- Liittynyt
- 30.03.2017
- Viestejä
- 1 234
Dishonored
Hyvällä tavalla kasuaali immersiivisimu.
Dishonored on oiva osoitus siitä, miten toimiva taidetyyli on paljon teknistä grafiikkaa tärkeämpi. Suttuiset tekstuurit eivät ole vanhentuneet arvokkaasti, mutta Viktor "Half-Life 2" Antonovin suunnittelema maailma on luovan, kiinnostavan ja nätin näköinen. Steampunk-estetiikka on pitkään ollut lähellä sydäntäni.
Kyseessä on hiippailupeli, jossa saa valita miten tehtäviä lähestyy ja miten ne suorittaa. Pasifistivaihtoehto on vahvasti läsnä ja pelin alussa naaman eteen lyödään vieläpä tekstilaatikko, jossa sanotaan suoraan että jos et tapa ketään saat parhaan lopun. Tietyllä tapaa rautalangasta ei voi enää tehdä tämän paksumpaa.
Useimmat pelit, joissa saa tehdä "moraalisia valintoja", nojaavat vahvasti johonkin suuntaan. Esimerkiksi Undertalessa pasifistina kaikilla on kivaa ja väkivaltaan turvautuvaa syyllistetään lopulta sarjamurhaajaksi. Toisissa taas väkivallaton vaihtoehto tuntuu olevan jälkikäteen lätkäisty lisäke (epäilen vähän, että tuleva Cyberpunk 2077 on tätä sorttia).
Dishonored on asian suhteen täysin skitsofreeninen. On kuin pelaajan harteilla istuisivat koko ajan enkeli ja piru, jotka höpöttäisivät korvaan omia agendojaan. "Olethan kiltti kaikille", sanoo enkeli. "Katso kaikkia näitä saavutuksia, jotka voit saada. Ja muistathan että lopussa kiitos seisoo." "Tappaminen on tosi siistiä", toteaa tähän piru. "Otapa tästä iso kasa aseita ja supervoimia, joilla voit teurastaa vihollisesi sekunneissa. Et kai halua että kaikki nämä lelut jäävät käyttämättä? Voit olla todellinen badass."
Loppupeleissä käteen jää vahvasti Bioshockin mieleen tuova kevytroolipeli, joka on oikein hyvää viihdettä jos ei nyt räjäytä tajuntaa. Saman studion myöhempi Prey oli kyllä rutkasti parempi.
Zero Escape: Zero Time Dilemma
"Kun elämä antaa mansikoita, sano kiitos äläkä valita että viime vuonna nämäkin olivat vähän parempia."
-Niko Nirvin Dark Souls 3 -arvostelu, Pelit-lehti
Nollapako päättää tarinansa tyydyttävästi, mitä nyt kompastelee vähän maaliviivalla. Sarjaa voisi verrata Life is Strangeen, joka oli myös erinomainen peli keskinkertaisesta finaalista huolimatta.
Naamioitu mysteerihenkilö on taas vaihteeksi vanginnut yhdeksän ihmistä pelaamaan outoa kuolemanpeliä, mutta tällä kertaa tilanne on hieman erilainen. ZTD sitoo yhteen edellispelin juonilankoja niin, että tällä kertaa tiedetään tarkalleen missä ollaan ja mitä tänne on tultu tekemään. Iso osa hahmoista on edellispelien sankareita.
Pulmien taso on valitettavasti laskenut. Hyviä oivalluksia riittää edelleen, mutta liian usein mukaan on vain heitetty jokin geneerinen pulmakuutio tai palapeli pidentämään huoneen kestoa. Pahimmillaan peli taantuu esineenmetsästykseksi ja jumiuttaa etenemisen. Onneksi tutkittavat alueet eivät ole isoja. "Suuremman mittakaavan" pulmat ovat samaa tasoa kuin ennen, vaikka pelin "kartta" eli haarautuva aikalinja on huomattavasti hämärämpi viritys kuin ennen. Kohtauksia ei tarvitse tai välttämättä edes huomaa pelata kronologisessa järjestyksessä.
Kuten ennenkin, mitä vähemmän pelistä tietää sen parempi. En spoilaa paljoa, mutta älä silti klikkaa seuraavaa auki jos olet aikeissa pelata peliä kohtapuoliin.
Kokonaisuutena Zero Escape on todella hieno sarja, joka menee heittämällä kaikkien aikojen suosikkieni joukkoon. ZTD ei yllä edellisosien tasolle, mutta hahmodraama, toimiva tarina ja edellispelien rakentama pohja saattelevat saagan siististi pakettiin.
Hyvällä tavalla kasuaali immersiivisimu.
Dishonored on oiva osoitus siitä, miten toimiva taidetyyli on paljon teknistä grafiikkaa tärkeämpi. Suttuiset tekstuurit eivät ole vanhentuneet arvokkaasti, mutta Viktor "Half-Life 2" Antonovin suunnittelema maailma on luovan, kiinnostavan ja nätin näköinen. Steampunk-estetiikka on pitkään ollut lähellä sydäntäni.
Kyseessä on hiippailupeli, jossa saa valita miten tehtäviä lähestyy ja miten ne suorittaa. Pasifistivaihtoehto on vahvasti läsnä ja pelin alussa naaman eteen lyödään vieläpä tekstilaatikko, jossa sanotaan suoraan että jos et tapa ketään saat parhaan lopun. Tietyllä tapaa rautalangasta ei voi enää tehdä tämän paksumpaa.
Useimmat pelit, joissa saa tehdä "moraalisia valintoja", nojaavat vahvasti johonkin suuntaan. Esimerkiksi Undertalessa pasifistina kaikilla on kivaa ja väkivaltaan turvautuvaa syyllistetään lopulta sarjamurhaajaksi. Toisissa taas väkivallaton vaihtoehto tuntuu olevan jälkikäteen lätkäisty lisäke (epäilen vähän, että tuleva Cyberpunk 2077 on tätä sorttia).
Dishonored on asian suhteen täysin skitsofreeninen. On kuin pelaajan harteilla istuisivat koko ajan enkeli ja piru, jotka höpöttäisivät korvaan omia agendojaan. "Olethan kiltti kaikille", sanoo enkeli. "Katso kaikkia näitä saavutuksia, jotka voit saada. Ja muistathan että lopussa kiitos seisoo." "Tappaminen on tosi siistiä", toteaa tähän piru. "Otapa tästä iso kasa aseita ja supervoimia, joilla voit teurastaa vihollisesi sekunneissa. Et kai halua että kaikki nämä lelut jäävät käyttämättä? Voit olla todellinen badass."
Loppupeleissä käteen jää vahvasti Bioshockin mieleen tuova kevytroolipeli, joka on oikein hyvää viihdettä jos ei nyt räjäytä tajuntaa. Saman studion myöhempi Prey oli kyllä rutkasti parempi.
Zero Escape: Zero Time Dilemma
"Kun elämä antaa mansikoita, sano kiitos äläkä valita että viime vuonna nämäkin olivat vähän parempia."
-Niko Nirvin Dark Souls 3 -arvostelu, Pelit-lehti
Nollapako päättää tarinansa tyydyttävästi, mitä nyt kompastelee vähän maaliviivalla. Sarjaa voisi verrata Life is Strangeen, joka oli myös erinomainen peli keskinkertaisesta finaalista huolimatta.
Naamioitu mysteerihenkilö on taas vaihteeksi vanginnut yhdeksän ihmistä pelaamaan outoa kuolemanpeliä, mutta tällä kertaa tilanne on hieman erilainen. ZTD sitoo yhteen edellispelin juonilankoja niin, että tällä kertaa tiedetään tarkalleen missä ollaan ja mitä tänne on tultu tekemään. Iso osa hahmoista on edellispelien sankareita.
Pulmien taso on valitettavasti laskenut. Hyviä oivalluksia riittää edelleen, mutta liian usein mukaan on vain heitetty jokin geneerinen pulmakuutio tai palapeli pidentämään huoneen kestoa. Pahimmillaan peli taantuu esineenmetsästykseksi ja jumiuttaa etenemisen. Onneksi tutkittavat alueet eivät ole isoja. "Suuremman mittakaavan" pulmat ovat samaa tasoa kuin ennen, vaikka pelin "kartta" eli haarautuva aikalinja on huomattavasti hämärämpi viritys kuin ennen. Kohtauksia ei tarvitse tai välttämättä edes huomaa pelata kronologisessa järjestyksessä.
Kuten ennenkin, mitä vähemmän pelistä tietää sen parempi. En spoilaa paljoa, mutta älä silti klikkaa seuraavaa auki jos olet aikeissa pelata peliä kohtapuoliin.
Peli on paljon tylympi ja brutaalimpi kuin edelliskerroilla. Toki silloinkin kuoltiin verisillä ja ikävillä tavoilla, mutta nyt tappaminen on koko pelin keskiössä. Edellispelin vankidilemmat on korvattu minipulmilla ja monipuolisilla moraalisilla ongelmilla. Ammutko kaveriasi päähän pelastaaksesi toisen kaverisi, jos on mahdollisuus että piipussa on pelkkä räkäpää? Hengenlähtö on lähellä joka käänteessä.
Ongelmien avainsana on edelleen luottamus ja yhtymäkohdat vangin dilemmaan ovat selviä. Tosin tällä kertaa pelaajan ohjattavaksi annetaan peräti kolme hahmoa, joita usein peluutetaan toisiaan vastaan, jolloin yhteistyö on itsestäänselvyys.
En ole tähän mennessä maininnut asiaa, mutta... yksi pelin isoimpia ongelmia on se, että sen budjetti on selvästi ollut aivan liian pieni. Kehitystiimillä on ollut kunnianhimoiset suunnitelmat, joihin resurssit eivät ole riittäneet. Elokuvamainen kerronta ei ole paras ratkaisu silloin, kun rahaa on näin vähän.
3D-hahmot eivät pelkästään puhu ja hengitä, vaan liikkuvat, elehtivät ja osallistuvat monenmoisiin toimintakohtauksiin. Lopputulos on kauniisti sanottuna kyseenalainen. En valita usein grafiikasta, mutta esimerkiksi huulisynkka on aivan hirveää. Toimintakohtaukset taas...
...no, suorastaan hysteerisen hauskoja. Vakavaksi draamaksi tarkoitetut taistelukohdat muuttuvat hillittömäksi slapstick-komediaksi ja keventävät karua tunnelmaa. Eihän tällaista nyt mitenkään voi hirnumatta katsoa:
Noin kohtaan 40:20 asti. Kas kun kaveri ei vielä huutanut: NOOOOOOO! (Ylläolevan videon spoilerit eivät ole niin isoja kuin miltä näyttävät. Kyseessä on vain yksi juonipolku monista, eikä se "kanoninen".)
Huulisynkan ja äksönin lisäksi väsyneet pulmat lienevät merkki B-luokan budjetista. Valitettavasti jopa pelin lopullinen loppu on vähän töksähtävä ja lopputekstien jälkeiset välinäytökset annetaan tekstimuodossa.
Edellispeleistä tuttuja tajunnanräjäyttäviä paljastuksia on sentään muutama. Ne ovat koko ajan olleet sarjan suurin vahvuus.
Ongelmien avainsana on edelleen luottamus ja yhtymäkohdat vangin dilemmaan ovat selviä. Tosin tällä kertaa pelaajan ohjattavaksi annetaan peräti kolme hahmoa, joita usein peluutetaan toisiaan vastaan, jolloin yhteistyö on itsestäänselvyys.
En ole tähän mennessä maininnut asiaa, mutta... yksi pelin isoimpia ongelmia on se, että sen budjetti on selvästi ollut aivan liian pieni. Kehitystiimillä on ollut kunnianhimoiset suunnitelmat, joihin resurssit eivät ole riittäneet. Elokuvamainen kerronta ei ole paras ratkaisu silloin, kun rahaa on näin vähän.
3D-hahmot eivät pelkästään puhu ja hengitä, vaan liikkuvat, elehtivät ja osallistuvat monenmoisiin toimintakohtauksiin. Lopputulos on kauniisti sanottuna kyseenalainen. En valita usein grafiikasta, mutta esimerkiksi huulisynkka on aivan hirveää. Toimintakohtaukset taas...
...no, suorastaan hysteerisen hauskoja. Vakavaksi draamaksi tarkoitetut taistelukohdat muuttuvat hillittömäksi slapstick-komediaksi ja keventävät karua tunnelmaa. Eihän tällaista nyt mitenkään voi hirnumatta katsoa:
Noin kohtaan 40:20 asti. Kas kun kaveri ei vielä huutanut: NOOOOOOO! (Ylläolevan videon spoilerit eivät ole niin isoja kuin miltä näyttävät. Kyseessä on vain yksi juonipolku monista, eikä se "kanoninen".)
Huulisynkan ja äksönin lisäksi väsyneet pulmat lienevät merkki B-luokan budjetista. Valitettavasti jopa pelin lopullinen loppu on vähän töksähtävä ja lopputekstien jälkeiset välinäytökset annetaan tekstimuodossa.
Edellispeleistä tuttuja tajunnanräjäyttäviä paljastuksia on sentään muutama. Ne ovat koko ajan olleet sarjan suurin vahvuus.
Kokonaisuutena Zero Escape on todella hieno sarja, joka menee heittämällä kaikkien aikojen suosikkieni joukkoon. ZTD ei yllä edellisosien tasolle, mutta hahmodraama, toimiva tarina ja edellispelien rakentama pohja saattelevat saagan siististi pakettiin.