Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Loppuu säikeet kesken? iivitosen dippailuja on saanut seurata muissakin testeissä, missä saman sukupolven i7 ei dippaa läheskään yhtä pahasti
 
Tukehtuu säikeiden puutteeseen. Crysis 3:n ruohikkokentät vaativat paljon vääntöä prossulta, ja säikeistyvät erittäin hyvin. Vastapainoksi pelissä on alueita, jotka vaativat paljon vääntöä ja säikeistyvät erittäin huonosti, jotka pyörii sitten paremmin 7600k:lla.
Säikeitä? eli auttaisiko hyperthreading silloin intelin romahduksessa tuossa? :confused:
 
Säikeitä? eli auttaisiko hyperthreading silloin intelin romahduksessa tuossa? :confused:

Kyllä. Video aikaleimattu oleelliseen kohtaan:



4.6ghz 2500k ja 4.4ghz 3770k:n välillä 45% ero minimi FPS:ssä. IPC-ero on tuolla kellotaajuuserolla kurottu, joten jäljelle jää hyperthreadingin vaikutus.
 
Viimeksi muokattu:
Madmaxin pulinat kannattaa suoraan jättää huomiomatta. Mitään järkevää sieltä ei tunnu hakemallakaan irtoavan. Tuo: "Itse kyllä työskentelen kaupallisen alan yrityksessä ylimmissä johtotehtävissä ja tälläisiä asioita pyöritellään päivittäin ja minulla on paljon kokemusta jatkuvasta voitollisen tuloksen tekemisestä." oli joko täyttä bulshittiä, firma on yhden ihmisen nakkikioski tai sitten olen aika huolissani siitä firmasta, jossa tämäkaltaisella käytöksellä pääsee "ylimpään johtoon".
Tämäkin oli kyllä aika legendaarinen: "Tosin ei kaikista johtajiksi olekkaan, tarvitaan duunareitakin" :D

Offtopic menee mutta menkööt. Eikös tuossa täyty aika moni psykopaatin määritelmä kun tarkemmin näitä sankarin tarinoita lueskelee. :)
Kaikkien muitten mielipiteet lytätään heti täysin, jatkuvasti pönkitetään omaa erinomaisuutta, suoraan valehtellaan kunhan oma agenda vain pönkittyy jne.. :P
 
Vaihdoin 4790K:sta 1700X:ään eikä siinä kyllä mikään peli sulavammaksi muuttunut. Se on yksinkertaisesti potaskaa. Työpöydällä koneen responssi kyllä parani, ja ihan nettiä selatessa Chromella kyllä huomasi alkuunsa, että pellin alla on enemmän vääntöä.

Ja videoeditoinnin vuoksi vaihdoin Ryzeniin, jos joku ihmettelee. Siihenhän se on vallan mainio laskin. Pelimiehille en lähtisi suosittelemaan.
 
No ompas iso merkitys hyperthreadingilla sitten, moni kaveri tosin osti i5 prossuja kun ei ollut i7 varaa :(
Tosin yksi kaveri osti AMD koneen, jonka vielä kokosinkin sille ja tänään kävin kylässä kahvilla. Kun ei ole ollut samoja ongelmia, mitä muilla. :)
 
Rysenillä lähes +100 000 osumaa enemmän.:geek:

Kuinkas kauan Ryzeniä on myyty vs. 8700K? Entä mites toimitusmäärät, kun ottaa huomioon CL alun toimitusvaikeudet?

Jos suhteutat luvut osumien määrään, niin miltä näyttää? :think:
 
Näinhän se toki on. Mutta näyttää toi Threadripperin maaninen Ryzenin sulavuus-hommeli lähteneen lentoon liukuhihnalta että pakko kommentoida :D

Jos ryzen ois niin täyteläisen ihanan sulava pelikokemuksellaan, niin miksi internet on täynnä sivuja joilla manaillaan tuota stutterointia?

LMGTFY

Tottakai myös intelin 8700K antaa paljon tuloksia samalla haulla

LMGTFY

Tiedän että PCper, GN, Level1techs ja tuhannet muut netin testisaitit/henkilöt on koittanu saada tohon jotain selkoa, ja ainoa vastaus on se että "sulavuudessa" ei ole mitään eroa. Havaittavat tökkimiset on aina olleet sellaisia mitkä on nähty fps-droppina, joten sulavuuden voi hyvin päätellä min-avg-max fps-käppyröistä.

Ryzen haku kattaa kaikki Ryzenit, 8700K haku kattaa vain 8700K Kahvijärven. Opettele käyttämään Googlea.

Kaikki tökkimiset eivät näy min-avg-max fps-käppyröistä.

Onko sulla joku lähde tälle että OW:ssä ois jotain engine-ongelmia? Sehän on yks tän hetken parhaimmalla enginellä varustettu kilpapeli, jossa todellakin on optimoitu aika huolella peliä nimenomaan huippuluokan koneilla pelattavaksi e-sportiksi.

Nythän sulla on tuhannen taalan paikka sivistää itseäsi ja tutustua vaikka Battlenonsensen tutkimuksiin ja mittaustuloksiin, joiden perusteella on helppo todeta että OW:ssa on todella suorituskykyinen pelimoottori. OW on heittämällä yksi responsiivisimpia nettipelejä sekä nettikoodiltaan että pelimoottoriltaan.

battlenonsense overwatch - YouTube

esim. nettikoodista (vuoden vanha video, sittemmin mm. CS:GO jääny nettikoodissa taakse pölyttymään)


esim. graffa-asetuksista in-put lagiin


esim. ikkunointi-asetusten vaikutukset peliin:


Responsiivisuus ja nettikoodi eivät tarkoita pelin olevan optimoitu huipputason koneille. Riittää kun katsot kuinka huonolla prosessorilla saa Overwatchissa 200 FPS ja kuinka rupuvehkeellä saa 60 FPS. Lisäksi peli ei ole kovinkaan hyvä pitämään tasaista ruudunpäivitysnopeutta. Eli tyypillinen Blizzard peli kuten jo sanoin.

CS:GO oli vanhentunut jo julkaisuhetkellä ja käyttää moottoria vuodelta 2004. Joten se että Overwatch on parempi kuin joku ikivanha CS:GO ei todellakaan tee siitä hyvin optimoitua.

Mutta noissahan on mitattu asioita. Ei Ryzenin sulavuuskaan näy mittauksissa!

Siellä oli myös henkilökohtaisia mielipiteitä jossa todettiin AMD:n pyörittävän GTA V:ta sulavammin.

Rysenillä lähes +100 000 osumaa enemmän.:geek:

LMGTFY

Kahvijärvellä yli 200 000 osumaa enemmän :p
 
Investoinnin tuotto ei vain ole riittävän suuri, koska markkina on pieni. Ei ole mitenkään resursseista kiinni, jos katsoo vaikka Intelin tunnuslukuja. Samalla rahalla saa vain isomman tuoton toisaalla, kun markkinat ovat kokonaisuudessaan suuremmat. Suhteellisen turhaa ot-vänkäystä jo, mutta normihommia nykymaailmassa: spämmitään ja kukaan ei enää jaksa kirjoittaa mitään asiallista.

"Investoinnin tuotto ei vain ole riittävän suuri", tätähän minä olen juuri sanonut kokoajan, vaikka et ole sitä ymmärtänyt. Intelille on ollut rahallisesti kannattavampiakin projekteja johon rajalliset resurssit on keskitetty.

"Ei ole mitenkään resursseista kiinni, jos katsoo vaikka Intelin tunnuslukuja"

Et selvästikkään ymmärrä edelleenkään asiaa etkä bisneksen lainalaisuuksia. Millään firmalla maailmassa ei ole loputtomasti resursseja ja kykyä lähteä toteuttamaan kaikkia kannattavia projekteja mitä vaan löytyy maailmasta. Sieltä valitaan resurssien puitteissa ne kaikkein kannattavimmat ja niihin mennään. Intel ei nähnyt konsoli bisnestä niin kannattavana, että olisi valinnut sen vaan käytti rajatut resurssinsa enemmän kannattaviin projekteihin.

Siellä on ollut paljon muitakin harkittuja projekteja joita ei ole koskaan valittu kuin konsolibisnes. Isot yritykset jatkuvasti arvioivat erilaisia laajentamis mahdollisuuksia, osa vaihtoehdoista hylätään ja se osa joiden arvioidaan tuottavan kaikkein eniten yritykselle (ja joihin on riittävät resurssit varmuudella) niin ne valitaan. Se on puhdasta fantasia maailmaa, että yritys valitsisi kaikki maailmasta löytyvät kannattavat bisnes ideat joita se rupeasi toteuttamaan, näin toimiessa todellisuudessa resurssi raja iskee vastaan jossain vaiheessa jopa maailman isoimmalla yrityksellä (ja en väitä että se olisi Intel).

"Samalla rahalla saa vain isomman tuoton toisaalla", tätäkin minä olen kokoajan tarkoittanut, vaikka et ole sitä ymmärtänyt.
 
Tuo GTA5 case voi selittyä ihan tällä:

GTA V Stuttering Mystery Pt 2: R5 & i5 Frametime Choppiness

TLDR; Enginessä on joku ongelma, jonka takia peli rupeaa stutteroimaan tietyillä kokoonpanoilla ( sekä AMD että Intel ) kun FPS on tarpeeksi korkea. Intelhän tunnetusti tuottaa korkeampaa FPS:ää, joten ehkä mutuiluvideolla Intel pääsi hetkittäin ongelmalukuihin asti, ja Ryzen jäi alle.

Joka tapauksessa nuokin näkyy frametime-mittauksissa ihan normaalisti, joten mutuiluvideoita ei tarvita.
 
Rysenillä lähes +100 000 osumaa enemmän.:geek:

Tällähän ei ole mitään tekemistä että toista on saanut kaupasta hyvän aika ja toista saa metsästää kissojen ja koirien kanssa.

Ihan näin perspektiiviä asiaan..
 
Tällähän ei ole mitään tekemistä että toista on saanut kaupasta hyvän aika ja toista saa metsästää kissojen ja koirien kanssa.

Ihan näin perspektiiviä asiaan..

Tai ehkä vain kommentti määrissä mitattavan kävijäkokemuksen mukaan Ryzenillä on valtavasti enemmän sitä stutterointia:cigar:

Tämänkin ketjun käyttäjien joilla on ollut 8700k ja ryzen niin kertomus on ollut juuri siihen suuntaan, että 8700k on toiminut hyvin ja ryzenillä ei :kahvi:
 
Tai ehkä vain kommentti määrissä mitattavan kävijäkokemuksen mukaan Ryzenillä on valtavasti enemmän sitä stutterointia:cigar:

Näin se on nähtävä. Kiitos, nyt näin valon.

Ja jos nyt on stutteria sinisessä leirissä niin engine on vain paska, testeissä/testialustassa jotain vikaa tai *keksi selitys tähän*
 
Madmaxin pulinat kannattaa suoraan jättää huomiomatta.(clipclip) Suhteellisen turhaa ot-vänkäystä jo, mutta normihommia nykymaailmassa: spämmitään ja kukaan ei enää jaksa kirjoittaa mitään asiallista.

Trollailu on jo luokkaa Muropaketin no_way2000. Jos tämä sankari on tosiaan pikkupomona niin ei se mikään meriitti ole. Aika monessa firmassa olen nähnyt, että pikkupomoksi pääsee täysin kykenemätön henkilö suhteilla. Tästä voimaantuneena nämä henkilöt yleensä muuttuvat joka alan asiantuntijoiksi :)

Propsit hkultakalalle, että jaksaa kirjoittaa tänne välillä pidempää asiantuntevaa tarinaa.
 
Trollailu on jo luokkaa Muropaketin no_way2000. Jos tämä sankari on tosiaan pikkupomona niin ei se mikään meriitti ole. Aika monessa firmassa olen nähnyt, että pikkupomoksi pääsee täysin kykenemätön henkilö suhteilla. Tästä voimaantuneena nämä henkilöt yleensä muuttuvat joka alan asiantuntijoiksi :)


Isossa firmassa olen ylimmissä johtotehtävissä. Mitä meriittejä sinä olet elämässä saavuttanut hupiukko? :)
 
Viimeksi muokattu:
"Investoinnin tuotto ei vain ole riittävän suuri", tätähän minä olen juuri sanonut kokoajan, vaikka et ole sitä ymmärtänyt. Intelille on ollut rahallisesti kannattavampiakin projekteja johon rajalliset resurssit on keskitetty.

"Ei ole mitenkään resursseista kiinni, jos katsoo vaikka Intelin tunnuslukuja"

Et selvästikkään ymmärrä edelleenkään asiaa etkä bisneksen lainalaisuuksia. Millään firmalla maailmassa ei ole loputtomasti resursseja ja kykyä lähteä toteuttamaan kaikkia kannattavia projekteja mitä vaan löytyy maailmasta. Sieltä valitaan resurssien puitteissa ne kaikkein kannattavimmat ja niihin mennään. Intel ei nähnyt konsoli bisnestä niin kannattavana, että olisi valinnut sen vaan käytti rajatut resurssinsa enemmän kannattaviin projekteihin.

Siellä on ollut paljon muitakin harkittuja projekteja joita ei ole koskaan valittu kuin konsolibisnes. Isot yritykset jatkuvasti arvioivat erilaisia laajentamis mahdollisuuksia, osa vaihtoehdoista hylätään ja se osa joiden arvioidaan tuottavan kaikkein eniten yritykselle (ja joihin on riittävät resurssit varmuudella) niin ne valitaan. Se on puhdasta fantasia maailmaa, että yritys valitsisi kaikki maailmasta löytyvät kannattavat bisnes ideat joita se rupeasi toteuttamaan, näin toimiessa todellisuudessa resurssi raja iskee vastaan jossain vaiheessa jopa maailman isoimmalla yrityksellä (ja en väitä että se olisi Intel).
"Samalla rahalla saa vain isomman tuoton toisaalla", tätäkin minä olen kokoajan tarkoittanut, vaikka et ole sitä ymmärtänyt.

Todennäköisemmin vain sinun ymmärrys taloustieteestä ja/tai luetun ymmärtäminen ei riittänyt käsittämään jo aiemmista viesteistä tuota. Nytkin puhut jostain resurssien riittämättömyydestä ja "riittämättömästä kannattavuudesta". Paras kohokohta on tuossa tuo viimeisen lauseen quote, jossa totean asian kolmannen kerran ja kiistät heti perään, että en sitä ole ymmärtänyt :-D

Sekoitat tässä nyt tosiaan keskenään niin paljon eri käsitteitä ja perustavaa laatua tavalla virheellisesti, mutta pakko vain vängätä ja perustelet vielä kaiken ad hominem -argumentoinneilla. Voidaan toki alkaa käymään kypsää CV-kilpailua täällä tai vaikka laittaa tilien saldoja näkyville, jos se saa paremman olon aikaan. Saat myös pitää ihan vapaasti omat mielipiteet, mutta faktat ovat faktoja ja niitä ei mielipiteet muuta miksikään.

Väännetään nyt rautalangasta: Esim. 80-luvulla ja aiemmin ajateltiin vielä, että yrityksen on turvallisempi hajauttaa liiketoimintoja. Paras esimerkki suomalaiselle on Nokia, joka valmisti aivan kaikkea kumisaappaista renkaisiin, elektroniikkaan ja pyöritti vielä 90-luvulla omaa Mikromikko-tietokonemerkkiäkin. Tästä 90-luvulla alkaen siirryttiin nykyiseen ydinliiketoimintaajatteluun ja päädyttiin jopa siihen, että yrityksen kannattaa myydä toimitilansakin alta, koska tilojen omistaminen ei ole ydinliiketoimintaa. NSN:llä Suri leikkasi pois kaikki turhat rönsyilyt ja esim. kuluttajapuoli lakkautettiin kokonaan coren ulkopuolelle. Miten tämä liittyy tähän keskusteluun? Näiden megakorporaatioiden kohdalla ei puhuta resursseista tai liian pienestä kannattavuudesta, jos kilpailija tekee hyvät rahat myynneillä. Nämä valinnat tehdään a) strategia (core) b) numerot edellä eli kokonaisuus ratkaisee - kuuluuko kyseinen bisnes heidän ydinliiketoimintaansa tarpeeksi. Jos Intelin mielestä heidän olisi kiva tehdä konsoleita, niin he olisivat kyllä sille puolelle päässeet ja tehneet ihan hyvää tulosta, mutta heille se on nappikauppaa (ei resurssi- tai katekysymys).

Tuo koko sinun jankkaus jo eilen lähti liikkeelle siitä, kun luit uutisia väärin, aloit puhumaan kannattamattomuudesta ja vaihdoit sen jälkeen joka viestissä perusteluita, kun AMD on tehnyt hyvää tulosta konsolipiireillä ja käytännössä estänyt konkurssin. Tähän taas vaikuttaa heidän oma strategiansa, johon ATI:n osto ja APU-piirit sopivat kuin nyrkki silmään: konsolipiirit ovat heidän ydinliiketoimintaa. Inteliä taas ei kiinnosta paskanvertaa muutamat kymmenet miljoonat konsolit ja Nvidialle taas se tulisi liian kalliiksi suhteessa hyötyyn, kun pitäisi ne tarpeeksi tehokkaat prosessorit hommata kuitenkin jostain.

Voisiko tosiaan yp puuttua tähän ohi menevään ad hominem -hommaan vähän enemmän? Täällä ei näemmä saa mistään asiallista keskustelua, kun aletaan vääntämään mielipiteistä faktoja ja tarvittaessa sitten keksitään hatusta uusia juttuja.

e: puhut todennäköisesti resursseista tuolla aiemmin, koska englanninkielisessä kirjallisuudessa sillä tarkoitetaan usein rahaa ja teit vain suoran käännöksen :-D
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran tähän vänkäämisen voisi ottaa osaa, että onhan sitä Inteliä laitettu (ovat olleet konsolibisneksessä mukana) myös konsoliin, siihen parhaaseen Xboxiin:love:: Xbox (console) - Wikipedia. Jos tuosta oli joku jo maininnut, niin laitetaan sitten toiston vuoksi. :geek:

Tuo AMD:n käyttäminen nyky konsoleissa onkin aika helppo ymmärtää, mitä täällä siitä olikin jo monet kerrat mainittu, heiltä saa koko paketin kerralla. Tietty nythän Intelillä olisi se heidän CPU + AMD:n GPU yhdistelmä tulossa. (Ja unohtamatta AMD:n entistä grafiikkapuolen tyyppiä joka alkaa siellä väsää heille uutta näytönohjainta) :geek: Itsehän näkisin Intelin tulevaisuudessa seuraavan sukupolven konsoleissa, jos nämä alkavat enemmän yleistyä sellaisina kodin yleisbokseina ja niitä myydään ns. vitusti. Tämän perustan siihen, että olenhan käynyt korkeakoulua (eikä tosiaan oltu ekassa kerroksessa!) sekä olen kenraaliamiraalijohtaja yhdessä erittäin isossa yrityksessä. :cool:
 
Huomautuksesta huolimatta vänkääminen jatkuu
Todennäköisemmin vain sinun ymmärrys taloustieteestä ja/tai luetun ymmärtäminen ei riittänyt käsittämään jo aiemmista viesteistä tuota. Nytkin puhut jostain resurssien riittämättömyydestä ja "riittämättömästä kannattavuudesta". Paras kohokohta on tuossa tuo viimeisen lauseen quote, jossa totean asian kolmannen kerran ja kiistät heti perään, että en sitä ole ymmärtänyt :-D

Sinä sä tässä olet ollut väärässä koska et ole vieläkään edes ymmärtänyt mitä olen sanonut ja vaikuttaa siltä ettet ole perillä mitä käsitteet resurssit tai resussien riittävyys edes tarkoittavat yritysmaailmassa.

Sekoitat tässä nyt tosiaan keskenään niin paljon eri käsitteitä ja perustavaa laatua tavalla virheellisesti, mutta pakko vain vängätä ja perustelet vielä kaiken ad hominem -argumentoinneilla. Voidaan toki alkaa käymään kypsää CV-kilpailua täällä tai vaikka laittaa tilien saldoja näkyville, jos se saa paremman olon aikaan. Saat myös pitää ihan vapaasti omat mielipiteet, mutta faktat ovat faktoja ja niitä ei mielipiteet muuta miksikään.


Päin vastoin.

Miksi haluat käydä CV-kilpailua? Saat toki laittaa tänne CV:si tai tilisi saldon, en usko että kukaan sitä kieltää.


Väännetään nyt rautalangasta: Esim. 80-luvulla ja aiemmin ajateltiin vielä, että yrityksen on turvallisempi hajauttaa liiketoimintoja. Paras esimerkki suomalaiselle on Nokia, joka valmisti aivan kaikkea kumisaappaista renkaisiin, elektroniikkaan ja pyöritti vielä 90-luvulla omaa Mikromikko-tietokonemerkkiäkin. Tästä 90-luvulla alkaen siirryttiin nykyiseen ydinliiketoiminta-ajatteluun ja päädyttiin jopa siihen, että yrityksen kannattaa myydä toimitilansakin alta, koska tilojen omistaminen ei ole ydinliiketoimintaa. NSN:llä Suri leikkasi pois kaikki turhat rönsyilyt ja esim. kuluttajapuoli lakkautettiin kokonaan coren ulkopuolelle. Miten tämä liittyy tähän keskusteluun? Näiden megakorporaatioiden kohdalla ei puhuta resursseista tai liian pienestä kannattavuudesta, jos kilpailija tekee hyvät rahat myynneillä. Nämä valinnat tehdään a) strategia (core) b) numerot edellä eli kokonaisuus ratkaisee. Jos Intelin mielestä heidän olisi kiva tehdä konsoleita, niin he olisivat kyllä sille puolelle päässeet ja tehneet ihan hyvää tulosta, mutta heille se on nappikauppaa (ei resurssi- tai katekysymys).


Vaikka Nokiakin oli (isoina vuosinaan) monessa
mukana niin ei heilläkään ollut rajattomat resurssit lähteä kaikkeen mahdolliseen kuten ei millään muullakaan yrityksellä.

Keskustelu on kanssasi vaikeaa, koska et ole ymmärtänyt mitä olen käsitteillä tarkoittanut.

Enkö ole juuri kokoajan sanonut, että Nvidia valitsi kannattavampia suuntauksia?
Kyllä olen.

"Näiden megakorporaatioiden kohdalla ei puhuta resursseista"
tuo lauseesi todistaa juuri sen, että et ole perillä asiasta.




Tuo koko sinun jankkaus jo eilen lähti liikkeelle siitä, kun luit uutisia väärin, aloit puhumaan kannattamattomuudesta ja vaihdoit sen jälkeen joka viestissä perusteluita, kun AMD on tehnyt hyvää tulosta konsolipiireillä ja käytännössä estänyt konkurssin. Tähän taas vaikuttaa heidän oma strategiansa, johon ATI:n osto ja APU-piirit sopivat kuin nyrkki silmään: konsolipiirit ovat heidän ydinliiketoimintaa. Inteliä taas ei kiinnosta paskanvertaa muutamat kymmenet miljoonat konsolit ja Nvidialle taas se tulisi liian kalliiksi suhteessa hyötyyn, kun pitäisi ne tarpeeksi tehokkaat prosessorit hommata kuitenkin jostain.


Myönnän lukeneeni uutisen väärin, muistelin kyseessä olleen Intelin, mutta kyse olikin Nvidiasta.

En ole ikinä väittänyt etteikö se olisi pelastanut AMD:tä, päinvastoin olen sanonut.

Missä olen puhunut kannattamattomuudesta muka? Olen puhunut siitä, että heillä
oli valittavana paremmin kannattavampia uusia projekteja kuin konsolibisnekseen liittyminen.
Täysin eriasia. Taas kerran todistit ettet ole ymmärtänyt mitä olen sanonut.
 
Viimeksi muokattu:
Hehheh, tämähän alkaa mennä oikein hupaisaksi. :)
Overwatchista sen verran että vaikka on moderni moottori, niin siinä kyllä se Intelin prossuille on optimoitu. Pelimoottorista tiedetään yllättävän vähän, mutta viisi vuotta kuulemma peliä ovat kehittäneet ja mitä joku täällä sanoi että tukee kuutta säiettä, niin se osuisi aika hyvin yhteen kehitysaikana vallinneen Intelin haisevan 4/8-taktiikan kanssa. Muutenkin kuusi säiettä on aika surkea luku kun katsoo esim. juuri noita Vulkan-pelejä, joissa se 16 säiettä iloisesti tanssii tasatahtiin (omien testien tulos).

Tuosta liiketoimintanäkökulmasta vielä, niin Intelillä selkeä ero muihin kilpailijoihin on omat tehtaat. Toistaiseksi siellä ei merkittävässä määrin muuta tehdä kuin heidän omia kiviään, mutta jatkossa tilanne voi olla toinen, jolloin tehtaiden täytteeksi on pakko hakea massaa muualta. Näin IBM:kin teki aikansa noiden konsoleiden kanssa ja kun AMD tuli ja valtasi alan, niin myivät tehtaansa GF:llä.

Ja kun näitä omakohtaisia kokemuksia haetaan, jotka mielestäni ovat ihan yhtä huuhaata kuin valitettavan monet yksittäiset arvostelut, niin nyt huhtikuusta lähtien pyörinyt R7 1700 maltillisesti 3,8GHz kellotettuna (voltit 1,2jotain) ja muistit 3066MHz CL14, näyttiksenä RX580. Pelejä pelattu kun joskus ehtinyt, listalla nyt ainakin ollut ME: Andromeda, Doom, Assassin's Creedejä (Originsia ei vielä ehtinyt), Sniper Eliten uusimpia cooppina, uusin Wolfenstein, Hitmanin koko kausi ja mitä noita nyt on. Kevyempinä retropeleinä cooppina tai ilman, Age of nnn, C&C, Jedi Knightejä, Serious Sameja, Saint's Rowia, Rainbow sixiä ja jokunen Dota-matsi. Sen lisäksi pakattu videoita, hinkattu 3D-tulostinohjelmistojen kanssa, Blenderiä, Solikkaa ja kasaa muita kuvankäsittelyohjelmistoja. En oikein keksi mistä pitäisi louskuttaa kun kaikki vain toimii niin kuin pitää. Voihan se olla ettei joissakin peleissä ole 300FPS, mutta ei niistä mikään ole kyllä nykinytkään. Tällaiseen käyttöön tuo on varmaan edelleenkin paras vaihtoehto markkinoilla. Kellottamalla lisää saisi varmaan enemmän potkua (lämmöt pyörii nyt alta 60C), mutta ei nyt ole ollut pahemmin mitään tarvetta. Näyttiksen ehkä jossain vaiheessa päivitän kun hinnoissa joku järki.

Ainiin, ylläoleva juttu on paree uskoa koska olen käynyt korkeakouluja ja oon hommissa homoisossa firmassa ylemmän johdon ylimmässä portaassa katolla kernaalina ja kaikki mun työkaverit nauro teille kun ette oikeasti tajua mitään näistä asioista.
 
:sangry:Minä olen tämän keskustelun tuloksena musta, eli olen oikeassa poliittisen korrektiuden nimeen
 
Kuinkas kauan Ryzeniä on myyty vs. 8700K? Entä mites toimitusmäärät, kun ottaa huomioon CL alun toimitusvaikeudet?
Jos suhteutat luvut osumien määrään, niin miltä näyttää? :think:
LMGTFY
Kahvijärvellä yli 200 000 osumaa enemmän :p
Tällähän ei ole mitään tekemistä että toista on saanut kaupasta hyvän aika ja toista saa metsästää kissojen ja koirien kanssa.
Ihan näin perspektiiviä asiaan..
Toki asian voi kääntää miksi haluaa.:vihellys:

  • Kuitenkin Intellin prossuja on käytössä noin 3 kertainen määrä vrt. AMD. Kun hakee noita samoja yleisenä Intel vs. AMD sutterointina saa Intel vain +18% enempi osumia....
Siitä voi sitten jokainen tehdä omat päätelmänsä.:think:


Tämän hetken myydyimmät prossut (top 6) @ Amazon:
Sieppaa.JPG

Lähde: Amazon Best Sellers: Best Computer CPU Processors
:cool::vihellys:
 
Pubg on ilmeisesti saanut optimointia ryzenille sen jälkeen kun vaihdoin kahvijärveen, eikä minulla ole mitään käytännön ideaa miten se tällä hetkellä pyörii amd:llä.

PUBG R7@4GHz + RX Vega 56 combolla nyt itse väännän ja sen verran voin sanoa tästä, että suorituskyky itselle on ihan OK mutta ihan varmasti Intelillä tuonkin GPU kanssa saataisiin enemmän ulos.

Käytännössä GPU usage ei pysy 100% kun on enemmän tavaraa näkyvillä (isot kaupungit, alun spawni jne). Usage tippuu jonnekin ~ 70% tienoille ja GPU tiputtaa kelloja alaspäin.

1440p resolla kun vääntää, niin FPS on jossain 90-120 välillä yleensä, mutta noissa tilanteissa joissa CPU alkaa kanittaa, niin FPS menee jonnekin 65-70 välimaastoon. Yli 65 kuitenkin onneksi pysyy ja sinällään tätä ei kovin usein tapahdu, tosiaan alun spawnissa näkyy selvästi ja sitten isommissa kaupungrissa tilanteissa jossa on esim. Ez Azaharin kadulla missä paljon sitä romua + mahd. pari vihollista.

Itsellä 80Hz Freesync näyttö, joten ei ole muodostunut mitenkään ongelmaksi kuitenkaan.

Homma ilmenee niinkin selkeästi että esim. Erangel spawnissa katsoo merelle niin FPS on se ~ 115 ja kun kääntää katseen sinne spawnilaumaan, niin GPU usage tippuu samantien ~ 70% ja FPS sinne 65-70 tuntumaan.

Vertailukohtaa ei suoraan 8700K ole, mutta 4690K + GTX 1070 setti joka itsellä vielä pari viikkoa sitten oli "kakkoskoneena", niin en siinä vastaavaa dippailua huomannut, mutta en kyllä myöskään niin paljoa tutkinut. Uskon että Intelillä varmasti jotain dippausta tuossa myös tulee, mutta en tiedä sitten kuinka paljon. Toki tämän voisi joku tarkistaa jos jaksaa / kiinnostaa.

Itse olen ihan tyytyväinen R7 suorituskykyyn, mutta toki myös tiedostan sen faktan että pelikäytössä 8700K varmasti hakkaa Ryzenin. Tämähän on ihan selviö asia kun ottaa huomioon kuinka paljon kovempi 8700K IPC + kellot ovat ja kuinka pelit + GPU ajurit tuntuvat suosivan myös yksittäistä nopeampaa ydintä.

Mitä tulee sitten puolestaan tuohon paljon puhuttuun sulavuuteen (pelikäytössä) ja sen mittaukseen. Oman kokemuksen perusteella ero oli havaittavissa vs 4C/4T kivi, en osaa sanoa 4C/8T taikka 6C/12T osalta mitään. Mutta ei se ero 4C/4T vs 8C/16T ollut mitenkään niin tajuttoman suuri, että mitään numeroa siitä tekisin. PUBG ei ollut mielestäni oikein mitään eroa, samoin CS:GO. BF1 oli mielestäni suurin ero, erim. juuri mappien latauksen osalta ja varsinkin aikaisemmin sillä oli jotain merkitystä kun ajoneuvot sai varattua heti mapin latauduttua -> nopeampi lataus -> parempi mahdollisuus saada esim. tankki. Tuo on kai nyt kuitenkin poistettu että kaikki olisi pelillisesti samalla viivalla.

Kuitenkin jos ero R7 vs 4C/4T oli noin pieni, niin tuskin se voi mitään maagista olla vs 7700K tai puhumattakaan 8700K jossa enemmän ytimiä myös.

Eikä nämä erot ole pelkästään peleistä kiinni vaan myöskin siitä miten ajureita ajetaan. Jos katsoo ihan Firestriken tuloksia, niin samalla GPU:lla ei saa R7 yhtä hyvää Graphics Scorea kuin Intelillä jos on yhtään tehokkaampi kortti käytössä ja myös Combined Score laahaa perässä R7 vs Intel. GPU ajurit toki myös käyttää CPU:ta ja sitä myötä IPC ero single corella näkyy myös siellä, vaikka peli olisi kuinka tahansa hyvin optimoitu.

Omaan käyttöön + pelaamiseen tämä combo on 100% riittävä ja ehdottomasti tehokkaampi kuin suurimman osan käyttäjien pelikoneista. Desktopilla tietysti R7 edut tulee paremmin käytettyä kun teen koneella muutakin, mutta tuntuu uskomattomalta että joillekin on niin mahdotonta myöntää tosiasiat pelaamisen suhteen.

Kaikesta tästä huolimatta en kuitenkaan ole katunut tätä hankintaa kertaakaan.

EDIT: Tarkennetaan tuota Combined Score lausuntoa vielä sen verran, että ko. score on R7 kivellä pienempi kun vertaa Intelin kiveen jossa on sama Physics Score ja GPU. Eli jos vaikka joku kellottaa 8700K siten että sen physics score on sama kuin R7 ja pistää saman GPU:n sisään, niin on 100% varmaa että R7 Combined Score on huomattavasti alempi.
 
Viimeksi muokattu:
On se kumma, kun JiiPee ja Threadripper hehkuttaa miten Intelillä pitäisi olla "sulavuusongelmia", mutta lähes kaikki täälläkin palstalla joilla oikeasti on ollut Intel (varsinkin 8700k) ja Ryzen niin kertovat ihan päinvastaista tarinaa :cigar:Mites nyt näin :cigar:
 
On se kumma, kun JiiPee ja Threadripper hehkuttaa miten Intelillä pitäisi olla "sulavuusongelmia", mutta lähes kaikki täälläkin palstalla joilla oikeasti on ollut Intel (varsinkin 8700k) ja Ryzen niin kertovat ihan päinvastaista tarinaa.

Sanoin että sulavuuden suhteen ei ole mitään merkittävää eroa Ryzenin eduksi, mutta ei tuossa mitään päinvastaista ole kuten totesit.

Eli missään en ole sanonut että Ryzenillä olisi sulavuusongelmaa vs Intel. Joten älä nyt käännä asiaa ympäri.
 
Kahdeksan viileää ydintä vastaan kuusi kuumaa. Päätös on minulle noin yksinkertainen ja siksi suosittelenkin Ryzeniä.
 
Sanoin että sulavuuden suhteen ei ole mitään merkittävää eroa Ryzenin eduksi, mutta ei tuossa mitään päinvastaista ole kuten totesit.

Eli missään en ole sanonut että Ryzenillä olisi sulavuusongelmaa vs Intel. Joten älä nyt käännä asiaa ympäri.

En viitannut sinuun..
 
En usko, että kummallakaan tulee yleisesti erityisiä nykimisiä mitä toiselle ei tulisi. Joitakin yksittäistapauksia voi olla suuntaan tai toiseen, mutta en havainnut yleistä pykimistä Ryzenillä ( vain yhdessä pelissä ), kuten en Inteleilläkään. Ryzenillä ei minun käytössä ollut muuta ongelmaa kuin verrattain heikko suorituskyky peleissä, ja sekin on ongelma vain koska haluan parempaa, ei siksi ettenkö Ryzenillä voisi pelata.
 
EDIT: Tarkennetaan tuota Combined Score lausuntoa vielä sen verran, että ko. score on R7 kivellä pienempi kun vertaa Intelin kiveen jossa on sama Physics Score ja GPU. Eli jos vaikka joku kellottaa 8700K siten että sen physics score on sama kuin R7 ja pistää saman GPU:n sisään, niin on 100% varmaa että R7 Combined Score on huomattavasti alempi.

Tuo Firestrike kannattaa käytännössä jättää unholaan ryzenin kanssa, ellei sitä joskus optimoida yhteensopivaksi.

Omissa testeissäni Ryzen vs Kahvi on graphics ja physics tulokset 1% sisällä toisistaan, mutta combined scoressa 70% eroa. Ei varmaan tarvitse erikseen edes sanoa, että jos tuo toimisi edes etäisesti oikein, ei tommosta eroa olisi. Eikä tuommoista synny missään käytössä intelin ja ryzenin välillä.

Result

GPU:n kelloissa oli noissa ajoissa pientä eroa.
 
Tuo Firestrike kannattaa käytännössä jättää unholaan ryzenin kanssa, ellei sitä joskus optimoida yhteensopivaksi.

Omissa testeissäni Ryzen vs Kahvi on graphics ja physics tulokset 1% sisällä toisistaan, mutta combined scoressa 70% eroa. Ei varmaan tarvitse erikseen edes sanoa, että jos tuo toimisi edes etäisesti oikein, ei tommosta eroa olisi. Eikä tuommoista synny missään käytössä intelin ja ryzenin välillä.

Result

GPU:n kelloissa oli noissa ajoissa pientä eroa.

Tämä pitänee paikkansa, mutta näkisin että (optimoimattomissa) peleissä erot muodostuvat aika samalla tapaa. Joten sinällään Firestrike kyllä jotain kertoo.
 
Tuo Firestrike kannattaa käytännössä jättää unholaan ryzenin kanssa, ellei sitä joskus optimoida yhteensopivaksi.

Omissa testeissäni Ryzen vs Kahvi on graphics ja physics tulokset 1% sisällä toisistaan, mutta combined scoressa 70% eroa. Ei varmaan tarvitse erikseen edes sanoa, että jos tuo toimisi edes etäisesti oikein, ei tommosta eroa olisi. Eikä tuommoista synny missään käytössä intelin ja ryzenin välillä.

Result

GPU:n kelloissa oli noissa ajoissa pientä eroa.

Nooh, kyllä voi syntyä muuallakin. Erittäin harvinaista on toki. Mutta tuo GTA5 antaa paikoittain samantapaista.

Näin se oli muuten 2600k ja Haswell i7:n välillä. Samoilla kelloilla physics scoressa erot suht pieniä mutta combinessa Haswell merkittävästi nopeampi.
 
Mutta eikös me ole jo kertaalleen sinunkin toimesta todettu tässäkin ketjussa GTA5 olevan paska engine joka on bugittava paske?

Ihan kelpo engine jossa on yksi harvemmin esiintyvä bugi, joka on helposti vältettävissä.

Mutta eipä sen väliä kuinka hyvä/huono engine on jos peli on hyvä ja sitä haluaa pelata. Silloin Inteliä alle, niin ei tarvitse harmitella ettei juuri tämä oma suosikki pyörikkään kun huono engine ja Ryzen kohtaavat. ;)
 
Ihan kelpo engine jossa on yksi harvemmin esiintyvä bugi, joka on helposti vältettävissä.

Mutta eipä sen väliä kuinka hyvä/huono engine on jos peli on hyvä ja sitä haluaa pelata. Silloin Inteliä alle, niin ei tarvitse harmitella ettei juuri tämä oma suosikki pyörikkään kun huono engine ja Ryzen kohtaavat. ;)

Mutta jos huono engine ja Intel kohtaa niin vika on enginessä ja ööh.. universumissa?

Ymmärretty.
 
Jos tuohon GTA5:n high FPS bugiin viittaat niin se tulee esille sekä Ryzenillä että Intelillä.

"Voi ei, Intelini pyörittää peliä liian hyvin, joudun laittamaan FPS capin päälle!"

vs.

"Voi ei, Ryzenini pyörittää peliä liian huonosti, joudun laskemaan asetuksia!"

:think:
 
Ihan kelpo engine jossa on yksi harvemmin esiintyvä bugi, joka on helposti vältettävissä.

Mutta eipä sen väliä kuinka hyvä/huono engine on jos peli on hyvä ja sitä haluaa pelata. Silloin Inteliä alle, niin ei tarvitse harmitella ettei juuri tämä oma suosikki pyörikkään kun huono engine ja Ryzen kohtaavat. ;)
Tällä hetkellä varmaankin juuri noin. Nykyiset ja melko uudet pelit kuitenkin enemmän tai vähemmän optimoitu Intelin 4/8-maailmaan. Pitää muistaa että Ryzen ollut markkinoilla alta vuoden ja Vulkan ei kahtakaan vuotta. Nyt alkaa vasta tuki olla pelimoottoreissa ja siitä menee sitten vielä hetki että pelejäkin alkaa olla markkinoilla. Kuten aikaisemmin jo mainitsin, niin itse olen kyllä aika yllättynyt siitä kuinka hyvin noi pari pelaamaani Vulkan-peliä (Doom, Wolfenstein) skaalautuvat kaikille rysän ytimille. Odotin että menisi paljon pidemmän aikaa tuohon kehitykseen. CSGO pitäisi myös tukea Vulkania ennen kesää.
 
On se kumma, kun JiiPee ja Threadripper hehkuttaa miten Intelillä pitäisi olla "sulavuusongelmia", mutta lähes kaikki täälläkin palstalla joilla oikeasti on ollut Intel (varsinkin 8700k) ja Ryzen niin kertovat ihan päinvastaista tarinaa :cigar:Mites nyt näin :cigar:

Älä minua sotke tuohon soppaan mukaan kun en siinä ole missään vaiheessa edes ollut osallisena.
Mutta osallistutaan nyt sitten sen verran että mitä tuossa aikanaan tuli noita testejä katseltua niin Ryzenilla monesti se minimin ja maksimin ero ei ollut läheskään niin suuri kuin intelillä joka toki voi näkyä sulavampana pelikokemuksena.
 
Jos tuohon GTA5:n high FPS bugiin viittaat niin se tulee esille sekä Ryzenillä että Intelillä.

"Voi ei, Intelini pyörittää peliä liian hyvin, joudun laittamaan FPS capin päälle!"

vs.

"Voi ei, Ryzenini pyörittää peliä liian huonosti, joudun laskemaan asetuksia!"

:think:

FPS cap Intelillä 144hz monitorilla jää haaveeksi sekin..
 
Intelillä voi pelata niitä pelejä, mitä itse haluaa. Ei tarvitse etsiä pelkästään niitä maagisesti optimoituja pelejä, joita olemassa: 0 kpl :tup:
 
Intelillä voi pelata niitä pelejä, mitä itse haluaa. Ei tarvitse etsiä pelkästään niitä maagisesti optimoituja pelejä, joita olemassa: 0 kpl :tup:

Ryzenillä Inteliä paremmin pyöriviä peljä löytyi jo ainakin 3 kpl, ei ole 0.

(civ 6, DOOM, ja football simulator 2018).

Ja Ryzenillä voi myös pelata ihan kaikkia PC-pelejä, vaikka monissa FPS olisikin inasen alempi kuin intelillä.
 
Itsellä ei ole ollut ongelmia pelata niitä pelejä mitä haluan tällä R7 ja kaikissa ihan siedettävillä detaileilla on pystynyt 1440p vääntämään. Firestrike sanoo "Better than 95% of all results", joten kai tällä nyt jotain voi tehdä tuollakin rintamalla. Edelle menee sitten ne 1080 / 1080 Ti käyttäjät joilla high end Intel kivi.

Ei ole siis tarvinnut valita niitä pelejä jotka optimoitu, vaan ihan oman maun mukaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 672
Viestejä
4 492 045
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom