Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Sinullahan on Intel, joten kokeile?
Juurihan kerroit itse kokeilleesi Intel- koneella?:rolleyes:

Ei ole nyt asennettuna Sisoft. Viimeksi kun oli, ei ollut benchmarkissa mitään kyykytysfiiliksiä :) (paljon tarkemmat ennakkotiedot pitää saada, että lähden uudelleen kokeilemaan).
 
Juurihan kerroit itse kokeilleesi Intel- koneella?:rolleyes:

Ei ole nyt asennettuna Sisoft. Viimeksi kun oli, ei ollut benchmarkissa mitään kyykytysfiiliksiä :) (paljon tarkemmat ennakkotiedot pitää saada, että lähden uudelleen kokeilemaan).

Aivan sama, selitetän asian helposti ymmärrettävässä muodossa.

Piirisarja on yhteydessä DMI väylällä prosessoriin ja kaikki laitteiden kommunikaatio "kiertää" väylän kautta. DMI väylällä ei ole erityisiä prioriteetteja eli mikäli usea laite haluaa varata väylää samanaikaisesti, jokainen laite saa käyttää väylää yhtä suurella prioriteetilla kuin kaikki muutkin. Tästä seuraa usean laitteen kanssa ongelmaa. Vaikka jollakin laitteella olisi selvästi suurempi tarve saada väylää käyttöönsä (hiiri, näppäimistö), ne eivät sitä saa sen suuremmalla prioriteetilla kuin muutkaan. Tästä seuraa väistämättä suurempaa viivettä mikäli usea laite tai paljon kaistaa (siirtoja sekunnissa) käyttävä laite haluaa väylää käyttää. Tämän takia väylän voi saada tukkoon vaikkei kaistaa käytettäisi läheskään 4 GB/s verran. Kun moni laite haluaa samanaikaisesti käyttää väylää, siitä seuraa väistämättä viivettä.

Ryzenissä on sekin etu ettei näppäimistöä tai hiirtä tarvitse välttämättä liittää piirisarjaan, ne voi siirtää myös prosessoriin. Siksi Ryzen tarjoaa monissa tilanteissa selvästi sulavamman toiminnan.
 
Piirisarja on yhteydessä DMI väylällä prosessoriin ja kaikki laitteiden kommunikaatio "kiertää" väylän kautta. DMI väylällä ei ole erityisiä prioriteetteja eli mikäli usea laite haluaa varata väylää samanaikaisesti, jokainen laite saa käyttää väylää yhtä suurella prioriteetilla kuin kaikki muutkin. Tästä seuraa usean laitteen kanssa ongelmaa. Vaikka jollakin laitteella olisi selvästi suurempi tarve saada väylää käyttöönsä (hiiri, näppäimistö), ne eivät sitä saa sen suuremmalla prioriteetilla kuin muutkaan. Tästä seuraa väistämättä suurempaa viivettä mikäli usea laite tai paljon kaistaa (siirtoja sekunnissa) käyttävä laite haluaa väylää käyttää. Tämän takia väylän voi saada tukkoon vaikkei kaistaa käytettäisi läheskään 4 GB/s verran. Kun moni laite haluaa samanaikaisesti käyttää väylää, siitä seuraa väistämättä viivettä.
Tuskinpa olet edes nyt kokeillut Prime95/ Sisoft benchmark/ rasitustestiä Intel- koneessa.

Vaikka niin väitit.:geek:

Itsellä 4x SSD, 1x HDD, optinen- asema sekä kaikki emon USB- paikat käytössä (ehkä yksi vapaana, myös USB laajennus takana). Vanhempi ja puolta hitaampi DMI 2.0 (2GB/s) eikä väylää ahdista yhtään. :cool:
Ryzenissä on sekin etu ettei näppäimistöä tai hiirtä tarvitse välttämättä liittää piirisarjaan, ne voi siirtää myös prosessoriin. Siksi Ryzen tarjoaa monissa tilanteissa selvästi sulavamman toiminnan.
Ei tullut kauppoja.
 
No kyllähän monessa testissä on todettu ihan suoraan miten useammin Ryzen tarjoaa parempaa vastinetta rahalle pelikäytössä kuin Intel.

En käsitä miten lisätieto siitä missä skaalauksen rajat kulkee ja keskinäiset erot näkyy olisi jotenkin huono asia. Toki näissä on aina kamalasti tunnetta pelissä oman merkin puolesta joten ymmärrän kyllä kantasi :kahvi:

No lähinnä se itseäni ärsyttää tuossa että tehdään tarkoituksella epärealistinen tilanne. Jos itse ostaisin nyt kumman tahansa valmistajan prossun ja näytönohjaimen mikä olisi parhautta, niin en minä sillä pelailisi jollain 2000 luvun alun resoilla ja kaikki asetukset low. Kyllä minun mielestä testeissä pitäisi pyrkiä säilyttämään se normaali use case. Ja jos pelit eivät sitten ole riittävä mittari saamaan eroja siin, niin onhan niitä muista testejä olemassa joilla saadaan. Tuolla kun tehdään epärealistinen use case ja saadaan joskus suuriakin eroja prossujen välillä aiheuttaa vain sen että pahimmat fanboyt juoksevat sitten muna pystyssä pitkin kyliä saarnaamassa miten huono se kirpailijan tuote on ja unohtavat samalla kertoa testitilanteesta mitään.
Lisäksi henkilöt jotka eivät ymmärrä että testitilanne ei vastaa oikeaa use case tilannetta voivat tehdä johtopäätöksen että "ompa tuo huono!" vaikka real use case tilanteessa eroja ei ole.


Tuo Revodrive 350 on PCIe 16x- paikkaan liitettävä asema.

Tässäkin tapauksessa jäädään kauas väitetystä DMI 3.0: n pullonkaulasta tai hidastumisesta.

Noita siirtoja voitaisiin tehdä n. 3,5 kertaisesti.

Tuo revodrive 350 on kylläkin PCI-E gen 2 x8 laite. Lisäksi tuo revo on jonkinverran hitaampi kuin sampan asema. Revolla mainos megat on 1800/1700MB/s kun ne sampalla on huomattavasti suuremmat ja käytännössä myös erot on huomattavat.


Ei ala. Tuossa edellä oli 1120MB/s, karkeasti RAID0: ssa se noin tuplasti eli 2240MB/s kun väylä pystyy n. 3948MB/s. Eli riittää helposti kaikkeen muuhun, lisäksi levylle ei kokoajan kirjoiteta/ lueta noin rajusti.

Se 3948MB/s on teoreettinen maksimi, todellisuudessa se on tukossa ennen tuota. Ja nyt tarkkana. Eräs palstalainen laittoi minulle yksityisviestiä aiheesta kun tästä jauhettiin toisessa ketjussa ja kertoi että hänellä on sampan evo 960 ja dirtiä pelatessa on ihmeellistä pätkimistä kun on näppistä hiirtä ja rattia samaan aikaan kiinni ja kyseli josko nimenomaan tuo kaista loppuisi kesken.
Varmastihan en voi sanoa että näin tosiaam on, mutta nyt pitää muistaa että USB laitteet toimii niin että niitä pollataan jatkuvasti, eli riittää että se laite on koneessa kiinni niin se kuluttaa kaistaa, ei ainoastaan silloin kun sitä käytetään.

Noissa x299 emoissa on aika hyvä muisti tuki. Esim. X299 GAMING PRO CARBON 4500+

Ja kuinkas paljon niistä 4500+ muistoista on oikeasti hyötyä? Sen mitä olen Intelin muistiskaalautuvuudesta testejä nähnyt, niin Intelillä ei saavuteta lähellekään samanlaista hyötyä muistokellojen nostolla mitä AMD:llä saavutetaan. Eli hulluutta maksaa jostain 4500+ muistoista premiumia kun hyöty on se 2FPS.
 
Ja kuinkas paljon niistä 4500+ muistoista on oikeasti hyötyä? Sen mitä olen Intelin muistiskaalautuvuudesta testejä nähnyt, niin Intelillä ei saavuteta lähellekään samanlaista hyötyä muistokellojen nostolla mitä AMD:llä saavutetaan. Eli hulluutta maksaa jostain 4500+ muistoista premiumia kun hyöty on se 2FPS.
Tästähän oli vuosi sitten ihan testiäkin missä vähän prosessorin kykyjen mukaan myös Intel puolella nopeat muistit auttavat erityisesti minimi fps nostamaan.

Olen täällä varmaan useammassakin paikassa sanonut että olisi kiva saada sellaisia testejä joissa ajetaan Ryzeniä maksimikelloilla ja 3200+ muisteilla tiukennetuilla ajoituksilla ja 7700K:ta maksimikelloilla ja niin tiukoilla muistiseteillä kun saa irti. Näitä testejä vaan ei ole olemassa. Se on selvää että Ryzen skaalautuu muistien kanssa paremmin mutta se skaalautuminen hidastuu siinä 3200Mhz liepeillä. Intel skaalautuu selvästi huonommin mutta se ei pysähdy 3200Mhz vaan jatkuu korkeammilla muistinopeuksilla joita Ryzeneillä ei ole mahdollista edes saavuttaa tällä hetkellä.
 
Tuskinpa olet edes nyt kokeillut Prime95/ Sisoft benchmark/ rasitustestiä Intel- koneessa.

Vaikka niin väitit.:geek:

Pari Intel konetta löytyy, sain ilmaiseksi molemmat.

Itsellä 4x SSD, 1x HDD, optinen- asema sekä kaikki emon USB- paikat käytössä (ehkä yksi vapaana, myös USB laajennus takana). Vanhempi ja puolta hitaampi DMI 2.0 (2GB/s) eikä väylää ahdista yhtään. :cool:
Ei tullut kauppoja.

Ehkä et huomaa asiaa kun et vertaa AMD-laitteistoon?

No lähinnä se itseäni ärsyttää tuossa että tehdään tarkoituksella epärealistinen tilanne. Jos itse ostaisin nyt kumman tahansa valmistajan prossun ja näytönohjaimen mikä olisi parhautta, niin en minä sillä pelailisi jollain 2000 luvun alun resoilla ja kaikki asetukset low. Kyllä minun mielestä testeissä pitäisi pyrkiä säilyttämään se normaali use case. Ja jos pelit eivät sitten ole riittävä mittari saamaan eroja siin, niin onhan niitä muista testejä olemassa joilla saadaan. Tuolla kun tehdään epärealistinen use case ja saadaan joskus suuriakin eroja prossujen välillä aiheuttaa vain sen että pahimmat fanboyt juoksevat sitten muna pystyssä pitkin kyliä saarnaamassa miten huono se kirpailijan tuote on ja unohtavat samalla kertoa testitilanteesta mitään.
Lisäksi henkilöt jotka eivät ymmärrä että testitilanne ei vastaa oikeaa use case tilannetta voivat tehdä johtopäätöksen että "ompa tuo huono!" vaikka real use case tilanteessa eroja ei ole.

Tämä. Ei tarvita kuin jossakin benchmarkissa 2% ero niin se hitaampi on fanipoitsujen mielestä roskaa jolla ei tee mitään.

Se 3948MB/s on teoreettinen maksimi, todellisuudessa se on tukossa ennen tuota. Ja nyt tarkkana. Eräs palstalainen laittoi minulle yksityisviestiä aiheesta kun tästä jauhettiin toisessa ketjussa ja kertoi että hänellä on sampan evo 960 ja dirtiä pelatessa on ihmeellistä pätkimistä kun on näppistä hiirtä ja rattia samaan aikaan kiinni ja kyseli josko nimenomaan tuo kaista loppuisi kesken.
Varmastihan en voi sanoa että näin tosiaam on, mutta nyt pitää muistaa että USB laitteet toimii niin että niitä pollataan jatkuvasti, eli riittää että se laite on koneessa kiinni niin se kuluttaa kaistaa, ei ainoastaan silloin kun sitä käytetään.

Tuo teoria voisi hyvinkin pitää paikkaansa. Toki kohta joku tulee näyttämään Dirt 4 benchmarkkia jossa asia ei näy, joten eihän se sitten voi paikkaansa pitää :p
 
Tästähän oli vuosi sitten ihan testiäkin missä vähän prosessorin kykyjen mukaan myös Intel puolella nopeat muistit auttavat erityisesti minimi fps nostamaan.

DDR4 Memory at 4000 MT/s, Does It Make a Difference?

Tuossa tommonen testi. Itte kattelin lähinnä tuota 3000 vs 4000 kun noi 3200 muistot alkaa olla aika default kamaa nyt. Niin en tiedä kumpi on fiksumpaa, laittaa lisää hilloa jotta saa 4000+ muistot vai laittaa lisää hilloo jotta saa tuplasti hiukan hitaampaa muistoa?
 
DDR4 Memory at 4000 MT/s, Does It Make a Difference?

Tuossa tommonen testi. Itte kattelin lähinnä tuota 3000 vs 4000 kun noi 3200 muistot alkaa olla aika default kamaa nyt. Niin en tiedä kumpi on fiksumpaa, laittaa lisää hilloa jotta saa 4000+ muistot vai laittaa lisää hilloo jotta saa tuplasti hiukan hitaampaa muistoa?
Tuokin kertoo vain Intel puolelta eikä tossa prossua ole kellotettu kuin "vain" 4,5Ghz asti. Toisekseen itse ajelin 7700K:lla ja Apexilla ihan 3200CL14 muisteja yli 4000Mhz. Ei niitä kalleimpia ole pakko ostaa vaan hyvin kellottuvat muistit riittävät.
 
DDR4 Memory at 4000 MT/s, Does It Make a Difference?

Tuossa tommonen testi. Itte kattelin lähinnä tuota 3000 vs 4000 kun noi 3200 muistot alkaa olla aika default kamaa nyt. Niin en tiedä kumpi on fiksumpaa, laittaa lisää hilloa jotta saa 4000+ muistot vai laittaa lisää hilloo jotta saa tuplasti hiukan hitaampaa muistoa?

Todella nätisti ja reippaasti kyllä nousu suorituskyky raskaassa kuvankäsittelyssä.
Coffeelakessa kun on 2C4T enemmän, niin se ei varmastikaan tule skaalautumaan siksi ainankaan huonommin, vaan päinvastoin, jos vain mahdollista..

2 Muistikanavaa kun on selkeä jarru, kun coreja alkaa olla 4 tai enemmän.. HT vielä siihen päälle ja nopeat m2 SSD:t..
 
Ja nyt tarkkana. Eräs palstalainen laittoi minulle yksityisviestiä aiheesta kun tästä jauhettiin toisessa ketjussa ja kertoi että hänellä on sampan evo 960 ja dirtiä pelatessa on ihmeellistä pätkimistä kun on näppistä hiirtä ja rattia samaan aikaan kiinni ja kyseli josko nimenomaan tuo kaista loppuisi kesken.
Varmastihan en voi sanoa että näin tosiaam on, mutta nyt pitää muistaa että USB laitteet toimii niin että niitä pollataan jatkuvasti, eli riittää että se laite on koneessa kiinni niin se kuluttaa kaistaa, ei ainoastaan silloin kun sitä käytetään.
Tuo teoria voisi hyvinkin pitää paikkaansa. Toki kohta joku tulee näyttämään Dirt 4 benchmarkkia jossa asia ei näy, joten eihän se sitten voi paikkaansa pitää :p
Tuossa nyt on paljon ihan muita syitä - Mitenköhän sitä on ennen pystytty pelaamaan kun pelit ladattiin HDD: ltä!?:geek:

Tuossa hyvä testi:

Valmistaja lupaa; jopa 2150 MB/s lukunopeutta Samsung SM951 PCIe NVMe M.2 2280 256GB.

Levy pystyy käytännössä (1674MB/s):
AYWR-BenchDrive-1-cdm.jpg


2 kpl M.2 levyjä RAID0: ssa (3161MB/s):
AYWR-BenchRAID-cdm.jpg

Prossussa jossa vain 16 PCIe- linjaa (Intel® Core™ i5-6600K).

Eipä näy hidastumista tai pullonkaulaa.:tup:

Testi: A Year With NVMe RAID 0 in a Real World Setup | eTeknix
 
Tuossa nyt on paljon ihan muita syitä - Mitenköhän sitä on ennen pystytty pelaamaan kun pelit ladattiin HDD: ltä!?:geek:

Tuossa hyvä testi:

Valmistaja lupaa; jopa 2150 MB/s lukunopeutta Samsung SM951 PCIe NVMe M.2 2280 256GB.

Levy pystyy käytännössä (1674MB/s):
AYWR-BenchDrive-1-cdm.jpg


2 kpl M.2 levyjä RAID0: ssa (3161MB/s):
AYWR-BenchRAID-cdm.jpg

Prossussa jossa vain 16 PCIe- linjaa (Intel® Core™ i5-6600K).

Eipä näy hidastumista tai pullonkaulaa.:tup:

Testi: A Year With NVMe RAID 0 in a Real World Setup | eTeknix
Paskaa rautaa.
Kyllä yhdellä M2 SSD:llä pitää yli 3000MB/s mennä:
The Samsung 960 Pro (2TB) SSD Review
Samsung NVMe SSD 960 Pro M.2 review | TechRadar
------------
Juu, mekaanisella levyllä olevat koneet pitäisi kaikki polttaa tai pitäisi tullä käyttispäivitys, joka tutkisi, jos käyttis on mekaanisella levyllä, niin osion poisto, ylikirjoitus ja sammutus.
------------
Nykyiset M2 levyt ylikuumenevat, jos ei pistä niihin jäähyä. Kun levyohjainpiiri kuumenee liikaa, niin se hidastaa. Se on yksi syy, miksi eri testit antavat niin eri tuloksia. Eli jos haluaa nopean M2 RAID 0 kokoonpanon, niin tuuletus kohti levyjä on välttämätön paha tai jonkinkokoiset piikkirivat levyn päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa nyt on paljon ihan muita syitä - Mitenköhän sitä on ennen pystytty pelaamaan kun pelit ladattiin HDD: ltä!?:geek:

Tarkoitat että HDD:ta käytettäessä prosessorin ja piirisarjan välinen kaista muodostui pahemmaksi ongelmaksi? Vai miten HDD tähän liittyy?

Tuossa hyvä testi:

Valmistaja lupaa; jopa 2150 MB/s lukunopeutta Samsung SM951 PCIe NVMe M.2 2280 256GB.

Levy pystyy käytännössä (1674MB/s):
AYWR-BenchDrive-1-cdm.jpg


2 kpl M.2 levyjä RAID0: ssa (3161MB/s):
AYWR-BenchRAID-cdm.jpg

Prossussa jossa vain 16 PCIe- linjaa (Intel® Core™ i5-6600K).

Eipä näy hidastumista tai pullonkaulaa.:tup:

Testi: A Year With NVMe RAID 0 in a Real World Setup | eTeknix

Liittyy asiaan miten? Testattiinko pelaamista samaan aikaan kun RAID 0 kävi täydellä höyryllä? Eipä testattu, joten ei tuo kerro mistään muusta kuin siitä ettei DMI väylä sovi kunnolla M.2 SSD käyttöön.
 
Tuossa nyt on paljon ihan muita syitä - Mitenköhän sitä on ennen pystytty pelaamaan kun pelit ladattiin HDD: ltä!?:geek:

Voi nyt saatana.. Trollatko sinä vai oletko oikeasti niin helvetin aasi ettei mikään asia mene jakeluun ilmat hirveetä vääntöä?
Se ettei NVMe pysty JATKUVASTI työntämään maksimi vauhdilla tavaraa ei tarkoita etteikö se hetkittäin pystyisi. Kyseisessä tapauksessa ilmeisesti on kyseessä DMI 2.0 linkki, jonka tuo sampan asema tukkii HELPOSTI hetkittäin. Ei se tarvi kuin sekunnin töötätä tavaraa yli väylän siirtokyvyn niin alkaa pätkiminen.

Mitä tulee tuohon HDD trolliisi niin tarvittaisiin aika monta HDD asemaa että saataisiin tuo DMI 2.0 väylä tukkoon.
Eli koita nyt ymmärtää että tallennusmedioissa on tapahtunut niin suurta kehitystä tässä lähivuosina että piirisarja insinöörit ei ole kestäny kehityksen mukana.
 
Tarkoitat että HDD:ta käytettäessä prosessorin ja piirisarjan välinen kaista muodostui pahemmaksi ongelmaksi?
No, ei todellakaan!
Vai miten HDD tähän liittyy?
Jos pelin latausnopeutta ei nyt huomioida (peli ei silloin ole pelattavissa) kiintolevy ei koskaan ole ollut pelaamisen pullonkaulana, ei lukunopeus -> eikä väylä!
Liittyy asiaan miten? Testattiinko pelaamista samaan aikaan kun RAID 0 kävi täydellä höyryllä? Eipä testattu, joten ei tuo kerro mistään muusta kuin siitä ettei DMI väylä sovi kunnolla M.2 SSD käyttöön.
Liittyy täysin, kun väitettiin DMI 3.0 olevan pullonkaulana M.2 levylle. Sitähän se EI ole.
Voi nyt saatana.. Trollatko sinä vai oletko oikeasti niin helvetin aasi ettei mikään asia mene jakeluun ilmat hirveetä vääntöä?
Se ettei NVMe pysty JATKUVASTI työntämään maksimi vauhdilla tavaraa ei tarkoita etteikö se hetkittäin pystyisi. Kyseisessä tapauksessa ilmeisesti on kyseessä DMI 2.0 linkki, jonka tuo sampan asema tukkii HELPOSTI hetkittäin. Ei se tarvi kuin sekunnin töötätä tavaraa yli väylän siirtokyvyn niin alkaa pätkiminen.
Vaikka olisi DMI 2.0, ei vaikutusta. Väylä riittää erinomaisesti peleihin. USB- hiiri & ratti tuo lisäliikennettä väylään 1,5-12MB/s per laite (pelatessa).

Paremmalla Pro: lla pelin siirtonopeudet 1455 MB/s (kun TB: n asema), jota tulee kun peli alkaa tai kartta vaihtuu ts. peli EI ole käynnissä! Peli ei pätki!:
index.php

Samsung 960 PRO M.2 1TB NVMe SSD review

Ei kannata tuijottaa liikaa niihin luvattuihin siirtonopeuksiin.:vihellys::happy: Ihmisillä on erikoisia uusia pelkotiloja.:rolleyes:
Mitä tulee tuohon HDD trolliisi niin tarvittaisiin aika monta HDD asemaa että saataisiin tuo DMI 2.0 väylä tukkoon.
Lähdit AMD- trollin mukaan.:facepalm:
 
Paremmalla Pro: lla pelin siirtonopeudet 1455 MB/s (kun TB: n asema), jota tulee kun peli alkaa tai kartta vaihtuu ts. peli EI ole käynnissä! Peli ei pätki!:

Ilmeisesti sinulle on täysin tuntematon käsite että pelit lataa tavaraa myös pelatessa. Ei se asema mene maagisesti offline tilaan sillä hetkellä kun se saa pelin ladattua.
 
Lisäksi kannattaa huomioida, että sikäli, kun ladattavia tiedostoja on suuria määriä, oso I/O:sta on tiedostojärjestelmän käsittelyä, joka ei näy noissa mittauksissa. Lisäksi samaan aikaan voi tapahtua esim virusscannausta, joka ei taaskaan näy noissa mittauksissa. se I/O on siellä kuitenkin jokatapauksessa ja jos emossa on pullonkaula, niin se on sitten ongelma.
 
Ilmeisesti sinulle on täysin tuntematon käsite että pelit lataa tavaraa myös pelatessa. Ei se asema mene maagisesti offline tilaan sillä hetkellä kun se saa pelin ladattua.
Siihen juuri viittasin tässä HDD- viittauksessa. Pelit ei lataa nykyään enempi dataa (ei edes tarvetta) kuin ettei HDD: in pystyisi siihen. Peleissä ei ole minimi vaatimuksena M.2- levy.
 
Siihen juuri viittasin tässä HDD- viittauksessa. Pelit ei lataa nykyään enempi dataa (ei edes tarvetta) kuin ettei HDD: in pystyisi siihen. Peleissä ei ole minimi vaatimuksena M.2- levy.

Openworld pelit lataa ihan jatkuvasti tavaraa asemalta. Esimerkikisi Lord of the Rings Online oli melkoista takkuamista paikoin HDD aikana, tarkoittaen että kartta-alueelta toiselle siirtyessä saattoi tulla useiden sekunttien pysähdyksiä sen takia että HDD ei pystynyt lataamaan dataa riittävän nopeasti.
SATA SSD:n kanssa nuo ongelmat taas katosi kokonaan koska se SSD on riittävän nopea lataamaan tarvittavan datan lennosta.

Nyt NVMe asemien aikana saattaa joissain peleissä tapahtua vastaavaa pykimistä mutta pienemmässä mittasuhteessa, nyt kyse ei ole siitä että asema ei ehtisi tavaraa ladata, vaan kyse on siitä että asema tukkii jaetun väylän jolloin voi esiintyä äänien hetkellistä pätkimistä, hiiren ja näppiksen tahmailua jne.
Eli nopeiden NVMe asemien kanssa on syytä olla tarkkana laittaako sen aseman piirisarjan taakse vai suoraan CPU linjoihin. Ensimmäisen ollesaa kyseessä on täysin mahdollista törmätä pullonkaulaan.
 
No, ei todellakaan!

Ymmärrätkö mistä tässä keskustellaan?

Jos pelin latausnopeutta ei nyt huomioida (peli ei silloin ole pelattavissa) kiintolevy ei koskaan ole ollut pelaamisen pullonkaulana, ei lukunopeus -> eikä väylä!

Pelikokemuksesi on tämän perusteella melkoisen vajaata.

Liittyy täysin, kun väitettiin DMI 3.0 olevan pullonkaulana M.2 levylle. Sitähän se EI ole.
Vaikka olisi DMI 2.0, ei vaikutusta. Väylä riittää erinomaisesti peleihin. USB- hiiri & ratti tuo lisäliikennettä väylään 1,5-12MB/s per laite (pelatessa).

Todistin jo ettei sitä väylän kaikkea kaistaa tarvitse käyttää, voi pätkiä vajaammallakin käytöllä mikäli laitteita on useampi.

Paremmalla Pro: lla pelin siirtonopeudet 1455 MB/s (kun TB: n asema), jota tulee kun peli alkaa tai kartta vaihtuu ts. peli EI ole käynnissä! Peli ei pätki!:
index.php

Samsung 960 PRO M.2 1TB NVMe SSD review

Jaa että pelit eivät koskaan lataa kesken pelaamisen? Kuten tuolla myöhemmin sanottiin, kyllä monet lataavat.

Lähdit AMD- trollin mukaan.:facepalm:

Ei ollut minun kirjoittamaani.
 
Openworld pelit lataa ihan jatkuvasti tavaraa asemalta.
Tottakai lataa, mutta kokeiltu: GTA V, todella mitätöntä levyn käyttöä pelatessa.
Todistin jo ettei sitä väylän kaikkea kaistaa tarvitse käyttää, voi pätkiä vajaammallakin käytöllä mikäli laitteita on useampi.
Et todistanut mitään.
Jaa että pelit eivät koskaan lataa kesken pelaamisen? Kuten tuolla myöhemmin sanottiin, kyllä monet lataavat.
Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju
Ei ollut minun kirjoittamaani.
Tuo oli:
Tarkoitat että HDD:ta käytettäessä prosessorin ja piirisarjan välinen kaista muodostui pahemmaksi ongelmaksi? Vai miten HDD tähän liittyy?
 
Kuulostaisi melko erikoiselta että pelin streamatessa kamaa taustalla jokin liitäntätapa tulisi pullonkaulaksi. SSD vs. HDD käytännön erossa usein kyse hakuajoista/random readista eikä sequential throughputista.

Mitenköhän muuten Guru3D:n latausaikatesti on tehty käytännössä? "We now measure based on game sequence load and translate that into the number of MB/s the storage unit can manage and load." ei hirveästi kerro mitä tarkottavat game sequence loadilla, jonkin tietyn pelin latausruutua? Varmaan on pelejäkin jotka ei tee hirveästi prosessointia latauksen aikana (pl. jokin shaderien kääntö ja sekin cachettuu) mutta usein tuntuu olevan vaihtelevaa cpu-käyttöä latauksen aikana kun asioita dekompressoidaan ja mahdollisesti rakennetaan jotain apustruktuureja tilanteen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaisi melko erikoiselta että pelin streamatessa kamaa taustalla jokin liitäntätapa tulisi pullonkaulaksi. SSD vs. HDD käytännön erossa usein kyse hakuajoista/random readista eikä sequential throughputista.

Mitenköhän muuten Guru3D:n latausaikatesti on tehty käytännössä? "We now measure based on game sequence load and translate that into the number of MB/s the storage unit can manage and load." ei hirveästi kerro mitä tarkottavat game sequence loadilla, jonkin tietyn pelin latausruutua? Varmaan on pelejäkin jotka ei tee hirveästi prosessointia latauksen aikana (pl. jokin shaderien kääntö ja sekin cachettuu) mutta usein tuntuu olevan vaihtelevaa cpu-käyttöä latauksen aikana kun asioita dekompressoidaan ja mahdollisesti rakennetaan jotain apustruktuureja tilanteen mukaan.

Nyt häpeä ja mene katsomaan, paljonko mekaanisten levyjen max datanopeus on ja paljonko laadukkaan M2 SSD:n Normi mekaaniset levyt jäävät kauas kauas taakse..
 
Nyt häpeä ja mene katsomaan, paljonko mekaanisten levyjen max datanopeus on ja paljonko laadukkaan M2 SSD:n Normi mekaaniset levyt jäävät kauas kauas taakse..
Niin? Erot on huomattavia sekä random readissa että sequentialissa.
 
Niin? Erot on huomattavia sekä random readissa että sequentialissa.

Randomissa SSD tappaa HDD:n, hakuajan SSD:llä ollessa olematon VRT mekaanisten lukupäiden arpominen.

Ja Sustained rate (to/from drive) taas esim WD Gold 8TB Datacenter asemalla on valmistajan mukaan 249MB/S, joka on kymmenesosa M2 SSD:n nopeudesta..
 
Randomissa SSD tappaa HDD:n, hakuajan SSD:llä ollessa olematon VRT mekaanisten lukupäiden arpominen.

Ja Sustained rate (to/from drive) taas esim WD Gold 8TB Datacenter asemalla on valmistajan mukaan 249MB/S, joka on kymmenesosa M2 SSD:n nopeudesta..
En edelleenkään ole väittänyt vastaan missään vaiheessa - ero streamauslatensseissa HDD/SDD välillä on epäilemättä suuri. Pointtina oli pullonkaulan oleminen usein muualla kuin _liitännässä_, ts. juurikin hakuajoissa HDD:lla esimerkiksi. Itse säilytän pelejä jollain SATAssa roikkuvalla SER-tason SSD:llä eikä I/O ole nykypelien aikaan vaikuta kovinkaan kaistaintensiiviseltä.

Latausaikojen suhteen isosta kaistasta voi olla enemmän iloa, siksi kiinnostaisi miten Guru3D:n testi esimerkiksi on tehty oikeasti. Aika paljonhan ollaan menossa suuntaan jossa kohta vain mmapataan kaikki assetit jostain flashin nurkalta aina GPU:lle asti ja silloin moni asia muuttuu, HBCC:stä on enemmän apua jne mutta ei siitä sen enempää täällä.
 
Itse säilytän pelejä jollain SATAssa roikkuvalla SER-tason SSD:llä eikä I/O ole nykypelien aikaan vaikuta kovinkaan kaistaintensiiviseltä.

Ei satalla mitään pullonkaulaa saada aikaiseksi oli se sitten HDD tai SSD data, HDD:llä toki se itse HDD on pullonkaulana openworld peliessä.
Tässä ollaan spekuloitu sitä että noilla kovilla NVMe asemilla voi olla mahdollista tukkia DMI linkki jossa kulkee paljon muutakin kuin pelkästään se data asemalta, kuten näppis, hiiri, lan, ääni. Ja tästä tukkimisesta vaikka olisi ihan hetkellinen, voi aiheutua peliin pykimistä, ei kuitenkaan samanlaisia freeze tiloja kuten HDD:ltä dataa lataillessa.
 
Tässä ollaan spekuloitu sitä että noilla kovilla NVMe asemilla voi olla mahdollista tukkia DMI linkki jossa kulkee paljon muutakin kuin pelkästään se data asemalta, kuten näppis, hiiri, lan, ääni. Ja tästä tukkimisesta vaikka olisi ihan hetkellinen, voi aiheutua peliin pykimistä, ei kuitenkaan samanlaisia freeze tiloja kuten HDD:ltä dataa lataillessa.
Mikä data sen käytännössä sitten tukkisi ja missä kohtaa systeemiä latenssi kasvaisi? Kuulostaa vähän erikoiselta.
 
Mikä data sen käytännössä sitten tukkisi ja missä kohtaa systeemiä latenssi kasvaisi? Kuulostaa vähän erikoiselta.

Tuossa viestissähän se sanottiin:

Tässä ollaan spekuloitu sitä että noilla kovilla NVMe asemilla voi olla mahdollista tukkia DMI linkki jossa kulkee paljon muutakin kuin pelkästään se data asemalta, kuten näppis, hiiri, lan, ääni. Ja tästä tukkimisesta vaikka olisi ihan hetkellinen, voi aiheutua peliin pykimistä, ei kuitenkaan samanlaisia freeze tiloja kuten HDD:ltä dataa lataillessa.

Latenssi kasvaa piirisarjan ja prosessorin välillä joka vaikuttaa mm. mainittuihin datasiirtoihin.
 
Mikä data sen käytännössä sitten tukkisi ja missä kohtaa systeemiä latenssi kasvaisi? Kuulostaa vähän erikoiselta.

Mitä erikoista siinä on jos asema koittaa tunkea 2GT/s väylään rojua 3GT/s nopeudella? Olet varmaan joskus nettiä käyttänyt kun kaista on kaikki käytössä? Se on aika "kivaa" touhua. Ihan samat lait pätee mihin tahansa kaistaan joka ei ole rajaton.
Voit samaan ilmiöön törmätä myös ihan tuolla aamuruuhkassa, kun tielle tungetaan tarpeeksi autoja, niin se tie ei vaan enää vedä.
 
Pidän mielessä ensi kerran atkia ostaessa että näppis, ääni, ja hiiri voi tukkia sisäiset atk putket tietokoneessa ja ostan suosiolla AMD:tä :geek:

Onhan se AMD:llä ihan sama homma jos piirisarjan kautta aletaan ajaa vauhilla rojua. Sama 4x linkki se on AMD:llä myös piirisarjalla, tosin AMD:llä käsittääkseni pystyy noita laitteita paremmin säätämään että ovatko piirisarjan takana vai suoraan CPU:lle jos oikein olen ymmärtänyt.

Eikä se ole näppis + muut jotka tukkii vaan nopeat asemat. Ennen NVMe aikaa tuollaista asiaa ei edes tarvinnut miettiä kun kaistaa oli vaikka lampaitten syötäväksi mutta nyt kun noi NVMe asemat on tullu niin nopeiksi että ne alkaa sopivassa tilanteessa työntää rojua sen koko kaistan leveydeltä niin tuota kyllä mielestäni pitää jo alkaa hiukan miettiä. Eli siis varsin uusi tilanne kaikenkaikkiaan.
 
[H]ardOCP: AMD Ryzen Threadripper 1950X and 1920X CPU Review

Vaikuttaa hyvin voimakkaasti siltä, että Threadripper kärsii pahasti prossun rakenteesta peleissä. Intelille pärjätään vain Core ylivoimalla silloin, kun sovellutus todellakin säikeistyy ongelmitta kaikille coreille. Pelejä varten threadripper kokoonpanoa ei tuon testin perusteella todellakaan kannata rakennella..

Saa nähdä, onnistutaanko ongelmaa korjaamaan käyttiksen scheduleria viilaamalla minkäverran seuraavan vuoden aikana..
 
[H]ardOCP: AMD Ryzen Threadripper 1950X and 1920X CPU Review

Vaikuttaa hyvin voimakkaasti siltä, että Threadripper kärsii pahasti prossun rakenteesta peleissä. Intelille pärjätään vain Core ylivoimalla silloin, kun sovellutus todellakin säikeistyy ongelmitta kaikille coreille. Pelejä varten threadripper kokoonpanoa ei tuon testin perusteella todellakaan kannata rakennella..

Saa nähdä, onnistutaanko ongelmaa korjaamaan käyttiksen scheduleria viilaamalla minkäverran seuraavan vuoden aikana..
No eipä tuota Threadrippriä kukaan järkevä pelikoneeseen osta muutenkaan, joten ongelma on varsin olematon.
 
Latenssi kasvaa piirisarjan ja prosessorin välillä joka vaikuttaa mm. mainittuihin datasiirtoihin.
Käytännön todisteita kaivataan edelleen?
[H]ardOCP: AMD Ryzen Threadripper 1950X and 1920X CPU Review

Vaikuttaa hyvin voimakkaasti siltä, että Threadripper kärsii pahasti prossun rakenteesta peleissä.
Tuo on niin kyllä jo ennalta odotettu asia.
No eipä tuota Threadrippriä kukaan järkevä pelikoneeseen osta muutenkaan, joten ongelma on varsin olematon.
Intellin vastaavia taas voi (siksi omakin valintani). "Monster" / HEDT- pelikoneeseen.:hungry:

Intelhän puhui "liimatuista" piireistä.;)
 
Eikös tuo rakeenteen aiheuttama pullonkaula ole vain optimointi kysymys? Näin mututuntumalla väittäisin threadripperin olevan n. yhtä nopea, kuin vastaavalla kellotaajuudella toimiva ryzen 7 peleissä, jos peli käyttää vain toista zeppeliiniään.
 
Intellin vastaavia taas voi (siksi omakin valintani). "Monster" / HEDT- pelikoneeseen.:hungry:

Intelhän puhui "liimatuista" piireistä.;)

Ei Intelin HEDT alustaa kukaan järkevä pelikoneeseen (huom. PELIKONE) laita kun saman pelisuorituskyvyn ilman haittoja saa halvemmallakin.
 
Ei Intelin HEDT alustaa kukaan järkevä pelikoneeseen (huom. PELIKONE) laita kun saman pelisuorituskyvyn ilman haittoja saa halvemmallakin.

Etenkin kun Broadwell-E pieksee Sky Lake-X:n pelisuorituskyvyssä, joten en suoraan sanottuna nää kyllä tuonkaan takia X299:ssä pienintäkään järkee pelikoneeseen. Vielä jos meinaa noita HCC-kiviä sinne koneeseen tunkee ni mikäli 7900X antaa mitään osviittaa ni sietää olla kompressorijäähy käytössä mikäli mielii päästä sellasille kelloille että noi menis edes Ryzenien ohi pelisuorituskyvyssä.
 
Ei Intelin HEDT alustaa kukaan järkevä pelikoneeseen (huom. PELIKONE) laita kun saman pelisuorituskyvyn ilman haittoja saa halvemmallakin.
Itsellä se on myös harrastekone, benchmark- kone ja jonkin verran kuvan/ videon käsittelykone. Eikä nykyistä viitsi vaihtaa uuteen 6- ytimiseen.

On ihan kiinnostavaa itse kokeilla käytännössä noita uusia 10-14c: ja (yhtä niistä).:tup:

En oikeen innostu noista ns. mainstream- alustoista.
Etenkin kun Broadwell-E pieksee Sky Lake-X:n pelisuorituskyvyssä, joten en suoraan sanottuna nää kyllä tuonkaan takia X299:ssä pienintäkään järkee pelikoneeseen.
Mulla nyt on kyseessä Sandy-E: n vaihto. Enkä innostu BW-E: n n. +700€ lisähinnasta ja vanhemmasta alustasta.

Kuitenkin pelitestejä UHD- resolla mitä olen katsonut, niin ainakin juuri omissa peleissä on SKL-X vähintään BW-E tasolla, joissain on parempikin.
 
Intellin vastaavia taas voi (siksi omakin valintani). "Monster" / HEDT- pelikoneeseen.:hungry:

Intelhän puhui "liimatuista" piireistä.;)
Sama koskee tasan tarkkaan myös Intelin vastaavia siruja ja syyn pitäisi olla sinullekin ilmiselvä
 
AMD julkaisee senverran rajummilla bugeilla olevia prossuja, jotta ko bugit tulevat reippaasti useammin ilmi.
Lisäksi kun Intel on kussut homman pahasti, laitteita on vaihdeltu uusiin. AMD:llä o selkeästi useammin vain mutistu ja yritetty lakaista "paskan myivät tulos" matonalle ilman sen kummempia toimenpiteitä.

En ole missään väittänyt, että intel ei myöskin tekisi mokia. Kyllä seki tyrii välillä oikein urakalla. Tosin sen tuotekirjo CPU:issa on AMD:tä jonkinverran laajempi ja alustankin kanssa uskalletaan ottaa kehitysaskeleita tarvittaessa, eikä junnata turhanpitkään saman, vanhentuvan alustan kanssa...

Tuo ei anna kovin ruusuista kuvaa intelistä: We saw some really bad Intel CPU bugs in 2015, and we should expect to see more in the future ilmeisesti kuten sanoit "kun Intel on kussut homman pahasti, laitteita on vaihdeltu uusiin" tarkoitit että Intelillä on varaa betatestata kuluttajilla. AMD:n pitää vähän enemmän kattoa mitä tekee rahoillaan.
 
Omassa käytössä lähinnä vituttaa rajalliset PCI-E kaistat kun on ns. mainstream-kannan emo. SLI:äkin ajellaan @ 8x/8x :(

Totuus: PCI-E 3.0 x8 kyllä riittää GTX970:lle, mutta onhan tuo rajallinen kaista perseestä. Oispa AMD:tä ja kaistoja. :hungry:
Onko Ryzen seteissä enemmän pcie lineja kuin mainstream lga115x alustoissa? Jos lasket lisäarvoa pcie kaistoille ja laajennettavuudelle tai mahdolliselle e5-1k/2k/4k prossupäivitykselle niin näkisin että uuden x-sarjan julkaisun jälkeen broadwell-e setit on myös hinnaltaan erittäin kilpailukykyisiä vastaaviin ryzen paketteihin verrattuna.
upload_2017-8-14_9-49-33.png


upload_2017-8-14_9-53-55.png
 
Onko Ryzen seteissä enemmän pcie lineja kuin mainstream lga115x alustoissa? Jos lasket lisäarvoa pcie kaistoille ja laajennettavuudelle tai mahdolliselle e5-1k/2k/4k prossupäivitykselle niin näkisin että uuden x-sarjan julkaisun jälkeen broadwell-e setit on myös hinnaltaan erittäin kilpailukykyisiä vastaaviin ryzen paketteihin verrattuna.

upload_2017-8-14_9-49-33.png


upload_2017-8-14_9-53-55.png

Tuo emolevy pelottaa hyvin suuresti, millä tasolla Gigabyten nykybiossit on?

Itse en suosittele Ryzenille kuin Asuksen emoja koska tiedän että useimmat niistä kestää ajella muisteja hyvillä asetuksilla ja Prime Pro + C6H voikin sitten ajaa parhailla asetuksilla :tup:
 
"kun Intel on kussut homman pahasti, laitteita on vaihdeltu uusiin" tarkoitit että Intelillä on varaa betatestata kuluttajilla. AMD:n pitää vähän enemmän kattoa mitä tekee rahoillaan.
Kyllä kaikki pörssiyhtiöt (muutkin) on hyvin tarkkoja tekemisistään. Rahoille löytyy aina järkevääkin käyttöä, kuin tuhlaus:

Intel aikoo rakentaa sadan robottiauton erän testejä varten. Autoja on tarkoitus ajattaa Yhdysvalloissa, Euroopassa ja Israelissa, Verge raportoi.

Tieto julkistettiin heti sen jälkeen, kun yhtiö kertoi ostavansa konenäköteknologiaan erikoistuneen israelilaisen Mobileyen 15 miljardilla dollarilla.

Yhtiöt aikovat kehittää itseohjaavia autoja varten paketin, jota voidaan asentaa muun muassa Volvon ja GM:n autoihin vuonna 2019.


Lähde: Intel testaa sataa robottiautoa
 
Tuo emolevy pelottaa hyvin suuresti, millä tasolla Gigabyten nykybiossit on?

Itse en suosittele Ryzenille kuin Asuksen emoja koska tiedän että useimmat niistä kestää ajella muisteja hyvillä asetuksilla ja Prime Pro + C6H voikin sitten ajaa parhailla asetuksilla :tup:

asuksen emot oma kokemuksen mukaan on erittäin pihejä muistien suhteen
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 283
Viestejä
4 487 530
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom