Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mahtavaa, että arvioit Epicin ilmaispelejä, kiitos(PC, Epicin ilmaispelit osa XXXII)
[...] Tekis mieli ostaa Steamiin ihan sen vuoksi, että muistan tän muutaman vuoden päästä
Blue Prince
Ehditty jo julistaa vuoden parhaaksi peliksi, mutta ei ole genrensä puolesta todellakaan koko kansan peli. Äkkiseltään peli vaikuttaa lautapelin ja kävelysimulaattorin yhdistelmältä, jossa tarkoituksena on löytää muuttuvan labyrinttitalon läpi salaiseen huoneeseen numero 46.
Mutta kuten pelin hinnasta ja 8 vuoden kehitystyöstä voi arvata, se on vain pelin pintakerros. Tuota labyrinttirumbaa siis kyllä pelataan jokaisella pelikerralla, mutta sen päälle on kehitetty uskomaton määrä jippoja ja salaisuuksia pitämään motivaatiota yllä.
![]()
Blue Prince on Steam
Welcome to Mt. Holly, where every dawn unveils a new mystery. Navigate through shifting corridors and ever-changing chambers in this genre-defying strategy puzzle adventure. But will your unpredictable path lead you to the rumored Room 46?store.steampowered.com
Tuotatuota... Itse tuhlasin tähän perinteisenä nurkkien (ja sivutehtävien) koluajana 26h. Tekemistä on ja kävelyä eestaas tulee omaan makuun ihan liikaa ja siinä tuo fast travelin puuttuminen kyrsii. Sitten tuo tiettyjen vihujen spawnaaminen... aivan saatanan rasittavaa. Tapa kaikki ja seuraavalla kerralla ne tasan samat henkilöt on tasan samassa paikassa uudestaan ja tämä sitten toistuu pelin aikana x-kertaa. Kuinkakohan helvetin monta kertaa tapoin yhden ja saman Interchangen oven edessä päivystäneen Protocolin äijän. Edellisen lahtaamisen jäljiltä uhrilta tippunut asekin vielä siinä samoilla sijoillaan ja taas sama uudestaan ja sama ase samaan läjään.Atomfall - PC
Tämähän on aivan mainio Fallout klooni jossa seikkaillaan Brittiläisellä maaseudulla Windscale onnettomuuden vaihtoehto-todellisuudessa.
Juoni on varsin hyvä ja pelimekaniikat sopivan yksinkertaiset, isoin ero peruskaavaan on että quest marketeita ei jaeta vaan homma rullaa eteenpäin vihjeiden perusteella, salapoliisimaisesti. Jatkuvasti on kyllä tekemistä, turhaa kävelyä tulee aika vähän vaikkei fast travel pelistä löydykään.
Pelin pituus oli yllättävän lyhyt, 9h oli kellossa kun päädyin puolivahingossa jo loppuun. Mahdollisia skenaarioita on puoli tusinaa ja sopivan salaperäisiä kaikki.
Vahva suositus jos kaipaa ns kevyttä väliruokaa Fallout skeneen. Ei mitään mullistavaa muttei mitään inhottavaakaan - 3/5.
Jos jäi nälkä, samaa sarjaa löytyy pari peliä lisää. The Procession to Calvary ja viimeisimpänä Death of the Reprobate.....
Four Last Things (PC)
Renessanssiajan maalauksiin pohjautuva point & click -seikkailupeli, jossa mies pelästyy syntistä elämäänsä ja rientää paikalliseen seurakuntaan hakemaan ripitystä. Porsaanrei'än ansiosta se onnistuu, jos tekee kaikki seitsemän kuolemansyntiä tämän seurakunnan alueella, joten mars syntiä tekemään siis. Tämä oli hauska, joskin varsin lyhyt seikkailu ja tästä kolmikosta nipin napin se paras. Plussaa myös klassisesta taiteesta kuten Boschin teoksista. (Ei se sähkölaitefirma vaan Hieronymus.)
.....
Tänks, noi oli kyllä mulla jo tiedossa. Toistaiseksi tämä eka riitti, mutta katsotaan jos myöhemmin herää kiinnostus enempään.Jos jäi nälkä, samaa sarjaa löytyy pari peliä lisää. The Procession to Calvary ja viimeisimpänä Death of the Reprobate.
Horizon Zero Dawn, joulukuu 2021
Aloitin tämän itseasiassa jo kesällä, mutta innostus loppui n. 5 tunnin jälkeen kesken samalla, kun jäi koko yksinpelaaminen taas hetkeksi tauolle. Jatkoin vanhaa tallennusta ja peli imaisi viimein mukaansa. Nätti maailma ja kiva stoori mielestäni erinomaisilla taustoilla. Tää on sitä mun lempigenreä, eli tarinavetoista 3. persoonan avointa maailmaa. 5/5.
Ja melee combot. Älkää unohtako käyttää melee comboja ihmisiä vastaan. Ne jää helposti pimentoon mutta siellä on harjoitusareena jossa niitä voi treenata.Horizon Forbidden West Complete Edition (PC)
Pelattavuus on todella jouhevaa. Jousipyssyillä ja sen muunnelmilla metsästetään eläinten näköisiä vihollislaitteita, ja välillä ihmisiäkin.
Onko tämä kuitenkaan enää sitä ihme kikkailua niiden ammojen, armorien ja healthien suhteen mitä Eternal oli. Se oli asia mikä eniten tökki itellä Eternalissa verrattuna 2016 Doomiin.DOOM: The Dark Ages (PC, Xbox Game Pass)
Jos pidit Eternalista, pidät todennäköisesti tästäkin.
Doom 2016 oli varmasti monelle yllätys, myös minulle. Pidin siitä paljon, se oli vanhanaikaisuudessaan virkistävää. Sitten tuli Eternal, joka toi kikkailun haulikkohippaan. Sille oli faninsa, joihin minä en kuulunut. Tämä jatkaa samaa rataa. Jälleen kerran peli aloitetaan pitkillä välivideoilla. Ei uskoisi, että sama firma teki 2016:n alun, jossa tapettiin eka örkki alle minuutissa. Sitten kun päästään viimein pelaamaan niin joka välissä keskeytetään isolla opastusruudulla. Toiminnassa uusi kikka on kilvellä tehtävät torjunnat, mutta se ei vaan innosta. Lisäksi heitellään kilpeä ja mäiskitään nyrkillä. Ongelma vaan on, että mulla ei ollut tätä pelatessa pätkääkään hauskaa. Tai no, oli yhden ohikiitävän hetken kun olin hieman isommalla aukealla ja pääsin siellä lyhyen aikaa ampumaan miettimättä parryjä. Se oli hauskaa. Musiikkikin oli kaukana Mick Gordonin oikeasti vetävästä metallimusiikista, tämä oli jotain halpaa haaleaa kopiota. Kolmannessa kentässä totesin, että eiköhän tää ollut tässä. #notmydoom
Yhden kehun voisin sentään antaa: Demonien liha lähtee ampuessa siististi irti ja jäljelle jää vaan luuta. Harmi vaan, että se nähtiin jo Dead Spacen remakessa.
Tarpeeksi erikoishyökkäyksiä ja torjuntoja tekemällä örkki horjuu, jolloin pääsee tekemään lopetusliikkeen. Tästä putoaa enemmän ainakin terveyttä. Ammuksiin en kiinnittänyt huomiota kun ne eivät yleensä olleet vähissä. Syvällisempää analyysiä löytynee pelin omasta ketjusta käyttäjiltä, jotka ovat pelissä parempia kuin minä.Onko tämä kuitenkaan enää sitä ihme kikkailua niiden ammojen, armorien ja healthien suhteen mitä Eternal oli. Se oli asia mikä eniten tökki itellä Eternalissa verrattuna 2016 Doomiin.
Ei se nyt ihan kympin arvoinen. Liikaa outoja epäjohdonmukaisuuksia. Kuten se, että ensin lähdetään kovin mahtipontisesti liikkeelle ja sitten kun kartta aukeaa, niin näkee että nehän veti sen paattinsa sadan metrin päässä rantaan.CLAIR OBSCUR EXPEDITION 33
Tämä on kyllä GOTY 2025. Hieno peli, ranskalainen Final Fantasy on paras kuvaus.
Siinä on kyllä semmoinen parry/dodge, että se nostaa pelin vaikeustasoa vanhemmilla ihmisillä, joiden reaktionopeus ei ole sama kuin teininä. Ei ole vuoropohjainen peli oikeasti. Mutta Story-vaikeustasolla kuolee vieläkin aina välillä ja se on kasuaalille sopiva vaikeustaso.
Juoni on mahtava, enkä lähde sitä spoilaamaan traileria enempää. Siis maalajatar taivaanrannassa piirtelee uuden numeron vuosittain ja kaikki siitä vanhemmat muuttuvat tuhkaksi ja terälehdiksi, tms.. Aina välillä sitten lähtee Expedition tappamaan taivaanrannan maalaajaa, tämä on Expedition 33:n tarina.
Musiikki sai jonkun palkinnon jo , mutta mielestäni semmoista ranskalaista laulua ja olen tunnistavani jonkun FF:n pianokuvion alun, jota ei kuitenkaan viedä loppuun, olisiko FF10.. Kuitenkin hienoa settiä.
Ääninäyttelijöinä on julkkiksia ja FFXVI:n Ben Starr. Hienoa työtä tekevät.
Ei tässä ole huonoja puolia, kun taistelusysteemin hallitsee jollain lailla. Nuoremmat selvästi paremmin.
10/10
Kiitti vinkistä, tuli ekaa pelattua paljon mutta meni tää toisen version julkaisu ohi. Heti ostoon.![]()
Monster Train 2
Slay the Spire kopio, eli taas yksi deckbuilder. Pidin pitkään Monster Train 1:sestä enemmän mitä Slay the Spirestä, mutta lopulta kummankin läpipelattuani piti myöntää, että StS oli hitusen parempi. Tämä peli on erittäin lähellä edellistä osaa, mutta vaihtoehtoja on enemmän ja sitä myötä tuntuu myös paremmalta. Omalla deckbuilder-listalla tämä on nyt ykkösenä.
Rentoa jalat pöydällä yksi käsi hiirellä taktista vuoropohjaista pelailua.
4/5
Siitähän se visual novelin nimi tulee: se on kuvakirja eikä peli. Jotkut niistä on ihan hyviäkin, mutta kannattaa tosiaan asennoitua että ryhtyy lukemaan kirjaa eikä pelaamaan peliä.Jos Visual Novelit ovat tätä luokkaa pysyn jatkossakin indie-puolen seikkailupeleissä joissa on moninkerroin pelattavaa ja pähkäiltävää.
Viikon pelaamisen jälkeen päivitystä Monster Train 2 arvosteluun. Peli on vain parantunut, mutta on löytynyt pari valituksen aihettakin.![]()
Monster Train 2
Slay the Spire kopio, eli taas yksi deckbuilder. Pidin pitkään Monster Train 1:sestä enemmän mitä Slay the Spirestä, mutta lopulta kummankin läpipelattuani piti myöntää, että StS oli hitusen parempi. Tämä peli on erittäin lähellä edellistä osaa, mutta vaihtoehtoja on enemmän ja sitä myötä tuntuu myös paremmalta. Omalla deckbuilder-listalla tämä on nyt ykkösenä.
Rentoa jalat pöydällä yksi käsi hiirellä taktista vuoropohjaista pelailua.
4/5
Minä säästyin koko Kojimalta kun olin PC-ukkoja Soul Calibur 4:n (2008) julkaisuun asti, sitä varten piti ostaa X360. Vasta nyt aikuisiällä nähnyt kun joku striimaaja pelaa sen pelejä, tai muuten vain tulee vastaan joku video. Vaikuttaa että Kojima on ollut todella omistautunut tarinoilleen ja kiinnostunut yhteiskunnasta. Metal Gear Solideissa on aivan uskomatonta juttua! Monet on naureskellu, että nyky-yhteiskunta ottaa mallia Orwellista, mutta ehkä se ottaakin mallia Kojimasta.Se missä Kojima mielestäni loistaa on tarinankerronta ja tunnelman luonti. Yliampuvat välianimaatiot ja suurieleiset mielenkiintoiset hahmot ovat sitä parasta Kojimaa. Tunnelma ja tahditus pelissä on loistavaa ja hommaan oikeasti uppoutuu, mikä on harvinaista nykyään. Mielestäni nykypäivän AAA pelit eivät pääse lähellekään sitä tarinankerrontaa ja käsikirjoitusta, mikä peleissä oli yli kymmenen vuotta sitten. Monet pelit nykyään vielä häviävät pelattavuudessaan, kun yksityiskohtiin ei kiinnitetä huomiota ja pelit ovat vain aivotonta loottishoottia ja käsikirjoitus alakouluikäisen tasolla.
Tuo lore on Metal Gearissa niin monimutkainen, etten tajunnut puoliakaan pentuna, kun niitä pelaili. Hyvin on kestänyt aikaa kuitenkin. Sama perusidea ja samat ongelmat mitä nykyään itä vs. länsi. Ihan pienellä ripauksella suolaa vaanMinä säästyin koko Kojimalta kun olin PC-ukkoja Soul Calibur 4:n (2008) julkaisuun asti, sitä varten piti ostaa X360. Vasta nyt aikuisiällä nähnyt kun joku striimaaja pelaa sen pelejä, tai muuten vain tulee vastaan joku video. Vaikuttaa että Kojima on ollut todella omistautunut tarinoilleen ja kiinnostunut yhteiskunnasta. Metal Gear Solideissa on aivan uskomatonta juttua! Monet on naureskellu, että nyky-yhteiskunta ottaa mallia Orwellista, mutta ehkä se ottaakin mallia Kojimasta.Tämäki MGS2:n AI:n kanssa keskustelu kolmen minuutin kohdalla... Ja tuo on todellakin julkaistu vuonna 2001! Oliko tuolloin jo tämä nykyisen tapainen individualismi ([foliohattu]joka hajoittaa yhteiskuntaa?[/foliohattu]) valloillaan, ei kai.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.