- Liittynyt
- 28.10.2016
- Viestejä
- 6 250
Civilization 6 + Rise and Fall + Gathering Storm (PC)
Pitkästä aikaa tuli tartuttua tähän kun sai halvalla nuo lisärit Epiciltä. Jäi vähän valju kokemus viimeksi pelatessa, ettei ollut ihan kokonainen ja kävin jopa vitosta pelaamassa sen jälkeen useammankin rundin. Kolme peliä nyt pelannut, joista kaks päättyi diplomatic victoryyn ja yks oli testaus domination victoryllä. Vaikeusasteina Prince ja dominationissa warlord.
Onhan tämä teknisesti paljon mielenkiintoisempi kuin aiemmat civit, districtien ja wondereiden rakentamista pitää oikeasti vähän pohtia eikä pelkästään voi vaan rakentaa kaikkea mikä tulee eteen. Siinä on menty huomattavasti eteenpäin. Toisaalta taas tuntuu että kaikki muu säätäminen tuntuu menneen kaupungissa taaksepäin, juuri en käy katsomassa miten kaupunkilaiset on sijoiteltu, eikä ole princellä paljon amenitieseja tarvinnut paljoa miettiä. Kaksi peliä princellä jossa kaikki oli avoinna oli lähinnä sitä, että saavutin diplomatic victoryn vaikken sitä edes tavoitellut. Olin johdossa kaikissa paitsi uskontovoitossa ennen kuin peli päättyi. AI:ta tuntui kiinnostavan kaikki muu kuin voittaminen mikä vähän hämmentää. Dominationissa tämä vain korostui, olin yli 500 vuoron pelissä ainoa joka otti edes yhden vihollisen pääkaupungin haltuun, muut lähinnä kaverasi keskenään ja välillä sotivat, mutta sotiminen oli niin typerää, ettei ne sillä mitään saanut aikaiseksi, ei vaikka tuhosin kaikki vihollisen kaupungin puolustukset heille. Muutaman city staten valtasivat mikä oli heidän suurin saavutus.
Kaupunkien määrä on jotenkin ehkä taas karannut käsistä, vihollis-AI tekee kaupunkeja jokaiselle pikkusaarellekkin mihin vain voi kaupunkeja tehdä, eikä kärsi siitä millään tavalla. Kaupunkien sijoittelu on pelaajalle siis entistä tarkempaa, mutta AI tekee mitä tekee ja jos valloittelee niin melko monta kaupunkia saa tuhota kun niistä itselle on lähinnä haittaa. Edelleen sama vaivaa peliä mikä on vaivannut jostain kakkososasta lähtien, vihollinen tekee farmeja, farmeja ja farmeja. Joka vitun paikka on täynnä farmeja jonne niitä voi vaan tehdä.
Kuitenkin suurin pettymys on pelin diplomatia. Esimerkiksi voittoisan sodan jälkeen vaihtoehtoja on ihan minimaalinen määrä, lähinnä voit vaatia kaupungit itselle tai jotain resurssia. Ei mitään vaihtoehtoja, jotka antaisi esimerkiksi mahdollisuuden revanssisotaan tms. jos toinen rikkoo ehtoja tai alistaa vastustajaa muuten. Meno on vähän total war, jossa kaiken hävinneenäkään vastustaja ei suostu antamaan kymmentä kultarahaa tuhannesta saadakseen rauhan vaan menee mielummin hautaan asti.
Muutenkin tuntuu, että diplomatia on turhan yksioikoista ja vihollinen tekee lähinnä typeriä vaihtoehtoja. Myy taideaarteensa halvalla saadakseen 10 kaliumnitraattia tai hevosia kun muut pyörii ympärillä tankeilla. Tän diplomatian yksinkertaisuudesta johtuen tuntuu ettei myöskään eri civeillä ole hirveänä eroa jollet niillä itse pelaa. On ollut aivan sama onko samalla mantereella Ruotsi, Ottomaanit vai joku inkkariheimo.
Plussana, että vihdoin on panostettu end gameen. Peli ei enää pääty siihen, että saa modern armorit ja sit steamrollataan kaikki vaan sen jälkeenkin on jotain. Tämä on aiemmin vielä korostunut vähän siinä, että peli etenee viimeisinä vuosina älyttömän hitaasti suhteessa alkuvaiheeseen, ja suurinosa vuoroista pelattiin aina modernilla aikakaudella. Jännä miten esim. Call to Powerissa oli paljon mielekkäämpi loppupelivaihe kuin missään virallisessa Civissä on ollut tähän mennessä. Toki nyt Gathering stormin myötä on tuo loppupeli paljon mielekkäämpää ja sielläkin on oikeasti jotain tekemistä.
Pitkästä aikaa tuli tartuttua tähän kun sai halvalla nuo lisärit Epiciltä. Jäi vähän valju kokemus viimeksi pelatessa, ettei ollut ihan kokonainen ja kävin jopa vitosta pelaamassa sen jälkeen useammankin rundin. Kolme peliä nyt pelannut, joista kaks päättyi diplomatic victoryyn ja yks oli testaus domination victoryllä. Vaikeusasteina Prince ja dominationissa warlord.
Onhan tämä teknisesti paljon mielenkiintoisempi kuin aiemmat civit, districtien ja wondereiden rakentamista pitää oikeasti vähän pohtia eikä pelkästään voi vaan rakentaa kaikkea mikä tulee eteen. Siinä on menty huomattavasti eteenpäin. Toisaalta taas tuntuu että kaikki muu säätäminen tuntuu menneen kaupungissa taaksepäin, juuri en käy katsomassa miten kaupunkilaiset on sijoiteltu, eikä ole princellä paljon amenitieseja tarvinnut paljoa miettiä. Kaksi peliä princellä jossa kaikki oli avoinna oli lähinnä sitä, että saavutin diplomatic victoryn vaikken sitä edes tavoitellut. Olin johdossa kaikissa paitsi uskontovoitossa ennen kuin peli päättyi. AI:ta tuntui kiinnostavan kaikki muu kuin voittaminen mikä vähän hämmentää. Dominationissa tämä vain korostui, olin yli 500 vuoron pelissä ainoa joka otti edes yhden vihollisen pääkaupungin haltuun, muut lähinnä kaverasi keskenään ja välillä sotivat, mutta sotiminen oli niin typerää, ettei ne sillä mitään saanut aikaiseksi, ei vaikka tuhosin kaikki vihollisen kaupungin puolustukset heille. Muutaman city staten valtasivat mikä oli heidän suurin saavutus.
Kaupunkien määrä on jotenkin ehkä taas karannut käsistä, vihollis-AI tekee kaupunkeja jokaiselle pikkusaarellekkin mihin vain voi kaupunkeja tehdä, eikä kärsi siitä millään tavalla. Kaupunkien sijoittelu on pelaajalle siis entistä tarkempaa, mutta AI tekee mitä tekee ja jos valloittelee niin melko monta kaupunkia saa tuhota kun niistä itselle on lähinnä haittaa. Edelleen sama vaivaa peliä mikä on vaivannut jostain kakkososasta lähtien, vihollinen tekee farmeja, farmeja ja farmeja. Joka vitun paikka on täynnä farmeja jonne niitä voi vaan tehdä.
Kuitenkin suurin pettymys on pelin diplomatia. Esimerkiksi voittoisan sodan jälkeen vaihtoehtoja on ihan minimaalinen määrä, lähinnä voit vaatia kaupungit itselle tai jotain resurssia. Ei mitään vaihtoehtoja, jotka antaisi esimerkiksi mahdollisuuden revanssisotaan tms. jos toinen rikkoo ehtoja tai alistaa vastustajaa muuten. Meno on vähän total war, jossa kaiken hävinneenäkään vastustaja ei suostu antamaan kymmentä kultarahaa tuhannesta saadakseen rauhan vaan menee mielummin hautaan asti.
Muutenkin tuntuu, että diplomatia on turhan yksioikoista ja vihollinen tekee lähinnä typeriä vaihtoehtoja. Myy taideaarteensa halvalla saadakseen 10 kaliumnitraattia tai hevosia kun muut pyörii ympärillä tankeilla. Tän diplomatian yksinkertaisuudesta johtuen tuntuu ettei myöskään eri civeillä ole hirveänä eroa jollet niillä itse pelaa. On ollut aivan sama onko samalla mantereella Ruotsi, Ottomaanit vai joku inkkariheimo.
Plussana, että vihdoin on panostettu end gameen. Peli ei enää pääty siihen, että saa modern armorit ja sit steamrollataan kaikki vaan sen jälkeenkin on jotain. Tämä on aiemmin vielä korostunut vähän siinä, että peli etenee viimeisinä vuosina älyttömän hitaasti suhteessa alkuvaiheeseen, ja suurinosa vuoroista pelattiin aina modernilla aikakaudella. Jännä miten esim. Call to Powerissa oli paljon mielekkäämpi loppupelivaihe kuin missään virallisessa Civissä on ollut tähän mennessä. Toki nyt Gathering stormin myötä on tuo loppupeli paljon mielekkäämpää ja sielläkin on oikeasti jotain tekemistä.






