Nyt pitää kyllä avautua tähän ketjuun kun ei tämä varmaan muualle sopisikaan...
Muutama päivä sitten Unreal (1998) oli ilmainen Steamissa ja tottakai nappasin sen kun jostain syystä ei ole tullut ikinä edes nähtyä sitä vaikka olen aikoinaan pelannut saman pelimoottorin Unreal Tournament :ia (1999) ihan klaanissakin jokusen vuoden. Ymmärrän kyllä osittain miksi sivuutin tämän (Unreal) yksinpelin koska moninpeli (Unreal Tournament) tempaisi mukaansa niin vahvasti joskus vuosituhannen alussa kun hankin ensimmäisen nettiyhteyteni (hulppea 256k kaapelimodeemi). Mutta sitä en ymmärrä että miksi ei tullut mieleen pelata näin käsittämättömän hienoa peliä jo jotain 15 vuotta sitten? Muistaakseni jossain vaiheessa klaanikaverit suosittelivat pelaamaan sitä mutta en ilmeisesti ollut kiinnostunut siitä silloin.
Asennus: nykyisellä 100-megaisella nettiyhteydellä peli latautui Steamista nopeammin kuin osasin arvata (vajaa giga ladattavaa) ja käynnistyksessä taisi olla jotain pientä säätöä mutta kunnialla selvisin. Tukee kai maksimissaan 1920x1200-resoa, siihen se ainakin jäi kun koetin tarjota .ini-tiedoston kautta 4k-resoa, käytän tosin 1920x1080 koska se on pikseleiltään neljännes päänäytöstäni. Muut pelin säädöt hoituivat aika kivuttomasti ja konsolikomennotkin ovat vielä tuoreessa muistissa, UT kun on ollut asennettuna ja pelivalmiina vuodesta 1999 lähtien...
Itse peliin: alku oli hieman kliseinen ja Alien-elokuvaa oli luultavasti lainattu röyhkeästi mutta tunnelma oli kuitenkin ihan ok 20 vuotta vanhaksi peliksi. Niin ja tämä peli ei auta juuri ollenkaan siinä mitä pitäisi tehdä ja missä, kuten oli tyypillistä sen ajan peleissä. Eikä ole mitään automaattitallennuksia kun jotain alkaa tapahtua, ei itseasiassa mitään muita tallennuksia kuin pelaajan itsensä tekemät joten asennoitukaa jatkuvaan turvallisen/havainnollisen tallennuspaikan etsimiseen. Jotain apuja toki saa pitkin kenttiä löytyvistä kirjoituksista käännöskoneen avulla mutta oman pähkäilyn varaan saa laskea aika paljon. Samoin välillä saattaa jäädä jumiin koska ei vaan huomaa jotain hyvin pientä juttua josta tapahtuu jotain, voin vaan kuvitella kuinka vaikeaa pelin läpäisy oli 20v sitten kun kaikilla ei ollut edes nettiä saati että netistä olisi edes helposti löytänyt jotain... Jouduin siis jo parin tunnin (peliajassa) pelaamisen aikana pari kertaa etsimään netistä apuja miten pääsee jostain kohdasta eteenpäin.
Miinuspuolia:
-jokaisen tallennuksen latauksen jälkeen peli vaikuttaa unohtavan ainakin fov-asetuksen mutta sen voi asettaa nopeasti painamalla tab ja kirjoittamalla esim. "fov 110" mihin olen itse tottunut
-hiiren toiminta voi takkuilla myös mutta vaikuttaa että peli unohtaa "directinput"-asetuksen välillä joten se kannattaa tarkistaa ja ruksata uudestaan jos tähtäämisessä on viivettä
-nykymittapuussa ajoittain karu maisema avarammilla alueilla mutta tuo on aika toissijaista ja unohtuu nopeasti kun pääsee toimintatilanteisiin
-sokkeloinen kenttäsuunnittelu mutta se on oikeastaan osa viehätystä
Plussapuolia:
+erittäin hyvä tunnelma, tätä en osaa edes kuvailla tarkemmin mutta wanhat pelaajat luultavasti tietävät automaattisesti mitä tämän ajan pelien tunnelma tarkoittaa
+takuuvarmasti hyvä pelattavuus kaikilla nykykoneilla koska nykykännyköissäkin on enemmän tehoa kuin siinä koneessa millä aloitin pelaamaan UT:ta vuonna 1999
+musiikit ovat laatukamaa ja itseasiassa hiljalleen alan tajuta kuinka paljon olen jo kuullut tämän pelin musiikkeja UT:hen käännettynä
+mainitsinko jo tunnelman? ei se mitään, se ansaitsee lisämaininnan! 20 vuotta vanha fps-peli mutta silti koukuttava!
Pari omaa kuvaa matkan varrelta: