finWeazel
Tukijäsen
Tämä on cpu ketju? OT, kai listalla olleet unity, unreal engine5 menee grafiikkaintensiiviseen kategoriaan, näistä on win11 arm versiot tarjolla? Davinci resolve ja skylum luminar neo GPU raskaita kun esimerkiksi hyvälaatuinen kohinanpoisto, ylöspäin skaalaus ja maskaaminen ajetaan shadereilla ei cpu:lla. 5090:llakin jäätävän hidasta esim. mun canonin r5 mkii:en tuotamaan 8k60 videoon kohinanpoiston ajaminen tai magic mask, still raw kuviinkin kohinanpoisto, sharpen yms. shader-avusteiset jutut laittaa nopeimmankin gpu:n hikoilemaan ja käyttäjä odottelee. Jätän eniten gpu intensiiviset asiat pöytäkoneessa olevan 5090:en ajettavaksi, esim. videoiden loppurenderöinti tai pumpum pelien pelaaminen. Läppärillä(macbook pro m4 max) tekee sen mitä pystyy on the go(akunvarassa, ei letkuruokinnassa).Eli listallasi ei siis yhtään ole 3d-graffa-benchmarkkia.
En jaksa huudella norsunluutorneista teoreettisia argumentteja. Mulle arm win11 läppäri kelpaisi oikein hyvin vaikka se ei kaikille olekkaan järkevä vaihtoehto. Desktop:ssa asiat on ehkä toisin, tai ainakin minä valitsisin desktoppiin x86:en nykyisen arm-tarjonnan ohi.
Blenderistä on myös win11 arm versio, mutta ainakin mun käsitys on että se on epävakaa. Johtuuko epävakaus huonosta arm-versiosta vai jostain qualcom spesifisestä asiasta en tiedä. Ehkä nvidia laittaa tuon kuntoon kun heillä on ehkä devrel:ssa kyvykkyyttä ja motivaatiota saada arm ratkaisut yleistymään.
Viimeksi muokattu: