Heroes of Might & Magic 3 (1999)
HOMM3.exe. Legendaarinen peli PC:n kulta-ajalta eli 90-luvun lopulta. Pelasin GoG-versiota johon asensin jonkun HD-resoluutio päivityksen.
Pelissä rakennetaan linnaa, tehdään joukkoja ja taistellaan toisia sankareita vastaan. Linnan rakennus on hauskaa hommaa ja nautin paljon resurssien kanssa tasapainoilusta. Värikäs pikseligrafiikka on vieläkin kaunista ja kartaa oli yhtä mukava ihastella kuin viime vuosituhannella. Tämä on sitä oikeaa kaunista pikseligrafiikkaa! Sankareiden levuttaminen ja varusteiden hankkiminen oli myös hauskaa. Siihen hyvät puolet sitten jäivätkin. Käyttöliittymä on viime vuosituhannelta ja esim. pelin tallentaminen on liian monen napin takana, jonka lisäksi save pitää nimetä. Tarjolla on autosave mutta se seivaa vuoron loppuun jolloin kaikki on jo tehty, eli se on täysin turha!
Tasapaino on pielessä, eikä taistelu ole niin taktista kun 90-luvulla luulin ja taistelut voitetaan vain ylivoimalla. Vihujen armeijoiden vahvuus opitaan kantapään kautta ja tuntuu muutenkin että peli on tarkoitettu pelattavaksi vain yhdellä tapaa. Lopetin pelin kahden illan jälkeen kun yhdessä tehtävässä liian vahva vihu vain jyräsi jokakerta yli, vaikka virheestä oppineena pelasin erittäin tarkoin kaiken maksimoiden. Jälkeenpäin tuli mieleen että ehkä etenin kartalla liian pitkälle ja se triggeröi vihun hyökkäämään?
Alkupeli on niiiin hauska kun tutkii karttaa, kaupunki ja joukot kehittyy, jne. Sitten jossain vaiheessa voi iskeä luuppi päälle ja vihu syöttää armeijoitaan joista voitan jokaisen, mutta en saa rakennettua armeijaa jolla voisin vihdoin itse hyökätä. Aina kun luulen että olen kasvattanut armeijaa riittävästi viikkojen ajan niin vihulla onkin vastassa joukot joita en voi voittaa. Load save -> Kasvatan armeijaa vielä yhden viikon ja vihulla on taas vastassa armeija jota ei voi voittaa. En tiedä miten tätä pitäisi oikeasti pelata.

Heroes of Might & Magic 7 (2015)
Päätin koittaa uudempaa sarjan peliä, jos siinä olisi korjattu vanhuksen puutteita. Olen pistänyt merkille miten näistä uudemmista ei puhuta, kaikki muistelevat vain legendaarista HOMM3.exe:ä.
Ensimmäisenä silmiin pisti ruma ja tyhjä karttanäkymä, kuvasta ei käy ilmi kuinka tylsältä kaikki näyttää. Alkupeli on ikävää putkijuoksua ilman linnaa, mutta puolessa tunnissa sellaisen onneksi saa.. Ja sekin on 80% valmiiksi rakennettu. MIKSI EN SAA TEHDÄ SITÄ HAUSKINTA HOMMAA MITÄ PELILLÄ ON TARJOTA!??

Linnan rakentaminen on mennyt parempaan suuntaan ja nyt näkee selkeästi "tech tree" muodossa miten rakennukset päivittyvät, jne. Myös sankari kerää kokemusta järkevämmin ja on useita vaihtoehtoja joista valita. Taistelukin on parempaa ja selkeämpää, pidin erityisestä ruudun alalaidassa rullaavasta listasta joka näyttää selkeästi ketkä liikkuvat seuraavaksi. Klikkaus hiiren oikealla listan yksikkööön ja avautuu ikkuna josta näkee tietoja ja yksikkö high lightataan taistelunäkymässä. Animaatioiden vauhdin voi myös säätää ja se tulikin laitettua heti reiluun 200%.
Takana on vasta alle pari tuntia ja ehkä olen vasta tutoriaalin lopussa. Jos putkijuoksusta päästään eroon ja totun rumaan karttanäkymään niin tämä voi olla ihan pelattava. Naurattaa kun edessä on kokoajan pinetä aukiota ja pelkkää metsäpolkua jonka reunoilla on joskus jotain kerättävää, kyllä polku sentään kaartuu välissä mutta risteyksiä ei ole sitä vertaa että tuntuisin tekevän jotain. Pelissä on tarina ja vähän väliä joku käy selittämässä ruudulla jotain lapsellista. Ehkä tämä on yksinkertaisuudessaan lapsille suunnattu.
Odotukset eivät ole korkealla, mutta ajattelin ainakin pari iltaa jatkaa.