Viimeksi pelaamasi peli ja mietteitä siitä

Forever Skies tuli läpäistyä eilen, joka oli kuin Subnautica taivaalla. Tässähän rakennetaan oma ilmalaiva, ja sitä pääsee parantamaan/päivittämään pelin edetessä. Esineiden skannaaminen kans suuressa roolissa, et voi rakennella kaikkea kivaa. Ehkä tää on sellanen kevyempi selviytymispeli, ei oo niin kuumottava ku Green Hell. Pitää syödä ja juoda, mutta ei ihan jatkuvasti.

Tää on sellanen, joka ite pitää kokea. En spoilaa enempää. Vahva suositus 9/10.
 
Game Pass, osa 5.

Atomfall

Brittiläinen Stalker. Sellafieldin ydinvoimala on poksahtanut ja sen ympärille on pystytetty karanteenialue pitämään alueella riehuvat voimat aisoissa. Inspiraatiota on otettu isolla kauhalla niin Falloutista kuin Stalkerista, mutta nimestään huolimatta pelillä ei ole juurikaan tekemistä ydinpommien tai -voiman kanssa. Melko nopeasti selviää että ydinvoimala oli vain kulissi jollekin oudommalle. Pelissä on monenlaisia ympäristövaaroja, mutta säteily on niistä selvästi harvinaisin. Muistaakseni löysin vain yhden huoneen jossa joditabletteja tarvittiin.

Pelin mittakaava on pienempi kuin esikuvissaan ja se on ihan hyvä juttu. Avoin maailma koostuu muutamasta linkitetystä alueesta, jotka pystyy tutkimaan kokonaan melko pienellä vaivalla. Muitakin oikeita ratkaisuja on. Tutkimista ei ole pilattu tehtävänuolilla, jokainen rosvo ei käy suoraan päälle ja pelissä on muutama ryhmittymä joita jonglöörata. Kenttäsuunnittelu on keskivertoa parempaa, tykkäsin varsinkin pala palalta aukeavasta keskusbunkkerista. Vihollistyyppejä on kyllä liian vähän ja peli on liian helppo, vaikka otin suositellun toiseksi ylimmän vaikeustason. Vain lopussa oli haastetta, mutta se johtui ylikestävien vihollisten aiheuttamasta ammuspulasta.

En oikein pidä junttibrittiläisestä estetiikasta, mutta sitä ei peleissä pahemmin näe ja Fallout-tyylisen 50-luvun atomimanian sekoittaminen mukaan tekee sopasta ihan virkistävän. Peli pysyy mielenkiintoisena sen aikaa kuin kestää eli noin 12 tuntia.

Crime Scene Cleaner

Testasin kehuttua Powerwash Simulatoria, mutta se tuntui tylsältä työltä. Crime Scene Cleaner on käytännössä sama peli mutta paljon mielenkiintoisemmalla teemalla. Pelaajahahmo on mafian siivooja, joka kutsutaan kerta toisensa jälkeen tuhoamaan todisteet jonkun gangsterin törttöilystä. Roskat ja ruumiit on hävitettävä, huonekalut järjestettävä paikalleen ja tahrat luututtava. Peli tarjoaa samaa tyydytystä hyvin tehdystä työstä kuin Powerwash, mutta teema tekee siitä jännemmän. Jokaista tahraa ei tarvitse siivota, vain ne joita ei halua jättää poliisin ihmeteltäväksi. Suljetun oven takaa voi paljastua jotain paljon karmeampaa kuin lattialle kaatunut maitopurkki.

rapula.jpg

Kalsarikännit päättyivät kehnosti.

Siivoamisen lisäksi pelissä on kevyitä pulmia ja salaisuuksia, mutta enin osa ajasta menee mopin heiluttamiseen. Podcastin soittaminen taustalla ei ole huono idea, mutta tarinaakin kannattaa ehkä pitää silmällä. Siinä on synkkiä teemoja mutta myös Hitman-tyylistä mustaa huumoria. Rikospaikoilla on sanatonta tarinankerrontaa, koska sotkusta pystyy yleensä päättelemään tapahtumien tarkan kulun. Se on tosi hauskaa vaikkei sillä olekaan mitään pelillistä merkitystä. Huonekalujen alkuperäiset paikat voi myös usein päätellä, joten etsivänäköä joka näyttää minne kukin mööpeli on siirrettävä ei ole pakko käyttää.

Indiepelit tehdään pienellä budjetilla ja suurella rakkaudella. Rajoitukset ruokkivat mielikuvitusta, ja oli aina hauska nähdä mitä luovia kiertoteitä peliin oli keksitty jotta esimerkiksi ihmisiä ei tarvitsisi animoida. Sanalla sanoen Powerwash Simulatorista on tehty oikea peli.

Burnout Paradise (Remastered)

Erään lapsena pelaamani Ratchet & Clankin ralliminipelissä lausuttiin sanat, jotka ovat syöpyneet ikuisesti mieleeni: "Kun kiilaat kovimmin ja taklaat törkeimmin, voitat väistämättä." Olen soveltanut tätä filosofiaa jokaisessa sittemmin pelaamassani autopelissä. Burnout Paradise on niitä kaahailuja joihin se parhaiten sopii.

Peli on romurallia, jossa pellin ryttääminen tuntuu olevan tärkeämpää kuin kisan voittaminen. Vastustajan auton romuttaminen palkitaan hienolla kolarihidastuksella, joka pilaa avoimen maailman aikahaasteet koska kello käy hidastuksen aikana normaalisti. Toisaalta se myös teleporttaa oman kaaran takaisin ajoradalle, joten on ihan kelpo taktiikka kiilata kaverin auto niin että ajatte molemmat seinää päin, kunhan toinen räjähtää puoli sekuntia ennen sinua. Realismilla tässä ei tosiaan juhlita. Peli on niin arcade että nopeusmittari puuttuu.

Kisoja on lähemmäs kai sata mutta maaleja jostain ihmeen syystä vain kuusi, joten ne toistavat itseään pahasti. Tarinaa ei ole ja peli on käytännössä pelkkää grindaamista. Podcast tai äänikirja on aika pakollinen. Autopeliksi Paradisessa on mukavan paljon tutkimusmatkailua, sillä karttaan merkitsemättömiä sivupolkuja ja oikoteitä riittää. Yleensä niillä pedataan stunttihyppyjä.

Guns'n'Rosesin kappale "Paradise City" kestää 6 minuuttia ja 48 sekuntia. Laulun aikana kertosäe soi 13 kertaa. Burnout Paradisen läpäisy kestää 10 tuntia. Arvatkaa, miten nämä luvut liittyvät pelikokemukseen.

Sniper Elite: Resistance

Tismalleen sama peli kuin Sniper Elite 5. Samat mekaniikat, samantyyliset maisemat, jopa tarinan ja hahmotkin tunnistaa samoiksi kuin vitosessa (nimet ja naamat vaihdettu). Peli on käytännössä vain kenttäpaketti, mutta vitonen oli ihan hyvä peli, joten mielellään tämänkin räiskytteli läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Emio the Smiling Man (Switch)

"Visual Novel" joka kertoo paperipussia päässään pitävästä sarjamurhaajasta. Kutkuttava lähtökohta seikkailupelille siis.

Mutta minulla oli ihan eri käsitys, mikä on visual novel. Ajattelin sen olevan lähinnä kävelysimulaattorin tai seikkailupelin kevyempi versio. No ei ollut. Lähinnä tulee jokin 90-luvun välivideoista koostuva "peli" mieleen josta peli puuttuu kokonaan.

Itse pelaaminen on lähinnä yhdessä valikossa kliksuttelua ja keskustelua henkilöiden kanssa. Samoja asioita saa kysellä uudestaan ja uudestaan, ja päähenkilö on varsinainen uuno joka vastailee tuon tuosta luokkaa ähh...öhh...ööhm...jne. Taustalla soi kummallinen hissimusiikki, joka ei oikeastaan sovi peliin lainkaan, koska pelissä ei ole sitäkään vähää jännitystä. Kun kliksuttelua on ollut riittävästi, päästään siirtymään johonkin toiseen paikkaan, jossa kliksuttelu aloitetaan uudelleen. Vähän kuin kevyempi versio jostain yksinkertaisesta mobiilipelistä. Missään kohtaa ei voi päästä jumiin, koska vähäisissä kohdissa joissa pitää valita jotain, tietokone kertoo että vastasit väärin ja peli jatkuu.

Itse juoni on alun ja lopun varassa, itse keskivaiheilla junnataan niin tylsissä aiheissa ja alueilla, että meinasi loppua into kesken moneen otteeseen. Peli on jaettu 12 chapteriin, ja viimeisessä tuntuu että kaikki tähän asti oli vähän turhaa, kun suurin osa infosta, mikä ei ollut edes pelaajan saatavilla, selitetään perinpohjin. Aikamoinen pannukakku siis.

Ei voi oikein millään muotoa suositella, kannattaa ennemmin katsoa vaikka YouTubesta, jos pinna siihen riittää. Jos Visual Novelit ovat tätä luokkaa pysyn jatkossakin indie-puolen seikkailupeleissä joissa on moninkerroin pelattavaa ja pähkäiltävää.
 
Jos Visual Novelit ovat tätä luokkaa pysyn jatkossakin indie-puolen seikkailupeleissä joissa on moninkerroin pelattavaa ja pähkäiltävää.
Siitähän se visual novelin nimi tulee: se on kuvakirja eikä peli. Jotkut niistä on ihan hyviäkin, mutta kannattaa tosiaan asennoitua että ryhtyy lukemaan kirjaa eikä pelaamaan peliä.
 
681a46487c112a986118387a_Combat-BaronGrael.png



Monster Train 2

Slay the Spire kopio, eli taas yksi deckbuilder. Pidin pitkään Monster Train 1:sestä enemmän mitä Slay the Spirestä, mutta lopulta kummankin läpipelattuani piti myöntää, että StS oli hitusen parempi. Tämä peli on erittäin lähellä edellistä osaa, mutta vaihtoehtoja on enemmän ja sitä myötä tuntuu myös paremmalta. Omalla deckbuilder-listalla tämä on nyt ykkösenä.

Rentoa jalat pöydällä yksi käsi hiirellä taktista vuoropohjaista pelailua.
4/5
Viikon pelaamisen jälkeen päivitystä Monster Train 2 arvosteluun. Peli on vain parantunut, mutta on löytynyt pari valituksen aihettakin.

Peliä on mahdoton läpäistä parilla ekalla pelillä, koska avatut kortit ovat surkeita. Eka tunti pitää vaan lätkiä kortteja ja yrittää päästä mahdollisimman pitkälle, jotta saisi pisteitä, ja sitä myötä pakollisia kortteja auki. Ensitunnit olivat ne kaikista heikoimmat ja voin hyvin kuvitella, että peli on jäänyt vasta-alkajilta kesken alkutunneille kun ei ole ymmärtänyt miten pelin edes voisi voittaa. Luulee että vika on itsessä, kun oikea syy onkin, ettei niitä hyviä kortteja ei ole vielä olemassa!

UI/UX, tarkemmin sanottuna ikonit ja korttien selitykset ovat vain välttävä. Kaikkia avainsanoja ei jostain syystä aina selitetä, edes silloin kun kortin avaa hiiren kakkos napilla tarkasteltavaksi. Vihollisten resolve ja muut ikonit on ikävä katsella läpi, ja vaarallisimmat debuffit voivat mennä helposti ohi. Onneksi pelissä on undo-toiminto joka vie vuoron alkuun, tulee käytettyä usein, kun vihulla olikin "piilossa" joku ominaisuus: "add corruction +3 to your units when spell is played".

Pomotappeluihin peli on seonnut kaksi kertaa ja pitänyt tehdä alt+f4. Onneksi peli jatkui samasta tappelusta, ja toisella kerralla tuli suorilta voittoteksti. Muistelen että MT1:ssä vihujen hp:t nousivat liian nopeasti omaan makuun, ja rivivihutkin olivat loppupelistä todella vaikeita. Tässä ei kai nouse yhtä paljoa? Ainakaan se tai vihujen vaikeutuminen ei ole häirinnyt paljoa.

9/10
 
Viimeksi muokattu:
Aloinpa pelaamaan Metal Gear Solid V: Phantom painia pitkästä aikaa. Viimeksi pelannut läpi muistaakseni julkaisuvuonna 2015 ja muistin, että oli loistava teos mikä jäi pitkäksi aikaa mieleen. Muutenkin kasvanut Metal gear solid pelien parissa alkaen ps1, kun siinä vaiheessa alkoi peleistä jotain tajuamaan.

Aikaa on kulunut paljon, mikä näkyy grafiikoissa ja pelattavuudessa ja Bossilla hiippailu ei luonnollisestikaan vedä vertoja esim. Last of usin pelimekaniikoille. Pelattavuus on kuitenkin sillä tasolla, että siihen pystyy palaamaan, koska on ennenkin toiminut.

Se missä Kojima mielestäni loistaa on tarinankerronta ja tunnelman luonti. Yliampuvat välianimaatiot ja suurieleiset mielenkiintoiset hahmot ovat sitä parasta Kojimaa. Tunnelma ja tahditus pelissä on loistavaa ja hommaan oikeasti uppoutuu, mikä on harvinaista nykyään. Mielestäni nykypäivän AAA pelit eivät pääse lähellekään sitä tarinankerrontaa ja käsikirjoitusta, mikä peleissä oli yli kymmenen vuotta sitten. Monet pelit nykyään vielä häviävät pelattavuudessaan, kun yksityiskohtiin ei kiinnitetä huomiota ja pelit ovat vain aivotonta loottishoottia ja käsikirjoitus alakouluikäisen tasolla.

Onneksi poikkeuksia on (bgs3, rockstarin pelit, cd projekt red) mutta yleisesti peliala on kyllä mennyt niin paljon huonompaan suuntaan. Toivottavasti nykyinen meno ois muuttumassa ja tehtäisiin enemmän juurille paluuta.

Kojima sais kyllä tehdä paluun espionageen ja tehdä sitä mitä haluaa eikä kuunnella muita. Death Strandingia yritin, mutta ei vaan lähtenyt itsellä millään, vaikka kuinka yritin.

Tämmönen räntti tähän.
 
Se missä Kojima mielestäni loistaa on tarinankerronta ja tunnelman luonti. Yliampuvat välianimaatiot ja suurieleiset mielenkiintoiset hahmot ovat sitä parasta Kojimaa. Tunnelma ja tahditus pelissä on loistavaa ja hommaan oikeasti uppoutuu, mikä on harvinaista nykyään. Mielestäni nykypäivän AAA pelit eivät pääse lähellekään sitä tarinankerrontaa ja käsikirjoitusta, mikä peleissä oli yli kymmenen vuotta sitten. Monet pelit nykyään vielä häviävät pelattavuudessaan, kun yksityiskohtiin ei kiinnitetä huomiota ja pelit ovat vain aivotonta loottishoottia ja käsikirjoitus alakouluikäisen tasolla.
Minä säästyin koko Kojimalta kun olin PC-ukkoja Soul Calibur 4:n (2008) julkaisuun asti, sitä varten piti ostaa X360. Vasta nyt aikuisiällä nähnyt kun joku striimaaja pelaa sen pelejä, tai muuten vain tulee vastaan joku video. Vaikuttaa että Kojima on ollut todella omistautunut tarinoilleen ja kiinnostunut yhteiskunnasta. Metal Gear Solideissa on aivan uskomatonta juttua! Monet on naureskellu, että nyky-yhteiskunta ottaa mallia Orwellista, mutta ehkä se ottaakin mallia Kojimasta. :D Tämäki MGS2:n AI:n kanssa keskustelu kolmen minuutin kohdalla... Ja tuo on todellakin julkaistu vuonna 2001! Oliko tuolloin jo tämä nykyisen tapainen individualismi ([foliohattu]joka hajoittaa yhteiskuntaa?[/foliohattu]) valloillaan, ei kai.
 
Minä säästyin koko Kojimalta kun olin PC-ukkoja Soul Calibur 4:n (2008) julkaisuun asti, sitä varten piti ostaa X360. Vasta nyt aikuisiällä nähnyt kun joku striimaaja pelaa sen pelejä, tai muuten vain tulee vastaan joku video. Vaikuttaa että Kojima on ollut todella omistautunut tarinoilleen ja kiinnostunut yhteiskunnasta. Metal Gear Solideissa on aivan uskomatonta juttua! Monet on naureskellu, että nyky-yhteiskunta ottaa mallia Orwellista, mutta ehkä se ottaakin mallia Kojimasta. :D Tämäki MGS2:n AI:n kanssa keskustelu kolmen minuutin kohdalla... Ja tuo on todellakin julkaistu vuonna 2001! Oliko tuolloin jo tämä nykyisen tapainen individualismi ([foliohattu]joka hajoittaa yhteiskuntaa?[/foliohattu]) valloillaan, ei kai.
Tuo lore on Metal Gearissa niin monimutkainen, etten tajunnut puoliakaan pentuna, kun niitä pelaili. Hyvin on kestänyt aikaa kuitenkin. Sama perusidea ja samat ongelmat mitä nykyään itä vs. länsi. Ihan pienellä ripauksella suolaa vaan :D
Kaikki tuli silti pelattua läpi.

Dunkey pistää nippuun koko homman aika näppärästi tässä videossa:
 
@Jones Tosta sit hyvä siirtyä aasinsiltana MGS4: Guns of the Patriotsiin... Onhan Kojima siinäkin ollut aikansa nero (ja saattaahan maailmanjärjestys olla jollain tavalla ennustettukin oikein). Siinä on kyl fiilis ja kerronta kohillaan + ehkäpä alltime paras lopputaisto ja loppu jne. Tulispa remake siitä Snake Eaterin perään... Muutama välivideo toki siinä elokuv... pelissä on myös :D
 
Metal Gear Solid 4 - Guns of the patriots:

Vähän ajatuksia kun metal geareista puhetta.

Ei viimeksi pelaamani peli, mutta MGS4 tuli pelattua kaikilla tavoilla läpi mitä peli tarjosi. Rynnäköllä, täysin stealthina ilman että kukaan koskaan teki hälytystä, pelkillä tainnutuspanoksilla kaikki pomoja myöten... ainoa peli jota jaksanut pelata oikein, väärin ja nurinkurin ilman että grindannut mitään trophyjä. Jos joskus pääsette MGS4 ääreen niin kannattaa nauttia täysillä! Itse olen aikoinani pelkästään "main menua" katsellut tuntikausia.
 
Metal Gear Solid 4 - Guns of the patriots:

Vähän ajatuksia kun metal geareista puhetta.

Ei viimeksi pelaamani peli, mutta MGS4 tuli pelattua kaikilla tavoilla läpi mitä peli tarjosi. Rynnäköllä, täysin stealthina ilman että kukaan koskaan teki hälytystä, pelkillä tainnutuspanoksilla kaikki pomoja myöten... ainoa peli jota jaksanut pelata oikein, väärin ja nurinkurin ilman että grindannut mitään trophyjä. Jos joskus pääsette MGS4 ääreen niin kannattaa nauttia täysillä! Itse olen aikoinani pelkästään "main menua" katsellut tuntikausia.
Se on taidetta se... Main menu + kaikki. Tää on todella aliarvostettu peli kyl.
 
Ei ehkä aliarvostettu, pelkästään vähän puhuttu.

Kai nuo on pakko itsekin vihdoin pelata. Ostin jopa joskus 2011 GameStopin hullujen alejen aikaan jonkun kokoelman x360:lle mutten edes käynnistänyt. Naurattaa jo valmiiksi, että MSG4:ssa on kuulemma 70 minuutin välivideo.... :D
 
Ei ehkä aliarvostettu, pelkästään vähän puhuttu.

Kai nuo on pakko itsekin vihdoin pelata. Ostin jopa joskus 2011 GameStopin hullujen alejen aikaan jonkun kokoelman x360:lle mutten edes käynnistänyt. Naurattaa jo valmiiksi, että MSG4:ssa on kuulemma 70 minuutin välivideo.... :D
Ei ole välivideot nuin pitkiä vaikka nekin pitkiä on. Kun pelin pääsee läpi niin sitten lähtee loppuelokuva pyöriin joka on vajaa tunnin.

E: Näyttikin olevan youtubessa tuo ending video ja mittaa 1h 20min.
 
Viimeksi muokattu:
This war of mine (PC)
Peli joka on kyllä jäänyt mieleen, mutta ehkä lähinnä tunnelman vuoksi. Toinen pelikerta tätä, aiempi jostain 10v takaa. Pelissä pelataan jossain sodan/sisällissodan runtelemassa paikassa ja yritetään selvitä siviileinä päivästä toiseen kunnes sota päättyy. Peli koostuu kahdesta vaiheesta, päivällä ollaan asumuksessa, kerätään voimia, satoa, tehdään ruokaa ja uusia välineitä. Yöllä yksi asumuksen hahmoista lähtee hiippailemaan raunioihin keräämään tavaraa jota joko käytetään itse tai kaupataan pois. Hahmot voivat kuolla monella tapaa, raunioissa, kylmään, nälkään, tauteihin, haavoihin, itsemurha yms. Peli perustuukin pitkälti survival pelien logiikkaan.

Teemallisesti peli on mielenkiintoinen mutta siihen se vähän jää. Pelillisesti peli on turhankin yksinkertainen, varsinki tuo päivä vaihe on tylsää odottelua, jossa harvoin on paljoa tekemistä. Yö hiippailu on ihan jees mutta vähän köykäinen lopulta kontrolleiltaan. Teemakaan ei oikein saavuta semmoista syvyyttä mitä toivois. Radio kertoo vähän tapahtumia, mutta hahmot jäävät melko ohuiksi vaikka heillä muka eri piirteitä onkin. Päivällä ei tapahdu juuri mitään, vieraita käy ovella joko kerjäämässä tai kauppaamassa.

Tuskin olisin jaksanut tätä loppuun asti pelata jos en olis yövuoroissa pelaillut. Sen verran puuduttavaksi tuo +40 pelin sisäisen päivän(about 9h) rupeama kävi ja loppua kohden teki kyl vaan absoluuttisen minimin. Ihan hyvä että tuli uudelleen pelattua, mutta uniikki teema ei nyt ihan kanna, että tätä tarvitsis lämmöllä muistella.
 
Infinity Nikki PS5

Just kun sain ps5:n hommattua niin piti jotain ilmaispelattavaa kokeilla ensin....muutaman tunnin perusteella ihan kivaa zelda/genshin tyylistä open world puuhastelua. eiköhän ton parissa jonkun aikaa mene ennekun viitsii ostaa jonkun pelin.
 
Turrican 2 C64

Joystick on kyllä loppujenlopuksi melko karmea ohjattavuudeltaan tuollaisessa tasoloikkapelissä gamepadiin verrattuna. Ensimmäinen Game Over tuli jo ensimmäisen kentän alkuvaiheilla eikä voi kuin ihmetellä että joskus taisin viimeiseen tai ainakin viimeisiin kenttiin tuota pelata. Kenttiä joutui kyllä hyppiä läpi aika yolo -henkisesti koska tietoa siitä mitä alapuolella on ei ollut ja monet viholliset huomaa sen jälkeen ku niistä on jo ottanut osumaa. Kyllä tuo silti lienee C64:n parhaimmistoa pelinä.

Aitoon C64 -tyyliin pelin latailu kasetilta ei mennyt ekalla nappiin, joystickin läsnäolo ilmeisesti saattoi kaataa alkulatailut mutta sen jälkeen sen sai kytkeä... tai sitten tuossa koneessa on jotain vikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Turrican 2 C64

Joystick on kyllä loppujenlopuksi melko karmea ohjattavuudeltaan tuollaisessa tasoloikkapelissä gamepadiin verrattuna. Ensimmäinen Game Over tuli jo ensimmäisen kentän alkuvaiheilla eikä voi kuin ihmetellä että joskus taisin viimeiseen tai ainakin viimeisiin kenttiin tuota pelata. Kenttiä joutui kyllä hyppiä läpi aika yolo -henkisesti koska tietoa siitä mitä alapuolella on ei ollut ja monet viholliset huomaa sen jälkeen ku niistä on jo ottanut osumaa. Kyllä tuo silti lienee C64:n parhaimmistoa pelinä.

Aitoon C64 -tyyliin pelin latailu kasetilta ei mennyt ekalla nappiin, joystickin läsnäolo ilmeisesti saattoi kaataa alkulatailut mutta sen jälkeen sen sai kytkeä... tai sitten tuossa koneessa on jotain vikaa.
Tuo on kyllä hyvä peli, mutta ehdottomasti Amigalla pitää tuo aina pelata. Musat on niin tärkeä elementti tuossa pelissä ja amigan äänipiiri oli niin kova siihen aikaan. Nykyään tosin emulaattorilla koittaa säheltää niin ei tunnu samalle.
 
Rise of the Tomb Raider

Olen aikaisemmin ollut henkeen ja vereen FPS-pelien ja muiden kilpailullisten pelien suurkuluttaja. Pari kuukautta takaperin tilaamani Samsungin G9 ei ole kuitenkaan ykkösvalinta niihin hommiin, joten lnäytön testausta lähdin suorittamaan yksinpelien parissa. Yksittäisiä yksinpelejä on vuosien varrella tullut pelattua läpi, mutta nyt kesäloman (lue: työttömyyden) ja 49" näytön takia päätin ryhdistäytyä tällä(kin) rintamalla. Otsikon peli valikoitui osittain siksi, että vuonna 2013 julkaistu Tomb Raider oli vähintäänkin mukava pelikokemus sekä siksi, että otsikon peliä on jaettu Epic Gamesin toimesta ilmaiseksi. Mutta nyt itse asiaan:

Juoni ei tarjoa mitään mullistavaa jos pelisarja on pelaajalle jo ennestään tuttu. Nimensä mukaisesti tarinan päätarkoituksena on ryöstää hauta tai tässä tapauksessa jotain sen tapaista. Tämä kyseinen peli on voittanut Writers Guild of America -palkinnon vuonna 2016, joten en nyt sen kummallisemmin lähde kertomaa juonesta. Tiivistän kuitenkin sen verran, että yhdyn Pelaaja.fi arvioon :tongue:

Kuten jo yläpuolella mainitsinkin, olen tuon 2013 julkaistun pelin pelannut läpi vuonna 2017 ja mielestäni tarina tai pelin mekaniikat ei juurikaan eroa toisistaan. Muutamia pelillisiä lisiä (uusia nuolia, varusteiden päivitys jne jne) löytyy, mutta suurta eroa näiden välillä ei nähdäkseni ole. Pelimaailman alueet aukeavat tarinan edetessä ja näiden välillä voi kulkea quick travel -ominaisuuden turvin, mutta oman 10 tunnin läpipeluun aikana taisin tätä ominaisuutta käyttää kahdesti. Nopealla mutustelulla voisin veikata, että jos pelaaja haluaa suorittaa pelin 100% läpi, niin ominaisuus tulee enemmän tutuksi. Pelasin pelin mielestäni kohtuullisen normaalilla tahdilla suorittaen muutamia lisätehtäviä matkan varrella. Pelin päätarina kestää noin 10 tuntia, ja näiden lisäksi pelin DLC:t tarjoavat ajallisesti noin puolet lisää pelattavaa. Lisäosia en lähtenyt pelaamaan pienen tylsistyksen takia. Grafiikat näyttivät mielestäni hyviltä ja oman läpipeluun aikana en sen suurempiin bugeihin tai muihin harmistuksen aiheuttajiin törmännyt.

Pelissä ei suoranaisesti ollut mitään vikaa, mutta menee silti en pelaa uudestaan -listalle.
 
Tuli pelikaupassa vastaan tony hawk pro skater 1+2. Olihan se pakko ostaa 18€ hintaan. 1 olen nyt hakannut ja todella hienoa viihdettä.
Ihan kuin Playstation 1 aikoina, cordless rumblepad 2 vuodelta nakki ja keppi hoitaa pelin mainiosti.
 
Clair Obscur: Expedition 33 (PC, Xbox Game Pass)

Vuoden peli? Nooh...

Lumierèssa eletään jännittyneen haikeita hetkiä. Vuosittainen hetki lähestyy, jolloin salaperäinen Maalari maalaa taivaanrantaan uuden, laskevan numeron. Sen ikäiset ja sitä vanhemmat pyyhitään pois tapahtumassa, jota nimitetään Hankaukseksi. Maalaria on yritetty pysäyttää useamman kerran, tuloksetta. Kaikki retkikunnat ovat epäonnistuneet. Pelaaja ohjaa 33:n jäseniä, voisivatko he olla ensimmäiset, jotka onnistuvat tehtävässään? Tämä peli on saanut aikaan uskomatonta pöhinää ja se olikin kuulemma myynyt 33 päivässä 3,3 miljoonaa kappaletta (heh). Monet ovat vissiin nimenneet sen jo vuoden pelikseen. Olin tästä hieman ihmeissäni, koska mikään näkemäni ennakkomateriaali ei herättänyt kiinnostusta. Game Pass -tilaus oli kuitenkin päällä, joten päätin ottaa sen listalle. Visuaalinen tyyli on ihan jees, hyvin maalausmainen ja maalausteema on pelissä hyvin vahva alkaen jo pelin nimestä, mikä tarkoittaa valon ja varjon kontrastia korostavaa tyyliä. Musiikkikin on ihan jees, ei kauhean ikimuistoista, vaikka pääteema melkoinen korvamato onkin.

Itse peli on japsiropetyylistä seikkailua vuoropohjaisella taistelulla. Tai niin se yleensä esitellään, käytännössä siinä on uusi kikka eli väistöt ja torjunnat. Enää ei voi ottaa iskuja vastaan kuin Rocky Balboa, ne on pakko väistää/torjua itse tai huudetaan hyvin äkkiä Adriania. Onnistuneet torjunnat palkitaan ilmaisella vastahyökkäyksellä. Tai jos tarkkoja ollaan niin peli ohjaa niiden suuntaan, melkeinpä pakottaa. Normihyökkäyksillä tehdään vain hikistä vahinkoa, kunnon damageen vaaditaan sarja onnistuneita torjuntoja. En tosin ihan hiffannut pelin logiikkaa kun välillä epäonnistuin osassa torjuntoja mutta silti tuli kountteri, välillä taas ei. Väistöissä on hieman isompi aikaikkuna, mutta niistä ei saa muuta palkintoa kuin energiapisteitä, joilla voi tehdä tehokkaampia superhyökkäyksiä. Myös torjunnat kasvattavat energiaa, mutta siis vastahyökkäysten ansiosta ne ovat parempi vaihtoehto, jos vaan oma reaktioaika riittää. Itse olen melko hidas köntys ja varsinkin pari bossia pisti sellaista komboa hyökkäyksiin, että meinasi jo tietynlainen elin kasvaa otsaan. Yhden bossin ajaksi pitikin laskea vaikeustasoa, kun en siinä kohtaa iltaa enää jaksanut. Sinnikkyys kuitenkin palkittiin (olenhan Sekironkin päässyt läpi, jopa useaan kertaan) ja lopulta lopputekstit rullasivat ruudulla. Loppupuoli tuntui kyllä jo vähän venytetyltä, jatkuvasti mietin, että vieläkö tätä jatkuu?

Taistelun ulkopuolella liikutaan semiputkimaisessa ympäristössä tai vapaalla kartalla, kunhan muutama luolasto ollaan kaluttu läpi. Mantereelta löytyy kaikkea pientä löydettävää, isoja haastebosseja sekä supervaikeita alueita. Vähän tuli Final Fantasy VII -vibat (se alkuperäinen, remakea en ole pelannut). Alussa jaksoin vielä muutaman ison körmyn, mutta tietyn pisteen jälkeen keskityin lähinnä pääjuoneen ja kartan tarvikkeiden keräilyyn. Erilaisia taikoja vastaavia hahmoista riippumattomia kykyjä löytyy sieltä täältä sekä tippuu myös vihollisilta. Kun on kyseisen kyvyn kanssa voittanut neljä taistelua, sen voi laittaa muillekin (vaikka kaikille) tiettyjä pisteitä käyttämällä. Pisteitä löytyy maailmasta lisää ja ne voi vapaasti jakaa hahmojen kesken haluamallaan tavalla.

Itselleni tämä ei siis ole vuoden peli. Tai jos on, niin aika ankea pelivuosi on tulossa. Se ei ollut varsinaisesti huono, muttei napannut kunnolla mukaansa juuri ollenkaan. Juoni ja hahmot ei kiinnostaneet, alku oli jopa niin tylsä, että meinasin jättää kesken jo siinä. Torjuntoihin pakottava taistelu oli alussa ihan jees, mutta kun se oli käytännössä pakollista niin vieraanvaraisuus loppui ennen loppua. Mutta kuten totesin, monet ovat tästä innostuneet. Lisäksi se löytyy gamepassista eli jos tilaus on päällä niin kokeilu on helppoa, ei maksa ekstraa.

 
Outworld Station

Aivan mahtava peli jos vaan Satisfactory, Factorio, Dyson Sphere Program ja vastaavat rakennus, automaatio ja resurssihallinnat ovat lähellä sydäntä. Peli on Early Access mutta erittäin pelattava, itsellä hurahtanut lähes 60h viimeisten viikkojen aikana.

Tässä rakennetaan omaa tehdasta Satisfactoryn tapaan, jatkuvasti laajentaen ja logistiikkaketkuja optimoiden, peli maksaa alle 20€ ja pelattavaa riittää. Kannattaa testata jos tämän tyyliset pelit ovat olleet lähellä sydäntä.
 
Stellar Blade demo (PC, PS5)

Tämä Etelä-Korealainen sci-fi souls-like on tullu vastaan viime aikoina joka päivä jossain päin nettiä ja hokasin että siitä on demo saatavilla niin otin testiin.

Ei tämä oikein iske näin ekan tunnin jälkeen ja saa nähdä jaksaako tuota demoa edes loppuun, koska tappelu on tuntuu niin tunnottomalta. Häiritsee myös että vihujen iskut on monesti joko kovasti viivytettyjä tai sitten ne tulee heti. Monissa tälläisissä peleissä vihujen iskut on tehty niin että perfect-dodge tai perfect-parry on sujuva tehdä melkein samantien kun vihu alka lyömään, mutta ei tässä. Muutenkin taistelutuntuma toiseen Etelä-Korealaiseseen souls-likeen Lies of P:in on iso, siinä se oli mukavan tiukan tuntoista.

Myös alun jatkuvat räjähdykset ja ruudun tärinä alkoi häiritä nopeasti, mutta sen sai onneksi helposti asetuksista pois päältä. Asetuksia on paljon ja päälle laitoin myös automaattisen tavaran noukkimisen, koska ei niitä pieniä juttuja näe. Siitä tuliki mieleen toinen ärsytys, peliä ei oikein voi sanoa pimeäksi, mutta jostain syystä tuntuu ettei erota mitään. "Onko tuo juttu tärkeä? Ei. Onko tuo juttu tärkeä? Ei."

Mukana on myös Unchartedmaista kiipeilyä. Vihasin sitä jo Unchartedeissa, se on täysin turhaa ennaltamäärättyä "pelaamista". Ai niin pari quick-time-eventtiäkin tuli vastaan... Miten ne on saanu kaikki ärsyttävyydet tähän mukaan! :D Varmaan joku pomo tai konsultti on halunnut mukaan kaiken mitä 3rd person 3D-toimintapeleistä löytyy.

Erilaisia taistelutaitoja näyttäis olevan paljon ja parin erikoisiskun tekeminen tuntui jota hyvältä tunnuttomaan huitomiseen verrattuna.

Kyllä tämä varmasti paranee kun pelaa vain pidemmälle, ja voi olla ettei muilla häiritse nuo mainitsemani ongelmat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 040
Viestejä
4 798 776
Jäsenet
77 870
Uusin jäsen
Jarppii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom