- Liittynyt
- 12.12.2016
- Viestejä
- 3 930
Laita Intel koneesta video näkyville.
Sinullahan on Intel, joten kokeile?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Laita Intel koneesta video näkyville.
Juurihan kerroit itse kokeilleesi Intel- koneella?Sinullahan on Intel, joten kokeile?
Juurihan kerroit itse kokeilleesi Intel- koneella?
Ei ole nyt asennettuna Sisoft. Viimeksi kun oli, ei ollut benchmarkissa mitään kyykytysfiiliksiä (paljon tarkemmat ennakkotiedot pitää saada, että lähden uudelleen kokeilemaan).
Tuskinpa olet edes nyt kokeillut Prime95/ Sisoft benchmark/ rasitustestiä Intel- koneessa.Piirisarja on yhteydessä DMI väylällä prosessoriin ja kaikki laitteiden kommunikaatio "kiertää" väylän kautta. DMI väylällä ei ole erityisiä prioriteetteja eli mikäli usea laite haluaa varata väylää samanaikaisesti, jokainen laite saa käyttää väylää yhtä suurella prioriteetilla kuin kaikki muutkin. Tästä seuraa usean laitteen kanssa ongelmaa. Vaikka jollakin laitteella olisi selvästi suurempi tarve saada väylää käyttöönsä (hiiri, näppäimistö), ne eivät sitä saa sen suuremmalla prioriteetilla kuin muutkaan. Tästä seuraa väistämättä suurempaa viivettä mikäli usea laite tai paljon kaistaa (siirtoja sekunnissa) käyttävä laite haluaa väylää käyttää. Tämän takia väylän voi saada tukkoon vaikkei kaistaa käytettäisi läheskään 4 GB/s verran. Kun moni laite haluaa samanaikaisesti käyttää väylää, siitä seuraa väistämättä viivettä.
Ei tullut kauppoja.Ryzenissä on sekin etu ettei näppäimistöä tai hiirtä tarvitse välttämättä liittää piirisarjaan, ne voi siirtää myös prosessoriin. Siksi Ryzen tarjoaa monissa tilanteissa selvästi sulavamman toiminnan.
No kyllähän monessa testissä on todettu ihan suoraan miten useammin Ryzen tarjoaa parempaa vastinetta rahalle pelikäytössä kuin Intel.
En käsitä miten lisätieto siitä missä skaalauksen rajat kulkee ja keskinäiset erot näkyy olisi jotenkin huono asia. Toki näissä on aina kamalasti tunnetta pelissä oman merkin puolesta joten ymmärrän kyllä kantasi
Tuo Revodrive 350 on PCIe 16x- paikkaan liitettävä asema.
Tässäkin tapauksessa jäädään kauas väitetystä DMI 3.0: n pullonkaulasta tai hidastumisesta.
Noita siirtoja voitaisiin tehdä n. 3,5 kertaisesti.
Ei ala. Tuossa edellä oli 1120MB/s, karkeasti RAID0: ssa se noin tuplasti eli 2240MB/s kun väylä pystyy n. 3948MB/s. Eli riittää helposti kaikkeen muuhun, lisäksi levylle ei kokoajan kirjoiteta/ lueta noin rajusti.
Noissa x299 emoissa on aika hyvä muisti tuki. Esim. X299 GAMING PRO CARBON 4500+
Tästähän oli vuosi sitten ihan testiäkin missä vähän prosessorin kykyjen mukaan myös Intel puolella nopeat muistit auttavat erityisesti minimi fps nostamaan.Ja kuinkas paljon niistä 4500+ muistoista on oikeasti hyötyä? Sen mitä olen Intelin muistiskaalautuvuudesta testejä nähnyt, niin Intelillä ei saavuteta lähellekään samanlaista hyötyä muistokellojen nostolla mitä AMD:llä saavutetaan. Eli hulluutta maksaa jostain 4500+ muistoista premiumia kun hyöty on se 2FPS.
Tuskinpa olet edes nyt kokeillut Prime95/ Sisoft benchmark/ rasitustestiä Intel- koneessa.
Vaikka niin väitit.
Itsellä 4x SSD, 1x HDD, optinen- asema sekä kaikki emon USB- paikat käytössä (ehkä yksi vapaana, myös USB laajennus takana). Vanhempi ja puolta hitaampi DMI 2.0 (2GB/s) eikä väylää ahdista yhtään.
Ei tullut kauppoja.
No lähinnä se itseäni ärsyttää tuossa että tehdään tarkoituksella epärealistinen tilanne. Jos itse ostaisin nyt kumman tahansa valmistajan prossun ja näytönohjaimen mikä olisi parhautta, niin en minä sillä pelailisi jollain 2000 luvun alun resoilla ja kaikki asetukset low. Kyllä minun mielestä testeissä pitäisi pyrkiä säilyttämään se normaali use case. Ja jos pelit eivät sitten ole riittävä mittari saamaan eroja siin, niin onhan niitä muista testejä olemassa joilla saadaan. Tuolla kun tehdään epärealistinen use case ja saadaan joskus suuriakin eroja prossujen välillä aiheuttaa vain sen että pahimmat fanboyt juoksevat sitten muna pystyssä pitkin kyliä saarnaamassa miten huono se kirpailijan tuote on ja unohtavat samalla kertoa testitilanteesta mitään.
Lisäksi henkilöt jotka eivät ymmärrä että testitilanne ei vastaa oikeaa use case tilannetta voivat tehdä johtopäätöksen että "ompa tuo huono!" vaikka real use case tilanteessa eroja ei ole.
Se 3948MB/s on teoreettinen maksimi, todellisuudessa se on tukossa ennen tuota. Ja nyt tarkkana. Eräs palstalainen laittoi minulle yksityisviestiä aiheesta kun tästä jauhettiin toisessa ketjussa ja kertoi että hänellä on sampan evo 960 ja dirtiä pelatessa on ihmeellistä pätkimistä kun on näppistä hiirtä ja rattia samaan aikaan kiinni ja kyseli josko nimenomaan tuo kaista loppuisi kesken.
Varmastihan en voi sanoa että näin tosiaam on, mutta nyt pitää muistaa että USB laitteet toimii niin että niitä pollataan jatkuvasti, eli riittää että se laite on koneessa kiinni niin se kuluttaa kaistaa, ei ainoastaan silloin kun sitä käytetään.
Tästähän oli vuosi sitten ihan testiäkin missä vähän prosessorin kykyjen mukaan myös Intel puolella nopeat muistit auttavat erityisesti minimi fps nostamaan.
Tuokin kertoo vain Intel puolelta eikä tossa prossua ole kellotettu kuin "vain" 4,5Ghz asti. Toisekseen itse ajelin 7700K:lla ja Apexilla ihan 3200CL14 muisteja yli 4000Mhz. Ei niitä kalleimpia ole pakko ostaa vaan hyvin kellottuvat muistit riittävät.DDR4 Memory at 4000 MT/s, Does It Make a Difference?
Tuossa tommonen testi. Itte kattelin lähinnä tuota 3000 vs 4000 kun noi 3200 muistot alkaa olla aika default kamaa nyt. Niin en tiedä kumpi on fiksumpaa, laittaa lisää hilloa jotta saa 4000+ muistot vai laittaa lisää hilloo jotta saa tuplasti hiukan hitaampaa muistoa?
DDR4 Memory at 4000 MT/s, Does It Make a Difference?
Tuossa tommonen testi. Itte kattelin lähinnä tuota 3000 vs 4000 kun noi 3200 muistot alkaa olla aika default kamaa nyt. Niin en tiedä kumpi on fiksumpaa, laittaa lisää hilloa jotta saa 4000+ muistot vai laittaa lisää hilloo jotta saa tuplasti hiukan hitaampaa muistoa?
Ja nyt tarkkana. Eräs palstalainen laittoi minulle yksityisviestiä aiheesta kun tästä jauhettiin toisessa ketjussa ja kertoi että hänellä on sampan evo 960 ja dirtiä pelatessa on ihmeellistä pätkimistä kun on näppistä hiirtä ja rattia samaan aikaan kiinni ja kyseli josko nimenomaan tuo kaista loppuisi kesken.
Varmastihan en voi sanoa että näin tosiaam on, mutta nyt pitää muistaa että USB laitteet toimii niin että niitä pollataan jatkuvasti, eli riittää että se laite on koneessa kiinni niin se kuluttaa kaistaa, ei ainoastaan silloin kun sitä käytetään.
Tuossa nyt on paljon ihan muita syitä - Mitenköhän sitä on ennen pystytty pelaamaan kun pelit ladattiin HDD: ltä!?Tuo teoria voisi hyvinkin pitää paikkaansa. Toki kohta joku tulee näyttämään Dirt 4 benchmarkkia jossa asia ei näy, joten eihän se sitten voi paikkaansa pitää
Paskaa rautaa.Tuossa nyt on paljon ihan muita syitä - Mitenköhän sitä on ennen pystytty pelaamaan kun pelit ladattiin HDD: ltä!?
Tuossa hyvä testi:
Valmistaja lupaa; jopa 2150 MB/s lukunopeutta Samsung SM951 PCIe NVMe M.2 2280 256GB.
Levy pystyy käytännössä (1674MB/s):
2 kpl M.2 levyjä RAID0: ssa (3161MB/s):
Prossussa jossa vain 16 PCIe- linjaa (Intel® Core™ i5-6600K).
Eipä näy hidastumista tai pullonkaulaa.
Testi: A Year With NVMe RAID 0 in a Real World Setup | eTeknix
Tuossa nyt on paljon ihan muita syitä - Mitenköhän sitä on ennen pystytty pelaamaan kun pelit ladattiin HDD: ltä!?
Tuossa hyvä testi:
Valmistaja lupaa; jopa 2150 MB/s lukunopeutta Samsung SM951 PCIe NVMe M.2 2280 256GB.
Levy pystyy käytännössä (1674MB/s):
2 kpl M.2 levyjä RAID0: ssa (3161MB/s):
Prossussa jossa vain 16 PCIe- linjaa (Intel® Core™ i5-6600K).
Eipä näy hidastumista tai pullonkaulaa.
Testi: A Year With NVMe RAID 0 in a Real World Setup | eTeknix
Tuossa nyt on paljon ihan muita syitä - Mitenköhän sitä on ennen pystytty pelaamaan kun pelit ladattiin HDD: ltä!?
No, ei todellakaan!Tarkoitat että HDD:ta käytettäessä prosessorin ja piirisarjan välinen kaista muodostui pahemmaksi ongelmaksi?
Jos pelin latausnopeutta ei nyt huomioida (peli ei silloin ole pelattavissa) kiintolevy ei koskaan ole ollut pelaamisen pullonkaulana, ei lukunopeus -> eikä väylä!Vai miten HDD tähän liittyy?
Liittyy täysin, kun väitettiin DMI 3.0 olevan pullonkaulana M.2 levylle. Sitähän se EI ole.Liittyy asiaan miten? Testattiinko pelaamista samaan aikaan kun RAID 0 kävi täydellä höyryllä? Eipä testattu, joten ei tuo kerro mistään muusta kuin siitä ettei DMI väylä sovi kunnolla M.2 SSD käyttöön.
Vaikka olisi DMI 2.0, ei vaikutusta. Väylä riittää erinomaisesti peleihin. USB- hiiri & ratti tuo lisäliikennettä väylään 1,5-12MB/s per laite (pelatessa).Voi nyt saatana.. Trollatko sinä vai oletko oikeasti niin helvetin aasi ettei mikään asia mene jakeluun ilmat hirveetä vääntöä?
Se ettei NVMe pysty JATKUVASTI työntämään maksimi vauhdilla tavaraa ei tarkoita etteikö se hetkittäin pystyisi. Kyseisessä tapauksessa ilmeisesti on kyseessä DMI 2.0 linkki, jonka tuo sampan asema tukkii HELPOSTI hetkittäin. Ei se tarvi kuin sekunnin töötätä tavaraa yli väylän siirtokyvyn niin alkaa pätkiminen.
Lähdit AMD- trollin mukaan.Mitä tulee tuohon HDD trolliisi niin tarvittaisiin aika monta HDD asemaa että saataisiin tuo DMI 2.0 väylä tukkoon.
Paremmalla Pro: lla pelin siirtonopeudet 1455 MB/s (kun TB: n asema), jota tulee kun peli alkaa tai kartta vaihtuu ts. peli EI ole käynnissä! Peli ei pätki!:
Siihen juuri viittasin tässä HDD- viittauksessa. Pelit ei lataa nykyään enempi dataa (ei edes tarvetta) kuin ettei HDD: in pystyisi siihen. Peleissä ei ole minimi vaatimuksena M.2- levy.Ilmeisesti sinulle on täysin tuntematon käsite että pelit lataa tavaraa myös pelatessa. Ei se asema mene maagisesti offline tilaan sillä hetkellä kun se saa pelin ladattua.
Siihen juuri viittasin tässä HDD- viittauksessa. Pelit ei lataa nykyään enempi dataa (ei edes tarvetta) kuin ettei HDD: in pystyisi siihen. Peleissä ei ole minimi vaatimuksena M.2- levy.
No, ei todellakaan!
Jos pelin latausnopeutta ei nyt huomioida (peli ei silloin ole pelattavissa) kiintolevy ei koskaan ole ollut pelaamisen pullonkaulana, ei lukunopeus -> eikä väylä!
Liittyy täysin, kun väitettiin DMI 3.0 olevan pullonkaulana M.2 levylle. Sitähän se EI ole.
Vaikka olisi DMI 2.0, ei vaikutusta. Väylä riittää erinomaisesti peleihin. USB- hiiri & ratti tuo lisäliikennettä väylään 1,5-12MB/s per laite (pelatessa).
Paremmalla Pro: lla pelin siirtonopeudet 1455 MB/s (kun TB: n asema), jota tulee kun peli alkaa tai kartta vaihtuu ts. peli EI ole käynnissä! Peli ei pätki!:
Samsung 960 PRO M.2 1TB NVMe SSD review
Lähdit AMD- trollin mukaan.
Tottakai lataa, mutta kokeiltu: GTA V, todella mitätöntä levyn käyttöä pelatessa.Openworld pelit lataa ihan jatkuvasti tavaraa asemalta.
Et todistanut mitään.Todistin jo ettei sitä väylän kaikkea kaistaa tarvitse käyttää, voi pätkiä vajaammallakin käytöllä mikäli laitteita on useampi.
Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketjuJaa että pelit eivät koskaan lataa kesken pelaamisen? Kuten tuolla myöhemmin sanottiin, kyllä monet lataavat.
Tuo oli:Ei ollut minun kirjoittamaani.
Tarkoitat että HDD:ta käytettäessä prosessorin ja piirisarjan välinen kaista muodostui pahemmaksi ongelmaksi? Vai miten HDD tähän liittyy?
Kuulostaisi melko erikoiselta että pelin streamatessa kamaa taustalla jokin liitäntätapa tulisi pullonkaulaksi. SSD vs. HDD käytännön erossa usein kyse hakuajoista/random readista eikä sequential throughputista.
Mitenköhän muuten Guru3D:n latausaikatesti on tehty käytännössä? "We now measure based on game sequence load and translate that into the number of MB/s the storage unit can manage and load." ei hirveästi kerro mitä tarkottavat game sequence loadilla, jonkin tietyn pelin latausruutua? Varmaan on pelejäkin jotka ei tee hirveästi prosessointia latauksen aikana (pl. jokin shaderien kääntö ja sekin cachettuu) mutta usein tuntuu olevan vaihtelevaa cpu-käyttöä latauksen aikana kun asioita dekompressoidaan ja mahdollisesti rakennetaan jotain apustruktuureja tilanteen mukaan.
Niin? Erot on huomattavia sekä random readissa että sequentialissa.Nyt häpeä ja mene katsomaan, paljonko mekaanisten levyjen max datanopeus on ja paljonko laadukkaan M2 SSD:n Normi mekaaniset levyt jäävät kauas kauas taakse..
Niin? Erot on huomattavia sekä random readissa että sequentialissa.
En edelleenkään ole väittänyt vastaan missään vaiheessa - ero streamauslatensseissa HDD/SDD välillä on epäilemättä suuri. Pointtina oli pullonkaulan oleminen usein muualla kuin _liitännässä_, ts. juurikin hakuajoissa HDD:lla esimerkiksi. Itse säilytän pelejä jollain SATAssa roikkuvalla SER-tason SSD:llä eikä I/O ole nykypelien aikaan vaikuta kovinkaan kaistaintensiiviseltä.Randomissa SSD tappaa HDD:n, hakuajan SSD:llä ollessa olematon VRT mekaanisten lukupäiden arpominen.
Ja Sustained rate (to/from drive) taas esim WD Gold 8TB Datacenter asemalla on valmistajan mukaan 249MB/S, joka on kymmenesosa M2 SSD:n nopeudesta..
Itse säilytän pelejä jollain SATAssa roikkuvalla SER-tason SSD:llä eikä I/O ole nykypelien aikaan vaikuta kovinkaan kaistaintensiiviseltä.
Mikä data sen käytännössä sitten tukkisi ja missä kohtaa systeemiä latenssi kasvaisi? Kuulostaa vähän erikoiselta.Tässä ollaan spekuloitu sitä että noilla kovilla NVMe asemilla voi olla mahdollista tukkia DMI linkki jossa kulkee paljon muutakin kuin pelkästään se data asemalta, kuten näppis, hiiri, lan, ääni. Ja tästä tukkimisesta vaikka olisi ihan hetkellinen, voi aiheutua peliin pykimistä, ei kuitenkaan samanlaisia freeze tiloja kuten HDD:ltä dataa lataillessa.
Mikä data sen käytännössä sitten tukkisi ja missä kohtaa systeemiä latenssi kasvaisi? Kuulostaa vähän erikoiselta.
Tässä ollaan spekuloitu sitä että noilla kovilla NVMe asemilla voi olla mahdollista tukkia DMI linkki jossa kulkee paljon muutakin kuin pelkästään se data asemalta, kuten näppis, hiiri, lan, ääni. Ja tästä tukkimisesta vaikka olisi ihan hetkellinen, voi aiheutua peliin pykimistä, ei kuitenkaan samanlaisia freeze tiloja kuten HDD:ltä dataa lataillessa.
Mikä data sen käytännössä sitten tukkisi ja missä kohtaa systeemiä latenssi kasvaisi? Kuulostaa vähän erikoiselta.
Pidän mielessä ensi kerran atkia ostaessa että näppis, ääni, ja hiiri voi tukkia sisäiset atk putket tietokoneessa ja ostan suosiolla AMD:täLatenssi kasvaa piirisarjan ja prosessorin välillä joka vaikuttaa mm. mainittuihin datasiirtoihin.
Pidän mielessä ensi kerran atkia ostaessa että näppis, ääni, ja hiiri voi tukkia sisäiset atk putket tietokoneessa ja ostan suosiolla AMD:tä
No eipä tuota Threadrippriä kukaan järkevä pelikoneeseen osta muutenkaan, joten ongelma on varsin olematon.[H]ardOCP: AMD Ryzen Threadripper 1950X and 1920X CPU Review
Vaikuttaa hyvin voimakkaasti siltä, että Threadripper kärsii pahasti prossun rakenteesta peleissä. Intelille pärjätään vain Core ylivoimalla silloin, kun sovellutus todellakin säikeistyy ongelmitta kaikille coreille. Pelejä varten threadripper kokoonpanoa ei tuon testin perusteella todellakaan kannata rakennella..
Saa nähdä, onnistutaanko ongelmaa korjaamaan käyttiksen scheduleria viilaamalla minkäverran seuraavan vuoden aikana..
Käytännön todisteita kaivataan edelleen?Latenssi kasvaa piirisarjan ja prosessorin välillä joka vaikuttaa mm. mainittuihin datasiirtoihin.
Tuo on niin kyllä jo ennalta odotettu asia.[H]ardOCP: AMD Ryzen Threadripper 1950X and 1920X CPU Review
Vaikuttaa hyvin voimakkaasti siltä, että Threadripper kärsii pahasti prossun rakenteesta peleissä.
Intellin vastaavia taas voi (siksi omakin valintani). "Monster" / HEDT- pelikoneeseen.No eipä tuota Threadrippriä kukaan järkevä pelikoneeseen osta muutenkaan, joten ongelma on varsin olematon.
Intellin vastaavia taas voi (siksi omakin valintani). "Monster" / HEDT- pelikoneeseen.
Intelhän puhui "liimatuista" piireistä.
Ei Intelin HEDT alustaa kukaan järkevä pelikoneeseen (huom. PELIKONE) laita kun saman pelisuorituskyvyn ilman haittoja saa halvemmallakin.
Itsellä se on myös harrastekone, benchmark- kone ja jonkin verran kuvan/ videon käsittelykone. Eikä nykyistä viitsi vaihtaa uuteen 6- ytimiseen.Ei Intelin HEDT alustaa kukaan järkevä pelikoneeseen (huom. PELIKONE) laita kun saman pelisuorituskyvyn ilman haittoja saa halvemmallakin.
Mulla nyt on kyseessä Sandy-E: n vaihto. Enkä innostu BW-E: n n. +700€ lisähinnasta ja vanhemmasta alustasta.Etenkin kun Broadwell-E pieksee Sky Lake-X:n pelisuorituskyvyssä, joten en suoraan sanottuna nää kyllä tuonkaan takia X299:ssä pienintäkään järkee pelikoneeseen.
Sama koskee tasan tarkkaan myös Intelin vastaavia siruja ja syyn pitäisi olla sinullekin ilmiselväIntellin vastaavia taas voi (siksi omakin valintani). "Monster" / HEDT- pelikoneeseen.
Intelhän puhui "liimatuista" piireistä.
AMD julkaisee senverran rajummilla bugeilla olevia prossuja, jotta ko bugit tulevat reippaasti useammin ilmi.
Lisäksi kun Intel on kussut homman pahasti, laitteita on vaihdeltu uusiin. AMD:llä o selkeästi useammin vain mutistu ja yritetty lakaista "paskan myivät tulos" matonalle ilman sen kummempia toimenpiteitä.
En ole missään väittänyt, että intel ei myöskin tekisi mokia. Kyllä seki tyrii välillä oikein urakalla. Tosin sen tuotekirjo CPU:issa on AMD:tä jonkinverran laajempi ja alustankin kanssa uskalletaan ottaa kehitysaskeleita tarvittaessa, eikä junnata turhanpitkään saman, vanhentuvan alustan kanssa...
Omassa käytössä lähinnä vituttaa rajalliset PCI-E kaistat kun on ns. mainstream-kannan emo. SLI:äkin ajellaan @ 8x/8x
Totuus: PCI-E 3.0 x8 kyllä riittää GTX970:lle, mutta onhan tuo rajallinen kaista perseestä. Oispa AMD:tä ja kaistoja.
Voinee soveltaa tätä: GeForce GTX 980 PCI-Express Scaling
Niillä rahamäärillä mitä Pro tunkee koneeseensa ei saa yhtä kunnon korttia vaan juurikin kierrätettyjä midrangejaSuosittelen eheytymistä ja vaihdat yhteen kunnon korttiin.
Onko Ryzen seteissä enemmän pcie lineja kuin mainstream lga115x alustoissa? Jos lasket lisäarvoa pcie kaistoille ja laajennettavuudelle tai mahdolliselle e5-1k/2k/4k prossupäivitykselle niin näkisin että uuden x-sarjan julkaisun jälkeen broadwell-e setit on myös hinnaltaan erittäin kilpailukykyisiä vastaaviin ryzen paketteihin verrattuna.Omassa käytössä lähinnä vituttaa rajalliset PCI-E kaistat kun on ns. mainstream-kannan emo. SLI:äkin ajellaan @ 8x/8x
Totuus: PCI-E 3.0 x8 kyllä riittää GTX970:lle, mutta onhan tuo rajallinen kaista perseestä. Oispa AMD:tä ja kaistoja.
Onko Ryzen seteissä enemmän pcie lineja kuin mainstream lga115x alustoissa? Jos lasket lisäarvoa pcie kaistoille ja laajennettavuudelle tai mahdolliselle e5-1k/2k/4k prossupäivitykselle niin näkisin että uuden x-sarjan julkaisun jälkeen broadwell-e setit on myös hinnaltaan erittäin kilpailukykyisiä vastaaviin ryzen paketteihin verrattuna.
Kyllä kaikki pörssiyhtiöt (muutkin) on hyvin tarkkoja tekemisistään. Rahoille löytyy aina järkevääkin käyttöä, kuin tuhlaus:"kun Intel on kussut homman pahasti, laitteita on vaihdeltu uusiin" tarkoitit että Intelillä on varaa betatestata kuluttajilla. AMD:n pitää vähän enemmän kattoa mitä tekee rahoillaan.
Tuo emolevy pelottaa hyvin suuresti, millä tasolla Gigabyten nykybiossit on?
Itse en suosittele Ryzenille kuin Asuksen emoja koska tiedän että useimmat niistä kestää ajella muisteja hyvillä asetuksilla ja Prime Pro + C6H voikin sitten ajaa parhailla asetuksilla
asuksen emot oma kokemuksen mukaan on erittäin pihejä muistien suhteen
Piheistä en tiedä, mutta käsittääkseni ainoat millä voi ajaa 3333MHz/3466MHz The Stiltin asetuksilla
Ostaako joku vielä Hynixin tai Micronin piireillä olevia muisteja Ryzenillepihillä tarkoitin että kaikki muistit ei toimi kunnolla