowerup.com
Taitaa vaan olla muita rajoittavia tekijöitä, kuten muistikaista ja se, että kohinan poistoon ja varjostamiseen tarvitaan edelleen paljon perinteistä laskentatehoa. Eli lisäämällä noita RT-ytimiä tuskin saataisiin suoraan massiivista suorituskykyboostia, kun muu rauta jäisi pullonkaulaksi.
Ei tarvitse tinkiä, kun suurin osa säteenseurantaa nopeuttavista asioista nopeuttaa myös rasterointia (muistikaista, fp32-yksiköt jne). Ihmisillä tuntuu olevan joku virheellinen käsitys, että tuo RT-rauta vie hirveästi piipinta-alaa ja sen takia on uhrattu paljon rasterointisuorituskykyä, mutta se nyt ei vaan pidä paikkaansa.Ei tuo sitä asiaa kumoa, vain lähinnä vahvistaa. Säteenseurannan rautakiihdytys on ikivanha juttu (kuluttujamarkkinoilla siis). Sitä nopeuttavaa rautaa voi lisätä aika rajusti, mutta ongelmaksihan tulee todellakin muistikaistan lisääminen, kakut ja käsiin räjähtävä piirikoko. Ne tekisi tuotteesta ihan liian kalliin kuluttajapuolelle.
Vastaavasti olisi taloudellinen itsemurha nykyisellä transistoribudjetilla tinkiä rasteroinnista säteenseurannan eduksi, kun valtaosa peleistä ottaisi osumaa.
Ei tarvitse tinkiä, kun suurin osa säteenseurantaa nopeuttavista asioista nopeuttaa myös rasterointia (muistikaista, fp32-yksiköt jne). Ihmisillä tuntuu olevan joku virheellinen käsitys, että tuo RT-rauta vie hirveästi piipinta-alaa ja sen takia on uhrattu paljon rasterointisuorituskykyä, mutta se nyt ei vaan pidä paikkaansa.
Sokkotestiä RT on / off
Sokkotestiä RT on / off
Lopeta asiattomat ja täysin perättömät syytöksesi, palaute moderoinnista sille kuuluvaan ketjuun.On tää jännä. Jos joku muu olisi laittanut vastaavanlaisen videon kanavasta joka on kallellaan pelkästään nvidiaan niin sinä olisit antanut varoituksia ja huutanut että lopeta nyt trollaus ja kaiva jotain faktaa. Nyt kun sinä laitoit videon joka kanavasta The good old amd gamer nii tää on vain täysin ok ja sallittua?
Juuri tätä tarkoitin. Selaa tätä ketjua ja kuka täällä huutaa muille että lopettakaa ja sit itse kuitenki tekee sitäLopeta asiattomat ja täysin perättömät syytöksesi, palaute moderoinnista siihen kuuluvaan ketjuun.
Mitä ehmetin ehmettiä nyt taas ihan oikeasti? Nyt sitten ladot tähän niitä linkkejä, missä minä olen vaatinut yhtään ketään lopettamaan minkään videoiden postaamista, tai pyydä anteeksi käytöstäsi.Juuri tätä tarkoitin. Selaa tätä ketjua ja kuka täällä huutaa muille että lopettakaa ja sit itse kuitenki tekee sitä
Täällä on esitetty monen toimesta moniakin asioita ja sun reaktio on niihin että lopeta trollaus. Mun reaktio sun täysin perättömään videoon on että lopeta trollaus. Jokainen joka edes jaksaa hiukan katsoa mistä tuon kanavan videot pääsääntöisesti koostuu ja mitä se fanittaa niin ei liene kenellekkään mitään epäselvää että miten saadaa video näyttämään jotenki muka huonolta RT:n osalta. Jos olet olet erimieltä, niin todista tuo videon sisältö tai pyydä anteeksi että aiheutat täällä turhaa kränääMitä ehmetin ehmettiä nyt taas ihan oikeasti? Nyt sitten ladot tähän niitä linkkejä, missä minä olen vaatinut yhtään ketään lopettamaan minkään videoiden postaamista, tai pyydä anteeksi käytöstäsi.
Minäkin osaan tehdä sokkotestin!
Hmm, kumpikohan on RT? Vaikea kyllä havaita mitään eroa.
Näytä nyt se yksikin esimerkki väittämästäsi. Edes se yksi.Täällä on esitetty monen toimesta moniakin asioita ja sun reaktio on niihin että lopeta trollaus. Mun reaktio sun täysin perättömään videoon on että lopeta trollaus. Jokainen joka edes jaksaa hiukan katsoa mistä tuon kanavan videot pääsääntöisesti koostuu ja mitä se fanittaa niin ei liene kenellekkään mitään epäselvää että miten saadaa video näyttämään jotenki muka huonolta RT:n osalta. Jos olet olet erimieltä, niin todista tuo videon sisältö tai pyydä anteeksi että aiheutat täällä turhaa kränää
Eipä sillä taida olla merkitystä, kunhan lopputulos on agendan mukaista.Joo kieltämättä, sellaiseksi mössöksi onnistunut pakkaamaan nuo pelivideot, ei ihan näytä pelatessa yksikään noista peleistä tuolta
Tuskin tarvitsee mennä montaa sivua taakseppäin kun sun Lopeta nyt trollaus kommentteja tulee eteen. Mikäli ei tule, niin sit olet sinä tai joku muu mode niitä poistanut. Niitä kuitenki on tämä ketju ollut pullollaan. Aiheesta joka on jonku toisen mielestä ollu täysin relevantti mutta sun näkemys aiheesta on ollut trollia. No minun näkemys on että nyt sinä trollaat, ja kai olen oikeuttu sanomaan niin kun sinäkin jaat mielipiteitäsiNäytä nyt se yksikin esimerkki väittämästäsi. Edes se yksi.
Nyt rupeaa ihan tosissaan riittämään näiden turhien käyttäjää koskevien provojen ja valheiden heittäminen.Eipä sillä taida olla merkitystä, kunhan lopputulos on agendan mukaista.
Eli kuten tavallista, sinullakaan ei ole antaa niitä esimerkkejä. Sama paska toistuu kerrasta toiseen, joku rupeaa huutelemaan perätöntä paskaa yrittäen maalata toista käyttäjää huonoon valoon, mutta kun pitäisi löytyä jotain muuta kuin ilmaa niiden sanojen taakse ei mitään löydykään.Tuskin tarvitsee mennä montaa sivua taakseppäin kun sun Lopeta nyt trollaus kommentteja tulee eteen. Mikäli ei tule, niin sit olet sinä tai joku muu mode niitä poistanut. Niitä kuitenki on tämä ketju ollut pullollaan. Aiheesta joka on jonku toisen mielestä ollu täysin relevantti mutta sun näkemys aiheesta on ollut trollia. No minun näkemys on että nyt sinä trollaat, ja kai olen oikeuttu sanomaan niin kun sinäkin jaat mielipiteitäsi
Nyt rupeaa ihan tosissaan riittämään näiden turhien käyttäjää koskevien provojen ja valheiden heittäminen.
Minä postasin yhden YouTube-videon, jossa on RT on/off sokkotesti. En pyytänyt ketään tekemään testiä, kommentoimaan tuloksia tai yhtään mitään muutakaan, ja sinä yrität keksiä siitä jotain ihmeen agendaa.
Nyt rupeaa ihan tosissaan riittämään näiden turhien käyttäjää koskevien provojen ja valheiden heittäminen.
Minä postasin yhden YouTube-videon, jossa on RT on/off sokkotesti. En pyytänyt ketään tekemään testiä, kommentoimaan tuloksia tai yhtään mitään muutakaan, ja sinä yrität keksiä siitä jotain ihmeen agendaa.
Eli kuten tavallista, sinullakaan ei ole antaa niitä esimerkkejä. Sama paska toistuu kerrasta toiseen, joku rupeaa huutelemaan perätöntä paskaa yrittäen maalata toista käyttäjää huonoon valoon, mutta kun pitäisi löytyä jotain muuta kuin ilmaa niiden sanojen taakse ei mitään löydykään.
Kohta tulee varmaan joku huutelemaan "Hyi mikä peili" kommentteja.
Ylempi näyttää sille, mille heijastus näyttää peilityynene veden pinnasta. Ja alempi... Noh ehkä se on realistinen näkymä, jos näkö on -12 ja katsoo vedenpintaa ilman laseja.
Katso Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju
Siinä sinä hyökkäät toista vastaan huutamalla sille trollaamisesta. Sinun sanoin: Sama paska toistuu kerrasta toiseen, ja koitat maalata toista käyttäjää(tässä tapauksessa kaikkia muita jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä) huonoon valoon.
Ok, sinä et kommentoinut videoon mitään, mutta tuollaisen ryönän jakaminen on täyttä trollia. Katso sitä kanavaa, katso sitä videota.
Kehotin käyttäjä lopettamaan trollaamisen, kyllä, mutta en videon vuoksi, vaan viestissä olevien "pasianssiin soveltuvista korteista" ja "kuvanväärennöksistä" sun muiden vuoksi, joita ko. käyttäjä on jatkanut jo pidemmän aikaa. En myöskään huutanut (edes kirjoitetussa muodossa).Katso Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju
Siinä sinä hyökkäät toista vastaan huutamalla sille trollaamisesta. Sinun sanoin: Sama paska toistuu kerrasta toiseen, ja koitat maalata toista käyttäjää(tässä tapauksessa kaikkia muita jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä) huonoon valoon.
Ok, sinä et kommentoinut videoon mitään, mutta tuollaisen ryönän jakaminen on täyttä trollia. Katso sitä kanavaa, katso sitä videota.
Ihan samaa johtopäätöstä on muutkin RT testit näyttäny, Ultralla joissain valikoiduissa paikoissa näkee selvästi eron, mutta monesta paikasta saa etsimällä etsiä eroja RT Ultra vs. RT OFF. RT MEDIUM vs. RT OFF ei juuri havaittavaa eroa monen mielestä ole.
Ja siitä voi sitten olla montaa mieltä onko nuo peiliäkin peilaavammat lammikot hyvän näköisiä.
Metronkin osalta tuo edellinen video oli aika kapeakatseinen pyyhkäisy. Suuressa osassa pelistä tunnelmassa on ainankin omasta mielestä merkittävä ero RT:n hyväksi.
Tässä hieman Metroa laajemmin ja missä tuo ero selvemmin havaittavissa.
Ja siitä voi sitten olla montaa mieltä onko nuo peiliäkin peilaavammat lammikot hyvän näköisiä.
Nyt menee ihan pieleen. Ray tracingia kuuluu tutkailla huonosti pakatuista ja sopivasti leikatuista matalaresoluution videoista. DLSS:ää puolestaan tarkastellaan (zoomatuista) still-kuvista.Minäkin osaan tehdä sokkotestin!
Hmm, kumpikohan on RT? Vaikea kyllä havaita mitään eroa.
Siitähän oli todellakin mainittu useammassa arvostelussa. Cyberpunk tekee säteenseurannan hienovaraisesti ja tyylillä, eikä kaikki mikä voi kiiltää on kromattu ja heijastaa. Päälle vielä AAA tuotantoarvot, niin se normivalaistus ja heijastusefektit on hiottu viimeisen päälle. Siitä siis löytyy hitosti paikkoja, josta ei on hankala sanoa onko siinä säteenseuranta päällä, vai ei.
Henkilökohtaisesti pidän tuosta suuntauksesta. Se ei hypi silmille, mutta sen löytää kun sen etsii tai vain menee sopivaan paikkaan. Eli se on osa peliä, eikä päälle löyty tekniikkademo johon on lyöty kaikki mukaan säädöt tapissa, että varmasti nähdään.
Toki se on varmasti hyvä suuntaus että ei hypi silmille, mutta suorituskykyhitti on niin suuri että onko tämän hetken raudalla tuota järkevää käyttää? Onneksi kaikki saa itse valita mieleiset säädöt peliin...
käsittääkseni cyberpunkin rt psycho on myös GI,jos rahkeet vaan riittääMetron RT-toteutusta toivoisin laajemminkin. Käsittääkseni siinä on käytetty säteenjäljitystä global illuminatioon, ja jälki on nähtävissä lähes kaikkialla pelissä juurikin tunnelmassa ja siinä kuinka hyvin objektit sulautuu muuhun pelimaailmaan.
RT-heijastukset tuntuu saavan kaiken huomion, liekö tuo GI:n toteuttaminen RT:llä liian kallista vai efekti liian "hienovarainen" mainostus -tarkoituksessa, mutta mua ei ole nuo heijastukset paljoa liikuttaneet. Screen space mirroring on ihan kelpo tekniikka kunhan ei tarkoituksella pysähdy pelimaailmassa ihmetteleen ja säätään näkökenttää juuri sopivaan malliin missä se menee rikki.
Toivottavasti muutaman vuoden sisään aletaan näkemään nykyaikaisiakin pelejä jossa kaikki on tehty RT:llä, se olisi herkkua.
Juurikin nuo on kohtia joissa säteenjäljityksellä tehdyt heijastukset on parhaimmillaan.Lasipinnat näyttää kyllä upeilta RT:llä. SSR taas ei tiedä yhtään, mitä tehdä tuon skenen kanssa.
käsittääkseni cyberpunkin rt psycho on myös GI,jos rahkeet vaan riittää
Psycho tosiaan on gi. Hyvin siinä df:n videossa oli asiaa esitelty. Esim. ne roskalaatikon alle jäänyt tila varjostuu psycho moodissa oikein. Ilman psychoa sinne valui valoa ja näytti perinteiseltä peliltä ts. luonnottomalta.
Eikös siinä vertailtu vaan RT on vs off? Psychoa käsiteltiin erikseen myöhemmin.
Päivitin sen mun postauksen kuvalla roskalaatikosta. Jos en nyt ihan väärin muista niin tuossa kohtaa nimenomaan puhuttiin gi:sta ja miten se varjostaa noita vaikeitakin paikkoja oikein.
Psycho kai vain lisää yhden heijastuksen enemmän ja ottaa skyboxin mukaan laskettaviin valonlähteisiin tjsp.Kullä se CP2077:n RT lighting asetus tuo GI:n alemmillakin asetuksilla, kun psycho. Psycholla laskee vasn vielä patemmin jotain väriarvoja siihen gi:n mukaan.
Cyberpunkin heijastuksissa on vielä aika paljon korjattavaa, varsinkin pelaajahahmo pitäisi saada mukaan. Yrittävät väittää, että veisi liikaa suorituskykyä, mutta ottaen huomioon että kaikki muutkin paremmin mallinnetut hahmot heijastuu, niin en oikein usko. Todellinen syy lienee, että noi first person animaatiot on aivan hirveä hack-jobi ja tällaisten heijastukset voisivat aiheuttaa hieman ihmetystä:
Tänään aavikolla kun juoksentelin niin nauroin ääneen varjoille...Joo. Johan sen näkee siitä oman hahmon varjosta, että on aika karseen näköstä pökkelöä se oman ukon animointi.