"Investoinnin tuotto ei vain ole riittävän suuri", tätähän minä olen juuri sanonut kokoajan, vaikka et ole sitä ymmärtänyt. Intelille on ollut rahallisesti kannattavampiakin projekteja johon rajalliset resurssit on keskitetty.
"Ei ole mitenkään resursseista kiinni, jos katsoo vaikka Intelin tunnuslukuja"
Et selvästikkään ymmärrä edelleenkään asiaa etkä bisneksen lainalaisuuksia. Millään firmalla maailmassa ei ole loputtomasti resursseja ja kykyä lähteä toteuttamaan kaikkia kannattavia projekteja mitä vaan löytyy maailmasta. Sieltä valitaan resurssien puitteissa ne kaikkein kannattavimmat ja niihin mennään. Intel ei nähnyt konsoli bisnestä niin kannattavana, että olisi valinnut sen vaan käytti rajatut resurssinsa enemmän kannattaviin projekteihin.
Siellä on ollut paljon muitakin harkittuja projekteja joita ei ole koskaan valittu kuin konsolibisnes. Isot yritykset jatkuvasti arvioivat erilaisia laajentamis mahdollisuuksia, osa vaihtoehdoista hylätään ja se osa joiden arvioidaan tuottavan kaikkein eniten yritykselle (ja joihin on riittävät resurssit varmuudella) niin ne valitaan. Se on puhdasta fantasia maailmaa, että yritys valitsisi kaikki maailmasta löytyvät kannattavat bisnes ideat joita se rupeasi toteuttamaan, näin toimiessa todellisuudessa resurssi raja iskee vastaan jossain vaiheessa jopa maailman isoimmalla yrityksellä (ja en väitä että se olisi Intel).
"Samalla rahalla saa vain isomman tuoton toisaalla", tätäkin minä olen kokoajan tarkoittanut, vaikka et ole sitä ymmärtänyt.
Todennäköisemmin vain sinun ymmärrys taloustieteestä ja/tai luetun ymmärtäminen ei riittänyt käsittämään jo aiemmista viesteistä tuota. Nytkin puhut jostain resurssien riittämättömyydestä ja "riittämättömästä kannattavuudesta". Paras kohokohta on tuossa tuo viimeisen lauseen quote, jossa totean asian kolmannen kerran ja kiistät heti perään, että en sitä ole ymmärtänyt :-D
Sekoitat tässä nyt tosiaan keskenään niin paljon eri käsitteitä ja perustavaa laatua tavalla virheellisesti, mutta pakko vain vängätä ja perustelet vielä kaiken ad hominem -argumentoinneilla. Voidaan toki alkaa käymään kypsää CV-kilpailua täällä tai vaikka laittaa tilien saldoja näkyville, jos se saa paremman olon aikaan. Saat myös pitää ihan vapaasti omat mielipiteet, mutta faktat ovat faktoja ja niitä ei mielipiteet muuta miksikään.
Väännetään nyt rautalangasta: Esim. 80-luvulla ja aiemmin ajateltiin vielä, että yrityksen on turvallisempi hajauttaa liiketoimintoja. Paras esimerkki suomalaiselle on Nokia, joka valmisti aivan kaikkea kumisaappaista renkaisiin, elektroniikkaan ja pyöritti vielä 90-luvulla omaa Mikromikko-tietokonemerkkiäkin. Tästä 90-luvulla alkaen siirryttiin nykyiseen ydinliiketoimintaajatteluun ja päädyttiin jopa siihen, että yrityksen kannattaa myydä toimitilansakin alta, koska tilojen omistaminen ei ole ydinliiketoimintaa. NSN:llä Suri leikkasi pois kaikki turhat rönsyilyt ja esim. kuluttajapuoli lakkautettiin kokonaan coren ulkopuolelle. Miten tämä liittyy tähän keskusteluun? Näiden megakorporaatioiden kohdalla ei puhuta resursseista tai liian pienestä kannattavuudesta, jos kilpailija tekee hyvät rahat myynneillä. Nämä valinnat tehdään a) strategia (core) b) numerot edellä eli kokonaisuus ratkaisee - kuuluuko kyseinen bisnes heidän ydinliiketoimintaansa tarpeeksi. Jos Intelin mielestä heidän olisi kiva tehdä konsoleita, niin he olisivat kyllä sille puolelle päässeet ja tehneet ihan hyvää tulosta, mutta heille se on nappikauppaa (ei resurssi- tai katekysymys).
Tuo koko sinun jankkaus jo eilen lähti liikkeelle siitä, kun luit uutisia väärin, aloit puhumaan kannattamattomuudesta ja vaihdoit sen jälkeen joka viestissä perusteluita, kun AMD on tehnyt hyvää tulosta konsolipiireillä ja käytännössä estänyt konkurssin. Tähän taas vaikuttaa heidän oma strategiansa, johon ATI:n osto ja APU-piirit sopivat kuin nyrkki silmään: konsolipiirit ovat heidän ydinliiketoimintaa. Inteliä taas ei kiinnosta paskanvertaa muutamat kymmenet miljoonat konsolit ja Nvidialle taas se tulisi liian kalliiksi suhteessa hyötyyn, kun pitäisi ne tarpeeksi tehokkaat prosessorit hommata kuitenkin jostain.
Voisiko tosiaan yp puuttua tähän ohi menevään ad hominem -hommaan vähän enemmän? Täällä ei näemmä saa mistään asiallista keskustelua, kun aletaan vääntämään mielipiteistä faktoja ja tarvittaessa sitten keksitään hatusta uusia juttuja.
e: puhut todennäköisesti resursseista tuolla aiemmin, koska englanninkielisessä kirjallisuudessa sillä tarkoitetaan usein rahaa ja teit vain suoran käännöksen :-D
Viimeksi muokattu:
Minä olen tämän keskustelun tuloksena musta, eli olen oikeassa poliittisen korrektiuden nimeen
Mites nyt näin