We Were Here (PC)
Netin yli vain ja ainoastaan kahden pelattava kommunikaatiopeli, jossa molemmat seikkailee eri puolella linnaa. Arvioitu kesto 1-2h. Ensimmäisellä kerralla minulla meni tyttöystävän kanssa 2h, nyt ~puoli vuotta myöhemmin kaverin kanssa pelatessa noin tunti.
Pääosin perustuu siihen, että kaverille kuvaillaan erilaisia jänniä symboleita, omituisia tauluja, shakki- ja suunnistusohjeita, joista toinen pelaaja sitten ratkaisee puzzleaan. Neuvojen antaja ei yleensä koskaa näe suorittajan tilannetta, eikä suorittaja näe ohjeita. Hyvää kommunikaatioharjoitusta.
Ilmainen. Jos on koskaan miettinyt pelaavansa Keep Talking and Nobody Explodes, mutta jättänyt ostamatta, niin tässä on ilmainen vaihtoehto jolla hyvä testata mitä tykkäisi.
We Were Here Too (PC)
...ja samalle jatkoa, tällä kertaa hintaa 10€ ja kestoa 2-3h. Peli on asymmetrinen, joten kestoa saa vielä 1-1,5h lisää pelatessaan toisenkin puolen. Ekan puolen pelasin tässä läpi, toinen jäi myöhemmälle koska yritämme vielä saada ilmeisesti easter eggin/secret endingin, josta tiedämme jo miten se aukeaa, mutta pitää etsiä muutama piilotettu asia ja pelata peli yhdeltä istumalta.
Kakkosessa puzzlet vähän vielä monipuolisempia, mutta edelleen niiden varsinainen suorittaminen on hyvinkin yksinkertaista ja kommunikaatio on pääasia. Yhdessä puzzlessa oli aika käsittämättömän tiukka aikaraja muihin verrattuna, ja sitä sai yrittää vissiin 5+ kertaa. Sinänsä outoa, ettei se ole edes viimeisin puzzle, vaan sen jälkeen on vielä pari sellaista, jossa saa miettiä aivan rauhassa ilman pelkoa gameoverista.
Hinta ehkä hitusen yläkanttiin, koska sen joutuu maksamaan molemmat pelaajat eikä mitään alennettuja tuplapackeja myydä... Mutta ~3h "Escape Room" yhteensä 10€/henkilö on toisaalta aika huokea. Ei minua ainakaan haitannut tästä maksaa, nappasin WinGameStoresta ~8 eurolla. Jatkoa saisi tulla, sitä tosin saanee odottaa, koska jo kahden ensimmäisen pelin kohdalla kesti vuosi välissä. Tosin toinen osa vissiin tehtiin eri pelimoottorilla, tai ainakin grafiikat pistettiin kokonaan uusiksi (ja samalla minimivaatimukset nousivat sen verran, ettei tyttöystävän koneella enää pelaa). Jos assetteja ja moottoria saadaan uusiokäytettyä, voinee jatkoa odottaa aika paljon nopeamminkin. En muista montako chapteria lisää on luvattu, ilmeisesti noin 5-7€ per pala eli vissiin DLC:nä myyvät.
----
Hienointa olisi, jos näistä saataisiin joku ihan oikean mittainen peli, jossa olisi muutakin sisältöä kuin kommunikaatiopuzzlet. Tässä oli pieniä jännityselementtejä, mutta minusta jonkinlainen selviytymiskauhun ja kommunikaatiopuzzlen yhdistelmä voisi olla mainio kokemus. Tietysti monet sanoo, että co-op pilaa kaiken kauhun kokonaan, mutta tässäkin pelaajat on suurimman osan ajan eri tilassa ja ainoa kommunikaatioväline on radiopuhelin (jonka tilalta voi tietysti käyttää discordia tai jotain). Senkin voisi varmaan ottaa pelielementtinä? Hirviö kuulee radiopuhelimen äänen, jos et tajua pistää sitä kiinni ja kaverisi alkaa hölöttämään tai itse menet puhumaan? Voisi sitten ihmetellä, miksei se kaveri välillä mitään vastaa....
Tosin kaksi pelaajaa pakosti vaativa peli on haastava ostajakunnalle, joten tuskin kukaan lähtee tekemään isompaa projektia, joka on taloudellisesti niin arvelluttava.