Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Yleensä ihmisiä kiinnostaa kuvanlaatu jollain näyttöresoluutiolla. Paremman laadun saanee paremmalla algoritmilla kuin DLSS. Esim. MIP taso voisi olla oikein valittu ja opettaa skaalausalgoritmi kuvamateriaalilla jota ei ole pilattu terävöittämällä.

Näin 4K-telkkarilla pelailevana mua kiinnostaa kuvanlaatu sellaisilla renderöintiresoluutioilla, joilla peli pyörisi riittävän hyvin. Toivoin ihan käytännön olemassaolevia ratkaisuja jotka saa peleissä käyttöön. Joku teoreettinen mahdollisuus parempaan kuvanlaatuun jos jotain tehtäisi jotenkin erilailla ei valitettavasti tässä auta.
 
Näin 4K-telkkarilla pelailevana mua kiinnostaa kuvanlaatu sellaisilla renderöintiresoluutioilla, joilla peli pyörisi riittävän hyvin. Toivoin ihan käytännön olemassaolevia ratkaisuja jotka saa peleissä käyttöön. Joku teoreettinen mahdollisuus parempaan kuvanlaatuun jos jotain tehtäisi jotenkin erilailla ei valitettavasti tässä auta.
Jos DLSS näyttää susta ihan hyvältä, niin telkkaris lienee niin kaukana että integer scaling taitaa olla ihan validi ratkaisu. ;)
 
Joku radeon mies vois kyllä selittää logiikan siinä, että ris on hemmetin hyvä juttu, mutta dlss yliterävöittää...
 
Joku radeon mies vois kyllä selittää logiikan siinä, että ris on hemmetin hyvä juttu, mutta dlss yliterävöittää...

Makuasioista ei voi kuin kiistellä, kun algoritmilla muutetaan alkuperäistä kuvaa. Yhdelle yliterävä, toiselle suttuinen. Paras olisi, jos dlss:aan saisi paremmat säädöt, että millaista kompromissia käyttäjä haluaa dlss:an suosivan.
 
Joku radeon mies vois kyllä selittää logiikan siinä, että ris on hemmetin hyvä juttu, mutta dlss yliterävöittää...
Löytyyhän se RIS myös Nvidialta.

Ja siinä saa säädettyä sitä terävöityksen määrää mieleiseksi niin että ei tule niitä artefakteja jotka itseä häiritsee.
 
Joku radeon mies vois kyllä selittää logiikan siinä, että ris on hemmetin hyvä juttu, mutta dlss yliterävöittää...
Ei se ris/cas ole mitenkään dramaattisesti parempi, mitenkään muuten kuin säätömahdollisuuksiensa puolesta.

Kaikki nykyiset skaalausvaihtoehdot on aika roskaa.
 
Tulipa testattua tätä Game passista löytyvällä Wolfenstein Youngbloodilla (jonka DLSS toteutusta on täälläkin kehuttu). Quality-asetuksillakin oli DLSS todella suttuinen, eli tuntui siltä kun puuttuisi silmälasit päästä. Sama efekti kuin huonosti toteutetun AA:n kanssa, eli koko kuvassa oli kauhea blurri-filtteri. Ei omiin silmiin ainakaan tämän kanssa pelaaminen sovi yhtään tuon perusteella. Mielummin pudottelee vaikka ultra -> high mutta kuva pysyy terävänä kuin tuo. Tällainen efekti ainakin tuli 1440p resoluution näytöllä, varmaan 4K näytöllä ei suttuisuutta niin huomaa kun lähderesoluutio on korkeampi.

Itse olen kyllä yliherkkä kaikelle kuvan suttuisuudelle, ja mielummin pelaan AA kokonaan pois päältä ja katselen sahalaitoja, kuin suttuista kuvaa (niissä peleissä joissa AA toteutus on huono).
Pitääpä testata itselläkin ko title kun vielä hetken game passikin löytyy, onko tietoa onko siellä muita jaossa millä dlss voi tsekata? Ei silti, ei nää single playerit joihin dlss voisi harkita oikein toimi itselle, ac valhalla melko hypetyksen saanut ja ehkä tunnin jaksoin. Warzonessa taas voi kuvitellakaan mitään efektihirmuja ku grafiikkasäädöt pitää painaa alas jos sitä haluaa pelata maisemienkatselun sijaan
 
Pitääpä testata itselläkin ko title kun vielä hetken game passikin löytyy, onko tietoa onko siellä muita jaossa millä dlss voi tsekata? Ei silti, ei nää single playerit joihin dlss voisi harkita oikein toimi itselle, ac valhalla melko hypetyksen saanut ja ehkä tunnin jaksoin. Warzonessa taas voi kuvitellakaan mitään efektihirmuja ku grafiikkasäädöt pitää painaa alas jos sitä haluaa pelata maisemienkatselun sijaan

Mech Warrior 5 oli ainakin jossain vaiheessa gamepassissa. Siinä todella hyvä DLSS kanssa.

En giedä onko @Casette pelannut Young Bloodia ilman AA:ta tai SMAA:lla, mutta pelin oletus AA on TAA ja siihen verrattuna DLSS kuva on ihan havaittavasti selkeämpi. Tekstuurit tarkemmat ym. SMAA shimmeröi Young Bloodissa kyllä todella väkevästi, vaikkakin sillä on himpun vielä skarpimmat tekstuurit vs DLSS.

Ei kyllä mitään casetten kuvailemaan dramaattista eroa pitäisi olla. Tuolta DLSS 2.0 ketjusta löytyy minukin postaamia vertailukuvia tuosta Young bloodista.
 
Mech Warrior 5 oli ainakin jossain vaiheessa gamepassissa. Siinä todella hyvä DLSS kanssa.

En giedä onko @Casette pelannut Young Bloodia ilman AA:ta tai SMAA:lla, mutta pelin oletus AA on TAA ja siihen verrattuna DLSS kuva on ihan havaittavasti selkeämpi. Tekstuurit tarkemmat ym. SMAA shimmeröi Young Bloodissa kyllä todella väkevästi, vaikkakin sillä on himpun vielä skarpimmat tekstuurit vs DLSS.

Ei kyllä mitään casetten kuvailemaan dramaattista eroa pitäisi olla. Tuolta DLSS 2.0 ketjusta löytyy minukin postaamia vertailukuvia tuosta Young bloodista.

Kokeiletko miten tekstuurien tarkkuus on taa+terävöitys. Paraneeko vai aiheuttaako virheitä kuvaan...
 
Ja oliko ne tekstuurit oikeasti tarkempia (mahdollinen bugi joka sitoo tekstuurien resoluution antialisointiasetukseen), vai terävöitetty pilalle (”tarkempia” kuin ilman AA:ta)? Antialisoinnin ei pitäisi vaikuttaa tekstuurien tarkkuuteen tippaakaan.
 
Testailin tuota youngbloodia tässä, taitaa olla paska dlss toteutus kun performance, ultraperformance ja balanced saan paskemmat fps:t (min ja max, avg hakkaa gsyncciä vasten kaikilla asetuksilla) kuin qualitylla ja siihen päälle artefakteja liikkeessä ihan huomattavia määriä. Natiivilla min fps pysyy samassa, mutta max tippuu vähä päälle kahteensataan, luonnollisestikaan ei artefakteja.
Myönnän että qualitylla en näe hitaassa liikkeessä juuri eroa kuvassa, ehkä vähän sahalaitaisuutta, mutta nopeassa liikkeessä nuo haamut on aika järkyttäviä.
Juu joku vois sanoa, että yhden pelin otanta on kauhean pieni, mutta se on itseasiassa 5% luokkaa kaikista tuetuista peleistä.
Kokeilen seuraavaksi deliver us the moon kun ehdin.
 
Ja oliko ne tekstuurit oikeasti tarkempia (mahdollinen bugi joka sitoo tekstuurien resoluution antialisointiasetukseen), vai terävöitetty pilalle (tarkempia kuin ilman AA:ta)? Antialisoinnin ei pitäisi vaikuttaa tekstuurien tarkkuuteen tippaakaan.

Antialiasointi riippuen algoritmista vaikuttaa teksturien tarkuuteen esim. FXAA saa tekstuureja sumuisemmaksi.

FXAA

FXAA, short for “fast approximate anti-aliasing,” was created by Nvidia, and it is probably the best anti-aliasing method for low-end PCs. This is because it is not very demanding on the GPU, as it smooths out the 2D image as it appears on-screen rather than taking into account the 3D geometry of the in-game models. The downside is that the edges and the textures can become somewhat blurred, which obviously doesn’t look as good as the comparably sharper and crisper image produced by MSAA or SSAA.

 
Antialiasointi riippuen algoritmista vaikuttaa teksturien tarkuuteen esim. FXAA saa tekstuureja sumuisemmaksi.

FXAA

FXAA, short for “fast approximate anti-aliasing,” was created by Nvidia, and it is probably the best anti-aliasing method for low-end PCs. This is because it is not very demanding on the GPU, as it smooths out the 2D image as it appears on-screen rather than taking into account the 3D geometry of the in-game models. The downside is that the edges and the textures can become somewhat blurred, which obviously doesn’t look as good as the comparably sharper and crisper image produced by MSAA or SSAA.

FXAA:n ja muiden pelkkien blurrifiltterien sekoittaminen oikeisiin samplaaviin AA menetelmiin on aika kyseenalaista.
 
Veikkauksia mahtaako amd ja nvidia julkaista ensi vuonna refresh mallit vai ihan kunnon rx 7xxx ja rtx 4xxx kortteja?

Itse miettinyt jos kuitenkin tämän rx 5700 xt päivittämistä vuoden pari etuajassa ja varmaan samanlaista komponenttipulaa ei ole ensi vuoden lopussa ja suurinosa päivittänyt rtx 2000 sarjaa edeltävät korttinsa niin hinnatkin pysyy julkaisussa jotenkin kurissa.

Itselläni vielä hauska optio jos sieltä tulee kunnon kortti niin puoliso ostaa uuden ja saan hänen vielä tulematta olevan rtx 3080 kortin :D
 
Veikkaan että tuskin mitään uusia kortteja tulee. Jotain päivitysversioita voi mahdollisesti tulla, riippuen vähän Nvidian julkaisuista mutta eiköhän painopiste ole saatavuuden parantamisella ja hinnan säätämisellä sopivaksi. Ennemmin keskitytään mobiilipuolelle ja päivitetään sinne puolelle jossain vaiheessa RDNA tavaraa uusien prosujen kanssa kun noilla tuotteilla olisi varmasti nyt OEM ottajia ihan toisella tavalla kuin aiemmassa sukupolvessa. Tai no, siis halvempaan hintaluokkaan varmasti kortteja julkaistaan uusiakin, mutta kalliimpien hintojen refresh versioihin suhtaudun skeptisesti.
 
Eiköhän tilanne ole se että ensi vuosi toimitellaan 2020 tilattuja kortteja. Tuskin mitään merkittäviä refreshejäkään saadaan, 3080ti jota voi odotella ehkä pukinkonttiin 2021?
Ei ole mitään järkeä puskea lisää tuotetta markkinoille kun nykyistäkään massaa ei ole kyllästetty.Tietty tilanne voi olla toinen jos esim Amd keksii RT:hen jonkin taikalaatikon ja puskee kilpailua markkinoille mutta nykykorttien hinnoilla epäilen vahvasti, plus en usko että haluavat heti tehdä konsoliraudasta vanhentunutta tavaraa.
Vähän siinä ja tässä onko muutenkaan päivitysten puskeminen järkevää, steam hw surveyn perusteella valtaosalla on edelleen fullhd-näyttö ja siihen nykyrauta kyllä yltää.
Kyllä noille firmoille painaa kuitenkin se raha ja se saadaan helpoiten massoilta, kunnes joku keksii alkaa masinoida valtavan 4/8k-hypetyksen ts. saadaan myytyä kuluttajille uutta tekniikka jota kukaan ei edes tarvitse
 
Eiköhän tilanne ole se että ensi vuosi toimitellaan 2020 tilattuja kortteja. Tuskin mitään merkittäviä refreshejäkään saadaan, 3080ti jota voi odotella ehkä pukinkonttiin 2021?
Ei ole mitään järkeä puskea lisää tuotetta markkinoille kun nykyistäkään massaa ei ole kyllästetty.Tietty tilanne voi olla toinen jos esim Amd keksii RT:hen jonkin taikalaatikon ja puskee kilpailua markkinoille mutta nykykorttien hinnoilla epäilen vahvasti, plus en usko että haluavat heti tehdä konsoliraudasta vanhentunutta tavaraa.
Vähän siinä ja tässä onko muutenkaan päivitysten puskeminen järkevää, steam hw surveyn perusteella valtaosalla on edelleen fullhd-näyttö ja siihen nykyrauta kyllä yltää.
Kyllä noille firmoille painaa kuitenkin se raha ja se saadaan helpoiten massoilta, kunnes joku keksii alkaa masinoida valtavan 4/8k-hypetyksen ts. saadaan myytyä kuluttajille uutta tekniikka jota kukaan ei edes tarvitse

Kyllähän noi firmat esim. NVIDIA ja AMD jatkavat uusien korttien kehittämistä, mutta esim. NVIDIALLA ei ole kiirettä pukata seuraavaa sukupolvea markkinoille ennenkuin AMD tuo uudet kortit markkinoille ja ennenkuin AMD saa esim. ray tracingissä NVIDIAN suorituskyvyn kiinni. AMD pitää myös saada oma DLSS tekniikkaa vastaava tekniikkansa ulos saadakseen korttinsa 4K HD pelaamisessa NVIDIAN tasolle.

NVIDIA toiminut jo muutaman vuoden niin, että aina kun AMD tuo uudet kortit markkinoille, jotka ovat nopeampia kuin NVIDIAN sillä hetkellä myynnissä oleva sukupolvi NVIDIA pistää oman seuraavan sukupolvensa ulos heti AMD julkasun jälkeen. Tästä syystä itse uskon vakaasti siihen, että se milloin NVIDIA laittaa 4XXX sarjan kortit ulos vaikuttaa paljon se miten nopeasti AMD pistää ulos oman seuraavan sukupolvensa kortit. Näin toimimalla NVIDIA voi häiritä AMD julkaisua ja maksimoida ajan miten kauan lypsää kyseistä sukupolvea samalla voi estää AMD saavuttamasta suorituskyky / ominaisuus etua, sekä pitää kiinni omasta markkinaosuudestaan.
 
NVIDIA toimint jo muutaman vuoden niin, että aina kun AMD tuo uudet kortit markkinoille, jotka ovat nopeampia kuin NVIDIAN sillä hetkellä myynnissä oleva sukupolvi NVIDIA pistää oman seuraavan sukupolvensa ulos heti AMD julkasun jälkeen.

No siis riippuen käytettävistä asetuksista AMD on jo nyt kilpailullinen Nvidian vastineisiin verrattuna, joissain tapauksissa hitaampi, joissain nopeampi. Toki tämän asian kokonaan piilotit kirjoittamalla jostain raytracingistä, 4K:sta ja DLSS:stä jotka kuitenkin suurimmalle osalla käyttäjistä ovat vielä toissijaista.
 
No siis riippuen käytettävistä asetuksista AMD on jo nyt kilpailullinen Nvidian vastineisiin verrattuna, joissain tapauksissa hitaampi, joissain nopeampi. Toki tämän asian kokonaan piilotit kirjoittamalla jostain raytracingistä, 4K:sta ja DLSS:stä jotka kuitenkin suurimmalle osalla käyttäjistä ovat vielä toissijaista.

Tuota noin tuskin sinä tiedät millä perusteilla suurin osa käyttäjistä ostaa korttinsa vai oletko joku telepaatti, joka osaa lukea kaikkien GPU ostajien ajatukset?
 
Katso vaikkapa se Steamin survey ja jutellaan sitten asiasta.

Siellä on listan yläpäässä sen verran tehokkaasti yliedustettuna kortit, joiden hinta uutena on ollut 150-300 € että epäilen, ettei RT ole vielä suorituskyvyn ja maksuhalukkuuden suhteen osalta ainakaan pariin-kolmeen vuoteen relevantti kyseisen asiakaskunnan keskuudessa. RTX 3000-sarjan tämän hetkisissä korteissa on RT:n pyörittämiseen paukkuja mutta ne menevät railakkaasti yli tuon hintatason, jossa voidaan puhua kyseessä olevan isoille massoille suunnatun tuotteen.
 
Tuli mieleen että amd super resolution joka haastaa nvidian dlss ei pahemmin ole tietoa, saattaapi tulla myös vanhemmille navi korteille koska ilmeisesti mitään erityisiä ytimiä ei sille ole näytönohjaimessa varattu toisinkuin nvidian ratkaisussa.
 
Tuli mieleen että amd super resolution joka haastaa nvidian dlss ei pahemmin ole tietoa, saattaapi tulla myös vanhemmille navi korteille koska ilmeisesti mitään erityisiä ytimiä ei sille ole näytönohjaimessa varattu toisinkuin nvidian ratkaisussa.
Ei siinä nvidiankaan ratkaisussa ole varattu jotain erityisiä ytimiä DLSS:ää varten. Ne ytimet on siellä ihan muista syistä ja nvidia on vaan sattumalta keksinyt että niitä voitaisiin tähän käyttää jossain mittakaavassa. Muna vai kana ja niin edelleen.

Sitä nvidian DLSS algoritmia voitaisiin ihan hyvin ajaa ilmankin niitä tensor ytimiä jonkin verran matalemmalla suorituskyvyllä.
 
Katso vaikkapa se Steamin survey ja jutellaan sitten asiasta.

Logiikkasi ontuu. Suurin osa niistä vanhoista korteista ostettu aikana, jolloin ei ollut olemassa vaihtoehtoa ostaa ray tracingia rauta-tasolla tukevaa korttia. Kun tutkitaan ostokäyttäytymistä pitää tutkia sitä millaisia kortteja suurin osa ostaa tällähetkellä.

Mitä katselin suurimpien verkkokauppojen tilaus logeja niin lähes kaikki myydyimmät kortit ovat RT rautatasolla tukevia kortteja ja juuri kukaan ei enää osta kortteja joissa ei ole tukea RT rautatasolla. Käyppä itse katsomassa millä korteilla on pisimmät tilausjonot ja mitä kortteja ostetaan niin paljon, että kaikki menee mitä tulee myyntiin.
 
Logiikkasi ontuu. Suurin osa niistä vanhoista korteista ostettu aikana, jolloin ei ollut olemassa vaihtoehtoa ostaa ray tracingia rauta-tasolla tukevaa korttia. Kun tutkitaan ostokäyttäytymistä pitää tutkia sitä millaisia kortteja suurin osa ostaa tällähetkellä.

Mitä katselin suurimpien verkkokauppojen tilaus logeja niin lähes kaikki myydyimmät kortit ovat RT rautatasolla tukevia kortteja ja juuri kukaan ei enää osta kortteja joissa ei ole tukea RT rautatasolla. Käyppä itse katsomassa millä korteilla on pisimmät tilausjonot ja mitä kortteja ostetaan niin paljon, että kaikki menee mitä tulee myyntiin.
Joo. Oliko esimerkiksi rtx3080 osuus peräti 0.23%
Ihan ei vielä olla tosin siellä että voitaisiin puhua isoista massoista.
1060 tais olla aika yliedustettu, voi toki olla että tuo porukka nyt kortteja päivittää pääosin
 
Siellä on listan yläpäässä sen verran tehokkaasti yliedustettuna kortit, joiden hinta uutena on ollut 150-300 € että epäilen, ettei RT ole vielä suorituskyvyn ja maksuhalukkuuden suhteen osalta ainakaan pariin-kolmeen vuoteen relevantti kyseisen asiakaskunnan keskuudessa. RTX 3000-sarjan tämän hetkisissä korteissa on RT:n pyörittämiseen paukkuja mutta ne menevät railakkaasti yli tuon hintatason, jossa voidaan puhua kyseessä olevan isoille massoille suunnatun tuotteen.

Selitä se miten se, että joku on ostanut 5 vuotta sitten GPU kortin ilman RT tukea aikana jolloin RT tukevia kortteja ei vielä ollut myynnissä vaikuttaa siihen mitä kortteja ja millä ominaisuuksilla tällä hetkellä myydään? Miten aika jolloin kuluttajalla ei ollut mahdollisuutta valita RT ominaisuudella olevaa korttia vaikuttaa siihen mitä tällä hetkellä pääasiassa myydään? :hmm:
 
Selitä se miten se, että joku on ostanut 5 vuotta sitten GPU kortin ilman RT tukea aikana jolloin RT tukevia kortteja ei vielä ollut myynnissä vaikuttaa siihen mitä kortteja ja millä ominaisuuksilla tällä hetkellä myydään? Miten aika jolloin kuluttajalla ei ollut mahdollisuutta valita RT ominaisuudella olevaa korttia vaikuttaa siihen mitä tällä hetkellä pääasiassa myydään? :hmm:

Ihan mitä tahansa nyt ja aiemmin ko. hintaluokassa on markkinoilla tai mitä ikinä odotetaan tulevaksi näihin RDNA2/Ampere-tekeleisiin perustuen siihen hintaluokkaan ovat RT:n näkökulmasta käytännössä yhtä turhia tekeleitä. Vanhemmat sen vuoksi, ettei niissä ole RT-tukea ja uudemmat sen vuoksi, että niitä joudutaan leikkaamaan niin paljon ettei niissä (etenkään AMD:llä nyt nähdyn perusteella) ole edelleenkään riittävästi paukkuja RT:n pyörittämiseen mielekkäillä kuvanlaatuasetuksilla. Ja ajalla ei asian kanssa ole tekemistä vaan ko. kortin ostohinnalla uutena: sen Steamin surveyn perusteella on erittäin helposti pääteltävissä, missä hintaluokassa kappalemääräisesti isoin volyymi on. Ja voin kertoa etteivät ne 200 euron korttien ostajat ala maagisesti ostamaan 600 euron kortteja joissa RT:hen puhti riittää vaikka naksauttaisit sormiasi kuinka monta kertaa tahansa.
 
Logiikkasi ontuu. Suurin osa niistä vanhoista korteista ostettu aikana, jolloin ei ollut olemassa vaihtoehtoa ostaa ray tracingia rauta-tasolla tukevaa korttia. Kun tutkitaan ostokäyttäytymistä pitää tutkia sitä millaisia kortteja suurin osa ostaa tällähetkellä.

Kaikki menee, mitä kumpikaan valmistaja saa hyllyille puskettua.

Mitä katselin suurimpien verkkokauppojen tilaus logeja niin lähes kaikki myydyimmät kortit ovat RT rautatasolla tukevia kortteja ja juuri kukaan ei enää osta kortteja joissa ei ole tukea RT rautatasolla. Käyppä itse katsomassa millä korteilla on pisimmät tilausjonot ja mitä kortteja ostetaan niin paljon, että kaikki menee mitä tulee myyntiin.

Vaikka raytracing tukea olisikin, niin se ei tarkoita automaattisesti sitä että pelinkehittäjät kyseisen ominaisuuden peliin tekisivät. Toit lisäksi keskusteluun 4K-resoluution, mutta täysin "yllättäen" jätit tuon kohdan huomioimatta. Pienemmillä resoluutioilla ilman raytracingiä AMD on nopeampi.

Ja edelleen toistan, kaikki menee mitä tulee myyntiin. Nvidia ei ole poikkeus.
 
NVIDIA toiminut jo muutaman vuoden niin, että aina kun AMD tuo uudet kortit markkinoille, jotka ovat nopeampia kuin NVIDIAN sillä hetkellä myynnissä oleva sukupolvi NVIDIA pistää oman seuraavan sukupolvensa ulos heti AMD julkasun jälkeen. Tästä syystä itse uskon vakaasti siihen, että se milloin NVIDIA laittaa 4XXX sarjan kortit ulos vaikuttaa paljon se miten nopeasti AMD pistää ulos oman seuraavan sukupolvensa kortit. Näin toimimalla NVIDIA voi häiritä AMD julkaisua ja maksimoida ajan miten kauan lypsää kyseistä sukupolvea samalla voi estää AMD saavuttamasta suorituskyky / ominaisuus etua, sekä pitää kiinni omasta markkinaosuudestaan.

Mitä nyt nvidialla oli kova kiire julkaista kiukaansa ennen AMD:tä. Kummasti on kääntynyt päälaelleen myös se että nyt ne nvidia pojut harrastelee sitä alivoltittelua että saataisiin kiuas toimimaan siedettävästi, kun taas uusien radeoneitten omistajat vetelee aivan törkeitä kellotuksia.
Kovempaakin ilmeisesti kortit kulkisi, saa nähdä onko AMD tarkoituksella cäpännyt kellot että voivat ensi jouluksi pukata refreshiä pihalle korkeammilla kelloilla.

Eli jos tuolla sun logiikalla asiat toimis niin nvidianhan tarttis alkaa jo puskemaan uutta versiota markkinoille kiukaan tilalle.

Ja se RT ei tule olemaan vielä vuosiin merkittävä asia. Valtaosa korteista joita myydään on niitä 300 hintaluokassa olevia kortteja. Siihen menee vuosia että siinä hintaluokassa on 3080 tasoinen RT joka nyt jotenkin on siedettävällä tasolla.
 
Mitä nyt nvidialla oli kova kiire julkaista kiukaansa ennen AMD:tä. Kummasti on kääntynyt päälaelleen myös se että nyt ne nvidia pojut harrastelee sitä alivoltittelua että saataisiin kiuas toimimaan siedettävästi, kun taas uusien radeoneitten omistajat vetelee aivan törkeitä kellotuksia.
Hauskaa kyllä, että ennen amd julkaisua kysyin täällä, että entä jos amd kortit on kiukaita? ja tällöin vakuuteltiin, että lämpö on ominaisuus, jolla saadaan parhaat tehot;)
Kovempaakin ilmeisesti kortit kulkisi, saa nähdä onko AMD tarkoituksella cäpännyt kellot että voivat ensi jouluksi pukata refreshiä pihalle korkeammilla kelloilla.
Varmaan on joko 6900xt takia tai seuraava sarja. Eikös Rx480 ja 580 aikana ollut tällainen kuvio?

Sinänsä kelloilla ei ole mitään merkitystä eri valmistajien välillä, kun se AMD:n 2600mhz ei ole sama, kun nvidian 2600mhz.
 
Hauskaa kyllä, että ennen amd julkaisua kysyin täällä, että entä jos amd kortit on kiukaita? ja tällöin vakuuteltiin, että lämpö on ominaisuus, jolla saadaan parhaat tehot

Lämpötila ei tee kiuasta vaan kortin kuluttama sähkö. Täällä oli puhetta siitä että jäähy toimii paremmalla hyötysuhteella jos piirin lämpötila pidetään korkeampana. Se tehonkulutus sitten määrää sen miten järeä jäähy sille "kiukaalle" tarvitaan.

Eihän noissa isoa eroa ole, 3080 vie hieman enemmän sähköä kuin 6800XT, mutta ero on aika mitätön.
 
Mitä nyt nvidialla oli kova kiire julkaista kiukaansa ennen AMD:tä. Kummasti on kääntynyt päälaelleen myös se että nyt ne nvidia pojut harrastelee sitä alivoltittelua että saataisiin kiuas toimimaan siedettävästi, kun taas uusien radeoneitten omistajat vetelee aivan törkeitä kellotuksia.
Kovempaakin ilmeisesti kortit kulkisi, saa nähdä onko AMD tarkoituksella cäpännyt kellot että voivat ensi jouluksi pukata refreshiä pihalle korkeammilla kelloilla.

Eli jos tuolla sun logiikalla asiat toimis niin nvidianhan tarttis alkaa jo puskemaan uutta versiota markkinoille kiukaan tilalle.

Ja se RT ei tule olemaan vielä vuosiin merkittävä asia. Valtaosa korteista joita myydään on niitä 300 hintaluokassa olevia kortteja. Siihen menee vuosia että siinä hintaluokassa on 3080 tasoinen RT joka nyt jotenkin on siedettävällä tasolla.
Kylläpä se on molempien leirien korteilla aiemminkin löytynyt alivoltittamalla se paras performance. Taika kun on siinä että pitäs päästä tilanteeseen missä on korkeimmat vakaat kellot tilanteessa jossa kortti ei hakkaa powerlimittiä vasten, kortti ei hakkaa voltteja vasten ja kortti ei käy liian kuumana.

Kyllä nvidian kortit on aiemminkin alivoltittuneet kivasti.

En minäkään usko että RT tulee olemaan mikään mullistava juttu vielä hetkeen, varsinkin kun efektit saadaan piirrettyä muutenkin, enkä ole vieläkään vakuuttunut että se edes näyttää niin hienolta, vaikka RTX koppaan löysikin.
All-red olisin halunnut mutta epätietoisuus Amd:n toimituksista kusi ihan samallai ku Nvidiallaki ja sitten vielä annettiin ymmärtää että on näitä täällä tulossa. Nopein toimittaja vei kisan, ei niinkään välttämättä nopein kortti. Hintansa puolesta molemmat on niin naurettavissa luvuissa topend korteillaan että niistä ei kannata edes puhua. Iso massahan sen sit näyttää kumpi vie ja mikä on toisen vastaus. nuo 200-400 kortit taitaa kuitenkin olla se yleisin segmentti
 
Cyberpunk 2077 pyörii 4K60 ainoastaan DLSS päällä:


1607364485050.png
 
Huh huh en kyllä odottanut, että 3090 menisi näin nopeasti tiukalle.... No onneksi ei oo 4k näyttöä, niin eiköhän tuo jaksa.
 
Huh huh en kyllä odottanut, että 3090 menisi näin nopeasti tiukalle.... No onneksi ei oo 4k näyttöä, niin eiköhän tuo jaksa.

"8K gaming" :lol:

Ultrawidellä näyttäisi yli 60fps pyörivän, mikä riittää meikäläiselle. :giggle:
 
Saa nähdä jaksaako tämä Radeon VII edes mediumilla 1440p näytöllä... Jospa huomisessa F5 arpajaisessa tarttuisi 6900XT. Tai sitten pitää odotella 3080ti ja pelailla vasta ensi vuonna tuota.
 
Toivottavasti tulee optimointeja. Aika karua jos 1440p säteenjäljitys mediumilla 3090:lla 52fps...
Jep. Voi vain kuvitella millainen vastaanotto olisi ollut keväällä kun pelin piti jo tulla ulos. 1200€ näyttiksellä full-hd resolla ja rt päällä fps olisi ollut jotain huvittavan ja hirvittävän välillä.
 
Jep. Voi vain kuvitella millainen vastaanotto olisi ollut keväällä kun pelin piti jo tulla ulos. 1200€ näyttiksellä full-hd resolla ja rt päällä fps olisi ollut jotain huvittavan ja hirvittävän välillä.

Juu jo viime vuoden lopulla osa kavereista päivitteli konetta, koska cyberpunk. Toisaalta turha sanoa, että siinä oppii. Saivat pelata tähän päivään asti paremmalla raudalla ja jos olisivat odottaneet nykykortteja, niin nyt ne jonottaisi näytönohjaimia ja koneessa olisi vielä hitaampaa rautaa sisässä.
 
Joo. Oliko esimerkiksi rtx3080 osuus peräti 0.23%
Ihan ei vielä olla tosin siellä että voitaisiin puhua isoista massoista.
1060 tais olla aika yliedustettu, voi toki olla että tuo porukka nyt kortteja päivittää pääosin
Täällähän on moneen kertaan jo steam survey lyöty maanrakoon, ei sieltä mitään kannata kattoo näin mulle on kerrottu
 
Steam hardware survey mittaa ja antaa tilastoja nimenomaan Steam hardware survey:hin osallistuneilta koneilta. Ihan siinä missä sinne ladataan ne 3080/6800XT/3090 jne. monsteririgit niin sinne ladataan myös ne firman legacy läppärit, omat vanhat romukoneet jne. tai vaihtoehtoisesti ollaan lataamatta. Esim. Itselläni on käytössä 4 tietokonetta joista pelaamiseen käytän konetta jossa on 5950X ja RTX3080 ja muista sitten löytyy 980Ti, AMD:n mopo GPU:ta jne. Pelaan siis 2020 premium rigillä, mutta luomani tilastodata on 1 tykki PC ja 3 tuhnua.

Data on sinänsä ihan oikeaa ja validia, mutta sen käyttö ja tulkinta taas on aivan toinen juttu. Jokainen tuntuu käyttävän tuota dataa hiukan eri tarkoituksissa vailla minkäänlaista todistetta linkistä näiden välillä. Esim. keskimääräisen AAA-pelaajan tai vaikka Cyberpunkin ennakkotilanneen pelaajan kone on varmasti reilusti tehokaampi mitä SHS antaa ymmärtää. Tai siis...SHS:n ei anna näin ymmärtää vaan satunnaiset foorumikeskustelijat.
 
Juu jo viime vuoden lopulla osa kavereista päivitteli konetta, koska cyberpunk. Toisaalta turha sanoa, että siinä oppii. Saivat pelata tähän päivään asti paremmalla raudalla ja jos olisivat odottaneet nykykortteja, niin nyt ne jonottaisi näytönohjaimia ja koneessa olisi vielä hitaampaa rautaa sisässä.

Itse päivitin koneeni keväällä ja nyt on alla rautaa, jolla voin ajaa CB2077 julkasussa high settingeillä ray tracing päällä jotain 80FPS. Samalla vältin uuden raudan saatavuusongelmat ja jonottelun. Jälkiviisaus on helppoa ei kukaan silloin keväällä voinut tietää, että CB2077 julkasupäivää siirretään kaksi kertaa. Eikä silloin voinut tietää, että uudet Ryzenit pieksävät Intelin CPU puolella tai montaa muutakaan juttua. Se on niin helppo jälkikäteen kun nämä asiat ovat jo tapahtuneet kertoa miten silloin keväällä olisi pitänyt toimia, jolloin mitään tietoa ei ollut.
 
Cyberpunk 2077 pyörii 4K60 ainoastaan DLSS päällä:


1607364485050.png
RIP RTX 2060. 6,5fps DLSS päällä.


Niin jos on pakko pitää asetukset ultralla ja ray tracing päällä (ja DLSS quality ja 99. persentiili).

On tuossa samassa graafissa RTX 2060 Med Rast DLSS-P fps 44.2 / 54.5 (avg/99th).
Jos oikein tulkitsen niin tämä on medium-asetukset ilman ray tracingia, "4k" dlss-performance päällä.
Tämä on itse asiassa hivenen parempi tulos kuin mitä 6800XT saa ko. artikkelissa samoilla asetuksilla 4k:lla ja ilman (tietenkin) DLSS:ää - kuvanlaatuväittelyyn en ota kantaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 397
Viestejä
4 506 559
Jäsenet
74 393
Uusin jäsen
Nokis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom