Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Minimiframeissa oli eroa, mutta ne oli aika pieniä. En sitä nyt pieksemisenä pidä, parempana kylläkin. Silti kyllä 4-threadin mylly alkaa olla jo tukossa. RT:n huhutaan myös tykkäävän lisäcoreista, katsotaan uuden battlefieldin tullen onko 4/4 i5 historiaa, vai ei.

Kyllä nää 4c4t prossut kuten itselläkin oleva tuhnu alkaa olla historiaa. Juurikin tuon takia että RT:tä aiotaan pistää CPU:lle jossain määrin ja jos viitsii tuota venäläisten testiä pelistä hiukan tutkailla niin siellä jopa 8600K eli 6c6t prosessori huutaa hoosiannaa joka oli itselle hiukan jopa yllätys.

Capture.PNG


Eli kaikki 4 coren taikka 4 säikeen prosessorit tukossa. 8600K lähes tukossa, paljoa ei varaa ole. 7700K vielä sinnittelee joka on hiukan ihmeellistä kun miettii kuinka kuormitettu toi 8600K on.
 
Olikos tossa pelissä vielä joku hemmetin raskas kopionsuojauskin? Toisekseen nuo on tilanteesta jolloin peli on varmasti prosessorirajoitteinen(katsoo vaikka testin cpu testiä jollain gtx 1060:llä), mutta eipä sillä kyllä se neljä säiettä alkaa olemaan nykypeleissäkin jo liian vähän.
 
Olikos tossa pelissä vielä joku hemmetin raskas kopionsuojauskin? Toisekseen nuo on tilanteesta jolloin peli on varmasti prosessorirajoitteinen(katsoo vaikka testin cpu testiä jollain gtx 1060:llä), mutta eipä sillä kyllä se neljä säiettä alkaa olemaan nykypeleissäkin jo liian vähän.
Niin tosiaan. Tää tais olla se peli, joka hyödynsi erittäin hyvin 16 säiettä kopiosuojan vuoksi :D oli täällä tekissäkin uutisena, mutta en löydä sitä.
 
Niin tosiaan. Tää tais olla se peli, joka hyödynsi erittäin hyvin 16 säiettä kopiosuojan vuoksi :D oli täällä tekissäkin uutisena, mutta en löydä sitä.

Se oli origins. Toki tässäkin voi olla mutta ei ainakaan missään ole nuristu asiasta. Toisaalta kopiointisuojaukset on osa peliä ja tulee aina olemaan.
 
Niin tosiaan. Tää tais olla se peli, joka hyödynsi erittäin hyvin 16 säiettä kopiosuojan vuoksi :D oli täällä tekissäkin uutisena, mutta en löydä sitä.

En minäkään löytänyt itse uutista mutta Assassin's Creed Origins hyödyntää tehokkaasti jopa 8 prosessoriydintä - kiitos kopionsuojauksen

Kai sen kurssin pitää nousta, kun se myöhästyminenhän pitäisi olla siinä kurssissa mukana täysin.

Niinpä tietysti. Osakemarkkinoiden logiikka ei aina aukea kertalukemisella :btooth:
 
Olikos tossa pelissä vielä joku hemmetin raskas kopionsuojauskin?

Kopiosuojauksen raskaus on ihan täysin piraattien meemi. Jostain Final Fantasy XV:stä poistettiin Denuvo ja ihan samat fps:t sillä ajettiin kuin versiolla, mistä suojaus löytyi.

Sama homma on tapahtunut monta kertaa. Ensin oli SecuROM, jota ei saatu heti kräkättyä niin piraatit rupesivat märisemään siitä ja tästä. Tämän jälkeen StarForce, jossa oli kyllä oikeita ongelmiakin, mutta nettikirjottelujen perusteella olisi saanut sellaisen kuvan, että se kopiosuojaus tulisi tietokoneesta ulos kun et ollut kämpillä ja tappaisi perheen koiran.

Nyt sama vinkuminen kohdistuu Denuvoon, joka on melkein kokonaan pysäyttänyt ns. julkaisupäivän piratismin, koska sen kiertämiseen menee paljon aikaa. Uusia AAA-pelejä pystyy warettamaan vasta kuukausien päästä julkaisusta - kaikkia pelejä ei kierretä koskaan - ja tämähän luonnollisesti harmittaa piraattia, joka on tottunut lataamaan pelit ilmaiseksi netistä.
 
Kopiosuojauksen raskaus on ihan täysin piraattien meemi. Jostain Final Fantasy XV:stä poistettiin Denuvo ja ihan samat fps:t sillä ajettiin kuin versiolla, mistä suojaus löytyi.
Onko peli avointa koodia? Ei varmasti ole pelifirmalle eduksi todistaa kopiosuojauksen kanssa toimivan yhtä hyvin kuin ilmankin.
 
Uusia AAA-pelejä pystyy warettamaan vasta kuukausien päästä julkaisusta - kaikkia pelejä ei kierretä koskaan - ja tämähän luonnollisesti harmittaa piraattia, joka on tottunut lataamaan pelit ilmaiseksi netistä.

Itseasissa kun denuvo alkoi taipumaan niin sen jälkeen pelit on kräkätty aika nopeeseen tahtiin.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tuossa aika hyvää settiä. Alko murenemaan siihen tahtiin et piti pistää poliisit kimppuun.
 
Itseasissa kun denuvo alkoi taipumaan niin sen jälkeen pelit on kräkätty aika nopeeseen tahtiin.

Oisko laittaa esimerkkejä näistä nopeasti kräkätyistä peleistä? Joissain pienemmän budjetin paskoissa on käytetty hyväksi mm. Steamin reikää suojauksen kiertämiseksi, mutta edelleen, AAA-peleissä on pääosin mennyt kuukausia saada murrettua. Far Cry 5 oli aika nopea "vain" ~15 päivällä, mutta siinäkin jo tienattiin tuhat kertaisesti kopiosuojaukseen käytetyt rahat takaisin kun sitä ei kirjaimellisesti voinut ladata samana-seuraavana päivänä, kuten on aiemmin voinut tehdä kaikkien pelien kohdalla.

Nytkin on esim. Monster Hunter Worldin julkaisusta 2kk, uuden Tomb Raiderin melkein kuukausi...

Piraattien tuottaman ulinan dB on aika suoraan verrannollinen aikaan päivinä, kun joku uusi AAA-peli ei löydy sieltä piraattilahdesta ladattavaksi. :cigar:
 
Kopiosuojauksen raskaus on ihan täysin piraattien meemi. Jostain Final Fantasy XV:stä poistettiin Denuvo ja ihan samat fps:t sillä ajettiin kuin versiolla, mistä suojaus löytyi.

Sama homma on tapahtunut monta kertaa. Ensin oli SecuROM, jota ei saatu heti kräkättyä niin piraatit rupesivat märisemään siitä ja tästä. Tämän jälkeen StarForce, jossa oli kyllä oikeita ongelmiakin, mutta nettikirjottelujen perusteella olisi saanut sellaisen kuvan, että se kopiosuojaus tulisi tietokoneesta ulos kun et ollut kämpillä ja tappaisi perheen koiran.

Nyt sama vinkuminen kohdistuu Denuvoon, joka on melkein kokonaan pysäyttänyt ns. julkaisupäivän piratismin, koska sen kiertämiseen menee paljon aikaa. Uusia AAA-pelejä pystyy warettamaan vasta kuukausien päästä julkaisusta - kaikkia pelejä ei kierretä koskaan - ja tämähän luonnollisesti harmittaa piraattia, joka on tottunut lataamaan pelit ilmaiseksi netistä.

Siis tuossa AC: Originsissa on tupla DRM eli denuvo+VMProtect ja kyllä se on pirun raskas ja vaatii prossutehoja. Pelkkä Denuvo ei välttämättä ole niin raskas "sitation needed", mutta tuostakaan voi oikein sanoa varmuudella kun ne crackit vain kiertävät tuon eivät siis poista sitä. DRM on tavalliselle käyttäjälle vain harmia tuottava turha tauhka, joka ei ainakaan paranna pelin fps:ää.
 
Kopiosuojauksen raskaus on ihan täysin piraattien meemi. Jostain Final Fantasy XV:stä poistettiin Denuvo ja ihan samat fps:t sillä ajettiin kuin versiolla, mistä suojaus löytyi.

Jåå, virtuaalikoneessa käskyjen ajaminen ja jatkuvat tarkistukset eivät hidasta ohjelman suorittamista. OK :facepalm:

Oisko laittaa esimerkkejä näistä nopeasti kräkätyistä peleistä? Joissain pienemmän budjetin paskoissa on käytetty hyväksi mm. Steamin reikää suojauksen kiertämiseksi, mutta edelleen, AAA-peleissä on pääosin mennyt kuukausia saada murrettua. Far Cry 5 oli aika nopea "vain" ~15 päivällä, mutta siinäkin jo tienattiin tuhat kertaisesti kopiosuojaukseen käytetyt rahat takaisin kun sitä ei kirjaimellisesti voinut ladata samana-seuraavana päivänä, kuten on aiemmin voinut tehdä kaikkien pelien kohdalla.

Total War: WARHAMMER 2 ja FIFA 18, alle 24 tuntia molemmat.
 
Oisko laittaa esimerkkejä näistä nopeasti kräkätyistä peleistä? Joissain pienemmän budjetin paskoissa on käytetty hyväksi mm. Steamin reikää suojauksen kiertämiseksi, mutta edelleen, AAA-peleissä on pääosin mennyt kuukausia saada murrettua. Far Cry 5 oli aika nopea "vain" ~15 päivällä, mutta siinäkin jo tienattiin tuhat kertaisesti kopiosuojaukseen käytetyt rahat takaisin kun sitä ei kirjaimellisesti voinut ladata samana-seuraavana päivänä, kuten on aiemmin voinut tehdä kaikkien pelien kohdalla.

Nytkin on esim. Monster Hunter Worldin julkaisusta 2kk, uuden Tomb Raiderin melkein kuukausi...

Piraattien tuottaman ulinan dB on aika suoraan verrannollinen aikaan päivinä, kun joku uusi AAA-peli ei löydy sieltä piraattilahdesta ladattavaksi. :cigar:

Niin en siis mitenkään puolustele piratismia mutta onhan tätä kissa ja hiirileikkiä viihteellistä seurata. Eka denuvo murto kesti 273 päivää ja tuossa oli jossain vaiheessa jakso kun murtui tunneissa. Eli tätä tarkoitin että on se alkanu murenemaan.
Se että kaikkia ei ole vielä murrettu johtuu puhtaasti siitä että toteutustapoja tuolle denuvolle on varmaan monia eli mikä kikka puree yhteen ei välttämättä pure toiseen.
Ja skene on loppujenlopuksi aika pieni jotka tuohon edes kykenee niin resurssit työstää eri julkaisuja on rajalliset.

Nyt on taas suvantovaihe menossa kun denuvosta on uus versio ulkona lisättynä jollain toisella soossilla. Mutta eiköhän se ole taas kohta murrettu ja denuvon tekijät pääsee taas miettimään jotain uutta soossia.

Niin pitkään kun noista DRM:stä ei ole ole suoraa haittaa ittelle niin ei minulla niitä vastaan ole mitään. Kun sellainenkin jakso on ollut että kräkätty peli toimii paremmin kuin ostettu, jos ostettu yleensä edes toimi.
 
Tässä Hardware Unboxedin keskustelua varsinaisesta tech-journalismin helmestä:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


It's even worse than we thought! | Hardware Unboxed on Patreon

Eli PCGamesN oli tarttunu Intelin sponssaamaan ja Principled Technologiesin julkasemaan trolliin, missä 9900K:ta oli verrattu 2700X:ään. Ei muuten mitään, mutta 2700X:ää ajettiin Game Modessa, eli käytännössä neliytimisenä. Lisäks 2700X:llä oli käytössä täysin vakiot muistiasetukset, siinä missä 9900K:lla oli XMP-profiili käytössä.

Tulokset oli tuossa "testissä" melko odotetunkaltaset.

Edit: Gamers Nexuksen Steve antaa melkosen täyslaidallisen ko. Principled Technologiesin "testiä" ja testausmetodologiaa. Onko @Sampsa lla antaa valtuutetun testausmaisterin ominaisuudessa kommenttia aiheeseen? :beye:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Helposti asiasta tietämätön voisi luulla että "game mode" on juurikin pelaamiseen tarkoitettu.
 
Hei! olen kasaamassa konetta, ja ainoa mitä en tiedä, on prosessorin valinta. Prossulle budjetti on i5 8400 tai ryzen 5 2600. Ryzen kiinnostaa muuten, mutta olen kuullut, että ryzenillä on enemmän ddr4-muistiongelmia, ja että ryzenin vaatimat b-die muistit ovat hiton kalliita. Luin, että tuo ryzen 5 2600 ja emolevy tukisi corsair vengeance lpx ddr4 3200mhz- muistia, mutta hidastaako se rusinaa merkittävästi?
 
ja että ryzenin vaatimat b-die muistit ovat hiton kalliita. Luin, että tuo ryzen 5 2600 ja emolevy tukisi corsair vengeance lpx ddr4 3200mhz- muistia, mutta hidastaako se rusinaa merkittävästi?
Ei ole tuollaista vaatimusta. Ja muisteista on vain hyötyä silloin kun näytönohjaimessa olisi varaa parempaan ts prossu on rajoittavana tekijänä. Jos näytönohjain on 1080Ti, prossu on usein rajoittava tekijä 1080p resolla niin silloin ne b-diet on hintansa väärtti. Tuolloinkin tosin muistiajoitukset pitää viritellä että b-die kitistä saa kunnolla hyödyn ulosmitattua. Keskitason näytönohjaimilla muisteilla ei ole juuri väliä ja eikä myöskään sillä onko prossu intel vai amd kun näytönohjain rajoittaa. Tietenkään hitaimpia mahdollisia muisteja ei kannata hankkia kympin kahden säästön vuoksi.
 
Ei ole tuollaista vaatimusta. Ja muisteista on vain hyötyä silloin kun näytönohjaimessa olisi varaa parempaan ts prossu on rajoittavana tekijänä. Jos näytönohjain on 1080Ti, prossu on usein rajoittava tekijä 1080p resolla niin silloin ne b-diet on hintansa väärtti. Tuolloinkin tosin muistiajoitukset pitää viritellä että b-die kitistä saa kunnolla hyödyn ulosmitattua. Keskitason näytönohjaimilla muisteilla ei ole juuri väliä ja eikä myöskään sillä onko prossu intel vai amd kun näytönohjain rajoittaa. Tietenkään hitaimpia mahdollisia muisteja ei kannata hankkia kympin kahden säästön vuoksi.

Eli esimerkiksi tuo ryzen 5 2600 +g skills ripjaws v cl16 3200mzh toimii gtx 1070 ti:n kanssa? Vai mieluummin intel i5 8400?
 
Eli esimerkiksi tuo ryzen 5 2600 +g skills ripjaws v cl16 3200mzh toimii gtx 1070 ti:n kanssa? Vai mieluummin intel i5 8400?


Tiivistettynä: Pelikäytössä molemmat vakiona on 8400 pelistä riippuen joko tasoissa tai hieman nopeampi. 2600 kellotettuna on pelistä riippuen tasoissa tai hieman nopeampi. Jos puhtaasti pelikäyttöön, niin ota se kumpi halvemmalla irtoaa.

Jos taas yhtään tulee videoita editoitua tms säikeistyvää käyttöä, niin ryzen taitaa olla aika selvä valinta.
 
Herää kysymys että minkä helvetin takia Ryzen Masterissa olisi ylipäänsä näkyvillä moodi, joka pudottaa yhden paketoinnin prosessoreista (eli AM4 kuluttajamalleista) puolet ytimistä pois päältä?
MCM prosessoreilla toki loogista (eli Threadripperillä) että optio on tarjolla.
 
Zilogin paluuta odotellessa.
Vasta katselin yhtä FPGA pohajaista SBC konetta jonka päätarkoitus oli sen prosessorin ajo.


PS Sori vastasin vahingossa aika vanhaan.
 
Viimeksi muokattu:
Miten hinta tähän liittyy? 32-ytiminen Epyc lisää Intelin 28-ytimisten kysyntää ja valmistukapasiteetti ei riitä koska 28-ytimiset vaativat sitä paljon.
mhuotari_puu.jpg




PS Sori vastasin vahingossa aika vanhaan.
 
Viimeksi muokattu:
Herää kysymys että minkä helvetin takia Ryzen Masterissa olisi ylipäänsä näkyvillä moodi, joka pudottaa yhden paketoinnin prosessoreista (eli AM4 kuluttajamalleista) puolet ytimistä pois päältä?
MCM prosessoreilla toki loogista (eli Threadripperillä) että optio on tarjolla.

Koska jotkut pelit pyörivät paremmin vähemmillä ytimillä ja/tai kusevat skeduloinnin jolloin yksi CCX toimii nopeammin?
 
Mulla prossuna intel xeon e3- 1231 v3 jonka boost nopeus olisi 3.8Ghz. Oon seurannut kun pelaan lähinnä csgo/pubg, niin ytimien nopeudet on usein 3.6-3,7GHz. Biosista saisi valittua pakotettamaan käyttämään tuota 3.8Ghz mutta onko järkeä/hyötyä pelaamisen kannalta?
 
Jos näyttis antaa myöten, niin onhan siitä hyötyä. Ei päljoa, mutta vähän kuitenkin. Lämmöt pitänee kanssa olla kurissa, että suostuu turbottamaan.

@Wason
 
Ok kiitoksia. Näyttiksenä gtx980 joten täytynee ainakin kokeilla.
On isompi cooleri prossulle, mutta missä menee ns. turvallisen lämpötilan raja prosessorille?
 
Ok kiitoksia. Näyttiksenä gtx980 joten täytynee ainakin kokeilla.
On isompi cooleri prossulle, mutta missä menee ns. turvallisen lämpötilan raja prosessorille?

En noista Xeoneista ole varma, mutta Intel päästää prossut sinne 95 asteeseen asti. Mikä tahansa vähän isompi cooleri kyl riittää tuohon.
 
Sen verran vielä, että vaikka biosista laittaa manuaalisesti käyttöön 3.8Ghz, niin esim. Pubgia pelatessa kaikki (8 threadia) 3.6Ghz tasasta. Työpöydällä yms muuta tehdessä 3.7-3.8Ghz??
 
Ny kaikki odottaa että tuleeko se huhuttu Ryzen 2800X peittoomaan 9900K ja sen takia tuo 9900K ei myy ;D
 
Ny kaikki odottaa että tuleeko se huhuttu Ryzen 2800X peittoomaan 9900K ja sen takia tuo 9900K ei myy ;D

Eipä taida zen+ enempään venyä, tämä 4.3 GHz aika lailla maksimit.
Zen 2 voi sitten mukanaan tuoda sen +200-300 Mhz, ehkä 5% parannusta IPC,
mutta eniten tässä varmaan jännitetään tuleeko 2700x seuraajaan sitten 10 tai peräti 12 corea.
 
Ydinsodan voittaneen AMD:n kannattaisi ehkä keskittyä tosiaan IPC:n ja kellojen kohentamiseen niin saisi vallattua jalansijaa myös pelivehje-markkinoilta. Vaikka Intel lopulta lähti mukaan ytimillä kilpailuun, niin AMD ehätti edelle käytännössä joka segmenttiin ja desktop-puolelle 8C/16T lippulaivassa kuulostaa jo vähintäänkin riittävältä tällä haavaa.
 
Ydinsodan voittaneen AMD:n kannattaisi ehkä keskittyä tosiaan IPC:n ja kellojen kohentamiseen niin saisi vallattua jalansijaa myös pelivehje-markkinoilta. Vaikka Intel lopulta lähti mukaan ytimillä kilpailuun, niin AMD ehätti edelle käytännössä joka segmenttiin ja desktop-puolelle 8C/16T lippulaivassa kuulostaa jo vähintäänkin riittävältä tällä haavaa.

IPCtä saa lisää käytännössä vain kehittämällä kehittyneemmän mikroarkkitehtuurin niille ytimille. Se vaan on äärimmäisen vaikeaa ja hidasta puuhaa. AMD (nykyään(*)) tekee kyllä kaikkensa sen eteen, että saa sitä säiekohtaista suorituskykyä lisää. Alkuvuodesta tuleva paranneltu Zen2-arkkitehtuuri (jota myydään mallinumeroilla ryzen 3000-sarja, hämäävää ;) todennäköisesti parantaa IPCtä jonkin verran.

Ytimiä sen saa lisää tekemällä piirin, jonne vaan lätkitään enemmän ytimiä. Se on paljon helpompaa (mutta maksaa valmistuskustannuksissa). Toki välimusitit ja piirin sisäiset väylät pitää suunnitella siten että ne ytimet saadaan ruokittua, mutta se on paljon helpompaa kuin paremman ytimen mikroarkkitehtuurin suunnittelu, ytimien lisäämisessa se vaikea asia on niiden hyödyntäminen softasta.

(*) Bulldozeria suunnitellessaan AMD ei panostanut täysillä yhden säikeen suorituskykyyn, vaan priorisoi enemmän monen säikeen suorituskykyä. Tämä osoittautui virheeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ydinsodan voittaneen AMD:n kannattaisi ehkä keskittyä tosiaan IPC:n ja kellojen kohentamiseen niin saisi vallattua jalansijaa myös pelivehje-markkinoilta. Vaikka Intel lopulta lähti mukaan ytimillä kilpailuun, niin AMD ehätti edelle käytännössä joka segmenttiin ja desktop-puolelle 8C/16T lippulaivassa kuulostaa jo vähintäänkin riittävältä tällä haavaa.
Niin missä AMD voitti? Testejä katsoo niin just tasoihin ehkä pääsee kaikenkaikkiaan
 
Niin missä AMD voitti? Testejä katsoo niin just tasoihin ehkä pääsee kaikenkaikkiaan

AMD tarjoaa enemmän ytimiä samaan hintaan ja kun IPC ja kellot ovat tarpeeksi lähellä Intelin vastaavia, niin se tarkoittaa enemmän suorituskykyä samalla rahalla säikeistyvissä tehtävissä.
 
AMD tarjoaa enemmän ytimiä samaan hintaan ja kun IPC ja kellot ovat tarpeeksi lähellä Intelin vastaavia, niin se tarkoittaa enemmän suorituskykyä samalla rahalla säikeistyvissä tehtävissä.
Intelhän myy rautaa niin korkeaan hintaan kuin mitä kuluttajat suinkin suostuvat siitä maksamaan. Se, että AMD myy halvemmalla, ei tarkoita AMD:n voittaneen, vaan sitä, että kuluttajat eivät ole valmiita maksamaan AMD:n raudasta enempää, vaikka suorituskyky on hyvällä tasolla.
 
Intelhän myy rautaa niin korkeaan hintaan kuin mitä kuluttajat suinkin suostuvat siitä maksamaan. Se, että AMD myy halvemmalla, ei tarkoita AMD:n voittaneen, vaan sitä, että kuluttajat eivät ole valmiita maksamaan AMD:n raudasta enempää, vaikka suorituskyky on hyvällä tasolla.

Yksinkertaistus, joka ei ota tarpeeksi asioita huomioon.

AMD myy "liian halvalla", koska sille on kriittistä saavuttaa markkinaosuutta, koska prosessoriarkkitehtuurin täyden potenttiaalin ulosmittaaminen vaatii softatukea ja softatukea tulee vain tarpeeksi isolla markkinaosuudella.
Intelin tuotantokustannukset ovat myös aidosti suunniteltua korkeammat 10nm ongelmien vuoksi.
 
AMDllä on zenin CCXn rakenteesta johtuva etu valmistuskuluissa. Piikiekolta leikattava piiri on ulkomitoiltaan pieni. Ja piirin fyysinen koko vs piikiekon koko on suoraan sidoksissa saantoon. Intelin suuret piilastut on kalliimpia ja saannot luonnostaan heikompia johtuen ihan piirin suuresta koosta.

5.8: Chip Size and Yield | Engineering360

AMD ei kyllä tunnu myyvän zenejään yhtään liian halvalla kun katsoo miten myynti vetää ja millaisen pompan amd cpu puoli on tehnyt talous luvuissa sitten zenin julkkarin.
 
Intelhän myy rautaa niin korkeaan hintaan kuin mitä kuluttajat suinkin suostuvat siitä maksamaan. Se, että AMD myy halvemmalla, ei tarkoita AMD:n voittaneen, vaan sitä, että kuluttajat eivät ole valmiita maksamaan AMD:n raudasta enempää, vaikka suorituskyky on hyvällä tasolla.

AMD myy halvalla koska Intel on saanut aivopestyä kuluttajat ja siten AMD:n on pakko myydä halvalla jotta saisi aivopesua siivottua. 15 vuotta sitten Intel myi paremmin vaikka Intelillä ei ollut AMD:ta vastaan mitään jakoja. AMD-raudan määrän lisääntyessä myös ostajien mielissä AMD paranee.
 
AMDllä on zenin CCXn rakenteesta johtuva etu valmistuskuluissa. Piikiekolta leikattava piiri on ulkomitoiltaan pieni. Ja piirin fyysinen koko vs piikiekon koko on suoraan sidoksissa saantoon. Intelin suuret piilastut on kalliimpia ja saannot luonnostaan heikompia johtuen ihan piirin suuresta koosta.

5.8: Chip Size and Yield | Engineering360
Onko tuo Pinnacle ridge nyt niin paljon pienempi, kuin intelin esim. 9900K?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 887
Viestejä
5 054 895
Jäsenet
80 996
Uusin jäsen
Anto

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom