Wolfenstein Youngblood
Tuli ostettua aiemmin alelaarista ja aloitin kunnolla pelaamaan vasta viikko-pari sitten. Kyseessä on paljon parjattu peli (PC:n metacritic
user score: 2.1 ja steamissa tällä päiväyksellä
enimmäkseen kielteinen). Peli ei ole saanut io-tecin foorumeilla edes omaa ketjua, niin tämäkin kertoo aika hyvin missä mennään. Bethesdan foorumeillakaan ei käydä juurikaan kiivasta keskustelua ja sielläkin näyttää hiljaiselta. Oma pelialusta PC ja pelaan vaihtelevasti joko pädillä tai hiiri-näppiksellä.
Noh, tässä tulee omat risut ja ruusut ja kyseessä vain yhden miehen mietteet.
Tarina ja juonikuvio
Pelin tarinallinen alkuasetelma ei ole kummoinen, eli lyhykäisyydessään: Blazkowicz:n sisarusten isä on hukassa ja siinä sitten pelaajille annetaan motivaattoria lähteä natseja lahtaamaan. Juonikuviot läpi linjan tuntuu hyvin geneeriseltä (muutamaa pikku twistiä lukuun ottamatta) ja pelin hahmot - siis ihan kaikki - ovat mitäänsanomattomia, eikä kukaan noista jättänyt lähtemätöntä jälkeä aivokoppaan.
Siskosten välinen dialogi ja huumori, cutscenet jne. tuli pääosin katseltua ilmeettömin kasvoin. Kyllä sieltä täältä toisinaan löytyi jotain hurttia huumoria ja nauruhermoja kutkuttavaa settiä, joka sai suupielet hymyyn.
Mitä nyt verkosta olen lukenut, päähahmot Jes ja Soph ovat saaneet joissakin ihmisissä aikaan voimakkaan inhoreaktion. Itselläni suhtautuminen menee enemmänkin MTV:n
beavis ja butt-head tasolla ja neutraalisti huvittuneena (palasi MTV:lle 2011 yhdeksi kaudeksi ja taisi olla subillakin esityksessä).
Tämä kaikki luo vain köykäiset puitteet ja tarkoitusperän varsinaiselle mättämiselle. Ja kyllä täytyy myöntää, että kun peliä on nyt takana semmoiset 19 tuntia, tuo mättäminen on nimenomaan sitä parasta antia. Co-op, "kahden miehen armeijaksi" tämä on suunniteltu, mutta pelailin sitä muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta ihan yksinpelinä läpi.
Mietteitä AI:sta ja yksin- ja moninpelistä
Alkujaan jaksoin jauhaa Youngbloodia semmoiset pari tuntia, jonka jälkeen jätin pelin pitkäksi aikaa paussille muitten pelien tieltä. Eniten Youngbloodissa meni hermo silloiseen tekoäly-kaveriin, joka tuntui kulkevan ihan oma polkujaan: itse odottelit AI-kaveria ovea avaamaan, mutta se keksikin olla siellä kentän toisella laidalla kuolemassa.
Tässä välissä aikaa on kulunut ja peliin on tullut muutama päivitys ja nyt tuntuu, että AI-pelaaja on nykyisin hieman fiksumpi. Sen sijaan, että se jää jumittamaan jonnekin kauas, tai kun saavut ovelle, AI-pelaaja spawna siihen vierelle.
Laitoin siis Youngbloodia uusiksi tulille
@Sadness :n kanssa ja tauon jälkeen tuli otettua kyllä niin pahasti pataan, että oksat pois; jotenkin vihujen käyttäytyminen muuttui co-op puolella astetta haastavammaksi. Kyllä itselläni oli niitä hyviä hetkiä, mutta kaverin kanssa pelaaminen vaatii aavistuksen varovaisempaa otetta - verrattuna siihen kun pelaa yksin jolloin pääsee haahuilemaan rambona, kun viholliset yksinpelissä helpompia. Mukavaa settiä oli, kiitos
@Sadness peliseurasta ja kärsivällisyydestäsi
Otetaan jossain vaiheessa uusiksi uudelleen läpipeluulla tms
Kenttäsuunnittelusta jotain
Alkujaan kehittäjät hehkuttivat kenttäsuunnittelua ja vaihtoehtoreittejä. Mielestäni tämä ei ihan osunut nappiin, vaikka taustalla samat tekijät kuin Dishonored -sarjassa: siis kentät ovat kyllä kivan näköisiä ja toimivia, erityisesti putkijuoksu-osastolla. Harmittavasti kentällä löytyy vain vähän paikkoja, joista pääsee vihujen selustaan tai korkeammalle tasolle: oli se aurinkovarjolta toiselle hyppääminen, jotta pääsee parvekkeelle ja liikkumaan siellä pienen matkan. Tai ahdas ikkuna tai ovi, josta voi loikata sisään, mutta eipä ne juurikaan sitä reittiä oikaise. Hyvin rajoitettuja nuo vaihtoehtoreitit ovat tekijöiden antamaan mielikuvaan nähden. Enemmänkin noita tulee käytettyä hengähdyspaikkana tai
elokuvan 300 -tyylisenä kuristuspisteenä vihollisten tappamiseksi.
Pelaajan kannalta myös tuntuu, että kentät on suunniteltu väärinpäin; niin että lähtöasetelmassa olet aina altavastaajana. Useimmiten ja helpoiten homma lähtee käyntiin, kun vain juokset vihujen läpi alueen toiseen laitaan ja käännyt 180 astetta, niin kenttä onkin yhtäkkiä asemoitu sinun eduksesi. Erinomainen esimerkki tältä päivältä:
Pelin tappelumekaniikoista mietteitä
Aiemmista Wolfensteineistä tuttu dualwield pitäytyy Youngbloodissa pelkästään käsiaseissa, eli pistoolissa ja jatimatikissa, joka oli sinänsä pettymys -- siskoksilla kun käytössä power-armorit, joissa olisi potentiaa vaikka mihin.
Viholliset puolestaan luoti-sieniä. Niitä saa kyllä räimiä. Joskus helpoin tapa edetä on vain juosta niiden ohi. Erityisesti kun täytyy päästä tehtävässä ja freeroam -kartassa pisteestä A pisteeseen B. Haluaako sitä tuhlata ammukset matkan varrella vaiko säästää siihen varsinaiseen missioniin. Ammuskauppaa pelissä ei ole, vaan kaikki on lootattava. Loottipaikkoja löytyy Catacombista (tukikohta), vihollisilta tai siroteltuna ympäri karttaa.
Ammustyyppejä Youngbloodissa on kaksi erilaista: kova / pehmeä. Vihollisten pään yläpuolella on laatikot, jotka kertovat kumpi kyseessä: isot laatikot = kova, kapeat laatikot = pehmeä. Ammukset ovat asekohtaisia ja asekiekossa ne on jaoteltu joka toiseen slottiin. Alkuun tuntui hyvin hämmentävältä erotella nopeissa tilanteissa, mikä ase tekee enemmän damagea mihinkin ja visuaalisesti olisin ehkä odottanut jotain selkeämpää esitystapaa, niin vihollisiin kuin aseisiin, mutta kyllä tuohon tottuu aikanaan.
Bugeista
Joihinkin bugeihin on tullut törmättyä, joka tekee pelistä välillä hyvin haasteellisen. Yksi merkittävimmistä on sijainnistasi riippuen vihollisten clippaaminen näkymättömäksi. Viholliset katoavat kartalta ja ruudulta tuhkana ilmaan ja kun liikahdat tiettyyn pisteeseen, ne ilmestyvät takaisin. Tuossa tullut monet kerrat ihmeteltyä, kun luoteja viuhuu ja healthit tippuu ja menet suojaan, eikä ketään näy ja ketään ei voi ampua takaisin. Liikahdat vähäsen ja kuolet ihan turhaan. Tämän päivän peluulta hyvänä esimerkkinä:
Loppusanaa tms.
Aika paljon risuja tullut mutta kokonaisuutena peli on ollut itselleni hyvin viihdyttävä pläjäys. Siis kun jättää huomiotta tarinan ja pelihahmot ja keskittyy siihen mitä pelaajan kuuluukin tehdä: vihollisten tappamiseen. Youngblood on mielestäni tarpeen niin vaatiessa hyvin nopeatempoinen ADHD mättö, ja toisaalta sitä voi edetä rauhalliseen tahtiin sohvan pohjalta pädi kädessä.
Natseja on kiva tappaa ja gunplay ja aseet tuntuvat munakkailta. Asekiekon kontrolliin kaipaisin parannusta samaan suuntaan mitä Doom2016:ssa ja Rage2:ssa on käytössä. Väliin tulee valittua nopeassa tilanteessa ihan väärä ase.
Yksi lempikartoista Youngbloodissa on Brother 3, joka sijaitsee Victory Bulevardin lähistöllä, kuivatun joen törmällä. Teemoja siinä on kolme: kaupunkitaistelu, sortunut tunnelisto ja sisätilat. Yksinpelinä ihan muhea kokonaisuus, väliin haastavakin, riippuen mitkä vihut sinne kulloinkin spawnaavat.
Eiliseltä jotain random ramboilua:
Pääjuoni ja sivutehtävät on nyt koluttuna läpi, ja hahmo on tasolla 56. Kaikkia skillejä en ole vielä saanut täyteen ja pelistä on kokonaisuutena save-slotin mukaan koluttuna läpi 60%. Nyt jäljellä on viimoinen etappi, eli End-Game ja sen tuomat challenge-tehtävät ja hahmon skillien täpöttäminen.
Edit: typoja veks.