The Surge - Augmented Edition (PC)
Ihan hyvä scifi-Souls.
Pelihahmon ensimmäinen työpäivä CREO:lla, maapallon pelastamiseen keskittyvällä suuryrityksellä, ei mene hyvin. Robotit ja ulkoisella tukirangalla (exo-rig) varustetut työntekijät ovat seonneet ja pitäisi selvittää, mitä hittoa on tapahtunut ja kuinka sen voisi korjata. Alkaa taistelu kohti tehdaskompleksin sydäntä. Jos on joskus pelannut Soulseja tai -likejä, niin tietää homman nimen. Kuoltua menettää vain taskuun kerätyt rahat, tässä pelissä teknorojun. Soulseista poiketen niiden takaisinkeräämisessä on aikaraja, jota voi kasvattaa tappamalla vihollisia matkalla kuolemispaikalle. Hahmoa ei myöskään suoraan päivitetä, vaan rigiä. Kun sen tehoytimen taso nousee, pääsee laittamaan enemmän implantteja, jotka hoitavat erilaisia tehtäviä. Terveysimplantit kasvattavat (yllättäen) terveyttä, staminaimplantit, no, annan teidän arvata. Eri ruumiinosien panssaritkin vaativat eri määrän tehoa, jotta niitä voi käyttää. Terveyttä palauttavat injektorit vievät myös implanttipaikkoja ja vastaan tuleekin tasapainoilu rigin ytimen tason ja paikkojen kesken. Aseilla ei ole tasovaatimuksia ja niiden sekä panssarinosien teho nostetaan niitä päivittämällä. Tämä tapahtuu leikaamalla vihollisilta eri ruumiinosia irti tähtäämällä niitä ja lyömällä, kunnes se on ottanut tarpeeksi damagea. Se on myös yksi pelisarjan omista lisäyksistä genreen. Eri tasoiset viholliset kantavat eri tasoisia kamoja eikä ensimmäisellä alueella ole mahdollista päästä täysiin lukuihin.
Kartoissa on keskiössä aina parannushuone, josta lähdetään tutkimaan paikkoja. Jotta ei pitäisi aina juosta kilometriä sinne päästäkseen, aukeaa pelatessa useita pikareittejä ja kun ensimmäisen kerran huomaa, että ai täältä pääsee
tänne, on se hieno tunne. Nämä ovat pomomatseissa oleellisia, sillä mikään ei ole turhauttavampaa kuin juosta kilometri samoja vihollisia väistellen ja kuolla matkalla, kun pari roskamobia onnistui gänkkäämään. Pomomatseja ei ole peruspelissä kuin kourallinen, mikä on mukavaa vaihtelua Elden Ringin jälkeen. Ne eivät ole sinänsä erityisen haastavia, varsinkaan Miyazakin masokismirundien jälkeen. Haastavuus tulee epämääräisistä hitboxeista ja muusta yleisestä kankeudesta, mikä on pelin huonoin puoli. Esimerkiksi käyttämässäni single rig -aseessa oli kombon toisessa osassa sarja lyöntejä, joita ei voi perua ja jotka vievät pelihahmoa eteenpäin. Ja jos tähtää reunalla olevaa vihollista niin voitte arvata, kuinka käy... Pitikin siis opetella lyömään vihuja oikeaan aikaan. Myös muutamassa pomomatsissa on mahdollista pudota ja sekös vasta riemukasta onkin. Mutta pelaamalla näiden kanssa oppii elämään ja loppari menikin ekalla yrittämällä, mulla tosin oli taskut täynnä huippuluokan terveysinjektoreita sekä tuplasti terveyttä.
Augmented edition sisältää kaikki julkaistut lisärit. Monet vain tuovat uusia panssareita sekä aseita ja ne tulee anastaa kenttiin pudotetuilta vihollisilta.
A Walk in the Park on periaatteessa peruspeli pienoiskoossa omalla erillisellä kartallaan ja bosseillaan.
The Good, The Bad and The Augmented taasen on muutamasta erillisestä kartasta kasatut yhdeksän episodia, joita voi mennä läpi uudestaan niin monta kertaa kuin jaksaa. Kun kokeilin tätä ensimmäisen kerran pelin alussa niin fiilis oli VMP. Kun kokeilin uudelleen pelin loppupuolella (jolloin kaikki episodit oli avattu) se toimi paljon paremmin. Toki silloin oli jo huippuluokan kamat ja aseet ja muutenkin jo sisäistänyt pelin mekaniikat. Pidin muutenkin sen pienestä kieli poskella -meiningistä. Molemmassa lisärissä on pelattavaa parista muutamaan tuntiin riippuen, kuinka tarkkaan nurkat nuohoaa.
Pelasin kakkosen aikanaan Xbox PC -gamepassilla ennen tätä ja se on ehkä teknisesti vähän tätä parempi. Tosin kun tämän pelaa ensin niin jotkin juttu aukenee paremmin kakkosessa. Tässä myös hieman parempi tarina, vaikkei sekään maata mullista (heh). Kakkosta tosin tuskin jaksan mennä uudestaan läpi, ainakaan vähään aikaan. Joka tapauksessa tämä oli ihan mukava välipala eikä pomoihin tarvinnut tuhlata tunteja.