Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Mutta ei ilmeisesti enää, jos valmistus on loppunut:


Jos näin on, niin jäljelle jää ylihintaiset AIB-mallit.

Eikös ne AIB:t ole ihan OK hintaiset kun kaikki varmasti myydään siihen hintaan mitä pyydeetän. Onko ne kalliita? On. Tuleeko hinnat alas kun kysyntä ja tarjonta laskee? Eiköhän. Uusista korteista tähän mennessä taitaa olla ainoana RTX3090 joka on liian kallis. Silloin tällöin näkyy noita ihan hyllyssä kun satunnaisesti tilannetta tutkii.
 
Uskon ennemmin AMD:tä joka sanoi valmistavansa refuja "through early 2021", kuin Cowcotland:in väitteitä valmistuksen loppumisesta jo ennen julkaisua. Jälkimmäinen kun ei vaikuta edes ymmärtävän mitä 'end of life' tarkoittaa tuotteelle. Toki tuo EOL virhe voisi olla käännöskukkanenkin. :)

Lisäksi AMD:ltä tuli tänään tweettiä että valmistus jatkuukin 'indefinitely' eikä vain alkuvuoteen.
 
@Kaotik oliko big navin julkaisu paper launch?
Odotellaan nyt siihen kuukauden kohdalle ja katsotaan millaisia ne toimitusmäärät ovat verrattuna siihen mitä ne olivat NVIDIAlla (koska ne NVIDIAn luvut tulivat vasta kuukausi myynnin aloittamisen jälkeen). Jos ne ovat edes suurinpiirtein yhtä heikkoja tai jopa heikompia niin ainakin itse lasken paperiksi.
 
Ainakin 130 foorumin käyttäjää on ilmoittanut saaneensa kortin tilattua ja se on matkalla. Varmastikin todellinen määrä on huomattavasti suurempi.
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka iso osa tuosta erästä lähti Suomeen.
 
Viimeksi muokattu:
Odotellaan nyt siihen kuukauden kohdalle ja katsotaan millaisia ne toimitusmäärät ovat verrattuna siihen mitä ne olivat NVIDIAlla (koska ne NVIDIAn luvut tulivat vasta kuukausi myynnin aloittamisen jälkeen). Jos ne ovat edes suurinpiirtein yhtä heikkoja tai jopa heikompia niin ainakin itse lasken paperiksi.
Ei voi luokitella paperiksi.

Paperilla kun julkaistaan niin niitä ei tule edes myyntiin.
 
Ei voi luokitella paperiksi.

Paperilla kun julkaistaan niin niitä ei tule edes myyntiin.
Tämä vääntö on käyty ennenkin, eri ihmiset luokittelevat paperijulkaisuksi eri asiat. Näillä foorumeilla on huudeltu vastaavia julkaisuja, joissa saatavuus on olematonta vaikka jonkin verran kortteja toimitetaankin, paperijulkaisuiksi ennenkin.
 
Noniin, nyt saatiin perjantaiksi loistavat draamakuviot:



Nvidia ei siis jatkossa lähetä enää AMDUn.. HWunboxedille FE-kortteja johtuen HWunboxedin toimituksen rasterointifokuksesta.

Ei siinä etteikö AMDunboxed olisi jatkuvasti vähätellyt säteenjäljitystä (ja DLSS:ää) aika räikeästi jos multa kysytään, ja on mielestäni selvää että kys. lafka on vahvasti AMD:lle kallellaan ottaen huomioon pelivalinnat (Godfall :DDD) ja jäbien kommentit 6800XT arvosteluvideossa, mutta kyllähän tässä Nvidia ampuu itseään jalkaan ja aika pahasti.
 
Noniin, nyt saatiin perjantaiksi loistavat draamakuviot:



Nvidia ei siis jatkossa lähetä enää AMDUn.. HWunboxedille FE-kortteja johtuen HWunboxedin toimituksen rasterointifokuksesta.

Ei siinä etteikö AMDunboxed olisi jatkuvasti vähätellyt säteenjäljitystä (ja DLSS:ää) aika räikeästi jos multa kysytään, mutta kyllähän tässä Nvidia ampuu itseään jalkaan ja aika pahasti.


Eikös HWunboxed saanut edellisen kerran nvidialta lokaa niskaan, kun vertasivat DLSS:ää (se 1.0) custom resoluutioihin ja totesivat, että 3200x1800 tuotti saman suorituskyvyn ja paremman kuvanlaadun, mitä "4K" DLSS 1.0. Vastaavasti nehän oli ensimmäisiä jotka arvosteli DLSS2.0:aa ja se sai hitosti kehuja. Niiden jutun DLSS2.0 techspot tekstiversiotahan kierrätettiin tällä palstalla aika tavalla.
 
:lol:
Niin juu joo kun se rasterointi on niin triviaalia techiä ja valtaosa peleistä käyttää raytracing. Ei siinä, ohan toi cyberpunkki suht upee peli RT päällä eikä dlss quality ole vielä aiheuttanut pahasti päänvaivaa, siinä enempi "artefakteja" tulee RT:llä, ku heijastus osuu lattiaan tms. Ennemmin pelaisin ilman dlss mutta tuossa tapauksessa ottaa ennemmin sen fpslisän kun mennään sen verran alas.

Isolle osalle tuolle RT:llä ei tosiaan ole mitään merkitystä ja sen voisi jättää revikoissa kyllä vieläkin pienemmälle osalle, mutta onhan nuo ihan kiva nähdä erot silläkin saralla ja on ne kyllä hwu:llakin sne tehneet
 
Viesti on selvä. Kaikki hyppää RT-ihanuuskelkkaan, tai joutuu kärsimään. Naurettavaa toimintaa Nvidialta. HWU on muutenkin liian iso jotta Nvidian kannattaisi lähteä heitä kiusaamaan. Paitsi jos HWU taipuu ja muuttaa linjaansa. Toivottavasti eivät muuta. Kun revikoiden tekijät tanssii valmistajan tahdissa, niin kuluttajille ei tule totuuksia vaan propagandaa.

Nvidialle oli varmasti valtava kolaus, kun AMD veti pitkästä aikaa rasteroinnissa about tasoihin. RTX on se millä Nvidian on pakko nostaa profiilia. Ja he eivät sitä myönnä, että RT ei ole vielä toistaiseksi pelimaailmaa mullistava ominaisuus. Noin 3 pelissä tosi merkittävä. Ehkä hwu on liian kriittisesti suhtautunut RT:hen Nvidian mielestä, ei tässä vain RT benchmarkeista ole kyse. Moni muukin tech sivuaa RT:n aika pikaisesti.
 
Nää on näitä, jos muut hyppää HWU puolelle nvidia peruu sanansa ja asia unohtuu.
 
Nvidialle oli varmasti valtava kolaus, kun AMD veti pitkästä aikaa rasteroinnissa about tasoihin. RTX on se millä Nvidian on pakko nostaa profiilia. Ja he eivät sitä myönnä, että RT ei ole vielä toistaiseksi pelimaailmaa mullistava ominaisuus. Noin 3 pelissä tosi merkittävä. Ehkä hwu on liian kriittisesti suhtautunut RT:hen Nvidian mielestä, ei tässä vain RT benchmarkeista ole kyse. Moni muukin tech sivuaa RT:n aika pikaisesti.

Sitähän tuo on, oli kova isku kun yhtäkkiä on kilpailua high endissä rasteroinnissa ja virrankulutuksessa. Eikä RT & DLSS ole yleistynyt sillä tahdilla, mitä Turing launchissa maalailtiin. Jensenin mukaan vain typerys ostaa vuonna 2019 näytönohjaimen ilman RT tukea.

Yleistyyhän se tekniikka koko ajan ja tahti tuntuu olevan vanha tuttu aiemmista directx uudistuksista:
1gen rauta = voit ihmetellä jotain tekniikademoa.
2gen rauta = muutamia pelejä on jo tarjolla, mutta ne on hiton raskaita.
3gen rauta= feature yleistyy, rauta on riittävän nopeaa ja 1/2gen osoittautuu liian hitaaksi pyörittämään mitään uusista peleistä.

Ehkä kriittisintä säteenseurannan yleistymiselle on millaiset 3050/6600 mallit tulee olemaan, koska tuo 299$ hintaluokka myy massallisesti eniten. Eli leikataanko säteenseuranta pois liian hitaana, vai tuleeko se koko tuotekirjoon? Jos tulee, niin tekniikka yleistyy helpommin, mutta efektejä aletaan käyttää säästeliäämmin mitä control/cyberpunk akselilla, tai niihin tulee ihan tolkuton säätövara.
 
ja on mielestäni selvää että kys. lafka on vahvasti AMD:lle kallellaan ottaen huomioon pelivalinnat (Godfall :DDD)

Siis tekeekö ne benchmarkit pelkästään Godfallilla vai mikä on ongelma? Eikö HWU käytä testeissään ihan hemmetin laajaa kattausta peleistä. Ja juurihan he haukkuivat 6900 XT:n ja sanoivat että on täysin järjetön ostos.

Nykyään ihmiset kyllä väkisin etsivät puolueellisuutta joka kanavasta ja arvostelijasta, HWU ja Gamers Nexus vaikuttavat omaan silmään hemmetin hyviltä ja luotettavilta sisällöntuottajilta. Se että ei arvosta vielä nykytilassa säteenseurantaa korkealle ei tarkoita että olisi AMD:n shill, vaan se on ihan validi ja täysin ymmärrettävä mielipide. Eikö sekä Steve ja Tim ole puhunut että tulevaisuudessa se tulee olemaan merkittävästi tärkeämpää?
 
Ei siinä, ohan toi cyberpunkki suht upee peli RT päällä eikä dlss quality ole vielä aiheuttanut pahasti päänvaivaa, siinä enempi "artefakteja" tulee RT:llä, ku heijastus osuu lattiaan tms. Ennemmin pelaisin ilman dlss mutta tuossa tapauksessa ottaa ennemmin sen fpslisän kun mennään sen verran alas.

Searcci hei... Älä anna pirulle pikkusormea tai se vie vielä koko käden. :D
 
Ei siinä etteikö AMDunboxed olisi jatkuvasti vähätellyt säteenjäljitystä (ja DLSS:ää) aika räikeästi jos multa kysytään, ja on mielestäni selvää että kys. lafka on vahvasti AMD:lle kallellaan ottaen huomioon pelivalinnat (Godfall :DDD) ja jäbien kommentit 6800XT arvosteluvideossa, mutta kyllähän tässä Nvidia ampuu itseään jalkaan ja aika pahasti.
Vaikka olisikin tällä kertaa pelivalikoima RT-setit huomioiden ollut AMD:tä suosiva, kun verrataan muihin arvosteluihin, niin laajemmin noiden ulosantia kattoessa omasta mielestäni ovat kyllä hyvinkin puolueettoman oloisia. Tasapuolisesti kritisoivat kaikkia ja kehuvat myös jos jotain hyvää julkaistaan.

Esim. osoittivat syyttävää sormea nimenomaan AMD:tä kohtaan kun 6800 XT AIB korttien hinnat paljastuivat. Ensimmäisten joukossa olivat myös kehumassa DLSS 2.0:aa.

Alhainen ja typerä muuvi kyllä Nvidialta jos pitää paikkansa tuo HUB:n sulkeminen ulos FE korteista.
 
En ole HWU:n videoita hirveästi katsellut, niin en osaa sen kummemmin sanoa heidän mileipiteistään RT:n liittyen. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että RT:n vähättely sen perusteella, mitä peleissä on just nyt, on vähän typerää. Pitäisi miettiä se 1-2v eteenpäin, jolloin tilanne on RT:tä tukevien pelien osalta hyvin todennäköisesti jo aika erilainen. Eiköhän ens vuonna juilkaistavissa AAA-peleissä ole jo RT aika yleistä, joten sen ns. sivuuttaminen pelkkänä Tech demona on kyllä ihan selvää ylen katsomista.

Mutta onhan toi ihan naurettavaa toimintaa NVIDIA:n puolelta siitä huolimatta.
 
Vaikka olisikin tällä kertaa pelivalikoima RT-setit huomioiden ollut AMD:tä suosiva, kun verrataan muihin arvosteluihin, niin laajemmin noiden ulosantia kattoessa omasta mielestäni ovat kyllä hyvinkin puolueettoman oloisia. Tasapuolisesti kritisoivat kaikkia ja kehuvat myös jos jotain hyvää julkaistaan.

Esim. osoittivat syyttävää sormea nimenomaan AMD:tä kohtaan kun 6800 XT AIB korttien hinnat paljastuivat. Ensimmäisten joukossa olivat myös kehumassa DLSS 2.0:aa.

Alhainen ja typerä muuvi kyllä Nvidialta jos pitää paikkansa tuo HUB:n sulkeminen ulos FE korteista.

Plus täällä pyörinyt AMD ajurit kauheassa kunnossa ikuisuusvääntö oli ko. kanavalta peräisin. Aika tasapuolisesti se kyllä kehuu/haukkuu ja vaikuttaa kierrättävän vähemmän tuloksia, mitä techpowerup. Pointti tuon RT:n painoarvosta on sinänsä ymmärrättävä, kahden vuoden aikana on saatu laskujeni mukaan vain Metro Exodus, Control, Cyberpunk ja Minecraft ulos, joissa RT parantaa ulkoasua sellaisella tavalla, että sillä on merkitystä. Se on aika vähän pelitarjonta huomioonottaen.
 
En ole HWU:n videoita hirveästi katsellut, niin en osaa sen kummemmin sanoa heidän mileipiteistään RT:n liittyen. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että RT:n vähättely sen perusteella, mitä peleissä on just nyt, on vähän typerää. Pitäisi miettiä se 1-2v eteenpäin, jolloin tilanne on RT:tä tukevien pelien osalta hyvin todennäköisesti jo aika erilainen. Eiköhän ens vuonna juilkaistavissa AAA-peleissä ole jo RT aika yleistä, joten sen ns. sivuuttaminen pelkkänä Tech demona on kyllä ihan selvää ylen katsomista.

Mutta onhan toi ihan naurettavaa toimintaa NVIDIA:n puolelta siitä huolimatta.
Pointti oli lähinnä siinä että sitten kun tuo yleistyy on nämä nykyiset kortit low endiä ja ei niissä vääntö riitä. Kun ei riitä nytkään esim. Cyberpunk RT päällä on ihan vitsi vaikka olisi 3090.

Ja sitä ei vielä tiedä kukaan miten käy RT nopeuden kun alkaa tulla pelejä jotka on optimoitu AMD/konsoliraudalle.
 
Searcci hei... Älä anna pirulle pikkusormea tai se vie vielä koko käden. :D
Eikun mähän käännän tän niinpäin että paskaa techiä ku ei pyöri ilman dlss ja se on Nvidian syy, ei niinkään hatunnosto :)

On toi suht rankkaa kyl et 1440p 50fps kaikki kaakossa lippulaivamallilla ja muutenki pitäs koneessa hönkä piisata.
edit: 50fps natiivina siis, tietty RT psycholla. ei siinä quality dlss anna ku 20-30fps lisää mutta noissa tuloksissa se jo näkyy. Testailin kyllä toki päälle ja pois että häiritseekö tai tuleeko artefakteja.

Eka peli myös niistä missä RT:llä oikeasti itse näen selkeän eron (vai onko tää vaa rasteroitu tarkoituksella päin persettä)
 
Siis tekeekö ne benchmarkit pelkästään Godfallilla vai mikä on ongelma? Eikö HWU käytä testeissään ihan hemmetin laajaa kattausta peleistä. Ja juurihan he haukkuivat 6900 XT:n ja sanoivat että on täysin järjetön ostos.

Nykyään ihmiset kyllä väkisin etsivät puolueellisuutta joka kanavasta ja arvostelijasta, HWU ja Gamers Nexus vaikuttavat omaan silmään hemmetin hyviltä ja luotettavilta sisällöntuottajilta. Se että ei arvosta vielä nykytilassa säteenseurantaa korkealle ei tarkoita että olisi AMD:n shill, vaan se on ihan validi ja täysin ymmärrettävä mielipide. Eikö sekä Steve ja Tim ole puhunut että tulevaisuudessa se tulee olemaan merkittävästi tärkeämpää?

Vaikka olisikin tällä kertaa pelivalikoima RT-setit huomioiden ollut AMD:tä suosiva, kun verrataan muihin arvosteluihin, niin laajemmin noiden ulosantia kattoessa omasta mielestäni ovat kyllä hyvinkin puolueettoman oloisia. Tasapuolisesti kritisoivat kaikkia ja kehuvat myös jos jotain hyvää julkaistaan.

Esim. osoittivat syyttävää sormea nimenomaan AMD:tä kohtaan kun 6800 XT AIB korttien hinnat paljastuivat. Ensimmäisten joukossa olivat myös kehumassa DLSS 2.0:aa.

Alhainen ja typerä muuvi kyllä Nvidialta jos pitää paikkansa tuo HUB:n sulkeminen ulos FE korteista.

En ole HWU:n videoita hirveästi katsellut, niin en osaa sen kummemmin sanoa heidän mileipiteistään RT:n liittyen. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että RT:n vähättely sen perusteella, mitä peleissä on just nyt, on vähän typerää. Pitäisi miettiä se 1-2v eteenpäin, jolloin tilanne on RT:tä tukevien pelien osalta hyvin todennäköisesti jo aika erilainen. Eiköhän ens vuonna juilkaistavissa AAA-peleissä ole jo RT aika yleistä, joten sen ns. sivuuttaminen pelkkänä Tech demona on kyllä ihan selvää ylen katsomista.

Mutta onhan toi ihan naurettavaa toimintaa NVIDIA:n puolelta siitä huolimatta.
Tehdään pikku lista HWunboxedin ketkuiluista:

- Lafka vetää sellaisia eroja muihin arvostelijoihin että oksat pois (Techspot on siis HWunboxed). Tämä selittyy tietty sillä ettei HWunboxed testaa yhtäkään peliä missä AMD:n DX11 driver overhead hidastaa menoa (ja sehän tiedetään että Nvidian ajuri mm. säikeistää draw callit devien puolesta kun taas AMD:lla se on devin homma, joka taas johtaa siihen että muutamaa poikkeusta (bäfät ja flight simulator nyt ainakin) lukuunottamatta AMD laskee aina alleen prossurajoitteisissa DX11-peleissä).

Se ei mitenkään yksiselitteisesti voi selittyä esim. prossuvalinnalla koska muissa testeissa käytetään laidasta laitaan Zen 2:sia, Coffee Lakeja ja Comet Lakea, joskus kellotettuna, joskus vakiona, joskus muistivirittelyillä, joskus ei. Ei, vaan suurin eroava tekijä näissä testeissä on pelivalinnat. (ja yksinomaan se että siellä testataan jotain vitun Godfallia [jota kukaan ei pelaa eikä ketään kiinnosta paitsi pelin sponsoria] pitäisi jo saada hälytyskellot soimaan, mut annetaan sen nyt olla :D)

- Jatkuva RT:n ja DLSS:n vähättely. GN:n ja HWU:n Fortnite RT-kommentteja vertailessa tästä saa aika selkeän kuvan. GN näyttää testitulokset ja kertoo erot, kun taas HWU lässyttää siitä miten turhaa RT:n testaaminen nettipelissä on (vaikka suorituskyky onkin esim 1080p:llä hyvällä tasolla)

- i5-10400F jätettiin pois peliprossujen price/perf vertailuista. Se olisi voittanut vertailussa 3600:n.

- Samoin 3060 Ti jätettiin 6900XT-arvosteluvideossa pois price/perf vertailuista.

Tiedän varsin hyvin että ennemin tai myöhemmin joku (tai miksei useampikin) punaisen leirin sankareista purkaa viestini viiteen eri osaan ja vastaa niihin erikseen ja vähettelevästi. En mä oo väittämässä että keskiarvosta poikkeavat testitulokset ovat viitteitä puolueellisuudesta. Tukka-jeesuskin sai 7 pelin otannallaan samanlaisia tuloksia. Kyllä yksi kortti tai prossu voi vahingossa jäädä pois vertailuista. Tosin se nyt on mystistä miksi nämä uupuvat tuotteet sattuvat aina olevan kilpailijoiden tuotteita.

Ei, vaan tässä kannattaa ottaa kokonaisuus huomioon ja sitten vasta miettiä onko syytä olettaa lafkan olevan puolueellinen vai ei. Mun mielestä ovat, ja aika räikeästikin.

------------------

Tää testikorttien lähettäminen on taas oikeastaan siitä kiinni onko Nvidialla oikeus päättää kenelle niitä kortteja lähetetään, ja vastaus siihen on tietty kyllä. Markkinointiahan se lopulta on ja markkinointidollareille odotetaan jonkinsortin tuottoa. Jos vastaanottaja päättää vähätellä tuotteiden ominaisuuksia ja tekee jatkuvasti kaikkensa että tuotteen kilpailuhyödyt jätetään mainitsematta, niin ei pitäisi tulla yllätyksenä jos niitä kortteja ei seuraavan kerran tulekaan. Se on silti Nvidialta likinäköinen veto, koska yleisö tulee 99%:sti seisomaan HWunboxedin takana. Nvidia ei voita tällä vedolla yhtään mitään ja tulee ottamaan paskaa niskaan joka tuutista.

Tää on vähän kuin että lähetän opiskelija-pojalleni satkun kuussa ruokaostoksia varten, ja pistän raha-hanat kiinni kun käykin ilmi että se fyffe meneekin Nalle-limuun ja Koskenkorvaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei, vaan suurin eroava tekijä näissä testeissä on pelivalinnat. (ja yksinomaan se että siellä testataan jotain vitun Godfallia [jota kukaan ei pelaa eikä ketään kiinnosta paitsi pelin sponsoria] pitäisi jo saada hälytyskellot soimaan, mut annetaan sen nyt olla :D)

Tässä on se 18 pelin keskiarvon lista:

Assassin's Creed Odyssey
Assassin’s Creed Valhalla
Death Stranding
Dirt 5
Doom Eternal
F1 2020
Flight Simulator 2020
Gears 5
Godfall
Hitman 2
Horizon Zero Dawn
Metro Exodus
Rainbow Six Siege
Resident Evil 3
Shadow of Tomb Raider
Watch Dogs Legion
Wolfenstein: Youngblood
World War Z

Godfall on aika linjassa techpowerup keskiarvon kanssa 4K:lla, ei se nyt oikein tulosta vääristä. Enemmäkin World War Z ja Dirt 5 vie tulosta AMD:n suuntaan, mutta kyllä noissa peleissä on nvidian logoja alkuteksteissä myöskin. Muuten pelisetti on ihan samaa shittiä, kuin muillakin saiteilla. 3950X gpu testissä kyllä tasoitaa eroja, mutta lähinnä 1080/1440p resoilla.
 
Itse soisin noihin pelivalintoihin muutenkin suurempia eroja, toki ymmärrän miksi niitä ei tehdä kun ei tuloksia joka kerta testata uusiksi ja vanhoja kierrätetään, samaa mieltä että godfall ei kiinnosta paskaakaan ketään, mutta ei mua rehellisesti kiinnosta noista muistakaan peleistä kuin pari kolme kappaletta.
Nvidiahan saa päättää noiden suhteen mitä haluaa, mutta jos mulla ois huippuhyvä tuote niin ehkä se kannattaiskin antaa arvosteltavaksi sille vastapuolta puoltavalle taholle ennemmin kuin niille jotka pyllistää jo valmiiksi oikeaan suuntaan. Mielestäni HWU:lla ei painotukset ole itse tuloksissa mitenkään oikeaan suuntaan sen enempää kuin esim Sampsalla. Ihan samallatavalla sampsa on maininnut RT:stä ja DLSS:stä ja kehottanut ostamaan joko 3080 tai 6800xt. Onko RT tai DLSS saanut tarpeeksi ruutuaikaa? - No pelitarjontaan nähden liikaakin. DLSS:stä voisi huoletta mainita että tätä tuetaan parissa kymmenessä pelissä ja jossakin pelissä se voi oikeasti toimiakin ja siinäkin olisi liian pitkä vuodatus aiheesta. En muista onko HWU puhunut RT:stä, mutta tuskin sielläkään on päädytty tuloksiin joissa AMD ois parempi :)
Valtava määrä pelejä piirretään edelleen rasteroimalla ja sen sijaan että hypetetään ominaisuuksia joita harva edes käyttää, niin tärkeämpää on mielestäni tuottaa vertailua joka koskettaa valtaosaa.

Lisäksi pelipatteristo pitäisi nimenomaan valita niin että joko kummankaan lafkan sponssaamia pelejä ei käytetä tai sit nimenomaan käytetään tasapuolisesti molempien leirien pelejä.
 
Tässä vertailun vuoksi techpowerupin testipelilista, 5 peliä enemmän ja 8 samaa peliä. Strange brigade tuskin kiinnostaa ketään ja Anno 1880 pelaajamääräkin on aika pieni.

Anno 1880
Assassin's Creed Odyssey
Battlefield V
Borderlands 3
Civilization VI
Control
Death Stranding
Detroit Become Human
Devil May Cry 5
Divinity Original Sin II
DOOM Eternal
F1 2020
Far Cry 5
Gears 5
Hitman 2
Metro Exodus
Project Cars 3
Red Dead Redemption 2
Sekiro: Shadows Die Twice
Shadow of the Tomb Raider
Star Wars: Jedi Fallen Order
Strange Brigade
The Witcher 3: Wild Hunt
 
Tässä vertailun vuoksi techpowerupin testipelilista, 5 peliä enemmän ja 8 samaa peliä. Strange brigade tuskin kiinnostaa ketään ja Anno 1880 pelaajamääräkin on aika pieni.

Anno 1880
Assassin's Creed Odyssey
Battlefield V
Borderlands 3
Civilization VI
Control
Death Stranding
Detroit Become Human
Devil May Cry 5
Divinity Original Sin II
DOOM Eternal
F1 2020
Far Cry 5
Gears 5
Hitman 2
Metro Exodus
Project Cars 3
Red Dead Redemption 2
Sekiro: Shadows Die Twice
Shadow of the Tomb Raider
Star Wars: Jedi Fallen Order
Strange Brigade
The Witcher 3: Wild Hunt
Mahtaakohan nää arvostelijat saada jotain korvausta käytettyjen pelienkin mukaan, valitseeko ne noita edes itse?
 
Mahtaakohan nää arvostelijat saada jotain korvausta käytettyjen pelienkin mukaan, valitseeko ne noita edes itse?

Usein logiikka tuntuu olevan tasoa: tasapainoillaan suosio, eri peliengine, eri rajapinta yhdistelmien välillä ja yritetään haalia pelejä, joissa on hyvin toistettava kohtaus.

Edit: Review guideissa taitaa olla pelisuosituslistat, mutta nuo isommat saitit/youtubekanavat kierrättää pelisetit about vuoden välein.
 
Pointti oli lähinnä siinä että sitten kun tuo yleistyy on nämä nykyiset kortit low endiä ja ei niissä vääntö riitä. Kun ei riitä nytkään esim. Cyberpunk RT päällä on ihan vitsi vaikka olisi 3090.

Ja sitä ei vielä tiedä kukaan miten käy RT nopeuden kun alkaa tulla pelejä jotka on optimoitu AMD/konsoliraudalle.

Niin meinaat että 1-2 vuoden päästä 3080 ja 3090 on low end rautaa... Olen "hieman" eri mieltä. Ei tässä puhua mistään 5-10v ajasta. RT yleistyy koko ajan ja ensi vuonna julkaistavassa AAA-peleissä on todennäköisesti jo aika peruskauraa.
 
Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että RT:n vähättely sen perusteella, mitä peleissä on just nyt, on vähän typerää. Pitäisi miettiä se 1-2v eteenpäin, jolloin tilanne on RT:tä tukevien pelien osalta hyvin todennäköisesti jo aika erilainen.

Mutta toisaalta RT on kuluttajille ensisijaisesti sitä mitä se nyt on, ja tulevaisuus on sitten erikseen. Kyllä RT pitää ensisijaisesti katsastaa nykyisessä kunnossaan ja laajuudessaan, ja sitten huomioida tulevaisuus, kuten HWU:kin on tehnyt. Ei hekään väitä etteikö RT olisi iso juttu lähitulevaisuudessa. HWU oli rehellinen esim. DLSS suhteen, dumasivat 1.0 joka oli kiistatta keskeneräistä, ja 2.0 kehuivat vuolaasti kun oli aihetta.

Eiköhän ens vuonna juilkaistavissa AAA-peleissä ole jo RT aika yleistä, joten sen ns. sivuuttaminen pelkkänä Tech demona on kyllä ihan selvää ylen katsomista.

Näin monet puhui jo RTX 2000-launchin jälkeen, Nvidiakin lupasi nopeasti kasvavaa pelitarjontaa, mutta se ei ole kovin laajasti toteutunut. Varmasti kasvaa ensi vuonna taas, mutta tulevaisuutta on vaikea spekulaation varassa ennustaa. Selvästi RT on iso työkalu ja pelistudiot ovat tuota kehuneet. Ja kyllä kuluttajan kannattaa 2-3v GPU-suunnitelmissa ottaa huomioon RT, jopa merkittävästi. Paitsi jos pelaa paljon AAA-pelien ulkopuolella, jossa RT = OFF.

Tässäkin kaksi ääripäätä saa paljon ääntä aikaan, toisessa ääripäässä RT:tä hehkutetaan yli ja kopioidaan Nvidian markkinointisoopaa, ja toisessa ääripäässä sitä vähätellään eikä pidetä muuna kuin FPS-imurina jolla kaikki kiiltää kuin juut... Jostain keskiväliltä löytyy taas järjen ääni.
 
Jos vastaanottaja päättää vähätellä tuotteiden ominaisuuksia ja tekee jatkuvasti kaikkensa että tuotteen kilpailuhyödyt jätetään mainitsematta, niin ei pitäisi tulla yllätyksenä jos niitä kortteja ei seuraavan kerran tulekaan.
Ai techspot tekee JATKUVASTI KAIKKENSA sen eteen että nvidia näyttää huonolta? Ei voi kuin nauraa tollaisille kommenteille.

Ennemmin naurattaa jatkuva TPU:n ihannointi, eivät osaa edes keskiarvoja laskea ja käyttävät aivan satunnaisia softaversioita eri korteille antiikkisista prossuista ja muisteista puhumattakaan.
 


Mutta onhan tää kyllä kuvottavaa Punaleiriin päin kallistelua kun arvostellaan niiden tuote ja kaikkea. Mielestäni tuloksia käsitellään varsin objektiivisesti, vaikka ehkä nuo fps-ero käppyrät ilman RT:tä näytti olevan etu AMD:lle, mutta jos se on testin mitattu tulos niin sitten se on.
Sanohan se toki että RTX 3090 on bad 1080p cost per framessa. Mutta itseasiassa samalla kehui rtx 3090 ja puhtaasti haukkui 6900xt.
 
Tää testikorttien lähettäminen on taas oikeastaan siitä kiinni onko Nvidialla oikeus päättää kenelle niitä kortteja lähetetään, ja vastaus siihen on tietty kyllä. Markkinointiahan se lopulta on ja markkinointidollareille odotetaan jonkinsortin tuottoa. Jos vastaanottaja päättää vähätellä tuotteiden ominaisuuksia ja tekee jatkuvasti kaikkensa että tuotteen kilpailuhyödyt jätetään mainitsematta, niin ei pitäisi tulla yllätyksenä jos niitä kortteja ei seuraavan kerran tulekaan.

Oikeus on kyllä, laitonta se ei siis ole. Mutta tämä on erittäin vaarallinen tie jos työtään tekevät ammattilaiset ei saa vapaasti esittää omia näkemyksiään, vaan vaarana on joutua markkinakuninkaan mustalle listalle. Iso osa noista revikoista ja unboxaamisista jne. on markkinointia joo, mutta iso osa siitä on myös kuluttajille tehtävää tuotteen esittelyä. Kyllä sitä tuotetta pitää voida esitellä niin kuin itse sen ammattilainen näkee. Feikkaamista ei halua kukaan nähdä.

Nvidia voi harrastaa RTX-markkinointiaan muissa kanavissa ihan vapaasti. Annetaan ammattilaisten tehdä työnsä rauhassa. Paitsi että jo nyt Nvidia pakottaa heidät lukemaan MSPR -hintoja yms. jotka on osa sitä tuuban syöttämistä revikoihin. Linus on vittuillut Nvidialle siihen tahtiin, eikä ole niitä diipadaapoja lukenut MSPR-hintoineen, että hän olisi pienempänä tekijänä ollut ajat sitten Nvidian mustalla listalla.

@knz0 väitteesi HWU / techspot puolueellisuudesta on aivan höpönlöpöä. Vastaväitteenä voisin sanoa Digital Foundryn ja TPU:n olevan puolestaan vihreitä tuotteita ylihehkuttavia ''puolueellisia ammattilaisia'', mutta itse en tuolle tielle lähde. Kyllä nämä kaikki isot osaa melko objektiivisesti työnsä tehdä. 100% objektiivisuutta ei voi vaatia mielipiteissä. Sitä ei löydy minkään alan toimittajilta.
 
Ai techspot tekee JATKUVASTI KAIKKENSA sen eteen että nvidia näyttää huonolta? Ei voi kuin nauraa tollaisille kommenteille.

Ennemmin naurattaa jatkuva TPU:n ihannointi, eivät osaa edes keskiarvoja laskea ja käyttävät aivan satunnaisia softaversioita eri korteille antiikkisista prossuista ja muisteista puhumattakaan.

Onhan niiden virrankulutusmittauskin nyt sekoitus 1080p ja 1440p tuloksia samassa taulukossa. Julkaisupäivänä 6800XT oli noin 220W, nyt se on 279W, kun tuloksia päivitettiin nopeampien näytönohjaimien osalta.

Average (Gaming): Metro: Last Light at 1920x1080 because it is representative of a typical gaming power draw. We report the average of all readings (12 per second) while the benchmark is rendering (no title/loading screen). In order to heat up the card, the benchmark is run once first without measuring its power consumption. This is required to report proper steady-state results, not short term numbers that won't hold up in long-term usage. For RTX 3060 Ti and faster we're rendering at 2560x1440, to ensure good GPU load and avoid potential CPU bottlenecks.
 
En ole HWU:n videoita hirveästi katsellut, niin en osaa sen kummemmin sanoa heidän mileipiteistään RT:n liittyen. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että RT:n vähättely sen perusteella, mitä peleissä on just nyt, on vähän typerää. Pitäisi miettiä se 1-2v eteenpäin, jolloin tilanne on RT:tä tukevien pelien osalta hyvin todennäköisesti jo aika erilainen.

Tuossa alla on käytännössä HWU:n vastaus juuri tuohon sinun kommenttiin, ottamatta kantaa mikä on "oikein". Ja noin ajasta 25 min alkaa tuo koko säteenseuranta keskustelu.

 
Nyt sä olkiukkoilet taas tuttuun tyyliisi.
No mitä hemmettiä kirjoitat moista huttua? Jatkuvasti kaikkensa on ihan oikeasti kaikkea muuta kuin totta. Jos olisit sen sijaan kirjoittanut että ”minun mielestäni he tekevät joitain pelivalintoja kyseenalaisin perustein” ja jättäny siihen niin olisin kanssasi jossain määrin samaa mieltä. ”Jakuvasti kaikkensa” on ihan sontaa ja tiedät sen itsekkin.
 
Näin monet puhui jo RTX 2000-launchin jälkeen, Nvidiakin lupasi nopeasti kasvavaa pelitarjontaa, mutta se ei ole kovin laajasti toteutunut. Varmasti kasvaa ensi vuonna taas, mutta tulevaisuutta on vaikea spekulaation varassa ennustaa.

Yksi asia mikä tässä välissä on ihan konkreettisesti muuttunut, on konsolipuoli. Nyt tämän generaation konsolitkin edes teoriassa tukevat säteenseurantaa joten kiinnostus tekniikan käyttöön tulee varmasti lisääntymään. Paljonko se sitten näkyy pelihyllyissä, se jää nähtäväksi.
 
No mitä hemmettiä kirjoitat moista huttua? Jatkuvasti kaikkensa on ihan oikeasti kaikkea muuta kuin totta. Jos olisit sen sijaan kirjoittanut että ”minun mielestäni he tekevät joitain pelivalintoja kyseenalaisin perustein” ja jättäny siihen niin olisin kanssasi jossain määrin samaa mieltä. ”Jakuvasti kaikkensa” on ihan sontaa ja tiedät sen itsekkin.
Sulle pitää sitten näköjään kommunikoida ihan kirjaimellisesti tai alat rageemaan netissä. Jos sanon ettei kukaan osta uutta Cybertruckkia, niin oletat varmaan että tarkoitan kirjaimellisesti sitä että pyöreät nolla ihmistä ostaa kyseisen auton. :D
 
Sulle pitää sitten näköjään kommunikoida ihan kirjaimellisesti tai alat rageemaan netissä. Jos sanon ettei kukaan osta uutta Cybertruckkia, niin oletat varmaan että tarkoitan kirjaimellisesti sitä että pyöreät nolla ihmistä ostaa kyseisen auton. :D
Lähinnä mua ihmetyttää että miksi käytät aikaasi kirjoittaaksesi faktuaalisesti vääriä loukkaavia väitteitä yksityishenkilöistä.
 
Lähinnä mua ihmetyttää että miksi käytät aikaasi kirjoittaaksesi faktuaalisesti vääriä loukkaavia väitteitä yksityishenkilöistä.
?

En tiedä miksi kommentoit mun ajankäyttöä kun oot ite ollu tämän threadin suurimpia staroja viimeiset 50 sivua :D
 
Mutta toisaalta RT on kuluttajille ensisijaisesti sitä mitä se nyt on, ja tulevaisuus on sitten erikseen. Kyllä RT pitää ensisijaisesti katsastaa nykyisessä kunnossaan ja laajuudessaan, ja sitten huomioida tulevaisuus, kuten HWU:kin on tehnyt. Ei hekään väitä etteikö RT olisi iso juttu lähitulevaisuudessa. HWU oli rehellinen esim. DLSS suhteen, dumasivat 1.0 joka oli kiistatta keskeneräistä, ja 2.0 kehuivat vuolaasti kun oli aihetta.



Näin monet puhui jo RTX 2000-launchin jälkeen, Nvidiakin lupasi nopeasti kasvavaa pelitarjontaa, mutta se ei ole kovin laajasti toteutunut. Varmasti kasvaa ensi vuonna taas, mutta tulevaisuutta on vaikea spekulaation varassa ennustaa. Selvästi RT on iso työkalu ja pelistudiot ovat tuota kehuneet. Ja kyllä kuluttajan kannattaa 2-3v GPU-suunnitelmissa ottaa huomioon RT, jopa merkittävästi. Paitsi jos pelaa paljon AAA-pelien ulkopuolella, jossa RT = OFF.

Tässäkin kaksi ääripäätä saa paljon ääntä aikaan, toisessa ääripäässä RT:tä hehkutetaan yli ja kopioidaan Nvidian markkinointisoopaa, ja toisessa ääripäässä sitä vähätellään eikä pidetä muuna kuin FPS-imurina jolla kaikki kiiltää kuin juut... Jostain keskiväliltä löytyy taas järjen ääni.

No kyllä mun mielestä on aika oleellista kuluttajana miettiä sitä tuotteen elinkaarta, ja ominaisuuksien riittävyyttä omaan käyttöön, edes sinne 1-2 vuoden päähän, kun on uudesta näyttiksestä kyse. Se on sitte eri juttu, jos on jotain 2v vanhaa käytettyä ostamassa.

Se nyt in aika pirun selvää, että RT tulee olemaan 1-2v säteellä huomattavasti isommassa roolissa, kun mitä se on just nyt ja 2v menneisyydessä. Toki se tulee olemaan vaan yksi lisöoptio, eikä mikään pakollinen juttu, mutta silti se on saatavilla aika useassa pelissä, mitä ensi vuonnakin julkaistaan. Ei voida enää puhua mistään tech demosta.
 
No kyllä mun mielestä on aika oleellista kuluttajana miettiä sitä tuotteen elinkaarta, ja ominaisuuksien riittävyyttä omaan käyttöön, edes sinne 1-2 vuoden päähän, kun on uudesta näyttiksestä kyse. Se on sitte eri juttu, jos on jotain 2v vanhaa käytettyä ostamassa.

Se nyt in aika pirun selvää, että RT tulee olemaan 1-2v säteellä huomattavasti isommassa roolissa, kun mitä se on just nyt ja 2v menneisyydessä. Toki se tulee olemaan vaan yksi lisöoptio, eikä mikään pakollinen juttu, mutta silti se on saatavilla aika useassa pelissä, mitä ensi vuonnakin julkaistaan. Ei voida enää puhua mistään tech demosta.
Ongelma on edelleen siinä että nykyraudassa ei nopeus riitä.
 
Ongelma on edelleen siinä että nykyraudassa ei nopeus riitä.
Kyllä mulla ihan jees pyörii cyberpunk rtx 3090.

Enemmän nyky amd raudalla herää epäilys miten rt pitäisi saada esim. tuohon peliin toimimaan ja muita tulee varmasti vuoden kahden sisään.

2 vuoden päästä viimeistään varmaan tulee uudet sarjat ja sitten ostan sen parhaan kaupasta saatavan kortin taas ja pelaan hyvillä grafiikoilla. Silloin sama ulina, että joku uusi grafiikka asetus ei riitä teho varmaan edessä....
 
Unelmatilannehan olisi se, että koko ajan tulisi AAA-pelejä, jotka ei pyöri kunnolla sillä kovimmallakaan raudalla. Potkisi näyttispuljuja eteenpäin, eikä tekemään "suunnitellusti vanhenevia" tuotteita kuten RTX 3000-sarjan säälittävät muistikapasiteetit tai RX6000-sarjan hidas RT-toteutus
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 410
Viestejä
4 506 991
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom