Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Eikös tässä ollut äskettäin juttua, että intelin 14nm-prosessin kapasiteetissa olisi ongelmia? :think:

Sitäpä juuri. Hinta nousee kun saatavuus on huono koska Inteliltä loppuu valmistuskapasiteetti pahasti kesken.

Kuten Proshop asian ilmaisee

Osasta Intel CPU –suorittimista on valtava pula. Haluamme tarjota toimituksen mahdollisimman monelle uskolliselle asiakkaallemme ja siksi olemme rajoittaneet ostoksen 3 kpl per. asiakas.

Onneksi AMD:n prosessorien saatavuus on erinomainen :kahvi:
 
Kai niitä on kun kukaan ei osta :rofl:
Ota huomioon, että intel valmistaa samalla prosessilla myös ne monsterikoon serveripiirit, joissa saannot on selkeästi heikommat, jos täyden piirin meinasi saaha. AMD: epyceissä ei vastaavaa ole, kun ne koostuu neljästä pienemmästä.
 
Tässä oli tarkoitus tilata 8700k mutta jäi kyllä näillä hinnoilla ja saatavuudella tekemättä. Joskohan tässä malttaisi nyt sitten odottaa ja katsoa miltä 9700k saatavuus ja Zen2:n suorituskyky on ja siihen asti lykätä tätä projektia.

Kai niitä on kun kukaan ei osta :rofl:

Se on näköjään enemmän sääntö kuin poikkeus, että molemmista leireistä on vähintään yksi nutipää huutelemassa tyhmyyksiä tässä ketjussa.
 
Intelin saatavuusongelmia selittänee osaltaan myös se, että niitä 8-ytimisiä kuluttajapiirejä (9000-sarjaa) valmistetaan nyt varastoon julkaisua varten, mutta eivät ole vielä myynnissä.

Ja toisaalta se, että nämä 8-ytimiset on isompia valmistaa, jos myyntimäärät pysyy suurinpiirtein samoina, saman määrän näitä valmistaminen vaatii enemmän tehdaskapasiteettia.
 
Tämä leireihin jako on välillä turhankin jyrkkää :) Itse olen omistanut huomattavasti enemmän Inteliä (ainoat deskari-AMD:t mitä muistan omistaneeni ovat joku Barton, ekoja Semproneita joku malli sekä FX-6350. On varmasti kyllä ollut vielä joku muukin mikä unohtuu nyt), mutta en koe kuuluvani sinällään kumpaankaan leiriin. Mopojonneiässä tuli oltua Intel-fanboy ja osteltua Pentium 4 -paskeita värilasit silmillä, mutta sen jälkeen on tullut oltua objektiivisempi. Vaativin käyttö itsellä kumminkin oikeastaan aina ollut pelaaminen ja ainakin viimeiset 12 vuotta on ollut Inteliä pellin alla, lukuunottamatta tuota hetken FX-kokeilua. Suosittelen yleensä myös Intelin tuotteita jos pelikonetta rakennetaan. Videoeditointiin yms. hyötykäyttöön olen kavereille rakennellut nyttemmin Ryzen-paketteja ja voisin harkita kyllä sellaista itsellekin. Arvostan niitä, jotka vaikka ihan kannatuksen vuoksi AMD:n tuotteita hankkivat (etenkin näyttispuolella), sillä altavastaajan tukeminen on kilpailulle hyväksi.
 
Toivottavasti kuitenkin parempi vakaus kuin summit ridgessä julkaisuhetkellä.
 
Alkaa näyttää siltä että 4-core prossut tulevat tiensä päähän.

CPU Usage in AC:O (credits to gamegpu.com) : Amd

... sitten kun vähän alkaa katsomaan lähteitä tuolle käppyrälle, niin:

Se on peräisin gamegpu.com:sta, seuraavasta arvostelusta:

https://gamegpu.com/rpg/ролевые/assassin-s-creed-odyssey-test-gpu-cpu

Ja tuossa testissä 4-ytiminen 7700k oli nopeampi kuin mikään AMDn Ryzen, vaikka ryzenillä on tuplasti enemmän ytimiä, 7700k hävisi ainoastaan 8700k:lle.

Eli VAIKKA peli skaalautuu hyvin monelle säikeelle, 4-ytiminen Kaby Lake oli silti nopeampi kuin mikään AMDn 8-ytiminen.

Että kummallinen käsitys "tien päähän joutumisesta".
 
Viimeksi muokattu:
... sitten kun vähän alkaa katsomaan lähteitä tuolle käppyrälle, niin:

Se on peräisin gamegpu.com:sta, seuraavasta arvostelusta:


https://gamegpu.com/rpg/ролевые/assassin-s-creed-odyssey-test-gpu-cpu

Ja tuossa testissä 4-ytiminen 7700k oli nopeampi kuin mikään AMDn Ryzen, vaikka ryzenillä on tuplasti enemmän ytimiä, 7700k hävisi ainoastaan 8700k:lle.

Eli VAIKKA peli skaalautuu hyvin monelle säikeelle, 4-ytiminen Intel oli silti nopeampi kuin mikään AMDn 8-ytiminen.

Että kummallinen käsitys "tien päähän joutumisesta".

Se 7700K on 4c/8t, puhuin pelkästä 4c prossusta, kuten tuossa kuvassa näkyi niin 4c/4t prossut huusi hoosiannaa. 7700K vielä juuri ja juuri riittää, kiitos HT:n ja kovien kellojen mutta 4c/4t prossut alkaa auttamatta tippua kisasta uusien pelien kanssa.
 
Se 7700K on 4c/8t, puhuin pelkästä 4c prossusta, kuten tuossa kuvassa näkyi niin 4c/4t prossut huusi hoosiannaa. 7700K vielä juuri ja juuri riittää, kiitos HT:n ja kovien kellojen mutta 4c/4t prossut alkaa auttamatta tippua kisasta uusien pelien kanssa.

JiiPee sanoi:
Alkaa näyttää siltä että 4-core prossut tulevat tiensä päähän.

Puhuit 4-ytimisistä. 4-ytiminen SMTllä on edelleen 4-ytiminen.

Jos haluat puhua 4-säikeisistä, puhu 4-säikeisistä.

Hiukan haisee nyt maalitolppien siirtely tässä..


Ja se että pieksee kaikki AMDn prossut on mielestäsi "juuri ja juuri riittää".
Melkoista värilasien läpi katsomista/propagandahuttua.
 
Puhuit 4-ytimisistä. 4-ytiminen SMTllä on edelleen 4-ytiminen.

Jos haluat puhua 4-säikeisistä, puhu 4-säikeisistä.

Hiukan haisee nyt maalitolppien siirtely tässä..


Ja se että pieksee kaikki AMDn prossut on mielestäsi "juuri ja juuri riittää".
Melkoista värilasien läpi katsomista/propagandahuttua.

Puhuin siitä mitä siinä kuvassa oli! On se saatana kumma kun joka kerta pitää alkaa pilkkua viilaamaan. Siinä kuvassa oli 4-core prossu ilman HT:tä jos se sinulta meni ohi niin voi voi.

EDIT: Ja ei se 7700K piekse yhtään mitään, siellä on 5 prosessoria kaikilla sama average FPS eli 101, 2700X on yksi niistä.

Haisee nuo sinun jutut nyt aika pahasti Intel fanitukselta, ilmeisesti kun niitä osakkeita kehuit ostavasi niin nyt alettiin fanittaa Inteliä.
 
Puhuit 4-ytimisistä. 4-ytiminen SMTllä on edelleen 4-ytiminen.

Jos haluat puhua 4-säikeisistä, puhu 4-säikeisistä.
Minulle ei ainakaan jääny edes kuvaa katsomatta epäselväksi että tarkoitettiin 4/4.
Väität siis oikeasti että 2/4 i3 == 4/4 i5 :confused:
 
Heh no ei kait kultala tuommoista väittänyt, ainoastaan että neliytiminen prossu on neliytiminen prossu.
Ei vaan että nelithreadinen prossu on nelithreadinen prossu. Ei sitä kinosta oliko luonnollisia coreja yks, kaks vai neljä, kaikki samanlaisia kaikki saman arvoisia, tasa-arvo kunniaan. Vittu.
 
Ei vaan että nelithreadinen prossu on nelithreadinen prossu. Ei sitä kinosta oliko luonnollisia coreja yks, kaks vai neljä, kaikki samanlaisia kaikki saman arvoisia, tasa-arvo kunniaan. Vittu.

Edelleen en tuota käsitystä hänen puheistaan saa. Vaan Neliytiminen 4 fyysistä ydintä HT:lla tai ilman, nelisäikeinen neljä säiettä ytimillä tai ilman. Eli tuo sinun 2c/4t olisi ollut Kultalan mukaan nelisäikeinen ei neliytiminen.
 
Kerrankin tähän suuntaan, kun parilla vuodella siirtynyt eteenpäin :D
 
Totta kai luin. 10nm prosessin piti alunperin tulla 2016. Nyt kun se myöhästyy sen 3+ vuotta, saadaan kurssi nousuun kun kerrotaan sen tulevan 4-6 viikkoa "etuajassa" vaikka se on silti sen 3+ vuotta myöhässä :rolleyes:
Kai sen kurssin pitää nousta, kun se myöhästyminenhän pitäisi olla siinä kurssissa mukana täysin.
 
Totta kai luin. 10nm prosessin piti alunperin tulla 2016. Nyt kun se myöhästyy sen 3+ vuotta, saadaan kurssi nousuun kun kerrotaan sen tulevan 4-6 viikkoa "etuajassa" vaikka se on silti sen 3+ vuotta myöhässä :rolleyes:
Jos nyt oikein ymmärsin ei Intel ole itse kertonut mitään, muut vain spekuloi. Vai ymmärsinkö koko jutun väärin?
 
Edelleen en tuota käsitystä hänen puheistaan saa. Vaan Neliytiminen 4 fyysistä ydintä HT:lla tai ilman, nelisäikeinen neljä säiettä ytimillä tai ilman. Eli tuo sinun 2c/4t olisi ollut Kultalan mukaan nelisäikeinen ei neliytiminen.
"
Puhuit 4-ytimisistä. 4-ytiminen SMTllä on edelleen 4-ytiminen.

Jos haluat puhua 4-säikeisistä, puhu 4-säikeisistä."

Kultala puhuu neliytimistä kun tarkoittaa 4/8 ja neli säikeisistä kun tarkoittaa 4/4 tai 2/4 tuohan on selvästi ilmoitettu tuossa. Eli ei ole hälle etoa joten on sama.
 
Puhuin siitä mitä siinä kuvassa oli! On se saatana kumma kun joka kerta pitää alkaa pilkkua viilaamaan. Siinä kuvassa oli 4-core prossu ilman HT:tä jos se sinulta meni ohi niin voi voi.

EDIT: Ja ei se 7700K piekse yhtään mitään, siellä on 5 prosessoria kaikilla sama average FPS eli 101, 2700X on yksi niistä.

Minimiframeissa oli eroa, mutta ne oli aika pieniä. En sitä nyt pieksemisenä pidä, parempana kylläkin. Silti kyllä 4-threadin mylly alkaa olla jo tukossa. RT:n huhutaan myös tykkäävän lisäcoreista, katsotaan uuden battlefieldin tullen onko 4/4 i5 historiaa, vai ei.
 
Minimiframeissa oli eroa, mutta ne oli aika pieniä. En sitä nyt pieksemisenä pidä, parempana kylläkin. Silti kyllä 4-threadin mylly alkaa olla jo tukossa. RT:n huhutaan myös tykkäävän lisäcoreista, katsotaan uuden battlefieldin tullen onko 4/4 i5 historiaa, vai ei.

Kyllä nää 4c4t prossut kuten itselläkin oleva tuhnu alkaa olla historiaa. Juurikin tuon takia että RT:tä aiotaan pistää CPU:lle jossain määrin ja jos viitsii tuota venäläisten testiä pelistä hiukan tutkailla niin siellä jopa 8600K eli 6c6t prosessori huutaa hoosiannaa joka oli itselle hiukan jopa yllätys.

Capture.PNG


Eli kaikki 4 coren taikka 4 säikeen prosessorit tukossa. 8600K lähes tukossa, paljoa ei varaa ole. 7700K vielä sinnittelee joka on hiukan ihmeellistä kun miettii kuinka kuormitettu toi 8600K on.
 
Olikos tossa pelissä vielä joku hemmetin raskas kopionsuojauskin? Toisekseen nuo on tilanteesta jolloin peli on varmasti prosessorirajoitteinen(katsoo vaikka testin cpu testiä jollain gtx 1060:llä), mutta eipä sillä kyllä se neljä säiettä alkaa olemaan nykypeleissäkin jo liian vähän.
 
Olikos tossa pelissä vielä joku hemmetin raskas kopionsuojauskin? Toisekseen nuo on tilanteesta jolloin peli on varmasti prosessorirajoitteinen(katsoo vaikka testin cpu testiä jollain gtx 1060:llä), mutta eipä sillä kyllä se neljä säiettä alkaa olemaan nykypeleissäkin jo liian vähän.
Niin tosiaan. Tää tais olla se peli, joka hyödynsi erittäin hyvin 16 säiettä kopiosuojan vuoksi :D oli täällä tekissäkin uutisena, mutta en löydä sitä.
 
Niin tosiaan. Tää tais olla se peli, joka hyödynsi erittäin hyvin 16 säiettä kopiosuojan vuoksi :D oli täällä tekissäkin uutisena, mutta en löydä sitä.

Se oli origins. Toki tässäkin voi olla mutta ei ainakaan missään ole nuristu asiasta. Toisaalta kopiointisuojaukset on osa peliä ja tulee aina olemaan.
 
Niin tosiaan. Tää tais olla se peli, joka hyödynsi erittäin hyvin 16 säiettä kopiosuojan vuoksi :D oli täällä tekissäkin uutisena, mutta en löydä sitä.

En minäkään löytänyt itse uutista mutta Assassin's Creed Origins hyödyntää tehokkaasti jopa 8 prosessoriydintä - kiitos kopionsuojauksen

Kai sen kurssin pitää nousta, kun se myöhästyminenhän pitäisi olla siinä kurssissa mukana täysin.

Niinpä tietysti. Osakemarkkinoiden logiikka ei aina aukea kertalukemisella :btooth:
 
Olikos tossa pelissä vielä joku hemmetin raskas kopionsuojauskin?

Kopiosuojauksen raskaus on ihan täysin piraattien meemi. Jostain Final Fantasy XV:stä poistettiin Denuvo ja ihan samat fps:t sillä ajettiin kuin versiolla, mistä suojaus löytyi.

Sama homma on tapahtunut monta kertaa. Ensin oli SecuROM, jota ei saatu heti kräkättyä niin piraatit rupesivat märisemään siitä ja tästä. Tämän jälkeen StarForce, jossa oli kyllä oikeita ongelmiakin, mutta nettikirjottelujen perusteella olisi saanut sellaisen kuvan, että se kopiosuojaus tulisi tietokoneesta ulos kun et ollut kämpillä ja tappaisi perheen koiran.

Nyt sama vinkuminen kohdistuu Denuvoon, joka on melkein kokonaan pysäyttänyt ns. julkaisupäivän piratismin, koska sen kiertämiseen menee paljon aikaa. Uusia AAA-pelejä pystyy warettamaan vasta kuukausien päästä julkaisusta - kaikkia pelejä ei kierretä koskaan - ja tämähän luonnollisesti harmittaa piraattia, joka on tottunut lataamaan pelit ilmaiseksi netistä.
 
Kopiosuojauksen raskaus on ihan täysin piraattien meemi. Jostain Final Fantasy XV:stä poistettiin Denuvo ja ihan samat fps:t sillä ajettiin kuin versiolla, mistä suojaus löytyi.
Onko peli avointa koodia? Ei varmasti ole pelifirmalle eduksi todistaa kopiosuojauksen kanssa toimivan yhtä hyvin kuin ilmankin.
 
Uusia AAA-pelejä pystyy warettamaan vasta kuukausien päästä julkaisusta - kaikkia pelejä ei kierretä koskaan - ja tämähän luonnollisesti harmittaa piraattia, joka on tottunut lataamaan pelit ilmaiseksi netistä.

Itseasissa kun denuvo alkoi taipumaan niin sen jälkeen pelit on kräkätty aika nopeeseen tahtiin.



Tuossa aika hyvää settiä. Alko murenemaan siihen tahtiin et piti pistää poliisit kimppuun.
 
Itseasissa kun denuvo alkoi taipumaan niin sen jälkeen pelit on kräkätty aika nopeeseen tahtiin.

Oisko laittaa esimerkkejä näistä nopeasti kräkätyistä peleistä? Joissain pienemmän budjetin paskoissa on käytetty hyväksi mm. Steamin reikää suojauksen kiertämiseksi, mutta edelleen, AAA-peleissä on pääosin mennyt kuukausia saada murrettua. Far Cry 5 oli aika nopea "vain" ~15 päivällä, mutta siinäkin jo tienattiin tuhat kertaisesti kopiosuojaukseen käytetyt rahat takaisin kun sitä ei kirjaimellisesti voinut ladata samana-seuraavana päivänä, kuten on aiemmin voinut tehdä kaikkien pelien kohdalla.

Nytkin on esim. Monster Hunter Worldin julkaisusta 2kk, uuden Tomb Raiderin melkein kuukausi...

Piraattien tuottaman ulinan dB on aika suoraan verrannollinen aikaan päivinä, kun joku uusi AAA-peli ei löydy sieltä piraattilahdesta ladattavaksi. :cigar:
 
Kopiosuojauksen raskaus on ihan täysin piraattien meemi. Jostain Final Fantasy XV:stä poistettiin Denuvo ja ihan samat fps:t sillä ajettiin kuin versiolla, mistä suojaus löytyi.

Sama homma on tapahtunut monta kertaa. Ensin oli SecuROM, jota ei saatu heti kräkättyä niin piraatit rupesivat märisemään siitä ja tästä. Tämän jälkeen StarForce, jossa oli kyllä oikeita ongelmiakin, mutta nettikirjottelujen perusteella olisi saanut sellaisen kuvan, että se kopiosuojaus tulisi tietokoneesta ulos kun et ollut kämpillä ja tappaisi perheen koiran.

Nyt sama vinkuminen kohdistuu Denuvoon, joka on melkein kokonaan pysäyttänyt ns. julkaisupäivän piratismin, koska sen kiertämiseen menee paljon aikaa. Uusia AAA-pelejä pystyy warettamaan vasta kuukausien päästä julkaisusta - kaikkia pelejä ei kierretä koskaan - ja tämähän luonnollisesti harmittaa piraattia, joka on tottunut lataamaan pelit ilmaiseksi netistä.

Siis tuossa AC: Originsissa on tupla DRM eli denuvo+VMProtect ja kyllä se on pirun raskas ja vaatii prossutehoja. Pelkkä Denuvo ei välttämättä ole niin raskas "sitation needed", mutta tuostakaan voi oikein sanoa varmuudella kun ne crackit vain kiertävät tuon eivät siis poista sitä. DRM on tavalliselle käyttäjälle vain harmia tuottava turha tauhka, joka ei ainakaan paranna pelin fps:ää.
 
Kopiosuojauksen raskaus on ihan täysin piraattien meemi. Jostain Final Fantasy XV:stä poistettiin Denuvo ja ihan samat fps:t sillä ajettiin kuin versiolla, mistä suojaus löytyi.

Jåå, virtuaalikoneessa käskyjen ajaminen ja jatkuvat tarkistukset eivät hidasta ohjelman suorittamista. OK :facepalm:

Oisko laittaa esimerkkejä näistä nopeasti kräkätyistä peleistä? Joissain pienemmän budjetin paskoissa on käytetty hyväksi mm. Steamin reikää suojauksen kiertämiseksi, mutta edelleen, AAA-peleissä on pääosin mennyt kuukausia saada murrettua. Far Cry 5 oli aika nopea "vain" ~15 päivällä, mutta siinäkin jo tienattiin tuhat kertaisesti kopiosuojaukseen käytetyt rahat takaisin kun sitä ei kirjaimellisesti voinut ladata samana-seuraavana päivänä, kuten on aiemmin voinut tehdä kaikkien pelien kohdalla.

Total War: WARHAMMER 2 ja FIFA 18, alle 24 tuntia molemmat.
 
Oisko laittaa esimerkkejä näistä nopeasti kräkätyistä peleistä? Joissain pienemmän budjetin paskoissa on käytetty hyväksi mm. Steamin reikää suojauksen kiertämiseksi, mutta edelleen, AAA-peleissä on pääosin mennyt kuukausia saada murrettua. Far Cry 5 oli aika nopea "vain" ~15 päivällä, mutta siinäkin jo tienattiin tuhat kertaisesti kopiosuojaukseen käytetyt rahat takaisin kun sitä ei kirjaimellisesti voinut ladata samana-seuraavana päivänä, kuten on aiemmin voinut tehdä kaikkien pelien kohdalla.

Nytkin on esim. Monster Hunter Worldin julkaisusta 2kk, uuden Tomb Raiderin melkein kuukausi...

Piraattien tuottaman ulinan dB on aika suoraan verrannollinen aikaan päivinä, kun joku uusi AAA-peli ei löydy sieltä piraattilahdesta ladattavaksi. :cigar:

Niin en siis mitenkään puolustele piratismia mutta onhan tätä kissa ja hiirileikkiä viihteellistä seurata. Eka denuvo murto kesti 273 päivää ja tuossa oli jossain vaiheessa jakso kun murtui tunneissa. Eli tätä tarkoitin että on se alkanu murenemaan.
Se että kaikkia ei ole vielä murrettu johtuu puhtaasti siitä että toteutustapoja tuolle denuvolle on varmaan monia eli mikä kikka puree yhteen ei välttämättä pure toiseen.
Ja skene on loppujenlopuksi aika pieni jotka tuohon edes kykenee niin resurssit työstää eri julkaisuja on rajalliset.

Nyt on taas suvantovaihe menossa kun denuvosta on uus versio ulkona lisättynä jollain toisella soossilla. Mutta eiköhän se ole taas kohta murrettu ja denuvon tekijät pääsee taas miettimään jotain uutta soossia.

Niin pitkään kun noista DRM:stä ei ole ole suoraa haittaa ittelle niin ei minulla niitä vastaan ole mitään. Kun sellainenkin jakso on ollut että kräkätty peli toimii paremmin kuin ostettu, jos ostettu yleensä edes toimi.
 
Tässä Hardware Unboxedin keskustelua varsinaisesta tech-journalismin helmestä:



It's even worse than we thought! | Hardware Unboxed on Patreon

Eli PCGamesN oli tarttunu Intelin sponssaamaan ja Principled Technologiesin julkasemaan trolliin, missä 9900K:ta oli verrattu 2700X:ään. Ei muuten mitään, mutta 2700X:ää ajettiin Game Modessa, eli käytännössä neliytimisenä. Lisäks 2700X:llä oli käytössä täysin vakiot muistiasetukset, siinä missä 9900K:lla oli XMP-profiili käytössä.

Tulokset oli tuossa "testissä" melko odotetunkaltaset.

Edit: Gamers Nexuksen Steve antaa melkosen täyslaidallisen ko. Principled Technologiesin "testiä" ja testausmetodologiaa. Onko @Sampsa lla antaa valtuutetun testausmaisterin ominaisuudessa kommenttia aiheeseen? :beye:

 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 407
Viestejä
4 506 925
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom