- Liittynyt
- 24.10.2016
- Viestejä
- 3 993
Final Fantasy 1 (NES Classic)
Piti tämäkin pelata kun fanitan aika kovasti Final Fantasyjä. Juuri pelasin loppuun. Sanotaanko näin, että aika paljon on tämä pelisarja kehittynyt tästä ja nimenomaan paremmaksi. Tästä paistoi aika pahasti se läpi, että pelin piti olla studion viimeinen peli ja panostus oli mitä oli. Ensinnäkin peli on todella buginen (muissa uusinta painoksissa on bugeja korjattu, mutta NES Classicissa on alkuperäinen buginen versio). Osa tavaroista/spelleistä/statseista ei yksinkertaisesti toimi. Jo tuota varten tarvitsee lukea netistä ohjeita, ettei turhaan yritä käyttää jotain mikä ei tee mitään.
Tämän lisäksi peli on monella tapaa suunniteltu todella huonosti:
1. Pelissä on taikoja suoritetaan chargeilla, joita on levelien mukaan tietty määrä eri tason taioille. Ongelma tässä on että chargeja on ihan liian vähän. Alussa niitä on ylipäätään liian vähän, joten maget on aika turhia, ja sitten myöhemmin perustaikoja voisi käyttää useammin mutta sitten niiden teho on niin onneton että ei kannata, ja sitten niitä tehokkaampia taikoja ei taas pysty käyttämään kuin pari kertaa. Niin ja ainoa tapa saada lisää chargeja on Innissä vierailu, dungeoneissa ei ole mitään keinoa saada niitä lisää. Myöhemmin pelissä kyllä saa itemeitä, joilla voi tehdä taikoja ilmaiseksi loputtomasti taistelussa, mutta niissäkin on enimmäkseen heikompia taikoja vain.
2. Potionitkin on pelissä liian heikkoja ja sellaiset todella olennaiset potionit puuttuu täysin. Ensinnäkin health potioneita on vain yhdenlaisia, ihan pelin alussa ne healaa ihan tarpeaksi mutta aika nopeasti ne muuttuu sellaisiksi että pitää tuhlata monta että saat healthit takaisin maksimiin, potionien max. määrä 99 kannossa tulee aika nopeasti vastaan. Se yksi olennainen puuttuva potion on Phoenix Down (voi herättää hahmon henkiin), näitä ei siis ole ja ainoa keino herättää joku henkiin on White mage. Sitten kun white mage sattuu olemaan se joka kuoli niin sitten onkin kusessa. Näiden lisäksi vielä tässä on sellainen ihan asia kuin poisoned tila, sen kun pystyy parantamaan ainoastaan yhdellä tapaa, pure potionilla (okei myöhemmin white mage saa myös pure taian). Noitakin saa ostaa kasan pelin aika alkuvaiheessa kun tulee dungeon jossa joka toinen mobi antaa poisonia.
3. Mobeilla on liikaa todella kovia hit all iskuja ja one shot kill iskuja. Pelin vaikeus ei oikeastaan tule siitä että taktisesti pitäisi osata pelata vaan siitä että randomilla mobi päättää iskeä jonkun taian, joka tappaa jonkun tai pahimmillaan koko tiimin. Tämä vielä yhdistettynä yllämainittuihin resurssiongelmiin tarkoittaa sitä että useimmiten dungeoneissa kannattaa vaan juosta karkuun taisteluista ja säästää health/tavarat/potionit niitä bosseja varten.
4. Tämä menee osittain teknologian rajoitteeksi, mutta pelin käyttöliittymä on suoraan sanottuna surkea. Itemeistä ei kerrota mitään kuvauksia (pelin ohjeista tai netistä pitää kattoa). Kaiken tekemiseen tarvitsee monta painallusta. Esim. ensin ostata kaupasta 99 potionia (3 napautusta per potion) sitten kun tarviit käyttää niitä sen 15 per hahmo, niin siinä samat 3 napautusta per potion ja vielä sohit kursorin joka kerta oikeaan kohtaan. Tarinan kerrontakin on aika kevyttä kun jokaisella hahmolla on vain yhden dialogiboksin verran sanottavaa, ainoastaan ihan lopussa tulee vähän pidemmät tarinat.
5. Ja pelissä soi kokoajan samat musiikit. Että meinas aivot sulaa siihen taistelumusiikkiin, joka on koko pelin ajan sama.
Tässä vähän ajatuksen virtaa, mutta tulipahan pelattua. Tuskin tulee uudestaan enää.
Piti tämäkin pelata kun fanitan aika kovasti Final Fantasyjä. Juuri pelasin loppuun. Sanotaanko näin, että aika paljon on tämä pelisarja kehittynyt tästä ja nimenomaan paremmaksi. Tästä paistoi aika pahasti se läpi, että pelin piti olla studion viimeinen peli ja panostus oli mitä oli. Ensinnäkin peli on todella buginen (muissa uusinta painoksissa on bugeja korjattu, mutta NES Classicissa on alkuperäinen buginen versio). Osa tavaroista/spelleistä/statseista ei yksinkertaisesti toimi. Jo tuota varten tarvitsee lukea netistä ohjeita, ettei turhaan yritä käyttää jotain mikä ei tee mitään.
Tämän lisäksi peli on monella tapaa suunniteltu todella huonosti:
1. Pelissä on taikoja suoritetaan chargeilla, joita on levelien mukaan tietty määrä eri tason taioille. Ongelma tässä on että chargeja on ihan liian vähän. Alussa niitä on ylipäätään liian vähän, joten maget on aika turhia, ja sitten myöhemmin perustaikoja voisi käyttää useammin mutta sitten niiden teho on niin onneton että ei kannata, ja sitten niitä tehokkaampia taikoja ei taas pysty käyttämään kuin pari kertaa. Niin ja ainoa tapa saada lisää chargeja on Innissä vierailu, dungeoneissa ei ole mitään keinoa saada niitä lisää. Myöhemmin pelissä kyllä saa itemeitä, joilla voi tehdä taikoja ilmaiseksi loputtomasti taistelussa, mutta niissäkin on enimmäkseen heikompia taikoja vain.
2. Potionitkin on pelissä liian heikkoja ja sellaiset todella olennaiset potionit puuttuu täysin. Ensinnäkin health potioneita on vain yhdenlaisia, ihan pelin alussa ne healaa ihan tarpeaksi mutta aika nopeasti ne muuttuu sellaisiksi että pitää tuhlata monta että saat healthit takaisin maksimiin, potionien max. määrä 99 kannossa tulee aika nopeasti vastaan. Se yksi olennainen puuttuva potion on Phoenix Down (voi herättää hahmon henkiin), näitä ei siis ole ja ainoa keino herättää joku henkiin on White mage. Sitten kun white mage sattuu olemaan se joka kuoli niin sitten onkin kusessa. Näiden lisäksi vielä tässä on sellainen ihan asia kuin poisoned tila, sen kun pystyy parantamaan ainoastaan yhdellä tapaa, pure potionilla (okei myöhemmin white mage saa myös pure taian). Noitakin saa ostaa kasan pelin aika alkuvaiheessa kun tulee dungeon jossa joka toinen mobi antaa poisonia.
3. Mobeilla on liikaa todella kovia hit all iskuja ja one shot kill iskuja. Pelin vaikeus ei oikeastaan tule siitä että taktisesti pitäisi osata pelata vaan siitä että randomilla mobi päättää iskeä jonkun taian, joka tappaa jonkun tai pahimmillaan koko tiimin. Tämä vielä yhdistettynä yllämainittuihin resurssiongelmiin tarkoittaa sitä että useimmiten dungeoneissa kannattaa vaan juosta karkuun taisteluista ja säästää health/tavarat/potionit niitä bosseja varten.
4. Tämä menee osittain teknologian rajoitteeksi, mutta pelin käyttöliittymä on suoraan sanottuna surkea. Itemeistä ei kerrota mitään kuvauksia (pelin ohjeista tai netistä pitää kattoa). Kaiken tekemiseen tarvitsee monta painallusta. Esim. ensin ostata kaupasta 99 potionia (3 napautusta per potion) sitten kun tarviit käyttää niitä sen 15 per hahmo, niin siinä samat 3 napautusta per potion ja vielä sohit kursorin joka kerta oikeaan kohtaan. Tarinan kerrontakin on aika kevyttä kun jokaisella hahmolla on vain yhden dialogiboksin verran sanottavaa, ainoastaan ihan lopussa tulee vähän pidemmät tarinat.
5. Ja pelissä soi kokoajan samat musiikit. Että meinas aivot sulaa siihen taistelumusiikkiin, joka on koko pelin ajan sama.
Tässä vähän ajatuksen virtaa, mutta tulipahan pelattua. Tuskin tulee uudestaan enää.


