Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Haluaisin vertailla miten 2700X pärjää uudempia amd ja intel prosessoreita vastaan far cry 5 benchmarkissa (720P low, full screen, aa ja motion blur off)

Tässä testin tulos 24/7 kellotuksilla
2700x @4.2Ghz, DDR4 32GB 3400Mhz 14-14-14-28, Gtx 1070
Frame rate, min 124, average 152, max 206.
Frames rendered 8952

1601279806047.png

Ei nyt järin uusi prossu, mutta single-core suorituskyvystähän tuo peli on kiinni, ja se on hyvin samankaltaista ollut Intelillä jo vuosia.

8700k @ 5ghz, DDR4 16GB 4266mhz CL17, RTX 2070 Super
Frame rate, min 161, average 203, max 277

Far Cry.jpg
 
Ei nyt järin uusi prossu, mutta single-core suorituskyvystähän tuo peli on kiinni, ja se on hyvin samankaltaista ollut Intelillä jo vuosia.

8700k @ 5ghz, DDR4 16GB 4266mhz CL17, RTX 2070 Super
Frame rate, min 161, average 203, max 277

Tuossahan on jo sangen merkittävä ero!
Kellotaajuuksien ja muistien puolesta kokoonpanosi näyttää edustavan kärkipäätä, en usko muilla käyttäjillä näin kovia lukemia tulevan.
 
Tuossahan on jo sangen merkittävä ero!
Kellotaajuuksien ja muistien puolesta kokoonpanosi näyttää edustavan kärkipäätä, en usko muilla käyttäjillä näin kovia lukemia tulevan.
Noin niin kuin yleisesti ottaen suuriman osan 8700k saa kulkemaan 5ghz ja melkein mitkä tahansa 3000+ bdiet sen 4000MHz. Toki se jotain säätöä, korkkausta jne vaatii. Mutta voisi siis muutkin laitella samoja tuloksia
 
1600991472727.png


Siinä HUB:n videolta otettu 1080p lukemat. Värikoodattu niin että sininen intelin hyväksi ja punainen AMD:n hyväksi. Ja sitten vielä laskettu muutos mitä on tapahtunut kun hypätään 2080Ti:stä 3080:n.
On kyllä erot julmaa luokkaa. Tuolla paistaa toi Gears 5 esiin, se on ainut millä tulee selvää eroa kun siirrytään 3080, ilman sitä keskiarvossa ero on sen prosentin verran.

Eli nyt voidaan varmaan yhdessä nyökytellä että se ennuste että tehokkaampi näytönohjain kun tulee markkinoille niin intelin ja AMD:n välinen ero senkuin kasvaa kohisten ei toteutunut. Joissain on kasvanut, joissain on otettu kiinni.

Ei se niiden ero kasva vaan se tulee paremmin näkyville kun gpu bottleneck laskee uusilla tehokkailla näyttiksillä.. ihan kaksi eri asiaa

Ja keskivertainen fps ero on ihan turha, koska se vääristyy alaspäin niiden pelien takia missä cpu tehot ei pääse esille, eli kannattaa keskittyä niihin peleihin (joita on paljon) joissa on selvät erot esim. Intel vs AMD, esim. yli 20% erot.

Itse kannatan prosessoria jolla kaikki pelit toimii hyvin eikä mene kalliin GPU:n potentiaali hukkaan.


Intel ei korjaile kosmeettisia ongelmia. Intelin prosessoreissa (sama myös AMD:llä) on koko joukko bugeja ja ongelmia jotka ovat tiedossa, mutta joita ei korjailla, koska niiden haitat katsotaan niin vähäisiksi. Silti Intel käytti valtavasti aikaa ja vaivaa noiden reikien korjaukseen mikä on selvä merkki siitä, että niitä pidetään hyvin vaarallisina. Jos Intelin parhaimmat aivot ovat sitä mieltä, että ne ovat vaarallisia, niin sinun väitteelläsi asiasta ei ole mitään faktapohjaa. Ja se, että et ole nähnyt yhtään virusta tai haittaohjelmaa joka niitä käyttää tarkoittaa tasan sitä, että sinä et ole niitä nähnyt. Se ei tarkoita sitä, että niitä ei olisi olemassa ja kierrossa.

Niitä parhaita temppuja noissa haittaohjelmissa ei muutenkaan laiteta jakoon koko kansalle, koska niillä on mahdollista tehdä todella paljon rahaa jos sen hyökkäyksen kohdistaa oikeaan yksittäiseen tahoon tai myy esimerkiksi valtioille niihin perustuvia haittaohjelmia.

Kyllä se korjaa niitä kosmeettisia bugeja jos vaan voi, koska potentiaalisia ostajia jotka eivät näistä asioista ymmärrä eli eivät osaa erottaa mikä on oikeasti käytännön elämässä vaarallinen aukko ja mikä teoreettinen aukko niin näkevät tarpeelliseksi korjata kaiken minkä voi ja sehän on vain hyvää bisnestä vaikka aukko ei oikeasti vaarallinen olisikaan kun näitä ihmisiä on valitettavasti jotka eivät noita eroja ymmärrä.




Noissa fps lukemissa on aika oleelista tuo viive. Ihan esimerkkinä techspotin anti-lag testistä, eli ne ihan suoraan mittasivat viivettä inputista siihen, että sen näkyy monitorilla. Samalla kalustolla, jolla monitorien inputlagia mitataan.

2019-07-21-image-p.png


Tuo oli about 220fps. 220fps on 4.5ms per frame. 300fps olisi 3.3ms per frame. Siitä voi hetken aikaa kelata miten paljon ne fps:t oikeasti vaikuttaa viiveeseen. Päälle oma reaktioaika, joka on reilusti enemmän.

Ei sinällään ihme, että nvidiakin kehitti reflexin, jossa myös piiretään frame mahdollisimman lähellä monitorin piirtohetkeä ohjausviiveen minimoimisksi. Eikä mennä fps-head mallilla, jossa framebuffer kirjoitetaan pari, kolme kertaa uusiksi ennen monitorille näyttämistä.

Höpölöpö. Se oleellisin on se että pelin liike näyttää todella sulavalta kun on korkea fps ja korkea hz näyttö. Netistä löytyy vaikka kuinka hyvin havainnollistavia kuvia missä näkyy erot tökkivät 60hz näytön ja sulavan 240hz näytön välillä korkealla fps:llä ja tällöin fps on myös hyvin olennainen kun halutaan erittäin sulavaa liikettä. Itse en pystyisi pelaamaan pelejä enää selvästi alle 120 fps:llä, mieluiten vähintään saa olla se 200-240fps.


Jep taisi olla sama Marco Polo täällä suu vaahdossa vouhottamassa kuinka Ryzenit jää pullonkaulaksi uusien ampereiden kanssa :)

Mitä nyt muutamia revikoita tännekin postailtu, missä ero jotain parin prosentin luokkaa niin voi vaan todeta että fanipojan märät unet eivät toteutuneetkaan :)


Mitähän sinä nyt oikein selität? Minähän olin aivan oikeassa ja tuossa alla on liitteenä Lepakomäyrän viesti missä asia todetaankin ( viesti ei kopioinut kuvaa jostain syystä, mutta sen näkee tuolta: Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju ) että AMD:n kanssa voi käydä niin ettei eroa tule tehoissa 3090/3080 vs 2080 ti monissa peleissä juurikaan jolloin rahat meni hukkaan mielestäni.

Hyvän Intelin (esim. 9900K / 10900K ) kanssa ei tätä huolta ole vaan tietää että sen uuden kalliin kortin potentiaali saadaan hyödynnettyä eikä käy niin ettei eroa tulekkaan vanhoihin heikompiin kortteihin kaikissa peleissä



Mikäli näyttää että Amd on hitaampi niin kovasti selitellään miksi se on merkitysetöntä vaikka voitaisiin asia myöntää kuin miehet, eikä vaan väännellä ja vähätellä sitä.

On niitä pelejä joissa Rtx3080 kaveriksi ehdottomasti ottaisin ennemmin Intelin kuin Amd.
4K.lla melkeimpä sitten se ja sama kun erot on melko pieniä mutta 1440p Inteli jos käyttää suorituskykyistä ohjainta.

Ei mitään järkeä maksaa tukkua rahaa nopeasta ohjaimesta vain rajoittaaksen sen nopeutta Amd prossulla.
Jos haluaa vain ostaa Amd Comboa niin silloinhan sitä ongelmaa ei ainakaan vielä ole, koska sieltä ei löydy kuin 5700XT suorituskykyisempänä Radeon VII kanssa ,ehkä tilanne kohta muuttuu.

anno-1800-2560-1440.png

Huomaa että harmaat tulokset on ajettu Intelillä.
Amd+3080 on hitaampi kuin Intel+Rx5700XT/2070S :facepalm:

borderlands-3-2560-1440.png

2080Ti Intelin prossulla nopeampi kuin Amd+3080

project-cars-3-2560-1440.png

Tässä Amd prossulla melkein sama onko 3080 vaiko Intel ja 2080Ti ero minimaalinen, 3080 suorituskyky menee osittain hukkaan Amd prossun kanssa.
 
Aika merkityksetöntä on tuo ero AMD vs. Intel . Ei kaikki pelaa kilpaa... Se on ihan sama onko 160 vai 180fps, ei kyllä pelikokemukseen vaikuta.

Paremman pelikokemuksen saa mieluummin g-sync/freesync kuin korkeampi fps...

On olemassa muitakin pelejä kuin FPS räiskinnät...
 
Aika merkityksetöntä on tuo ero AMD vs. Intel . Ei kaikki pelaa kilpaa... Se on ihan sama onko 160 vai 180fps, ei kyllä pelikokemukseen vaikuta.

Paremman pelikokemuksen saa mieluummin g-sync/freesync kuin korkeampi fps...

On olemassa muitakin pelejä kuin FPS räiskinnät...

Suoraan sanoen aika iso punalasinen AMD-fani saa olla että ei pidä yli 20% eroja monissa peleissä Intelin eduksi merkittävinä suorituskyvyssä Intelin ja AMD:n välillä, jos ostaa 3080/3090 näyttiksen.

Jokainen joka vähänkin ymmärtää noita graafeja mitä Lepomäkikin laittoi niin tajuaa myös että rahaa menee paljon hukkaan AMD:n kanssa jos haluaa 3080/3090 kun bottleneck on niin kova että jää monessa pelissä jopa tasolle Intel+2080ti...

Itse asiassa en kyllä AMD:n prossulla näe mitään järkeä ostaa 3080/3090 kun bottleneck on niin järjetön monissa peleissä (ellei pelaa 4K:lla), mutta toki jokainen saa rahansa käyttää kuten haluaa
 
Suoraan sanoen aika iso punalasinen AMD-fani saa olla että ei pidä yli 20% eroja monissa peleissä Intelin eduksi merkittävinä suorituskyvyssä Intelin ja AMD:n välillä, jos ostaa 3080/3090 näyttiksen.

Jokainen joka vähänkin ymmärtää noita graafeja mitä Lepomäkikin laittoi niin tajuaa myös että rahaa menee paljon hukkaan AMD:n kanssa jos haluaa 3080/3090 kun bottleneck on niin kova että jää monessa pelissä jopa tasolle Intel+2080ti...

Itse asiassa en kyllä AMD:n prossulla näe mitään järkeä ostaa 3080/3090 kun bottleneck on niin järjetön monissa peleissä (ellei pelaa 4K:lla), mutta toki jokainen saa rahansa käyttää kuten haluaa
Täällä AMD-omistajien joukossa on paljon niitä, jotka eivät vain välitä siitä, jos Intel on jonkun prosentin nopeampi peleissä jollakin muinaisella 1080p -resoluutiolla.
He (kuten minäkin) haluavat ostaa edullisia, monikäyttöisiä ja monessa eri ratkaisussa kilpailukykyisiä ja nopeita prosessoreita ja tukea sitä yritystä, joka on saanut +4 -ytimiset (tai oikeastaan 8+ -ytimiset) prosessorit kaikkien saataville järkevään hintaan.
Tämä Zen -arkkitehtuuri (erityisesti Zen 2 ja tuleva Zen 3) ovat se vapaustaistelija, joiden perään kansa lähtee vaikka intelin padoista tarjottaisiinkin jossakin suhteessa herkullisempia mutta paljon kalliimpia lihapaloja.
Meitä on vaikeaa saada enää vanhan sortovallan alle, vaikka kuinka yrittäisitte sitä Intelin nopeudella perustella.
:smovember::sclap::srock:

(vähän runollista vallankumoustekstiä tuli, mutta uskon että moni on samaa mieltä)
 
Suoraan sanoen aika iso punalasinen AMD-fani saa olla että ei pidä yli 20% eroja monissa peleissä Intelin eduksi merkittävinä suorituskyvyssä Intelin ja AMD:n välillä, jos ostaa 3080/3090 näyttiksen.

Jokainen joka vähänkin ymmärtää noita graafeja mitä Lepomäkikin laittoi niin tajuaa myös että rahaa menee paljon hukkaan AMD:n kanssa jos haluaa 3080/3090 kun bottleneck on niin kova että jää monessa pelissä jopa tasolle Intel+2080ti...

Itse asiassa en kyllä AMD:n prossulla näe mitään järkeä ostaa 3080/3090 kun bottleneck on niin järjetön monissa peleissä (ellei pelaa 4K:lla), mutta toki jokainen saa rahansa käyttää kuten haluaa

Ei kaikilla ole sitä 2080ti:tä nyt jotka on 3080/90 hankkimassa. Ja onhan siinä aika isoja eroja 3080:n ja 2080ti:n välillä AMD prossullakin myös 1440p resolla. Esim:
RSS_1440p.png


SotTR_1440p.png





Niin ja tosiaan minulla on itsellä i9-9900k @ 5.1GHz all core...
 
Ei se niiden ero kasva vaan se tulee paremmin näkyville kun gpu bottleneck laskee uusilla tehokkailla näyttiksillä.. ihan kaksi eri asiaa

Häh? Ennustehan oli että tehokkaammat näyttikset kun tulee markkinoille ja koska Ryzen oli jo 2080Ti:n kanssa niin "CPU" rajoitteinen niin intel ottaa siivet alleen ja menee menojaan. Näin ei nyt kuitenkaan käynyt.

1601322946711.png


Siinä on pelikohtaiset eron kun hypätään 2080Ti:stä 3080:n. Edelleen luvut siitä samasta lähteestä kuin ennenkin ja resona se 1080p jossa Ryzenion piti jäädä haistelemaan intelin nostattamaa pölypilveä kun se katoaa horisonttiin.
Punaisella koodattu lukemat joissa saavutettu hyöty on luokkaa tuhnu, eli alle 5%. Siellä on punaista aika tasaisesti molemmissa leireissä.
Vihreällä vastaavasti merkitty ne joissa eroa on tullut 20% tai ylitte. Edelleen, mitään mullistavia eroja ei ole.

Ja keskivertainen fps ero on ihan turha, koska se vääristyy alaspäin niiden pelien takia missä cpu tehot ei pääse esille, eli kannattaa keskittyä niihin peleihin (joita on paljon) joissa on selvät erot esim. Intel vs AMD, esim. yli 20% erot.

Miten paljon niitä on? Kirsikoita poimimalla saadaan aina suuriakin eroja aikaiseksi mutta se pätee monesti myös toiseen suuntaan. Onhan tuossakin 14 pelin otannassa selvästi intelille suosiollisia pelejä pari ja sitten taas vastaavasti AMD:lle hiukan suosiollisia pelejä.

Itse kannatan prosessoria jolla kaikki pelit toimii hyvin eikä mene kalliin GPU:n potentiaali hukkaan.

Ei sellaista CPU:ta ole olemassa! Hyvä esimerkki toi mäsän flight simulator. Jossa edes se intel ei saa juuri mitään hyötyä vaikka laitat kovempaa näyttistä koneeseen. Tai metro jossa intel junnaa paikallaan, taikka WWZ ja Hitman.

Jos pelaat 1080p niin joku 3080 on täysin turha hankinta sille resolle oli alla Intel taikka AMD.
 
Mitähän sinä nyt oikein selität? Minähän olin aivan oikeassa ja tuossa alla on liitteenä Lepakomäyrän viesti missä asia todetaankin ( viesti ei kopioinut kuvaa jostain syystä, mutta sen näkee tuolta: Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju ) että AMD:n kanssa voi käydä niin ettei eroa tule tehoissa 3090/3080 vs 2080 ti monissa peleissä juurikaan jolloin rahat meni hukkaan mielestäni.

Hyvän Intelin (esim. 9900K / 10900K ) kanssa ei tätä huolta ole vaan tietää että sen uuden kalliin kortin potentiaali saadaan hyödynnettyä eikä käy niin ettei eroa tulekkaan vanhoihin heikompiin kortteihin kaikissa peleissä
Ehkä sitte jossai peleissä. Jos ei tule noita pelailtua, niin ei varmaan niin haittaa. Muutenkin noissa peleissä varmaan joku 120-144fps on riittävä kun eivät ole mitään kilpapelejä?

Siinä on pelikohtaiset eron kun hypätään 2080Ti:stä 3080:n. Edelleen luvut siitä samasta lähteestä kuin ennenkin ja resona se 1080p jossa Ryzenion piti jäädä haistelemaan intelin nostattamaa pölypilveä kun se katoaa horisonttiin.
Punaisella koodattu lukemat joissa saavutettu hyöty on luokkaa tuhnu, eli alle 5%. Siellä on punaista aika tasaisesti molemmissa leireissä.
Vihreällä vastaavasti merkitty ne joissa eroa on tullut 20% tai ylitte. Edelleen, mitään mullistavia eroja ei ole.
Tuosta taulukosta voi tehdä intel version, missä näkyy vain ne pelit mitkä suosivat Intelin cpu :) Sen jälkeen voi taas julkistaa kuinka AMD bottleneckaa.
 
Itse asiassa en kyllä AMD:n prossulla näe mitään järkeä ostaa 3080/3090 kun bottleneck on niin järjetön monissa peleissä (ellei pelaa 4K:lla), mutta toki jokainen saa rahansa käyttää kuten haluaa

Eli jos Zen3 rökittää 10900k:n peleissä, niin käyt ostoksilla, kun cpu on pullonkaulana intelilläkin? Saisit muutaman uudemman pelin pelikelpoiseksi.
 
1601361514046.png


Kuva otettu:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Siinä siis mahdollisessa vuodossa 5800X vs 10900K.
 
Tuo benchmark mittaa erikseen gpu ja cpu rendaukset (eli näyttää mitä prosu kulkisi, jos gpu ei rajottaisi menoa). Vuotoryzen on sen 16-20% nopeampi, mitä 10900K. Jos pitää paikkansa, eikä ole feikki, niin kohta on Marco Polon ja Savolaisen koneet myyntipalstalla. ;)
Eipä taida olla merkitystä onko nopeampi koska "eihän sitä huomaa" kuulemma.
 
Eipä taida olla merkitystä onko nopeampi "koska eihän sitä huomaa" kuulemma.

Minusta ei ole mitään väliä, jos fps:t on sadan paremmalla puolen, mutta noiden kultasilmät vuotaa verta, jos peli ei pyöri: "Itse en pystyisi pelaamaan pelejä enää selvästi alle 120 fps:llä, mieluiten vähintään saa olla se 200-240fps."
 
Minusta ei ole mitään väliä, jos fps:t on sadan paremmalla puolen, mutta noiden kultasilmät vuotaa verta, jos peli ei pyöri: "Itse en pystyisi pelaamaan pelejä enää selvästi alle 120 fps:llä, mieluiten vähintään saa olla se 200-240fps."
Kultasilmät kun huomaa yli 200fps:ssä semmosen parin kymmenen fps:n heitot :geek:

Joo kunhan peli on sulavaa ja hyvät grafiikat nii aivan bueno. Ei kiinnosta pelata jollain 600x400 resoluutiolla ja grafiikat alhaisimmalla :rofl:
 
Tuo benchmark mittaa erikseen gpu ja cpu rendaukset (eli näyttää mitä prosu kulkisi, jos gpu ei rajottaisi menoa). Vuotoryzen on sen 16-20% nopeampi, mitä 10900K. Jos pitää paikkansa, eikä ole feikki, niin kohta on Marco Polon ja Savolaisen koneet myyntipalstalla. ;)
Tuolta näkee nämä tulokset suoraan sylttytehtaalta:

 
Viimeksi muokattu:
DDR5 ei ole tulossa millään 8 kuukauden sisään, aikaisintaan loppuvuodesta 2021 mutta tuskinpa. Kumpikaan valmistaja ei ole julkaisemassa alle vuoden kestävää arkitehtuuria. Zen 3 tulee ihan just ja on viimeinen AM4 ja DDR4. Tiger Lake voisi tulla vielä tänä vuonna tai sitten alkuvuodesta 2021, on toinen/viimeinen LGA1200 ja DDR4.

Alder lakeen tulossa näillä näkymin DDR5-lankut:

 
Ei sellaista CPU:ta ole olemassa! Hyvä esimerkki toi mäsän flight simulator. Jossa edes se intel ei saa juuri mitään hyötyä vaikka laitat kovempaa näyttistä koneeseen. Tai metro jossa intel junnaa paikallaan, taikka WWZ ja Hitman.

Jos pelaat 1080p niin joku 3080 on täysin turha hankinta sille resolle oli alla Intel taikka AMD.

Onhan, sen nimi on 10900K, vieläkun sen kellottaa kunnon lukemiin niin parempaa saa hakea.

Ja hyvin pyörii myös Flight Simulator.

Sen sijaan sellaisia pelejä ei taida löytyä missä AMD selvästi johtaisi Inteliä, mutta sellaisia pelejä löytyy paljon jossa 10900K vie AMD:tä reippaalla tehoerolla mennen tullen.



Täällä AMD-omistajien joukossa on paljon niitä, jotka eivät vain välitä siitä, jos Intel on jonkun prosentin nopeampi peleissä jollakin muinaisella 1080p -resoluutiolla.
He (kuten minäkin) haluavat ostaa edullisia, monikäyttöisiä ja monessa eri ratkaisussa kilpailukykyisiä ja nopeita prosessoreita ja tukea sitä yritystä, joka on saanut +4 -ytimiset (tai oikeastaan 8+ -ytimiset) prosessorit kaikkien saataville järkevään hintaan.
Tämä Zen -arkkitehtuuri (erityisesti Zen 2 ja tuleva Zen 3) ovat se vapaustaistelija, joiden perään kansa lähtee vaikka intelin padoista tarjottaisiinkin jossakin suhteessa herkullisempia mutta paljon kalliimpia lihapaloja.
Meitä on vaikeaa saada enää vanhan sortovallan alle, vaikka kuinka yrittäisitte sitä Intelin nopeudella perustella.
:smovember::sclap::srock:

(vähän runollista vallankumoustekstiä tuli, mutta uskon että moni on samaa mieltä)

No saakai sitä vaikka edullisen Ladan ostaa jos haluaa ja kehua, minä ajan mieluummin Ferrarilla jos pitää kärjistää. Jokaiselle jotain eikä kaikkein tarvitse sitä hintavampaa ostaa.

Minusta ei ole mitään väliä, jos fps:t on sadan paremmalla puolen, mutta noiden kultasilmät vuotaa verta, jos peli ei pyöri: "Itse en pystyisi pelaamaan pelejä enää selvästi alle 120 fps:llä, mieluiten vähintään saa olla se 200-240fps."

Ihan riippumatta prosessorista, ei ole mitään järkeä ostaa 3080/3090 jos ei pelaa 4k-resoluutiolla.

Katsokaapa netistä noita kuvia tai videoita joissa vertaillaan 60hz/60fps vs 120hz/120fps vs 240hz/240fps ja vs 360hz/360fps. Eron huomaa jokainen viimeistään siinä vaiheessa kun liikettä hidastetaan, ei tarvi olla mikään kultasilmä.

Ei se sattumaa ole että CS ammattilaisetkin pelaa mahdollisimman korkea hz näytöillä ja korkealla FPS:llä kuten muutkin huipulle tähtäävät. Kyllä sen eron huomaa eikä tarvitse edes olla CS ammattilainen nähdäkseen sen. Sama se pätee muihinkin peleihin kuin CS.

Ja mielestäni rahat eivät todellakaan mene hukkaan edes 1080p RTX 3090:llä uusimpien raskaiden pelien kanssa jos haluaa korkean FPS:n hyvän Intelin kanssa ja nauttia siitä miten sairaan sulavaa se liike on.
 
Viimeksi muokattu:
Katsokaapa netistä noita kuvia tai videoita joissa vertaillaan 60hz/60fps vs 120hz/120fps vs 240hz/240fps ja vs 360hz/360fps. Eron huomaa jokainen viimeistään siinä vaiheessa kun liikettä hidastetaan, ei tarvi olla mikään kultasilmä.
Eron huomaa sitten kun liikettä hidastetaan? Tajuatko nyt ollenkaan, miten absurdilta tuo kuulostaa? Koko ajanhan tässä on ollut pointtina se, että jossain vaiheessa liike on niin nopeaa, ettei ihmissilmä enää huomaa eroa. Kyllä varmaan eron 5000 fps:n ja 10000 fps:nkin välillä huomaa, "kun liikettä hidastetaan". :rolleyes:
 
Eron huomaa sitten kun liikettä hidastetaan? Tajuatko nyt ollenkaan, miten absurdilta tuo kuulostaa? Koko ajanhan tässä on ollut pointtina se, että jossain vaiheessa liike on niin nopeaa, ettei ihmissilmä enää huomaa eroa. Kyllä varmaan eron 5000 fps:n ja 10000 fps:nkin välillä huomaa, "kun liikettä hidastetaan". :rolleyes:
Oiskohan tossa ollu pointtina se että sitä eroa on vaikea tuoda 60Hz näytön läpi muuta kuin hidastamalla. Jos ei niin sit en tiiä ¯\_(ツ)_/¯
 
Oiskohan tossa ollu pointtina se että sitä eroa on vaikea tuoda 60Hz näytön läpi muuta kuin hidastamalla. Jos ei niin sit en tiiä ¯\_(ツ)_/¯

Silti, onhan se "typerää" katsoa kuvia tai hidastettua videota isommasta frameratesta. Sehän on selvää, että samaan aikaan saadan enemmän frameja. Näenhän minä luotienkin lentävän hidastuskuvassa. Se video ei vain kerro sitä, että onko se livenä oikeasti sulavamman näköinen ja onko kontrollit havaittavasti tarkemmat.

Imho 144hz on se sweetspot, jonka jälkeen aletaan uhraamaan liikaa frameratelle. Nopeammat monitorit on valtaosin 24" ja TN paneelia. Eli hiton pieniä, paskat värit ja resoluutio, joka kelpaa lähinnä powerpointin katsomiseen. Kyllä niillä nyt CS:ää pelaa. Pari VA paneelipoikkeusta löytyy Samsungilta, niissä on jo väritoistoakin. 27" 1440p on jo about hyvä, sama reso 31.5" on jo ikänäkömoodi. Sitten se 49" onkin jo valtava, jonka resolla se näytönohjain alkaa kyykätä ja vähän liian laaja. No aina voi tietty tiputtaa detaileja.

Eikä kyllä kiinnosta vaihdella monitoria pöydällä, jotta voi pelata nautinnollisesti ja tehdä muutakin.
 
Ja mielestäni rahat eivät todellakaan mene hukkaan edes 1080p RTX 3090:llä uusimpien raskaiden pelien kanssa jos haluaa korkean FPS:n hyvän Intelin kanssa ja nauttia siitä miten sairaan sulavaa se liike on.
OK. Sulla on sit vissiin 3090 KINGPIN tilauksessa? Siis jos n. 5% nopeusetu saa maksaa yli 100% enemmän, niin saman luulisi pätevän myös noiden 3090 mallien välillä. Kone kans varmaan kaskadikompressorilla jäähdytettynä 24/7, ei sekään varmaan nosta koneen kokonaiskustannuksia kuin n. 100% ja saat n. 5% nopeusedun?

Jotain rajaa nyt tohon sekoiluun, tai sit kerralla päätyyn asti.
 
Eron huomaa sitten kun liikettä hidastetaan? Tajuatko nyt ollenkaan, miten absurdilta tuo kuulostaa? Koko ajanhan tässä on ollut pointtina se, että jossain vaiheessa liike on niin nopeaa, ettei ihmissilmä enää huomaa eroa. Kyllä varmaan eron 5000 fps:n ja 10000 fps:nkin välillä huomaa, "kun liikettä hidastetaan". :rolleyes:

Komppaan Marcoa. Kyllä sen eron huomaa. Kun kysyy CS ammattilaisilta että onko fps, 50 100, 150 vai 300 ilman että he näkevät lukemaan niin kyllä ne osaa erottaa ja kyllä osaa jokainen joka on tottunut korkea hz näyttöihin, esim 240hz.

Ei ole kovin pitkä aika siitäkään kun näillä it foorumeilla selitettiin ettei kukaan huomaa yli 24 fps peleissä kun silmä ei muka enempää näe. Kesti siinäkin aikansa että väki alkoi uskoa ettei se ihan niin mennyt.
 
Komppaan Marcoa. Kyllä sen eron huomaa. Kun kysyy CS ammattilaisilta että onko fps, 50 100, 150 vai 300 ilman että he näkevät lukemaan niin kyllä ne osaa erottaa ja kyllä osaa jokainen joka on tottunut korkea hz näyttöihin, esim 240hz.

Ei ole kovin pitkä aika siitäkään kun näillä it foorumeilla selitettiin ettei kukaan huomaa yli 24 fps peleissä kun silmä ei muka enempää näe. Kesti siinäkin aikansa että väki alkoi uskoa ettei se ihan niin mennyt.

Sitä paskaa ei kukaan uskonut silloinkaan, se oli vain muutamien konsolifanipoikien defenssi :D

Mutta kuitenkin yhtälailla fakta on se, että jossain vaiheessa tulee se piste kun eroa ei huomaa. CS ammattilaisella se varmaan on jossain 500 fps/hz paikkeilla, keskivertoihmisellä todenäköisesti jossian 100-200, joillakin alle ja joillakin päälle.
 
Komppaan Marcoa. Kyllä sen eron huomaa.
Mutta mitä siitä hyötyy kun sen huomaa? Laskeeko pulssi kun olo rauhottuu meditatiivisen sulavan kuvan edessä, vai mikä mitattava etu tästä korkean FPS:n havainnoimisesta on?

Faktaa tiskiin siitä että joku etu on olemassa, niin voidaan tarkastella tilannetta järkevin perustein. Väitän että 360 ja 240 fps pelaamisen välillä ei ole havaittavaa eroa missään oleellisessa pelaamiseen tai pelaajaan liittyvässä metriikassa.
 
Itse pääsääntöisenä kilpailullisten pelien pelaajana ja 240Hz 1080p näytön omistajana voin sanoa 240Hz olevan vielä hyödyksi. 360Hz on mielestäni markkinointikusetusta jo, koska todella harva peli edes venyy noin korkeisiin fps:iin ja mikään peli ei taida siellä vakaasti pysyä edes parhaimmalla raudalla. CS jollain 10900k+3080/3090 kombolla voisi aika lähellä pysyä.

Minulle on tulossa seuraavaan koneeseen Ryzen 5000 ja rtx 3080. 1440p 240Hz IPS näyttöä odottelen markkinoille. En haluaisi laskea alle tuon 240Hz kun on siihen kerran tottunut enkä myöskään haluaisi ostaa vanhan tekniikan 1440p 144Hz näyttöä.
 
240Hz 1080p näytön omistajana voin sanoa 240Hz olevan vielä hyödyksi.
Oletko paljonkin kerännyt statistiikkaa näistä hyödyistä, vai mennäänkö placebolla? Mikä näyttö on kyseessä? En nyt väitä etteikö eroa vaikka 144Hz ja 240Hz välillä olisi, mutta tällaisille heitoille olisi hyvä olla jotain perusteluita.
 
Mutta mitä siitä hyötyy kun sen huomaa? Laskeeko pulssi kun olo rauhottuu meditatiivisen sulavan kuvan edessä, vai mikä mitattava etu tästä korkean FPS:n havainnoimisesta on?

Peli tuntuu miellyttävämmältä pelata. Kyseessä on subjektiivinen kokemus, mutta se on silti olemassa. Eri ihmisillä se raja jossa sulavempi ei enää lisää miellyttävyyttä vaihtelee. Itselläni menee siellä n. 100 fps tienoolla.

Ja niillä CS ammattilaisilla kyse on ihan lajissa pärjäämisestä 120 vs 240hz. Identtiset pelaajat vastakkain niin nopeammalla näytöllä pelaava voittaa useammin. Ei aina, koska ihminen ei ole kone joka toistaa joka kerta saman tehtävän samalla teholla, mutta useammin.
Identtiset pelaajat 120hz vs 120hz (ja molemmat tottuneet siihen nopeuteen) niin voitot menee 50/50
 
Oletko paljonkin kerännyt statistiikkaa näistä hyödyistä, vai mennäänkö placebolla? Mikä näyttö on kyseessä? En nyt väitä etteikö eroa vaikka 144Hz ja 240Hz välillä olisi, mutta tällaisille heitoille olisi hyvä olla jotain perusteluita.
Mutulla menen. En ole kerännyt dataa suorituskyvyn paranemisesta, mutta näen ainakin eron noiden kahden välillä, joten voisin kuvitella sen auttavan nopeissa ja tarkkuutta vaativissa peleissä. Toki 144Hz näytöllä varmasti kykenee käytännössä ellei samaan, niin ainakin lähes samaan suoritukseen. Voisin ajatustani perustaa siihen, että fps:n putoaminen tuonne noin 140 pintaan huomaan vaikuttavan tähtäämiseeni ja muutenkin vihollisen havainnointi hieman hankaloituu, kun kuva ei ole yhtä sulavaa kuin 240 fps/Hz.

Toki kokemukseeni varmaankin vaikuttaa täälläkin moneen kertaan esille otettu ”pelimoottorien huonous”, mutta jospa ei tällä kertaa mennä siihen. Ja korostan että kyse on minun kokemuksistani, ei muiden eikä absoluuttisista faktoista.

Minulla on tällä hetkellä BenQ XL2540.
 
Oletko paljonkin kerännyt statistiikkaa näistä hyödyistä, vai mennäänkö placebolla? Mikä näyttö on kyseessä? En nyt väitä etteikö eroa vaikka 144Hz ja 240Hz välillä olisi, mutta tällaisille heitoille olisi hyvä olla jotain perusteluita.
Nopeasti muuttuvat tilanteet (joita kilpailuhenkiset fps:t ovat täynnä) hahmottaa nopeammin, se on ehkä selkein ero ainakin omalla kohdalla. Esim. OW:ssa Widowilla grapple jump + scope, hahmottaa ympäristön ja poimii kohteen nopeammin. Toki edellyttää myös sitä, että näytön pikselit pysyvät perässä (=TN). Mutta eihän siinä tietenkään samanlainen massiivinen mullistus ole enää kyseessä kuin 60 -> 144 siirtymässä. Toisaalta nykyinenkään setuppi ei tunnu vielä täydelliseltä, joten parantamisen varaa voi olla. Täytyy myös sanoa, että nykyään 240 Hz:n pitempään tottuteena jo 144 Hz näyttää nykivältä, jos alkaa vertailuja tekemään. Mitä pitempään on ehtinyt tottua hyvään, sitä hankalampi on vaihtaa takaisin huonompaan, eli sikäli sama kuvio kuin audiolaitteidenkin kanssa. Kyllä sitä joskus penskana kuunteli onnellisena musiikkia parin kympin muovipurkeilla, vaan toisin on nyt. :D
 
Voisin ajatustani perustaa siihen, että fps:n putoaminen tuonne noin 140 pintaan huomaan vaikuttavan tähtäämiseeni
Kyseisellä monitorilla input lag nousee dramaattisesti VRR tilassa jos fps laskee paneelin maksimista. 3,6ms @ 240Hz -> 14,9ms @ 60Hz, kun tuo 60Hz input lag voisi olla noin puolet nykyisestä luvusta. Lineaarisesti jos noiden lukujen välillä interpoloi, niin 140fps materiaalilla ruudun input lag on noin 2,5 kertainen 240fps materiaaliin verrattuna. Luultavasti se fps:n putoaminen ei ole siis ainakaan ainoa syy tähtäämisen vaikeutumiseen, vaan osasyynä voi olla myös epäoptimaalisesti toteutetut VRR ratkaisut. 144Hz näyttöjä on markkinoilla joilla on input lag samalla tasolla tuon sinun näytön kanssa, ja vertailu pitäisi tehdä sellaista vastaan jotta voitaisiin tuon dramaattisesti kasvavan input lagin vaikutus poistaa vertailuun vaikuttavista tekijöistä.

Nopeasti muuttuvat tilanteet (joita kilpailuhenkiset fps:t ovat täynnä) hahmottaa nopeammin, se on ehkä selkein ero ainakin omalla kohdalla.
Kuinka paljon nopeammin? Kuinka iso osa erosta tulee nopeammasta pikselivasteesta ja matalemmasta input lagista ja kuinka iso siitä nopeammasta näytön virkistystaajuudesta? En yritä mitenkään kiistää kokemustasi, vaan herättää kysymyksiä siitä että mitkä on merkittävät pelisuoritukseen vaikuttavat tekijät ja mitkä on niiden keskinäiset merkittävyydet.

Minua aidosti kiinnostaisi hyvin toteutettu tutkimus aiheesta, mutta kukaan ei ole moiseen vielä ryhtynyt vaikka pelikrääsä on verrattaen iso ja korkeakatteinen markkinasegmentti.
 
Ja niillä CS ammattilaisilla kyse on ihan lajissa pärjäämisestä 120 vs 240hz. Identtiset pelaajat vastakkain niin nopeammalla näytöllä pelaava voittaa useammin. Ei aina, koska ihminen ei ole kone joka toistaa joka kerta saman tehtävän samalla teholla, mutta useammin.
Identtiset pelaajat 120hz vs 120hz (ja molemmat tottuneet siihen nopeuteen) niin voitot menee 50/50

Onko tästä tehty ihan tutkimusta, onko taulukot ja tulokset jossain näkösällä? Vai oliko tämä vaan spekulaatiota että näin se vois mennä ja kävis järkeen?
 
Onko tästä tehty ihan tutkimusta, onko taulukot ja tulokset jossain näkösällä? Vai oliko tämä vaan spekulaatiota että näin se vois mennä ja kävis järkeen?

On siinä pieni ero olemassa ja jos taitotaso on sama, niin kyllä sen pitäisi kallistaa erot nopeamman ruudun puolelle. Tässä vähän havainnollistava kuva nvidian mainosmateriaaleista:

nvidia-reflex-on-off-high-resolution-gaming-system-latency-performance-chart.png


Noin siis 144hz ruudulla usb klikistä ruudun reagointiin. Reflexin idea on sama kuin AMD:n anti-lagissa, mutta jalostetumpana. Eli frame piirretään juuri ennen rendausta, niin siinä on tuorein ohjausinput tarjolla. Yksinkertaistettuna se menee näin: peli saa ohjausinputin, rendaa framen, kopioi sen framebufferiin ja monitorin päivityshetkellä framebuffer piirtyy ruudulle. Tearing tulee siitä, kun framebufferin päivitys oli kesken. Jos peli pyörii monitoria nopeammin framebufferia kirjoitellaan uusiksi, mikä tietty tuo brute forcella sen tuoreemman ohjausinputin.

Tuosta nvidian matskusta puutuu käsittääkseni hiiren lagi, se on ihan nopeimmissa 5ms, normipelihiiressä 10ms. Eli mittaus olisi siitä kun usb ilmoittaa klikistä, eikä siitä kun klikki oikeasti tapahtuu.

144hz on siis ruudunpäivitys 6.9ms välein, 240hz on 4.2ms välein. Tuo 1080p päivittäisi itsensä siis keskimäärin 2.7ms nopeammin, mutta kokonaisiivideessä se alkaa olla 12% luokkaa. Maksimissaan saadaan noille viive-eroa se 6.9 tai 4.2ms, riippuen kumman piirto osui paremmin monitorin päivitykseen. Isompi ongelma onkin se, että esports kaverit alkaa olla eläkkeellä 25v jälkeen, kun refleksit hidastuu, eikä pärjää enää junnuille.

Jos noista supernopeista näytöistä saa iloa, niin siitä vain. Hyöty alkaa vain laskea rajusti viiveiden kannalta ja monitoreissa itsestään otetaan aika pahasti takkiin muissa peleissä ja hyötykäytössä. Joku Civ6 ei nyt kauheasti hyödy 240hz taajuudesta, mutta isompi resoluutio on taas juhlaa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tästä tehty ihan tutkimusta, onko taulukot ja tulokset jossain näkösällä? Vai oliko tämä vaan spekulaatiota että näin se vois mennä ja kävis järkeen?

Ei taida olla mitään vertaisarvoituja tutkimuksia olemassa.
Mutta ihan faktana sillä tuplasti nopeamman näytön kaverilla on pienempi latenssi, joten jos reaktioaika on identtinen, niin hän ampuu ensin. Ero kokonaislatenssissa on pieni, mutta jos kaksi identtisenä pelaajaa pelaa äärettömän määrän reaktiopeliä vastakkain ja toiselle annetaan 2ms etu joka erään, niin hän voittaa usemmin. Se on tilastomatemaattinen fakta, ei pelkkää spekulaatiota.

Ja kun huipulla puhutaan eroista luokkaa 48% "50/50" tilanteista voittava pelaaja on hyvä amatööri ja 52% voittava on multimiljonääri koska on niin hyvä pelissä, niin se yksi voitto tuhannesta tilanteesta näytön vuoksi todellakin otetaan kotiin.
 
Joo siis oli toki tiedossa että millisekuntitasolla on eroja, mutta onko joku tehnyt oikeasti testin tai tutkimusta siitä, että miten joku 1-5ms ero koneen vasteajassa vaikuttaa pelaajan suorituskykyyn. Eli joku tilastollisesti merkittävä määrä dataa pelisuorituksista ja tuloksista.

edit: Esimerkiksi urheilukisoissahan saa varaslähtötuomion vaikka olisi lähtenytkin pamauksen jälkeen, mutta jos on lähtenyt liian pian pamauksen jälkeen, koska reaktioaika ei voi olla niin pieni, eli urheilijan on täytynyt ennakoida.
 
Viimeksi muokattu:
Joo siis oli toki tiedossa että millisekuntitasolla on eroja, mutta onko joku tehnyt oikeasti testin tai tutkimusta siitä, että miten joku 1-5ms ero koneen vasteajassa vaikuttaa pelaajan suorituskykyyn. Eli joku tilastollisesti merkittävä määrä dataa pelisuorituksista ja tuloksista.
Tilastoilla ei ole mitään merkitystä yksilön kannalta. Kaikessa urheilussa yksilöt viilaavat asioita tolalle jotka eivät toimi vaikka 99,99% muista. Sillä ei ole mitään relevanssia edes vaikka asia ei toimi yhtään kennelläkään muulla.

Eli näistä väitteistä että joku paranee jollakin pitäisi tutkimus kohdistaa vain väitteen esittäjään. Muiden tulokset eivät ole kiinnostavia jos väite on että yksilöllä se parani.
 
Mutta ihan faktana sillä tuplasti nopeamman näytön kaverilla on pienempi latenssi, joten jos reaktioaika on identtinen, niin hän ampuu ensin. Ero kokonaislatenssissa on pieni, mutta jos kaksi identtisenä pelaajaa pelaa äärettömän määrän reaktiopeliä vastakkain ja toiselle annetaan 2ms etu joka erään, niin hän voittaa usemmin. Se on tilastomatemaattinen fakta, ei pelkkää spekulaatiota.
Ihan 'faktana' myös paremmin kalibroitu laadukas IPS näyttö antaa miellyttävämmän näköisen kuvan ja pitää pelaajan sykkeen matalempana. Tämä matalempi stressitaso mahdollistaa paremmat taktiset valinnat peliä pelatessa ja siten nostaa voittotodennäköisyyttä.
 
Muiden tulokset eivät ole kiinnostavia jos väite on että yksilöllä se parani.
No sitten edes tutkimusta yksilöistä.

edit: näistä yksilötutkimuksista voidaan sitten kerätä tietoja laajempaan tilastotutkimukseen ja arvioida eri laitteistomuutosten vaikutuksia yleisellä tasolla vaihteluväleineen jne.
 
No sitten edes tutkimusta yksilöistä.
No täällä keskustelupalstalla olevista yksilöistä se on aika mahdoton skenaario.
Niinpä asiasta on edes turha väitellä keskustelupalstsn yksilöiden kesken. Järkevämpää on ottaa asia ihan facevaluena. Jos joku haluaa ostaa intel 10900k:n väitteellä suoritukseni paranee, niin tähän on turha lähteä edes lässyttämään mitään. Asian voi vain hyväksyä. Ostaa itse sitten mitä ostaa omiin pelailuihin ja on siihen tyytyväinen.

Jos taas väitteet ovat geneerisempiä ”kaikilla paranee”, ”50 prosentilla paranee”, niin näihin toki voi kysellä tutkimuksia.
 
Joo siis oli toki tiedossa että millisekuntitasolla on eroja, mutta onko joku tehnyt oikeasti testin tai tutkimusta siitä, että miten joku 1-5ms ero koneen vasteajassa vaikuttaa pelaajan suorituskykyyn. Eli joku tilastollisesti merkittävä määrä dataa pelisuorituksista ja tuloksista.

Tälläinen tutkimus vaatii niin paljon dataa, että sitä on täysin mahdoton tehdä kontrolloidusti.
Tai no itse asiassa eipä muuten olekkaan, jonkinlainen aim-map-juttuhan voisi toimia. Nyt vaan tarttis sit esim 5 konetta ja 20 testiin osallistujaa ja näiltä esim 2 ajoa 60hz, 120hz ja 240hz x5 satunnaisessa järjestyksessä.

Ihan 'faktana' myös paremmin kalibroitu laadukas IPS näyttö antaa miellyttävämmän näköisen kuvan ja pitää pelaajan sykkeen matalempana. Tämä matalempi stressitaso mahdollistaa paremmat taktiset valinnat peliä pelatessa ja siten nostaa voittotodennäköisyyttä.

No siitä voisit antaa jonkinlaista dataa, että IPS näytön miellyttävämpi kuva pitää sykkeen matalempana. Se ei ole fakta ennen kuin esität siitä dataa.
240hz uusi kuva piirretään 4,17 ms välein, 120hz 8,33 ms välein. Jos nämä näytöt laitetaan saman järjestelmän perään (ja oletetaan että pikselit ovat tarpeeksi nopeita), niin 240hz monitorilla on aina 4,16 ms nopeampi reaktioaika reaktiotestiin, jos ihmisen suoritus pysyy identtisenä. Tämä on fakta.
 
No siitä voisit antaa jonkinlaista dataa, että IPS näytön miellyttävämpi kuva pitää sykkeen matalempana. Se ei ole fakta ennen kuin esität siitä dataa.
Laiton 'faktan' hipsuihin, koska mitään kovaa faktaa ei minulla ole asiasta esittää. Omakohtaisten kokemusten mukaan syke pelatessa on nykyisin hieman korkeampi kuin ennen ja näyttöpaneelin vaihto sellaiseen jolla on huonommat värit korreloi muutoksen kanssa. @Cirrus tuossa äsken mainitsi että nämä asiat pitää vain hyväksyä, mutta voidaan toki olla yhdessä eri mieltä asiasta.

240hz uusi kuva piirretään 4,17 ms välein, 120hz 8,33 ms välein. Jos nämä näytöt laitetaan saman järjestelmän perään (ja oletetaan että pikselit ovat tarpeeksi nopeita), niin 240hz monitorilla on aina 4,16 ms nopeampi reaktioaika reaktiotestiin, jos ihmisen suoritus pysyy identtisenä. Tämä on fakta.
Faktasi ei pidä paikkaansa. Keskimäärin esittämässäsi tilanteessa 240Hz monitori on 2,08ms nopeampi kuin 120Hz monitori ja puolet ajasta reaktioaika on itseasiassa sama.
 
Mutta mitä siitä hyötyy kun sen huomaa? Laskeeko pulssi kun olo rauhottuu meditatiivisen sulavan kuvan edessä, vai mikä mitattava etu tästä korkean FPS:n havainnoimisesta on?

Faktaa tiskiin siitä että joku etu on olemassa, niin voidaan tarkastella tilannetta järkevin perustein. Väitän että 360 ja 240 fps pelaamisen välillä ei ole havaittavaa eroa missään oleellisessa pelaamiseen tai pelaajaan liittyvässä metriikassa.

Subjektiivisesta kokemuksesta harvemmin voi tieteellistä faktaa antaa, mutta luotan kyllä CS ammattilaisten tulkintoihin ja omiin kokemuksiini.

Tämän sinulle jo muutama muukin kertoi

Esimerkiksi kipulääkkeeidenkin teho tutkimuksissa perustuu vaan subjektiiviseen kokemuksiin pääasiassa, mutta silti niitä käytetään, koska niistä on hyötyä
 
Jos erot eivät ole millään tavalla mitattavissa vaan pelkästään jotain subjektiivista kokemusta niin mielestäni sillä ei voi silloin perustella mitään. Jos se 200fps:n hyöty vrt. 150fps:ään jää täysin oman yksilöllisen päänupin sisälle, niin miten voit hyvillä mielin suositella sitä muille tietämättä miten heidän päänuppinsa toimii? Kyllä se pitäisi jotenkin tilastoilla ja tutkimuksilla pystyä osoittamaan että se ero on havaittavissa ja että siitä on jotain käytännön hyötyä. Tuo tuntemuksista puhuminen on ihan samaa huttua kuin audiofiilien kaiutinkaapelien legopalikoiden päälle asettelu. Kyllähän se varmaan tuntuu hyvältä.

Tai ehkä tässä tapauksessa olisi parempi verrata jotain superhyper 192kHz 32-bit dacceja jotka upskaalaa hienosti sen perus CD-audion joka sille syötetään. Numeroarvollisesti on mitattavissa että on joo tarkkuutta enempi, mutta erottaako sitä sokkotestissä?
 
Jos erot eivät ole millään tavalla mitattavissa vaan pelkästään jotain subjektiivista kokemusta niin mielestäni sillä ei voi silloin perustella mitään. Jos se 200fps:n hyöty vrt. 150fps:ään jää täysin oman yksilöllisen päänupin sisälle, niin miten voit hyvillä mielin suositella sitä muille tietämättä miten heidän päänuppinsa toimii? Kyllä se pitäisi jotenkin tilastoilla ja tutkimuksilla pystyä osoittamaan että se ero on havaittavissa ja että siitä on jotain käytännön hyötyä. Tuo tuntemuksista puhuminen on ihan samaa huttua kuin audiofiilien kaiutinkaapelien legopalikoiden päälle asettelu. Kyllähän se varmaan tuntuu hyvältä.

Tai ehkä tässä tapauksessa olisi parempi verrata jotain superhyper 192kHz 32-bit dacceja jotka upskaalaa hienosti sen perus CD-audion joka sille syötetään. Numeroarvollisesti on mitattavissa että on joo tarkkuutta enempi, mutta erottaako sitä sokkotestissä?
Enemmänhän noissa nopeuksissa vaikuttaa jo syöttölaitteiden viiveet. Lisäksi kun nähdyn kuvan siirtyminen silmästä ymmärretyksi kuvaksi aivoissa kestää keskimäärin 0,1 sekkaa :hmm:
Melko veijareita nämä cs pelaajat.
 
Eli kun benchmarkit näyttää että Intel nopeampi peleissä niin siirretäänkin se keskustelu tukimuksiin/kokemuksiin että onko sen paremman suorituskyvyn havaitseminen mahdollista.

Menee kyllä ihan hulluksi tämä touhu kun yritetään kaikin konstein etsiä syitä millä saadaan se Intelin suorituskyky etu peleissä kumottua.

Pitäisköhän Cpu benchmarkit tehdä ilman Fps mittauksia?
Vain testaajien havaintoihin perustuen, Huomaa eron, ei huomaa, vähän sulavempi, jne.
Vai otetaanko benchmarkit benchmarkkeina ja porukka ostaa heidän käyttötarkoituksiinsa sopivinta rautaa ja toisille sitten rautaa ilman kompromisseja kuten esim 10900K ja kelloja niinpaljon kuin lähtee koska
"harrastus ja intohimosta rautaan"
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 689
Viestejä
5 048 382
Jäsenet
80 972
Uusin jäsen
JOPPURA

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom